Československá zahraniční politika
vychází z přesvědčení,
že za pokrokovou orientaci těchto organizací
je třeba dále bojovat především
na jejich fóru a důsledně prosazuje uplatňování
zásad Charty Spojených národů. Současně
usilujeme o to, aby bylo skoncováno s politikou diskriminací
některých socialistických států,
jimž je protizákonně upíráno
členství a právo podílet se na řešení
celosvětových problémů v rámci
mezinárodních organizací. V tomto duchu čs.
vláda plně podporuje obnovení zákonných
práv Čínské lidové republiky
v OSN a žádost Německé demokratické
republiky o členství v této organizaci, předloženou
počátkem března t. r. Německá
demokratická republika je suverénním mírumilovným
státem, který splňuje všechny podmínky
stanovené Chartou pro členství v OSN. Naše
činnost v mezinárodních organizacích
je velmi bohatá a mnohostranná.
ČSSR je členem OSN, 10 odborných organizací
Spojených národů a 22 dalších
mezinárodních vládních organizací.
Československé instituce, společenské
organizace i jednotlivci se podílejí na práci
více než pěti set organizací nevládního
charakteru.
Iniciativní a konstruktivní přístup
k řešení mezinárodních otázek
získal naší socialistické republice
pevné postavení na těchto mezinárodních
fórech a v jejich orgánech.
Československá socialistická republika byla
iniciátorem řady závažných návrhů
a akcí v politické, hospodářské,
sociální a vědeckotechnické oblasti,
jež se staly trvalou náplní činnosti
mezinárodních organizací a příznivě
se odrazily, resp. odrážejí v mezinárodním
životě.
Hlavní důraz v celém systému mezinárodních
organizací, jak byl vytvořen po druhé světové
válce, klademe na Organizaci spojených národů.
Vycházíme z reálného ocenění
OSN jako důležitého mezinárodního
fóra, které může sehrát pozitivní
úlohu při zajištění světového
míru a bezpečnosti. Zastáváme názor,
že jakékoli kroky k posílení OSN a jejího
bezpečnostního mechanismu mohou být úspěšné
jen tehdy, budou-li vycházet ze základních
cílů Charty a budou s ní v naprostém
souladu.
Normalizací XX. zasedání Valného shromáždění
OSN byl dovršen neúspěch provokační
kampaně USA v otázce nezákonného použití
článku 19 Charty proti socialistickým zemím.
Průběh a výsledky tohoto zasedání
vyzněly v podstatě v odmítnutí a odsouzení
imperialistické politiky diktátu, vměšování
a vojenských intervencí a výrazně
podpořily politiku míru a mezinárodní
spolupráce, jakož i spravedlivý boj národů
za konečnou likvidaci pozůstatků kolonialismu
ve všech jeho formách a projevech.
Stěžejní otázkou jednání
se stal zejména bod o nevměšování
do vnitřních záležitostí států
a ochraně jejich nezávislosti a svrchovanosti, předložený
z iniciativy vlády SSSR. Deklarace, která byla k
této otázce přijata Valným shromážděním,
nesporně patří k nejdůležitějším
dokumentům OSN za celou dobu její existence.
V rámci společného úsilí socialistických států se vhodně uplatnila také československá iniciativa směřující ke kodifikaci právních zásad mírového soužití.
Československá zahraniční politika,
navazujíc na svou dosavadní aktivní činnost,
bude i nadále vyvíjet iniciativní úsilí,
aby se na fórech mezinárodních organizací
prosazovala linie pokroku, jehož hlavní hybnou silou
jsou socialistické a ostatní mírumilovné
státy bojující za mír, bezpečnost
světa a činorodou spolupráci v duchu zásad
a cílů Charty.
Soudružky a soudruzi poslanci! Velmi významnou roli
při upevňování našich svazků
se socialistickými zeměmi a při prosazování
zásad mírového soužití mezi státy
a s různým společenským zřízením
hrají styky v oblasti kultury, školství, vědy,
sportu a mezi společenskými organizacemi.
Tyto styky se rozvíjejí v poslední době
se zvýšenou intenzitou. Úspěchy naší
kultury a vědy jsou všude vysoce oceňovány
a naši umělci, vědci, odborníci a sportovci
jsou v zahraničí přijímáni
s velkým zájmem a pozorností.
Důležitou složkou naší zahraniční
politiky je rovněž informační a propagační
činnost, která napomáhá tomu, aby
si co nejširší vrstvy obyvatelstva v zahraničí
vytvořily správnou představu o životě
u nás, o tom, oč usilujeme doma i v mezinárodních
vztazích. V minulém roce jsme v této souvislosti
využili dvacátého výročí
osvobození Československa Sovětskou armádou
k tomu, abychom seznámili širokou zahraniční
veřejnost s úspěchy, kterých naše
republika dosáhla za dvacet let své poválečné
existence. V poslední době jsme věnovali
v naší propagaci zvýšenou pozornost otázkám
zdokonalené soustavy plánovitého řízení
našeho národního hospodářství.
Velký význam v propagaci ČSSR mají
stále stoupající návštěvy
zahraničních turistů v naší zemi.
Umožňují jim přesvědčit
se na vlastní oči o životě v socialistickém
Československu.
O zahraničně politické aktivitě naší
země a o jejím významu v mezinárodních
vztazích svědčí i ta skutečnost,
že Československá socialistická republika
udržuje diplomatické styky celkem se 77 státy,
z toho se 73 na úrovni velvyslanectví a se 4 na
úrovni vyslanectví. V současné době
máme v zahraničí 90 zastupitelských
úřadů, z toho 67 velvyslanectví, 4
vyslanectví, 11 generálních konzulátů,
2 konzuláty a 6 stálých misí u různých
mezinárodních organizací a orgánů.
U nás je 60 států zastoupeno na úrovni
velvyslanectví, 4 státy na úrovni vyslanectví
a kromě toho působí v Praze, Bratislavě
a Ostravě 7 generálních konzulátů
a 1 konzulát.
Rozsáhlé a všestranné smluvní
vztahy, které Československá socialistická
republika od svého vzniku navazuje s převážnou
většinou států světa, jsou neustále
rozšiřovány. Jen v uplynulém roce bylo
sjednáno 91 dvoustranných smluvních dokumentů
a kromě toho se ČSSR stala smluvní stranou
dalších 10 mnohostranných mezinárodních
úmluv.
Při uskutečňování naší
zahraniční politiky rozvíjí rozsáhlou
aktivitu Národní shromáždění.
Jeho návrhy a připomínky jsou účinnou
pomocí vládě v její činnosti
v oblasti mezinárodních vztahů. Značnou
důležitost mají vlastní zahraničně
politické styky Národního shromáždění,
především výměny parlamentních
delegací a účast československé
skupiny v Meziparlamentní unii.
Soudružky a soudruzi poslanci! Uplynulá léta
ověřila správnost zahraničně
politické linie Komunistické strany Československa.
V duchu této linie bude vláda Československé
socialistické republiky důsledně pokračovat
ve své dosavadní zahraničně politické
činnosti.
Základem zahraniční politiky Československé
socialistické republiky zůstává nerozborné
přátelství, pevné spojenectví
a bratrská spolupráce se Sovětským
svazem. (Potlesk.) Spojenecký svazek se Sovětským
svazem je trvalou zárukou naší bezpečnosti
a nezávislosti a vybudování socialismu v
naší vlasti.
Československá vláda bude dále upevňovat
svazky přátelství a těsné spolupráce
se všemi socialistickými zeměmi a všemožně
přispívat k posilování jednoty světového
socialistického společenství.
Nejnaléhavějším úkolem v současné
době je spoutání a odražení americké
agrese ve Vietnamu. ČSSR bude nadále poskytovat
všestrannou pomoc bratrské Vietnamské demokratické
republice a podporovat spravedlivý boj vietnamského
lidu proti agresorům.
V důsledné snaze o zajištění
evropské bezpečnosti a světového míru
bude čs. zahraniční politika rozhodně
čelit výbojné politice západoněmeckého
imperialismu, podporovaného Spojenými státy,
zvláště pak nebezpečným snahám
militaristických a revanšistických sil Německé
spolkové republiky dostat se k jaderným zbraním
jakoukoliv cestou.
V zájmu mírového vývoje v Evropě
bude vláda ČSSR usilovat o přijetí
takových opatření, která by vedla
k posílení evropské bezpečnosti a
k vyloučení nebezpečí vzniku války
v této části světa. V souladu s tím
bude dále iniciativně napomáhat k vytvoření
příznivých podmínek pro řešení
závažných problémů v Evropě
a pro rozvoj zdravé spolupráce mezi národy
tohoto kontinentu.
Vycházejíc ze zásad naší zahraniční
politiky bude Československá socialistická
republika nadále podporovat národně osvobozenecké
hnutí národů Asie, Afriky a latinské
Ameriky v jejich boji proti kolonialismu a neokolonialismu, za
dosažení plné politické a hospodářské
nezávislosti. Bude usilovat o rozšíření
všestranné, vzájemně výhodné
spolupráce a upevnění solidarity s nezávislými
rozvojovými zeměmi, o nejširší
součinnost v oblasti politické, hospodářské,
kulturní a vědeckotechnické.
Ve vztazích ke kapitalistickým zemím se vláda
ČSSR nadále bude řídit zásadami
mírového soužití mezi státy s
různým společenským zřízením,
aktivně usilovat o vytvoření vhodných
podmínek pro rozvoj vzájemně výhodných
a rovnoprávných styků, o odstranění
všech překážek, které mu klade
v cestu agresívní politika imperialismu.
Ve své zahraniční politice bude naše
vláda nadále vyvíjet neúnavné
úsilí o uskutečnění všeobecného
a úplného odzbrojení a přijetí
takových dílčích opatření,
která by napomáhala k dosažení tohoto
cíle.
Soudružky a soudruzi poslanci! Život národů
naší republiky je nyní plně ve znamení
blížícího se XIII. sjezdu Komunistické
strany Československa. Jak zdůrazňují
teze ÚV KSČ pro jeho přípravu, bude
úkolem tohoto sjezdu dále propracovat a konkretizovat
dlouhodobou linii dalšího všestranného
rozvoje socialistické společnosti. Výsledky
sjezdu se stanou základním programem veškeré
naší činnosti pro další období.
Sjezd stanoví úkoly také na úseku
zahraniční politiky. Vláda ujišťuje
Národní shromáždění a
jeho prostřednictvím všechen československý
lid, že učiní vše pro zajištění
bezpečnosti republiky, další posílení
jejího mezinárodního postavení a vytvoření
co nejpříznivějších podmínek
pro budování socialismu v naší vlasti.
V bratrské spolupráci se Sovětským
svazem, dalšími socialistickými státy
a v těsné součinnosti se všemi protiimperialistickými
silami bude Československá socialistická
republika neúnavně pokračovat v boji za mír
a společenský pokrok na celém světě.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. ministru Davidovi. Přerušíme nyní
schůzi do 11.45 hod.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Zahajujeme rozpravu k přednesené zprávě
vlády. Do rozpravy se přihlásila posl. dr.
Sekaninová-Čakrtová. Uděluji jí
slovo.
Posl. dr. Sekaninová-Čakrtová: Soudruzi,
ve zprávě vlády, přednesené
s. ministrem Davidem, vystupuje šíře a závažnost
úkolů, které v současné etapě
mezinárodního vývoje plní naše
zahraniční politika. Zpráva názorně
ukazuje rozvětvené styky naší republiky
se zeměmi všech světadílů a různých
společenských soustav i její činnost
v mezinárodních organizacích a je výstižným
obrazem zahraniční politiky vyspělého
socialistického státu. Na nedávném
zasedání Valného shromáždění
OSN jsme si mohli znovu uvědomit, jak vzrůstají
co do rozsahu i významu otázky projednávané
na mezinárodním fóru a jak účinně
přispívá Československo k jejich řešení.
Je přitom jistě soudruzi, myslím, samozřejmé,
že při aktivním zájmu o celé
světové dění některé
otázky - jako otázka bezpečnosti v Evropě
- se nás dotýkají zvlášť
blízko a z nedělitelnosti míru vyplývá,
že pozornost, věnovaná jim, těmto problémům,
slouží současně míru a bezpečnosti
ve světovém měřítku. Je proto
nejen hlediskem našich vlastních zájmů
diktována pozornost, se kterou sledujeme, co se děje
v našem sousedství, v západním Německu,
a znepokojení, které vývoj v této
zemi vyvolává, není obavou o vlastní
bezpečnost, která je bratrským svazkem se
Sovětským svazem a účastí na
Varšavské smlouvě zajištěna jako
nikdy dříve, ale vyplývá ze starosti
o důsledky, kterými tento vývoj ohrožuje
svět.
Znepokojení vyvolává situace v NSR v nejrůznějších
směrech - její aspekty politické, vojenské
i právní. Základní linie politiky
spolkové vlády se projevuje rozmanitě co
do použití forem, taktiky, rozdělení
úloh - jednotné je však její zaměření.
Vykazuje rysy, které nebezpečně připomínají
období před II. světovou válkou, která
pro nás začala už v září
1938 Mnichovem.
Soudruzi, téměř 28 let po mnichovském
diktátu, více než 20 let po porážce
nacismu, jemuž Mnichov sloužil jako krok k rozpoutání
války, jsme ze západního Německa dosud
neslyšeli jasné slovo, jímž by se od tohoto
hanebného ujednání distancovalo.
Právě proto myslím, muselo nutně zaujmout
naši pozornost něco, co by mohlo být jinak
zcela zanedbáno. Mám na mysli memorandum, nedávno
publikované v západním Německu, v
němž čtyři tzv. znalci mezinárodního
práva předkládají veřejnosti
názor, že ono "ujednání",
jímž byla naše země přinucena vydat
své pohraniční území Německu
- je dosud platné! Zcela v duchu hitlerovských tezí
si troufají autoři tohoto elaborátu tvrdit,
že mnichovská dohoda dala výraz spravedlivému
boji sudetských Němců a jejich právu
na sebeurčení.
Těžko bychom si mohli představit, že by
profesoři mezinárodního práva a funkcionáři
různých vědeckých institucí
neznali nezvratné důvody, pro které je mnichovská
dohoda neplatná, proč nikdy platně nevznikla.
Českoslovenští a zahraniční odborníci
nesčetněkrát vyložili důvody
její nulity přesně a jasně.
Mnichovská dohoda nikdy platně nevznikla, protože
byla v příkrém rozporu se základními
zásadami mezinárodního práva, jež
ukládají respektovat svrchovanost a rovnost států,
zakazují vměšování do jejich
vnitřních věcí a použití
síly jako prostředku politiky. Je od počátku
nicotná, protože byla Československu vnucena
násilím. Jako nástroj k provedení
plánu ovládnout Evropu byla mnichovská dohoda
součástí, prvou etapou spiknutí proti
míru, které nacistická vláda soustavně
připravovala a jež bylo přesvědčivě
prokázáno před Mezinárodním
vojenským tribunálem v Norimberku.
Vaše zkušenosti, soudruzi, jistě shodně
s mými ukazují, že naši občané
projevují stále hlubší a překvapivě
zasvěcený zájem o mezinárodní
otázky. Ale přece jen si myslím, že
by asi sotva věnovali takovou pozornost právnímu
výkladu, kdyby se neslýchaným způsobem
nedotýkal otázky zásadního významu
a kdyby neměl v celém kontextu západoněmecké
politiky své zvláštní místo.
Není pochyb, že toto "dílo" má
sloužit revanšistické politice západoněmecké
vlády a potřebě opatřit jejímu
postoji k Mnichovu jakousi legální bázi.
Nikoho nepřesvědčuje, prohlašují-li
autoři memoranda na bouři odporu, kterou vyvolali
ve všech zemích - včetně mnohých
hlasů v západním Německu - že
jejich "dobrozdání" prý nebylo
objednáno.
Vždyť dokonce sama forma tohoto dokumentu vyvrací
tvrzení, že prý vzniklo jako odborná
diskuse s jinými právníky, kteří
zastávají stanovisko, že mnichovská
dohoda je neplatná: bylo přece i v tisku prezentováno
jako výstraha, aby vláda NSR se od Mnichova nedistancovala,
má tedy velmi praktické politické zaměření
a zcela přesnou adresu. V prohlášení,
otištěném loni nikoli náhodou právě
ve známém revanšistickém listu - National
und Soldatenzeitung, řekl jeden z autorů memoranda
prof. Klein velmi příznačně, že
každé jednostranné posuzování
mnichovské dohody prý musí ztroskotat, protože
dohoda se dotýká celé tematiky zahraničně
politické a mezinárodně právní
oblasti.
Takové jednostrannosti se uvedení pánové
rozhodně nedopouštějí. Vždyť
ani další z autorů, prof. Armbruster, který
vychvaluje v nedávném článku mnichovskou
dohodu jako příkladný předmět
studia mezinárodní smluvní úpravy,
se nikterak neomezuje na pouhý výzkum a výslovně
varuje před odsouzením Mnichova. Je příznačné,
že mezi důvody uvádí, že záporné
stanovisko by bylo v rozporu např. s takovou normou, jako
je Bundesvertriebenengesetz z roku 1953, sloužící
zejména udržování revanšistické
myšlenky tzv. "domova" v Německu i zahraničí.
Ke všem argumentům tohoto otevřeně revanšistického
charakteru se připojuje i absurdní varování
memoranda, že prý by uznání nulity Mnichova
vystavilo všechny přesídlence z Československa
nebezpečí trestního stíhání
pro službu v nacistické armádě.
Memorandum mělo bonnské vládě posloužit
- ale nepovedlo se to. Podařilo se mu jediné: postavit
její stanovisko k Mnichovu do ještě ostřejšího
světla.