Vývoj průmyslu prošel v uplynulých 20
letech významnými strukturálními změnami.
Zatímco dříve převažoval průmysl
dřevařský a potravinářský,
stalo se nyní hlavním odvětvím strojírenství.
I nadále však bude potřeba věnovat zvýšenou
pozornost potravinářskému a spotřebnímu
průmyslu, zvláště pak průmyslu
dřevařskému, který má na Slovensku
velkou surovinovou základnu, jak o tom hovořil předseda
SNR.
V letech 1949 - 1964 byl na Slovensku vybudován moderní
průmysl a zaostalá výroba se přeměnila
ve strojovou velkovýrobu. Za uplynulých 20 let bylo
postaveno více než 400 průmyslových
závodů a provozoven a více než 170 dalších
závodů bylo rekonstruováno. Technická
úroveň i vybavenost průmyslu na Slovensku
je vyšší než celostátní průměr,
protože jde o nové, moderně vybudované
závody.
Rozvoj hospodářství, vzrůst zaměstnanosti
a změna její struktury vedly k podstatnému
zvýšení společenské produktivity
práce a růstu životní úrovně.
Projevilo se to především ve velkém
růstu spotřeby potravin i průmyslového
zboží, jakož i ve všech ostatních
oblastech, jako je vzdělání, kultura, zdravotnictví,
sociální zabezpečení, služby
atd. Spotřeba masa v letech 1936 až 1946 stoupla více
než dvaapůlkrát, cukru dvaapůlkrát,
másla jedenapůlkrát, tuku a olejů
1,7krát, vajec 2,5krát. Zatímco v roce 1937
připadalo na jednu elektrickou pračku 111 domácností,
dnes ji má na Slovensku každá druhá
domácnost. Jeden rozhlasový přijímač
připadl před válkou na 10 domácností,
nyní je v každé domácnosti. Obdobně
se vyvíjelo vybavení slovenského obyvatelstva
ostatním průmyslovým zbožím,
ať už jde o textil, ledničky, motocykly, obuv
atd.
Soudruzi poslanci, není zapotřebí dále
uvádět fakta. Jen člověk zaujatý
to nechce vidět. Zůstane navždy spojeno s úspěchy
politiky naší Komunistické strany Československa,
že ekonomika, životní i kulturní úroveň
Slovenska se kvalitativně změnily, takže se
Slovensko svým ekonomickým vzestupem stává
pro řadu zemí příkladem, jak řešit
problémy rozvoje méně rozvinutých
oblastí.
Slovenský lid v podmínkách výstavby
socialismu rozvinul všechny možnosti svých tvůrčích
sil. Dříve zaostalá oblast se přeměnila
v hospodářsky i kulturně rozvinutou část
naší republiky. Výsledky tohoto vývoje
demonstrují celému světu přednosti
socialismu. V pevné bratrské jednotě s českým
lidem je slovenský lid pánem svého osudu,
dosahuje všestranného tvůrčího
rozvoje a národního rozkvětu v jednotné
Československé republice.
Rozvedením těchto nesporných úspěchů
ve výstavbě Slovenska jsem neměl v úmyslu
dokazovat, že již bylo uděláno vše
a dostatečně. Stále existují značné
rozdíly mezi některými oblastmi Slovenska,
které se nepodařilo přes veškeré
společné úsilí zatím odstranit.
Tato skutečnost by však neměla být základnou
pro vznik nesprávných názorů, které
by mohly narušovat pevný bratrský svazek mezi
oběma národy.
Nebylo by prozíravé, kdybychom nechtěli vidět,
že se vyskytují na obou stranách rozpálené
hlavy, které se pokoušejí vybočovat
z řady. Myslím, že vhodným přínosem
nás poslanců je vytvářet ovzduší
větší trpělivosti, vzájemného
porozumění a taktu, prosazovat principy socialistického
internacionalismu při plném národním
využití ve společném státě.
To neznamená vzdát se vedení zásadního
ideového boje proti všem projevům českého
i slovenského nacionalismu, jakmile se vyskytne.
Chtěl bych na příkladu spolupráce
výboru Národního shromáždění
pro plán a rozpočet se Slovenskou plánovací
komisí a finanční a rozpočtovou komisí
SNR ukázat, že těsné pracovní
kontakty obou stran, ať už mají jakoukoliv formu
projevu, jsou užitečné a prospěšné.
Mám tu na mysli především naši
společnou schůzi se Slovenskou plánovací
komisí, kterou jsme uskutečnili v únoru tohoto
roku v Bratislavě.
Chtěl bych zdůraznit, že společné
jednání bylo vysoce hodnoceno oběma stranami.
A přitom na pořadu byly otázky, jak se říká
lidově, do pranice. Posuzovali jsme společně
problematiku rozvoje méně rozvinutých oblastí
Slovenska a dále přesun pracovních sil a
stavebních kapacit ze Slovenska do českých
krajů. Při jednání se ukázalo,
že není v plánovací praxi zcela jasno
jak chápat celostátní zájmy při
uplatňování zásady jednotné
ekonomiky Československa.
Po vzájemné výměně názorů
se dospělo k jednoznačnému konstatování,
které lze charakterizovat zhruba takto: základem
jednotné socialistické ekonomiky je národohospodářská
efektivnost. To je však jen jedna stránka celospolečenských
zájmů. Druhou stránkou je nutnost vyrovnávat
ekonomickou a sociální úroveň jednotlivých
oblastí. Každé rozhodování o
rozmístění výrobních sil by
mělo být podřízeno národohospodářské
efektivnosti v jednotě s procesem vyrovnávání
zaostávajících oblastí.
Pokud jde o rozhodování nejsou vytvářena
spolehlivá a objektivní kritéria a pokud
se pracuje bez řádné informovanosti, převládá
škodlivý subjektivismus.
Nebyla vždy jasná koncepce řešení
zaměstnanosti a tím i životní úrovně
pracujících v bývalých zaostalejších
oblastech jižního Slovenska. Takzvané zaostalé
oblasti Slovenska byly řešeny případ
od případu jako sociální otázka,
jako tomu bylo např. při výstavbě
nábytkářského závodu v Galantě.
To nemůže být vodítkem pro národohospodářské
plánování, i když pomáháme
lidem, aby si vydělali. Když problematiku budeme řešit
z hlediska národního hospodářství,
pak tím vyřešíme i sociální
stránku. Samozřejmě bude také nutné,
aby se potom plnily daleko lépe, než tomu bylo dosud,
i některé dokumenty naší strany a vlády,
jako např. bylo vládní usnesení č.
104/63. Neplnění některých těchto
usnesení vede pak i k některým nesprávným
názorům. Problém pracovních sil na
Slovensku je řešitelný jen v souvislosti s
určitými koncepcemi, které se zakládají
v rozvoji národního hospodářství.
Názory, že v Československu nejsou podmínky
pro rozvíjení průmyslových aglomerací,
jsou nesprávné. V českých krajích
existuje dvanáct významných průmyslových
center, které po provedení modernizace a rekonstrukce
mohou představovat evropskou úroveň. Také
na Slovensku se fakticky zformovala dvě významná
průmyslová centra: Bratislava a Košice, která
v současné době můžeme z hlediska
chemické a metalurgické základny považovat
za hnací centra rozvoje ekonomiky Československé
socialistické republiky.
Dalším významným průmyslovým
odvětvím na Slovensku je strojírenství,
které je významnou bází základních
fondů, jakož i výrobní tradicí
s kapacitami hutní výroby. Při zavádění
do ministerstva těžkého strojírenství
se vytvářejí další podmínky
a možnosti při řešení některých
oblastí na Slovensku tak, jak o nich jednal náš
výbor Národního shromáždění
pro plán a rozpočet na společném zasedání
s plánovací komisí Slovenské národní
rady.
Na celé diskusi bylo cenné právě to,
že slovenští soudruzi plně chápali
nutnost výpomoci pracovními silami ze Slovenska
tam, kde nelze změnit přírodní podmínky.
Nelze přece přenést ostravské doly
na Slovensko a je konečně v zájmu samotného
rozvoje Slovenska, jestliže slovenští pracující
budou i nadále pomáhat ostravským havířům
kopat uhlí. Uhlí přece potřebuje i
průmysl Slovenska. Naproti tomu čeští
soudruzi kritizovali některá ministerstva, že
ne dost energicky realizují možné převody
výrobních programů z českých
podniků do slovenských závodů, zejména
strojírenských.
Takové pozitivní a plodné výsledky
bych mohl dokumentovat i na dalším příkladě
společné schůze s finanční
a rozpočtovou komisí Slovenské národní
rady, konané v červnu v Praze. To však není
nutné. Chtěl jsem jen ukázat, že existuje
řada dobrých forem spolupráce našich
dvou ústavních orgánů, pomocí
nichž při konkrétním řešení
dochází k nutnému vzájemnému
pochopení stanovisek. Pak jednomyslnost v názorech
není problémem. Je to konečně i správná
cesta, jak Národní shromáždění
umožňuje Slovenské národní radě
podílet se na projednávání celostátní
problematiky a ovlivňovat aktivně i její
řešení. Náš výbor bude v
této nastoupené cestě dále pokračovat,
prohlubovat ji novými účinnějšími
formami. Tak chce přispět svými skromnými
možnostmi k plnějšímu uplatňování
dokumentu Ústředního výboru Komunistické
strany Československa a Ústředního
výboru Komunistické strany Slovenska, k plnějšímu
uplatnění úlohy Slovenské národní
rady a k upevňování jednoty našich bratrských
národů.
S velkým zájmem jsme vyslechli i doporučení
a náměty předsedy Slovenské národní
rady směřující k dalšímu
prohloubení práce Slovenské národní
rady, zejména ve vztahu k národním výborům
a k prohloubení spolupráce orgánů
Národního shromáždění
a Slovenské národní rady. Chci vyslovit přesvědčení,
že Národní shromáždění
se bude společně se Slovenskou národní
radou podílet na realizaci těchto doporučení.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Katolickému. Přerušuji schůzi
do 15 hodin.
Předseda NS s. Laštovička: Pokračujeme
v přerušené schůzi. Slovo má
posl. Dohnal.
Posl. Dohnal: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci!
Dovolte, abych hovořil k činnosti výboru
NS pro potravinářský a spotřební
průmysl, místní hospodářství
a služby, obchod a spoje ve 4. volebním období,
zejména z hlediska uplatňování dokumentu
předsednictva ÚV KSČ a předsednictva
ÚV KSS z května minulého roku o prohloubení
činnosti NS a o plnější uplatnění
Slovenské národní rady.
Náplní práce našeho výboru odpovídá
činnost komisí SNR pro obchod, komise pro potravinářský
průmysl a komise pro rozvoj místního hospodářství.
Se všemi těmito třemi orgány SNR jsme
loňského roku vypracovali dohodu o vzájemné
spolupráci ve smyslu uvedených dokumentů.
V zásadách jsme si vytyčili zejména
tyto konkrétní formy naší další
činnosti: Společná účast orgánů
na přípravě důležitých
zákonných norem. Dále pořádání
společných zasedání výboru
a komisí při projednávání zásadních
otázek týkajících se pracovní
náplně orgánů SNR. Dále koordinace
plánů práce výboru a komisí
SNR tak, aby další činnost byla vzájemně
sladěna a projevila se v plnění úkolů
v příslušných ekonomických oblastech.
Dále vzájemná výměna materiálů,
usnesení a pozvánek ze schůzí orgánů,
aby se docílilo všestranné informovanosti o
činnosti a závěrech k projednávané
problematice. Dále účast členů
výboru a komisí SNR na schůzích orgánů,
zejména při jednáních souvisejících
s řešením celostátních otázek
v příslušném odvětví.
Konečně jsme si vytyčili jako zásadu
zastoupení poslanců SNR, popř. členů
komisí v průzkumové činnosti výboru
našeho NS a v neposlední řadě také
jmenování odborných a vědeckých
pracovníků ze Slovenska do aktivu poradního
sboru při výboru NS pro potravinářský
a spotřební průmysl.
V rámci těchto dohodnutých zásad spolupráce
se pak rozvíjela činnost našich orgánů.
Na podzim loňského roku jsme projednávali
návrh plánu a rozpočtu na rok 1965 kapitoly
ministerstva potravinářského průmyslu,
vnitřního obchodu a Ústřední
správy pro rozvoj místního hospodářství
již za účasti soudruhů ze Slovenska.
Těžiště společné práce
výboru s orgány SNR na ekonomickém úseku
však bylo v projednávání koncepce těch
odvětví, která spadají do kompetence
našeho výboru.
V březnu letošního roku jsme uspořádali
společné schůze výboru a komisí
SNR, při nichž poslanci posuzovali předpokládaný
vývoj v odvětvích do r. 1970 a dalších
let. Těmto schůzím předcházely
porady poslanců v odborných stálých
komisích našeho výboru za účasti
vědeckých a technických pracovníků
z našich celostátních objektivních orgánů.
Náš výbor si totiž ustavil stálé
komise, jejichž pracovní náplň odpovídá
i pracovní náplni komisí SNR.
Vzájemná odborná spolupráce má
nejlepší předpoklady v přípravě
podkladů a návrhů závěrů
pro schůze našeho výboru. Stálé
komise právě při této činnosti
úzce spolupracují s našimi předními
odbornými a vědeckými pracovníky,
v jejichž řadách jsou zástupci slovenských
vysokých škol, Slovenské akademie věd,
slovenských výzkumných ústavů,
technických odborů pověřenectev a
Slovenské plánovací komise.
Takto složený odborný aktiv a pracovní
rozšíření stálé komise
výboru o poslance a členy pověřenectva
nám pomáhá posuzovat koncepci otázky
rozvoje odvětví v celostátním měřítku
zároveň s přihlédnutím k potřebám
průmyslového rozvoje Slovenska v těch oborech,
v nichž se nám dosud nepodařilo zajistit vyrovnání
s českými kraji. Z těchto hledisek pak náš
výbor přijímá závěry,
případně adresná doporučení
centrálním orgánům.
Další úzký kontakt s orgány SNR
rozvíjíme při naší průzkumové
činnosti zejména v poslední době,
kdy výbor zaměřuje svou pozornost k otázkám
rozvoje místního hospodářství
a službám vůbec. Letos začátkem
září provedli naši poslanci za účasti
poslanců SNR průzkum úrovně poskytování
služeb v západočeských lázních
jak domácím, tak zahraničním návštěvníkům,
úroveň zásobování těchto
měst a výrobu i prodej upomínkových
předmětů. Na tento průzkum pak navazuje
návštěva na Slovensku, aby se mohla vzájemně
porovnat celková úroveň a vyvodit patřičné
závěry. Ve výboru jsme zavedli ještě
jednu praxi, která se nám velmi dobře osvědčila.
Z celkového počtu 27 členů výboru
NS pro potravinářský a spotřební
průmysl máme 10 poslanců slovenské
národnosti a při provádění
průzkumu v českých krajích právě
je delegujeme a opačně pak při průzkumech
na Slovensku se zúčastní poslanci z českých
krajů. Vede to k vzájemnému poznávání
ekonomické problematiky, získání zkušeností
a poznatků z výroby obou našich zemí
a tím i samozřejmě k lepšímu
pochopení vzájemných potřeb. Tyto
znalosti pak nám pomohou lépe posoudit skutečnou
situaci a přijmout odpovídající závěry.
V měsíci říjnu letošního
roku se provedl široký průzkum problematiky
výroby a dodávky náhradních dílů
k domácím elektrickým spotřebičům,
jako jsou pračky, televizní a radiové přístroje,
vysavače, žehličky apod. Vybrali jsme právě
ty výrobky, které byly předmětem časté
kritiky našich spotřebitelů a u nichž
se plynule neprováděla opravárenská
činnost. Poslanci navštívili Kovosmalt Trnava,
Romo Fulnek, Teslu Lanškroun a Elektro-Pragu Hlinsko. I tohoto
průzkumu se zúčastnili poslanci SNR. Nebudu
zde dnes hovořit o závěrech, neboť je
budeme projednávat na společné schůzi
našeho výboru s příslušnou komisí
místního hospodářství SNR.
Soudružky a soudruzi, v druhé části
diskusního příspěvku bych chtěl
hovořit o otázkách, které výbor
pozorně sleduje a které charakterizují rozvoj
hospodářství na Slovensku. Na úseku
vnitřního obchodu došlo v roce 1965 k výrazné
změně proti tendencím z předchozích
let. Obrat průmyslového zboží rostl
značně rychleji než obrat potravin a na Slovensku
a je vyšší než celostátní
průměr. Jestliže růst ve srovnání
s rokem 1964 zaznamenal letos v republice 104,7 %, pak na Slovensku
zaznamenal 106,1 %. V sortimentu se zvýšil prodej
chladniček ve srovnání s rokem 1960 2,6krát
- celostátně 2,3krát - podobně se
zdvojnásobil prodej televizorů, jak o tom hovořil
předseda SNR s. Chudík, zvyšuje se prodej textilního
zboží, obuvi, prádla, nábytku apod.
Dobře se vyvíjí prodej stavebních
materiálů, který již po 10 let představuje
polovinu z celostátního objemu a je důsledkem
vysokého podílu individuální bytové
výstavby na Slovensku. Podobně se rozvíjí
i investiční výstavba, při níž
dokonce v loňském roce se dosáhlo na Slovensku
přírůstku skladovacích ploch 52,5
% z celostátního průměru. Tyto příznivé
ukazatele rozvoje obchodu na území Slovenska však
neznamenají, že je již vše dobré
a že vše půjde nyní již samo. Výbor
si je plně vědom toho, že bude nutno nadále
řešit zejména při projednávání
koncepčních otázek problematiku obchodní
sítě na Slovensku, která stále dosud
neodpovídá, zvláště na vesnicích,
potřebám s ohledem na vzrůstající
industrializaci Slovenska. S rozšířením
obchodní sítě musí se dále
rozvíjet i kulturnost prodeje. Musí se klást
větší nároky na obsluhu obyvatelstva
v obchodech a připouštět zdravou soutěž
mezi státním obchodem a spotřebními
družstvy. Nesmíme zapomínat na to, že
vývoj trhu má svůj vlastní krajový
charakter, a ten se musí v příslušné
oblasti plně podporovat, neboť to v praxi znamená
obohacení v sortimentu tržních fondů.