Kromě toho musíme vytvářet všechny
podmínky k tomu, aby pracující člověk
byl ve svém osobním životě spokojen
a mohl plodů své práce užívat
plně podle svých osobních zájmů
a potřeb. To vyžaduje především
zabezpečovat trh širokým sortimentem, rozvíjet
služby a příležitosti kulturního
vyžití.
Chceme-li toho dosáhnout (a o to bojujeme), musíme
vytvořit podmínky, aby sami pracující
netrpěli činnost podniků nebo jednotlivců,
kteří špatně hospodaří,
kteří svými nízkými odbornými
a organizačními schopnostmi znehodnocují
výsledky ostatních a kteří by chtěli
své osobní požadavky klást nad zájmy
rozvoje celé socialistické společnosti. Musí
být proto nekompromisně prosazována opatření
k zavedení důsledné ekonomické odpovědnosti
podniků a jednotlivců.
Vláda již přijala opatření zaměřená
na takovéto pojetí řízení společnosti
a bude je důsledně realizovat podle direktiv schválených
ústředním výborem KSČ. Vláda
očekává, že pracovníci oborových
ředitelství, podniků, závodů
i jednotlivých dílen, naši dělníci
a zemědělci, vědečtí a techničtí
pracovníci vynaloží všechny své
síly, abychom dosáhli potřebných cílů.
Jde o jeden společný úkol zabezpečit
předpoklady pro trvalý růst životní
úrovně, jemuž musí každý
dát přednost před okamžitým prospěchem
jednotlivců.
Soudružky a soudruzi, vláda předkládá
Národnímu shromáždění
návrh plánu rozvoje národního hospodářství
na rok 1966 s přesvědčením, že
Národní shromáždění vysloví
s tímto návrhem souhlas a že svou autoritou
i osobním přístupem každého člena
přispěje k prosazení aktivních opatření
vedoucích k vyšší tvorbě všech
zdrojů a ke zvýšení celkové efektivnosti
našeho hospodářského rozvoje vedoucího
k posílení naší socialistické
společnosti. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
místopředsedovi vlády s. Černíkovi.
Prosím nyní ministra financí s. Dvořáka,
aby se ujal slova.
Ministr financí s. Dvořák: Vážené
národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci! Státní rozpočet na příští
rok se opírá o výsledky dosažené
v hospodaření roku 1965 a vychází
z cílů plánu rozvoje národního
hospodářství na rok 1966.
Úkolem plánu na letošní rok bylo podle
usnesení ÚV KSČ a vlády k plánu
rozvoje národního hospodářství
využít všech dosažitelných zdrojů
národního hospodářství k rychlejšímu
růstu a intenzifikaci společenské výroby
a k lepšímu uspokojování potřeb
obyvatelstva. V roce 1965 se využitím některých
příznivých faktorů podařilo
zvýšit průmyslovou výrobu o 7,5 % a
tím zlepšit i finanční výsledky.
Zlepšilo se zásobování národního
hospodářství palivy, elektřinou a
hutními výrobky, trh potravin byl stabilizován,
zlepšily se dodávky některých druhů
průmyslového zboží na vnitřní
trh.
Toto kvantitativní zlepšení a cenné
výsledky řady podniků v úsilí
o lepší hospodaření však neznamenají
ještě žádoucí obrat v efektivnosti
výroby.
Výsledky roku 1965 byly nepříznivě
ovlivněny živelními pohromami a neúrodou,
které způsobily škody ve výši cca
6 mld Kčs. To je též hlavní příčina,
že národní důchod bude mít nižší
přírůstek, než předpokládal
plán. Ke kladným jevům patří
to, že přes tyto zjevné ztráty se vcelku
podařilo dále rozvíjet národní
hospodářství v průběhu roku
1965 bez vážných výkyvů. To svědčí
o značných rezervách v našem hospodářství.
V návrhu státního rozpočtu na rok
1966 činí příjmy a výdaje 152
mld 905 mil. Kčs. Proti minulému roku se zvyšuje
objem státního rozpočtu na srovnatelné
základně o 5,1 %. V rámci státního
rozpočtu jsou zabezpečeny i potřeby národních
výborů ve výši 34 mld 792 mil. Kčs.
Podrobnosti o struktuře příjmů a výdajů
jsou obsaženy v materiálu, který jste obdrželi.
Vyrovnané státní hospodaření
v příštím roce si vyžádá
především zvýšit tvorbu zdrojů
nad částky, s nimiž se dosud uvažuje,
a při vynakládání prostředků
na přední místo postavit zejména otázky
efektivnosti, rentability a hospodárnosti a pod tímto
zorným úhlem prostředky rozvážně
vydávat.
Naše úsilí je přitom zaměřeno
na maximální tvorbu národního důchodu,
na získání co nejvyšších
zdrojů.
Úsilí o snížení napětí
a obrat k efektivnosti se musí v roce 1966 zintenzívnit.
Nástrojem tohoto základního směru
hospodářské politiky je i státní
rozpočet. Při mobilizaci vnitřních
rezerv existují předpoklady k tomu, aby bylo dosaženo
nadplánovaných zdrojů, které by bylo
možno použít na podporu efektivních akcí
v národním hospodářství.
Počátkem příštího roku
učiníme první kroky k postupnému zavádění
nové soustavy řízení v převážné
většině odvětví národního
hospodářství. Všichni právem
očekáváme, že bude všechny podniky
podněcovat k tomu, aby skutečně socialisticky
podnikaly a obchodovaly. Nový způsob plánování
a financování k tomu vytváří
lepší podmínky než dosud. Plán
na rok 1966 obsahuje velmi málo závazných
ukazatelů. To vytváří příznivější
předpoklady než dosud k tomu, aby podniky dávaly
přednost takovým výrobám, po kterých
je poptávka doma a s kterými můžeme
výhodně obchodovat i na zahraničních
trzích. Zvyšující se náročnost
domácích i zahraničních odběratelů
klade ovšem na výrobu a pohotovost dodávek
přísnější hlediska než plán
hrubé výroby. Ústřední orgány,
to je vláda ministerstva, budou podporovat všechna
opatření směřující k
prosazování efektivních výrobních
programů ekonomickými cestami, jako přednostním
přidělováním devizových prostředků,
úvěrem, cenami a jinými nástroji.
Naproti tomu budou důsledně vymáhat úhrady
ztrát vyplynuvších z nedbalosti, nekvalitní
výroby atd. Je plně v duchu nové soustavy
řízení, že tyto ztráty půjdou
na účet podniků, které je způsobily.
Podniky, které vyrábějí nepotřebné
a nekvalitní výrobky, musí počítat
s tím, že se dostanou do finančních
obtíží a budou muset svou výrobu omezovat
či zcela likvidovat.
Dovolte mi říci několik slov o struktuře
a postavení státního rozpočtu v nových
podmínkách.
Státní rozpočet v nové soustavě
řízení jako jeden z aktivních nástrojů
plánovitého rozvoje naší společnosti
má spolupůsobit na efektivní rozvoj a socialistickou
podnikavost a má zabezpečovat finanční
a měnovou rovnováhu státu.
Proto také již nevychází mechanicky
z ukazatelů státního plánu, nýbrž
působí aktivně na vytváření
žádoucích proporcí rozvoje národního
hospodářství.
Vztahy hospodářských organizací ke
státnímu rozpočtu na rok 1966 jsou dány
soustavou odvodů a dotací. Odvody z hrubého
důchodu či zisku se budou řídit vládou
stanovenými pravidly, daň z obratu procentuálními
nebo rozdílovými sazbami.
Podniky a národní výbory budou stále
rostoucí část potřeb hradit ze svých
zdrojů, podíl ústředního rozpočtu
na procesu reprodukce v podnicích a na hospodaření
národních výborů se bude postupně
snižovat. Podíl podnikových zdrojů na
financování investic se v roce 1966 zvyšuje
na 41,7 % proti 32,8 % v roce 1965. Podíl vlastních
zdrojů národních výborů na
krytí jejich potřeb vzrůstá z 40,4
% na 46,8 %. Tím začínáme realizovat
ve státním rozpočtu myšlenku, že
stát se má soustředit na krytí základních
nejdůležitějších potřeb
a že širší okruh potřeb než
dosud má záviset na tom, kolik si podniky a národní
výbory na ně vydělají, a též
na zvýšení účasti obyvatelstva.
Tím chceme dát praktický výraz požadavku
zreálnit představy o našich možnostech,
zvýšit pravomoc a odpovědnost každého
podniku i národního výboru na úseku
svého hospodaření a současně
i zájem o vytvoření maximálních
zdrojů a účelné vynakládání
prostředků.
Z celkových příjmů státního
rozpočtu od socialistického sektoru připadá
na daň z obratu 51 mld 954 mil. Kčs, na odvody z
hrubého důchodu či zisku 25 mld 988 mil.
Kčs a na odvody odpisů základních
prostředků 4 mld 860 mil. Kčs. K zabezpečení
plánované výše odvodů ze zisku
poskytuje však v roce 1966 státní rozpočet
dotace k velkoobchodním cenám v celkové výši
16,2 mld. Kčs. Dotace k cenám napravují alespoň
nejhrubší deformace velkoobchodních cen a umožňují
realizovat principy nové soustavy řízení.
Jak jsem již uvedl v úvodu své zprávy,
je nutno k zabezpečení státního rozpočtu
na rok 1966 realizovat řadu záměrů
směřujících ke zvýšení
efektivnosti výroby a zlepšení hospodárnosti.
Dovolte mi, abych se u této problematiky, která
je nesporně hlavní, zastavil.
Četná usnesení stranických i státních
orgánů neustále zdůrazňují
velký obsah skrytých rezerv, které existují
v našem národním hospodářství.
V podnikové sféře jsou rezervy jak v oblasti
pracovních sil, ve využívání
pracovní doby a zvyšování produktivity
práce, tak i v lepším využívání
materiálu. Chtěl bych využít této
příležitosti a ukázat na významnou
část těchto rezerv.
Přírůstek výroby má být
v příštím roce v našem průmyslu
kryt přírůstkem produktivity práce
ze 77 %, takže se počítá s dalším
růstem zaměstnanosti v průmyslu o 28 000
osob. Přitom bychom měli dosáhnout rychlejšího
růstu produktivity práce, než výroby.
Tím by se uvolnili pracovníci pro jiná odvětví,
která chronicky trpí nedostatkem pracovníků.
Je to především zemědělství,
služby, údržba a jiné.
Pokračování ve vývoji, při
kterém se jako podmínka růstu výroby
kladou nové stavby a do nich noví pracovníci,
aniž se současně na jiných místech
prostředky a pracovníci uvolňují,
je nepřijatelné.
Odvětvová struktura zaměstnanosti neodpovídá
dosažené ekonomické úrovni země.
V souladu se základním požadavkem socialistické
společnosti po stále lepším uspokojování
potřeb člověka vyžadují i praktické
problémy měnové rovnováhy vysoce racionální
využití pracovních sil.
V této souvislosti se zamyslíme nad skutečností,
že máme v průmyslu jednu z nejvyšších
zaměstnaností na světě. Částečně
je to způsobeno pomalým technickým rozvojem,
který hodláme urychlit v připravované
pětiletce, částečně neefektivní
strukturou pracovních sil uvnitř průmyslu
ve srovnání s průmyslově vyspělými
státy. U nás v současné době
připadá na 100 dělníků průmyslové
činnosti téměř 37 ostatních
pracovníků. V některých odvětvích
průmyslu na 100 dělníků dokonce připadá
více než 50 ostatních pracovníků.
Obdobná situace je ve stavebnictví i v jiných
odvětvích. Na první pohled je zřejmé,
že podíl ostatních pracovníků
je vysoký, což vyniká ještě více
ve světle skutečnosti, že i v kategorii dělníků
jsou v mnoha závodech nemalé rezervy.
Pokud jde o počty technickohospodářských
pracovníků, je třeba říci,
že s rostoucí technikou se bude jejich počet
zvyšovat při současném snižování
počtu dělníků a ostatních pracovníků.
Proto musíme lepší organizací práce,
ale také pomocí ekonomických nástrojů,
vytvořit předpoklady pro to, aby se stále
zlepšoval podíl produktivních pracovníků,
to je především dělníků
a techniků na výrobní ose a snižovaly
se počty pracovníků, kteří
zvyšují náklady na výrobu, ale k tvorbě
nových hodnot málo přispívají.
K tomu mají napomáhat i nové formy zainteresovanosti,
které ponechají podnikům značný
podíl na výsledcích hospodaření
získaných lepším využitím
pracovníků, takže si mohou kolektivy závodů
zvýšit průměrné mzdy a získat
prostředky pro praktické provádění
postupné denivelizace mezd.
V souvislosti s tím, co bylo řečeno o neefektivnosti
na úseku využívání pracovních
sil, je třeba posuzovat i otázku dalšího
vývoje mezd. Plnou aplikaci zásady nové soustavy,
podle níž jsou mzdy závislé na výsledcích
výroby, je třeba stavět do přímé
závislosti na tom, jak se nám bude dařit
hospodárnější využívání
pracovních sil.
Podíl mezd na 1 Kčs společenského
produktu vytvořeného v průmyslu činí
17 hal. Zbytek je používán na materiál,
odpisy a dále na investice, zvýšení
zásob, společenskou spotřebu, kulturu, obranu
atd. Z toho je zřejmé, že i o nadplánované
výsledky se musí podnik dělit se společností.
Prostředky na mzdy musí být usměrňovány,
a to jak z hlediska rovnováhy mezi zbožím a
penězi, tak z hlediska zachování správných
mzdových relací. K tomu budou v neposlední
řadě využívány kolektivní
smlouvy jakožto neadministrativní nástroje,
s jejichž pomocí budou vedení podniku a odborová
organizace podporovat iniciativu a ovlivňovat mzdy. Bude
záležet na tom, jak těchto nových metod
využijeme, aby byly spojeny dvě zásady: zřetelné
odměňování iniciativy, kvality a úsilí
na jedné straně a nutná proporciálnost
mezd a dodržování mzdové disciplíny
na straně druhé. Přitom zvláštní
zřetel je třeba brát na okolnost, že
ze zdrojů podniků budou stále ve větším
rozsahu financovány rozvojové potřeby podniků.
Proto vláda uložila podnikům, aby si vytvořily
během roku 1966 rezervní fondy ve výši
1 - 1,5 % vyplácených mezd. Vytvoření
rezervního fondu je podmínkou vyplácení
odměn za celoroční hospodářské
výsledky.
V zemi s velmi vysokou zaměstnaností, ve které
se nadto nemalá část národního
důchodu věnuje na služby poskytované
občanům zdarma nebo s velkými slevami, není
usměrňování mezd jakýmsi byrokratickým
opatřením, nýbrž životní
nutností v zájmu samotných pracujících.
Je ovšem nutné, abychom dovedli co nejrychleji opustit
navyklé administrativní formy kontroly mezd a přešli
na ekonomické formy působení na mzdy, podněcující
iniciativu a podporující správné odměňování.
Bude nutno též zpřísnit pracovní
kázeň. Z provedených snímků
pracovního dne v různých podnicích
vyplývá, že fond pracovní doby je využíván
jen ze 70 - 85 %, přitom však v některých
případech je dokonce překračován
plán pracovníků a limit přesčasů.
Rovněž na úseku materiálových
nákladů existují v našem hospodářství
obrovské rezervy. Podíl dodávek pro konečné
užití na výrobě se neustále snižuje.
V roce 1961 činil tento podíl 53,9 %, v roce 1963
53,4 %, v roce 1965 již jen 51,8 %. Stále máme
mnoho výroby pro výrobu, neúčelné
kooperace, neúčelných přeprav. Některé
stavební materiály se stále ještě
přepravují až na vzdálenost několika
set kilometrů. Neustále roste podíl automobilové
dopravy i na delší vzdálenost, která
je mnohem dražší než doprava po železnici.
Při naší nedostatečné surovinové
základně by mělo být samozřejmostí,
že budeme všestranně usilovat o snižování
měrné spotřeby materiálu a o maximální
zhodnocení dovážených i domácích
surovin u těch výrobků, které jsou
dosud materiálově náročnější
než obdobné výrobky zahraniční.
Dokladů o tom, že řada našich strojů
je stále ještě mnohem těžší
než zahraniční stroje s obdobným výkonem,
již bylo sneseno dostatek.
Na vysokou materiálovou spotřebu má rovněž
velký vliv zmetkovitost, která činí
jen za devět měsíců roku 1965 v průmyslu
již téměř jednu miliardu Kčs,
nízká kvalita výrobků a špatná
úroveň skladování.
Velké rezervy existují v oblasti využití
základních fondů a efektivnosti investic.
Státní rozpočet vynakládá na
investice v roce 1966 částku 25 mld 808 mil. Kčs.
Mimoto z vlastních zdrojů a úvěrů
bude na investice použita částka 20 mld 949
mil. Kčs. Tyto obrovské částky musí
být vynakládány efektivněji než
dosud. O velkých rezervách na úseku základních
fondů a efektivnosti investic svědčí
tyto údaje:
Hodnota společenského produktu na 1 Kčs výrobních
základních fondů v průmyslu klesla
od roku 1960 do konce roku 1964 o 10,5 %. Kdyby tento poměr
byl zachován na úrovni roku 1960, byla by výroba
v roce 1965 bez dodatkových investic vyšší
nejméně o 30 miliard Kčs.
Ke zvýšení tlaku na efektivnost výstavby
vláda rozhodla, že podniky mají krýt
15 % své investiční výstavby z vlastních
zdrojů, s výjimkou jmenovitých staveb. Vlastní
zdroje mohou být v nutném rozsahu doplněny
bankovním úvěrem.
Rovněž tak u národních výborů
nebudou v plném rozsahu kryty ze státního
rozpočtu všechny plánované prostředky
na investice. Zbývající část
prostředků si národní výbory
musí vytvořit samy v průběhu příštího
roku svou aktivní činností.
Současně Státní banka bude svojí
úvěrovou politikou podporovat efektivní a
rentabilní oborové a podnikové investice.
Přitom bude zejména přihlížet
k tomu, aby byly zvýhodňovány ty investice,
které zajišťují úspory pracovníků,
využívání domácí surovinové
základny, zvyšování efektu v zahraničním
obchodě, nebo budou znamenat přínos žádoucí
výroby pro vnitřní trh.