Pátek 12. listopadu 1965

Přikročíme k poslednímu bodu pořadu

8. Odpovědi na dotazy a interpelace poslanců.

Soudružky a soudruzi, minulé interpelace, které nebyly zodpovězeny ústně, byly pak zodpovězeny písemně a otištěny vesměs ve "Zprávách pro poslance". Tak tomu bude i nadále.

Na nynějším plenárním zasedání byly 2 interpelace: jedna adresovaná s. ministru Burianovi a druhá s. ministru Lomskému. Soudruh ministr Burian odpoví písemně v zákonné lhůtě, soudruh ministr Lomský odpoví ústně. Prosím s. ministra Lomského.

Ministr s. Lomský: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, s. posl. inž. Gudrich mne interpeloval v otázce uvolnění továrního objektu v jeho volebním obvodě pro rozvoj výroby. Má zato, že kladné řešení brzdí resortní hledisko ministerstva národní obrany, které staví své zájmy nad zájmy celospolečenské.

Jako člen vlády nemám právo se ve své činnosti řídit úzce resortními zájmy a při svých rozhodnutích musím vycházet z kolektivních celospolečenských zájmů jako základních.

Tento konkrétní případ, který byl již předtím nejednou projednáván, v roce 1956, 1958 a 1961, jsem znovu z těchto hledisek posoudil a mohu sdělit, že ministerstvo národní obrany souhlasí s uvolněním tohoto objektu, který od poválečných let používá a který byl upraven pro vojenské účely, bude-li poskytnut vhodný náhradní objekt v určeném prostoru.

V souvislosti s touto interpelací pokládám za účelné - vzhledem k tomu, že podobných žádostí je velká řada - osvětlit a doložit Národnímu shromáždění stanovisko k otázce uvolňování vojenských objektů z celostátního hlediska. V armádě jsme odpovědně provedli již nejednu kontrolu dislokace vojsk, využití vojenských objektů, rezerv a možností z hlediska celostátních zájmů. Výsledkem bylo, že jsme od r. 1958 do dnešního dne předali jiným uživatelům civilního sektoru celkem více než 3/4 mil. m2 užitné plochy a přes 6000 ha pozemků. Vrátili jsme všechny školy, které nesloužily školským účelům, anebo jsme za tyto postavili nové, jestliže mezi tím byly upraveny pro vojenské účely třeba jako nemocnice, pomohli jsme vyřešit řadu podobných problémů, k nimž směřuje interpelace, pomohli jsme k zabezpečení výstavby Východoslovenských železáren, k řešení složitých otázek v Šafárikovu, Banské Bystrici, Bardejove, Kremnici, Mělníce, Olomouci, Liberci, Praze a jinde. Jen za poslední 4 léta bylo vyřešeno 69 případů ve prospěch civilního sektoru.

Pravda je, že v tomto směru pomáháme více Slovensku než českým zemím. Ale i to má své celostátní důvody. Má to totiž zásadní souvislost s úkoly obrany země, které nás přirozeně více táhnou na Šumavu, která je hranicí našeho celého společenství socialistických zemí.

Vím, že často požadavek v zájmu obrany země působí místním orgánům mnohé těžkosti, zvláště tam, kde je soustředěno větší množství vojsk, ale ty se snažíme vždy ve vzájemném pochopení společně řešit.

Chci využít příležitosti a ujistit plénum NS, stejně jako jsem ujistit ústavněprávní výbor NS při dotazu k této otázce v rámci projednávání rozpočtu na rok 1966, že v armádě pokud jde o předávání objektů další rezervy a možnosti nejsou.

Kdybych posuzoval situaci z úzce resortního hlediska, pak věřte, že bych se velmi rád zbavil velké řady hradů, zámků, klášterů, desítek ba stovek nevyhovujících vojenských objektů v různých částech republiky. Mnohé z nich sami znáte, když chodíte mezi naše vojáky a na řadu případů mě osobně upozorňujete. Já bych tím zpřístupnil přírodní krásy a historické památky turistům, pomohl bych vyřešit řadu lokálních problémů. Avšak jsou nezbytné otázky obrany země, péče o složitou, náročnou a drahou techniku a současně je nezbytná péče o ubytování vojska, která v řadě těchto míst je ještě daleko pod celostátním průměrem. Soudružky a soudruzi, stálo by to nemálo. Vyžádalo by si to 1,5 - 2 mld dalších investic na obranu země. Ale protože neposuzujeme situaci z resortního hlediska, ale z celostátního hlediska, vycházíme z reálných možností, nepatří ministerstvo národní obrany mezi ty, o nichž se zde hovořilo, že překračují určité limity a kvóty, že sumarizují požadavky a uplatňují je na SPK. Já jsem nenašel smělost a nešel jsem s tím požadavkem na předsedu SPK s. Černíka ani na vládu, protože vím, že by to šlo všechno na úkor rozvojových investic země. Proto z celospolečenského hlediska vysvětlujeme často za pomoci poslanců NS našim vojákům, proč nemůžeme všechny nedostatky, které jsou kritizovány, rázem odstranit. Jsou to nedostatky, které přinášejí přirozeně řadu potíží našim vojákům při plnění jejich náročných úkolů.

Tak jako se nepřetržitě zvyšují požadavky na pracovní výpomoc, tak přicházejí stále i požadavky na uvolnění objektů. Ovšem, všechno má svou míru a své meze, protože armáda za státe se zostřující mezinárodní situace musí v zájmu obrany socialismu a míru, v zájmu všeho našeho lidu plnit své poslání a úkoly. Nemůžeme ji zatím ani likvidovat, ani z ní udělat pracovní oddíly.

Investiční prostředky, které jsou vydělovány v rámci ekonomických možností na obranu musíme usměrňovat v rámci zabezpečení obrany a upevnění bojové pohotovosti armády jinam než na výstavbu náhradních objektů. Snad není nutné to podrobně rozebírat a zdržovat Národní shromáždění.

Z těchto důvodů nemohu taktéž vyhovět řadě peticí a interpelací soudruhů poslanců, abych dislokoval vojáky tam, kde je přebytek děvčat, z čehož vznikají složité místní problémy také ve spojitosti se zabezpečením pracovních sil a rozvojem výroby. Týká se to např. Jablonce, Varnsdorfu, Zruče nad Sázavou, Partizánského a řady jiných obcí. (Smích v sále).

Prosím, abyste pochopili, že v dnešní době nemáme prostředky na výstavbu kasáren v těchto místech, i když chápu, že by se tam mladým lidem při kladném řešení lépe i veseleji žilo a přitom řešení by bylo velmi populární. (Smích).

V podobném případě jako je ten, k němuž hovořím na interpelaci, jsme se velmi rozumně dohodli s vedoucími soudruhy ze SNR. Oni postaví z jejich investičních kvót a svými kapacitami náhradní objekty a my jim naopak uvolníme vojenské objekty, které by jim lépe umožnily rychleji řešit naléhavé problémy. Ani nyní ani předtím jsme se v tomto konkrétním případě nikdy nebránili posouzení, zda je výhodnější v daném případě stavět nový tovární objekt nebo nový náhradní vojenský objekt.

Plně chápu problematiku, kterou daleko šířeji vysvětlil ve výboru NS pro investiční výstavbu s. posl. inž. Gudrich. My tento případ stejně jako ostatní vedeme v evidenci a bude-li v dalších letech možnost řešení, pak rádi vyhovíme.

V daném případě nevylučuji ani možnost, že s. předseda SPK, případně v součinnosti s resortem těžkého strojírenství nebo KNV Severomoravského kraje najde v rámci jejich investičních kvót možnosti k řešení tohoto problému. Nepochybujte o dobré vůli, ale na úseku ministerstva národní obrany v rámci kvót řešení výstavby náhradní objekty nejsou. Proto prosím poslance Gudricha a stejně tak vás, soudruzi poslanci, abyste pomohli vysvětlit nejen tento konkrétní případ, ale řadu podobných případů právě z hledisek celospolečenských a celostátních zájmů obrany země.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji s. ministru Lomskému.

Posl. Harus: Soudruhu předsedo, dovol mi přece jen několik slov k této otázce.

Předseda NS s. Laštovička: Prosím.

Post. Harus: K tomu, že jsem poprosil soudruha předsedu o udělení slova po soudruhu ministrovi mě vyprovokoval ministr sám. Právě o této věci jsem s ním včera hovořil. Proto to má v čerstvé paměti on i já. Soudruzi, je to pravda, nejen já, ale ONV a MNV v Jablonci se obrátil na soudruha ministra s touto problematikou. V Jablonci je o 4000 žen trvale zaměstnaných více než mužů a mimo to přes 3000 žen přechodně zaměstnaných. To není maličkost, jestliže se nyní místní orgány starají o to, aby vyvážily nějakým způsobem úbytek, kterému je Jablonec vydán na pospas. (Smích v sále).

Právě minulý měsíc vláda usnesla velmi důležitý dokument, týkající se Liberce a Jablonce. Je to do určité míry zvrat v poměru k samotnému Jablonci, dokonce i zvrat v jednání KNV. Jablonec představuje v rámci kraje jen asi 8,5 % počtu obyvatelstva, 14 % průmyslu a asi 29 % ve vývozu. V tomto dokumentu vlády je Jablonec označen jako důležitý činitel ve výrobě bižutérie, strojírenství a textilu, i jako důležitý činitel v celé státní ekonomice. To je pravda. Vděčím vládě za to, že přistoupila k řešení tohoto problému. Bižutérie - to byla bída. 5 měsíců byla konjunktura a zbytek byla bída. Proto po obnově státní a národní samostatnosti jsme se starali o to, abychom do Jablonce dostali něco "solidnějšího". Říkám to v uvozovkách. Něco solidnějšího než byla bižutérie, tzn. strojírenství. To se podařilo. Strojírenství dnes tvoří 25 % a v tom je takový automobilový závod, jako je LIAZ, který je dnes největším exportérem 7tunových nákladních automobilů - 7000. Teprve po něm nastupuje Mercedes se 6000.

Tento závod vyvinul velice moderní stroj, vyrábí celkem 24 000 kusů. Nedávno se vrátila od nás delegace z Maďarska, která žádá 10 000 kusů těchto strojů, Jablonec nemůže vyhovět. Soudruzi, domnívám se, že jestliže místní činitelé přišli na myšlenku, že by mohla pomoci armáda tím, že by se tam umístila nějaká vojenská část, nejlépe technická (smích v sále), že by to byla pomoc. Jestliže by tam těch chlapců zůstalo 200 nebo 300, byla by to pomoc vedle ještě jiných opatření. (Smích.) Já pomoci nemohu (bouřlivý smích), ale pro děvčata jsou potřeba partneři (smích). Ano, ano. Domnívali jsme se, že když ze Slovenska soustředíme např. do Tanvaldu 400 nebo 500 děvčat, že nám tam některá zůstanou. Ale partneři nejsou a děvčata převážně ze Slovenska odcházejí.

Nemám k dispozici údaje, co to stojí, abychom vyučili jedno takové děvče, které odejde proto, že nemůže zakotvit. My se domníváme, že armáda by nám z jedné stránky mohla pomoci tuto otázku řešit. (Smích.) A proto, soudruhu ministře, se od toho jen tak lehce neoddělíš (bouřlivý smích), jestliže nyní jen tak "na foršus" prohlásíš, že Jablonec je věc neřešitelná. Tu věc budeme, soudruhu ministře, řešit. Já ještě přijdu a ještě se pokusím u tebe točit klikou a domnívám se, ze to nebude nadarmo. (Smích, potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji posl. Harusovi. Další dotazy nebo připomínky nebyly, takže můžeme přikročit k závěru schůze. Konstatuji, že Národní shromáždění projednalo schválený pořad této schůze. Děkuji všem soudruhům a soudružkám poslancům a končím schůzi Národního shromáždění.

(Schůze Národního shromáždění ukončena v 15.37 hod.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP