Státní plánovací komise se rovněž
kladně postavila k požadavku, který byl vznesen
ve výboru pro spotřební a potravinářský
průmysl, místní hospodářství
a služby, obchod a spoje, dodržet objemy dodávek
stavebních prací pro Ústřední
správu spojů.
Státní plánovací komise se zabývala
také požadavkem kulturního výboru na
urychlení výstavby televizních středisek
v Praze a Bratislavě. Obě střediska byla
zařazena do seznamu jmenovitých staveb. Ovšem
samo o sobě to ještě neznamená, že
bude urychlena jejich výstavba. Zatím je stav takový,
že průtahy v projektové přípravě
způsobují každým rokem nevyčerpání
investičních prostředků a oddalují
uvedení kapacit do provozu. Například plánovaný
objem na rok 1965 ve výši 6,5 mil. Kčs pro
televizní středisko v Praze bude splněn letos
pouze na 31 %, což představuje nesplnění
plánu zhruba o 4 mil. Kčs.
K vlastní problematice státního plánu
a státního rozpočtu na rok 1966 jsme vyslechli
úvodní slova místopředsedy vlády
soudruha Černíka a ministra financí soudruha
Dvořáka. Dovolte mi říci k nim několik
poznámek.
Návrh státního plánu a státního
rozpočtu na příští rok pokračuje
v rozvíjení těch pozitivních prvků,
které se nám podařilo v procesu řešení
dříve vzniklých negativních jevů
přece jen založit do plánu roku 1964 a 1965.
Pravda, zdaleka se nepodařilo udělat tolik, jak
bychom si všichni přáli. Největší
problém je, že nemáme dlouhodobý perspektivní
plán. Vážné disproporce trvají
nadále. Nicméně byl obnoven růst národního
hospodářství jako předpoklad úspěšného
řešení současných obtíží.
Byly zmírněny nedostatky v zásobování
národního hospodářství palivy,
elektřinou a hutními výrobky. Zpracovatelský
průmysl dosáhl dalšího vzestupu výroby
a dodávek pro vnitřní spotřebu i vývoz.
V zemědělství se zvýšila živočišná
produkce. Zlepšila se plynulost dopravy. Trh potravin stabilizoval,
částečně se zlepšilo zásobování
nedostatkovým průmyslovým zbožím.
Reálné důchody obyvatelstva vzrostly v posledních
2 letech asi o 6 %, to je více, než předpokládal
plán.
Návrh plánu na rok 1966 zajišťuje zvýšení
podílu fondu akumulace na národním důchodu.
Rychleji než národní důchod roste podobně
jako v letech 1964 až 1965 i jeho nejdůležitější
složka, to je přírůstek základních
fondů. Návrh plánu zabezpečuje vzrůst
investic a generálních oprav o 7,9 %. Zaměřením
investic dochází po úpravách k posílení
podílu vodního hospodářství,
hospodářství národních výborů
a nevýrobní sféry. V rámci průmyslových
resortů se proti směrnicím zvýší
podíl investic a generálních oprav zejména
pro stavebnictví a stavební hmoty, ale též
pro spotřební a potravinářský
průmysl. Zahajování průmyslových
staveb se soustřeďuje v energetice a ve spotřebním
průmyslu, na něž připadá 59 %
ze souhrnu rozpočtových nákladů všech
zahajovacích staveb v průmyslu. Ve výběru
zahajovacích nových průmyslových staveb
se již zakládají strukturální
změny podle koncepce směrnice. Ekonomická
efektivnost těchto investic, sledovaná ve vztahu
k cenám světového trhu, je v převážné
části lepší, než jaké bylo
dosud dosahováno.
Průmyslová výroba se má rozhodující
měrou, téměř ze tří
čtvrtin, podílet na přírůstku
společenského produktu. Z průmyslových
odvětví se bude rychlejším tempem rozvíjet
strojírenství a chemie. V návrhu plánu
průmyslové výroby rostou některé
obory nebo výrobky rychlejším tempem, zatímco
dochází ke zpomalení některých,
zejména méně efektivních výrob,
jak zde zdůvodnil s. Černík. Plně
jsou pokryty potřeby hospodářství
palivy, včetně dodávek pro tržní
fondy a požadavků zahraničního obchodu.
Odvětví metalurgie výrazně přispívá
k řešení vztahů k zahraničnímu
obchodu s kapitalistickými státy. Návrh plánu
rozvoje dopravy na rok 1966 uspokojuje přepravní
potřeby národního hospodářství.
Podle návrhu by kapacita vozidel měla stačit
na plánovaný objem přepravy a vytvářet
i rezervu na nadplánované přepravy, kterou
lze ještě zvýšit snížením
správkového stavu vozidel. Plánovaná
stavební výroba je v podstatě kryta základními
stavebními hmotami. V roce 1966 se věnuje zvýšená
pozornost údržbě a opravám bytového
fondu a rekonstrukcím silnic.
V návrhu plánu fondu vědy a techniky na rok
1966 jsou promítnuty nové principy plánovitého
řízení národního hospodářství
na úseku vědeckotechnického rozvoje. Návrh
plánu odráží posílení
podnikové sféry výzkumné a vývojové
základny, ke kterému došlo především
převedením poloviny dosavadních resortních
výzkumných ústavů průmyslových
resortů k výrobním hospodářským
jednotkám. Ve finanční části
fondu vědy a techniky je uplatňována tendence
omezování rozsahu výdajů ze státního
rozpočtu na úkor zvyšování podílu
prostředků z podnikových zdrojů bez
oslabení stimulů prosazujících celospolečenské
zájmy. Zahájena bude výstavba dalších
pěti ústavů. Uskutečnit se má
hlavně dovoz elektronických přístrojů
a měřicí techniky. Zvýšený
objem licencí povede k další úspoře
výzkumných a vývojových kapacit a
umožní urychlit nebo zprogresívnit řešení
řady úkolů.
Návrh plánu rozvoje hospodářství
na Slovensku v roce 1966 je možno celkově charakterizovat
rychlými tempy rozvoje v průmyslové výrobě
o 10 % při celkovém růstu o 5,5 %, v investiční
výstavbě a generálních opravách
o 11,6 % apod.
Značné tempo rozvoje průmyslové výroby
se zabezpečuje zejména v hutnictví, v chemickém
průmyslu a ve strojírenství, v důsledku
čehož dochází ke změnám
ve struktuře výroby ve prospěch surovinových
odvětví, jejichž podíl se zvyšuje
z 28,1 % na 28,8 %. Na nových kapacitách má
být dosaženo 50 % přírůstu výroby.
Zahajování nové výstavby je soustředěno
především na rozšíření
kapacity zpracovatelských odvětví.
Státní plán nevystihuje plně všechny
možnosti ve zvyšování výroby a
její efektivnosti. Plán jako celek je možno
překračovat a tím vytvořit podmínky
pro zahájení programu rekonstrukce národního
hospodářství podle dlouhodobé koncepce,
kterou stanoví XIII. sjezd KSČ.
Přes úspěšně rozvinutou práci
s novou soustavou nenalezli zatím na podnicích v
plánovacích pracích patřičnou
odezvu taková opatření, která by radikálně
ovlivnila nepříznivý vývoj ve výrobní
spotřebě, v lepším využití
základních fondů, v snížení
nároků na investice, v uvolnění zdrojů
pracovních sil a všestranném zlepšení
péče o kvalitu výrobků.
Jsou však závody, kde z iniciativy stranických
a odborových organizací jsou vyhlášeny
závazky k XIII. sjezdu KSČ, které usilují
o plnění kvalitativních stránek plánu.
Např. v ČKD Blansko soutěží 145
techniků a inženýrů, kteří
vyhlásili konkrétní závazky na snižování
pracnosti, úspory materiálů a energie, a
na úsporu vlastních nákladů: Závazky
už plní. Např. konstruktéři s.
Raudenský a Kyzling s technologem Králem navrhli
novou technologii výroby segmentových uzávěrů
a uplatňují ji u jezového zařízení
pro vodní elektrárnu na Cejloně. Jejich návrh
znamená úsporu na této stavbě 51 tun
materiálu a zejména velké snížení
pracnosti. I ostatní soutěžící
v ČKD Blansko dosahují dobrých výsledků,
takže původní závazek úspor při
zvyšování rentability výroby bude možno
zvýšit na 1 milión Kčs.
Při vytváření podmínek pro
plnění plánu v roce 1966 je třeba
na všech stupních řízení pamatovat
na to, abychom dosáhli pokud možno nejvyššího
přírůstku národního důchodu,
a aby získané zdroje byly co nejhospodárněji
využity. V tvorbě zdrojů půjde zejména
o postupné dosažení obratu ve struktuře
výroby tak, aby další rozvoj výroby
byl spjat s růstem celkové efektivnosti národního
hospodářství. Proto v průmyslové
výrobě nebude rozhodujícím celkové
zvyšování růstu hrubé výroby,
avšak zvýšení finality a taková
změna její struktury, která povede k posílení
vztahů v zahraničním obchodě a na
vnitřním trhu při zlepšení efektivnosti
předpokládané plánem na rok 1966.
Proto bude třeba postupně potlačovat produkci
výrobků s nízkou efektivností.
Na rozdíl od průmyslové výroby vystupuje
ve výrobě zemědělské vedle
kvalitativních hledisek též velmi výrazně
hledisko kvantitativní, tj. zabezpečit v nejvyšší
možné míře potřeby národního
hospodářství vlastní zemědělskou
výrobou. Přitom bude třeba důrazně
již dnes prosadit zásadu, že pro národní
hospodářství je nadále neúnosné,
aby výsledky zemědělské výroby
nebyly plně, včas a beze ztrát sklizeny.
Na schůzi zemědělského výboru
Národního shromáždění
bylo zdůrazněno, že splnění plánu
rozvoje zemědělství na rok 1966 je v rostoucí
míře závislé na objemu, struktuře
a kvalitě dodávek z průmyslu, které
jsou k zabezpečení reprodukčního procesu
v zemědělství nezbytné. Jde především
o dodávky kvalitních průmyslových
hnojiv v kombinované formě a řešení
jejich obalové techniky. Odpovědněji bude
třeba se zabývat i zásobováním
zemědělství kvalitními zemědělskými
stroji. Soudruzi kritizovali, že zemědělské
stroje dodávané ze zahraničí nemají
požadovanou úroveň. Také u strojů,
které jsou vyráběny v našich strojírenských
závodech, se projevují nedostatky, zejména
pokud jde o kvalitu materiálu, svárů a často
i o samostatnou funkční činnost stroje. Bylo
požadováno i zlepšení kvality krmných
směsí k zabezpečení rozvoje živočišné
výroby a zvýšení potřebné
kapacity pro zemědělskou investiční
výstavbu. Se souhlasem byla kvitována skutečnost,
že plán obsahuje prostředky na vybudování
organizací služeb v rámci Ústřední
správy nákupu zemědělských
výrobků. Správně bylo řečeno,
že bez dalšího zvyšování úrovně
služeb pro zemědělské závody,
zvyšování kultury a techniky práce na
vesnici a rychlejšího řešení bytové
výstavby na vesnici by problém získání
trvalých pracovních sil pro zemědělství
byl těžko řešitelný. Bude-li se
postupně zlepšovat objem, struktura a kvalita dodávek
do zemědělství, sehraje zemědělská
výroba důležitou funkci stabilizátora
národního hospodářství a významně
přispěje ke zlepšení zásobování
obyvatelstva i průmyslu zemědělskými
výrobky.
Růst produktivity práce musí být v
souladu s novým zákoníkem práce spojován
se zvyšováním pracovní kázně,
s plným využíváním pracovní
doby a s plným uplatněním hmotné odpovědnosti
za zaviněné ztráty ve výrobě.
To zvláště mnohokrát ve výborech
NS bylo zdůrazněno. Také investiční
prostředky nebude již možné používat
k nákupu technicky zastaralých strojů jen
z toho důvodu, že tato zařízení
již byla vyrobena. Za výrobu technicky zastaralých
strojů a zařízení bude třeba
tvrdě postihovat výrobce, kteří musí
nést plnou hmotnou odpovědnost za jejich případnou
nerealizovanost.
Tolik, soudružky a soudruzi, k problematice státního
plánu rozvoje národního hospodářství.
Dovolte mi nyní, abych obrátil pozornost k některým
úkolům státního rozpočtu, kterému
tentokráte jsme ve výborech NS věnovali větší
pozornost než v minulých letech.
Od 1. ledna 1966 začíná působit v
národním hospodářství v převážné
části odvětví nová soustava
plánovitého řízení, která
vnáší významné změny i
do náplně, postavení i konstrukce státního
rozpočtu.
Nová soustava řízení se ve státním
rozpočtu projevuje zejména v tom, že vztah
podniků k rozpočtu se staví v souladu s ekonomickými
pravidly na ekonomičtější základ.
Státní rozpočet se jako základní
finanční plán státu stane významným
ekonomickým činitelem ve vztahu k ministerstvům
a generálním ředitelstvím. Nebude
tedy již odčerpávat převážnou
část nadplánovaných zdrojů,
ani nebude automaticky uhražovat ztráty a důsledky
špatného hospodaření, ale má
všemožně podporovat socialistickou podnikavost
a efektivní akce vedoucí ke zvýšení
čistého důchodu.
Ministr financí s. Dvořák informoval nás
o nové struktuře státního rozpočtu.
Přesto chtěl bych znovu zdůraznit hlavní
změny ve státním rozpočtu v důsledku
nové soustavy řízení, neboť to
považuji za důležité pro naši další
práci v NS.
Příjmy a výdaje státního rozpočtu
nevycházejí mechanicky z ukazatelů plánu.
Přitom však státní rozpočet je
dále spjat se státním plánem a finančně
zabezpečuje jeho cíle a proporce.
Nová soustava řízení staví
do popředí princip rentability a návratnosti.
V duchu tohoto principu se zvyšuje podíl vlastních
zdrojů podniků na financování podnikových
potřeb. Státní rozpočet se v souladu
s tím soustřeďuje na nejdůležitější
celospolečenské úkoly, kde s principem podnikové
rentability nevystačujeme. Do státního rozpočtu
se odvádí menší část zisku
a zejména menší část odpisů.
Přes státní rozpočet se tedy rozděluje
menší podíl národního důchodu.
To vše se však děje za situace, kdy podnikové
hospodářství bude citlivější
na finančně ekonomické jevy a zásahy.
Státní rozpočet bude v podnikové sféře
zasahovat s menším rozsahem a podílem prostředků,
avšak účinněji než dnes, kdy do
jisté míry mechanicky kryje plánované
úkoly a každoročně vypořádává
ztráty.
Některé důležité finanční
vztahy se stanoví mimo státní rozpočet
v rámci tzv. ekonomických pravidel. Tak např.
základní odvody z hrubého důchodu,
resp. zisku byly stanoveny v souvislosti s přípravou
dlouhodobých plánů, a to nejméně
na 3 roky. Obdobně dotace k cenám, které
musíme na přechodnou dobu používat vzhledem
k nízké rentabilitě.
Další část příjmů
státního rozpočtu byla stanovena rovněž
v souvislosti s přípravou dlouhodobého plánu
ve formě procenta z přírůstku hrubého
důchodu, resp. zisku.
Daň z obratu je ve státním rozpočtu
na rok 1966 plánována podle dosavadní metodiky
většinou pevnými sazbami. Postupně bude
však i daň z obratu stanovena procentní sazbou.
To bude mít pro státní rozpočet ten
následek, že významná část
jeho příjmů nebude určována
přímo direktivními ukazateli v korunách,
nýbrž nepřímo prostřednictvím
tzv. ekonomických nástrojů.
Na straně výdajů byly dosavadním způsobem
rozpočítávány výdaje na společenskou
spotřebu a výdaje vycházející
z direktivních úkolů státního
plánu, tj. zejména výdaje na jmenovité
investice. Ostatní výdaje nebudou podnikům
poskytovány mechanicky, nýbrž budou vázány
na průkaz efektivnosti.
V oblasti rozpočtových organizací a národních
výborů dochází v souladu s principy
nové soustavy ke zjednodušování forem
rozpočtování. Jak se postupně bude
snižovat úloha a počet ukazatelů hmotného
a prováděcího plánu, bude se současně
zvyšovat úloha státního rozpočtu,
který bude jednoduchými ekonomickými formami
působit na plánovitost vývoje a hospodárnost.
V souvislosti se zaváděním nové soustavy
řízení byla učiněna opatření,
která přenášejí financování
některých úkolů ze státního
rozpočtu na úvěrový plán: veškeré
zásoby se úvěrují a úvěr
se též zčásti podílí na
financování investic.
Na financování podnikových potřeb
byly použity některé zdroje podniků
z minulých let, a tím snižujeme výdaje
státního rozpočtu.
Počet direktivních a orientačních
ukazovatelů se proti dosavadnímu stavu podstatně
snížil.
Souhrnná rozpočtová čísla,
která jsou obsažena v rozpočtovém zákoně,
nebudou závazně rozepsána na jednotlivé
resorty a kraje. Závazný rozpis se bude týkat
jen závazných ukazatelů.
Souhrnná čísla státního rozpočtu
se tak stávají direktivou, kterou dává
Národní shromáždění vládě
a jejím orgánům, zejména ministerstvu
financí k provádění finanční
politiky. Rozpočet se stává závazným
nikoli jen ve svých dílčích ukazatelích,
nýbrž především jako politickoekonomická
koncepce.
Považuji za nutné toto zdůraznit proto, že
orgány Národního shromáždění
mají kontrolovat plnění státního
plánu i státního rozpočtu a nyní
náš úkol bude zvlášť odpovědný.
Ministr financí s. Dvořák přesvědčivě
hovořil o tom, že důležitým úkolem
finanční politiky bude co nejvíce využít
možnosti zlepšit kvalitativní stránku
výroby a spotřeby v oblastech ekonomie spotřeby
materiálů, surovin, energie, efektivnosti investic,
využívání oběžných
i základních fondů, v kvalitě a technické
úrovni výroby, v řízení a organizaci
práce a v zahraniční směně.
Využití těchto možností vyžaduje
plně a na všech úsecích národního
hospodářství docenit princip rentability,
k čemuž může finanční politika
účinně přispět jak přímým
poskytováním prostředků či
jejich odnímáním, tak i vytvářením
hmotné zainteresovanosti či ekonomického
přinucení.
Hlavními nástroji státního rozpočtu
ve vztahu k hospodářství jsou odvody a dotace.
Hlavní složky soustavy odvodů do státního
rozpočtu základní, tj. odvody, odvod z přírůstku
hrubého důchodu a zisku a odvod ze základních
prostředků, mají dlouhodobý charakter.
Dodatkové odvody mají charakter sankční.
Dotace ze státního rozpočtu jsou operativním
nástrojem. Zvláštní postavení
mají dotace k cenám, které přechodně
nahrazují cenové ekonomické vztahy. Proto
musí mít nutnou míru stability, obdobně
jako odvody, což však neznamená, že můžeme
poskytovat dotace i na neefektivní výrobky.
Významným úkolem odvodů ze základních
prostředků je působit na efektivnost využívání
základních fondů a nových investic.
Odvod z přírůstku hrubého důchodu,
popř. ze zisku, ve výši 50 % výrazně
zainteresovává podniky na růstu výroby
a hospodárnosti.
Stabilita odvodů je důležitým prvkem
nové soustavy a její účinnosti. U
základních odvodů budou proto prováděny
jen změny podle vládou stanovených kritérií.
Neměnnost odvodů vyžaduje hospodaření
s rezervami, zejména ve výrobních hospodářských
jednotkách a na ministerstvech, kde se proto vytváří
finanční rezerva z lepších výsledků
v základním odvodu výrobních hospodářských
jednotek, než stanovila resortům vláda.