Předseda Národního shromáždění
Laštovička, a místopředsedové
s. Chudík, s. dr. Škoda a s. Leflerová.
Členové představenstva ÚV KSČ
předseda vlády Lenárt, dr. Dolanský,
Dubček, Fierlinger, Hendrych, Kolder,
místopředseda vlády ing. Šimůnek;
kandidáti předsednictva ÚV KSČ ing.
Kapek, Sabolčík, Vaculík;
tajemník ÚV KSČ dr. Štrougal;
místopředsedové vlády Černík,
Krajčír, ing. Krejčí;
ministři ing. Burian, David, Dvořák,
Hamouz, Indra, Korčák, Krahulec,
Krutina, Kudrna, Majling, ing. Marko,
dr. Neuman, dr. Plojhar, Poláček,
Smrkovský, ing. Sucharda, ing. Takáč,
Uher, Valeš, dr. Vlasák.
271 poslanců podle prezenční listiny.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Vážené Národní shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
zahajuji 9. schůzi Národního shromáždění.
Do této chvíle je přítomno na zasedání
235 poslanců; je tedy Národní shromáždění
schopné usnášení.
Denní pořad vám byl předložen.
Navrhuji, aby Národní shromáždění
schválilo denní pořad takto:
1. Vládní návrh zákona o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
a státním rozpočtu na rok 1966 (tisk 67)
a společná zpráva výboru ústavněprávního
a výboru pro plán a rozpočet. Návrh
odůvodní místopředseda vlády
a předseda SPK s. Černík a ministr Dvořák.
Zpravodajem je posl. Tymeš.
2. Zpráva předsednictva NS o činnosti předsednictva
a výborů NS za dobu od poslední schůze
NS.
3. Vládní návrh zákona o některých
změnách v sociálním zabezpečení
družstevních rolníků a společná
zpráva výborů ústavněprávního,
zemědělského a zdravotního. Návrh
odůvodní předseda Státního
úřadu sociálního zabezpečení
soudruh Štancel, zpravodajkou bude posl. Hejlová.
4. Vládní návrh, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
ČSSR k projevu souhlasu Úmluva mezi Československou
socialistickou republikou a Polskou lidovou republikou o úpravě
otázek týkajících se dvojího
státního občanství, podepsaná
ve Varšavě dne 17. května 1965, a společná
zpráva výborů ústavněprávního
a zahraničního. Návrh odůvodní
ministr s. David, zpravodajem bude posl. Gemrot.
5. Odpovědi na dotazy a interpelace poslanců.
Kdo má, soudružky a soudruzi, připomínky
k navrženému pořadu?
Posl. Voleník: Doporučujeme zkrátit
polední přestávku a udělat večerní
zasedání Národního shromáždění,
aby bylo možno skončit program dnes. (Projevy nesouhlasu.)
Předseda NS s. Laštovička: S. Voleník
navrhuje, aby byla zkrácena polední přestávka,
abychom pokračovali ve večerních hodinách
a program zítřejšího zasedání
projednali ve večerních a nočních
hodinách. (Projevy nesouhlasu.) Hlásí
se posl. Litvajová.
Posl. Litvajová: Myslím, že by bolo
správne, aby sme pokračovali dnes večer v
zasedání a prerokovali zajtrajší program.
Myslím, že by nám to všetkým pomohlo,
keby sme dnes skončili.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji.
Dám hlasovat nejdříve o denním pořadu,
potom o tomto návrhu na uspořádání
zasedání.
Jsou nějaké připomínky k navrženému
pořadu jednání? - Nejsou. Dám hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem pořadu, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji. Návrh
pořadu je schválen.
Nyní dám hlasovat o návrhu, abychom zkrátili
polední přestávku a plánované
zítřejší zasedání přenesli
na večerní a noční hodiny. Kdo souhlasí
s tímto návrhem? (Hlasuje se.) - Budeme muset
spočítat hlasy, prosím soudruhy Bubníka
a Červinku jako ověřovatele, aby spočítali
hlasy. (Děje se.) - Pro návrh je 18, 26,
45, 56 hlasů (celkem 145 hlasů) - to je zřejmá
většina.
Budeme tedy jednat ve večerních a nočních
hodinách.
Přistoupíme nyní k prvému bodu denního
pořadu, kterým je
1. Vládní návrh zákona o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
a státním rozpočtu na rok 1966 a společná
zpráva výboru ústavněprávního
a pro plán a rozpočet.
Vládní návrh odůvodní místopředseda
vlády s. Černík a ministr financí
Dvořák. Prosím soudruha místopředsedu
vlády Černíka, aby se ujal slova.
Ministr-předseda Státní plánovací
komise, místopředseda vlády, s. ing. O.
Černík:
Vážené Národní shromáždění,
soudružky a soudruzi! Byl jsem pověřen vládou
podat vám zprávu o návrhu plánu rozvoje
národního hospodářství na rok
1966.
Při řízení prací na přípravě
tohoto návrhu přijímala vláda již
v jejich průběhu závěry k jednotlivým
problémům, organizovala další postup
a posuzovala a projednávala i návrhy plánů
vybraných odvětví.
Jednotlivé části plánu i návrh
plánu jako celku byly projednány ve výborech
Národního shromáždění.
Připomínky a iniciativní návrhy vzešlé
z těchto jednání byly cenným přínosem
pro vyjasnění úlohy plánu na rok 1966
v hospodářském rozvoji i pro způsob
řešení základních úkolů
plánu.
Výsledkem všech těchto prací je návrh
zákona o státním plánu rozvoje národního
hospodářství a státním rozpočtu
na rok 1966, který vám vláda předkládá
k projednání.
Význam národohospodářského
plánu na r. 1966 spočívá v tom, že
je prvním rokem čtvrté pětiletky a
že bude zajišťován v období vzestupné
iniciativy dělníků, rolníků
a inteligence v roce konání XIII. sjezdu KSČ.
Dovolte, abych charakterizoval situaci, ze které jsme vycházeli
při sestavování návrhu plánu,
hlavní úkoly plánu a podmínky pro
jeho realizaci.
Při přípravě návrhu plánu
jsme vycházeli nejen ze současné situace
národního hospodářství, ale
i z dlouhodobých tendencí, které se v ekonomice
projevují.
Významným přínosem pro vypracování
návrhu bylo, že v posledních měsících
byla zpracována podrobná analýza uplynulého
hospodářského rozvoje a současného
stavu. Do těchto prací byla zapojena Státní
plánovací komise, ostatní odborné
orgány vlády a ministerstva a široký
aktiv předních odborníků naší
ekonomické teorie i praxe.
Výsledky letošního roku lze charakterizovat
poměrně zrychleným růstem průmyslové
výroby, růstem živočišné
výroby a poklesem rostlinné výroby, k němuž
došlo jak známo v důsledku letošní
neúrody. Ve svém souhrnu bude letošní
plán překročen.
Po několika letech došlo k vzestupu národního
důchodu. Zatímco se v roce 1963 národní
důchod snížil o více než 2 % a
v roce 1964 vzrostl jen nepatrně, předpokládáme,
že v letošním roce vzroste asi o 3 %.
Hlavní podíl na rozvoji národního
hospodářství má průmyslová
výroba, která se v roce 1965 ve srovnání
s předcházejícím rokem zvýší
téměř o 7,5 %, tj. téměř
o 15 mld Kčs. Její výsledný efekt
pro společnost však zdaleka neodpovídá
tomuto růstu, neboť převážnou část
pohltily vysoké výrobní náklady. Výroba
ve zpracovatelských odvětvích průmyslu
dále vzrostla a umožnila zvýšit dodávky
zboží pro vnitřní spotřebu i
vývoz. Kladně je možno hodnotit, že po
delší stagnaci vzroste objem stavební výroby
asi o 5,6 %, tj. o 1,6 mld Kčs. Úsilí o obnovu
růstu výroby se projevilo v letech 1964 a 1965 ve
zlepšení zásobování národního
hospodářství palivy, elektřinou a
hutními výrobky. V zemědělství
jsou plánované úkoly v živočišné
výrobě plněny a v dodávkách
masa překročeny; bylo toho však dosaženo
rozšířením výroby krmných
směsí a zejména zvýšenými
dotacemi krmiv z centrálního fondu vytvořeného
převážně z dovezených krmiv.
U žádného rostlinného výrobku,
kromě objemné píce, nebylo v důsledku
neúrody dosaženo potřebné úrovně.
Celkový plán zemědělské tržní
produkce bude splněn zhruba na 97 %.
Přes neúrodu jsme zabezpečili životní
úroveň lidu, avšak za cenu, že osobní
spotřeba vzrostla rychleji než národní
důchod. Reálné důchody obyvatelstva
vzrostly v letech 1964 a 1965 asi o 6 %. Podařilo se v
podstatě stabilizovat trh potravinami a částečně
zlepšit zásobování obyvatelstva některým
průmyslovým zbožím. Přírůstek
vkladů obyvatelstva ve spořitelnách a oběživa
u obyvatel bude letos větší než v posledních
letech. To sice svědčí o důvěře
obyvatel ve stabilitu naší měny, ale zároveň
by to mělo podněcovat podniky k tomu, aby zlepšily
nabídku spotřebního zboží tak,
aby jeho množství, struktura a kvalita plně
odpovídaly požadavkům pracujících.
V průběhu roku je dále vidět značné
působení dlouhodobých negativních
tendencí vzniklých v minulosti, zejména v
důsledku nedostatků v investiční výstavbě,
která společnosti nepřináší
očekávaný efekt, a dále vlivem direktivního
řízení při měnících
se podmínkách. Ani letos není plněn
plán investiční výstavby, kde dochází
stále k prodlužování stanovených
lhůt a v důsledku toho k nedodržování
termínů uvádění kapacit do
provozu, zvyšování rozpočtových
cen a v souhrnu pak k pomalému snižování
nadměrné rozestavěnosti. Vkládané
prostředky tak nepřinášejí očekávaný
efekt.
Výsledky průmyslu se zakládají především
na růstu výroby, zatímco růst efektivnosti
rozvoje, to je skutečný přínos pro
společnost, se uskutečňuje podstatně
pomaleji, než předpokládaly záměry
plánu.
Stále ještě trvá nízká
efektivnost výroby a nízká odpovědnost
výroby za dodávky kvalitního zboží
pro vnitřní obchod neumožňuje krýt
požadavky obyvatelstva zbožím v požadované
struktuře a kvalitě.
Soudružky a soudruzi, v letošním roce jsme tedy
dosáhli jen dílčích úspěchů.
Zvýšení efektivnosti rozvoje jako hlavní
úkol našeho hospodářství zůstává
stále ještě před námi.
Musíme tedy při celkovém hodnocení
výchozí základny posuzovat naši současnou
složitou hospodářskou situaci velmi střízlivě,
reálně hodnotit důsledky vyplývající
z neplnění plánu rostlinné výroby,
značně poznamenané nepříznivými
přírodními podmínkami a rozsáhlými
živelními pohromami, z nízké efektivnosti
práce průmyslu i zemědělství
a ze zhoršení cen na zahraničních trzích.
Při rozhodování o základních
proporcích návrhu plánu na rok 1966 jsme
vycházeli z okolností, které zejména
v druhém pololetí letošního roku ovlivnily
výchozí základnu a které je možno
charakterizovat na jedné straně zrychlením
růstu průmyslové výroby a na druhé
straně vysokými ztrátami v rostlinné
výrobě.
Není důvodu předpokládat, že
by v příštím roce v průmyslové
výrobě mělo nastat snížení;
naopak lze předpokládat, že její růst
bude pokračovat. Situace si vynucuje dovézt značné
množství potravin a krmiv.
Z toho vyplývá základní koncepce plánu,
která je založena především na
aktivních opatřeních směřujících
k maximální úhradě důsledků
opětné neúrody a živelních pohrom
rozvíjením efektivní výroby.
Při rozhodování o uzavření
plánu a řešení otevřených
otázek na rok 1966 bylo nutno respektovat:
a) to, že od 1. ledna 1966 dojde ke kvalitativním
změnám v řízení, pro něž
musí být vytvořeny podmínky relativně
uspokojivé rovnovážnosti základních
vztahů a lepšího souladu hmotných a
hodnotových proporcí plánu;
b) to, že jde o roční plán, ve kterém
nelze uskutečnit zásadní změny, které
by vytvořením nových zdrojů a změnou
jejich struktury v tak krátkém čase přinesly
kompenzace řešení disproporce výchozí
základny; že lze podmínky pro změny
vedoucí k zakládání opatření
směřujících ke zvyšování
národohospodářské rentability jen
vytvářet a že tato opatření musí
být v souladu s koncepčními řešeními,
která se pro konsolidaci a rekonstrukci národního
hospodářství programují;
c) to, že ekonomické zdroje, které mají
být vytvořeny v příštím
roce, nemohou zejména ve své struktuře zabezpečit
ani kvantitativně, ani efektivním způsobem
nahrazení takových hospodářských
ztrát, ke kterým v letech 1964 - 1965 mimořádně
došlo.
V plánu jsou zapracovány tyto hlavní záměry:
1. v podstatě udržet dosavadní tempo rozvoje
jako základní předpoklad zvyšování
efektivnosti výroby a zajištění dodávek
pro výrobu, vnitřní i zahraniční
obchod a investiční výstavbu; urychlit rozvoj
chemické výroby a strojírenství jako
jeden z předpokladů zvýšení technické
úrovně řady dalších odvětví
a jednotlivých oborů;
2. zvýšit podíl akumulace na národním
důchodu v souladu s možnostmi ekonomiky, zejména
v souladu s kapacitou dodavatelských organizací
zúčastněných na investiční
výstavbě; přitom založit podmínky
pro zlepšení výstavby jako celku, hlavně
ve vztahu mezi nově zahajovanými a rozestavěnými
stavbami;
3. dále zabezpečovat rovnováhu mezi energetickou
a surovinovou základnou a zpracovatelskými odvětvími;
4. soustředit prostředky na dovoz nutný k
vyrovnání důsledků špatné
sklizně a živelních pohrom a přitom
současně zajistit zvýšený dovoz
progresívní techniky pro výrobní sféru.
Nedostatečná efektivnost národního
hospodářství má za následek,
že v příštím roce konsolidace vnitřního
trhu nebude pokračovat tak rychle, jak jsme uvažovali
v prvních etapách prací na pětiletce,
že budeme muset zvýšit vývoz zboží
k úhradě dovážených krmiv, potravin
a nové techniky.
Přes společné úsilí zůstal
plán ve svých hlavních proporcích
nevyrovnán. Ani při plánovaném zrychlení
růstu národního důchodu zhruba o 3,8
% se nepodařilo v příštím roce
zajistit vyrovnání tempa mezi hodnotami společností
vytvářenými a spotřebovanými.
Obtíže se při dopracování plánu
na rok 1966 kumulovaly především do oblasti
zahraničního obchodu a hmotného zabezpečení
osobní spotřeby obyvatelstva.
Tím více vyniká význam dodávek
1,3 mil. tun obilí, které nám v roce 1966
dodá Sovětský svaz.
V důsledku opakované neúrody u nás
nestačí tyto dodávky ke krytí potřeb
a je nutno dovézt dalších asi milión
tun obilí, což samo představuje 5 - 6 mld Kčs
v maloobchodních cenách. K tomu je třeba
připočítat dovoz brambor, snížení
vývozu cukru; tyto obchodní operace znamenají
nesporné ztráty v zahraničním obchodě.
Ani v této složité situaci jsme nepokládali
za možné ustoupit od nutného dovozu nové
techniky a potřebných surovin.
Tato opatření pochopitelně stupňují
napětí v platební bilanci v dalších
letech čtvrté pětiletky. Ekonomické
vztahy v zahraničním obchodě v dalších
letech musí být proto založeny na výrazném
zvýšení vývozu a zejména jeho
efektivnosti, což znamená vyvážet kvalitnější
výrobky v druzích, které zákazníci
požadují, a současně umět naše
zboží výhodně uplatnit na zahraničních
trzích.