Všechny tyto skutečnosti nás vedou k závěru,
že je reálné očekávat zlepšení
rozpočtů národních výborů,
a to jak ve výdajích, tak především
v příjmech o celkovou částku cca 900
mil. Kčs.
V souladu se zákonitostmi rozvoje národního
hospodářství klademe důraz na využívání
hodnotových nástrojů při plánovitém
rozvoji národního hospodářství;
to zvyšuje úlohu aktivní finanční
politiky. Jejím úkolem bude při zavádění
připravované soustavy řízení
rozvíjet socialistickou podnikavost, posilovat efektivnost,
hospodářskou rovnováhu a stabilitu měny.
Současně však budeme využívat i
zábran, abychom v nových podmínkách
řízení čelili negativním rysům,
jež se mohou projevit ve vztahu mezi zdroji a potřebami.
Z opatření aktivní finanční
politiky, která jsme uskutečnili v průběhu
letošního roku, se osvědčily jak přímé
dotace, tak úvěrová opatření,
které přispěly k podpoře progresívních
tendencí v našem hospodářství,
zejména v posledních měsících.
V duchu usnesení listopadového pléna ÚV
KSČ budou finanční orgány všemožně
napomáhat úsilí za vyšší
rentabilitu a odstranění ztrátovosti výrobků.
Naše podpora bude platit konkrétním analýzám
technického i ekonomického rozvoje podniků,
směřujícím k tomuto cíli. Je
třeba dát plně "zelenou" každému
iniciativnímu počinu a návrhu na mobilizaci
vnitřních rezerv a zdrojů.
Ve státním rozpočtu jsme na rok 1964 zabezpečovali
finanční prostředky pro zlepšení
údržby základních fondů v bytovém
hospodářství, pro rozšíření
materiálně technické základny rozvoje
placených služeb pro obyvatelstvo, na cestovní
ruch, na financování drobné zemědělské
výstavby z místních zdrojů a na obměnu
výrobků a provádění efektivních
vývojových prací. Kromě toho byly
do úvěrového plánu vloženy téměř
3 miliardy Kčs na dosažení nadplánových
zdrojů. Šlo o úvěry na rekultivaci zemědělské
půdy, na vytvoření odbytových zásob,
na racionalizační opatření atd.
Tato finanční a úvěrová politika
se projevila pozitivně na některých úsecích
zvýšením efektivnosti. Dosažené
výsledky však mohly být výraznější.
Chceme se proto v příštím roce zaměřit
na prohloubení aktivity a zbavit svou práci ještě
nepřekonaných zbytků konzervativnosti a všech
prvků, které rozvoj hospodářství
omezují. K nim patří stále ještě
objemný svazek finančních směrnic
a jiných předpisů, i když jsme jich
letos mnoho zrušili.
Soudružky a soudruzi poslanci, ve svém výkladu
jsem vyzvedl především ty stránky našeho
hospodářství, které zasluhují
naší společné pozornosti v nastávajícím
roce. To je v plném souladu s připravovanými
změnami v oblasti řízení a s perspektivou
trvalého rozvoje naší společnosti, v
němž má připadnout významná
úloha otázkám efektivnosti.
Příští rok budeme slavit 20. výročí
osvobození naší republiky Sovětskou
armádou. V závodech, v úřadech, ve
městech i na vesnicích se chystají naši
pracující k uzavírání závazků,
jimiž chtějí vyjádřit vděčnost
bratrskému lidu Sovětského svazu. Přáli
bychom si, aby ve všech těchto závazcích
našly svou konkrétní podobu i otázky
rentability a hospodárnosti.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi poslanci, abych vám
závěrem poděkoval za aktivní účast
při přípravě státního
rozpočtu a za to, jak při projednávání
zákonů i při výkonu své kontrolní
pravomoci důsledně prosazujete hospodárnost.
Je to jeden z významných projevů rozvíjení
socialistické demokracie a velká podpora úsilí
o efektivnost. V duchu tohoto úsilí přistupujeme
k úkolům vytyčeným ve státním
plánu a státním rozpočtu pro příští
rok, který má být dobrým odrazovým
můstkem pro pětiletku v letech 1966 - 1970.
Jménem vlády navrhuji, aby Národní
shromáždění schválilo návrh
státního rozpočtu, jakož i návrh
zákona o státním plánu rozvoje národního
hospodářství a státním rozpočtu
na rok 1965. (Potlesk.)
Předseda NS Laštovička: Děkuji
soudruhu ministru Dvořákovi za přednesení
výkladu.
Nyní uděláme polední přestávku,
která bude trvat do 14 hodin. Po polední přestávce
promluví generální zpravodaj všech výborů
posl. Tymeš.
(Schůze přerušena ve 12 hod. 57 min. a opět
zahájena ve 14 hod. 03 min.)
Předseda NS Laštovička: Zahajuji přerušenou
schůzi a uděluji slovo posl. Tymešovi.
Posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi, náměstek
předsedy vlády s. Oldřich Černík
a ministr financí s. Richard Dvořák podali
Národnímu shromáždění
zprávu o návrhu státního plánu
a státního rozpočtu na rok 1965 a jménem
vlády jej zdůvodnili. Mým úkolem je
informovat Národní shromáždění
o tom, jak návrh státního plánu a
státního rozpočtu projednaly výbory
Národního shromáždění,
jaké byly jejich úkoly, jak je splnily a jaké
jsou závěry jednání výborů
o státním plánu a státním rozpočtu.
Zásady o prohloubení činnosti Národního
shromáždění ukládají výborům
NS, aby projednávaly problematiku státního
plánu a státního rozpočtu už
v období příprav směrných úkolů,
tedy v době, kdy se ještě zvažují
různá variantní řešení.
Tuto zásadu jsme letos ještě nemohli uplatnit,
neboť o zásadních otázkách a
proporcích plánu na r. 1965 se rozhodovalo v I.
pololetí tohoto roku, tedy v době, kdy toto Národní
shromáždění ještě nebylo
zvoleno. Proto nové zásady o prohloubení
činnosti Národního shromáždění
bude možno promítnout do praxe až v příštím
roce při jednání o pětiletém
plánu a plánu na r. 1966.
Přestože letos se ještě nemohly v jednání
výborů Národního shromáždění
plně uplatnit zásady o prohloubení činnosti
Národního shromáždění,
je možno jednání hodnotit jako dobré,
podnětné, s velkou aktivitou poslanců. Výbory
z důvodů, které jsem uvedl, nemohly již
podstatně ovlivnit koncepci a strukturu návrhu státního
plánu a státního rozpočtu. Provedly
však věcný a velmi střízlivý
rozbor a posouzení jak výchozí základny,
tak reálných možností a rezerv rozvoje
našeho národního hospodářství.
Zpravodajové a poslanci přistupovali k projednávání
plánu připraveni a s pocitem velké odpovědnosti.
Kritika nedostatků v plánování a řízení,
slabých míst v plánu, zkušenosti z pracovišť
a připomínky z volebních obvodů směřovaly
k jednomu cíli: dosáhnout nejlepších
výsledků v plnění plánu letošního
roku a odpovědně přispět k vypracování
a zajištění progresívního, sladěného
a reálného plánu na r. 1965.
Jednání výborů Národního
shromáždění nesporně ovlivnilo
včasnější předložení
návrhu plánu, takže poslanci měli letos
větší možnost jednat o plánu na
svých pracovištích a ve volebních obvodech.
Proto ve výborech mohli též uplatnit návrhy
a mínění svých voličů.
Včasné předložení návrhu
státního plánu žádalo Národní
shromáždění již několik
let. Význam včasného projednání
plánu pro vyjasnění hmotného plánu,
pro stabilizaci vztahů mezi podniky, pro vývoj zásob
a i velký význam politický netřeba
zvlášť zdůrazňovat.
Včasné předložení a projednávání
návrhu státního plánu umožnilo,
že do přípravy plánu a rozpočtu
zasáhly letos výrazněji též komise
národních výborů. Návrhy plánů
a rozpočty krajů jsou zpracovány s větší
návazností na rozvoj ústředně
řízeného hospodářství
než v minulých letech.
Dodržení lhůt plánovacích prací
se nesporně odráží na propracování
plánu, i když plán má i letos některá
slabá místa, jako je investiční výstavba,
kde není plně zabezpečeno uvádění
nových kapacit do provozu, zahraniční obchod,
maloobchodní obrat, nízká efektivnost výrobní
spotřeby a plán práce. S radostí jsme
proto uvítali projev vedoucího naší
stranické a vládní delegace v SSSR prezidenta
republiky s. Antonína Novotného a dnešní
projev s. Černíka o výsledcích jednání
naší delegace v Sovětském svazu. Pomoc,
kterou nám Sovětský svaz poskytuje, příznivě
ovlivní už i plnění našeho plánu
na příští rok a zejména pak přípravu
naší čtvrté pětiletky.
Vzhledem k tomu, že výbory mohly v prvé etapě
jednání zaujímat stanovisko k plánům
resortů ještě před tím, než
SPK vypracovala návrh pro ÚV KSČ a vládu,
dosáhlo se toho, že SPK mohla některé
závěry výborů zcela nebo zčásti
převzít do svého návrhu.
Výbory NS na závěr jednání
projevily souhlas s návrhem státního plánu
a státního rozpočtu a rozšířená
schůze výboru pro plán a rozpočet
a schůze ústavně právního výboru
doporučují vládní návrh zákona
o státním plánu a státním rozpočtu
na rok 1965 Národnímu shromáždění
ke schválení.
Výbory souhlasily zejména s navrhovaným tempem
rozvoje průmyslové a zemědělské
výroby, s objemem investiční výstavby
a s ukazateli rozvoje ekonomiky Slovenska. Zásadní
souhlas výborů Národního shromáždění
s plánem a rozpočtem ovšem neznamená,
že jednání o hlavních problémech
plánu bylo formální. To přece není
neštěstí, že v zásadních
otázkách je jednota mezi vládou a Národním
shromážděním, naopak je to dobré.
Pravděpodobně zase uslyšíme hlasy -
byť ojedinělé - "vy v Národním
shromáždění všechno vládě
odhlasujete". A což pak u nás vláda sleduje
jiné cíle než Národní shromáždění?!
Zvýšená pravomoc Národního shromáždění
si přímo vyžaduje, aby se prohloubila součinnost
Národního shromáždění
s vládou a jednotlivými ústředními
orgány.
Jestliže byl ve výborech NS vysloven zásadní
souhlas s koncepcí a tempem rozvoje národního
hospodářství v r. 1965, nijak to neznamená,
že nebyly rozdílné názory v dílčích
otázkách. Jednání ve výborech
bylo velmi podnětné a kritika nedostatků
konkrétní a často i ostrá. Nedávno
jsem slyšel známou definici Šaldovu, co je lepší.
Když tě chválí, je to dobré,
když tě kritizují, je to ještě
lepší, nejhorší je, když o tobě
vůbec nemluví. Naši ministři a vedoucí
resortů si ještě nemohli stěžovat
na nezájem, a poněvadž i chvály bylo
méně než kritiky, mohli by být podle
Šaldy velmi spokojeni. Důležité však
je, že se nekritizovalo pro kritiku, ale věcně
a odpovědně, což je patrno i z toho, že
mnohé návrhy a kritické připomínky
resorty přijaly a jsou v plánu uplatněny.
Nechceme pouze kritizovat, zejména obecně kritizovat,
ale především ukazovat východiska, cestu
k nápravě.
V jednání výborů bylo tedy již
uplatněno mnoho prvků ze zásad o prohloubení
práce Národního shromáždění.
Od obecného konstatování se přechází
ke konkrétním faktům, od kritiky k rozboru
příčin nedostatků, od usnesení
k pomoci při praktickém řešení
problémů v součinnosti s ministerstvy a národními
výbory. Výbory Národního shromáždění
budou kontrolovat, jak jejich závěry, které
resorty přijaly, jsou plněny, a budou důsledně
žádat realizaci všech účelných
návrhů, které poslanci tlumočili jménem
svých voličů.
Základem pro rozvoj hospodářství v
příštím roce jsou výsledky, které
dosahujeme letos. Výbory právem oceňovaly
význam lednového a březnového zasedání
ÚV KSČ, které obrátily pozornost stranických
organizací, státních orgánů
a všech pracujících na využití
vnitřních zdrojů k dalšímu rozvoji
národního hospodářství. Všude,
kde významná usnesení ÚV KSČ
byla rozpracována na konkrétní podmínky
a důsledně zajišťována, příznivě
ovlivnila plnění letošního plánu.
Například v Jihomoravském kraji se vyrobilo
nad plán v průmyslových závodech za
více než 300 mil. Kčs výrobků,
kraj dodal o 1200 vagónů obilí více,
než stanovil plán, a dosáhl letos nejlepších
výsledků ve výrobě brambor. Úspěchy,
které zejména v Severomoravském kraji se
dosáhly v těžbě uhlí a v hutní
výrobě, jsou obecně známy a ceněny.
Ovšem v místech postižených suchem ani
nejsvědomitější práce zemědělců
nemohla zabránit velkému poklesu ve výrobě
zrnin a pícnin.
Nesporné je, že letos byl obnoven růst společenské
výroby a zlepšilo se plnění některých
kvalitativních ukazatelů a že i plán
investiční výstavby se plní lépe
než v minulých letech;
ovšem ve zvyšování efektivnosti a intenzifikace
národního hospodářství zásadní
obrat dosud nenastal.
Návrh plánu na příští
rok klade proto důraz na kvalitativní stránku
výroby a stanoví úkol využít
všech dosažitelných zdrojů národního
hospodářství k rychlejšímu růstu
intenzifikace společenské výroby a k plnému
využívání vědy a techniky ve
výrobě. Jen tak můžeme zabezpečit
lepší uspokojováni potřeb obyvatelstva.
Na dobrém plnění průmyslové
výroby se podílí se svými kolektivy
nejeden poslanec NS jako dělník, ředitel,
konstruktér či technik. Z bezprostřední
zkušenosti poslanci také vědí o slabinách
v plnění kvalitativních ukazatelů.
V úsporách surovin, materiálu a energie,
v dalším snižování ztrát
ze zmetků v organizaci práce, ve větším
efektu technického rozvoje jsou rezervy, které zdaleka
nevyužijeme v letošním roce a jejichž mobilizace
je v našich silách. Hybnou pákou přitom
budou prvky nových metod plánovitého řízení,
o nichž výbory a poslanci NS jednali nejen při
projednávání plánu a rozpočtu
s resorty, ale v souhrnu také na společné
schůzi všech výborů. Postoj poslanců
potvrdil, že přechod k novým metodám
řízení, plánování a
financování je nutný. Pro řešení
některých neduhů naší ekonomiky
bude hybnou pákou, zdaleka však ne kouzelným
proutkem, který rázem problémy vyřeší.
Poslanci si plně uvědomují vážnost
změn, před nimiž v národním hospodářství
stojíme, i to, že jejich kladný výsledek
se může projevit teprve postupně.
Průmyslové výbory nediskutovaly o nesplnitelnosti
plánu. K tempu rozvoje v příštím
roce, které plán stanoví indexem 105,5 proti
očekávanému splnění letošního
roku, vyjádřil společné stanovisko
předseda výboru pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu posl. ing. Bichler: nevidíme
zásadních překážek, aby tento
plán byl splněn.
To je vážné a odpovědné konstatování
odborného orgánu Národního shromáždění.
Všichni víme, že jsou zde před počátkem
nového plánovacího období předpoklady,
na nichž lze stavět plán příštího
roku s větší jistotou a pevností, než
tomu bylo v minulých dvou letech. Jsou to především
letošní očekávané výsledky;
je to dále relativně větší stabilita
vztahů mezi dodavateli a odběrateli na příští
rok, slušné předzásobení národního
hospodářství na zimní období,
těsná, avšak lepší než loňská
situace v zásobování elektrickou energií,
o něco zlepšené výsledky v dopravě
atd. I když tedy plán průmyslové výroby
by mohl a měl se plnit od 1. ledna v plném pracovním
rytmu, nepůjde o lehké úkoly.
Z problematiky paliv pokládá průmyslový
výbor za nejdůležitější
stabilizaci pracovních sil na Ostravsku a komplexní
mechanizaci těžby v tomto klíčovém
revíru.
V energetice průmyslový výbor podporuje plně
akční program Ústřední správy
energetiky ve výstavbě energetických kapacit.
Žádá poslance o popularizaci a přímou
pomoc k zvýšené hospodárnosti ve spotřebě
elektrické energie. Současně však si
zařazuje problémy energetické bilance jako
jednu z rozhodujících otázek současného
i dlouhodobého rozvoje naší země do
pracovního programu příštího
roku.
Rychlý, ekonomice průmyslového státu
odpovídající rozvoj chemického průmyslu
prosazuje průmyslový výbor NS již několik
let. Od obecného doporučení většího
podílu investic v minulých letech jde letos k hlubšímu
průzkumu konkrétních příčin,
které rychlejší rozvoj chemie v naší
zemi brzdí. Je obecně známo, že je to
zejména opožděné uvádění
nových kapacit do provozu. Průmyslový výbor
se chce podrobněji zabývat příčinami
tohoto zpožďování. Aby pomohl vytvořit
předpoklady pro vysoce kvalitní dodávky strojního
technologického zařízení pro chemii,
což je velký a odpovědný úkol
našeho strojírenství, doporučil průmyslový
výbor bezodkladně začít s budováním
výzkumného ústavu výroby chemického
zařízení a bude jistě sledovat i průběh
této výstavby. Výstavba tohoto ústavu
je zařazena do plánu příštího
roku.
Ze složité problematiky naší dopravy chce
průmyslový výbor ve spolupráci s resorty
pomoci při zajištění rozvoje výroby
kolejových vozidel, elektrických a dieselových
lokomotiv i vagónů.
I když situace v dopravě se zlepšila, přece
jen nedostatky jsou stále velké. V podzimní
řepné kampani vznikly značné potíže
v závodech a v zásobování proto, že
železnice nemohla včas přepravit zboží.
Např. moderní Čebínská vápenka
musela omezit výrobu a 140 tun kusového vápna
a 400 tun vápence muselo být dáno do lomu,
poněvadž se už nehodilo k stavebním účelům.
A vápna je nedostatek. Obdobná situace byla v nábytkářských
závodech, kde sklady byly přeplněné,
a v zásobování poruchy jen proto, že
doprava nemohla zajistit odvoz výrobků. Je známo,
že i vozový park ČSAD je ve zlém stavu.
Proto vázla i doprava cihel, které po zrušení
starých cihelen se dovážejí na velké
vzdálenosti. Při všech opatřeních,
která činíme v národním hospodářství,
měl by se brát větší zřetel
na možnosti dopravy. Když např. vozíme
z českých zemí štěrkopísky
na Slovensko a tam je možno je získat, pak to je nerozumné
zatěžování dopravy.
Také výbor pro potravinářský
a spotřební průmysl přijal doporučení,
která se týkají především
zásadních otázek naší celkové
ekonomiky - modernizace a rozšíření
zpracovatelských odvětví na bázi moderní
techniky a nové surovinové základny. Prosazuje
nutný pokrok v tradičních odvětvích
výroby skla a porcelánu, a žádá
omezení vývozu surového dřeva. Druhá
skupina důležitých doporučení
tohoto výboru směřuje k řešení
otázek, které denně doléhají
na naše občany, mrzí nás a jsou právem
kritizovány. Jsou to známé stížnosti
na nedostatkové druhy zboží, k nimž by
v našem státě rozhodně neměly
patřit ponožky, běžné porcelánové
hrníčky na kávu atp. Poslanci výboru
pro spotřební a potravinářský
průmysl chtějí jít v příštích
měsících až na kloub těchto problémů.