V hlavě upravující zabezpečení
práva na práci rozvádí návrh
zásady čl. 89 ústavy, a to zejména
úkoly národních výborů při
plánovitém řízeni, organizování
a zajišťování výstavby v oblasti
hospodářské, kulturní, zdravotní
a sociální v jejich územních obvodech.
Pokud jde o postavení Revolučního odborového
hnutí v naší společnosti, zakotvené
v článku 5 ústavy, rozvádí
návrh zákoníku práce zásady
tohoto článku v oblasti pracovního práva
a zakotvuje také zásadu vyjádřenou
v tomto článku, že na společenské
organizace postupně přecházejí některé
úkoly státních orgánů a obsahuje
konkrétní úkoly odborových orgánů
jmenovitě pak závodních výborů,
doplněné usnesením celostátní
všeodborové konference z května tohoto roku,
jehož úplné znění je přílohou
zákoníku práce.
Pro posouzení ústavněprávních
aspektů je velmi významné, že návrh
zákoníku práce vytváří
nové socialistické pracovní právo
poprvé u nás jako ucelený, souhrnný
a jednotný celek pro celé území ČSSR.
Schválením zákoníku práce budou
nahrazeny dosavadní roztříštěné
zastaralé a těžko dostupné předpisy
z oblasti pracovního práva, z nichž některé
mají svůj původ ještě z Rakousko-
Uherska, až 150 let staré.
Ke zjednodušení právního řádu
přispěje skutečnost, že místo
desítek zákonů, vládních nařízení
a vyhlášek, jakož i několika tisíc
prováděcích resortních vyhlášek,
pokynů, směrnic, výnosů a předpisů
nastoupí jednotná pracovněprávní
úprava, jejíž základ bude v zákoníku
práce, v prováděcím vládním
nařízení a prováděcí
vyhlášce Ústřední rady odborů.
Návrh dále sjednocuje úpravu pracovněprávních
vztahů mezi socialistickými organizacemi a jejich
pracovníky a odstraňuje tak definitivně dosavadní
neodůvodněné rozdíly mezi dělníky,
technickými a administrativními pracovníky
ve výrobě, obchodu, dopravě i státní
správě, jak to odpovídá objektivnímu
procesu stírání podstatných rozdílů
mezi tělesnou a duševní prací, i vedoucímu
postavení dělnické třídy v
naší společnosti.
Také zavedením pojmu "pracovník"
namísto "zaměstnanec" a "socialistická
organizace" namísto "zaměstnavatel"
vyjadřuje se nejen slovně, ale hlavně svou
pojmovou podstatou nové postavení pracujících
v naší socialistické společnosti a socialistické
organizace společenské práce.
Zavedením jednotného pojmu "pracovník"
pro všechny dosud rozeznávané kategorie "zaměstnanců"
jako dělníků, úředníků,
technicko administrativních zaměstnanců,
státních zaměstnanců, pracovníků
aparátů státních a společenských
organizací apod. se dává také výraz
sjednocení právní úpravy jejich pracovních
poměrů v socialismu.
Zákoník práce má posílit autoritu
vedoucích pracovníků a výchovu pracujících
k pracovní kázni, zejména k dodržování
stanovených technologických postupů, k bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci a umožnit
větší operativnost řízení
vedoucími pracovníky na všech stupních
řízení.
Současně návrh vytváří
podmínky pro účelnější
rozdělování pracovní doby, lepší
její využívání a postupné
uplatňování čisté pracovní
doby s perspektivou jejího zkracování podle
ekonomických možností a zájmu společností.
Jsou plně respektovány socialistické zásady
uvědomělého zapojování se občanů
do pracovního procesu při plnění povinností
pracovat ve prospěch celku, avšak na druhé
straně podporuje stabilitu sjednaných pracovních
poměrů, jak to odpovídá podmínkám
a potřebám zdokonaleného plánovitého
řízení národního hospodářství.
K účinnějšímu uplatnění
nových zásad řízení jistě
přispěje úprava vzájemných
vztahů mezi hospodářským vedením
a odborovou organizací. Tento vzájemný soudružský
vztah je v návrhu zákoníku práce plně
pojat v duchu rezoluce ústředního výboru
Komunistické strany Československa o postavení,
úloze a úkolech Revolučního odborového
hnutí v období rozvinuté výstavby
socialismu.
V úkolech odborových orgánů byly na
celostátní všeodborové konferenci přijaty
důležité doplňky a změny, které
odpovídají potřebám a funkcím
odborových orgánů v novém řízení
národního hospodářství. Konference
konstatovala, že usnesení IV. všeodborového
sjezdu, které upravuje vzájemné vztahy hospodářských
a státních orgánů na jedné
straně a odborových orgánů na straně
druhé, nepozbývá svého významu
ani v nových podmínkách řízení,
neboť i v budoucnu bude nutno soustavně a cílevědomě
prohlubovat účast pracujících na rozvoji,
řízení a kontrole činnosti závodů
a posilovat spoluodpovědnost odborů za další
rozvoj ekonomiky a zvýšit jejich spolurozhodování
při zásadních opatřeních ve
mzdové politice.
Některé dílčí úkoly
se však přežily a odvádějí
odborové organizace od řešení důležitých
zásadních otázek.
Je potřeba oprostit závodní výbory
od účasti na úkolech méně důležitých
a patřících do každodenní operativní
pravomoci vedoucích pracovníků a mistrů,
a tak umožnit závodním výborům,
aby měly čas především na věci
zásadního, politického a organizátorského
charakteru.
Všeodborová konference proto přijala některé
změny usnesení IV. všeodborového sjezdu
a doplňky k němu, které odpovídají
těmto zásadám. Zároveň pověřila
Ústřední radu odborů, aby zajistila
svými členy, poslanci Národního shromáždění,
aby se těmto změnám a doplňkům
k usnesení IV. všeodborového sjezdu o závodních
výborech ROH dostalo prostřednictvím zákoníku
práce obecné právní závaznosti.
Takto upravené znění usnesení IV.
všeodborového sjezdu je přílohou zákoníku
práce a dostane se mu právní účinnosti
zákoníkem práce ode dne 1. ledna 1966.
Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych v dalším
výkladu upozornil na některá nejzávažnější
ustanovení návrhu zákoníku práce.
V části první se zabývá otázkami
souvisejícími se zabezpečením práva
na práci a s uzavíráním kolektivních
smluv.
U zabezpečení práva na práci a práce
ve prospěch společnosti jde o dvě velmi důležité
věci:
za prvé, o zabezpečení pracovních
sil pro naše národní hospodářství
a
za druhé, o zabezpečení práce pro
všechny občany.
Tyto otázky zákoník práce pak sám
ve svém celku neřeší, nýbrž
počítá se zvláštní jejich
úpravou samostatnými předpisy, na které
odkazuje. Zůstává zde v platnosti zákon
č. 70/1958 Sb. o úkolech podniků a národních
výborů na úseku péče o pracovní
síly a jeho prováděcí vládní
nařízení č. 92 z téhož
roku.
Významné však je, že zákoník
práce přistupuje ke zrušení překonané
normy, a to dekretu presidenta republiky č. 88/1945 Sb.
o všeobecné pracovní povinnosti, který
již dávno neplnil svou funkci a byl by brzdicím
činitelem, zejména v novém řízení
hospodářství.
Podle tohoto dekretu může být rozvázán
pracovní poměr výpovědí, tedy
mimo případy oboustranné dohody, jen po předchozím
souhlasu odboru pracovních sil okresního národního
výboru.
Účelem tohoto předpisu bylo, aby nebyly rozvazovány
pracovní poměry ze strany pracovníka, pokud
by jeho odchodem byl narušen chod podniku.
V souvislosti s přípravou návrhu zákoníku
práce byla této otázce věnována
velká pozornost. Zrušení souhlasu ONV k rozvázání
pracovního poměru bylo konzultováno s pracovníky
národních výborů, některých
důležitých podniků, ministerstev a s
odborovými orgány.
Bylo také provedeno celostátní statistické
šetření, které prokázalo, že
rozvázání pracovních poměrů
se děje v naprosto převážné většině
dohodou, tedy mimo okresní národní výbor.
Ze všech rozvázaných pracovních poměrů
ve sledovaném období bylo jen něco málo
přes 3 % jednostranných výpovědí
a jen několik desetin procenta bylo případů,
kdy ONV výslovně odmítly udělit souhlas.
Z toho je vidět, že předchozí souhlas
ONV svůj regulativní účel již
dávno neplnil. Přitom je třeba vidět,
že podle návrhu zákoníku práce
může být pracovní poměr rozvázán
organizací jen z důvodů v zákoníku
práce uvedených, zatímco podle dosavadních
předpisů tomu tak není.
Kromě toho bude organizace potřebovat k výpovědi
souhlas odborové organizace. Jde-li o pracovníka
se změněnou pracovní schopností nebo
o pracovníka, který dosáhl věku stanoveného
pro nárok na důchod, bude nadále zapotřebí
souhlasu odboru sociálního zabezpečení
ONV. Dosavadní souhlas ONV při rozvazování
pracovního poměru ostatních pracovníků,
který měl hrát určitou stabilizační
funkci, bude nahrazen účelnější
úpravou, která od povídá potřebám
dalšího rozvoje ekonomiky, a to v podstatě
na těchto zásadách:
Pracovník může dát výpověď
jednak z důvodů v návrhu výslovně
uvedených, jednak z jiných důvodů,
popř. bez uvedení důvodů. Dá-li
pracovník výpověď z jiného důvodu,
než který je výslovně v zákoně
uveden, nebo bez uvedení důvodu, prodlužuje
se mu výpovědní lhůta o 6 měsíců.
Dále je v návrhu zákoníku opatření,
které má zabránit případnému
oslabení národního hospodářství
odchodem pracovníků z některých odvětví
nebo oblastí.
Kdyby takové tendence hrozily, mohla by vláda podle
zmocnění daného jí ve čtvrtém
odstavci § 51 vydat omezující opatření.
Zrušením dekretu č. 88 budou zrušeny poslední
zbytky přímých osobních omezení
vůči pracovníkovi při skončení
a nástupu zaměstnání. Potřeby
zabezpečení národního hospodářství
pracovními silami však ukazují, že se
ještě po přechodnou dobu, než dojde k
plnému rozvinutí soustavy ekonomických pák,
i při pohybu pracovních sil nemůžeme
se zatím plně zříci administrativních
omezení vůči organizacím při
přijímání pracovníků
do zaměstnání. Zde budou mít významnou
úlohu naše národní výbory.
Dokud bude trvat dosavadní nepoměr mezi poptávkou
po pracovních silách a jejich počtem a nebude
možno uplatnit plně pouze ekonomickou regulaci jejich
pohybu, je nutno ho usměrňovat i administrativními
opatřeními, tj. ovšem vůči organizaci
a ne vůči jednotlivým pracujícím.
Naše zkušenosti vedou k tomu - a také nová
soustava s tím počítá -, že je
třeba i nadále zachovat organizovaný nábor
jako systém získávání pracovníků
pro rozhodující odvětví, např.
doly, a pro důležité oblasti.
Pokud jde o volný nábor pracovníků
prováděný organizacemi, zůstane národním
výborům i nadále zachováno právo
stanovit zdroje a oblasti, ze kterých mohou pracovníky
získávat.
Dále musí být zachována i pravomoc
národních výborů stanovit organizacím
procento zaměstnanosti žen a plány zaměstnanosti
občanů se změněnou pracovní
schopností a konečně i pravomoc národních
výborů doporučovat organizacím závazně
přijetí určitých těžko
umístitelných osob.
Návrh zákoníku práce zdůrazňuje
v § 26 povinnost národních výborů
zabezpečovat občanům práci podle jejich
oprávněných zájmů ovšem
v souladu s potřebami národního hospodářství.
Navíc obsahuje zmocnění pro vládu,
aby mohla vydat předpisy o hmotném zabezpečení
občanů před nástupem do práce
a k usnadnění takového nástupu. Je
tím zajišťováno řešení
případů, kdy by event. při uskutečňování
nové soustavy řízení mohlo dojít
při likvidaci neefektivních provozů k určitým,
třeba místním těžkostem nebo
k momentálním problémům s převedením
pracovníků na jiná pracovní místa
nebo na nové profese. Zakotvením takovéhoto
ustanovení v zákoníku práce ostatně
se vyhovuje i požadavku ratifikované mezinárodní
konvence.
Jedním z významných předpokladů
úspěšného plnění úkolů
organizací je účast pracovníků
a jejich kolektivů na jejich rozvoji, řízení
a kontrole činnosti. Návrh vychází
ze stěžejní zásady, že tato účast
je neoddělitelným rysem socialistické demokracie
a že je organizována především
odborovými orgány. Je tak rozpracována základní
zásada, že účast Revolučního
odborového hnutí v socialistických pracovních
vztazích je nedílnou součástí
těchto vztahů.
Návrh zakotvuje hlavní formy této účasti,
které se v minulosti osvědčily, některé
z nich, jako zejména kolektivní smlouvy, charakterizuje
nově.
Návrh předpokládá, že účast
pracujících na řízení bude
organizována a iniciativa pracujících řízena
Ústřední radou odborů. Nová
zákonná úprava těchto otázek,
která je v návrhu pojata rámcově,
umožní, aby všechny tyto formy byly naplňovány
a orientovány směrem, jak to budou vyžadovat
zkušenosti z realizace zásad nového řízení
národního hospodářství.
Převážná většina, tj. asi
84 % z celkového počtu více než 6 miliónů
našich pracujících účastní
se společenské práce v pracovním poměru.
Proto má velký význam jednotná úprava
vzniku, změn a zániku pracovního poměru,
který tvoří jejich existenční
základnu. Dosud se v důsledku starších
právních předpisů udržovaly v
našem právním řádu značné
rozdíly mezi postavením dělníků,
technickohospodářských pracovníků,
pracovníků státních orgánů,
dopravy, obchodu a pod. Přitom společenský
vývoj, jehož charakteristikou je stále rostoucí
význam dělnické třídy a postupné
stírání rozdílů mezi tělesnou
a duševní prací, ukazoval stále jasněji,
že tyto rozdíly nejsou ani při rozdílné
povaze práce odůvodněny. Proto bylo s přihlédnutím
k našim vlastním zkušenostem i ke zkušenostem
z jiných socialistických států, především
ze Sovětského svazu, přikročeno k
nové jednotné základní úpravě
těchto otázek pro všechny pracující
v pracovním poměru.
Tato úprava vychází ze smluvního principu
pracovního poměru, k jehož založení
může dojít jen na základě dohody
mezi organizací a pracovníkem, který má
pro ní v pracovním poměru pracovat. Z tohoto
smluvního principu ovšem také vyplývá,
že má-li za trvání pracovního
poměru dojít ke změně podmínek,
za kterých se pracovník zavázal pro organizaci
pracovat, zejména pokud jde o druh práce, kterou
má konat, a o místo, ve kterém má
pracovat, je k tomu zásadně třeba jeho souhlasu.
Z této zásady je možné připustit
výjimky jen v případech zcela ojedinělých,
kdy by nesouhlasem pracovníka k takové změně
mohly být narušeny celospolečenské zájmy.
Přitom pochopitelně nelze jít v chápání
tohoto zájmu tak daleko, že bychom každý
zájem organizace považovali za shodný s celospolečenským
zájmem. Na druhé straně musíme vidět
tento celospolečenský zájem také např.
v ochraně zdraví pracovníků, i když
se oni sami převedení na jinou práci někdy
brání z obavy před poklesem výdělku.
Samozřejmě, že takové opatření
mohou organizace provádět jen tehdy, bude-li v lékařském
posudku vydaném kolektivním lékařským
orgánem jednoznačně stanoveno, že pracovník
nesmí konat dále svou dosavadní práci
proto, že by tím mohlo dojít buď k vážnému
ohrožení jeho vlastního zdraví nebo
k ohrožení zdraví jiných osob, s nimiž
přichází při své práci
do styku, jak tomu bývá u bacilonosičů,
dále u těhotných žen a matek dětí
v nejútlejším věku.
Vedle uvedených případů, které
předpokládají, že půjde zpravidla
o převedení trvající delší
dobu, pamatuje návrh zákoníku práce
i na případy, kdy je nutnost převedení
vyvolána okamžitými potřebami organizacemi
a jeho trvání je vzhledem k tomu zpravidla zcela
krátkodobé. Patří sem převedení
pracovníka na jinou práci z důvodů
prostojů, živelních pohrom a konečně
převedení na dobu nejvýše 30 dnů
v kalendářním roce, vyvolané jinými
naléhavými potřebami provozu.
V některých případech zajištění
plnění úkolů organizace vyžaduje,
aby pracovník pro ní vykonával práci
i v jiném místě, než bylo dohodnuto
v pracovní smlouvě. Protože pracovník
má pochopitelně zájem pracovat tam, kde si
to ve smlouvě sjednat, může ho sice organizace
poslat do jiného místa na pracovní cestu,
avšak k souvislému výkonu práce, když
se s ním nedohodne, může ho do jiného
místa vyslat jen na omezenou dobu 90 dnů v kalendářním
roce. Tato doba by ovšem nestačila v některých
případech k tomu, aby byly uspokojeny všechny
důležité zájmy společnosti. Nemohli
bychom bez vážných poruch v životě
naší společnosti připustit, aby byla
ohrožena výchova mládeže a vyučování,
doprava a spoje a samozřejmě především
ani zdraví našich pracujících. Proto
návrh zákoníku práce připouští
v § 38 možnost, aby byli pracovníci plnící
tyto úkoly výjimečně přeložení
do jiného místa i na delší dobu, která
však nesmí přesahovat jeden rok, jde-li o přeložení
bez jejich souhlasu.
Pokud jde o účast odborových orgánů
nepočítá se napříště
se souhlasem ZV ROH při přijímání
pracovníků. Předpokládá se
však v souladu s doporučením celostátní
všeodborové konference, že vedení organizace
bude v dohodě se ZV ROH určovat celkový počet
pracovníků pro jednotlivá pracoviště
i jejich kvalifikační složení a že
závodním výborům ROH budou předkládány
ke kontrole zprávy o sjednaných pracovních
poměrech. Souhlas závodního výboru
k převádění a překládání
bude požadován tehdy, budou-li tato opatření
prováděna mimo rámec pracovní smlouvy
a bez dohody s pracovníkem a mají-li trvat déle
než jeden měsíc. Pouze u mladistvých
pracovníků a pracovníků se změněnou
pracovní schopností má v zájmu jejich
zvýšené ochrany být požadován
souhlas závodního výboru ROH, i když
sami s převedením nebo přeložením
souhlasí.
K závažným změnám dochází
v úpravě rozvazování pracovních
poměrů především v tom, že
se stanoví pro všechny pracovníky jednotné
výpovědní lhůty, jejichž délka
je odstupňována podle věku pracovníků,
a že se výslovně stanoví důvody,
pro které organizace je oprávněna dát
pracovníku výpověď. Lze předpokládat,
že to povede organizace k odpovědnějšímu
postupu při rozvazování pracovních
poměrů výpovědí.