Pátek 12. listopadu 1965

Přestože ČTK přirozeně nemá podmínky velkých světových agentur a ani není koncipována jako velká exportní agentura, vybudovala si úspěšně své místo v systému mezinárodních agentur, a to nejen ve vztahu k socialistickým zemím, ale i k ostatním částem světa, zejména k rozvojovým zemím.

Rostoucí nároky na množství i kvalitu zajišťovaných zpravodajských služeb zvyšuje náročnost na jejich zabezpečování organizační, technické i kádrové, ať už jsou to opatření v síti zpravodajů, jejich příprava a systém práce, nebo v oblasti techniky, např. v poslední době zřízení dvou dálnopisných okruhů New York - Washington - Praha a Londýn - Paříž - Praha, které přinášejí rozšíření a zrychlení zpravodajství, neboť zajišťují nepřetržité čtyřiadvacetihodinové dvoustranné spojení a znamenají i značné úspory jako taxy, nebo např. v letošním roce zapojený telefonní okruh, který slouží dálkovému přenosu fotografií zatím mezi několika evropskými socialistickými zeměmi.

Zvýšeným nárokům ekonomickým, které jsou vyvolány potřebou stálého zlepšování služeb, čelí pracovníci ČTK neustále rozvíjenou iniciativou a rozšiřováním činnosti, která směřuje, jak potvrdilo i letošní projednávání rozpočtu ČTK v kulturním výboru, ke snižování ztráty a vyrovnanému rozpočtu. To je tendence jistě zdravá a za předpokladu, že i nadále bude zachováno těžiště činnosti a úsilí na hlavním poslání ČTK, na zpravodajské činnosti, zasluhuje plné podpory.

Ze všeho, co jsem řekl vyplývá, že v posledních letech neobyčejně vzrostl rozsah činnosti ČTK. Tím se také stalo, že dosavadní statut ČTK schválený usnesením vlády z 3. května 1957 už nevyhovoval jak z hlediska faktického rozvoje činnosti ČTK, tak i z hlediska jejího dnešního poslání a dalších, budoucích úkolů. Proto bylo potřebné tyto věci nově právně formulovat.

Činnost i právní postavení ČTK jsou vymezovány teprve formou zákona, která se jeví jako nejvhodnější. Je tím zároveň podtržen i velký význam této instituce.

Přistupujeme-li dnes k projednávání tohoto zákona, dostáváme se tím po schválení zákonů o Čs. rozhlase, a Čs. televizi k dalšímu ze zákonů o prostředcích každodenního masového působení. Celý tento komplex zákonů bude pak dovršen tiskovým zákonem, na jehož osnově se nyní pracuje.

Zákon ve své struktuře a jasné formulaci, jejíž podrobnější výklad tu podal ústřední ředitel ČTK s. Sulek, vymezuje působení, pravomoc i odpovědnost ČTK a jejích vedoucích orgánů a činitelů.

Vedle nové formulace činnosti a působení, které tvoří právní podklad pro širší úkoly a poslání ČTK, které jsou již uskutečňovány nebo jsou plánovány, spočívá nejpodstatnější novum předkládaného návrhu zákona v tom, že novým vymezením odpovídá nyní ústřední ředitel vládě, kterou je jmenován a odvoláván. Ředitel ČTK na Slovensku je analogicky jmenován a odvoláván předsednictvím Slovenské národní rady a odpovídá za činnost ČTK na Slovensku jí a ústřednímu řediteli ČTK.

Současně s osnovou je vám předložen jako první prováděcí předpis i návrh Statutu ČTK, který blíže vymezuje vnitřní uspořádání, organizaci a řízení této instituce. Připravovaným statutem pro ČTK na Slovensku budou ještě upraveny vztahy ředitele ČTK na Slovensku a Slovenské národní rady.

Předložený návrh zákona byl projednán ve formě zásad v kulturním výboru NS a v plném znění v kulturním, zahraničním a ústavně právním výboru. Byl projednán se souhlasem. Ústavněprávní výbor navrhl tyto drobné změny, s nimiž se druhé dva výbory ztotožňují:

V § 2 písm. b) upravit začátek věty takto:

"Dodává na základě smluv zpravodajský materiál..."

§ 8 upravit takto: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1966."

Podle mého názoru návrh plně odpovídá poslání a dalšímu rozvoji této významné veřejné instituce. Proto z pověření tří výborů jej s naznačenými dvěma změnami doporučuji plénu NS ke schválení. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji s. posl. Skálovi, zahájíme rozpravu. Hlásí se posl. Lapárová.

Posl. Lapárová: Vážené súdružky a súdruhovia! Komplex úloh, ktoré vcelku úspešne zabezpečuje ČTK, je naozaj rozsiahly a významný. Zdá sa mi, že v poslaní ČTK ako ústredného zpravodajského orgánu našej vlády má dôležitú úlohu i jej slovenská súčasť, slovenská redakcia ČTK. Chcela by som povedať niekoľko slov o jej práci v prenesenom význame slova, o jej funkcii tak, ako sa javí v súčasnom období.

Slovenská redakcia ČTK popri tom, že pomáha ústrednej redakcii v Prahe a v českých krajoch plniť celoštátne úlohy, má svoje zvláštne, špecifické poslanie. Toto poslanie je predovšetkým v tom, že vo svojej práci uplatňuje tiež ideovotematické zameranie, ktoré vyplýva zo zvláštneho postavenia Slovenska v našom socialistickom zriadení. Jej úlohou je zobrazovať a propagovať ekonomický a spoločenský rozvoj Slovenska, informovať o celej problematike Slovenska nielen slovenskú, ale aj celoštátnu tlač, rozhlas a televíziu. Zvlášť presvedčivou formou propagovať Slovensko v zahraničí tak v oblasti socialistických zemí, ako aj zemí s kapitalistickým spoločenským poriadkom. Informovanie o otázkach výstavby Slovenska a všestrannom živote pracujúcich na Slovensku má i v rámci nášho štátu - myslím tým zameranie na české kraje a opačne - veľký politický význam.

Väčšia informovanosť o vzájomnom živote a práci obyvateľov českých krajín a Slovenska je základným predpokladom upevňovania morálno-politickej jednoty našich národov, predpokladom prehlbovania spolupráce na všetkých úsekoch spoločenského diania.

Dobrá, pohotová, pravdivá a vecnými faktami podložená správa alebo informácia, ktorá je hlavnou formou prejavu ČTK, má mimoriadne závažný význam v dopade na čitateľov alebo poslucháčov. Nezahrnuje v sebe len zložku informačnú, ale súčasne zložku agitačnú a organizátorskú, podnecuje k iniciatíve a tvorivému zamysleniu. Preto je, myslím, správne, keď vidíme určitú špecifičnosť i vo formách a metódach systému ČTK. Je to napr. vo zpravodajstve o činnosti SNR a jej orgánov, kde sa prešlo od šablonovitosti a popisnosti k živému referovaniu, ktoré približuje problematiku slovenských národných orgánov čitateľom bezprostrednejšie a čo viac, čitateľov zainteresováva a pripútava v istom slova zmysle k aktívnej účasti a k riešeniu problémov.

Je správne, že pracovníci slovenskej redakcie ČTK sa pomerne úspešne snažia pôsobiť i na to, aby sa vyhranilo poslanie a zvláštnosť v žurnalistickej práci i u iných zložiek systému tlače na Slovensku, aby každá svojím spôsobom a podľa svojho zamerania nastoľovala problémy a mobilizovala k ich riešeniu tú časť občanov alebo spoločenských skupín či vrstiev, ku ktorým hovorí.

Zvlášť závažné poslanie má slovenská redakcia ČTK v propagande určenej pre zahraničie. Je to preto, že vo zprávach, článkoch, obrazoch a ďalších formách môže dokumentovať tú skutočnosť, že napriek určitým chybám v minulosti sa na Slovensku úspešne plnia a realizujú dávne ciele komunistickej strany o industrializácii a všestrannom rozvoji Slovenska a že sa uplatňujú zásady Košického vládneho programu. ČTK na Slovensku by mala ešte viac ako doteraz presvedčivo pôsobiť a argumentovať vo svojich materiáloch faktami, že sa na Slovensku postupne uplatňuje vyrovnávanie ekonomickej úrovne s českými krajmi, že sa uvádzajú do života leninské zásady národnostnej politiky, že sa vzájomne upevňuje spolupráca Čechov a Slovákov a ostatných národností v našom štáte.

Po prijatí zákona o ČTK bude myslím najsprávnejšie, aby sa ods. 3 § 5 tohto zákona vykonal tak, že Slovenská národná rada pripraví a schváli obdobný zákon Slovenskej národnej rady o slovenskej redakcii ČTK.

Takýto zákon by mal veľký význam v tom, že by sa ujasnilo a upravilo právne postavenie ČTK, jej ekonomické a politické vzťahy k slovenským národným orgánom a celoslovenským inštitúciám a súčasne že by sa stabilizovalo miesto a upresnili úlohy ČTK v systéme tlače, rozhlasu a televízie na Slovensku.

Pritom by sa uplatňovala dvojaká podriadenosť, ktorá sa vzájomne nevylučuje, tak, aby slovenská redakcia Čs. tiskovej kancelárie ako súčasť celoštátnej organizácie plnila úlohy uložené ústredným riaditeľom ČTK v Prahe. To znamená úlohy celoštátnych, straníckych a vládnych orgánov a súčasne vykonávala špecifické úlohy ukladané slovenskými orgánmi , ústredným výborom Komunistickej strany Slovenska a Predsedníctvom Slovenskej národnej rady. K tomu by smerovala celková činnosť v rámci dokumentov ÚV KSČ a ÚV KSS o plnšom uplatnení pôsobenia slovenských národných orgánov.

Zároveň prijatím zákona Slovenskej národnej rady o slovenskej redakcii ČTK by sa perspektívne zrušilo nariadenie Slovenskej národnej rady z obdobia povstania o zriadení a činnosti spravodajskej agentúry Slovenska, ktoré ešte existuje.

Chcela by som, vážené súdružky a súdruhovia, pri tejto príležitosti poukázať ešte na jednu významnú stránku práce ČTK, ktorá podmieňuje účinnosť a pôsobnosť materiálov ČTK v oblasti našej dennej a inej periodickej tlače. Úsilie a snaha pracovníkov ČTK, pokiaľ sa týka realizácie bohatého slovného a obrazového sortimentu materiálov, narážajú na obmedzené možnosti reprodukcie na stránkach denníkov a iných časopisov. Napr. Fotointernational umožňuje ČTK dávať k dispozícii denne niekoľko desiatok obrázkov z celého sveta. Rozsah našich novín a nedostatok papieru ich však nedovoľuje sprostredkovať čitateľovi v takej miere, ako by bolo žiadúce. Je to na škodu veci, pretože si myslím, že práve obrazové informácie predstavujú najpôsobivejšiu, povedala by som plastický nástroj ideového pôsobenia na čitateľov.

Retardačný vplyv nedostatku papieru predstavuje už dlhšiu dobu závažný problém a mali by sme sa snažiť ho spoločným úsilím vyriešiť. Vyriešenie tejto otázky je predpokladom širšieho realizovania rozvíjajúcich sa služieb ČTK.

Nazdávam sa, že je treba privítať a podporiť snahu pracovníkov slovenskej redakcie ČTK o modernizáciu technologických a technických procesov redakcie, ktorá priamo ovplyvňuje kvalitu a pohotovosť zpravodajstva, i keď súdruhovia v Bratislave mali - ako to vieme - skoro neprekonateľné ťažkosti v rozmiestnení svojej výrobnej techniky a v rozširovaní priestoru pre takú prácu, ktorá by sa aspoň približovala svetovej úrovni.

Rovnako by som chcela vyzdvihnúť skutočnosť, ktorá súvisí s rozvíjaním ekonomickej činnosti slovenskej redakcie ČTK a s úsilím o zaktivizovanie rozpočtu. Podľa skúseností ústrednej redakcie v Prahe i slovenská redakcia v Bratislave zaplňujú svojou produkciou mnoho hluchých oblastí, ktoré sme mali v tomto smere na Slovensku. S tým je spojené úsilie o vyrovnanie rozpočtových položiek príjmov a nákladov, čo je z hľadiska nášho hospodárstva zdravý a vítaný zjav. Dá sa predpokladať, že ČTK na Slovensku v úzkej spolupráci s ústrednou redakciou v Prahe splní úspešne úlohy a ciele, ktoré na ne kladie socialistická spoločnosť (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji s. Lapárové za její diskusní příspěvek. Jestliže se již nikdo nehlásí o slovo, prosím zpravodaje posl. Skálu o závěrečné slovo.

Zpravodaj posl. Skála: Vzhledem k tomu, že diskusní příspěvek s. Lapárové byl v souladu s osnovou návrhu zákona, vzdávám se závěrečného slova.

Předseda NS s. Laštovička: Přesto bych prosil o hlasování. Kdo souhlasí s návrhem zákona o Čs. tiskové kanceláři ve znění společné zprávy ústavněprávního, kulturního a zahraničního výboru, nechť zvedne ruku. (Jednomyslně schváleno.)

Národní shromáždění schválilo návrh zákona o Čs. tiskové kanceláři jednomyslně.

Vážené soudružky a soudruzi, přečtu nyní dopis presidenta republiky, adresovaný předsednictvu Národního shromáždění:

Podle článku 62, odst. 1, bod 8 ústavy odvolávám posl. Josefa Smrkovského z funkce náměstka předsedy Ústřední komise lidové kontroly a statistiky a inž. Bohumila Suchardu z funkce náměstka - předsedy Ústřední komise lidové kontroly a statistiky. Podepsán president republiky.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP