Občas v novinách čteme, jak je škodlivé,
když v továrnách se dohání plán
teprve na konci měsíce, čtvrtletí
nebo roku. Ale někdy se s podobným šturmováním
setkáváme i v zemědělství -
na začátku sklizně je dost času i
přesvědčení, že si na všechno
stačíme sami, a na konci se pak volají na
pomoc brigády. To je přece naprosto zbytečné.
Doba trvání jakékoli práce se dá
poměrně dobře odhadnout a už před
sklizní vím, zda při odhadnutém výnosu
stačím sklidit pomocí strojů a pracovníků
družstva nebo ne. Umět dobře plánovat,
umět práci dobře organizovat, umět
se včas rozhodnout, zda stačím vlastními
silami nebo potřebuji pomoc a jakou - to záleží
na kvalitě lidí stojících v čele
JZD. Když je dobré vedení, povzbuzuje svým
dobrým příkladem i ostatní členy
družstva a všem se práce daří.
Jsou však mnohé zemědělské závody,
kde je dobré vedení i dobří družstevníci,
a přece úkoly nestačí plnit. Chtěl
bych se o příčinách zmínit,
není totiž jedna, nýbrž je jich několik.
Především takovému zemědělskému
závodu obvykle chybějí mladí lidé.
Často se dohadujeme, jak mládež pro zemědělství
získat.
Náš stát podporuje zemědělství
rozličnými formami, mezi jiným také
poskytováním přímé finanční
pomoci. V příštím roce dostane naše
zemědělství touto formou 1726 mil. Kčs.
Podle mého názoru tyto peníze nepřinášejí
žádaný výsledek. Znám případy,
kdy špatně hospodařící JZD v
mém volebním obvodu dostávají již
po několik roků od okresní výrobní
zemědělské správy v Blansku značné
finanční částky formou přímé
pomoci, aniž se tam situace podstatně zlepšovala.
Tyto peníze kazí lidi a berou chuť k práci
tam, kde ještě je, protože členové
okolních družstev velmi dobře vědí,
jaké nepořádky se ve slabě hospodařících
družstvech vyskytují a stát, a společnost
na ně ještě přispívá.
Anebo proplácení krátkodobých brigád
zemědělským závodům ze státních
prostředků. Tak v posledním čtvrtletí
loňského roku vyplatil ONV Blansko na tyto účely
celkem 386 000 Kčs.
Jsme v okrese názoru, zda by nebylo výhodnější
použít těchto finančních prostředků
na získání a udržení mladých
lidí, kteří se rozhodnou pracovat v zemědělství.
Navrhoval bych, aby se jim po určitou dobu doplácela
odměna za pracovní jednotku anebo normu na celostátně
určenou výši, mám na mysli jenom rozdíl
mezi odměnou dosaženou slabě hospodařícím
družstvem a žádoucí úrovní
pracovní jednotky. Dokud mladým nezaplatíme,
do zemědělství je nedostaneme.
Pokud se týká vlastní brigádnické
výpomoci při špičkových pracích
v zemědělství, navrhuji používat
- pokud to jen trochu bude možné - dělníky
a zaměstnance bydlící v obcích, jejichž
pomoc JZD potřebuje. Udělají více
a kvalitnější práci a společnosti
to přijde levněji.
Za jeden z dalších problémů v zemědělské
výrobě považuji vyřešení
správné velikosti zemědělských
závodů v různých výrobních
oblastech našeho státu. Proč slučujeme
jednotná zemědělská družstva?
Abychom zvýšili a zlevnili zemědělskou
výrobu. Sloučením musíme vytvořit
podmínky pro zvýšení a zlevnění
produkce a současně také pro další
růst odměny členů JZD. Nedokážeme-li
to však, pak jsme tuto dobrou myšlenku mezi lidmi zdiskreditovali.
Jsem toho názoru, že čím hornatější
a členitější terén, tím
menší musí být výměra
sloučeného družstva, aby byla jeho výroba
pro společnost efektivní. Nemohu-li z uvedených
důvodů přizpůsobit celkové
výměře družstva velikost jednotlivých
honů, pak jsem jenom zkomplikoval život vedoucím
funkcionářům družstva a ztížil
organizaci práce. Hovořím ze zkušenosti.
Mám ve svém volebním obvodě podobné
družstvo, a to JZD Podhoří se sídlem
ve Křetíně s výměrou přes
1200 ha. Jeho vytvoření nebylo z ekonomického
hlediska správné a za léta svého trvání,
protože v něm dosud nebyla vyřešena specializace
výroby, mnoha funkcionářům zamotalo
hlavy a státu zbytečně odčerpalo mnoho
finančních prostředků. Dále
pak je nutné při investiční výstavbě
ve velkých ekonomických celcích mít
neustále na paměti, aby vysoká produktivita
lidské práce dosahovaná ve velkokapacitních
stavbách živočišné výroby
nebyla pohlcena zbytečnými náklady na vnitropodnikovou
přepravu hnojiv, krmiv, steliv a ostatních materiálů,
které s výrobou přímo souvisí.
Jak na průběh letošního roku, tak i
na některé problémy, na něž jsem
si dovolil upozornit, je třeba myslet při projednávání
státního plánu rozvoje národního
hospodářství na příští
rok, neboť otázky zemědělství
se přímo nebo nepřímo dotýkají
nás všech.
Každý člověk, aby byl živ a mohl
vykonávat jakoukoli práci, musí pravidelně
přijímat potravu. Její původ, ať
si to uvědomujeme nebo ne, začíná
v půdě, v základním výrobním
prostředku zemědělství. Uskutečněním
socializace, která byla zákonitě nutná,
opakuji - zákonitě nutná - se však poměr
mnoha lidí v našem státě k této
půdě změnil. V její i v náš
neprospěch. Říkám, že kdyby nám
úměrně s tím, jak nám roste
nechuť k zemědělské práci, také
klesala chuť k jídlu, nemělo by naše ministerstvo
financí a zahraniční obchod tolik starostí
se zpracováním platební bilance.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
dovolte mi na závěr mého vystoupení
v rozpravě k návrhu státního plánu
a rozpočtu na příští rok vyslovit
pevné přesvědčení, že
zavedení nové soustavy řízení
do oblasti průmyslu a ostatních odvětví
národního hospodářství spolu
s upevněním kázně, disciplíny,
pracovní morálky a odpovědnosti vytvoří
takové podmínky, které přinesou zásadní
obrat k lepším výsledkům celého
národního hospodářství. A o
to i nám zemědělcům především
jde.
Jménem poslanců - členů Československé
strany lidové - slibuji, že na svých pracovištích
a ve svých volebních obvodech pro zdar dalšího
rozkvětu naší vlasti vynaložíme
všechny své síly v duchu opravdového
socialistického vlastenectví. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Illovi, promluví posl. Icha.
Posl. Icha: Vážené soudružky a
soudruzi poslanci. V souvislosti se schvalováním
plánu a rozpočtu pro rok 1966 chtěl bych
poukázat, jak nové metody plánování
a řízení, které byly experimentálně
vyzkoušeny ve vybraných podnicích, přispěly
k přijímání zvýšených
úkolů podniky ministerstva těžkého
průmyslu v odvětví hutní výroby.
Při projednávání plánu pro
rok 1966 a výhledu pro celou čtvrtou pětiletku
nedošlo u experimentujících podniků
v žádném případě k rozporu
s nadřízeným orgánem, tzn. oborovým
ředitelstvím hutnictví železa, pokud
se týká množství úkolů.
Ve všech případech podniky navrhovaly úkoly
vyšší s dílčími požadavky
krátkodobých přesunů termínů
výroby některých výrobků, které
byly jednáním upraveny k oboustranné spokojenosti.
Již tato skutečnost svědčí o
novém přístupu podniků při
zajišťování národohospodářského
plánu na rok 1966 a čtvrtou pětiletku.
Jakým způsobem se podniky hutí k těmto
kvalitativním změnám dopracovaly, ukazuje
krátký rozbor práce jednoho z důležitých
podniků, naší první stavby socialismu,
Nové hutě Klementa Gottwalda v Kunčicích.
NHKG, Kunčice má s experimentálním
ověřováním některých
nových prvků v řízení ekonomiky
podniku již delší zkušenosti. Začátky
spadají až do závěru roku 1962, kdy
z podnětu ústředního výboru
naší strany byla zahájena příprava
na experimentální ověření nových
metod v plánování a hmotné zainteresovanosti
od začátku roku 1963.
Objektivně bylo uplatnění nových prvků
v řízení podniku vyvoláno potřebou
řešit zkvalitnění ekonomických
ukazatelů práce podniku a zvýšení
kvality výroby. V roce 1962 došlo v NHKG ke konsolidaci
při plnění objemových ukazatelů
plánu výroby, kdy poprvé po pěti letech
byly splněny všechny základní ukazatele
plánu, a to i hospodářský výsledek.
Do popředí vystoupily problémy zlepšování
výtěžků, snižování
předvah, zmetkovitosti, zvyšování jakosti
výroby, lepšího uspokojování
potřeb odběratelů apod.
Vlastní experiment, který byl zahájen od
1. 4. 1963 a trval až do konce minulého roku, se vyznačoval
těmito hlavními odchylkami od tehdejší
celostátní metodiky:
1. Došlo ke změně ukazatele používaného
pro měření produktivity práce a čerpání
mzdových fondů. Místo dosavadní hodnoty
hrubé výroby případně hrubého
obratu zavedly se jednotky pracnosti, které odstraňovaly
hlavní negativní vliv objemových hodnotových
ukazatelů na růst kvality výroby. Ukazatel
hrubé výroby vyvolával zájem na výrobě
s vyšším podílem materiálových
nákladů a s nižším podílem
živé práce.
2. Zásadní změna byla provedena v celkovém
zaměření individuální hmotné
zainteresovanosti. Místo objemových ukazatelů
pro výplatu prémií vystoupily na první
místo kvalitativní ukazatele, jako kvalita surového
železa a koksu, výtěžek na válcovnách,
náklady na opravy na 1 t výrobků apod. U
technickohospodářských pracovníků
se rozhodujícím ukazatelem pro výplatu prémií
stal hospodářský výsledek, tzn. zisk.
3. Došlo k odstranění přip. k zmírnění
blokování prémiového fondu při
relativním překročení základního
mzdového fondu, za předpokladu, že bylo dosaženo
úměrných výsledků ve zvyšování
rentability výroby.
4. Podnik měl možnost úpravy výrobních
úkolů při dodržení dodávkových
povinností vůči odběratelům,
což mělo hlavně význam při zvyšování
kvality výroby a tím dosažení lepších
výtěžků a splnění dodávkových
úkolů při menší spotřebě
polotovarů vlastní výroby.
Zavedení ekonomického experimentu bylo již
v této alternativě výrazem pokroku v praktickém
ověřování nových prvků
v ekonomickém řízení podniku, které
představovaly kvalitativně nový stupeň
proti modelu extenzívního řízení
rozvoje národního hospodářství.
K dalšímu prohloubení uplatňovaných
zásad došlo začátkem roku 1964, a to
v těchto směrech:
1. Byl zaveden jednotný mzdový fond sloučením
základního a prémiového fondu, čímž
byl vytvořen účinný tlak na úsporu
živé práce. Tento byl tak účinný,
že mohlo být upuštěno od prémiového
ukazatele relativního čerpání mzdových
fondů.
2. Další prohloubení osobní hmotné
zainteresovanosti, zvýšení účinnosti
stanovených ukazatelů a zavedení nových
prvků do mzdově politické práce, jako
fondu mistra, odměn za úsporu živé práce,
odměn za věrnost podniku apod.
3. Zavedení užší a ekonomicky podložené
spolupráce ve vztahu k zahraničnímu obchodu,
SBČs a ČSD.
Přestože zásady ekonomického experimentu
uplatňované od 1. 4. 1963 do konce roku 1964 měly
nezbytně omezený charakter, tj. působily
při celostátní platnosti staré soustavy
plánovitého řízení bylo dosaženo
výrazného zprogresívnění všech
základních technickoekonomických ukazatelů
práce podniku.
V letošním roce ověřuje NHKG zkušebně
hlavní zásady zdokonalené soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství.
Následkem změn provedených v rámci
ekonomického experimentu v letech 1963 a 1964 nebyl přechod
relativně obtížný a nebylo nutno provádět
podstatné změny, především na
úseku individuální hmotné zainteresovanosti.
Ekonomický experiment tak připravil půdu
pro zavádění zdokonalené soustavy
zejména tím, že prakticky ověřil
řadu jen dosud teoreticky propracovaných otázek
a navodil důležité změny v myšlení
všech pracujících podniku, vedl k postupné
změně v zajišťování úkolů
od zásady "za každou cenu" především
k zajišťování z hlediska "za jakou
cenu".
Ověřování zdokonalené soustavy
probíhá v NHKG na základě hmotné
zainteresovanosti na zisku, podobně jako i v ostatních
hutních podnicích. Zisk je tedy základním
ukazatelem činnosti podniku a současně také
zdrojem pro vytváření podnikových
zdrojů a prostředkem k uplatňování
ekonomických nástrojů a pravidel.
Při přechodu na ověřování
zdokonalené soustavy s hmotnou zainteresovaností
na zisku bylo nutno provést některá opatření,
zvláště v organizaci vnitropodnikového
řízení.
Šlo zvláště o zásadní změnu
oceňování předávek mezi jednotlivými
závody, kdy dosavadní způsob jejich oceňování
plánovanými vlastními náklady nevyhovoval
z těchto důvodů:
a) neumožňoval dovést zainteresovanost na zisku
až na jednotlivé závody a oblasti,
b) cena na úrovni vlastních nákladů
nevytvářela dostatečný tlak na zvyšování
kvality výroby, růstu objemu výroby apod.
Aby bylo možno zavést zainteresovanost na zisku i
u útvarů uvnitř podniku a využít
tak ekonomických nástrojů a pravidel ve vnitropodnikovém
řízení, čemu se přikládalo
od začátku rozhodující význam,
bylo nutno vytvořit z každé oblasti samostatný
hospodářský celek se samostatně vykazovaným
ziskem. Počínaje letošním rokem předávají
se veškeré výrobky, polotovary a výkony
mezi oblastmi a závody ve vnitropodnikových cenách,
konstruovaných na základě velkoobchodních
cen. Při jejich tvorbě byly odstraněny některé
základní cenové disproporce, které
ostatně jsou i řešeny již v úpravě
ceny surového železa a oceli od 1. 1. příštího
roku, a systém přirážek a srážek
k těmto cenám konstruovali tak, aby při maximální
jednoduchosti byly maximálně účinné
a napomáhaly zvyšování kvality výroby.
Uvedenými úpravami vnitropodnikového styku
docílil toho, že všechny závody uvnitř
podniku jsou ziskové a s výjimkou koksovny nevykazují
velkých odchylek rentability.
Byly tedy vytvořeny podmínky pro to, aby ve všech
závodech mohl být uplatněn stimul zisku,
a to v podstatě v podmínkách, které
odpovídají podmínkám metodiky uplatňované
u podniku jako celku. Závody nyní nakupují
a prodávají v podstatě za velkoobchodní
ceny, což mimo jiné má vliv na to, že
nedochází k ovlivnění ekonomiky závodu
při změně mezipodnikové kooperace.
Uvedená opatření dokazují, že
i uvnitř podniku, zvláště jde-li o velký
hutní kombinát, lze výhodně použít
hodnotových vztahů a využít funkce ceny
jako stimulátoru zvyšování kvality i
výroby. Dokonce uvnitř podniku lze podmínky
na rozdíl od celostátně platných podmínek
specificky upravit tak, že působnost funkce ceny je
zde intenzívnější a může
být oproštěna do určité míry
od disproporcí, které zatím budou až
do vyřešení cenových otázek celostátní
přestavbou.
Při stanovení zásad pro použití
ekonomických nástrojů a pravidel uvnitř
podniku vycházelo se z toho hlediska, že působnost
stimulu zisku se musí vztahovat na co nejširší
okruh pracovníků. Spolu s dovedením hmotné
zainteresovanosti na zisku až na jednotlivé výrobní
oblasti a závody, řešila se vhodnou formou
a zainteresovanost údržbářského
závodu, hlavních útvarů předvýrobních
etap a odborných útvarů správy podniku.
Při dovádění ekonomických pravidel
a nástrojů do zásad vnitropodnikového
řízení bylo nutno řešit i otázku
formy použití těchto nástrojů,
jejich diferencovanosti apod.
S ohledem na jednoduchost a návaznost na dosavadní
metodiku nebyly ekonomické nástroje a pravidla uvnitř
podniku metodicky rozepisovány podnikovou formou. V letošním
roce netvoří závody tudíž podíl
ze zisku přímou formou jako podnik, nýbrž
dostává příděl do fondu odměn
dle úrovně docilovaného plánovaného
zisku a teprve nad plán, případně
pod plán dostává stanovené podíly
zvyšující nebo snižující
plánovaný fond odměn. Pro příští
rok bude však i u závodu použito stejné
metodiky při stanovení podílu jako u podniku.
Náročnou prací bylo stanovení diferencovaných
podílů jednotlivých závodů
z dosaženého zisku, při kterých se muselo
přihlížet k objemu výroby, ziskovosti
výroby a počtu pracovníků (výši
fondu odměn). Kdyby se použilo jednotných podílů,
zvýhodnily by se ty závody, které mají
vysoký podíl zisku na jednoho pracovníka.
Schéma hmotné zainteresovanosti závodů
na příští rok je tudíž shodné
s podnikovou hmotnou zainteresovaností.
Při rozpisu směrných úkolů
plánu na příští rok byly jednotlivým
závodům současně sděleny, a
to již 3. den po obdržení rozpisu plánu,
ekonomické nástroje a pravidla pro léta 1966-68.
Jednotlivým závodům byla stanovena na jednotlivá
léta pevná dotace (v případě
koksovny pevný odvod) a jejich podíl ze zisku zvýšeného
o pevnou dotaci, ze kterého kryjí závody
své potřeby. Jde o prostředky na 6 % odvod
ze zůstatkové hodnoty základních prostředků,
6 % úrok oběžných prostředků,
fond odměn a rezervní fond.
Velmi zajímavý je i přístup k řešení
hmotné zainteresovanosti správních útvarů
vedení podniku a útvarů předvýrobních
etap. Použitý systém zainteresovanosti je velmi
různorodý, odpovídající charakteru
jednotlivých útvarů a oblasti jejich činnosti.
Jinak je tento způsob volen pochopitelně u útvaru
zásobování, jinak u investic, výzkumného
a zkušebního ústavu apod. V zásadě
je zapotřebí říci, že těmto
útvarům byl stanoven plánovaný fond
odměn a pravidla pro jeho zvýšení nebo
snížení v závislosti na dosažených
ekonomických výsledcích jednak celého
podniku, jednak z výsledku ovlivňovaného
bezprostředně jednotlivými útvary.
U výzkumného a zkušebního ústavu
byla použita hmotná zainteresovanost na zisku, obdobná
hmotné zainteresovanosti výrobních závodů.