Soudružky a soudruzi, v návrhu plánu na rok
1966 bude základem rozvoje národního hospodářství
vzestup průmyslové výroby; národní
důchod vzroste o 3,8 %. Průmyslová výroba
se zvýší o 5,5 %, tržní produkce
zemědělství do státních fondů
vzroste o 6,6 %, stavební práce o 6 % a výkony
nákladní přepravy o 2,5 %. Téměř
72 % přírůstku společenského
produktu bude zabezpečeno rozvojem průmyslové
výroby a 22 % vzestupem zemědělské
produkce.
Základní proporce plánu jsou konkretizovány
v úkolech jednotlivých odvětví takto:
Vzestup průmyslové výroby v příštím
roce se zabezpečuje především růstem
výroby v energetice o 8,4 %, ve strojírenství
o 8,1 % a v chemii o 7 %.
V návrhu plánu na rok 1966 jsou pokryty potřeby
národního hospodářství dodávkami
paliv a elektrické energie. Potřeby obyvatelstva
budou plně zajištěny dodávkami uhlí
pro tržní fondy a podle plánu má dojít
i ke zlepšení kvality dodávaného paliva.
Pro zabezpečení plánované spotřeby
elektrické energie se zajišťuje přednostní
rozvoj energetiky. Konsolidace v zásobování
elektrickou energií bude udržena za předpokladu,
že bude zajištěn spolehlivý chod nových
energetických kapacit v elektrárnách Vojany
a Ledvice, uváděných do provozu jak letos,
tak i v příštím roce.
Chemická výroba se bude v roce 1966, tak
jako v předcházejících letech, rozvíjet
rychleji než národní hospodářství.
Vysoké tempo vzestupu výroby - např. u plastických
hmot o 25,5 % umožní, že potřeby chemických
výrobků budou kryty lépe než v předcházejícím
roce. Přesto však nebude možné plně
zajistit potřeby hospodářství a budeme
musit řadu chemických výrobků dále
dovážet.
V metalurgickém průmyslu se má zvýšit
výroba téměř o 5 %. Potřeba
hutních výrobků bude kryta a uvažovaný
vzestup strojírenství bude zabezpečen hutním
materiálem. Mimoto odvětví metalurgie má
dále výrazně přispívat k získání
potřebných deviz.
Vzestup výroby ve strojírenství je
ovlivňován požadavky na zajištění
plánované investiční výstavby
i na zabezpečení potřeb vnitřního
a zahraničního obchodu. Při celkovém
vzestupu výroby o 8,1 % se mají dodávky pro
investice zvýšit o 6 % a dodávky pro tržní
fondy téměř o 14 %. Zajišťuje se
modernizace dosavadních nebo výstavba nových
kapacit, aby tak byly v dalších letech vytvořeny
podmínky pro lepší uspokojování
potřeb.
Plán rozvoje stavebních hmot je jedním
z limitujících činitelů pro rozvoj
stavebních prací. V plánu vytváříme
předpoklady pro postupné zvyšování
výroby zdicích materiálů a stavební
keramiky. Přes nedostatečnou kapacitu výroby
se v plánu uvažuje s přednostním zajišťováním
potřeb obyvatelstva. Dodávky stavebních materiálů
pro obyvatelstvo se mají zvýšit o 12 %, aby
se tak v mezích možností vytvořily podmínky
pro údržbu a modernizaci bytového fondu.
Ve spotřebním průmyslu se zvýší
výroba o 3,3 %. Realizace úkolů spotřebního
průmyslu bude vyžadovat nejužší spolupráci
odběratelů s dodavateli, zrychlení obratu
zásob, optimální využívání
dovážených surovin a maximální
využívání kapacit v těch oborech,
na něž se budou soustřeďovat největší
požadavky.
V souladu s předpokládanou zemědělskou
produkcí v roce 1966 a s plánovanými dovozy
potravinářských surovin a výrobků
se navrhuje zvýšit výrobu potravinářského
průmyslu o 3,9 %. K podstatnému růstu
dodávek má dojít zejména v oborech
mlékárenském (o 7,7 %), v čokoládovnách
(o 6,9 %) a v oboru trvanlivého pečiva (o 9,3 %).
Rozvoj dopravy uspokojí v příštím
roce potřeby národního hospodářství.
Kapacita vozidel kryje objem přepravy a vytváří
i rezervu, kterou lze nadto zvýšit snížením
správkového stavu vozidel. Na rozvoj dopravy a její
modernizaci včetně elektrifikace železničních
tratí bude vynaloženo v příštím
roce 4,4 mld Kčs. V příštím roce
budou uvedeny do provozu nové základní fondy
za 3,4 mld Kčs. Budeme současně požadovat,
aby se hodnoty vkládané do dopravy vracely společnosti
v rytmické práci dopravy a v kvalitnějším
uspokojování dopravních služeb.
Zvýšenou pozornost jsme věnovali i zajištění
generálních oprav a rekonstrukci silnic.
Ve spojích se zvýší výkon provozu
o 3,5 %. Počet účastnických telefonních
stanic vzroste skoro o 6 %. Dále se rozšíří
automatizace meziměstského telefonního styku.
Plán zemědělské výroby,
který byl vládou schválen již 22. října,
předpokládá vzestup hrubé zemědělské
produkce o 7,9 %. Výše tempa je ovlivněna nízkou
výchozí základnou roku 1965. Rozhodující
části přírůstku zemědělské
produkce má být dosaženo v rostlinné
výrobě, zejména zvýšením
výroby zrnin, cukrovky a brambor. Rychlejší
růst rostlinné výroby má zajistit
potřebnou krmivovou základnu při odpovídajícím
zabezpečování surovin pro potravinářský
a spotřební průmysl.
K zabezpečení rostlinné výroby vzrostou
proti roku 1965 dodávky průmyslových hnojiv
téměř o 11 %.
Pro zabezpečení živočišné
výroby bude hrát významnou úlohu složení
centrálního fondu krmiv. Přes vzrůst
zahraničních cen nám situace nedovolila připustit
omezení dovozu pokrutin a živočišných
mouček na zlepšení kvality krmných směsek.
Potřebě soustavného zvyšování
zejména rostlinné výroby a co nejefektivnějšího
využití vyrobené produkce je podřízeno
zaměření investic do zemědělství.
Tak např. u Ústřední správy
nákupu zemědělských výrobků,
která má svůj investiční program
soustředěn převážně na
krmivářský průmysl, je objem investic
pro rok 1966 o plnou polovinu vyšší než
letos. V souhrnu pak investice pro zemědělství
a Ústřední správu nákupu zemědělských
výrobků dosáhnou zhruba 6 mld Kčs;
podíl dodavatelských stavebních prací
činí téměř 50 %.
Dodávky strojů a zařízení pro
zemědělství dosáhnou hodnoty zhruba
2,5 mld Kčs. V návrhu se počítá,
že zemědělství bude kromě jiného
dodáno na 16 000 traktorů, 17 000 vlečných
vozů, 3 000 obilních kombajnů a celá
řada dalších strojů a zařízení.
Je tedy zřejmé, že jsme se i přes složitost
v celkové situaci v národním hospodářství
snažili o vytvoření nejdůležitějších
materiálních předpokladů pro rozvoj
zemědělství.
Návrh plánu investiční výstavby
a generálních oprav na rok 1966 vychází
ze směrnic pro sestavení pětiletého
plánu na léta 1966 - 1970. Objem investiční
výstavby vzroste o 7,9 % a zajišťuje potřebný
rozsah prací na odstranění povodňových
škod na jižním Slovensku.
V zaměření investic roste podíl prostředků
vkládaných do vodního hospodářství,
hospodářství národních výborů
a do nevýrobní sféry (zdravotnictví,
školství apod.). V průmyslu rostou nejrychleji
prostředky určené pro ministerstvo chemického
průmyslu, a to o víc než 20 %.
Ve výběru zahajovaných nových průmyslových
staveb se zakládají některé strukturální
přeměny podle koncepce dlouhodobějšího
rozvoje národního hospodářství.
Jde zejména o rozvoj chemického průmyslu,
kde se zahajuje výstavba nových kapacit na výrobu
umělých hnojiv a umělých vláken
a stavba další větve ropovodu. Ve spotřebním
průmyslu se zahájí rekonstrukce vybraných
kapacit, sklářského, textilního, kožedělného
a nábytkářského průmyslu. Započnou
i rekonstrukce v potravinářském průmyslu
a modernizace strojírenských závodů.
Předkládaný plán zabezpečuje
další posílení ekonomiky Slovenska.
To se projevuje v rychlejším rozvoji průmyslové
výroby, investiční výstavby a stavebnictví,
v přírůstku pracovních příležitostí,
a tím i spotřeby obyvatelstva.
Průmyslová výroba na Slovensku vzroste o
10 %. Její rychlé tempo zabezpečuje především
rozvoj hutnictví (o 20,6 %), chemického průmyslu
(o 11,8 %) a strojírenství (o 14,0 %). Hlavním
zdrojem růstu výroby jsou přírůstky,
kterých se má dosáhnout na nových
kapacitách. Tento zdroj představuje zhruba 50 %
přírůstků výroby, zvláště
v hutnictví, chemickém průmyslu a energetice.
Navrhovaný rozvoj investiční výstavby
téměř o 12 % je zabezpečován
růstem stavební výroby. Podíl Slovenska
na celostátním objemu investic a generálních
oprav se zvyšuje na 31,4 % a u dodávaných stavebních
prací na 32,8 %. K odstranění důsledků
povodňových škod se vynaloží 482
mil. Kčs, v čemž není obsažena
částka na výstavbu rodinných domků
a údržbu.
V plánu na rok 1966 jsme věnovali zvýšenou
pozornost potřebám hlavního města
republiky. Objem investic stoupá o 17 % a zajišťuje
provádění zvýšených investičních
akcí, generálních oprav a údržby
hlavního města.
V souladu se směrným plánem hlavního
města Prahy bude započata rozsáhlá
rekonstrukce dopravní sítě. Postupná
přestavba hlavního města, která bude
započata v příštím roce, je jedním
z nejrozsáhlejších technických a organizačně
nejobtížnějších úkolů,
které snad v Praze byly řešeny.
Zabezpečení rozsáhlých investičních
akcí zajišťujeme přesunem potřebných
kapacit z jiných částí republiky.
Vláda předpokládá, že orgány
hl. města Prahy budou důsledně využívat
vydělených prostředků a soustředí
je na řešení nejvýznamnějších
akcí. Očekáváme i porozumění
obyvatelstva hlavního města a jejich aktivní
pomoc při řešení těchto významných
problémů.
Soudružky a soudruzi! Smyslem úkolů obsažených
v plánu na rok 1966 je vytvoření předpokladů
pro lepší uspokojení potřeb obyvatelstva.
Náklady na zajištění zdravotní
péče vzrostou o 4,2 %, na školství o
4,1 % a sociální zabezpečení o 4,4
%. Národohospodářský plán zajišťuje
potřebné prostředky pro obranu naší
země. Podle plánu má obyvatelstvo nakoupit
o 4,5 % více zboží, přičemž
se počítá, že prodej potravin vzroste
o 3,3 % a průmyslového zboží o 6 %.
Plánované dodávky průmyslového
zboží umožňují rychlejší
růst prodeje, především zboží
investičního charakteru, tj. některých
strojírenských výrobků a stavebnin.
V příštím roce bude předáno
do užívání 82 000 nových bytů
ve všech formách výstavby.
Zajišťujeme jen pomalý vzestup rozvoje služeb
placených obyvatelstvem. Jejich rozvoj je možný
jen na ekonomickém základě; proto je bezpodmínečně
nutné u služeb tohoto druhu nastoupit a rozvíjet
ekonomicky ekvivalentní vztahy mezi obyvatelstvem a společností.
To vytvoří předpoklady pro jejich rozvoj
a zároveň umožní reálné
uplatnění pracovních příjmů
získaných na základě osobní
hmotné zainteresovanosti na kvalitních výsledcích
práce. Půjde o dosažení souladu mezi
koupěschopnou poptávkou a nabídkou na trhu
těchto služeb.
Takové koncepce současně uvolní prostředky
celospolečenských fondů na dokonalejší
bezplatné zabezpečení potřeb obyvatelstva,
které jsou zároveň potřebami socialistické
společnosti jako celku. Jde především
o zabezpečení zdraví a vzdělání
lidu, o materiální účast státu
na výchově dětí apod. Státní
plán na rok 1966 přitom předpokládá
dokonalejší uplatnění základního
principu hospodaření v oblasti společenské
spotřeby.
Při posuzování životní úrovně
se stává otázka pracovní doby stále
významnější.
Již v minulých letech byla u určitého
okruhu pracovníků zavedena pracovní doba
kratší než 46 hodin týdně. U pásové
výroby obuvi a ve sklárnách na výrobu
lahví byla pracovní doba zkrácena na 42 hodiny,
ve zdraví škodlivých provozech až na 36
hodin týdně.
V těžbě uhlí a rud byla již zavedena
44hodinová pracovní doba a od 1. října
1965 postupně zkracujeme v těžebních
podnicích a v nepřetržitých výrobních
provozech pracovní dobu na 42 hodiny.
Nejen tempo dalšího zkracování pracovní
doby, ale náš postup v zabezpečování
životní úrovně vůbec bude záviset
na tom, jak si pracující pro to vytvoří
předpoklady. Cestou k tomu je mobilizace všech zdrojů
ke zvýšení společenské produktivity
práce.
Máme-li si zabezpečit životní úroveň
nejen pro dnešek, ale i pro zítřek, musíme
se všichni postavit tváří k jednoznačnému
požadavku a každý na svém místě
pomoci zvýšit svůj přínos ve
prospěch rozvoje celé společnosti.
Celá řada jednání, která vláda
v průběhu prací na plánu vedla, nás
utvrdila v přesvědčení, že jsme
v návrhu plánu nedokázali odkrýt všechny
rezervy a že plán může být překračován.
Předpoklady pro překračování
plánu, popřípadě pro úspory
je nutno vytvářet jak iniciativnějším
řešením věcných problémů
v průmyslové i zemědělské výrobě,
v zahraničním obchodě i investiční
výstavbě, tak i v důslednějším
a dovednějším uplatňování
principů nové soustavy řízení,
jejímž základním cílem je vytvořit
podmínky pro další efektivnější
rozvoj národního hospodářství
rozvinutím iniciativy pracujících kolektivů
i jednotlivců, lepší organizací práce
a využitím vědeckých a technických
poznatků v praxi.
Efektivní výrobu je nutno plně a přednostně
zabezpečit materiálovými, pracovními
a finančními prostředky. Tato orientace ovšem
vyžaduje potlačovat současně výrobu
s nízkou efektivností a organizovat pružnou
výrobní kooperaci.
V užití zdrojů musíme zajišťovat
nejen snižování výrobní spotřeby,
ale soustředit se i na lepší zhodnocování
surovin a materiálů, což v našich podmínkách
představuje i optimální zhodnocení
dovozu.
Jde o to, aby se v maximální míře
snížila měrná spotřeba surovin,
materiálů, paliv a energie na technicky nutnou úroveň.
I když snižování výrobní
spotřeby je do určité míry ovlivňováno
strukturou a technickým vybavením průmyslu,
je nutno i za současného stavu rozvíjet výrobu
výrobků s nižší spotřebou
materiálu. Musíme si uvědomit, že každé
špatné hospodaření s materiálem,
surovinami a energií nám ujídá z mísy.
Neméně významné je i řešení
všech problémů souvisejících
s úsporami živé práce. Všichni
víme, že máme řadu rezerv v počtu
i rozmístění pracovníků, že
v řadě podniků a závodů existuje
relativní přebytek pracovních sil. Obrovské
rezervy jsou i ve využívání pracovní
doby a v neúměrných prostojích. Nová
soustava řízení bude tlačit podniky
k odkrývání těchto rezerv. Působení
nové soustavy tak musí být spojeno s organizátorskou
prací, která se soustředí na konkrétní
technická a provozní opatření ke zvýšení
produktivity práce. Znovu a znovu se musíme zabývat
v jednotlivých podnicích situací, jaká
je vybavenost pracovníků strojními základními
fondy a zda růstu této vybavenosti odpovídá
i růst produktivity práce.
Pro dosahování vyššího efektu v
hospodářství jsme si již v minulých
letech vytvořili některé předpoklady,
které by se v příštím roce měly
projevit v rychlejším rozvoji produkce technicky progresívních
a ekonomicky výhodných výrobků.
Vytvořili jsme předpoklady v příštím
roce zajistit vzestup výroby a spotřeby topných
olejů a ušetřit asi 750 000 tun měrného
paliva.
Uzavřením výrobního cyklu při
výstavbě hutního kombinátu v Košicích
je položen základ pro intenzívní rozvoj
výroby plechů, jejich spotřebu dosud zajišťujeme
nákladným dovozem. Rozvoj této výroby
v příštím roce i v průběhu
4. pětiletky umožní hromadné používání
plechů jako konstrukčních materiálů,
a tím i značné úspory kovu.
Obdobně preferujeme a musíme ještě více
prosazovat výrobu zboží, u něhož
dosahujeme vysokého devizového zhodnocení,
jako jsou např. obráběcí stroje, vybrané
sklářské a dřevařské
výrobky apod.
Současně s urychlováním progresívních
výrobních programů se v plánu prosazuje
tendence omezování neefektivních výrob.
Jako příklad možno uvést omezení
neefektivní výroby hrudek, omezení těžby
železných rud, zastavení výroby surového
železa na některých neefektivních kapacitách
atd.
V tomto směru rozšiřování vysoce
progresívní výroby a omezování
neefektivní výroby musí výrobní
hospodářské jednotky a podniky pokračovat.
Přitom musí mít stále na zřeteli,
že jejich produkce musí sloužit pro zlepšení
naší pozice na zahraničních trzích
a pro lepší uspokojování potřeb
obyvatelstva.
Zdroje z jednotlivých odvětví národního
hospodářství zatím nepokrývají
potřeby vývozu, kterým hradíme dovážené
zboží. Pouze důsledné zabezpečování
vývozních úkolů v potřebném
sortimentu a kvalitě nejen v rozsahu plánem stanovených
úkolů, ale i jejich zvýšením
umožní rovnoměrný chod ekonomiky. V
této souvislosti považuji za nutné upozornit
na situaci, která se vytváří pro první
čtvrtletí 1966. Objem vyjasněných
dodávek z výroby pro vývoz do kapitalistických
států je o 90 mil. Kčs v zahraničních
cenách nižší, než bylo vyvezeno v
I. čtvrtletí 1965, a naproti tomu požadavky
na dovoz z téže oblasti jsou o 360 mil. Kčs
vyšší ve srovnání se stejným
obdobím loňského roku. Míra rozdílu
mezi dovozem a vývozem ukazuje naléhavost okamžitého
řešení ve všech hospodářských
organizacích.