Dlouhodobost a stabilita odvodů mají jako nutnou
protiváhu zásadu, že dodržení stanovených
odvodů je základní podmínkou, aby
podnik mohl rozdělit část hrubého
důchodu a zisku na svoje potřeby, přičemž
běžně budou podle situace využívány
dodatkové odvody z nesprávného vývoje
cen a nadměrného růstu mezd.
Dotace k cenám mají odlišné postavení
a velmi významné působení na celou
ekonomiku. Jsou přechodným nástrojem k řešení
nedostatků v cenách a budou používány
do cenové přestavby, která, doufám,
bude provedena v dohledné době. Celková výše
dotací k cenám je stanovena státním
rozpočtem. Vedle toho však mají z hlediska
finanční politiky rozhodující význam
formy stanovení dotací. Nejde jen o to, aby dotace
zvýšily rentabilitu, ale aby jako ekonomické
nástroje působily na strukturu výroby, na
snižování nákladů a na rušení
nebo omezování neefektivních výrob.
Proto musí oborová ředitelství vůči
podnikům použít v maximálním
rozsahu konkrétních sazeb nebo stanovit dotace pevnou
částkou přímo na konkrétní
výrobky.
Vyúčtování dotací se státním
rozpočtem se bude provádět na úrovni
oborových ředitelství. Zásady pro
stanovení dotací počítají s
relativním čerpáním dotací
ve vztahu ke skutečné realizaci výroby. Případný
růst dotací proti rozpočtu musí být
podložen skutečným efektem z růstu žádoucí
výroby a musí vycházet ze schválených
sazeb a částek pro oborová ředitelství.
Finanční politika na úseku investic a nové
techniky bude zaměřena především
na zpřísnění a zpevnění
podmínek rozšířené reprodukce
a k účinnému tlaku na využívání
rezerv zhmotnělé a živé práce.
Jejím účelem je vyvolat soutěž
a konkurenci mezi jednotlivými faktory rozšířené
reprodukce, působit k zodpovědnějšímu
posuzování efektu investic a podílu živé
práce i odměny za ni a umožnit zaměnitelnost
vlastního výzkumu a vývoje za nákup
licencí, podněcovat výrobu progresívních
výrobků, stejně jako potlačovat výrobu
výrobků zastaralých.
Základní proporce v roce 1966 budou však určovány
více věcným plánem než hodnotovými
vztahy a prostor pro působení aktivní finanční
politiky musí být vytvořen vylučováním
akcí neefektivních a přerozdělením
takto získaných prostředků k podpoře
efektivních směrů rozvoje.
Na úseku financování investic i po stanovení
povinné účasti odvětví a oborů
na financování oborových a podnikových
investic bez generálních oprav a včetně
rozestavěných investic (ve výši 15 %
tohoto objemu investic a stanovení orientačního
globálního rámce dlouhodobého investičního
úvěru ve výši 9 % tohoto objemu investic,
který bude rozdělovat Státní banka)
zůstává značný podíl
dotace ze státního rozpočtu. Z hlediska aktivní
finanční politiky není možné
rozsah dotací ze státního rozpočtu
považovat za neměnný a definitivní,
ale za horní hranici.
Při financování v průběhu roku
bude nutné, aby především Státní
banka zabezpečila přednostní zapojení
vlastních finančních zdrojů podniků
před použitím úvěru a prostředků
státního rozpočtu podle plánu financování
reprodukce základních prostředků.
O vztahu státního rozpočtu k národním
výborům hovořil podrobně s. ministr
Dvořák. Ve výborech NS, zejména ve
výboru pro národní výbory a v komisi
předsednictva NS jsme za účasti vedoucích
funkcionářů národních výborů
jednali jak o směrnicích KNV pro 4. pětiletku,
tak o plánu a rozpočtu na příští
rok a shodli jsme se, že je třeba zvýšit
pravomoc, odpovědnost a samostatnost národních
výborů při řešení místních
úkolů, že se mají zvýšit
vlastní příjmy národních výborů
za lepší využívání místních
hmotných, kapacitních a finančních
rezerv k rychlejšímu rozvoji placených služeb,
místní výroby, cestovního ruchu a
k opravám a údržbě bytového fondu,
silnic a ostatních základních fondů
ve správě národních výborů.
V rozpravě budou jistě soudruzi poslanci hovořit
o problémech národních výborů
podrobněji, a proto tuto problematiku dále nerozvádím.
Naši lidé o práci výborů NS,
jak se stále přesvědčujeme, nejsou
dostatečně informováni. To je i naše
chyba. Domnívají se pak, že všechny návrhy
resortů se v NS schvalují v předloženém
znění.
Rád bych v této souvislosti upozornil na to, že
na schůzích se často kritizuje, že počet
úředníků stále vzrůstá,
zejména v centrálních orgánech. Čísla,
která jsme si vyžádali v ministerstvu financí,
však ukazují, že od roku 1945 ve vztahu k celkovému
počtu pracovníků v národním
hospodářství má počet pracovníků
řídícího a správního
aparátu klesající tendenci. Podstatná
část tohoto aparátu je v podnikové
sféře, a to téměř 80 %, zatímco
v ústředních úřadech jsou 3,2
%. V příštím roce se má počet
pracovníků v centrálních orgánech
proti roku 1965 v důsledku nového uspořádání
centrálního řízení dále
snížit. Problém ovšem není jen
v počtu řídícího a správního
aparátu, ale v zaměření jeho práce
a dosaženém efektu pro národní hospodářství
a společnost.
Myslím, že bychom se stejnou energií jako proti
neúměrnému počtu zaměstnanců
ve státním hospodářském aparátě
měli bojovat proti nesprávným metodám
práce, proti zbytečnosti a všem deformacím
leninského pojetí práce státního
aparátu. Tedy nejít jen cestou snižování
stavu administrativy při ponechání zbytečných
agend.
Samozřejmě, proti přebujelé administrativě,
ať je kdekoliv, budeme vždy bojovat. Mohu odpovědně
prohlásit, že ve výborech NS sledujeme vývoj
počtu pracovníků řídícího
a správního aparátu a každé zvýšení
při projednávání rozpočtu muselo,
být resorty zdůvodněno. Je pravda, že
se upozorňovalo na to, že některá oborová
ředitelství tvoří velké administrativní
aparáty. To nebylo už možno prověřit.
Patrně to souvisí s tím, co zde řekl
s. Černík o snahách uplatňovat různé
formy skrytého rozšiřování direktivních
úkolů. Myslím, že vláda - to
mohu prohlásit za nás za všechny - nalezne
plnou podporu u Národního shromáždění,
bude-li těmto snahám od počátku rázně
a důsledně čelit.
Dovolte mi nyní, abych uvedl některé základní
číselné údaje týkající
se předloženého rozpočtu. Příjmy
a výdaje státního rozpočtu na rok
1966 dosahují výše téměř
153 mld Kčs. Převážnou část
rozpočtových příjmů, tj. 86,8
% činí příjmy od socialistického
sektoru, zejména daň z obratu (33,9 %), dále
odvody hospodářských organizací hrazené
z vyprodukovaného hrubého důchodu a zisku
(16,9 %), příjmy z nemocenského pojištění
(7,5 %) a další. Daně a poplatky od obyvatelstva
činí 10 % a ostatní příjmy
3,2 % z celkových příjmů.
Získané prostředky jsou rozdělovány
tak, že pro financování národního
hospodářství je ve výdajích
určeno 58,1 %, na krytí kulturních a sociálních
potřeb 32,9 %, pro obranu a bezpečnost 7,1 % a k
úhradě výdajů na správní
aparát 1,9 %.
Hlavní položka příjmů státního
rozpočtu od socialistického sektoru - daň
z obratu - roste proti roku 1965 na srovnatelné základně
o 5 %, dílčí úprava velkoobchodních
cen k 1. lednu 1966 však bude znamenat snížení
o více než 2 mld Kčs. Daňová
výnosnost se zvyšuje u průmyslového
zboží o 0,39 %; u potravin zůstává
na úrovni roku 1965.
V roce 1966 se v důsledku zavedení nové soustavy
řízení a s ním spojeného zvýšení
hospodářských čísel zvyšují
odvody socialistických organizací do státního
rozpočtu. Z vytvořeného hrubého důchodu
nebo zisku odvedou podniky do státního rozpočtu
26 mld Kčs, z toho 18 mld Kčs jako základní
odvod nebo odvod z přírůstku hrubého
důchodu (zisku) a 8 mld Kčs jako odvod ze základních
fondů.
Je však třeba uvědomit si, že naproti
tomu je i v návrhu státního rozpočtu
uvažováno s dotacemi k cenám ve výši
16 mld Kčs, které je zatím třeba poskytovat
k vytvoření potřebných zdrojů
podniků, zejména prostředků na odvody
ze základních fondů, základní
odvody, zvýšené úroky apod. Dotace tak
přispívají k hladkému přechodu
na novou soustavu řízení a napravují
alespoň nejhrubší deformace současných
velkoobchodních cen. Předpokladem tohoto aktivního
působení musí ovšem být adresní
a konkrétní zaměření dotací
v co největší míře na jednotlivé
výrobky či jejich skupiny. Tento požadavek
nebyl zatím uplatněn v plné míře
u resortů a podniků s rozsáhlým sortimentem
výrobků, zejména ve strojírenství.
Soudruzi z Královopolských strojíren v M.
Budějovicích i z jiných závodů
už nás upozorňovali, že v závodě,
který pracuje na kusové výrobě, na
zařízeních pro investice se nemůže
při dnešních velkoobchodních cenách
vliv nové soustavy plně projevit.
Kromě těchto dotací jsou ze státního
rozpočtu při dosavadní úrovni velkoobchodních
cen poskytovány dotace na plánovanou ztrátu
ve výši 3 mld Kčs, dotace k cenám zemědělských
výrobků 2,2 mld Kčs apod. Jde tedy vesměs
o vysoký objem prostředků, jejichž použití
bude nutno věnovat mimořádnou pozornost na
všech stupních řízení a také
v orgánech NS.
Značné prostředky jsou určeny k financování
investiční výstavby. Státní
rozpočet z nich kryje 25,808 mld Kčs, tj. 55,9 %.
Stejně jako v minulých letech však je třeba
konstatovat, že efektivnost investiční výstavby
stále neodpovídá objemu vynakládaných
prostředků. Negativními rysy jsou stále
vysoká rozestavěnost, překračování
rozpočtových nákladů (za léta
1961-65 cca 20 mld Kčs), nedostatečné využívání
nových kapacit apod., a proto jsme, myslím, všichni
uvítali to, co zde dnes řekl místopředseda
vlády s. Černík o pořadí naléhavostí
investic.
Na rozvoj vědy a techniky má být v roce 1966
ze státního rozpočtu vynaloženo 3,8
mld Kčs, tj. 60 % celkových nákladů.
Významnou položkou státního rozpočtu
jsou neinvestiční výdaje na kulturní
a sociální opatření, které
rostou proti r. 1965 o 3,5 % a dosahují výše
45,6 mld Kčs.
Na úhradu neinvestičních výdajů
školství a kultury se zajišťuje v rozpočtu
na rok 1966 celkem 9966 mil. Kčs, z toho pro organizace
ústředně řízené 1655
mil. Kčs a organizace řízené Národními
výbory 8311 mil. Kčs. V rozpočtech ústředí
je cca 85 % prostředků určeno k zabezpečení
plnění úkolů vysokých škol
a vědeckého výzkumu. V rozpočtech
krajů se zajišťuje mimo jiné další
rozvoj studia na středních všeobecně
vzdělávacích školách, kde roste
počet žáků na 105 000, a odborných
učilištích a učňovských
školách, do kterých bude přijato 155
000 učňů. Se zvýšenými
prostředky je počítáno v rozpočtu
na mimoškolní péči o dítě.
Tak např. počet dětí v mateřských
školách a dětských útulcích
vzroste o 21 000, počet stravovaných dětí
ve školních jídelnách o 32 000 při
úhradě zvýšených nákladů
na zlepšení stravovací normy ve výší
58 mil. Kčs ze státního rozpočtu.
Na provoz divadel ústředně a krajsky řízených
se počítá s příspěvkem
205 mil. Kčs.
Zvyšuje se také objem prostředků, vynakládaných
ze státního rozpočtu na zdravotní
péči, a to o 4 %. Ve zdravotnických zařízeních
dosáhne v roce 1966 počet lůžek celkové
výše 164 tis., přičemž lékařských
míst se proti roku 1965 zvyšuje o 1031. V jeslích
se zvyšuje počet míst o 1319 a jejich celková
kapacita dosáhne 66 333 míst. Zvyšování
zdravotní péče je dokumentováno vývojem
průměrných nákladů na 1 obyvatele,
které dosahují v plánu na rok 1966 již
částky 512 Kčs proti 458 Kčs v roce
1962. Jen na léky, zdravotnický materiál
a jiné léčebné prostředky je
ročně vydáno přes 1,5 mld Kčs.
Výdaje na sociální zabezpečení
se proti roku 1965 zvýší o 6 % při zvýšeném
počtu důchodů o 3 %. Rychlejší
růst výdajů je ovlivněn jednak růstem
průměrné výše starobních
důchodů (v r. 1964 757 Kčs, v plánu
na r. 1966 780 Kčs), jednak vynakládáním
dalších prostředků na provoz ústavů
sociální péče pro staré osoby
i pro tělesně vadnou mládež apod. Počet
lůžek v těchto zařízeních
stoupne v r. 1966 na více než 49 400 proti 39 000
v r. 1961. Státní rozpočet počítá
také s růstem nákladů na důchodové
zabezpečení družstevních rolníků
o 200 mil. Kčs proti roku 1965.
Počet důchodů je u nás vysoký
především proto, že u nás je nižší
hranice věková pro starobní důchod
než v mnoha jiných hospodářsky vyspělých
zemích. Je proto nesprávné, jestliže
podniky posílají do důchodu pracovníky,
kteří ještě mohou a chtějí
pracovat, i když už mají zákonný
nárok na starobní důchod. Ve výborech
NS bylo zdůrazněno, že uplatňování
nové soustavy nesmí se projevit v tom, aby při
nedostatku pracovních sil se ještě znemožňovalo
pracovat starším pracovníkům a osobám
se sníženou pracovní schopností, kteří
snad mají nárok na důchod, ale pracovat mohou
a chtějí.
Významnou pomoc poskytuje náš stát rodinám
s dětmi. Jen na rodinné přídavky na
děti je ve státním rozpočtu částka
4 miliardy 968 mil. Kčs. Přitom stát poskytuje
příspěvky na jesle, mateřské
školy a útulky, školní jídelny,
družiny a kluby, dětské domovy, podpory při
narození dítěte, peněžitou pomoc
v mateřství a na mateřskou dovolenou, podpory
při ošetřování člena rodiny,
slevy na dani ze mzdy, na nájemném a slevy cen u
výrobků pro děti. Jsou to opět miliardové
částky, vždyť jen sleva na dani ze mzdy
pro rodiny s dětmi činí téměř
1 miliardu 400 mil. Kčs. Ve výborech NS se žádalo,
aby se uvažovalo o soustředění prostředků
na podporu rodin s dětmi. Soudruh Černík
oznámil, že vláda tuto otázku již
zkoumá.
Z údajů, které jsem uvedl, vyplývá,
že přes značné napětí
mezi zdroji a potřebami věnuje náš stát
stále více prostředků na zvyšování
zdravotní, sociální a kulturní úrovně
obyvatelstva. Při jednáních jsme zdůrazňovali,
že bychom na tyto účely potřebovali
mnohem více. To však současné možnosti
národního hospodářství neumožňují.
Nezbytným požadavkem proto zůstává
ekonomické a uvážlivé vynakládání
těchto prostředků ve všech oblastech
společenské spotřeby na jedné straně
a využívání všech možností
zvyšování vlastních příjmů
rozpočtových organizací na straně
druhé.
Soudružky a soudruzi, pokusil jsem se ve zpravodajské
zprávě ukázat, s jakou důkladností
jsme letos projednávali ve výborech NS různé
stránky státního plánu a státního
rozpočtu, jak poslanec socialistického státu
se podílí na rozhodování o základních
politických, ekonomických a kulturních otázkách
státu. Pochopitelně jsem nemohl vyčerpat
všechno.
Předložený vládní návrh
zákona o státním plánu a státním
rozpočtu je nesporně ovlivněn letošní
neúrodou a živelními pohromami.
Negativní tendence z extenzívního rozvoje
hospodářství se nepodařilo zatím
překonat, avšak překonat je můžeme
a musíme.
Naše společnost pod vedením Komunistické
strany Československa nejednu překážku
úspěšně překonala. Probíhající
diskuse ve výborech NS potvrdila, že poslanci NS si
plně uvědomují svoji odpovědnost a
jsou rozhodnuti účinně napomáhat k
tomu, abychom plán překročili a vytvořili
dobré předpoklady pro rozhodný nástup
do čtvrté pětiletky.
Po zasedání ÚV KSČ vstupujeme do předsjezdového
politicky velmi rušného a významného
období, v němž se plně uplatní
iniciativa našeho lidu, abychom XIII. sjezd strany pozdravili
novými velkými úspěchy. Vše,
co konáme, je pro dobro našeho lidu, další
rozvoj naší vlasti, upevňování
socialismu a udržení míru.
Doporučuji jménem ústavněprávního
výboru a výboru pro plán a rozpočet,
abychom vládní návrh zákona o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
a státního rozpočtu na r. 1966 schválili
spolu s přílohami v navrženém znění,
po úpravě, která byla provedena včera
na společné schůzi výboru pro plán
a rozpočet a výboru ústavněprávního.
V § 1 odst. d) se škrtá slovo "téměř".
S touto úpravou doporučuji, aby návrh zákona
byl plénem NS schválen. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
zpravodaji poslanci Tymešovi. Přerušuji nyní
schůzi NS na 20 minut.