Některé základní národohospodářské
vztahy zůstávají v plánu na rok 1966
nevyrovnány. Je proto třeba bezodkladně
organizovat opatření od centra až po závody
k dosažení jejich rovnovážnosti, aby bylo
zajištěno komplexní a cílevědomé
řešení všech úkolů ekonomicky
nejefektivnějším způsobem.
Ve shodě se závěry vlády, Státní
plánovací komise, Státní komise pro
finance, ceny a mzdy, Státní komise pro techniku,
ministerstvo zahraničního obchodu spolu s dalšími
orgány vlády vypracují rozhodující
opatření vedoucí k úsporám
v dovozu, k efektivnějšímu zhodnocování
dovážených surovin a výrobků,
ke zvýšení vývozu a jeho efektivnosti,
opatření v cenové oblasti u dovážených
surovin a výrobků, opatření k podpoře
rozvoje progresívních výrob a oborů
a k omezení technicky zaostalé, málo kvalitní
a nerentabilní výroby.
Všechna tato opatření musí vycházet
z principů zdokonalené soustavy plánovitého
řízení a využívat ekonomických
nástrojů, zejména v oblasti cen, úvěrů,
dotací a odměňování. Musí
být prováděna tak, aby zvýšení
důchodů podniků a obyvatelstva se rychle
vrátilo ve formě vyšších společenských
zdrojů.
Vytváření předpokladů pro další
urychlování vysoce progresívní výroby
úzce souvisí s úsilím o zefektivnění
investiční výstavby.
Tomuto úsilí neodpovídaly při přípravě
plánu snahy o získání investičních
prostředků, o zařazení nových
staveb do plánu, jejichž efektivní přínos
pro národní hospodářství nebyl
plně prokázán. Přitom tyto požadavky
byly vznášeny za situace, kdy využití
základních fondů je stále neuspokojivé
a má od roku 1962 dokonce klesající tendenci.
V důsledku toho, že se na řadě staveb
ve srovnání s původními plány
postupuje pro nedostatečnou projekční a technickou
připravenost pomaleji, nebudou v roce 1966 dokončeny
všechny stavby, s jejichž produkcí jsme počítali;
proces likvidace nadměrné rozestavěnosti
proběhne pomaleji a některé kapacity pro
zlepšení struktury výroby nebudou uvedeny do
provozu v původně stanovených termínech.
V roce 1966 proto bude např. nutno dovézt polyesterovou
stříž, aby byl nahrazen výpadek výroby
v n. p. Silona Planá. Prodloužení doby výstavby
dalších závodů se projeví v letech
1967 a 1968 v nižší výrobě cementu,
elektrooceli, ve zpracování ropy apod.
Tato situace sama prosazuje požadavek změnit od základu
postup a přístup k plánování
a provádění investiční výstavby.
Každý návrh na investiční činnost
musí vyjadřovat podstatné zlepšení
využití existujících základních
fondů, vyčerpat všechny možnosti modernizace
a odpovídat požadavkům žádoucí
změny struktury národního hospodářství
a rekonstrukce výrobní základny a kooperace.
Teprve po jejich vyčerpání lze uvažovat
o nové investiční výstavbě.
Všechny nároky a požadavky na investice musí
být provázeny průkaznými propočty
efektivnosti a zhodnocením produkce na vnitřním,
zejména pak na světovém trhu. Kritériem
k tomu jsou investiční náročnost,
nákladovost oceněna na základě mezinárodního
srovnání, jakož i důkladný průzkum
vnitřního a vnějšího trhu.
Z těchto hledisek je třeba přistoupit k přehodnocení
všech dosud uvažovaných a k výstavbě
připravovaných investičních záměrů.
Pořadí naléhavosti investic je třeba
stanovit podle těchto hledisek:
a) především modernizovat strojním zařízením
závody se stabilizovanými kolektivy kvalifikovaných
pracovníků, které mají možnost
zvýšit množství a rentabilnost produkce,
aniž by zvyšovaly počet osazenstva a potřebovaly
stavební investice;
b) k novým nebo modernizovaným kapacitám,
které nejsou využity ve vícesměnném
provozu, postavit byty a umožnit přísun pracovních
sil;
c) třetím v pořadí naléhavosti
jsou investice k modernizaci, rekonstrukci a rozšíření
kapacit, které kromě strojního vybavení
vyžadují i stavební výrobní investice;
d) teprve nakonec můžeme uvažovat o stavbě
zcela nových závodů na novém místě,
s novými pracovními kolektivy, bytovou a občanskou
výstavbou.
Přitom podstatného zvýšení efektivnosti
soustředěním výroby do progresívních
závodů nedosáhneme, nebudeme-li současně
omezovat výrobu v neefektivních závodech.
Nebudeme-li takto postupovat, nevyhneme se nevyužití
kapacit, nesnížíme investiční
náročnost reprodukčního procesu ani
neposílíme strukturální změny.
Takový musí být základní přístup
k přípravě plánu investiční
výstavby v pětiletce. Příští
rok je součástí této pětiletky,
a proto musíme začít s uplatňováním
těchto principů již při realizaci plánu
na rok 1966. Významná úloha připadá
Státní bance, která musí ve své
praxi tyto zásady investiční politiky důsledně
prosazovat. Přitom se nesmíme bát stáhnout
prostředky z těch akcí, které nejsou
dokonale připraveny, neodpovídají uvedeným
hlediskům a popřípadě posílit
vysoce progresívní investiční akce.
Poslední léta nás poučila o tom, že
bez stabilizace zemědělství není myslitelný
jakýkoliv zdravý rozvoj celé ekonomiky. Pokračovat
v dosavadním tempu rozvoje zemědělství
by znamenalo, že by přírůstek zemědělské
výroby nestačil uživit přírůstek
obyvatelstva. V zemědělství pracuje více
lidí než ve strojírenství, metalurgii,
chemii, energetice a palivech dohromady; 18 % z celkových
výrobních základních fondů
je v zemědělství.
Možnosti ke zlepšení dnešní situace
jsou především v samotných zemědělských
závodech, není jich však vždy plně
využíváno. Efektivní rozvoj zemědělství
vyžaduje, aby hospodářští pracovníci
na všech stupních řízení zemědělství
mnohem důsledněji prosazovali snižování
vlastních nákladů a zabezpečovali
rentabilitu výroby.
K tomu musí přispět i průmysl. Jde
především o to, aby strojírenství
a chemický průmysl dodávaly zemědělství
výrobky na vysoké úrovni a dobré kvality,
zejména, aby v nejkratší době byl důsledně
odstraněn nedostatek náhradních dílů
a nebrzdil plné využití techniky.
Základním činitelem růstu produktivity
práce v zemědělství je úroveň
dělby práce mezi zemědělstvím
a průmyslem. Průmysl, který sehrál
rozhodující úlohu v rozvoji společenských
výrobních sil, se musí stát hlavní
hybnou silou i v rozvoji zemědělství. Úloha
průmyslu v rozvoji zemědělství nemůže
být chápána jako pomoc, neboť jde o
společenskou funkci průmyslu jako nositele společenského
pokroku.
Soudružky a soudruzi! Z hlediska bezprostředních
cílů je v současné době nejdůležitější
využít potenciálních možností
skrytých v existující výrobní
základně. Jde zejména o přizpůsobování
výroby potřebám vnitřního i
zahraničního trhu, a to na základě
tlaku ekonomických nástrojů na výrobní
a rozdělovací procesy u výrobce a spotřebitele.
Základním motivem nové soustavy je úsilí
o sepětí plánovitosti s využitím
funkcí trhu a v něm působících
objektivních ekonomických zákonů.
Obě složky tohoto sepětí vylučují
jakoukoliv libovůli. Zdůrazňuji obě
složky proto, že jedině za předpokladu
harmonie plánovitosti a působení objektivních
ekonomických zákonitostí, můžeme
zajistit prosazení rovnováhy a vysoké efektivnosti
národního hospodářství.
Dosavadní řízení tím, že
dostatečně nerespektovalo objektivní ekonomické
vztahy, nutně nesplnilo požadavky plánovitého
rozvoje ekonomiky a vedlo ke konzervování řady
zaostávajících úseků.
Nová soustava řízení má odstranit
kořeny pronikání libovůle do řídící
praxe všech stupňů a složek tím,
že všem hospodářským rozhodnutím
nastavuje zrcadlo objektivních ekonomických zákonů.
Na druhé straně nová soustava neznamená
připuštění živelností, tj.
neplánovitosti. Zásadní přesun váhy
z direktivních nástrojů na ekonomické
nástroje není projevem snížení
autority plánu, nýbrž výrazem cílevědomého
využívání ekonomických vztahů
působících v mechanismu trhu.
Ekonomickými nástroji, plánovitou regulací
pohybu cen a rozdělováním důchodu
budeme regulovat mohutný vliv nabídky a poptávky
na ekonomiku ve prospěch celospolečenských
zájmů. Nejde tedy ani o regulaci administrativní,
ani o popření trhu. Jde o využití předností,
které socialistická ekonomika má při
zabezpečování sepětí plánovitosti
a tržního mechanismu.
Při sestavování návrhu plánu
jsme přistupovali k věcným problémům
z hlediska konfrontace jejich řešení s principy
nové soustavy řízení. Usilovali jsme
tedy o to, vyhnout se řešení administrativními
způsoby a naopak v nejširší možné
míře uplatnit progresívní ekonomické
nástroje.
Nejzávažnějším problémem
uvedeného charakteru bylo zajištění
rovnováhy finančně ekonomických vztahů
v chozrasčotní sféře, kde jsou značné
rezervy ve využívání zhmotnělé
a živé práce. Existence těchto rezerv
vyžaduje realizovat taková opatření,
která by podněcovala jejich využití
a současně zajistila rovnováhu mezi zvýšenými
potřebami ekonomiky a jejími zdroji.
Dosažení těchto cílů je zabezpečováno
působením jak dlouhodobých, tak i operativních
ekonomických nástrojů. Byla připravena
a přijata tato základní opatření:
- povinná účast vlastních prostředků
výrobních hospodářských jednotek
a podniků na úhradě části investic,
- stanovení minimálních přídělů
do rezervních fondů a stanovení pravidel
pro hospodaření s těmito fondy.
Smyslem a cílem schválených opatření
je:
- vytvořit ekonomický tlak na odkrývání
rezerv, a tím podpořit zvýšení
efektivnosti tvorby zdrojů,
- podněcovat použití podnikových zdrojů
z hlediska dlouhodobých zájmů a tím
současně zabezpečit zvyšování
průměrných výdělků jen
na základě růstu produktivity práce,
- podněcovat vyšší hospodárnost
v oblasti spotřeby surovin, materiálů, energie,
a úměrně i kvalitu výrobků.
Vláda již stanovila, že se ústředně
řízené organizace se zainteresovaností
na hrubém důchodu nebo na zisku povinně účastní
financování oborové a podnikové výstavby
vlastními finančními prostředky, a
to jednotně ve výši 15 % celkového objemu
oborové a podnikové výstavby. Těm
podnikům, kterým se nebudou dostávat vlastní
prostředky, může banka poskytovat na efektivní
výstavbu dlouhodobé úvěry.
Tím se vytváří podnikům určitý
manévrovací prostor pro hledání nejefektivnější
cesty zvýšení rentability.
Dále se tím působí na vyšší
tvorbu zdrojů, reguluje se poptávka po investicích
a vyvolává se zodpovědnější
posuzování efektu investic.
Dále vláda stanovila, že výrobní
hospodářské jednotky a podniky přidělí
do svých rezervních fondů minimálně
1,5 % (resp. 1 % při zainteresovanosti na zisku) ze skutečně
vyplácených odměn za individuální
výsledky práce. V případě nedodržení
smí se použít rezervního fondu jen k
zajištění výplaty mezd za individuální
výsledky práce, a nesmí se zvýšit
průměrná mzda nad základní
výši uvažovanou v kolektivní smlouvě.
Příprava plánu na rok 1966 a výsledky
experimentujících podniků také zdůraznily
naléhavost řešení některých
dalších problémů v aplikaci nové
soustavy.
Jde například o to, že dosud dožívají
dřívější metody tvorby plánu,
stále se projevují silné tendence kvantitativního
řešení problémů, soustřeďování
pozornosti na objemové úkoly výroby apod.
Stále se projevuje silný tlak na rozšiřování
počtu direktivních úkolů.
Současně se objevují snahy uplatňovat
různé formy skrytého rozšiřování
direktivních úkolů. Slouží k
tomu různé příkazy, závazné
dohody a jiné formy, směřující
k omezování pravomoci a odpovědnosti chozrasčotních
organizací.
Těmto snahám musíme důsledně
čelit hned od počátku, neboť jsou v
rozporu s principy nové soustavy řízení,
setrvávají na starých a často přežitých
praktikách, jež se v praxi neosvědčily,
ale jsou pohodlnější, ovšem neznamenají
řešení příčin jednotlivých
problémů.
Složité věcné problémy rozvoje
národního hospodářství nejenže
nesmějí být důvodem brzdění
soustavy, ale naopak vyžadují urychlení její
realizace. Musíme však dokázat dovedně
využívat všech možností, které
nám soustava poskytuje, abychom při řešení
problémů postihli jejich podstatu a příčiny.
Soudružky a soudruzi, schválením plánu
na rok 1966 stavíme před naše pracující
cíle, které nám pomohou dostat se dále
kupředu.
Realizace těchto cílů nebude záviset
jen na správnosti jednotlivých proporcí určených
plánem, ale především na výsledcích
práce, na iniciativě, úsilí a snaze
pracujících. Bude záležet na tom, jak
naši pracující budou rozvíjet svou uvědomělou
činnost směřující k odhalování
rezerv a k jejich využití ve prospěch společnosti.
Při zajišťování plánu se
budeme nepochybně setkávat s poctivým úsilím
lidí o vyšší efektivnost hospodářského
rozvoje, na druhé straně však i se setrvačností
v myšlení těch, kteří se dosud
nedokázali plně odpoutat od strnulých metod
řízení, od zjednodušování
ekonomických vztahů a od stavění osobních
požadavků nad zájmy společnosti. Musíme
plně podporovat ty pracovníky, kteří
budou probojovávat nový tvořivý přístup
k řešení jednotlivých hospodářských
problémů.
Logická a zásadně prospěšná
snaha všech lidí o zvyšování své
životní úrovně musí být
spojována na všech pracovištích s přispěním
každého jednotlivce k řešení naší
současné složité hospodářské
situace a k hledání zdrojů vyššího
efektu práce celé společnosti. V tomto směru
stavíme před naše pracující především
tyto konkrétní úkoly:
- výrazně zlepšit produktivitu práce
cestou úspor pracovních sil, snižováním
výrobních, zejména materiálových
nákladů a pracnosti výroby a vyšším
využitím výrobních prostředků,
- snížit ztráty ve výrobě vznikající
vysokou zmetkovitostí, nízkou kvalitou výrobků
a vysokými neproduktivními náklady,
- lépe využívat a snižovat zásoby
tak, aby v nich bylo vázáno co nejméně
prostředků,
- dokonaleji připravovat a organizovat investiční
výstavbu, aby jednotlivé stavby byly dávány
do provozu ve stanovených termínech a o plánovaných
parametrech a aby se snížila rozestavěnost.
Při řešení těchto úkolů
má rozhodující postavení člověk
jako hlavní složka výrobních sil společnosti.
Tato jeho úloha vyžaduje uvolnit cesty rozvinutí
a uplatnění všech duševních i fyzických
schopností člověka v jejich nepřeberné
bohatosti jak u jednotlivce, tak v měřítku
celé společnosti. Musíme proto věnovat
krajní péči jak řešení
otázek spojených s postavením člověka
jako tvůrčího elementu v hospodářském
a kulturním rozvoji společnosti, tak řešení
otázek jeho postavení jako uživatele plodů
tohoto rozvoje. Jsou to dvě stránky jedné
mince a řešení jedné podmiňuje
druhou.
Růst společenského vědomí člověka
a důslednější opření odměn
o zásluhy musí podněcovat každého
jednotlivce k maximálnímu tvůrčímu
uplatnění jeho znalostí, zkušeností
a schopností v zájmu společenského
i vlastního prospěchu. Každý jednotlivec,
zejména v okamžiku, kdy odvádí výsledky
své práce, si musí uvědomit, že
jeho budoucnost je plně závislá na rozvoji
celé společnosti. Současně s uplatněním
tohoto požadavku musíme na každém pracovišti
a u každého člověka prokázat
velikou citlivost, pokud jde o vytvoření odpovídajících
pracovních podmínek v nejširším
slova smyslu.