Čtvrtek 10. prosince 1964

2. den - čtvrtek 10. prosince 1964

/Začátek schůze v 10 hod. 02 min./

Přítomni:

Předseda Národního shromáždění Laštovička a místopředsedové dr. Škoda, dr. Kyselý.

Členové předsednictva ÚV KSČ předseda vlády Lenárt, místopředseda vlády inž. Šimůnek; kandidát předsednictva ÚV KSČ inž. Kapek; tajemník ÚV KSČ Koucký; místopředsedové vlády Černík, Krajčír, Pilier; ministři inž. Burian, Dvořák, Hamouz, Indra, Korčák, inž. Krejčí, Krutina, arm. gen. Lomský, Machačová-Dostálová, Majling, dr. Neuman, Pešl, dr. h. c. Plojhar, Poláček, dr. Štrougal, Uher.

257 poslanců podle prezenční listiny.

Předsedající místopředseda NS dr. Škoda: Soudružky a soudruzi poslanci, zahajuji přerušenou schůzi Národního shromáždění.

Na pořadu je rozprava k vládnímu návrhu zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství a státním rozpočtu na příští rok. Vzhledem k tomu, že zpravodaj pro plán a rozpočet, s. posl. Tymeš, je v delegaci na Hradě, navrhuji, aby v době jeho nepřítomnosti jej zastupoval místopředseda výboru pro plán a rozpočet posl. inž. Rapoš.

Je nějaký jiný návrh? (Nebyl.)

Prosím proto s. inž. Rapoše, aby zaujal místo u zpravodajského stolu.

Do diskuse je přihlášen s. posl. Monczka. Uděluji mu slovo.

Připraví se s. ministr-předseda Ústřední komise Lidové kontroly a statistiky Majling.

Posl. Monczka: Soudružky a soudruzi, při projednávání rozpočtu na rok 1965 v odvětví paliv vyskytly se v průmyslovém a rozpočtovém výboru názory a připomínky ke stagnaci v těžbě.

Porovnáme-li výsledky v těžbě letošního roku a plánu na rok 1965, zvyšuje se tato pouze o 0,1 %, avšak v letošním roce je v těchto výsledcích zahrnuto i 800 000 tun nedělní těžby. Tato skutečnost upřesňuje pohled na celkový přírůstek.

Těžba do roku 1970 je charakterizována dalším přírůstkem v odbytovém uhlí - u černého o 8,4 %, u hnědého o 17,9 % oproti roku 1964.

Z hlediska národního hospodářství lze však tyto přírůstky považovat za nízké, přičemž je zvláště závažná skutečnost, že se předpokládá další snižování kvality uhlí. Tak např. průměrná kalorická hodnota hnědého uhlí a lignitu, která představuje rozhodující podíl pro krytí energetických potřeb, se sníží ze současných 3200 kcal na 3000 kcal.

Ještě vážnějším problémem je vývoj zdrojů kvalitního tříděného uhlí. Předpokládá se, že podíl tříděného a praného energetického uhlí se sníží z dnešních 24 % na 22 %, u hnědého uhlí a lignitu z dnešních 42 % na 27 % v roce 1970. Zhoršující se vývoj v produkci tříděného uhlí je nutno předpokládat, i když se počítá se značnými finančními prostředky na výstavbu úpraven a briketáren, neboť to vyplývá z našich přírodních podmínek. Tyto prostředky představují v souhrnu za léta 1966-70 více než 1 miliardu korun.

Tyto skutečnosti jsou o to závaznější, že uhlí nadále zůstane rozhodující surovinovou základnou pro rozvoj národního hospodářství, neboť podíl tuhých paliv, který se dnes pohybuje kolem 84 %, má v roce 1970 zůstat na výši 80 %. Vzhledem k tomu, že dovoz ušlechtilých paliv ropy a zemního plynu je do značné míry omezen, musíme nadále využívat stávajících přírodních zásob uhlí. Naši havíři, vědomi si svých úkolů v zajišťování těžby, jdou však nevlastní vinou do horších přírodních podmínek, které značně ovlivňují již dnes tak vysoké náklady.

Rozvoj uhelného průmyslu za těchto podmínek vyžaduje od naší společnosti vynaložení velkých investičních prostředků. Při projednávání návrhu směrnic do roku 1971, se pro zajištění těžby a přípravu kapacit pro příští léta ukazuje potřeba o více než 2 mil. Kčs větší, než předpokládá limit Státní plánovací komise.

Současně se zajišťováním potřeb paliv pro národní hospodářství do roku 1970 je třeba soustředit maximální pozornost na oblast spotřeby paliv, tzn. na celý náš průmysl a komunální bytovou oblast. Je nutné především vidět před sebou úkol, aby z technického hlediska odpovídaly spotřebiče struktuře paliv, aby umožnily využívat takové palivo, jaké máme. Přitom je třeba mít stále v patrnosti zefektivnění spotřeby paliv, která i z objektivních hledisek je u nás stále vysoká.

Náš průmysl je třeba v rámci modernizace orientovat tak, aby to odpovídalo i potřebám uhelného průmyslu. Počítáme s tím, že v rámci úkolu zefektivnění spotřeby paliv je především třeba zabezpečit:

1. na úseku železniční dopravy provést prakticky likvidaci parní trakce přechodem na dieselelektrickou tak, aby podíl parní trakce nebyl vyšší než 5 %. Na tuto skutečnost upozorňuji zvláště proto, že tento úkol není ještě plně zabezpečen a je nebezpečí, že doprava proti původnímu předpokladu bude požadovat více paliva. Je třeba mít na mysli, že pomalejší likvidace parní trakce se ve svých důsledcích projeví nepříznivě v zásobování obyvatelstva;

2. na úseku rozvoje energetiky se dosáhne snížení měrných potřeb paliv především výstavbou velkoelektráren o vysokých parametrech a likvidací některých zastaralých, neekonomických elektráren, což v souhrnu představuje snížení o více než 3 mil. tun měrného paliva. Výstavbu velkoelektráren je třeba především vidět z hlediska využití našich méně hodnotných paliv. Vážnou otázkou zůstává však teplárenství. Konstatuji, že dokument o rozvoji zásobování národního hospodářství a obyvatelstva teplem, který přijala vláda v roce 1963, není plněn, neboť výstavba tepláren i nadále zaostává. Tato politika nás vede k tomu, že místo výstavby tepláren, které umožňují ekonomicky spalovat méně hodnotné palivo, stavíme roztříštěné kotelny přitom mnohdy na palivo kvalitní. Tato praxe kromě vynakládání značných investičních a materiálových prostředků neumožňuje likvidovat a centralizovat malé kotelny ve větší celky;

3. v celém národním hospodářství je třeba provést technickou rekonstrukci palivo-energetického hospodářství, vzhledem k tomu, že prostá reprodukce těchto základních fondů byla v minulých letech velmi zanedbaná. Zde jde především o obnovu, rekonstrukci a modernizaci průmyslových kotlů, pecí, nízkotlakých generátorů, o likvidaci parní trakce v závodové dopravě a o větší využití odpadního tepla.

Při zajišťování těchto úkolů je třeba vidět, že jakékoliv opoždění v realizaci předpokládaných technických opatření může se projevit v zásobování obyvatelstva kvalitními tříděnými druhy paliv.

Snaha a úsilí všech pracovníků resortu jsou plně soustředěny na plnění požadavků a potřeb národního hospodářství. Svědčí o tom tak skutečnost, že k dnešnímu dni odvětví paliv vytěžilo navíc přes 2 mil. tun. Toho výsledku bylo dosaženo dobrou prací a plněním úkolů ve všech revírech. Např. SOKD svůj původní akční program splnilo již ke dni horníků a v poslední době i závazek k volbám presidenta republiky vytěžit 500 tis. tun čisté těžby, vyrazit 19 tis. metrů chodeb a hospodářský výsledek zlepšit o 120 mil. Kčs. Při hodnocení se došlo k závěru, že těchto výsledků bylo dosaženo především proto, že revír byl dostatečně technicky připraven, že rozvoj mechanizace, ražení a dobývání doznal další růst. Kombajnová těžba v letošním roce dosáhla 2/3 těžby z rubání a 74 % vyražené metráže bylo pomocí nakladačů a razicích kombajnů. Na dolech Dukla, 1-máj, ČSA, Bezruč, Rudý Říjen, bylo dosaženo světových výkonů. Tyto zkušenosti dávají možnost revíru připravit se lépe na rok 1965.

Ve dvou závodech OKR v letošním roce zkouší se hospodářský experiment. Při jeho zavádění nám šlo především o to, abychom vyráběli více, levněji a kvalitněji. Podstata celé věci spočívá ve hmotném zainteresování kolektivu pracujících šachty, a to jak dělníků, tak i techniků na výši dosažených úspor na vlastních nákladech. 50 % těchto úspor bude po ukončení 6. měsíční zkušební doby rozděleno ve formě odměny. Odměny dostanou ovšem jen ti, kteří se o úspory přičinili. Podmínkou pro vyplacení odměn je kromě pokročení vlastních nákladů, splnění plánu těžby a metráže, produktivita práce a zlepšení stavu na úseku bezpečnosti práce každého závodu. Aby byly vytvořeny podmínky pro zdárný průběh zkušební doby hospodářského experimentu s cílem zajistit maximální zainteresovanost všech pracujících, byly uspořádány veřejné členské schůze strany, na kterých byly zvoleny komise pro řízení hospodářského experimentu na jednotlivých závodech a hlavní komise na podniku. Vytvořené komise řeší všechny sporné otázky, mají pravomoc odnětí části odměny, v případě porušení pracovní a technologické kázně, bezpečnostních předpisů, při vzniku škody provozu z vlastní viny a úplně odnímají nárok bukačům. Hodnocení výsledků se provádí měsíčně a každý zaměstnanec je informován o stavu růstu jeho vlastní odměny. Výše odměny jednotlivců je odvislá od jeho vlastního výdělku. Pro lepší obraz uvedu několik namátkových příkladů, jaká je výše odměn za 4 měsíce: Sýkora Al. - kombajnér - 994 Kčs, Heller Jiří - elektrikář v dole - 697 Kčs, Koporec - předák v rubání - 1233 Kčs, Gold - údržbář strojního zařízení povrchového - 629 Kčs, Sachová - mazač strojního zařízení na prádlo 371 Kčs.

Uvedené příklady, i když namátkové, ukazují však dost výrazně rozdílnost výše dosavadní odměny mezi jednotlivými profesemi. Praxe při řízení hospodářského experimentu ukazuje, že akce organizované na pomoc zajištění experimentu, byly správné, a podařilo se nám vytvořit jednotné organizované úsilí strany, složek a hospodářského vedení. Chtěli bychom i v příštích letech na základě pětiletého plánu, kdy budou podniku stanoveny pevné ukazatele, nadále využívat tohoto systému hospodářského experimentu a dále jej prohlubovat.

Na základě našich zkušeností bude se touto cestou v příštích letech ubírat i SOKD. V jeho rámci chceme na všech šachtách především zaměřit se na maximální zhospodárnění výroby. Rozbory nákladů na spotřebu materiálu ukázaly, že mnoho dalších možností, jak snížit jeho spotřebu, jsou ve všech důlních osádkách, v každém jednotlivci, ale bohužel také i mimo nás, hlavně v oblasti pořízení v oblasti nákupu.

Je všeobecně známo, že v našem státě je mnoho mezičlánků tzv. odbytových organizací. Mnohokráte byly již za to kritizovány. Tyto organizace, které se zabývají nikoli výrobou, nýbrž distribucí výrobku, jsou v řadě případů opodstatněné, zejména v takových případech, kde odběratelské podniky nedocilují potřebných limitů, kdy je mnoho výrobců a ještě více spotřebitelů. Na druhé straně v řadě případů jsou tyto mezičlánky naprosto zbytečné, jsou brzdou mezi výrobcem a spotřebitelem, jsou příčinou značných finančních ztrát pro odběratelské podniky. V mnohých případech dochází k přemisťování materiálu ze skladu do skladu, což zvyšuje náklady na manipulaci a dopravu, anebo dochází k pouhému papírování, kdy odběratelský podnik platí distribuční odbytové organizaci značné procento z velkoobchodní ceny jako distribuční přirážku.

Abych byl konkrétní poukazují zejména na výrobky, u nichž výhradním odběratelem jsou podniky jednoho nebo maximálně dvou sektorů, kde dochází k jednoúčelovému odběru. Hlavními odběrateli např. důlní vrtné techniky je odvětví paliv a rudných dolů. V sektoru paliv budeme mít pouze 5 oborových ředitelství. Proč tyto výrobky musí sektor paliv zajišťovat prostřednictvím Odbytu strojů a nářadí v Praze, platit za jejich distribuci vysoké obchodní přirážky, proč musí cestovat po celé republice, než se dostanou z výroby přes sklady odbytu strojů a nářadí, revírní sklady OKR na důlní podniky a závody. Podle našeho názoru obchodování Odbytu strojů a nářadí důlními vrtnými kladivy, sbíječkami, důlními korunkami do uhlí a kamene, šramovacími noži apod. je naprosto zbytečné. Bude daleko lépe, když si revír objedná tato jednoúčelová hornická nářadí přímo u výrobců. Vždyť běží zde o mnohamiliónové hodnoty, ze kterých platíme Odbytu strojů a nářadí a jiným organizacím těžké peníze ve formě obchodních přirážek, a přitom zde není úzká sepjatost výrobce s odběratelem a možnost rychlého ovlivnění výroby.

Dalším problémem, který nás tíží, je problém růstu cen průmyslových výrobků, přičemž např. uhlí OKR prodáváme pod jeho nákladovou hodnotu, avšak strojírenské podniky své ceny výrobku stále zvyšují. Chci zde uvést několik příkladů. Např. roštnice v roce 1959 stála 1020,- Kčs zn. p. Slaný. Po převedení výroby do ZVIL Plzeň roku 1963 se cena zvýšila na 1500,- Kčs a v roce 1964 od dubna stoupla na 1960,- Kčs.

Další příklad - koreček stál nejdříve 478,- Kčs, nová cena byla stanovena na 1030,-Kčs. My jsme v našem podniku našli konkurenční výrobu v Ostroji Frýdlant, který koreček vyrábí za 233,- Kčs. Náš podnik ročně tratí při uvedených cenách 390 000,- Kčs. Známe i takové případy, že když jsme výrobci oznámili, že máme konkurenční podnik pro výrobu určitého zboží za menší cenu a z toho důvodu rušíme původní hospodářskou smlouvu, byl tento ochoten okamžitě výrobek nám dodat za poloviční cenu.

Vyplývá z toho otázka, jakým způsobem a co působí na tvorbu ceny. Hovořím zde o tom proto, abyste, nám pomohli tyto problémy vyřešit, aby nám tyto jevy nadále neovlivňovaly do určité míry i nákladovost.

Pro příští rok připravujeme v resortu zkrácenou pracovní dobu. Bude to vyžadovat nejenom vyšší využití mechanismů, zvýšení produktivity práce, ale i větší náročnost na pracovní síly a jejich obětavou práci. K tomu v první řadě je nutno zabezpečit jejich spokojenost především na Ostravsku v otázce občanské vybavenosti. Dnes již otázku odměn nemůžeme stavět na první místo. Především souvisí s tím možnost kulturního vyžití. Havíř dnes prakticky stráví 8 hodin v dole a celkem na závodě v průměru 9,5 hodiny. Přitom však nemá možnost svůj volný čas vhodným způsobem využít. Z toho důvodu se projevují zvýšené odchody z našich podniků do jiných krajů. Např. minulého týdne přišla k řediteli našeho dolu soudružka a žádala o zrušení pracovního poměru pro svého manžela. Zjišťovali jsme jeho výdělek; vydělá průměrně od počátku letošního roku 3500,- Kčs. Ovšem v diskusi se ukázalo, že soudružka nám vytýká, že z těchto peněz nic nemá, poněvadž by ráda chodila do kavárny a jiných zařízení, která v sídlišti nejsou.

Proto také, když jsme ukazovali na finanční výhody, odpověděla nám, soudruzi, zde se hodně vydělává, ale při těch výdělcích jste chudáci a upřímně vás lituji.

Proto bych žádal zde přítomné členy vlády, aby se snažili co nejlépe zajistit plnění usnesení vlády o pomoci při výstavbě Ostravska a především aby byla zaměřena pozornost na občanskou vybavenost.

Místopředseda NS dr. Škoda: Děkuji s. Monczkovi za jeho projev.

Slovo má dále soudruh Majling, předseda Ústřední komise lidové kontroly a statistiky.

Minister-predseda Ústrednej komisie ľudovej kontroly a štatistiky Majling:

Súdružky a súdruhovia, plán a rozpočet na rok 1965, ktoré sú predmetom dnešného jednania Národného zhromaždenia, majú omnoho väčší dopad na celé národné hospodárstvo než tomu bolo v minulých obdobiach. Ide o to, že v nich sa premietajú a prostredníctvom nich budú sa postupne zabezpečovať a uvádzať do života opatrenia na zdokonalenie plánovitého riadenia národného hospodárstva a k intenzívnemu rozvoju hospodárskej a kultúrnej činnosti. Uplatnenie navrhnutých opatrení nebude jednoduché a vyžiada si usilovnú prácu na všetkých stupňoch riadenia a zlepšenie organizátorskej činnosti štátnych a hospodárskych orgánov pri využívaní pracovných zdrojov a hmotných i finančných prostriedkov.

Nutno poukázať na dva dôležité problémy, s ktorými sa musíme v budúcich rokoch vyporiadať, ak chceme v nových podmienkach dosiahnuť významnejšie úspechy. Je to jednak postavenie a práca štátneho a hospodárskeho aparátu, ďalej jeho činnosť pri zabezpečovaní intenzívneho rozvoja národného hospodárstva.

Postavenie a činnosť štátneho a hospodárskeho aparátu bola v poslednej dobe predmetom pozornosti vedúcich straníckych a štátnych orgánov. Mám na mysli opatrenia, ktoré vyplynuli z uznesení vlády 86/1964 na zníženie neodôvodnenej evidenčnej, administratívnej činnosti a zníženie aparátu na všetkých stupňoch riadenia. Výsledky ukazujú, že úloha v znížení počtu pracovníkov sa v podstate plní (podľa šetrenia k 1. 10. 1964 na 85 %), čoho spomenul aj minister financií s. Dvořák, aj keď z väčšej časti nevyplýva z obmedzenia administratívnej činnosti. Závažné však je, že v necelej jednej štvrtine je zníženie zdôvodnené zodpovedajúcimi organizačnými opatreniami.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP