Předseda Národního shromáždění
Laštovička a místopředsedové
dr. Škoda, dr. Kyselý.
Členové předsednictva ÚV KSČ
předseda vlády Lenárt, místopředseda
vlády inž. Šimůnek; kandidát
předsednictva ÚV KSČ inž. Kapek;
tajemník ÚV KSČ Koucký; místopředsedové
vlády Černík, Krajčír, Pilier;
ministři inž. Burian, Dvořák, Hamouz,
Indra, Korčák, inž. Krejčí,
Krutina, arm. gen. Lomský, Machačová-Dostálová,
Majling, dr. Neuman, Pešl, dr. h. c. Plojhar,
Poláček, dr. Štrougal, Uher.
257 poslanců podle prezenční listiny.
Předsedající místopředseda
NS dr. Škoda: Soudružky a soudruzi poslanci,
zahajuji přerušenou schůzi Národního
shromáždění.
Na pořadu je rozprava k vládnímu návrhu
zákona o státním plánu rozvoje národního
hospodářství a státním rozpočtu
na příští rok. Vzhledem k tomu, že
zpravodaj pro plán a rozpočet, s. posl. Tymeš,
je v delegaci na Hradě, navrhuji, aby v době jeho
nepřítomnosti jej zastupoval místopředseda
výboru pro plán a rozpočet posl. inž.
Rapoš.
Je nějaký jiný návrh? (Nebyl.)
Prosím proto s. inž. Rapoše, aby zaujal místo
u zpravodajského stolu.
Do diskuse je přihlášen s. posl. Monczka. Uděluji
mu slovo.
Připraví se s. ministr-předseda Ústřední
komise Lidové kontroly a statistiky Majling.
Posl. Monczka: Soudružky a soudruzi, při projednávání
rozpočtu na rok 1965 v odvětví paliv vyskytly
se v průmyslovém a rozpočtovém výboru
názory a připomínky ke stagnaci v těžbě.
Porovnáme-li výsledky v těžbě
letošního roku a plánu na rok 1965, zvyšuje
se tato pouze o 0,1 %, avšak v letošním roce
je v těchto výsledcích zahrnuto i 800 000
tun nedělní těžby. Tato skutečnost
upřesňuje pohled na celkový přírůstek.
Těžba do roku 1970 je charakterizována dalším
přírůstkem v odbytovém uhlí
- u černého o 8,4 %, u hnědého o 17,9
% oproti roku 1964.
Z hlediska národního hospodářství
lze však tyto přírůstky považovat
za nízké, přičemž je zvláště
závažná skutečnost, že se předpokládá
další snižování kvality uhlí.
Tak např. průměrná kalorická
hodnota hnědého uhlí a lignitu, která
představuje rozhodující podíl pro
krytí energetických potřeb, se sníží
ze současných 3200 kcal na 3000 kcal.
Ještě vážnějším problémem
je vývoj zdrojů kvalitního tříděného
uhlí. Předpokládá se, že podíl
tříděného a praného energetického
uhlí se sníží z dnešních
24 % na 22 %, u hnědého uhlí a lignitu z
dnešních 42 % na 27 % v roce 1970. Zhoršující
se vývoj v produkci tříděného
uhlí je nutno předpokládat, i když se
počítá se značnými finančními
prostředky na výstavbu úpraven a briketáren,
neboť to vyplývá z našich přírodních
podmínek. Tyto prostředky představují
v souhrnu za léta 1966-70 více než 1 miliardu
korun.
Tyto skutečnosti jsou o to závaznější,
že uhlí nadále zůstane rozhodující
surovinovou základnou pro rozvoj národního
hospodářství, neboť podíl tuhých
paliv, který se dnes pohybuje kolem 84 %, má v roce
1970 zůstat na výši 80 %. Vzhledem k tomu,
že dovoz ušlechtilých paliv ropy a zemního
plynu je do značné míry omezen, musíme
nadále využívat stávajících
přírodních zásob uhlí. Naši
havíři, vědomi si svých úkolů
v zajišťování těžby, jdou
však nevlastní vinou do horších přírodních
podmínek, které značně ovlivňují
již dnes tak vysoké náklady.
Rozvoj uhelného průmyslu za těchto podmínek
vyžaduje od naší společnosti vynaložení
velkých investičních prostředků.
Při projednávání návrhu směrnic
do roku 1971, se pro zajištění těžby
a přípravu kapacit pro příští
léta ukazuje potřeba o více než 2 mil.
Kčs větší, než předpokládá
limit Státní plánovací komise.
Současně se zajišťováním
potřeb paliv pro národní hospodářství
do roku 1970 je třeba soustředit maximální
pozornost na oblast spotřeby paliv, tzn. na celý
náš průmysl a komunální bytovou
oblast. Je nutné především vidět
před sebou úkol, aby z technického hlediska
odpovídaly spotřebiče struktuře paliv,
aby umožnily využívat takové palivo, jaké
máme. Přitom je třeba mít stále
v patrnosti zefektivnění spotřeby paliv,
která i z objektivních hledisek je u nás
stále vysoká.
Náš průmysl je třeba v rámci
modernizace orientovat tak, aby to odpovídalo i potřebám
uhelného průmyslu. Počítáme
s tím, že v rámci úkolu zefektivnění
spotřeby paliv je především třeba
zabezpečit:
1. na úseku železniční dopravy provést
prakticky likvidaci parní trakce přechodem na dieselelektrickou
tak, aby podíl parní trakce nebyl vyšší
než 5 %. Na tuto skutečnost upozorňuji zvláště
proto, že tento úkol není ještě
plně zabezpečen a je nebezpečí, že
doprava proti původnímu předpokladu bude
požadovat více paliva. Je třeba mít
na mysli, že pomalejší likvidace parní
trakce se ve svých důsledcích projeví
nepříznivě v zásobování
obyvatelstva;
2. na úseku rozvoje energetiky se dosáhne snížení
měrných potřeb paliv především
výstavbou velkoelektráren o vysokých parametrech
a likvidací některých zastaralých,
neekonomických elektráren, což v souhrnu představuje
snížení o více než 3 mil. tun měrného
paliva. Výstavbu velkoelektráren je třeba
především vidět z hlediska využití
našich méně hodnotných paliv. Vážnou
otázkou zůstává však teplárenství.
Konstatuji, že dokument o rozvoji zásobování
národního hospodářství a obyvatelstva
teplem, který přijala vláda v roce 1963,
není plněn, neboť výstavba tepláren
i nadále zaostává. Tato politika nás
vede k tomu, že místo výstavby tepláren,
které umožňují ekonomicky spalovat méně
hodnotné palivo, stavíme roztříštěné
kotelny přitom mnohdy na palivo kvalitní. Tato praxe
kromě vynakládání značných
investičních a materiálových prostředků
neumožňuje likvidovat a centralizovat malé
kotelny ve větší celky;
3. v celém národním hospodářství
je třeba provést technickou rekonstrukci palivo-energetického
hospodářství, vzhledem k tomu, že prostá
reprodukce těchto základních fondů
byla v minulých letech velmi zanedbaná. Zde jde
především o obnovu, rekonstrukci a modernizaci
průmyslových kotlů, pecí, nízkotlakých
generátorů, o likvidaci parní trakce v závodové
dopravě a o větší využití
odpadního tepla.
Při zajišťování těchto úkolů
je třeba vidět, že jakékoliv opoždění
v realizaci předpokládaných technických
opatření může se projevit v zásobování
obyvatelstva kvalitními tříděnými
druhy paliv.
Snaha a úsilí všech pracovníků
resortu jsou plně soustředěny na plnění
požadavků a potřeb národního
hospodářství. Svědčí
o tom tak skutečnost, že k dnešnímu dni
odvětví paliv vytěžilo navíc
přes 2 mil. tun. Toho výsledku bylo dosaženo
dobrou prací a plněním úkolů
ve všech revírech. Např. SOKD svůj původní
akční program splnilo již ke dni horníků
a v poslední době i závazek k volbám
presidenta republiky vytěžit 500 tis. tun čisté
těžby, vyrazit 19 tis. metrů chodeb a hospodářský
výsledek zlepšit o 120 mil. Kčs. Při
hodnocení se došlo k závěru, že
těchto výsledků bylo dosaženo především
proto, že revír byl dostatečně technicky
připraven, že rozvoj mechanizace, ražení
a dobývání doznal další růst.
Kombajnová těžba v letošním roce
dosáhla 2/3 těžby z rubání a
74 % vyražené metráže bylo pomocí
nakladačů a razicích kombajnů. Na
dolech Dukla, 1-máj, ČSA, Bezruč, Rudý
Říjen, bylo dosaženo světových
výkonů. Tyto zkušenosti dávají
možnost revíru připravit se lépe na
rok 1965.
Ve dvou závodech OKR v letošním roce zkouší
se hospodářský experiment. Při jeho
zavádění nám šlo především
o to, abychom vyráběli více, levněji
a kvalitněji. Podstata celé věci spočívá
ve hmotném zainteresování kolektivu pracujících
šachty, a to jak dělníků, tak i techniků
na výši dosažených úspor na vlastních
nákladech. 50 % těchto úspor bude po ukončení
6. měsíční zkušební doby
rozděleno ve formě odměny. Odměny
dostanou ovšem jen ti, kteří se o úspory
přičinili. Podmínkou pro vyplacení
odměn je kromě pokročení vlastních
nákladů, splnění plánu těžby
a metráže, produktivita práce a zlepšení
stavu na úseku bezpečnosti práce každého
závodu. Aby byly vytvořeny podmínky pro zdárný
průběh zkušební doby hospodářského
experimentu s cílem zajistit maximální zainteresovanost
všech pracujících, byly uspořádány
veřejné členské schůze strany,
na kterých byly zvoleny komise pro řízení
hospodářského experimentu na jednotlivých
závodech a hlavní komise na podniku. Vytvořené
komise řeší všechny sporné otázky,
mají pravomoc odnětí části
odměny, v případě porušení
pracovní a technologické kázně, bezpečnostních
předpisů, při vzniku škody provozu z
vlastní viny a úplně odnímají
nárok bukačům. Hodnocení výsledků
se provádí měsíčně a
každý zaměstnanec je informován o stavu
růstu jeho vlastní odměny. Výše
odměny jednotlivců je odvislá od jeho vlastního
výdělku. Pro lepší obraz uvedu několik
namátkových příkladů, jaká
je výše odměn za 4 měsíce: Sýkora
Al. - kombajnér - 994 Kčs, Heller Jiří
- elektrikář v dole - 697 Kčs, Koporec -
předák v rubání - 1233 Kčs,
Gold - údržbář strojního zařízení
povrchového - 629 Kčs, Sachová - mazač
strojního zařízení na prádlo
371 Kčs.
Uvedené příklady, i když namátkové,
ukazují však dost výrazně rozdílnost
výše dosavadní odměny mezi jednotlivými
profesemi. Praxe při řízení hospodářského
experimentu ukazuje, že akce organizované na pomoc
zajištění experimentu, byly správné,
a podařilo se nám vytvořit jednotné
organizované úsilí strany, složek a
hospodářského vedení. Chtěli
bychom i v příštích letech na základě
pětiletého plánu, kdy budou podniku stanoveny
pevné ukazatele, nadále využívat tohoto
systému hospodářského experimentu
a dále jej prohlubovat.
Na základě našich zkušeností bude
se touto cestou v příštích letech ubírat
i SOKD. V jeho rámci chceme na všech šachtách
především zaměřit se na maximální
zhospodárnění výroby. Rozbory nákladů
na spotřebu materiálu ukázaly, že mnoho
dalších možností, jak snížit
jeho spotřebu, jsou ve všech důlních
osádkách, v každém jednotlivci, ale
bohužel také i mimo nás, hlavně v oblasti
pořízení v oblasti nákupu.
Je všeobecně známo, že v našem státě
je mnoho mezičlánků tzv. odbytových
organizací. Mnohokráte byly již za to kritizovány.
Tyto organizace, které se zabývají nikoli
výrobou, nýbrž distribucí výrobku,
jsou v řadě případů opodstatněné,
zejména v takových případech, kde
odběratelské podniky nedocilují potřebných
limitů, kdy je mnoho výrobců a ještě
více spotřebitelů. Na druhé straně
v řadě případů jsou tyto mezičlánky
naprosto zbytečné, jsou brzdou mezi výrobcem
a spotřebitelem, jsou příčinou značných
finančních ztrát pro odběratelské
podniky. V mnohých případech dochází
k přemisťování materiálu ze skladu
do skladu, což zvyšuje náklady na manipulaci
a dopravu, anebo dochází k pouhému papírování,
kdy odběratelský podnik platí distribuční
odbytové organizaci značné procento z velkoobchodní
ceny jako distribuční přirážku.
Abych byl konkrétní poukazují zejména
na výrobky, u nichž výhradním odběratelem
jsou podniky jednoho nebo maximálně dvou sektorů,
kde dochází k jednoúčelovému
odběru. Hlavními odběrateli např.
důlní vrtné techniky je odvětví
paliv a rudných dolů. V sektoru paliv budeme mít
pouze 5 oborových ředitelství. Proč
tyto výrobky musí sektor paliv zajišťovat
prostřednictvím Odbytu strojů a nářadí
v Praze, platit za jejich distribuci vysoké obchodní
přirážky, proč musí cestovat
po celé republice, než se dostanou z výroby
přes sklady odbytu strojů a nářadí,
revírní sklady OKR na důlní podniky
a závody. Podle našeho názoru obchodování
Odbytu strojů a nářadí důlními
vrtnými kladivy, sbíječkami, důlními
korunkami do uhlí a kamene, šramovacími noži
apod. je naprosto zbytečné. Bude daleko lépe,
když si revír objedná tato jednoúčelová
hornická nářadí přímo
u výrobců. Vždyť běží
zde o mnohamiliónové hodnoty, ze kterých
platíme Odbytu strojů a nářadí
a jiným organizacím těžké peníze
ve formě obchodních přirážek,
a přitom zde není úzká sepjatost výrobce
s odběratelem a možnost rychlého ovlivnění
výroby.
Dalším problémem, který nás tíží,
je problém růstu cen průmyslových
výrobků, přičemž např.
uhlí OKR prodáváme pod jeho nákladovou
hodnotu, avšak strojírenské podniky své
ceny výrobku stále zvyšují. Chci zde
uvést několik příkladů. Např.
roštnice v roce 1959 stála 1020,- Kčs zn. p.
Slaný. Po převedení výroby do ZVIL
Plzeň roku 1963 se cena zvýšila na 1500,- Kčs
a v roce 1964 od dubna stoupla na 1960,- Kčs.
Další příklad - koreček stál
nejdříve 478,- Kčs, nová cena byla
stanovena na 1030,-Kčs. My jsme v našem podniku našli
konkurenční výrobu v Ostroji Frýdlant,
který koreček vyrábí za 233,- Kčs.
Náš podnik ročně tratí při
uvedených cenách 390 000,- Kčs. Známe
i takové případy, že když jsme
výrobci oznámili, že máme konkurenční
podnik pro výrobu určitého zboží
za menší cenu a z toho důvodu rušíme
původní hospodářskou smlouvu, byl
tento ochoten okamžitě výrobek nám dodat
za poloviční cenu.
Vyplývá z toho otázka, jakým způsobem
a co působí na tvorbu ceny. Hovořím
zde o tom proto, abyste, nám pomohli tyto problémy
vyřešit, aby nám tyto jevy nadále neovlivňovaly
do určité míry i nákladovost.
Pro příští rok připravujeme v
resortu zkrácenou pracovní dobu. Bude to vyžadovat
nejenom vyšší využití mechanismů,
zvýšení produktivity práce, ale i větší
náročnost na pracovní síly a jejich
obětavou práci. K tomu v první řadě
je nutno zabezpečit jejich spokojenost především
na Ostravsku v otázce občanské vybavenosti.
Dnes již otázku odměn nemůžeme
stavět na první místo. Především
souvisí s tím možnost kulturního vyžití.
Havíř dnes prakticky stráví 8 hodin
v dole a celkem na závodě v průměru
9,5 hodiny. Přitom však nemá možnost svůj
volný čas vhodným způsobem využít.
Z toho důvodu se projevují zvýšené
odchody z našich podniků do jiných krajů.
Např. minulého týdne přišla k
řediteli našeho dolu soudružka a žádala
o zrušení pracovního poměru pro svého
manžela. Zjišťovali jsme jeho výdělek;
vydělá průměrně od počátku
letošního roku 3500,- Kčs. Ovšem v diskusi
se ukázalo, že soudružka nám vytýká,
že z těchto peněz nic nemá, poněvadž
by ráda chodila do kavárny a jiných zařízení,
která v sídlišti nejsou.
Proto také, když jsme ukazovali na finanční
výhody, odpověděla nám, soudruzi,
zde se hodně vydělává, ale při
těch výdělcích jste chudáci
a upřímně vás lituji.
Proto bych žádal zde přítomné
členy vlády, aby se snažili co nejlépe
zajistit plnění usnesení vlády o pomoci
při výstavbě Ostravska a především
aby byla zaměřena pozornost na občanskou
vybavenost.
Místopředseda NS dr. Škoda: Děkuji
s. Monczkovi za jeho projev.
Slovo má dále soudruh Majling, předseda Ústřední
komise lidové kontroly a statistiky.
Minister-predseda Ústrednej komisie ľudovej kontroly
a štatistiky Majling:
Súdružky a súdruhovia, plán a rozpočet
na rok 1965, ktoré sú predmetom dnešného
jednania Národného zhromaždenia, majú
omnoho väčší dopad na celé národné
hospodárstvo než tomu bolo v minulých obdobiach.
Ide o to, že v nich sa premietajú a prostredníctvom
nich budú sa postupne zabezpečovať a uvádzať
do života opatrenia na zdokonalenie plánovitého
riadenia národného hospodárstva a k intenzívnemu
rozvoju hospodárskej a kultúrnej činnosti.
Uplatnenie navrhnutých opatrení nebude jednoduché
a vyžiada si usilovnú prácu na všetkých
stupňoch riadenia a zlepšenie organizátorskej
činnosti štátnych a hospodárskych orgánov
pri využívaní pracovných zdrojov a hmotných
i finančných prostriedkov.
Nutno poukázať na dva dôležité problémy,
s ktorými sa musíme v budúcich rokoch vyporiadať,
ak chceme v nových podmienkach dosiahnuť významnejšie
úspechy. Je to jednak postavenie a práca štátneho
a hospodárskeho aparátu, ďalej jeho činnosť
pri zabezpečovaní intenzívneho rozvoja národného
hospodárstva.
Postavenie a činnosť štátneho a hospodárskeho
aparátu bola v poslednej dobe predmetom pozornosti vedúcich
straníckych a štátnych orgánov. Mám
na mysli opatrenia, ktoré vyplynuli z uznesení vlády
86/1964 na zníženie neodôvodnenej evidenčnej,
administratívnej činnosti a zníženie
aparátu na všetkých stupňoch riadenia.
Výsledky ukazujú, že úloha v znížení
počtu pracovníkov sa v podstate plní (podľa
šetrenia k 1. 10. 1964 na 85 %), čoho spomenul aj
minister financií s. Dvořák, aj keď
z väčšej časti nevyplýva z obmedzenia
administratívnej činnosti. Závažné
však je, že v necelej jednej štvrtine je zníženie
zdôvodnené zodpovedajúcimi organizačnými
opatreniami.