Plán práce, který si předsednictvo
stanovilo na I. pololetí 1965, je vcelku splněn
až na dva úkoly, z nichž jeden byl vypuštěn
a druhý odsunut.
Výbory Národního shromáždění
rozvíjely v období od poslední plenární
schůze kontrolní činnost vedle činnosti
legislativní a účasti na přípravě
směrnic 4. pětiletky. Byly to např. otázky
rozvoje turistického ruchu, zkvalitnění zahraniční
propagandy, příprava opatření v československém
divadelnictví, zavádění soustředěného
vybírání plateb od obyvatelstva Ústřední
správou spojů, výchova mravně ohrožené
a mravně narušené mládeže, rozbor
stavu umísťování absolventů vysokých
škol, zásobování obyvatelstva pekařskými
výrobky, kvalita chleba a pečiva, hospodaření
s dováženými surovinami a materiály
v odvětví potravinářského a
spotřebního průmyslu, realizace dodávek
potravinářského a spotřebního
průmyslu pro tržní fondy a pro vývoz,
koncepce bytové výstavby a řadu dalších.
K přípravě jednání ve výborech
provedli poslanci 14 průzkumů přímo
na závodech, stavbách, ve výchovných
a školských zařízeních společně
ve skupinách a další prověrky jednotlivě
ve svých volebních obvodech. Všeobecně
výbory pečlivěji připravovaly své
závěry a doporučení a pokračovaly
v jejich soustavné kontrole. Plné znění
závěrečných usnesení výborů
Národního shromáždění
a podrobnější informace o obsahu jejich jednání
jsou uvedeny ve Zprávách pro poslance, v nichž
jsou otištěny též odpovědi členů
vlády a vedoucích ústředních
úřadů na dotazy a interpelace poslanců
z poslední schůze Národního shromáždění,
pokud nebyly vyřízeny přímo. Chci
informovat Národní shromáždění,
že došla také obsáhlá odpověď
vlády na dotazy poslance Pacnera, týkající
se výstavby hlavního města Prahy, s níž
budou poslanci seznámení v příštích
Zprávách pro poslance.
Deset výborů Národního shromáždění
projednalo v I. pololetí 1965 v podstatě všechny
plánované úkoly, pouze ve čtyřech
případech se rozhodly přesunout plánovaný
program na příští období.
Několik dalších bodů jednání
výborů přechází do II. pololetí
proto, že jde o problémy dlouhodobého charakteru,
nebo proto, že příslušné ústřední
orgány nepřipravily včas potřebné
podklady.
Národní shromáždění a
jeho orgány se zabývaly též důležitými
aktuálními mezinárodními událostmi.
Zahraniční výbor a předsednictvo Národního
shromáždění jednaly o pokračující
agresi USA proti vietnamskému lidu. V solidaritě
s jeho bojem za svobodu a nezávislost vyslovilo předsednictvo
Národního shromáždění
plný souhlas s návrhy Národního shromáždění
Vietnamské demokratické republiky na zastavení
americké agrese ve Vietnamu a na mírové vyřešení
situace v této oblasti, jak je vyjádřilo
ve výzvě parlamentům světa Národní
shromáždění Vietnamské demokratické
republiky. Presidiu Národního shromáždění
Vietnamské demokratické republiky byla v tomto smyslu
odeslána odpověď, která byla též
ve výtahu publikována v našem tisku.
Předsednictvo NS projednalo rovněž zprávu
zahraničního výboru k situaci v Dominikánské
republice a odsoudilo invazi USA a jejich hrubé násilné
vměšování do vnitřních
záležitostí jiné země, čímž
je bezohledně pošlapávána Charta Spojených
národů a základní práva každého
národa.
Významnou mezinárodně politickou událostí
byla návštěva delegace Národního
shromáždění Sjednocené arabské
republiky, vedená předsedou Národního
shromáždění Sjednocené arabské
republiky panem Anvarem El-Sadátem, která se uskutečnila
ve dnech 24. dubna až 2. května 1965. Návštěva
parlamentní delegace SAR vyjádřila přátelské
vztahy mezi našimi státy, dokumentovala přání
lidu SAR a jeho vedoucích politických sil i přání
naše po úzké vzájemné spolupráci.
Náš lid oceňuje protiimperialistický
postoj Sjednocené arabské republiky a její
význačnou úlohu v boji národně
osvobozeneckých sil proti kolonialismu. Při četných
setkáních s představiteli Národního
shromáždění SAR za jejich pobytu v Československu
jsme měli příležitost potvrdit si shodu
obou zemí v názorech na řešení
závažných zahraničně politických
otázek. Delegace Národního shromáždění
SAR nás informovala o odhodlání arabského
lidu vybudovat ve své vlasti socialismus na vědeckém
základě a o přání řešit
tyto úkoly ve spolupráci též s naší
Československou socialistickou republikou. Hluboce si vážíme
sílícího přátelství
a rozšiřující se spolupráce našich
zemí. V tomto smyslu jsme přijali též
pozvání Národního shromáždění
SAR, tlumočené jeho předsedou panem Anvarem
El-Sadátem, v r. 1965 nebo 1966. Předsednictvo Národního
shromáždění zahrne vyslání
naší delegace do Sjednocené arabské
republiky do plánu zahraničních styků
pro rok 1966.
Nakonec chci informovat Národní shromáždění,
že jsme v předsednictvu pracovali na vyhodnocení
toho, jak byly jednotlivými orgány a plénem
Národního shromáždění
plněny úkoly usnesení 2. schůze Národního
shromáždění ze dne 24. září
1964 o dalším rozvinutí a prohloubení
činnosti Národního shromáždění.
Podrobné zhodnocení bude předloženo
pravděpodobně příští plenární
schůzi koncem září nebo v říjnu
letošního roku.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
předsednictvo Národního shromáždění
navrhuje, aby plénum Národního shromáždění
vzalo předloženou zprávu se souhlasem na vědomí.
Má někdo ke zprávě připomínky
nebo dotazy? (Nikdo.)
Kdo tedy souhlasí se zprávou, jak byla přednesena?
(Hlasuje se.) Děkuji.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Tím vzalo Národní shromáždění
zprávu předsednictva Národního shromáždění
na vědomí.
Na pořadu je třetí a čtvrtý
bod, kterým jsou
3. Návrh poslanců Zupky, Pastyříka,
Kozelky, Paška, Mátla, a Závěty na vydání
zákoníku práce a společná zpráva
výborů Národního shromáždění
(tisk 50) a
4. Návrh poslanců Zupky, Pastyříka,
Kozelky, Paska, Mátla a Závěty na vydání
zákona o některých změnách
v nemocenském pojištění (tisk 37) a
společná zpráva výborů,
která je ústní.
Předseda NS s. Laštovička:
Soudružky a soudruzi, přistupujeme k projednání
osnovy zákona mimořádně významného,
který rozvádí ustanovení naší
socialistické ústavy na pracovněprávním
úseku a vytváří předpoklady
pro uplatnění nových zásad řízení
ve vzájemných vztazích pracujících
a socialistických organizací.
Principy, ze kterých návrh vychází,
vyplývají z podstaty socialistického řízení,
které umožňuje opírat soustavu pracovněprávních
vztahů o uvědomělý poměr občanů
k práci, o jejich iniciativu v plnění daných
úkolů a o vztahy soudružské spolupráce.
Zatímco pracovněprávní předpisy
kapitalistických států obrážejí
dílčí výsledky bojů dělnické
třídy a mají charakter především
ochranářský, vyjadřuje návrh
našeho kodexu práce socialistický poměr
občanů k budování socialistické
společnosti a charakterizuje jejich tvůrčí
účast na rozvoji, řízení a
kontrole činnosti socialistických organizací.
Návrh, který teď budeme projednávat,
je v souladu s výsledkem dosažené úrovně
hospodářského rozvoje a s uvědoměním
pracujících a vyjadřuje objektivní
realitu vztahů, jaké se mohou vytvořit jedině
v podmínkách socialistické ekonomiky a socialistické
společnosti.
Prosím nyní poslance soudruha Paška, aby podle
§ 19 odst. 1 zákona o jednacím a pracovním
řádu Národního shromáždění
odůvodnil návrh na vydání zákoníku
práce a návrh na vydání zákona
o některých změnách v nemocenském
pojištění.
Posl. Pašek:
Vážené soudružky, vážení
soudruzi poslanci, Národnímu shromáždění
je předkládán skupinou poslanců-funkcionářů
ROH významný politicko-právní dokument
-návrh zákoníku práce.
Je to v období, kdy Komunistická strana Československa
a všechen lid soustřeďují své úsilí
na uskutečňování linie XII. sjezdu
strany ve všech oblastech naší ekonomiky a společenské
výstavby.
Dvacáté výročí osvobození
Československa Sovětskou armádou stalo se
hrdou přehlídkou vymožeností a předností
socialistického zřízení v naší
průmyslově vyspělé zemi a její
schopnosti stále lepšího uspokojování
materiálních a kulturních potřeb pracujících.
Komunistická strana Československa vycházejíc
z rozvoje naší společnosti, ze složitých
úkolů dalšího rozvoje ekonomiky, staví
před všechen pracující lid perspektivy,
obsažené ve směrnicích ke čtvrtému
pětiletému plánu a k zavádění
zdokonalené soustavy plánovitého řízení
rozvoje národního hospodářství.
V těchto souvislostech je třeba se dívat
na projednávaný zákoník práce,
neboť je v celé koncepci zpracován v úzké
souvislosti s novou soustavou řízení národního
hospodářství.
Ústřední rada odborů připravila
návrh zákoníku práce z podnětu
ústředního výboru Komunistické
strany Československa a přihlížela při
jeho konečném zpracování k tomu, aby
zákoník práce se stal jedním z rozhodujících
nástrojů podporujících uplatňování
nové soustavy řízení našeho hospodářství.
Uskutečnění zásad socialistické
ústavy v celém souhrnu si vyžádalo,
aby po nejnaléhavějších úpravách
dílčích pracovněprávních
otázek v minulých letech byl dovršen proces
budování socialistického pracovního
práva jeho kodifikací v zákoníku práce
v plném souladu s dalším rozvojem socialistické
společnosti.
Význam těchto úkolů vystupuje také
při srovnání, že pracovní právo
je v současné době již jediným
právním odvětvím, v němž
dosud nebyla kodifikace uskutečněna, a že jde
o odvětví, v němž platí dosud
řada předpisů majících svůj
původ v době Rakousko- Uherska a v buržoazní
republice.
Přitom úprava pracovního práva na
jedné straně ovlivňuje ekonomiku národního
hospodářství i činnost státních
orgánů a na straně druhé dotýká
se přímo existenčních zájmů
pracujících a spoluvytváří
předpoklady pro tvorbu jejich podílu na společenské
práci a na národním důchodu.
Význam tohoto právního odvětví
spočívá rovněž v tom, že
zakotvuje záruky práv pracujících
a je zároveň aktivním nástrojem rozvoje
socialistických výrobních vztahů i
výchovy širokých mas pracujících.
Samotná tvorba tohoto politicko-právního
dokumentu byla připravována a prováděna
metodami dokazujícími širokou socialistickou
demokracii a aktivní účast mas na vytváření
naší právní politiky.
Návrhu zákoníku práce předcházelo
vypracování zásad zákoníku
práce, které byly projednány v široké
veřejné celostátní diskusi, která
proběhla v lednu a únoru 1963 na 2277 závodech,
na 237 aktivech ROH, ve všech ústředních
orgánech, v krajských a okresních národních
výborech, v 1334 odborových orgánech, ve
vybraných výrobních a spotřebních
družstvech i jednotných zemědělských
družstvech.
Celkem se jí zúčastnilo více než
3/4 miliónu pracujících.
V diskusi bylo podáno 21 968 připomínek a
námětů, z nichž ovšem řada
připomínek byla shodná nebo obdobného
zaměření.
Celkové výsledky veřejné diskuse byly
zhodnoceny a shrnuty V. všeodborovým sjezdem v květnu
1963.
Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych v této
souvislosti poděkoval všem dělníkům
a ostatním pracujícím za aktivní účast
v diskusi, za podnětné připomínky
a návrhy, které pomohly zkvalitnit předkládaný
návrh a obsáhnout bohaté výrobní
zkušenosti naší dělnické třídy,
družstevního rolnictva a pracující inteligence
v závodech a ústavech.
Myslím, že je také správné poděkovat
všem funkcionářům stranických
a odborových orgánů a organizací,
i pracovníkům hospodářských
organizací, jejichž aktivní účast
jak v diskusi, tak při dalších pracích
na zákoníku práce pomohl a k tomu, aby zákoník
práce odpovídal v maximální míře
potřebám naší socialistické společnosti.
V souladu s usnesením ústředního výboru
Komunistické strany Československa o zásadách
zdokonaleného plánovitého řízení
národního hospodářství a s
rezolucí o postavení, úkolech a úloze
Revolučního odborového hnutí v období
rozvinuté výstavby socialismu z ledna 1965 byly
principy těchto dokumentů promítnuty do přepracovaného
návrhu zákoníku práce.
Návrh zákoníku práce byl po jeho předložení
Národnímu shromáždění
skupinou poslanců-funkcionářů ÚRO
učiněn předmětem jednání
všech výborů Národního shromáždění,
které k němu přistoupily s tvůrčí
aktivitou, odpovědnosti a činorodým přínosem.
Všechny výbory Národního shromáždění
po zevrubném jednání s ním vyslovily
zásadní souhlas s tím, aby byl předložen
po zapracování změn a doplňků,
které vzešly z jednání výboru,
k projednání dnešnímu plenárnímu
zasedání.
Návrh zákoníku práce byl rovněž
projednán právní komisí Slovenské
národní rady, která s ním vyslovila
souhlas. Projednání návrhu zákoníku
práce na půdě Slovenské národní
rady bylo odůvodněno mimo jiné též
sociálně politickým a ekonomickým
významem zákoníku práce sjednocující
pracovní právo pro celý náš stát.
Podporou při zpracování zákoníku
byl podíl všech ministerstev a ústředních
státních orgánů.
Významným příspěvkem k jeho
pojetí a zaměření bylo jednání
vlády republiky, která projednala návrh zákoníku
práce dne 26. 5. t. r. a vyslovila s ním souhlas.
Soudružky a soudruzi, koncepce původního návrhu
zákoníku práce vycházela z dosud převažujících
direktivních forem řízení našeho
národního hospodářství, a tím
i z tendencí podrobného závazného
řešení všech problémů. Nové
řízení našeho národního
hospodářství však vyžaduje volit
takovou formu právní regulace míry práce
a odměny, která umožní uplatnění
funkce pracovního práva jako aktivního nástroje
organizace a řízení společenských
pracovních vztahů a vytvořit dostatečný
prostor pro širší působení ekonomických
zájmů a podnětů a pro důslednější
uplatňování iniciativy pracovníků
a kolektivů.
Dosažení tohoto cíle se v návrhu zákoníku
práce umožňuje mimo jiné tím,
že návrh obsahuje řadu zmocnění
pro vládu, pro Ústřední radu odborů
a ústřední orgány k provedení
některých ustanovení návrhu v normách
nižšího druhu, než je zákon. Tak
bude možno upravit vztahy a problémy příslušného
oboru nebo odvětví diferencovaně a konkrétněji
podle rozdílných podmínek i měnících
se potřeb ekonomiky a rozvoje společnosti. Návrh
zákoníku práce byl zpracován na základě
těchto hlavních principů:
Rozpracovává ustanovení naší
socialistické ústavy o postavení občanů
v procesu socialistické dělby práce a vytváří
nové socialistické pracovní právo
poprvé u nás jako ucelený, souhrnný
a jednotný celek.
Jde zejména o ustanovení článku 21
ústavy, podle něhož mají všichni
občané právo na práci a odměnu
za vykonanou práci podle jejího množství,
jakosti a společenského významu.
Návrh rozpracovává v oblasti pracovněprávních
vztahů dále zásadu článku 20
ústavy, který zaručuje všem občanům
rovná práva a rovné povinnosti a také
stejné postavení mužům a ženám
v práci.
Pokud se týče pracovní doby, zakotvuje návrh
zákoníku práce ústavní zásadu
o postupném zkracování pracovní doby
bez snížení mzdy.
V úpravě pracovních podmínek mladistvých
provádí zásadu článku 26 ústavy,
podle níž se mládeži zabezpečuje
možnost k všestrannému rozvoji tělesných
a duševních schopností i zvláštní
úpravou pracovních podmínek.
Pokud jde o pracující ženy, provádí
návrh ustanovení čl. 27 ústavy, podle
něhož je ženám zajišťováno
rovnoprávné uplatnění v práci
také zvláštní úpravou jejich
pracovních podmínek.
V oblasti pracovněprávních vztahů
rozpracovává návrh na několika místech
zásadu článku 34 ústavy, podle níž
jsou občané povinní zachovávat zákony
a dbát zájmů socialistického státu
a společnosti pracujících, jakož i čl.
35 ústavy o povinností občanů chránit
a upevňovat socialistické vlastnictví.