Středa 9. prosince 1964

Výbor pro potravinářský a spotřební průmysl doporučil vládě, aby znovu přezkoumala stavy pracovníků řídícího a správního aparátu ministerstev a centrálních úřadů.

Výbor pro investiční výstavbu, stejně jako průmyslové výbory, konstatoval, že na základě plnění plánu letošního roku za deset měsíců se vytvářejí příznivější podmínky pro zabezpečení plánu na rok 1965. Přes tyto kladné rysy trvají ve stavebnictví nedostatky kvalitativní povahy. I zde je nutno řešit plné využití techniky a pokrokových technologií, náročnější řízení stavební výroby, kvalitu a hospodárnost. K celkové problematice investiční výstavby provedl výbor v součinnosti se Státní komisí pro investiční výstavbu dobrý rozbor. Svá konkrétní doporučení zaměřoval hlavně k tomu, aby úkoly státního plánu na rok 1965 byly reálně zabezpečeny. Žádal, aby se věnovala zvýšená pozornost bytové a občanské výstavbě. Hodnotil kladně zvýšení prostředků na komplexnost našich sídlišť, připomenul však, že je třeba prověřit hlavně věcnou zajištěnost všeho toho, co ve vybavení našich sídlišť stále ještě chybí a co ztrpčuje život jejich obyvatelům.

Stejně jako v průmyslových výborech i v projednávání otázek stavebnictví a investiční výstavby se jako společní jmenovatelé znovu opakovaly požadavky: kvalita - technika - rentabilita, konkrétní a účelné úspory pracovních sil, větší hospodárnost ve využívání materiálu a energie, lepší využívání strojů a operativnější řízení.

Při této příležitosti chci upozornit na to, že značná část investičních prací se přesunuje na okresní stavební podniky, které pak nemohou plnit své vlastní poslání: údržbu bytového fondu a zemědělskou výstavbu. Tyto podniky jsou nedostatečně vybaveny stavebními mechanismy a těžko získávají a udržují pracovní síly. V souvislosti s novou úpravou řízení bude nezbytné řešit i jejich problémy.

Od zvyšování stavebních kapacit je do značné míry závislé, jakým tempem budeme provádět průmyslovou výstavbu a výrobu, výstavbu bytů, škol, nemocnic a sociálních a zdravotních zařízení.

Domnívám se, že musíme s větší důkladností zpracovat dlouhodobé bilance pracovních sil a jejich ekonomické rozmístění a zajistit tak stabilizaci pracovních sil v rozhodujících odvětvích národního hospodářství. Ze zkušeností Jihomoravského kraje vím - a poslanci z jiných krajů to potvrzují - že organizovaný nábor se každým rokem plní obtížněji.

Při zpracování bilance a rozmístění sil nesmíme zapomínat na zajištění pracovníků pro komplexní rozvoj služeb. Zde jsou naše nedostatky největší. I když využívání hmotné zainteresovanosti a postupné rušení neefektivních provozů povede k snížení počtu pracovníků na některých úsecích našeho hospodářství, přece jen nebude dostatek sil pro odvětví, která trpí nedostatkem pracovníků. Proto bude třeba pamatovat při nové organizaci řízení na to, aby se podniky nezbavovaly pracovníků se sníženou pracovní schopností. Již dnes nechtějí některé závody tyto pracovníky zaměstnávat. Říkají, že jim to ztěžuje plnění plánu, a raději lidi se změněnou pracovní schopností posílají do důchodu. Stranické a odborové organizace na závodě by neměly dovolit, aby do důchodu byli posíláni lidé se sníženou pracovní schopností, pokud ještě mohou a chtějí pracovat.

Všechny výbory podporují požadavek, aby se aktivně a organizovaně řešila úspora pracovních sil, aby se v oblasti řízení a plánování dořešily konkrétní cesty uplatnění technického rozvoje ve výrobě, aby celá kapacita našeho výzkumu pracovala soustředěně na nejdůležitějších problémech a netříštila své síly na oblasti, v nichž technický rozvoj je účelné a nutné zabezpečovat spoluprací se socialistickými zeměmi a velkorysejší licenční politikou atd. Zejména však jeden závěr by měl být plně respektován: prvotním zájmem čs. průmyslu je vyřešit pomocí průmyslu rozvoj zemědělství.

V plném souladu s touto tezí, že především kvalitní dodávky z průmyslu ovlivní výsledky zemědělské výroby v příštím roce, jednal o úkolech zemědělství zemědělský výbor Národního shromáždění. Také v tomto výboru se poslanci kladně stavěli k výši úkolů plánu.

Žádají však, aby i pracovníci ostatních odvětví národního hospodářství včas a kvalitně splnili úkoly plánované na rok 1965 pro zemědělství. Na zasedání zemědělského výboru Národního shromáždění bylo kritizováno ministerstvo strojírenství, že nezabezpečilo, aby zemědělské stroje měly dobrou kvalitu. Poslanci upozorňovali na to, že některé zemědělské stroje jsou vyráběny z nekvalitního materiálu, že stále není vyřešena potřeba náhradních dílů, že pro jednotlivé výrobní technologie není mechanizace kompletní apod. Stále chybí mechanizace na sklizeň luk v horských a podhorských oblastech. Svědomitý postoj k potřebám rozvoje našich zemědělských závodů přinese užitek celému národnímu hospodářství.

K otázce investic do zemědělství budou soudruzi ze zemědělského výboru hovořit. Je správné, že JZD se snaží využít i vlastních prostředků, zejména při zúrodňování luk a pastvin, které představují velikou rezervu v krmivové základně. Na Třebíčsku, kde vzniklo hnutí za zúrodnění luk a pastvin, si uvědomili, že to neznamená jen nákladné meliorační investice, ale i povrchovou úpravu zamokřených ploch. Nedávno jsem byl v Okříškách, kde na 25 ha luk provádějí vlastními mechanizačními prostředky odvodňovací práce. Využívají posklizňového období, kdy mají dostatek vlastních sil. Třebíčský okres, přestože je to okres bramborářský, překračuje plnění plánu nákupu mléka jako prvý v Jihomoravském kraji a chce důslednou péčí o louky dosáhnout toho, aby během 4 - 5 let zvýšil dojivost na krávu na 2500 l.

Výbor pro plán a rozpočet věnoval velkou pozornost zahraničnímu obchodu. Doporučil všem zpravodajům a poslancům, aby byli nápomocni při prověřování všech dovozů ze zahraničí, v úsilí za snižování spotřeby dovážených surovin, v zajišťování výroby žádoucích a pro nás výhodných výrobků pro zahraniční obchod a nutných vývozních fondů, abychom dosáhli vyšší efektivnosti zahraničního obchodu a tím také zlepšení naší platební bilance. Výbor doporučuje, aby prostředky získané v zahraničním obchodě v tomto roce plněním vývozních úkolů nad plán byly z větší části využity v r. 1965 na nákup nové techniky.

Jednání o rozpočtech KNV ve výboru pro NV se zúčastnili všichni předsedové KNV. Každý kraj i naše hlavní město má své speciální problémy. Výbor pro NV věnoval však pozornost zejména těm otázkám, které se pravidelně ve všech krajích opakují jako otevřené, často palčivé a signalizující nutnost řešení. K nim patří otázky údržby bytového fondu, rozsah bytové výstavby, který není vždy v souladu s ekonomickým významem jednotlivých krajů a s řešením stabilizace pracovních sil, nesoulad mezi požadavky investorů a pohotovou stavební kapacitou, důsledky preferování průmyslové a bytové výstavby, které se projevují ve vážných potížích při zajišťování menších investic a generálních oprav, např. školských a zdravotnických zařízení atd. Rozbor a závěry výboru pro NV v oblasti investiční výstavby a stavebnictví, v oblasti pracovních sil, na úseku dopravy, ve školství a zdravotnictví jsou základnou pro další práci nejen tohoto výboru, ale celého Národního shromáždění, k jehož poslání a zásadním úkolům patří pomoc národním výborům v plnění jejich poslání.

Rozvoj školství a kultury, rozvoj péče o zdraví je svázán se státním rozpočtem svými potřebami, které figurují v rozpočtu na straně výdajů. V naší socialistické společnosti budou rostoucí požadavky právě této sféry společenské spotřeby vždy tlačit a mobilizovat zdroje. Jejich uspokojování bude vždy úměrné výsledkům, které společnost dokáže ve zdrojích vytvořit. I v příštích jednáních o plánech rozvoje našeho hospodářství a o státním rozpočtu bude u poslanců zdravotního a kulturního výboru skoro zákonitě zdravá nespokojenost s tím, kolik dává společnost na krytí potřeb. Vždy bude nutno spojovat tyto nároky s ukázněnou a rozumnou hospodárností.

V letošním roce byla kritika poslanců z kulturního úseku oprávněná v tom, že na rozvoji školství, kultury a vzdělanosti nelze šetřit v rozporu se skutečnými zájmy společnosti. Prostředky na opravy a údržby škol téměř ve všech krajích nestačí ani na nejnaléhavější havarijní případy. Směnnost u nás je velká, zejména v některých okresech na Slovensku.

Je oprávněný požadavek, aby naše technické školy, které mají vychovat předvoj a výkvět příštích technických odborníků, byly vybaveny alespoň v nezbytném rozsahu moderní technikou.

Je ovšem pravda, že výdaje na školství a kulturu rostou v rozpočtu na příští rok o 7,7 %, tedy více než na jiných úsecích společenské potřeby. Rozpočet vychází již z nových úkolů v obsahu a organizaci dalšího kvalitativního rozvoje školství a výchovy mládeže podle usnesení říjnového pléna ÚV KSČ. K plnému vyjasnění těchto problémů bude třeba především na tomto úseku projednávat podrobněji státní rozpočet. Prověrka a porovnání rozvrhu výdajů, podrobnější znalost i kontrola využívání rozpočtových částek může vést i zde k odhalení rezerv a nerovnoměrností. Tato cesta nebude uzavřena ani po schválení státního plánu a rozpočtu na r. 1965, s nímž v zásadě vyslovily souhlas výbor zdravotní, výbor ústavně právní i výbor kulturní.

Krátká rekapitulace jednání ve výborech NS dokazuje, že souhlas výborů a poslanců Národního shromáždění s návrhem plánu a rozpočtu na rok 1965 nemá nic společného se souhlasem formálním. Z příčin, o nichž jsem hovořil, neovlivnily letos výbory NS hlouběji strukturu a koncepci plánu. O to živější a podnětnější bylo jednání k jeho zajištění. Vedlo k řadě dobrých a vážných usnesení, která přijala vláda, a k přímému pracovnímu kontaktu výborů NS s příslušnými resorty, orgány SNR a KNV. Stalo se výchozí základnou pro stanovení pracovní náplně výborů v nejbližším období. Přispěla k tomu, aby Národní shromáždění ve své další práci v součinnosti s vládou, SNR a národními výbory řešilo ve smyslu ústavy a směrnic strany ty otázky naší hospodářské a kulturní výstavby, které jsou v současné etapě rozhodující.

V metodách práce v příštím roce musíme společně zajistit hlubší pracovní projednání ukazatelů státního rozpočtu, promyslet celý systém podkladů a přípravy poslanců, zvážit, jak se projeví vliv nových metod plánování a financování národního hospodářství, a ze všech těchto hledisek s využitím letošních zkušeností organizovat naši práci.

Znovu však je třeba opakovat, že letošní zaměření výborů NS na problémy plánu příštího roku bylo logické a správné v konkrétní situaci, kdy ještě není výhledový plán a kdy problémy neúměrného napětí mezi zdroji a potřebami národního hospodářství v posledních dvou letech dolehly na rozvoj naší ekonomiky. Rozšiřování zdrojů růstu společenského produktu, mobilizace rezerv, vážných problémů zahraničního obchodu, uspokojování potřeb obyvatelstva nejen na trhu potravin a průmyslových výrobků, ale výrazným rozšiřováním a zkvalitňováním služeb, krytí rozvoje naší široké a náročné společenské spotřeby - k tomu všemu je klíč ve výrobě, v lepší a kvalitnější práci. Proto zejména v letošní situaci řešení otázek plánu je současně řešením otázek státního rozpočtu.

Státní rozpočet, kterým zajišťujeme finanční prostředky na plnění plánu, je sestaven na nižší úrovni, než bylo stanoveno ve směrných úkolech. Soudruh ministr financí Dvořák ukázal, že výdaje na školství, kulturu, péči o dítě, důchody, zdravotnictví a neplacené služby vůbec jsou vyšší než v minulých letech. A přitom nejsme s dosavadním stavem spokojeni ani ve školství a zdravotnictví, zvláště na Slovensku, a také některé nízké důchody nám dělají velké starosti. Tento stav přímo vynucuje, aby se šetrně hospodařilo s finančními prostředky a hledaly se další rezervy pro státní rozpočet. Národní shromáždění ve spolupráci s Ústřední komisí lidové kontroly prohloubí svoji činnost i v kontrole používání finančních zdrojů. Budeme-li účelně mobilizovat nevyužité rezervy, zejména snížíme-li proti plánu náklady, zvýšíme tím i rozpočtové příjmy.

Chci při této příležitosti připomenout slova našeho prezidenta republiky s. A. Novotného, která pronesl po prezidentské volbě: "Bude třeba, abychom pečlivě vážili a počítali s každou korunou, kterou do hospodářství dáváme".

Hospodárnost byla zdůrazněna jako prvořadý úkol také na posledním zasedání ÚV KSČ, zejména v projevu tajemníka ÚV KSČ s. Koldera.

Plnění plánu v r. 1964 bude výchozí základnou pro r. 1965. Letošní včasné dokončení plánovacích prací a hlubší propracování plánu umožňuje, aby se hned od začátku příštího roku dosáhlo rovnoměrnějšího plnění plánu.

To ovšem vyžaduje, aby se na všech pracovištích vytvořily organizační, technické i politické předpoklady pro plnění plánu, aby všichni pracující byli pro plnění náročných úkolů plánu získáni. Nalézt správný poměr k lidem, to je při plnění našich úkolů nesmírně důležité.

Vím, že jsou a budou potíže v místech, kde se zatím nemůže investovat ani do služeb, i když by to bylo velmi účelné a nutné. Sám mám takový volební obvod a řeknu upřímně, že se mně těžko vysvětlovalo, proč mnohé plány národních výborů není možno nyní splnit, když jsem viděl to budovatelské úsilí a velkou snahu funkcionářů národních výborů i občanů. Přesto myslím, že nelze tvrdit, že my, kteří máme obvody, kde se málo investuje, jdeme tam s prázdnou kapsou. Vždyť investice do rozhodujících úseků našeho hospodářství prospějí nakonec všem oblastem naší republiky.

Domnívám se proto, že předkládáme dobré dílo s dalekosáhlými záměry. Věřím, že naši lidé nám porozumí a že společně učiníme vše, co je v našich silách, aby rok 1965, rok 20. výročí osvobození republiky, byl rokem dalšího velkého vzestupu naší vlasti. Vždyť plány neplníme pro plány, ale proto, abychom vytvářeli podmínky pro zvyšování životní úrovně našeho lidu, pro jeho šťastný život v míru.

Doporučuji jménem výboru pro plán a rozpočet, výboru ústavně právního i ostatních výborů Národního shromáždění, aby vládní návrh zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství a státním rozpočtu na r. 1965 spolu s oběma přílohami byl po provedené rozpravě schválen beze změny, neboť je společným dílem vlády i výborů Národního shromáždění. (Potlesk.)

Předseda NS Laštovička: Děkuji posl. Tymešovi za podání zprávy. Přistoupíme k rozpravě. Do této chvíle je do ní přihlášeno 23 poslanců.

Dávám slovo posl. Kubovi.

Posl. Kuba: Soudružky a soudruzi poslanci, vážené Národní shromáždění. Bylo zde již řečeno, že konkrétní boj za socialismus je v dnešních podmínkách boj za vysokou efektivnost výroby, investiční výstavbu, boj za snižování vlastních nákladů a zvyšování produktivity práce.

Socialistické zřízení naší společnosti vytváří nesmírné možnosti a předpoklady pro dosažení úspor v oblasti spotřeby surovin, materiálů, energie i paliv. Tyto možnosti však nejsou dostatečně využívány. Svědčí o tom vývoj výrobní spotřeby i v letošním roce, kdy přes veškerá opatření strany a vlády jsou materiálové náklady výroby překračovány. Podle statistických přehledů byly náklady výrobní spotřeby překročeny za tři čtvrtletí letošního roku o 2,83 % a podle zkušeností z minulých let nemůžeme ani v posledním čtvrtletí očekávat nějaké podstatné zlepšení.

I když v Západočeském kraji jsme za stejné období na vlastních nákladech ušetřili 57,5 mil. Kčs, což samo o sobě není špatné, bylo z této částky uspořeno za materiál, energii a paliva jen 17 600 000 Kčs, tj. 31 %. Velmi dobrých výsledků bylo dosaženo v sdružení Sokolovských hnědouhelných dolů a briketáren, kde jsou snižovány náklady poměrně o velké částky v hlavních profesích. Tak na náklady skrývek jsou vlastní náklady z plánovaných 7,05 Kčs/m3 čerpány jen na 6,66 Kčs/m3, na tunu vytěženého uhlí z 9,66 Kčs bylo čerpáno 9,07 Kčs. V briketárně Gustav uvedeného sdružení místo plánovaných úplných vlastních nákladů na tunu briket ve výši 180,35 Kčs bylo dosaženo 159,59 Kčs.

Kdyby takto pracovala většina našich závodů a podniků, výsledky by musely být podstatně lepší. Pozornost snižování výrobní spotřeby je nutno věnovat již v období příprav vypracovávání hospodářských plánů. Této zásadě jsme letos věnovali pozornost a dosáhli jsme určitých úspěchů. Velmi dobře postupovali soudruzi v elektrotechnické továrně LZ v Plzni - Doudlevcích, kde při výrobě trakčních motorů pro lokomotivy na střídavý proud o výkonu 750 kilowattů bylo lepším využitím materiálu a použitím izolace vyšší tepelné třídy umožněno zvýšení výkonu při současném snížení váhy výrobků. Specifická potřeba materiálu starého typu byla 8,9 kg/kW a nového typu 4,5 kg/kW. Úspora materiálu zde činí skoro 50 % při dosažení lepších parametrů. Také ve výhledovém plánu počítají se snižováním váhy výrobků, jak je tomu u výroby turboalternátoru 200 MW s celovodním chlazením, kde úspora váhy proti současně vyráběnému stroji bude činit cca 38 %, u turboalternátoru řady 80-156 MVA chlazené vodíkem s úsporou 15-20 % materiálů, a u nové řady stejnosměrných strojů, kde bude úspora asi 20 % k současné váze.

Tento způsob je podle našich názorů naprosto správný, neboť zaměřuje pozornost na rozhodující otázky a nenechává vývoj snižování vlastních nákladů náhodnosti a živelnosti. Správné je a my s tím též počítáme, že vedle tohoto plánu snížení vlastních nákladů bude nutno daleko více rozvíjet a organizovat závazky v tom směru, aby se správně usměrnila iniciativa pracujících.

Větší pozornost je nutno věnovat též hospodaření s energií, které stále nemáme nadbytek. Přestože vývoj spotřeby energie v Západočeském kraji roste pomaleji než celková výroba, věnujeme tomuto problému pozornost. Za poslední 3 roky objem výroby v kraji vzrostl o 12,3 % a spotřeba el. energie o 8,5 %; nepodařilo se nám plně odstranit plýtvání. Potvrzuji vývody s. Černíka, že značný podíl na růstu její spotřeby je způsobován nehospodárností v provoze, i když je nutno počítat se stále vyšší spotřebou v důsledku většího vybavení domácností el. spotřebiči a vyšší vybavenost podniků stroji. Stroje v závodech běhají naprázdno, v důsledku nízké směnnosti se používá ve výrobě i zastaralých strojů s velkou spotřebou energie, zatímco moderní stroje s nízkou spotřebou jsou využity nedostatečně. Při provádění rozborů hospodaření podniků zjišťujeme, že na velkých strojích se obrábějí malé předměty, že při odpoledních a nočních směnách jsou osvětleny velké haly, zatímco by stačilo osvětlit jen některá pracoviště.

Největší spotřeba neplánované el. energie a tudíž i nutnost snížení spotřeby je ve zpracovatelských závodech porcelánu a keramiky v kraji. Podobná situace je i v Železárnách a hrudkovnách v Ejpovicích a v některých dalších podnicích.

Jako dobrý příklad naproti těmto nedostatkům mohu uvést hospodaření s energií ve Sdružení hnědouhelných dolů a briketáren v Sokolově. Zde přes vysokou strojní vybavenost jen za 3 čtvrtletí letošního roku ušetřili 5 % plánované spotřeby el. energie v hodnotě 2,5 mil. Kčs.

Dobré výsledky hospodaření s energií jsou dosahovány především tam, kde se touto otázkou zabývají přímo na pracovištích. Chceme proto šetření el. energií učinit předmětem konkrétního jednání přímo na pracovištích při rozpisu plánu pro rok 1965.

Soudružky a soudruzi! Velké možnosti snížení výrobních nákladů jsou i ve stavebnictví. Vývoj nákladů u podniků řízených Krajským sdružením stavební výroby v Plzni byl nepříznivý a došlo k překročení o 2,5 mil. Kčs. Podíváme-li se hlouběji na příčiny překročení, pak největší překročení je ve spotřebě základního materiálu cca 2 mil., ovlivněné z valné části vyšší spotřebou v důsledku změny struktury prováděných prací, a největší položku představuje opět spotřeba materiálu 1,7 mil. Kčs.

Vážným problémem ve spotřebě základního materiálu je nedodržování spotřebních norem. Výrobní kalkulace podniky zpracovávají, ale využívá se jich nanejvýš pro čerpání mzdových fondů, méně pak pro vyhodnocování spotřeby materiálu. Na převážnou část staveb se naváží materiál podle požadavků stavbyvedoucích a z vyšší spotřeby se nevyvozují patřičné závěry. A materiál, který zbude po skončení stavby, se jen málokdy odveze do skladu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP