Přestože ČTK přirozeně nemá
podmínky velkých světových agentur
a ani není koncipována jako velká exportní
agentura, vybudovala si úspěšně své
místo v systému mezinárodních agentur,
a to nejen ve vztahu k socialistickým zemím, ale
i k ostatním částem světa, zejména
k rozvojovým zemím.
Rostoucí nároky na množství i kvalitu
zajišťovaných zpravodajských služeb
zvyšuje náročnost na jejich zabezpečování
organizační, technické i kádrové,
ať už jsou to opatření v síti zpravodajů,
jejich příprava a systém práce, nebo
v oblasti techniky, např. v poslední době
zřízení dvou dálnopisných okruhů
New York - Washington - Praha a Londýn - Paříž
- Praha, které přinášejí rozšíření
a zrychlení zpravodajství, neboť zajišťují
nepřetržité čtyřiadvacetihodinové
dvoustranné spojení a znamenají i značné
úspory jako taxy, nebo např. v letošním
roce zapojený telefonní okruh, který slouží
dálkovému přenosu fotografií zatím
mezi několika evropskými socialistickými
zeměmi.
Zvýšeným nárokům ekonomickým,
které jsou vyvolány potřebou stálého
zlepšování služeb, čelí
pracovníci ČTK neustále rozvíjenou
iniciativou a rozšiřováním činnosti,
která směřuje, jak potvrdilo i letošní
projednávání rozpočtu ČTK v
kulturním výboru, ke snižování
ztráty a vyrovnanému rozpočtu. To je tendence
jistě zdravá a za předpokladu, že i
nadále bude zachováno těžiště
činnosti a úsilí na hlavním poslání
ČTK, na zpravodajské činnosti, zasluhuje
plné podpory.
Ze všeho, co jsem řekl vyplývá, že
v posledních letech neobyčejně vzrostl rozsah
činnosti ČTK. Tím se také stalo, že
dosavadní statut ČTK schválený usnesením
vlády z 3. května 1957 už nevyhovoval jak z
hlediska faktického rozvoje činnosti ČTK,
tak i z hlediska jejího dnešního poslání
a dalších, budoucích úkolů. Proto
bylo potřebné tyto věci nově právně
formulovat.
Činnost i právní postavení ČTK
jsou vymezovány teprve formou zákona, která
se jeví jako nejvhodnější. Je tím
zároveň podtržen i velký význam
této instituce.
Přistupujeme-li dnes k projednávání
tohoto zákona, dostáváme se tím po
schválení zákonů o Čs. rozhlase,
a Čs. televizi k dalšímu ze zákonů
o prostředcích každodenního masového
působení. Celý tento komplex zákonů
bude pak dovršen tiskovým zákonem, na jehož
osnově se nyní pracuje.
Zákon ve své struktuře a jasné formulaci,
jejíž podrobnější výklad
tu podal ústřední ředitel ČTK
s. Sulek, vymezuje působení, pravomoc i odpovědnost
ČTK a jejích vedoucích orgánů
a činitelů.
Vedle nové formulace činnosti a působení,
které tvoří právní podklad
pro širší úkoly a poslání
ČTK, které jsou již uskutečňovány
nebo jsou plánovány, spočívá
nejpodstatnější novum předkládaného
návrhu zákona v tom, že novým vymezením
odpovídá nyní ústřední
ředitel vládě, kterou je jmenován
a odvoláván. Ředitel ČTK na Slovensku
je analogicky jmenován a odvoláván předsednictvím
Slovenské národní rady a odpovídá
za činnost ČTK na Slovensku jí a ústřednímu
řediteli ČTK.
Současně s osnovou je vám předložen
jako první prováděcí předpis
i návrh Statutu ČTK, který blíže
vymezuje vnitřní uspořádání,
organizaci a řízení této instituce.
Připravovaným statutem pro ČTK na Slovensku
budou ještě upraveny vztahy ředitele ČTK
na Slovensku a Slovenské národní rady.
Předložený návrh zákona byl projednán
ve formě zásad v kulturním výboru
NS a v plném znění v kulturním, zahraničním
a ústavně právním výboru. Byl
projednán se souhlasem. Ústavněprávní
výbor navrhl tyto drobné změny, s nimiž
se druhé dva výbory ztotožňují:
V § 2 písm. b) upravit začátek věty
takto:
"Dodává na základě smluv zpravodajský
materiál..."
§ 8 upravit takto: "Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1966."
Podle mého názoru návrh plně odpovídá
poslání a dalšímu rozvoji této
významné veřejné instituce. Proto
z pověření tří výborů
jej s naznačenými dvěma změnami doporučuji
plénu NS ke schválení. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. posl. Skálovi, zahájíme rozpravu. Hlásí
se posl. Lapárová.
Posl. Lapárová: Vážené
súdružky a súdruhovia! Komplex úloh,
ktoré vcelku úspešne zabezpečuje ČTK,
je naozaj rozsiahly a významný. Zdá sa mi,
že v poslaní ČTK ako ústredného
zpravodajského orgánu našej vlády má
dôležitú úlohu i jej slovenská
súčasť, slovenská redakcia ČTK.
Chcela by som povedať niekoľko slov o jej práci
v prenesenom význame slova, o jej funkcii tak, ako sa javí
v súčasnom období.
Slovenská redakcia ČTK popri tom, že pomáha
ústrednej redakcii v Prahe a v českých krajoch
plniť celoštátne úlohy, má svoje
zvláštne, špecifické poslanie. Toto poslanie
je predovšetkým v tom, že vo svojej práci
uplatňuje tiež ideovotematické zameranie, ktoré
vyplýva zo zvláštneho postavenia Slovenska
v našom socialistickom zriadení. Jej úlohou
je zobrazovať a propagovať ekonomický a spoločenský
rozvoj Slovenska, informovať o celej problematike Slovenska
nielen slovenskú, ale aj celoštátnu tlač,
rozhlas a televíziu. Zvlášť presvedčivou
formou propagovať Slovensko v zahraničí tak
v oblasti socialistických zemí, ako aj zemí
s kapitalistickým spoločenským poriadkom.
Informovanie o otázkach výstavby Slovenska a všestrannom
živote pracujúcich na Slovensku má i v rámci
nášho štátu - myslím tým
zameranie na české kraje a opačne - veľký
politický význam.
Väčšia informovanosť o vzájomnom
živote a práci obyvateľov českých
krajín a Slovenska je základným predpokladom
upevňovania morálno-politickej jednoty našich
národov, predpokladom prehlbovania spolupráce na
všetkých úsekoch spoločenského
diania.
Dobrá, pohotová, pravdivá a vecnými
faktami podložená správa alebo informácia,
ktorá je hlavnou formou prejavu ČTK, má mimoriadne
závažný význam v dopade na čitateľov
alebo poslucháčov. Nezahrnuje v sebe len zložku
informačnú, ale súčasne zložku
agitačnú a organizátorskú, podnecuje
k iniciatíve a tvorivému zamysleniu. Preto je, myslím,
správne, keď vidíme určitú špecifičnosť
i vo formách a metódach systému ČTK.
Je to napr. vo zpravodajstve o činnosti SNR a jej orgánov,
kde sa prešlo od šablonovitosti a popisnosti k živému
referovaniu, ktoré približuje problematiku slovenských
národných orgánov čitateľom bezprostrednejšie
a čo viac, čitateľov zainteresováva
a pripútava v istom slova zmysle k aktívnej účasti
a k riešeniu problémov.
Je správne, že pracovníci slovenskej redakcie
ČTK sa pomerne úspešne snažia pôsobiť
i na to, aby sa vyhranilo poslanie a zvláštnosť
v žurnalistickej práci i u iných zložiek
systému tlače na Slovensku, aby každá
svojím spôsobom a podľa svojho zamerania nastoľovala
problémy a mobilizovala k ich riešeniu tú časť
občanov alebo spoločenských skupín
či vrstiev, ku ktorým hovorí.
Zvlášť závažné poslanie má
slovenská redakcia ČTK v propagande určenej
pre zahraničie. Je to preto, že vo zprávach,
článkoch, obrazoch a ďalších formách
môže dokumentovať tú skutočnosť,
že napriek určitým chybám v minulosti
sa na Slovensku úspešne plnia a realizujú dávne
ciele komunistickej strany o industrializácii a všestrannom
rozvoji Slovenska a že sa uplatňujú zásady
Košického vládneho programu. ČTK na
Slovensku by mala ešte viac ako doteraz presvedčivo
pôsobiť a argumentovať vo svojich materiáloch
faktami, že sa na Slovensku postupne uplatňuje vyrovnávanie
ekonomickej úrovne s českými krajmi, že
sa uvádzajú do života leninské zásady
národnostnej politiky, že sa vzájomne upevňuje
spolupráca Čechov a Slovákov a ostatných
národností v našom štáte.
Po prijatí zákona o ČTK bude myslím
najsprávnejšie, aby sa ods. 3 § 5 tohto zákona
vykonal tak, že Slovenská národná rada
pripraví a schváli obdobný zákon Slovenskej
národnej rady o slovenskej redakcii ČTK.
Takýto zákon by mal veľký význam
v tom, že by sa ujasnilo a upravilo právne postavenie
ČTK, jej ekonomické a politické vzťahy
k slovenským národným orgánom a celoslovenským
inštitúciám a súčasne že
by sa stabilizovalo miesto a upresnili úlohy ČTK
v systéme tlače, rozhlasu a televízie na
Slovensku.
Pritom by sa uplatňovala dvojaká podriadenosť,
ktorá sa vzájomne nevylučuje, tak, aby slovenská
redakcia Čs. tiskovej kancelárie ako súčasť
celoštátnej organizácie plnila úlohy
uložené ústredným riaditeľom ČTK
v Prahe. To znamená úlohy celoštátnych,
straníckych a vládnych orgánov a súčasne
vykonávala špecifické úlohy ukladané
slovenskými orgánmi , ústredným výborom
Komunistickej strany Slovenska a Predsedníctvom Slovenskej
národnej rady. K tomu by smerovala celková činnosť
v rámci dokumentov ÚV KSČ a ÚV KSS
o plnšom uplatnení pôsobenia slovenských
národných orgánov.
Zároveň prijatím zákona Slovenskej
národnej rady o slovenskej redakcii ČTK by sa perspektívne
zrušilo nariadenie Slovenskej národnej rady z obdobia
povstania o zriadení a činnosti spravodajskej agentúry
Slovenska, ktoré ešte existuje.
Chcela by som, vážené súdružky
a súdruhovia, pri tejto príležitosti poukázať
ešte na jednu významnú stránku práce
ČTK, ktorá podmieňuje účinnosť
a pôsobnosť materiálov ČTK v oblasti
našej dennej a inej periodickej tlače. Úsilie
a snaha pracovníkov ČTK, pokiaľ sa týka
realizácie bohatého slovného a obrazového
sortimentu materiálov, narážajú na obmedzené
možnosti reprodukcie na stránkach denníkov
a iných časopisov. Napr. Fotointernational umožňuje
ČTK dávať k dispozícii denne niekoľko
desiatok obrázkov z celého sveta. Rozsah našich
novín a nedostatok papieru ich však nedovoľuje
sprostredkovať čitateľovi v takej miere, ako
by bolo žiadúce. Je to na škodu veci, pretože
si myslím, že práve obrazové informácie
predstavujú najpôsobivejšiu, povedala by som
plastický nástroj ideového pôsobenia
na čitateľov.
Retardačný vplyv nedostatku papieru predstavuje
už dlhšiu dobu závažný problém
a mali by sme sa snažiť ho spoločným úsilím
vyriešiť. Vyriešenie tejto otázky je predpokladom
širšieho realizovania rozvíjajúcich sa
služieb ČTK.
Nazdávam sa, že je treba privítať a podporiť
snahu pracovníkov slovenskej redakcie ČTK o modernizáciu
technologických a technických procesov redakcie,
ktorá priamo ovplyvňuje kvalitu a pohotovosť
zpravodajstva, i keď súdruhovia v Bratislave mali
- ako to vieme - skoro neprekonateľné ťažkosti
v rozmiestnení svojej výrobnej techniky a v rozširovaní
priestoru pre takú prácu, ktorá by sa aspoň
približovala svetovej úrovni.
Rovnako by som chcela vyzdvihnúť skutočnosť,
ktorá súvisí s rozvíjaním ekonomickej
činnosti slovenskej redakcie ČTK a s úsilím
o zaktivizovanie rozpočtu. Podľa skúseností
ústrednej redakcie v Prahe i slovenská redakcia
v Bratislave zaplňujú svojou produkciou mnoho hluchých
oblastí, ktoré sme mali v tomto smere na Slovensku.
S tým je spojené úsilie o vyrovnanie rozpočtových
položiek príjmov a nákladov, čo je z
hľadiska nášho hospodárstva zdravý
a vítaný zjav. Dá sa predpokladať, že
ČTK na Slovensku v úzkej spolupráci s ústrednou
redakciou v Prahe splní úspešne úlohy
a ciele, ktoré na ne kladie socialistická spoločnosť
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Lapárové za její diskusní příspěvek.
Jestliže se již nikdo nehlásí o slovo,
prosím zpravodaje posl. Skálu o závěrečné
slovo.
Zpravodaj posl. Skála: Vzhledem k tomu, že
diskusní příspěvek s. Lapárové
byl v souladu s osnovou návrhu zákona, vzdávám
se závěrečného slova.
Předseda NS s. Laštovička: Přesto
bych prosil o hlasování. Kdo souhlasí s návrhem
zákona o Čs. tiskové kanceláři
ve znění společné zprávy ústavněprávního,
kulturního a zahraničního výboru,
nechť zvedne ruku. (Jednomyslně schváleno.)
Národní shromáždění schválilo
návrh zákona o Čs. tiskové kanceláři
jednomyslně.
Vážené soudružky a soudruzi, přečtu
nyní dopis presidenta republiky, adresovaný předsednictvu
Národního shromáždění:
Podle článku 62, odst. 1, bod 8 ústavy odvolávám
posl. Josefa Smrkovského z funkce náměstka
předsedy Ústřední komise lidové
kontroly a statistiky a inž. Bohumila Suchardu z funkce náměstka
- předsedy Ústřední komise lidové
kontroly a statistiky. Podepsán president republiky.