Výbor pro potravinářský a spotřební
průmysl doporučil vládě, aby znovu
přezkoumala stavy pracovníků řídícího
a správního aparátu ministerstev a centrálních
úřadů.
Výbor pro investiční výstavbu, stejně
jako průmyslové výbory, konstatoval, že
na základě plnění plánu letošního
roku za deset měsíců se vytvářejí
příznivější podmínky pro
zabezpečení plánu na rok 1965. Přes
tyto kladné rysy trvají ve stavebnictví nedostatky
kvalitativní povahy. I zde je nutno řešit plné
využití techniky a pokrokových technologií,
náročnější řízení
stavební výroby, kvalitu a hospodárnost.
K celkové problematice investiční výstavby
provedl výbor v součinnosti se Státní
komisí pro investiční výstavbu dobrý
rozbor. Svá konkrétní doporučení
zaměřoval hlavně k tomu, aby úkoly
státního plánu na rok 1965 byly reálně
zabezpečeny. Žádal, aby se věnovala
zvýšená pozornost bytové a občanské
výstavbě. Hodnotil kladně zvýšení
prostředků na komplexnost našich sídlišť,
připomenul však, že je třeba prověřit
hlavně věcnou zajištěnost všeho
toho, co ve vybavení našich sídlišť
stále ještě chybí a co ztrpčuje
život jejich obyvatelům.
Stejně jako v průmyslových výborech
i v projednávání otázek stavebnictví
a investiční výstavby se jako společní
jmenovatelé znovu opakovaly požadavky: kvalita - technika
- rentabilita, konkrétní a účelné
úspory pracovních sil, větší
hospodárnost ve využívání materiálu
a energie, lepší využívání
strojů a operativnější řízení.
Při této příležitosti chci upozornit
na to, že značná část investičních
prací se přesunuje na okresní stavební
podniky, které pak nemohou plnit své vlastní
poslání: údržbu bytového fondu
a zemědělskou výstavbu. Tyto podniky jsou
nedostatečně vybaveny stavebními mechanismy
a těžko získávají a udržují
pracovní síly. V souvislosti s novou úpravou
řízení bude nezbytné řešit
i jejich problémy.
Od zvyšování stavebních kapacit je do
značné míry závislé, jakým
tempem budeme provádět průmyslovou výstavbu
a výrobu, výstavbu bytů, škol, nemocnic
a sociálních a zdravotních zařízení.
Domnívám se, že musíme s větší
důkladností zpracovat dlouhodobé bilance
pracovních sil a jejich ekonomické rozmístění
a zajistit tak stabilizaci pracovních sil v rozhodujících
odvětvích národního hospodářství.
Ze zkušeností Jihomoravského kraje vím
- a poslanci z jiných krajů to potvrzují
- že organizovaný nábor se každým
rokem plní obtížněji.
Při zpracování bilance a rozmístění
sil nesmíme zapomínat na zajištění
pracovníků pro komplexní rozvoj služeb.
Zde jsou naše nedostatky největší. I když
využívání hmotné zainteresovanosti
a postupné rušení neefektivních provozů
povede k snížení počtu pracovníků
na některých úsecích našeho hospodářství,
přece jen nebude dostatek sil pro odvětví,
která trpí nedostatkem pracovníků.
Proto bude třeba pamatovat při nové organizaci
řízení na to, aby se podniky nezbavovaly
pracovníků se sníženou pracovní
schopností. Již dnes nechtějí některé
závody tyto pracovníky zaměstnávat.
Říkají, že jim to ztěžuje
plnění plánu, a raději lidi se změněnou
pracovní schopností posílají do důchodu.
Stranické a odborové organizace na závodě
by neměly dovolit, aby do důchodu byli posíláni
lidé se sníženou pracovní schopností,
pokud ještě mohou a chtějí pracovat.
Všechny výbory podporují požadavek, aby
se aktivně a organizovaně řešila úspora
pracovních sil, aby se v oblasti řízení
a plánování dořešily konkrétní
cesty uplatnění technického rozvoje ve výrobě,
aby celá kapacita našeho výzkumu pracovala
soustředěně na nejdůležitějších
problémech a netříštila své síly
na oblasti, v nichž technický rozvoj je účelné
a nutné zabezpečovat spoluprací se socialistickými
zeměmi a velkorysejší licenční
politikou atd. Zejména však jeden závěr
by měl být plně respektován: prvotním
zájmem čs. průmyslu je vyřešit
pomocí průmyslu rozvoj zemědělství.
V plném souladu s touto tezí, že především
kvalitní dodávky z průmyslu ovlivní
výsledky zemědělské výroby
v příštím roce, jednal o úkolech
zemědělství zemědělský
výbor Národního shromáždění.
Také v tomto výboru se poslanci kladně stavěli
k výši úkolů plánu.
Žádají však, aby i pracovníci ostatních
odvětví národního hospodářství
včas a kvalitně splnili úkoly plánované
na rok 1965 pro zemědělství. Na zasedání
zemědělského výboru Národního
shromáždění bylo kritizováno
ministerstvo strojírenství, že nezabezpečilo,
aby zemědělské stroje měly dobrou
kvalitu. Poslanci upozorňovali na to, že některé
zemědělské stroje jsou vyráběny
z nekvalitního materiálu, že stále není
vyřešena potřeba náhradních dílů,
že pro jednotlivé výrobní technologie
není mechanizace kompletní apod. Stále chybí
mechanizace na sklizeň luk v horských a podhorských
oblastech. Svědomitý postoj k potřebám
rozvoje našich zemědělských závodů
přinese užitek celému národnímu
hospodářství.
K otázce investic do zemědělství budou
soudruzi ze zemědělského výboru hovořit.
Je správné, že JZD se snaží využít
i vlastních prostředků, zejména při
zúrodňování luk a pastvin, které
představují velikou rezervu v krmivové základně.
Na Třebíčsku, kde vzniklo hnutí za
zúrodnění luk a pastvin, si uvědomili,
že to neznamená jen nákladné meliorační
investice, ale i povrchovou úpravu zamokřených
ploch. Nedávno jsem byl v Okříškách,
kde na 25 ha luk provádějí vlastními
mechanizačními prostředky odvodňovací
práce. Využívají posklizňového
období, kdy mají dostatek vlastních sil.
Třebíčský okres, přestože
je to okres bramborářský, překračuje
plnění plánu nákupu mléka jako
prvý v Jihomoravském kraji a chce důslednou
péčí o louky dosáhnout toho, aby během
4 - 5 let zvýšil dojivost na krávu na 2500
l.
Výbor pro plán a rozpočet věnoval
velkou pozornost zahraničnímu obchodu. Doporučil
všem zpravodajům a poslancům, aby byli nápomocni
při prověřování všech
dovozů ze zahraničí, v úsilí
za snižování spotřeby dovážených
surovin, v zajišťování výroby žádoucích
a pro nás výhodných výrobků
pro zahraniční obchod a nutných vývozních
fondů, abychom dosáhli vyšší efektivnosti
zahraničního obchodu a tím také zlepšení
naší platební bilance. Výbor doporučuje,
aby prostředky získané v zahraničním
obchodě v tomto roce plněním vývozních
úkolů nad plán byly z větší
části využity v r. 1965 na nákup nové
techniky.
Jednání o rozpočtech KNV ve výboru
pro NV se zúčastnili všichni předsedové
KNV. Každý kraj i naše hlavní město
má své speciální problémy.
Výbor pro NV věnoval však pozornost zejména
těm otázkám, které se pravidelně
ve všech krajích opakují jako otevřené,
často palčivé a signalizující
nutnost řešení. K nim patří otázky
údržby bytového fondu, rozsah bytové
výstavby, který není vždy v souladu
s ekonomickým významem jednotlivých krajů
a s řešením stabilizace pracovních sil,
nesoulad mezi požadavky investorů a pohotovou stavební
kapacitou, důsledky preferování průmyslové
a bytové výstavby, které se projevují
ve vážných potížích při
zajišťování menších investic
a generálních oprav, např. školských
a zdravotnických zařízení atd. Rozbor
a závěry výboru pro NV v oblasti investiční
výstavby a stavebnictví, v oblasti pracovních
sil, na úseku dopravy, ve školství a zdravotnictví
jsou základnou pro další práci nejen
tohoto výboru, ale celého Národního
shromáždění, k jehož poslání
a zásadním úkolům patří
pomoc národním výborům v plnění
jejich poslání.
Rozvoj školství a kultury, rozvoj péče
o zdraví je svázán se státním
rozpočtem svými potřebami, které figurují
v rozpočtu na straně výdajů. V naší
socialistické společnosti budou rostoucí
požadavky právě této sféry společenské
spotřeby vždy tlačit a mobilizovat zdroje.
Jejich uspokojování bude vždy úměrné
výsledkům, které společnost dokáže
ve zdrojích vytvořit. I v příštích
jednáních o plánech rozvoje našeho hospodářství
a o státním rozpočtu bude u poslanců
zdravotního a kulturního výboru skoro zákonitě
zdravá nespokojenost s tím, kolik dává
společnost na krytí potřeb. Vždy bude
nutno spojovat tyto nároky s ukázněnou a
rozumnou hospodárností.
V letošním roce byla kritika poslanců z kulturního
úseku oprávněná v tom, že na
rozvoji školství, kultury a vzdělanosti nelze
šetřit v rozporu se skutečnými zájmy
společnosti. Prostředky na opravy a údržby
škol téměř ve všech krajích
nestačí ani na nejnaléhavější
havarijní případy. Směnnost u nás
je velká, zejména v některých okresech
na Slovensku.
Je oprávněný požadavek, aby naše
technické školy, které mají vychovat
předvoj a výkvět příštích
technických odborníků, byly vybaveny alespoň
v nezbytném rozsahu moderní technikou.
Je ovšem pravda, že výdaje na školství
a kulturu rostou v rozpočtu na příští
rok o 7,7 %, tedy více než na jiných úsecích
společenské potřeby. Rozpočet vychází
již z nových úkolů v obsahu a organizaci
dalšího kvalitativního rozvoje školství
a výchovy mládeže podle usnesení říjnového
pléna ÚV KSČ. K plnému vyjasnění
těchto problémů bude třeba především
na tomto úseku projednávat podrobněji státní
rozpočet. Prověrka a porovnání rozvrhu
výdajů, podrobnější znalost i
kontrola využívání rozpočtových
částek může vést i zde k odhalení
rezerv a nerovnoměrností. Tato cesta nebude uzavřena
ani po schválení státního plánu
a rozpočtu na r. 1965, s nímž v zásadě
vyslovily souhlas výbor zdravotní, výbor
ústavně právní i výbor kulturní.
Krátká rekapitulace jednání ve výborech
NS dokazuje, že souhlas výborů a poslanců
Národního shromáždění
s návrhem plánu a rozpočtu na rok 1965 nemá
nic společného se souhlasem formálním.
Z příčin, o nichž jsem hovořil,
neovlivnily letos výbory NS hlouběji strukturu a
koncepci plánu. O to živější a
podnětnější bylo jednání
k jeho zajištění. Vedlo k řadě
dobrých a vážných usnesení, která
přijala vláda, a k přímému
pracovnímu kontaktu výborů NS s příslušnými
resorty, orgány SNR a KNV. Stalo se výchozí
základnou pro stanovení pracovní náplně
výborů v nejbližším období.
Přispěla k tomu, aby Národní shromáždění
ve své další práci v součinnosti
s vládou, SNR a národními výbory řešilo
ve smyslu ústavy a směrnic strany ty otázky
naší hospodářské a kulturní
výstavby, které jsou v současné etapě
rozhodující.
V metodách práce v příštím
roce musíme společně zajistit hlubší
pracovní projednání ukazatelů státního
rozpočtu, promyslet celý systém podkladů
a přípravy poslanců, zvážit,
jak se projeví vliv nových metod plánování
a financování národního hospodářství,
a ze všech těchto hledisek s využitím
letošních zkušeností organizovat naši
práci.
Znovu však je třeba opakovat, že letošní
zaměření výborů NS na problémy
plánu příštího roku bylo logické
a správné v konkrétní situaci, kdy
ještě není výhledový plán
a kdy problémy neúměrného napětí
mezi zdroji a potřebami národního hospodářství
v posledních dvou letech dolehly na rozvoj naší
ekonomiky. Rozšiřování zdrojů
růstu společenského produktu, mobilizace
rezerv, vážných problémů zahraničního
obchodu, uspokojování potřeb obyvatelstva
nejen na trhu potravin a průmyslových výrobků,
ale výrazným rozšiřováním
a zkvalitňováním služeb, krytí
rozvoje naší široké a náročné
společenské spotřeby - k tomu všemu
je klíč ve výrobě, v lepší
a kvalitnější práci. Proto zejména
v letošní situaci řešení otázek
plánu je současně řešením
otázek státního rozpočtu.
Státní rozpočet, kterým zajišťujeme
finanční prostředky na plnění
plánu, je sestaven na nižší úrovni,
než bylo stanoveno ve směrných úkolech.
Soudruh ministr financí Dvořák ukázal,
že výdaje na školství, kulturu, péči
o dítě, důchody, zdravotnictví a neplacené
služby vůbec jsou vyšší než
v minulých letech. A přitom nejsme s dosavadním
stavem spokojeni ani ve školství a zdravotnictví,
zvláště na Slovensku, a také některé
nízké důchody nám dělají
velké starosti. Tento stav přímo vynucuje,
aby se šetrně hospodařilo s finančními
prostředky a hledaly se další rezervy pro státní
rozpočet. Národní shromáždění
ve spolupráci s Ústřední komisí
lidové kontroly prohloubí svoji činnost i
v kontrole používání finančních
zdrojů. Budeme-li účelně mobilizovat
nevyužité rezervy, zejména snížíme-li
proti plánu náklady, zvýšíme
tím i rozpočtové příjmy.
Chci při této příležitosti připomenout
slova našeho prezidenta republiky s. A. Novotného,
která pronesl po prezidentské volbě: "Bude
třeba, abychom pečlivě vážili
a počítali s každou korunou, kterou do hospodářství
dáváme".
Hospodárnost byla zdůrazněna jako prvořadý
úkol také na posledním zasedání
ÚV KSČ, zejména v projevu tajemníka
ÚV KSČ s. Koldera.
Plnění plánu v r. 1964 bude výchozí
základnou pro r. 1965. Letošní včasné
dokončení plánovacích prací
a hlubší propracování plánu umožňuje,
aby se hned od začátku příštího
roku dosáhlo rovnoměrnějšího
plnění plánu.
To ovšem vyžaduje, aby se na všech pracovištích
vytvořily organizační, technické i
politické předpoklady pro plnění plánu,
aby všichni pracující byli pro plnění
náročných úkolů plánu
získáni. Nalézt správný poměr
k lidem, to je při plnění našich úkolů
nesmírně důležité.
Vím, že jsou a budou potíže v místech,
kde se zatím nemůže investovat ani do služeb,
i když by to bylo velmi účelné a nutné.
Sám mám takový volební obvod a řeknu
upřímně, že se mně těžko
vysvětlovalo, proč mnohé plány národních
výborů není možno nyní splnit,
když jsem viděl to budovatelské úsilí
a velkou snahu funkcionářů národních
výborů i občanů. Přesto myslím,
že nelze tvrdit, že my, kteří máme
obvody, kde se málo investuje, jdeme tam s prázdnou
kapsou. Vždyť investice do rozhodujících
úseků našeho hospodářství
prospějí nakonec všem oblastem naší
republiky.
Domnívám se proto, že předkládáme
dobré dílo s dalekosáhlými záměry.
Věřím, že naši lidé nám
porozumí a že společně učiníme
vše, co je v našich silách, aby rok 1965, rok
20. výročí osvobození republiky, byl
rokem dalšího velkého vzestupu naší
vlasti. Vždyť plány neplníme pro plány,
ale proto, abychom vytvářeli podmínky pro
zvyšování životní úrovně
našeho lidu, pro jeho šťastný život
v míru.
Doporučuji jménem výboru pro plán
a rozpočet, výboru ústavně právního
i ostatních výborů Národního
shromáždění, aby vládní
návrh zákona o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
a státním rozpočtu na r. 1965 spolu s oběma
přílohami byl po provedené rozpravě
schválen beze změny, neboť je společným
dílem vlády i výborů Národního
shromáždění. (Potlesk.)
Předseda NS Laštovička: Děkuji
posl. Tymešovi za podání zprávy. Přistoupíme
k rozpravě. Do této chvíle je do ní
přihlášeno 23 poslanců.
Dávám slovo posl. Kubovi.
Posl. Kuba: Soudružky a soudruzi poslanci, vážené
Národní shromáždění. Bylo
zde již řečeno, že konkrétní
boj za socialismus je v dnešních podmínkách
boj za vysokou efektivnost výroby, investiční
výstavbu, boj za snižování vlastních
nákladů a zvyšování produktivity
práce.
Socialistické zřízení naší
společnosti vytváří nesmírné
možnosti a předpoklady pro dosažení úspor
v oblasti spotřeby surovin, materiálů, energie
i paliv. Tyto možnosti však nejsou dostatečně
využívány. Svědčí o tom
vývoj výrobní spotřeby i v letošním
roce, kdy přes veškerá opatření
strany a vlády jsou materiálové náklady
výroby překračovány. Podle statistických
přehledů byly náklady výrobní
spotřeby překročeny za tři čtvrtletí
letošního roku o 2,83 % a podle zkušeností
z minulých let nemůžeme ani v posledním
čtvrtletí očekávat nějaké
podstatné zlepšení.
I když v Západočeském kraji jsme za
stejné období na vlastních nákladech
ušetřili 57,5 mil. Kčs, což samo o sobě
není špatné, bylo z této částky
uspořeno za materiál, energii a paliva jen 17 600
000 Kčs, tj. 31 %. Velmi dobrých výsledků
bylo dosaženo v sdružení Sokolovských
hnědouhelných dolů a briketáren, kde
jsou snižovány náklady poměrně
o velké částky v hlavních profesích.
Tak na náklady skrývek jsou vlastní náklady
z plánovaných 7,05 Kčs/m3 čerpány
jen na 6,66 Kčs/m3, na tunu vytěženého
uhlí z 9,66 Kčs bylo čerpáno 9,07
Kčs. V briketárně Gustav uvedeného
sdružení místo plánovaných úplných
vlastních nákladů na tunu briket ve výši
180,35 Kčs bylo dosaženo 159,59 Kčs.
Kdyby takto pracovala většina našich závodů
a podniků, výsledky by musely být podstatně
lepší. Pozornost snižování výrobní
spotřeby je nutno věnovat již v období
příprav vypracovávání hospodářských
plánů. Této zásadě jsme letos
věnovali pozornost a dosáhli jsme určitých
úspěchů. Velmi dobře postupovali soudruzi
v elektrotechnické továrně LZ v Plzni - Doudlevcích,
kde při výrobě trakčních motorů
pro lokomotivy na střídavý proud o výkonu
750 kilowattů bylo lepším využitím
materiálu a použitím izolace vyšší
tepelné třídy umožněno zvýšení
výkonu při současném snížení
váhy výrobků. Specifická potřeba
materiálu starého typu byla 8,9 kg/kW a nového
typu 4,5 kg/kW. Úspora materiálu zde činí
skoro 50 % při dosažení lepších
parametrů. Také ve výhledovém plánu
počítají se snižováním
váhy výrobků, jak je tomu u výroby
turboalternátoru 200 MW s celovodním chlazením,
kde úspora váhy proti současně vyráběnému
stroji bude činit cca 38 %, u turboalternátoru řady
80-156 MVA chlazené vodíkem s úsporou 15-20
% materiálů, a u nové řady stejnosměrných
strojů, kde bude úspora asi 20 % k současné
váze.
Tento způsob je podle našich názorů
naprosto správný, neboť zaměřuje
pozornost na rozhodující otázky a nenechává
vývoj snižování vlastních nákladů
náhodnosti a živelnosti. Správné je
a my s tím též počítáme,
že vedle tohoto plánu snížení vlastních
nákladů bude nutno daleko více rozvíjet
a organizovat závazky v tom směru, aby se správně
usměrnila iniciativa pracujících.
Větší pozornost je nutno věnovat též
hospodaření s energií, které stále
nemáme nadbytek. Přestože vývoj spotřeby
energie v Západočeském kraji roste pomaleji
než celková výroba, věnujeme tomuto
problému pozornost. Za poslední 3 roky objem výroby
v kraji vzrostl o 12,3 % a spotřeba el. energie o 8,5 %;
nepodařilo se nám plně odstranit plýtvání.
Potvrzuji vývody s. Černíka, že značný
podíl na růstu její spotřeby je způsobován
nehospodárností v provoze, i když je nutno
počítat se stále vyšší spotřebou
v důsledku většího vybavení domácností
el. spotřebiči a vyšší vybavenost
podniků stroji. Stroje v závodech běhají
naprázdno, v důsledku nízké směnnosti
se používá ve výrobě i zastaralých
strojů s velkou spotřebou energie, zatímco
moderní stroje s nízkou spotřebou jsou využity
nedostatečně. Při provádění
rozborů hospodaření podniků zjišťujeme,
že na velkých strojích se obrábějí
malé předměty, že při odpoledních
a nočních směnách jsou osvětleny
velké haly, zatímco by stačilo osvětlit
jen některá pracoviště.
Největší spotřeba neplánované
el. energie a tudíž i nutnost snížení
spotřeby je ve zpracovatelských závodech
porcelánu a keramiky v kraji. Podobná situace je
i v Železárnách a hrudkovnách v Ejpovicích
a v některých dalších podnicích.
Jako dobrý příklad naproti těmto nedostatkům
mohu uvést hospodaření s energií ve
Sdružení hnědouhelných dolů a
briketáren v Sokolově. Zde přes vysokou strojní
vybavenost jen za 3 čtvrtletí letošního
roku ušetřili 5 % plánované spotřeby
el. energie v hodnotě 2,5 mil. Kčs.
Dobré výsledky hospodaření s energií
jsou dosahovány především tam, kde se
touto otázkou zabývají přímo
na pracovištích. Chceme proto šetření
el. energií učinit předmětem konkrétního
jednání přímo na pracovištích
při rozpisu plánu pro rok 1965.
Soudružky a soudruzi! Velké možnosti snížení
výrobních nákladů jsou i ve stavebnictví.
Vývoj nákladů u podniků řízených
Krajským sdružením stavební výroby
v Plzni byl nepříznivý a došlo k překročení
o 2,5 mil. Kčs. Podíváme-li se hlouběji
na příčiny překročení,
pak největší překročení
je ve spotřebě základního materiálu
cca 2 mil., ovlivněné z valné části
vyšší spotřebou v důsledku změny
struktury prováděných prací, a největší
položku představuje opět spotřeba materiálu
1,7 mil. Kčs.
Vážným problémem ve spotřebě
základního materiálu je nedodržování
spotřebních norem. Výrobní kalkulace
podniky zpracovávají, ale využívá
se jich nanejvýš pro čerpání
mzdových fondů, méně pak pro vyhodnocování
spotřeby materiálu. Na převážnou
část staveb se naváží materiál
podle požadavků stavbyvedoucích a z vyšší
spotřeby se nevyvozují patřičné
závěry. A materiál, který zbude po
skončení stavby, se jen málokdy odveze do
skladu.