Podpredseda NZ s. Chudík: Ďakujem poslancovi
Garajovi. Hovoriť bude poslankyňa Turečková.
Posl. Turečková: Soudružky a soudruzi,
v období posledních deseti let se částečně
zlepšil stav našich vozovek, takže dnes necestujeme
alespoň na hlavních tazích v oblacích
prachu, v kalužích bláta a vody. Přesto
však stav naší silniční sítě
nevyhovuje rostoucí dopravě osobní i nákladní.
Zejména po zimním období jsou celé
úseky silnic doslova nesjízdné a podobají
se spíše polním a lesním cestám.
Poškozené vozovky se jako havárie opravují
po celý rok, jsou příčinou mnoha objížděk,
které draze platíme z národního důchodu.
Když se dočkáme toho, že je opravovaný
úsek konečně sjízdný, těšíme
se, že nová silnice bude modernější
a lepší, a to i proto, že je z nového
materiálu a že stavba byla prováděna
moderní technikou.
V tomto očekávání se však často
zklameme z několika příčin:
- opravované úseky své hlavní původní
parametry nezměnily ani po opravě. Mám na
mysli zatáčky, nepřehledné úseky,
úzká vozovka atd.;
- použitý materiál, zejména asfalty,
jsou nevhodné kvality a jsou předmětem častých
stížností automobilistů, zvláště
v letním období;
- opravy se provádějí neúměrně
dlouho. Budování základní sítě
je tak pomalé, že neřeší zlepšení
stavu silniční sítě jak z hlediska
kapacity, tak také z hlediska kultury cestování,
zejména při zvyšujícím se turistickém
ruchu.
Tyto příčiny mají zajisté i
svůj podíl na dopravních nehodách,
jejich počet a závažnost rok od roku stoupají,
takže letos bylo do konce třetího čtvrtletí
způsobeno proti 49 180 nehodám za stejné
období loňského roku 55 583 nehod, což
je o 11,3 % více než loni.
Vynakládané prostředky na obnovu silniční
sítě nejsou malé a zdá se, že
nejsou úměrné dosaženému efektu.
Je třeba hledat příčiny, na jakém
stupni je racionalizace našeho silničního hospodářství,
a hodnotit, jak je realizováno usnesení XII. sjezdu
KSČ, které zdůrazňovalo jako rozhodujícího
činitele dalšího rozvoje výrobních
sil a kvalitativního růstu výroby ve všech
oborech především řádné
využití vědy a techniky spolu se zaváděním
vědecké organizace práce.
Vědecky organizovaná práce předpokládá
opírat se o techniku, ekonomii, psychologii a řadu
dalších vědeckých oborů spolu
s využitím nejlepších praktických
zkušeností. Uplatňování nových
vědeckých metod si v mnoha oborech našlo již
své místo. Přechází se z extenzívního
uplatňování nové techniky na intenzívní,
zejména v technologii výroby, v nových formách
organizace práce a v konstrukčních a projektových
řešeních. Touto cestou lze dosáhnout
překvapujících výsledků v růstu
produktivity práce, a to až 6 % ročně
na jednoho pracovníka, tak jak uvádí sovětský
časopis "Ekonomika stavebnictví" z června
t. r.
Současná věda vyřešila metody
řízení pomocí matematických
metod za používání elektronkových
počítačů, které v krátkém
čase řeší úkoly ve variantách,
které by i vynikajícím pracovníkům
při normálním způsobu výpočtu
trvaly měsíce a léta.
Dovolte mi uvést několik údajů z Francie
tak, jak byly na několika místech v naší
republice předneseny profesorem Tieboultem z Paříže.
Například při výstavbě dálnice
dosáhli ve Francii úplného zprůmyslnění
stavby na základě podrobné analýzy
potřeb konstrukcí a materiálu, takže
stavba je realizována za maximálního používání
opakovatelných prvků, jejichž výroba
je řešena průmyslově. Také projekty
jsou vypracovány plně mechanizovaně, takže
například kompletní výpočet
mostu přes dálnici trvá na elektronkovém
počítači 2 minuty a za dalších
10 minut je i natištěn. Výpočet jednoho
mostu stojí přepočtem na naše peníze
300-400 Kčs a přístroj na kreslení
nahradí 25 kresličů. Projekt jednoho kilometru
dálnice bez objektů stojí 1500 Kčs.
Tyto údaje jistě nesnesou srovnání
s náklady, které vydáme za projekty u nás,
kdy náklady na projekt počítáme na
desítky tisíc Kčs.
Organizace výstavby je ve Francii na takové úrovni,
že výstavba mostu přes dálnici trvá
tři týdny. Překvapující výsledky
z Francie svědčí o tom, že i v silničním
hospodářství jsou cesty intenzívního
vývoje, které však je nutno přenést
a aplikovat.
Domnívám se, že u nás nejsou stavební
kapacity na silniční síť progresívně
využívány, jak co do produktivity práce,
tak co do kvality práce. Po diskusi s pracovníky
tohoto odvětví jsem dospěla k názoru,
že stávající metody nemají charakter
průmyslové výroby, kvalita práce je
značně ovlivňována nekvalitními
surovinami (mám na mysli asfalt, štěrkoviny,
nátěrové hmoty), dále pak nevyhovujícími
a nepřesnými stroji. Vědecká organizace
řízení v silničním stavitelství
není u nás dosud žádným orgánem
aplikována a vyvíjena.
Jistěže připravovaný XIII. sjezd KSČ
postaví v úkolech na příští
období dopravu na jedno z předních míst.
Pro závažnost celé situace navrhuji, aby byla
při některém z příštích
jednání NS, snad v souvislosti s přípravou
4. pětiletky, podána podrobnější
zpráva o výhledovém řešení
silniční sítě. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Turečkové. Promluví posl. Antal.
Posl. Antal: Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky, súdruhovia poslanci!
V súvislosti s prerokovávaním štátneho
plánu a rozpočtu na rok 1966 dovoľte mi informovať
NZ o niektorých problémoch okresu Banská
Bystrica, najmä Horehronia, ktoré sú brzdou
pri rozvoji výrobných síl a využívaní
materiálnych rezerv okresu.
Jedným zo závažných problémov
okresu Banská Bystrica je vyriešenie pálčivej
otázky ekonomiky zaostávajúcich oblastí
Horehronia. Ide o územie bývalého okresu
Brezno, a to najmä o jeho východnú časť.
Celá táto oblasť sa nachádza v údolí
rieky Hron a v niektorých odľahlejších
dolinách, napr. Čierny Balog, Drábsko, Michalová,
Pohronská Polhora. Horský charakter tohto územia
a drsnejšie klimatické podmienky zaraďujú
túto oblasť z hľadiska poľnohospodárskej
výroby prevažne do oblasti horskej a zemiakárskej.
Ide o oblasť rozlohy asi 700 km2 so 45 000 obyvateľmi.
V minulosti tu vznikli na báze nerastného bohatstva
malé banské, hutnícke a sklárske závody,
ktoré však po vyčerpaní nerastných
zásob zanikli. Ako pozostatok týchto závodov
je hutnícky závod v Podbrezovej. Tento závod
spolu so Strojárňami Piesok, s Mostárňou
Brezno a s ďalšími menšími závodmi
nie je schopný vyriešiť otázku zamestnanosti
na celom tomto území, a to najmä otázku
zamestnanosti žien. Uvedený nedostatok pracovných
príležitostí v priemysle je čiastočne
zmierňovaný najmä v sezónnych obdobiach
v lesných a drevárskych závodoch, ktoré
tu boli založené na bohatstve drevnej suroviny. Obyvateľstvo
produktívneho veku tvorí 50,7 % počtu obyvateľstva
Horehronia. Súčasná aktivita obyvateľstva
je 40 zamestnaných na 100 obyvateľov. Podľa prevedeného
prieskumu je doteraz z celkových zdrojov pracovných
síl nezamestnaných vyše 3500 osôb, z
toho 2894 žien - teda plných 17 % zdrojov je mimo
pracovný pomer.
Nedostatok pracovných príležitostí prináša
nadmernú dochádzku do zamestnania. Nad 20 km dochádza
za prácou až 6200 osôb, čo je viac ako
1/3 zamestnaných obyvateľov rajónu. Z uvedeného
počtu cez 1200 osôb dochádza za prácou
mimo okres.
Nízka úroveň poľnohospodárskej
výroby, najmä u súkromno-hospodáriacich
roľníkov, nezaisťuje ani plnenie nákupných
úloh, pretože prevažná časť
poľnohospodárskej produkcie je zameraná na
naturálnu spotrebu.
Na základe uvedených skutočností životná
úroveň obyvateľstva ďaleko zaostáva
za priemerom vlastného okresu, nehovoriac ani o priemere
Slovenska alebo celej ČSSR.
Aby sa situácia na Horehroní zlepšila a bolo
zabezpečené proporcionálne vyrovnávanie
zaostalých oblastí, bude potrebné čo
najskôr postupne riešiť a doriešiť tieto
najdôležitejšie problémy:
a) zabezpečiť väčšie množstvo
pracovných príležitostí v priemysle,
najmä pre nezamestnané ženy,
b) doriešiť koncepciu rozvoja poľnohospodárskej
výroby,
c) venovať zvláštnu pozornosť kultúrno-osvetovej
práci,
d) zabezpečiť vyrovnávanie v zaostávaní
technickej a občianskej vybavenosti.
Dovoľte mi, súdružky a súdruhovia, aby
som čiastočne rozviedol tieto jednotlivé
problémy a pokúsil sa dať návrh na ich
riešenie.
V záujme ďalšieho zabezpečovania pracovných
príležitostí na Horehroní by mal byť
pri rozmiestnení výrobných síl zaznamenaný
rozvoj existujúcich výrobných kapacít.
Nepriaznivý stav ženskej zamestnanosti môže
zmierniť rozšírenie kapacity závodu Tatrasmalt
Pohorelá, ktorého prevážna výrobná
náplň má byť zameraná na výrobu
kovových mechanických a elektrických hračiek,
ako jediného závodu v republike. Rekonštrukcia
a perspektíva tohto závodu nie je však doriešená
a bolo by preto treba, aby Ministerstvo spotrebného priemyslu,
poťažne nadriadené odborové riaditeľstvo
tento problém doriešilo ešte vo štvrtej
päťročnici.
Hlavnú časť zamestnanosti žien mala vyriešiť
výstavba závodu Slovenka "ARACHNE", ako
pridružený závod podniku Slovenka v Banskej
Bystrici. Výstavba tohto závodu mala byť zahájená
podľa pôvodnej koncepcie v Brezne v roku 1965 a mala
byť ukončená v roku 1968. Táto koncepcia
bola však v poslednom čase Ministerstvom spotrebného
priemyslu zamietnutá a s výstavbou tohto závodu
sa vôbec nepočíta. V dôsledku toho vyriešenie
ženskej zamestnanosti na Horehroní zostáva
ako akútny a nedoriešený problém. Len
v minimálnej miere snáď bude možno riešiť
zvýšenie ženskej zamestnanosti v rámci
nahradenia niektorých profesií mužských
pracovných síl ženami v jestvujúcich
závodoch.
Ďalším nedoriešeným problémom
zostáva výstavba komplexného drevospracovateľského
závodu v Bacúchu. Investičná úloha
pre výstavbu tohto závodu bola schválená
v roku 1959 Povereníctvom spotrebného priemyslu.
Združenie drevárskych podnikov v Žiline doporučilo
túto výstavbu s cieľom komplexného spracovania
dreva priamo v centre surovinovej základne včítane
"dolného manipulačného skladu Štátnych
lesov". Takto komplexná výstavba závodu
mala riešiť mechanizáciu výroby na základe
najnovšej techniky a tým vytvoriť podmienky pre
likvidáciu zastaralých pil na Horehroní,
ktorých strojné vybavenie siaha do rokov 1920-1930.
Vzhľadom na plánované zníženie
ťažby ihličnatej guľatiny na únosnú
ťažbu drevnej hmoty počítalo sa s ich
postupnou likvidáciou do roku 1970. Likvidácia týchto
závodov je však podmienená urýchlenou
výstavbou spomenutého závodu v Bacúchu.
Treba pripomenúť, že v doterajších
zastaralých piliarskych závodoch na Horehroní
predstavuje výťažnosť drevnej hmoty 67 %
a výstavbou závodu by bola využitá drevná
hmota až na 97 %. O efektívnosti výroby dostatočne
hovorí spracovaná investičná úloha.
Zamestnanosť by v tomto podniku po výstavbe prvej
etapy predstavovala 900 osôb, po ukončení
komplexnej výstavby závodu by počet pracovníkov
vzrástol na 1100.
Treba pripomenúť, že v prípade odďaľovania
výstavby závodu v Bacúchu bude nutné
obnoviť staré základné fondy jestvujúcich
zastaralých závodov a čiastočne zmechanizovať
prácu, čo si vyžiada cca 33 mil. 900 tis. Kčs.
Myslím, že toto riešenie by bolo neefektívne.
Treba ešte podotknúť, že riadiaci podnik
Smrečina Banská Bystrica nemá pre tento účel
vo štvrtej päťročnici žiadne prostriedky,
čo znamená, že tieto zastaralé piliarske
závody budú postupne v krátkom čase
z hľadiska bezpečnosti pri práci zastavované.
Bude treba, aby Ministerstvo spotrebného priemyslu v spolupráci
s odborovým riaditeľstvom urýchlene riešilo
tento problém, a to výstavbou nového komplexného
závodu v priestore Bacúch-Polomka. Túto požiadavku
podopieram tou skutočnosťou, že v súčasnej
dobe nemáme doriešené komplexné spracovanie
drevnej suroviny, včítane drevného odpadu.
V ihličnatej oblasti podniku Štátne lesy Banská
Bystrica, teda hlavne na Horehroní, v rámci odbytu
výrobkov nenašlo sa odberateľov pre 20 000 plm
palivového dreva, čo reprezentuje zhmotnelú
prácu v hodnote 2 500 000 Kčs. Pri stúpajúcom
trende listnatej ťažby v listnatej oblasti južného
Slovenska stúpne i podiel listnatého paliva, čím
ďalej poklesne záujem o ihličnaté palivo.
Je teda vytvorený predpoklad, že nielen v budúcom
roku, ale i v rokoch nasledujúcich sa bude javiť prebytok
ihličnatého paliva. Táto neumiestnená
ihličnatá hmota v kvalite odpadu dala by sa racionálne
využiť v spomenutom drevospracujúcom závode
v Bacúchu. V opačnom prípade z ekonomického
hľadiska by bolo najvýhodnejšie ponechať
túto hmotu v lese, na mieste výroby, bez vloženia
živej práce, ak si vôbec môžeme dovoliť
pri celosvetovom nedostatku drevnej suroviny nechať zhniť
tento sortiment, i keď odpadový. Ovšem i tento
moment by mal odraz na nepriaznivú bilanciu zamestnanosti
na Horehroní. Je napr. známe, že v zahraničí
odpad, ktorý my spaľujeme, sa spracováva na
cenné výrobky a zahraničie je nám
ochotné platiť za 1 plm 7 dolárov.
Z hľadiska plného využitia domácich surovín
nepovažujem za správny tiež vývoz guľatiny
a reziva do zahraničia, to je vývoz s nízkym
obsahom našej domácej práce. Sme toho názoru,
že je treba v rámci štrukturálnych zmien
v našom národnom hospodárstve a riešenie
oblastnej proporcionality pristúpiť k socializácii
tohto problému tak, aby boli vytvorené podmienky
pre úplné využitie drevnej hmoty a vyvážať
kvalitné výrobky s čo najväčším
podielom živej práce. Tým by sa zhospodárnila
naša výroba, lepšie by sa využila drevná
surovina, čiastočne by bola riešená
zamestnanosť v zastaralej oblasti Horehronia a v konečnom
dôsledku by to malo vplyv na vzrast národného
dôchodku, životnej úrovne tamojšieho obyvateľstva.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Antalovi. Promluví posl. Josef Němec.
Posl. Josef Němec: Soudružky a soudruzi poslanci,
v souvislosti s předloženým návrhem
plánu a rozpočtu na rok 1966 bych chtěl hovořit
o některých poznatcích a zkušenostech
získaných v průběhu letošního
roku v závodech Středočeského kraje.
Všichni si jistě uvědomujeme náročnost
úkolů prvního roku 4. pětiletky, na
jejímž prahu stojíme. Již za několik
dní uvedeme do života všech našich průmyslových
organismů novou soustavu řízení zahrnující
celou škálu podnětů, které mají
usměrnit a ovlivnit ekonomiku žádoucím
směrem. Přitom dynamika a progrese kvalitativních
ukazatelů plánu bude klást na každého
vedoucího hospodářského pracovníka,
na každého technika a dělníka značné
nároky.
Vždyť v novém systému řízení
se mnohé na dosavadní praxi zásadně
změní. Převážná část
starostí bude muset být vyřešena v samotných
podnicích a závodech a mnohý zastaralý
problém bude nutno zodpovědně a energicky
řešit společným úsilím
celých kolektivů a závodů.
V této souvislosti bych chtěl uvést některé
naše poznatky z plnění úkolů
letošního roku svědčící
o tom, že nové zásady řízení
našeho hospodářství, zejména
jejich výrazná orientace na kvalitativní
stránky rozvoje výroby, nacházejí
u pracujících pochopení, že se projevují
v novém oživení dynamiky naší průmyslové
výroby.
V těchto dnech jsme v našem kraji bilancovali a předběžně
hodnotili dosažené výsledky. Za 11 měsíců
letošního roku byl časový plán
průmyslové výroby zboží překročen
zhruba o 600 mil. Kčs, přičemž na vlastních
nákladech činily úspory více než
150 mil. Kčs. Přitom dosažený celkový
objem průmyslové výroby za 11 měsíců
byl o 13 % vyšší než za stejné období
loňského roku.
Strojírenské závody v našem kraji, samozřejmě
i zásluhou některých nových kapacit,
dokázaly celkově zvednout proti úrovni loňského
roku produktivitu práce o 20 %. Lépe zabezpečují
potřeby národního hospodářství
i zahraničního obchodu. Současně vzrostla
i technická úroveň a kvalita řady
strojírenských výrobků.
Pokud jde o těžbu uhlí v dolech kladenského
revíru v letošním roce, museli se havíři
vypořádat s novým problémem. V předcházejících
letech se vždy především těžilo.
Snahou bylo vytěžit co nejvíce bez ohledu na
to, co to stálo. Letos však plán nepožadoval
progresi v množství uhlí na víc. Národní
hospodářství potřebovalo vyšší
kvalitu při nižších nákladech vytěženého
uhlí. K tomu byla zaměřena i socialistická
soutěž, organizovaná po těžebních
úsecích, což se plně osvědčilo.