Zvýšení náročnosti se uplatňuje
také v těch ustanoveních zákona i
prováděcích předpisů, jež
definují požadavky na učitele vysokých
škol, zejména na docenty a profesory. Zavádí
se kategorie mimořádných profesorů.
Tím se vytvářejí lepší
předpoklady pro růst mladších vysoce
kvalifikovaných učitelů a usnadňuje
se doplňování učitelských kádrů,
zejména na vysokých školách technických,
odborníky z praxe. Přitom název kategorie
je ten, jak jsme jej znali na vysokých školách
před rokem 1950. Posílení postavení
profesorů vysokých škol není ovšem
v žádném směru návratem k individualistickým
metodám práce na vysokých školách,
jak tomu bylo v období buržoazní vysoké
školy. Návrh zákona zároveň posiluje
významně postavení kateder jakožto základních
pracovišť pro pedagogickou, vědeckou, popřípadě
uměleckou činnost na vysokých školách
a zakotvuje tento kolektivní útvar, jejž vytvořila
socialistická přestavba vysoké školy
a jenž se také plně a úspěšně
osvědčil.
V části, která pojednává o
organizaci a řízení vysokých škol
je cílem navrhovaného zákona na jedné
straně stabilizovat v hlavních směrech síť
vysokých škol, na druhé straně však
dá jim maximální samostatnost a rozsáhlou
vlastní pravomoc v běžném řízení
jejich činnosti. Proto se v návrhu zákona
na rozdíl od dřívějších
norem stanoví, že ke zřízení
vysoké školy je třeba zákona. Na druhé
straně však přesněji vymezuje úlohu
ministerstva a omezuje ústřední řízení
vysokých škol jen na ty otázky v nichž
je nezbytná celostátní jednotná koncepce.
Nové je také, že na řízení
vysokých škol na Slovensku s výrazným
způsobem podílejí orgány Slovenské
národní rady vyjadřuje se skutečnost,
že se současným rozvojem vědy a vzdělanosti
se také vysoké školy stávají
nezbytnou základní součástí
národní kultury. Rozhodování běžných
otázek a denní řízení vysokých
škol zůstává ovšem v pravomoci
jednotlivých vedoucích funkcionářů
škol a fakult. Nepočítá se s tím,
že by ministr vydával obecný předpis
o organizaci a řízení vysokých škol.
Úprav organizace a řízení jednotlivých
škol a fakult bude ponechán jejich statutům,
ve kterých bude výrazněji nežli dosud
uplatněn specifičnost hlavních směrů
vysokoškolského vzdělání jednotlivých
vysokých škol. Tím návrh zákona
umožňuje pružné řešení
organizace vysokých škol a odstraňuje také
zde dosavadní uniformitu. Návrh zákona objasňuje
i postavení a úlohu Státního výboru
pro vysoké školy jakožto stálého
poradního orgánu ministra školství a
kultury pro posuzování základních
otázek vysokého školství.
Uplatňování zásad, jež přinesla
socialistická epocha, a jejich spojení s oživením
některých dobrých tradičních
prvků je vyjádřeno v ustanovení zákona
o složení kolektivních orgánů
o způsobu navrhování a volby vedoucích
funkcionářů vysokých škol. Postavení
rektora vysoké školy je zdůrazněno tím,
že ji nadále jmenuje president republiky, ovšem
na podkladě návrhu, který vychází
z tajné volby vědecké rady vysoké
školy. Tajným hlasováním rad jsou pak
přímo voleni ostatní vedoucí funkcionáři
vysokých škol a fakult.
Novým způsobem návrh zákona upravuje
postavení studentů, kteří jsou nyní
oprávněni podílet se prostřednictvím
organizace na řízení a činnosti vysoké
školy a jejichž zástupci jsou řádnými
čteny vědeckých rad škol i fakult. Tak
se nyní poprvé uskutečňuje jeden ze
starých požadavků pokrokového studentstva
a organizaci studentů se přiznává
v zákoně postavení, o které řadu
let usilovala a které může být ku prospěchu
práce vysokých škol.
Novým způsobem upravuje zákon tituly absolventů
vysokých skol, jak jsem se již o tom zmínil.
Bylo by jistě nesprávné, soudružky a
soudruzi, podceňovat význam vnějšího
označení vysokoškolské.kvalifikace.
O tom nás dostatečně poučila zkušenost,
že označení zavedená pro absolventy
vysokých škol v roce 1953 na základě
zákona z roku 1950 se nejen nevžila u nás,
ale nebyla ani správně chápána ve
styku našich vysokoškoláků se zahraničními
partnery. Stejnou krajností - a snad ve svých důsledcích
krajností ještě škodlivější
- by ovšem bylo přeceňování titulů,
jejich udílení všem stejně bez rozdílu
a bez tendence ke zvyšování nároků
tak, jak toto zvyšování odpovídá
světovému vývoji vědy a vysokoškolského
vzdělání. Titul "inženýr"
u techniků a "doktor" u lékařů
a veterinářů je tradičně u
nás a téměř všude ve světě
spojen s příslušným povoláním,
do něhož absolvent okamžitě z vysoké
školy nastupuje. Ne tak je tomu u druhých přírodovědných
a společenskovědních oborů, kde jak
v minulosti u nás, tak také ve světě
se doktorátů filosofie, přírodních
věd i práv nabývá nikoli pouze absolvováním
vysoké školy, automaticky, ale na základě
dalších zkoušek prokazujících schopnost
tvůrčím způsobem chápat a aplikovat
odborné znalosti získané studiem. ÚV
KSČ i vláda ČSSR považují za
správné držet toto pojetí a neopouštět
je, i když např. v některých oborech
- a konkrétně u nás na právech - v
letech 1945-1953 byly doktoráty udíleny automaticky
všem absolventům. Nebylo by správné
se k této praxi vracet. Ve spolupráci s kulturním
a ústavněprávním výborem NS
podařilo se najít vhodné řešení
pro ty, kdo absolvovali vysoké školy v letech 1953-1965.
Domnívám se - a dovolte, abych k této části
učinil poznámku,- že postavení vysokých
škol i inteligence v naší společnosti
jen prospěje, budou-li podmínky pro udílení
doktorských titulů udržovány na náležitě
náročné úrovni. Zavedení absolventských
titulů, zejména doktorských titulů,
se samozřejmě nedotýká soustavy vědeckých
hodností kandidáta věd a doktora věd,
udílených jednak vysokými školami, jednak
Akademií věd, i když považujeme za správné,
aby také i při udílení absolventských
titulů byla tato soustava vědeckých hodností
respektována, a to již ve vlastním zájmu
potřebné úrovně nositele titulu.
K provedení zákona připravilo ministerstvo
školství a kultury několik prováděcích
předpisů, které jsou nyní upravovány
podle připomínek k zákonu vyjádřených
při jednáních výborů. V duchu
zákona, jak jsme zde o něm hovořili, ani
tyto předpisy nechtějí jít cestou
dosavadních velmi podrobných norem, které
upravovaly život na vysokých školách až
do nejmenších podrobností, nýbrž
obsahují jen zásadní směrnice, takže
vysoké školy budou mít značnou volnost
a budou moci řešit problémy podle svých
specifických podmínek a rozvíjet přitom
všestranně vlastní iniciativu.
Předložený návrh zákona, připravený
ve své první verzi již během roku 1964,
spolu s návrhy základních prováděcích
předpisů prošel širokou diskusí;
diskusi na vysokých školách, ve vědeckých
radách, katedrách, stejně jako ve společenských
organizacích studentů i pracovníků
vysokých škol. Náměty vyšlé
z těchto diskusí byly podrobně hodnoceny
a zpracovávány ve Státním výboru
pro vysoké školy, v jeho předsednictvu i v
pracovních skupinách zřízených
k tomuto účelu. Dovolte, abych při této
příležitosti ocenil aktivitu a tvůrčí
přístup mnoha učitelů vysokých
škol i pracovníků organizací a poděkoval
za jejich kvalitní spolupráci. Zvláštní
dík patří pracovní skupině,
která připravila konečný návrh
textu zákona a byla složena z vynikajících
pracovníků našich vysokých škol.
Velkou pozornost věnovaly návrhu zákona výbory
NS, jejichž členům bych rád z tohoto
místa poděkoval za živý zájem,
za velmi konstruktivní přístup a za řadu
velmi cenných námětů, na jejichž
základě bylo možno návrh zákona
dále zpřesnit, zkvalitnit a doplnit.
Soudružky a soudruzi, vypracování a schválení
zákona zdaleka ovšem neřeší všechny
problémy našich vysokých škol, jak jsem
se pokusil je alespoň v hlavních rysech naznačit;
vlastní práce na nás ještě čeká.
Zákon i prováděcí předpisy
jsou jen pouhým právním rámcem pro
to, co je hlavní - pro tvůrčí činnost
vysokých škol, jejich učitelů, jejich
pracovníků, jejich studentů. Na té
záleží. Rozhodující bude, jak
dokáží naše vysoké školy rozvinout
vědeckou i pedagogickou činnost na svých
katedrách, ve svých posluchárnách
i laboratořích, jak v ní uplatní progresívní
tendence a projeví smysl pro odpovědnost i pochopení
pro celospolečenské otázky. Na tom závisí
konec konců i budoucí postavení vysokých
škol a inteligence v naší společnosti.
Pokud jde o ministerstvo školství a kultury, budou
jeho pracovníci usilovat, aby věcně a seriózně,
bez okázalostí postupně řešili
jednotlivé velmi složité problémy, které
před námi stojí, aby tak plnili se zdarem
program rozvoje našeho školství podle zásad
usnesení ÚV KSČ z října 1964
a aby naše vysoké školy a celá školská
soustava mohly tak sehrát platnou úlohu v rozvoji
naší socialistické společnosti. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru školství a kultury soudruhu Hájkovi.
Společnou zprávu k tomuto vládnímu
návrhu zákona, přijatou výborem ústavněprávním,
výborem pro plán a rozpočet, výborem
průmyslovým pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu, výborem zemědělským,
výborem kulturním a výborem zdravotním,
přednese s. Vyskot.
Prosím soudruha Vyskota, aby jako společný
zpravodaj uvedených výborů přednesl
zpravodajskou zprávu.
Zpravodaj posl. prof. inž. dr. Vyskot, DrSc.:
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté! Vládní
návrh zákona o vysokých školách,
který dnes projednáváme, prošel velmi
složitým procesem tvorby vlastní koncepce i
formy této velmi závažné legislativní
normy, zejména pak podrobným a dlouhodobým
připomínkovým řízením
na široké základně vysokých škol,
vědeckých institucí a výrobní
praxe.
Úvodem je třeba říci, že pojetí
nového zákona odpovídá ve stěžejních
rysech hlavní potřebě rozvoje naší
společnosti, totiž vytváření
vysoce účinné základny vědy,
vzdělání a kultury s konečným
průmětem na celou naši společnost. To
je také vyjádřeno v § 1 odst. 1 nového
zákona, který zdůrazňuje, že
vysoké školy jsou pedagogickými, vědeckými
a kulturními pracovišti nejvyšší
úrovně, jež svou činností vytvářejí
nezbytné předpoklady progresívního
růstu socialistického národního hospodářství,
vědy a kultury.
Je samozřejmé, že vysoké školy
musí vychovávat vysoce graduované pracovníky,
schopné tvůrčím způsobem řešit
nejzávažnější problémy naší
společnosti. Aby takovýto postup byl možný,
je třeba na vysokých školách pěstovat
vědeckovýzkumnou práci nejvyššího
stupně a na její bází prohlubovat
pedagogickou činnost v souladu se soudobými a zejména
perspektivními úkoly národního hospodářství,
kultury a vzdělanosti lidu.
Tyto složité a náročné úkoly
se nemohou obejít bez vyhovující materiálně
technické základny vysokých škol, kterou
je třeba intenzívně rozvíjet a ve
všech směrech modernizovat.
Proto také zákon v § 5 připouští,
aby vysoké školy v rámci své kompetence
konaly projektové, vědeckovýzkumné,
umělecké a jiné práce, z jejich výtěžku
mohou svoje zařízení dále zvelebovat.
Je ovšem samozřejmé - a to je třeba
zdůraznit -, že je v zájmu státu dotovat
vysoké školy především ze svého
rozpočtu co nejlépe, poněvadž vynaložené
náklady na výchovu vysokoškolských pracovníků
se v mnohonásobné míře navrátí
v tvorbě unikátních hodnot.
Vysoká škola je tradičně označována
klasickým přídomkem Alma mater - živná
matka, poněvadž je pramenem poznání
i vzdělání a má ve své péči
výchovu mladé vysokoškolské generace.
Na tuto skutečnost klade zákon velký důraz
a v souladu s nově vytvořenou potřebou zahrnuje
do řádného studia i formy studia při
zaměstnání (večerního, dálkového
a externího, inklusive postgraduálního),
přičemž zdůrazňuje stejné
nároky na úroveň znalostí ve všech
formách studia.
Význačným demokratickým rysem zákona
je okolnost, že studenti se mohou plně podílet
na životě a činnosti vysokých škol,
včetně zastoupení ve volených orgánech
vysokých škol a jejich fakult. Přitom se ovšem
zdůrazňuje také povinnost studentů
plnit řádně své studijní a
občanské povinnosti.
Z ducha i litery zákona plyne, že je možné
a nutné zaměřit tvořivou iniciativu
mladých lidí správným směrem
tak, aby jejich účast na budování
a činnosti škol byla nejlepší konkrétní
přípravou pro další životní
úkoly.
V naší veřejnosti vzbudila velkou pozornost
ustanovení § 14 zákona, v němž
se upravují tzv. akademické tituly pro jednotlivé
obory vysokých škol. V projednávané
předloze zákona je tato otázka řešena
finální formou, která nejlépe vystihuje
daný stav věci za současné situace.
Jak se zmíním ještě dále, byla
nadměrná diskuse o titulech ke škodě
věci a příčinou toho, že důležitější
ustanovení zákona zůstala bez náležitého
povšimnutí. Je obecně známo, že
ústřední postavou na každé škole
a tím více na vysoké škole je učitel.
Stačí, abychom připomenuli velkou moudrost
našeho pedagoga světového jména J. A.
Komenského, který zdůrazňuje, že
"Talis est homo, qualis eius educatio", čili
člověk je takový, jaká je jeho výchova.
Proto je také třeba na tomto úseku důsledně
zvyšovat nároky a požadavky na vysokoškolské
učitele, což je vyjádřeno požadovanou
kvalifikací doktora věd (DrSc.) u řádného
profesora a kandidáta věd (CSc.) u ostatních
kategorií učitelů a dále tajným
hlasováním vědecké rady o vědeckopedagogických
titulech profesora, mimořádného profesora
a docenta.
Stejný prvek náročnosti a demokratického
procesu na vysokých školách je vyjádřen
v tajném hlasování vědeckých
rad o akademických funkcionářích.
Není třeba podotýkat, že takovéto
samosprávné prvky vysokých škol sebou
nesou velkou společenskou odpovědnost funkcionářů
všech stupňů.
Z toho, co zde bylo řečeno, je zřejmé,
že nový vysokoškolský zákon přináší
mnoho nových podnětů, které budou
bezpochyby stimulovat také společenskou funkci vysokých
škol. O tom svědčí velmi důkazně
masový zájem o vysokoškolský zákon
v naší veřejnosti.
Pro větší názornost bych chtěl
uvést, že projednávání zákona
o vysokých školách započalo již
v podzimu roku 1964 a že první čtení
původní verze zákona se konalo 19. ledna
1965 na zasedání kulturního výboru
Národního shromáždění.
Již tenkráte bylo vzneseno mnoho nových námětů
a připomínek, takže předloha zákona
byla znovu propracována a zestručněna, což
se ukázalo věci velmi prospěšné.
Obecně se v celém přípravném
řízení kladně přijímaly
nové zásady, které činí vysokoškolský
zákon velmi progresívním a svým způsobem
ojedinělým i ve srovnání s obdobnými
právními normami v zahraničí. Já
jsem totiž tyto normy prostudoval a soudím, že
skutečně v tomto smyslu budeme mít jistý,
doufám, že pozitivní primát.