Předseda NS Laštovička (zvoní):
Zahajuji přerušenou schůzi Národního
shromáždění. Přistoupíme
k projednání druhého bodu pořadu,
kterým je:
2. Zpráva předsednictva Národního
shromáždění o činnosti orgánů
Národního shromáždění
za dobu od poslední schůze.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
V době od minulé schůze Národního
shromáždění věnovaly se všechny
orgány Národního shromáždění
především intenzívnímu projednání
plánu a rozpočtu na příští
rok, jak o tom hovořil s. Tymeš. Díky takto
organizované a uskutečněné celoroční
práci mohla být v Národním shromáždění
příprava a projednání plánu
a rozpočtu na příští rok kvalitnější.
Bylo též možno je v poměrně krátkém
termínu zvládnout.
Předsednictvo Národního shromáždění
v uplynulém období projednalo vyhodnocení
dosavadní činnosti Národního shromáždění
ve IV. volebním období. Tento materiál v
podzimních měsících posoudily všechny
výbory Národního shromáždění.
Po projednání v předsednictvu ústředního
výboru Komunistické strany Československa
a při respektování jeho připomínek
byl zpracován výsledný dokument, který
představuje zpřesněnou směrnici pro
další činnost Národního shromáždění
v nejbližším období, doplňující
usnesení pléna Národního shromáždění
o jeho práci z dne 24. září minulého
roku. V souladu s touto směrnicí budou zpřesněny
pracovní plány orgánů Národního
shromáždění na rok 1966. Materiál
bude nyní rozeslán poslancům Národního
shromáždění. Směrnice obzvláště
zdůrazňuje politický význam aktivní
práce poslanců Národního shromáždění
ve volebních obvodech, jejímž prostřednictvím
se pracující svými připomínkami
a náměty podílejí na činnosti
Národního shromáždění
a jejímž prostřednictvím Národní
shromáždění může značnou
měrou získat občany pro plnění
rozhodujících úkolů naší
společnosti. Ve směrnici se též zdůrazňuje,
že práce ve volebních obvodech vyžaduje
úzkou spolupráci s příslušnými
orgány strany, s orgány a poslanci celé soustavy
národních výborů. Ve směrnici
je zdůrazněna i potřeba vetší
pozornosti kontrole působnosti zákonů, na
kterých se usneslo Národní shromáždění,
a kontrole vlastních usnesení. Doporučuje
se rovněž větší soustředění
orgánů Národního shromáždění
na několik stěžejních problémů,
jejichž řešení má klíčový
význam pro všestranný rozvoj společnosti,
a na správnou organizaci práce orgánů
Národního shromáždění
v souladu s těmito požadavky.
Mezi další důležité otázky,
kterými se zabývalo předsednictvo Národního
shromáždění, náleží
rozbor práce městských národních
výborů a jejich řízení.
K provedení tohoto rozboru byla loni vytvořena předsednictvem
Národního shromáždění
komise poslanců ze členů výboru Národního
shromáždění pro národní
výbory a členů dalších výborů,
jejichž činnost má vztah k národním
výborům. Komise, které pomáhala skupina
pracovníků z ústředních orgánů,
si vyžádala jako podklad pro svou práci rozbory
a návrhy od 24 městských národních
výborů. Ve všech těchto městských
národních výborech byly podklady připravovány
v jednotlivých komisích městských
národních výborů projednány
v radách a ve většině měst i
na zasedáních městských národních
výborů. Rada dalších městských
národních výborů iniciativně
předala výboru pro národní výbory
své připomínky a návrhy.
Komise zabezpečila za pomoci odborného aktivu zpracování
těchto podkladů, vyžádala si k nim stanovisko
ústředních orgánů a jejich
vlastní návrhy. K řešení problematiky
měst byly také získány studie a návrhy
pracovníků vědeckých a výzkumných
institucí. Tak byl soustředěn cenný
materiál, který byl důkladně zpracován.
Předběžné závěry byly
projednány na konzultacích uskutečněných
za účasti funkcionářů městských,
okresních a krajských národních výborů
a pracovníků ústředních orgánů.
To dalo možnost vyvodit prověřené závěry
pro řešení naléhavých otázek
dalšího rozvoje měst, práce městských
národních výborů a způsobu
jejich řízení. Poznamenávám
ještě že kromě toho řada poslanců
provedla průzkum k těmto otázkám přímo
na národních výborech.
Předsednictvo Národního shromáždění
ocenilo vykonanou práci a doporučilo předat
zpracovaný materiál i s návrhy na opatření
k využití vládě a pro přípravu
celostátní konference funkcionářů
národních výborů, což bude provedeno.
Jsem povinen sdělit, proč předsednictvo Národního
shromáždění nepředložilo
plenární schůzi Národního shromáždění
materiál o vztazích mezi Národním
shromážděním a národními
výbory, jak to bylo sděleno na minulé plenární
schůzi. Materiál byl projednán a schválen
v jednotlivých výborech Národního
shromáždění. Dospěli jsme k závěru,
že v nynější podobě materiál
není dostatečně komplexní.
Je třeba především vyjasnit a stanovit
pravomoc jednotlivých stupňů národních
výborů a na jejím základě pak
formulovat vztahy národních výborů
k centrálním orgánům. Tyto otázky
jsou v současné době rovněž předmětem
jednání komisí ústředního
výboru Komunistické strany Československa
v souvislosti s přípravou XIII. sjezdu KSČ.
Pokládáme proto za výhodné vytěžit
z výsledků těchto příprav a
přistoupit k projednání celého materiálu
až po XIII. sjezdu KSČ, jehož usnesení
určí úkoly rozvoje naší socialistické
demokracie. Budou již i některé praktické
zkušenosti a tak i lepší předpoklady k
vypracování zásad vztahů mezi NS a
NV. Předsednictvo doporučuje, aby plénum
NS s tímto stanoviskem vyslovilo souhlas.
Soudružky a soudruzi, v uplynulém období se
uskutečňovaly též mezinárodní
styky NS, z nichž nejvýznačnější
bylo přijetí delegace chilského Národního
kongresu a vyslání delegace našeho NS do Tuniské
republiky. Reprezentativní delegace chilského Národního
kongresu, vedená předsedou poslanecké sněmovny
panem Eugenio Ballesterosem Reyesem, v níž byly zastoupeny
všechny významné politické strany Chile
včetně Komunistické strany Chile, zastoupené
senátorem Volodiou Teitelboimem, přijela k nám
na naše pozvání u příležitosti
svého zájezdu do některých evropských
států a zdržela se v naší vlasti
čtyři dny. Delegace navštívila Národní
shromáždění, kde jsme s ní měli
několikahodinovou besedu a byla přijata předsedou
vlády s. Lenártem a ministrem zahraničního
obchodu s. Hamouzem.
Rádi konstatujeme, že krátký pobyt umožnil
chilské delegaci seznámit se v hlavních rysech
se stupněm rozvoje naší společnosti,
s naší problematikou a s naší zahraniční
politikou. Z druhé strany jsme zároveň poznali
porozumění a sympatie chilské delegace k
základním zásadám naší
zahraniční politiky, k zásadě mírového
soužití, přátelské spolupráce
se všemi národy, rozvoje hospodářských
a kulturních styků, pro principy nevměšování
se do vnitřních záležitostí druhé
země, respektování státní suverenity
a nezávislosti států, které podle
vyjádření chilské delegace odpovídají
v podstatě i zásadám chilské zahraniční
politiky. Návštěva měla srdečný
průběh.
Delegace našeho Národního shromáždění,
vedená předsedou výboru pro hlavní
průmyslová odvětví posl. Bichlerem,
navštívila Tuniskou republiku ve dnech 11.-20. listopadu
1965. Byla přijata prezidentem Tuniské republiky
Burghibou, předsedou tuniského Národního
shromáždění dr. Mokademou, ministrem
plánování a ministrem zdravotnictví,
dále vedoucími představiteli socialistické
strany Destur. Účastnila se některými
svými členy diskuse s tuniskými ženami.
Navštívila několik měst, průmyslové
závody, řemesnické a zemědělské
kooperativy a školy. Při náročném
programu se přesvědčila o tom, že naši
experti a lékaři, působící
v Tunisu, vytvářejí svou činností
dobré jméno naší socialistické
republiky. Vedoucí představitelé Tuniské
republiky projevovali zájem o provádění
kulturních a hospodářských styků.
Můžeme říci, že jednání
naší delegace bylo kladným přínosem
k uskutečňování naší zahraniční
politiky, přátelství a spolupráce
s ostatními národy.
Vážené soudružky a soudruzi, jménem
předsednictva navrhuji, aby Národní shromáždění
vzalo přednesenou zprávu o činnosti orgánů
Národního shromáždění
na vědomí.
Má někdo dotaz nebo připomínku k přednesené
zprávě? Nemá. Kdo souhlasí s přednesenou
zprávou a s tím, aby Národní shromáždění
vzalo přednesenou zprávu se souhlasem na vědomí?
Děkuji. Je někdo proti? Nikdo. Zpráva
je schválena. Přistoupíme nyní ke
třetímu bodu; kterým je
3. Vládní návrh zákona o některých
změnách v sociálním zabezpečení
družstevních rolníků a společná
zpráva výboru ústavněprávního,
zemědělského a zdravotního.
Návrh odůvodní předseda Státního
úřadu sociálního zabezpečení
s. Štancel. Dávám mu slovo.
Predseda SÚSZ s. Štancel:
Vážené Národné zhromaždenie,
súdruhovia poslanci! Predložený návrh
zákona o niektorých zmenách v sociálnom
zabezpečení družstevných roľníkov
vychádza z nedávno schváleného zákoníka
práce a ďalej prehlbuje sústavu sociálneho
zabezpečenia družstevných roľníkov.
Plne rešpektuje a naplňuje líniu XII. sjazdu
našej strany, ktorá v ďalšom vývoji
sociálnej politiky našej socialistickej spoločnosti
kladie veľký dôraz na zlepšenie starostlivosti
o matku a dieťa.
Úpravy zákona o sociálnom zabezpečení
družstevných roľníkov, ktoré sa
navrhujú, sú priamym pokračovaním
zásadných úprav, ku ktorým v tejto
oblasti od roku 1962 dochádza a ktoré vychádzajú
z predpokladu, že s upevňovaním a rozvojom
družstevnej poľnohospodárskej výroby sa
má dosiahnuť aj postupného zbližovania
sociálneho zabezpečenia družstevných
roľníkov a pracovníkov v pracovnom pomere.
V roku 1962 získali všetci družstevní
roľníci nárok na liečebnú a preventívnu
starostlivosť zo štátnych prostriedkov v rovnakom
rozsahu ako pracovníci v pracovnom pomere. Členovia
družstiev s vyššou úrovňou hospodárenia
získali súčasne nárok na nemocenské
zo sociálneho zabezpečenia v podstate za tých
istých podmienok, ako pracovníci v pracovnom pomere.
Pri úpravách sociálneho zabezpečenia
v roku 1964 získali nárok na nemocenské zo
štátnych prostriedkov aj niektorí členovia
JRD, ktoré ešte neboli uznané za družstvá
s vyššou úrovňou hospodárenia.
Ostatným členom vypláca prevážna
väčšina týchto družstiev nemocenské
zo svojich sociálnych fondov.
V dôchodkovom zabezpečení bola v roku 1962
nahradená dobrovoľná voľba dôchodkového
pásma za povinné zaradenie do takého pásma
výšky dôchodku, aké zodpovedá
príjmu družstevníkov zo spoločného
hospodárenia. Okrem toho sa zákonom č. 103/64
Zb. rozšíril počet pásiem zo šiestich
na deväť. Podľa ustanovenia tohto zákona
se ženám pracujúcim v JRD hodnotí doba
pracovnej činnosti v družstve pre nárok na
dôchodok aj vtedy, keď neboli poistené. Rovnako
ako ženám v pracovnom pomere sa hodnotí doba
starostlivosti o deti do troch rokov veku. Na základe týchto
úprav získava omnoho viac družstevníčok
nárok na dôchodok než predtým. Ako príklad
možno uviesť porovnanie počtu starobných
dôchodkov priznaných za prvých 9 mesiacov
roku 1964 a 1965; zatiaľ čo v roku 1964 činil
počet priznaných starobných dôchodov
družstevným roľníkom celkom 17 000, z
toho u žien 9000, činil v roku 1965 celkom 27 500,
z toho u žien bezmála 20 000. Pokiaľ ide o dôchodkové
zabezpečenie členov JRD s vyššou úrovňou
hospodárenia, bolo v roku 1964 upravené v podstate
zhodne s dôchodkovým zabezpečením pracovníkov
v pracovnom pomere.
Súhrnne možno povedať, že u členov
družstiev s vyššou úrovňou hospodárenia,
ktorí dnes tvoria zhruba 17,2 % celkového počtu
družstevníkov, boli upravené nároky
na dávky v nemocenskom a dôchodkovom zabezpečení
v podstate za rovnakých podmienok ako u pracovníkov
v pracovnom pomere. U členov ostatných družstiev
došlo ku značnému zblíženiu týchto
nárokov a k ďalšiemu vyrovnaniu bude dochádzať
podľa toho, ako budú tieto družstvá prechádzať
na vyššiu úroveň hospodárenia.
Pritom ovšem aj naďalej budú v zabezpečení
u družstevných roľníkov hrať dôležitú
úlohu sociálne fondy JRD.
Pokiaľ ide o zabezpečenie matky a dieťaťa
v sústave sociálneho zabezpečenia družstevných
roľníkov, bolo zavedené poskytovanie dávok
v materstve a prídavkov na deti v roku 1962 ve všetkých
JRD. Ovšem výška prídavkov bola vtedy
ešte diferencovaná podľa toho, či išlo
o členov družstiev s vyššou úrovňou
hospodárenia alebo ostatných.
Po rozhodnutí pléna ústredného výboru
KSČ v januári minulého roku o predĺžení
platenej materskej dovolenky pre všetky ženy-matky došlo
v roku 1964 k odstráneniu tejto diferenciácie a
k úplnému zjednoteniu, vyrovnaniu všetkých
dávok týkajúcich sa matky a dieťaťa
bez ohľadu na to, či ide o pracovníkov v pracovnom
pomere, členov družstiev s vyššou úrovňou
hospodárenia alebo ostatných.
Toto opatrenie má svoje plné opodstatnenie hlavne
preto, že dávky v zabezpečení matky
a dieťaťa sú dôležitým nástrojom
našej aktívnej populačnej politiky - pomoc
rodinám s deťmi - a z hľadiska jeho účelného
využitia pre zdravý populačný vývoj
v našej spoločnosti by nebolo správne robiť
rozdiely v týchto dávkach medzi členmi družstiev
a pracovníkmi v pracovnom pomere.
Z uvedených dôvodov sa všetky zmeny, ku ktorým
na úseku zabezpečenia matky a dieťaťa
dochádza u pracovníkov v pracovnom pomere, logicky
premietajú aj do sociálneho zabezpečenia
družstevných roľníkov. Podľa výslovného
ustanovenia zákoníka práce (§ 162) vzťahujú
sa ustanovenia o pracovných podmienkach tehotných
žien a matiek, teda aj na ženy v jednotných roľníckych
družstvách.
Na základe toho predložený návrh zákona
doplňuje zabezpečenie matky a dieťaťa
v sústave sociálneho zabezpečenia družstevných
roľníkov o vyrovnávací príspevok
tehotným ženám a matkám, ďalej
novo upravuje podpory pri ošetrovaní člena
rodiny a konečne mení ustanovenie o zápočtoch
dôb rozhodných pre určenie percentnej sadzby
nemocenského a peňažitej pomoci v materstve.
Všetky úpravy nárokov družstevných
roľníkov rieši predložený návrh
zákona v podstate rovnakým spôsobom, ako ich
rieši zákon č. 67 z t. r. pre pracovníčky
v pracovnom pomere. Niektoré odchylky sú nutným
dôsledkom rozdielnej organizácie práce a rozdielneho
spôsobu odmeňovania v JRD.
Z uvedených úprav má najväčší
význam zavedenie vyrovnávacieho príspevku,
ktorý bude členkám JRD zabezpečovať,
že životná úroveň ich rodín
nepoklesne, ak so zreteľom na zdravie budúceho dieťaťa,
alebo svoje, budú musieť v tehotenstve alebo v materstve
zanechať svoju doterajšiu pracovnú činnosť
a prejsť síce na ľahšiu, ale menej honorovanú
prácu. Zavedenie vyrovnávacieho príspevku
v tehotenstve a materstve si vyžiada zvýšenie
výdavkov štátu o čiastku zhruba 11 mil.
Kčs za predpokladu, že sa bude dotýkať
asi 4800 žien.
Pre stanovenie percentnej výšky nemocenského,
podpory pri ošetrovaní člena rodiny a peňažitej
pomoci v materstve budú sa započítavať
všetky doby pracovnej činnosti. Pre úplnosť
by som rád uviedol, že doba starostlivosti o dieťa
do troch rokov veku sa bude matke, alebo žene, ktorá
takúto starostlivosť prevzala na seba, započítavať
do doby pracovnej činnosti pre stanovenie percentnej sadzby
nemocenského, podpory pri ošetrovaní člena
rodiny a peňažitej pomoci v materstve. Ustanovenie
o tom je zapracované do vykonávacej vyhlášky.
Podpora pri ošetrovaní člena rodiny sa upravuje
obdobne, ako v nemocenskom poistení pracovníkov
v pracovnom pomere.
Vážené súdružky, súdruhovia
poslanci!
Som presvedčený, že novela zákona o
sociálnom zabezpečení družstevných
roľníkov je vo svojom celku ďalším
významným zlepšením tohto zabezpečenia,
ktoré už dnes je v mnohých smeroch lepšie
než obdobné zabezpečenie roľníkov
v socialistických krajinách a o kapitalistických
krajinách, pokiaľ vôbec existuje, ani nehovoriac.
Niet pochýb o tom, že navrhované opatrenie,
najmä zavedenie vyrovnávacieho príspevku v
tehotenstve a materstve, sa priaznivo prejaví nielen v
hospodárskej situácii mladých družstevných
rodín, ale tiež upevnením zdravia rodičiek
a budúcej najmladšej generácie a že prispeje
iste k stabilizácii mladých ľudí v poľnohospodárstve.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Štancelovi. Prosím zpravodajku posl. Hejlovou,
aby přednesla zpravodajskou zprávu.
Zpravodajka posl. Hejlová: Soudružky poslankyně
a soudruzi poslanci! Předložený vládní
návrh zákona o některých změnách
v sociálním zabezpečení družstevních
rolníků je v podstatě - jak to uvedl již
předseda Státního úřadu sociálního
zabezpečení soudruh Štancel - provedením
některých nových zásad stanovených
zákoníkem práce v oboru jednotných
zemědělských družstev.