V současném úsilí naší
strany o zvědečtění výroby,
hospodářského řízení
a plánování i v procesu prohlubování
a upevňování socialistické demokracie
má naše inteligence rozsáhlé pole působnosti.
Konstatujeme-li, že z postavení a úlohy inteligence
naší společnosti byl zásadně
odstraněn onen prvek rozpolcenosti a rozpornosti, kterým
trpěla naše inteligence za kapitalismu a který
žije dodnes v kapitalistické cizině, nechceme
říci, že vše je již v úplném
pořádku a probíhá dnes bezkonfliktně.
Také u některých příslušníků
naší inteligence někde ještě dnes
dožívají představy o výlučnosti
a odlišnosti, živené západními
módními teoriemi elit, v podstatě protidemokratickými
a nevědeckými. Na druhé straně ovšem
daleko závažnějším problémem
je to, aby se socialistické inteligenci, která je
spjata s dělnickou třídou, dostalo plného
uznání její společenské funkce.
Extenzívní způsob hospodaření
v nedávné minulosti byl provázen mzdovou
nivelizací, která ve svých účincích
snad poprvé v našich národech oslabila atraktivnost
studia a ekonomické stimuly pro vyšší
vzdělání. Tyto tendence, ještě
plně působící v celém našem
životě, by byly s to snížit a do určité
míry i znehodnotit, účinky nové soustavy
řízení a brzdit další vývoj
produktivity práce, závislý na aktivní
účasti vzdělaných odborníků.
Jsou to bezpochyby i tyto tendence, které v podnicích
i na některých hospodářských
resortech vedou k situaci, kdy při verbálním
uznávání a opakování správných
zásad strany o rozhodující úloze vědeckotechnického
pokroku a důsledcích z toho plynoucích, se
stále ještě udržují metody v podstatě
extenzívní a s nimi podceňování
úlohy inteligence a odborníků ve společnosti
vůbec. To hraje určitou roli např. při
známých potížích, s nimiž
se setkávají vysoké školy na některých
pracovištích při rozmísťování
absolventů. Není pochyby o tom, že dosud tyto
nevyřešené problémy správného
hodnocení funkce inteligence v praxi byly jakýmsi
racionálním jádrem i toho, že v diskusi
o návrhu předkládaného zákona
v naší veřejnosti tak neúměrně
velké místo zaujala otázka na první
pohled podřadná - udělování
akademických titulů a označení absolventů
vysokých škol. Problém plného hodnocení
inteligence je samozřejmě třeba řešit
jako součást důsledného zavádění
progresívních metod ve výrobě, odměňování,
řízení a plánování,
tak jak jejich zásady vyjádřily teze ke XIII.
sjezdu KSČ. Vysoké školy k tomu mohou a musí
ovšem přispět zkvalitněním a
zefektivněním své vlastní práce.
Jaké problémy stojí tedy za této spolupráce
před našimi vysokými školami. a jak uvažujeme
na ministerstvu školství a kultury o jejich řešení?
Aby byly uspokojeny rostoucí potřeby společnosti,
jak jsem to již uvedl, zvýšil se v posledním
období prudce počet přijímaných
studentů. Za posledních 10 let se počet interních
studentů na vysokých školách zdvojnásobil.
Celkový počet studentů v denním studiu
i při zaměstnání se zdvojnásobil,
jen za pouhých 5 let totiž vzrostl z 73 000 na 140
000 od roku 1958/1959 do roku 1963/ 1964. Tento prudký
kvantitativní růst měl však za následek
vážné přetížení vysokých
škol, jejich učitelských kádrů
i prostorových kapacit, měl nepříznivý
vliv na kvalitu výuky a naše pracoviště
nebyla mnohdy připravena přijmout vysoký
počet absolventů, i když zde objektivně
potřeba bezesporu byla.
Proto v příštím období musíme
položit také na vysokých školách
na prvním místě důraz na kvalitu výuky
i úroveň absolventů. Stavy studentů
se nyní nebudou již tak výrazně zvyšovat.
Budeme přitom klást větší nároky
na kvalitu uchazečů o studium a lépe provádět
jejich výběr.
Samozřejmě, budeme muset se zabývat a zabýváme
se již přípravou mládeže pro vysoké
školy již na školách druhého stupně.
Úpravy učebních plánů byly
již provedeny, ale s výsledky zatím ještě
nemůžeme být zcela spokojeni. Bude nezbytné
ještě se zamyslet nad těmito otázkami
a hledat další účinnější
metody.
Úroveň výuky je závislá především
na kvalitě učitelských kádrů,
na jejich vědecké erudici i na pedagogických
schopnostech. Také počet učitelů vysokých
škol, a to i profesorů a docentů, se v posledním
období zvýšil, i když to není tak
kvantitativně prudký vzestup, s jakým se
setkáváme u počtu posluchačů.
l zde bude nyní na místě soustavně
zvyšovat požadavky na nové učitele, zejména
na docenty a profesory, vytvářet podmínky
nejen pro seriózní důkladnou výzkumnou
činnost, ve které nové učitelské
kádry porostou, ale také si bedlivě všímat
pedagogické přípravy a vlastní pedagogické
práce se studenty. Místo spěchu, formálního
přístupu, rozsáhlé produkce mnohdy
ne zcela uspokojivých vědeckých prací,
připravovaných především k získání
potřebného titulu měla by se nyní
všude uplatnit cílevědomá náročná
trpělivá příprava nových učitelských
kádrů, a to jak po vědecké, tak i
pedagogické stránce.
Pokud bude lze za daných ekonomických podmínek
uvolnit společenské fondy, budeme usilovat o lepší
materiální vybavení vysokých škol,
především těch, jejichž kapacity
jsou dnes nejvíce přetíženy, poněvadž
velký kvantitativní růst počtu posluchačů
nebyl doprovázen odpovídající výstavbou.
Výuka právě v oborech pro rozvoj našeho
hospodářství nejdůležitější,
má-li být plně účinná,
potřebuje vybavení moderními přístroji
a často přímo prototypy nových strojů.
Vyučovací proces a vědecký výzkum
se neobejde dnes bez moderních elektronických zařízení.
To stojí značné částky, které
ovšem je třeba chápat jako rozvojové
investice v nejvlastnějším slova smyslu, naprosto
nutné pro zajištěni progresívního
rozvoje našeho hospodářství a celé
naší společnosti. Věnujeme-li v současné
pětiletce na výstavbu vysokých škol
něco přes 1,5 mld Kčs na rozdíl od
780 mil. v minulé pětiletce, jsou to sice částky
značné, ale přesto nepostačující
uspokojit všechny požadavky. Musíme proto vždy
pamatovat, aby vynaložené prostředky byly použity
s maximálním efektem. Za nejnaléhavější
považujeme usilovat o lepší vybavení vysokých
škol stroji a přístroji, aby se posluchači
přímo seznámili se současnou technikou
a moderními metodami výzkumu. S novou výstavbou
budeme v nejbližších letech počítat
tam, kde je rozvoj vysoké školy z hlediska perspektivy
zcela nesporný a potřeby zvláště
naléhavé, a budeme také více pamatovat
na rozšíření a využiti dosavadních
kapacit přístavbou nových bloků a
pavilónů. Je samozřejmé, že přitom
nepostačíme uspokojit všechny potřeby
najednou. Souvisí to i se stavební kapacitou, která
může být k dispozici, a že tedy některé
vysoké školy a fakulty budou muset s nutnými
úpravami a s nutnými výstavbami čekat
déle než druhé. Platí to také
o problému výstavby kolejí a menz.
Velmi vážným a naléhavým problémem
je obsahová modernizace výuky na vysokých
školách. V období, kdy se věda a technika
i celá společnost budou prudce měnit a vyvíjet,
nutno především položit důraz na
širokou teoretickou přípravu studentů,
ve které si mají osvojit aplikaci nových
poznatků techniky a vědy. Rozhodně nelze
očekávat, že absolvent vysoké školy
bude hotovým odborníkem, který okamžitě
plně bude ovládat úzce vymezený obor.
Na rozdíl od úzkých specializací padesátých
let ukazuje zkušenost, ze daleko lépe se v praxi uplatní
odborník s rozsáhlými teoretickými
znalostmi, schopný rychle si osvojovat nové poznatky
ve svém oboru. Tempo růstu poznatků v kterémkoli
vědním oboru je nyní - jak velmi dobře
víme - tak prudké, že kterákoliv vysoká
škola si nemůže dělat nárok na
to, že by byla schopna dát svému absolventu
dostatečné kvantum vědomostí pro celý
život - jako tomu bylo ještě v minulých
generacích - nýbrž musí jej vyzbrojit
především tvůrčí pracovní
metodikou a musí zbystřit jeho schopnosti nabývat
a prakticky aplikovat stále nové a nové poznatky.
Této tendenci odpovídá i nová nomenklatura
studijních oborů, která byla na našem
ministerstvu vypracována. Nyní půjde o to
naplnit studijní obory moderním duchem po stránce
obsahu i metod. Tento úkol je jedním z nejobtížnějších.
Musí se v něm projevit tvořivý, ale
krajně věcný a promyšlený přístup
i odvaha bez zbrklosti, reálný účinek
bez vnějších formálností a okázalostí.
I zde musíme uplatnit požadavek ekonomie práce,
oprostit učební plány od zbytečné,
úzce specializované nebo často i formální
látky, a zároveň uvážit, že
kvalitativní změny obsahu výuky musí
navazovat na budoucí potřeby praxe i vědy,
při jejím prudkém růstu stále
pečlivě a důkladně zkoumané
a sledované.
Nový odborník současné socialistické
společnosti musí přitom ovládat. nejen
svůj vlastní obor, ale musí mít také
živé vědomí společenské
funkce vědy i společenské funkce své
vlastní. Studium marxismu-leninismu je i nadále
proto podstatnou částí vysokoškolského
studia všech směrů. A mohu bez nadsázky
říci, že jeho význam poroste. Jde ovšem
o to, aby toto studium bylo vedeno tvůrčím,
nedogmatickým způsobem, na vysoké úrovni,
v živém kontaktu jak s hlavním studijním
oborem, tak se společenskou skutečností.
Některé katedry marxismu-leninismu na vysokých
školách již mají po této stránce
dobré výsledky. Pozornost věnují např.
sociologickému studiu, promýšlení problémů
teorie řízení a organizace a také
jiným oborům, které byly v období
dogmatismu opomíjeny. Vysokoškolská příprava
naší socialistické inteligence musí
držet krok se světovým vývojem po všech
stránkách. Musí držet krok se světovým
vývoje příslušného vědního
oboru a musí také vyzbrojovat naše odborníky
tak, aby se dovedli věcně a bojovně vypořádat
s různými módními západními
ideologiemi, v podstatě nevědeckými a socialismu
a poslání naší inteligence nepřátelskými.
Již od tohoto školního roku jsme značně
zpružnili dřívější striktní
studijní a zkušební režim na vysokých
školách, takže učitelé vysokých
škol mají mnohem větší pravomoc
při stanovení účasti posluchačů
na přednáškách či termínů
zkoušek. Uniformita a mechanická formální
disciplína dříve zavedené se tak uvolňují.
Nový studijní režim dává studentům
větší samostatnost a klade na ně - což
je pochopitelné - také vyšší nároky.
Místo toho, aby student byl jako dosud jen objektem procesu
výuky, předem rozvrženého a dávkovaného,
stává se nyní aktivním jeho účastníkem,
který ovšem také plně nese odpovědnost
za rozčlenění a uspořádání
svého času a svých povinností. Tato
aktivní účast sama o sobě je již
významným prostředkem výchovy k samostatnosti
a zodpovědnosti. Neznamená to ovšem ponechat
věci živelnému průběhu. Bude
nezbytné chod studijního procesu na vysokých
školách dále pečlivě a citlivě
sledovat, aby dobré myšlenky byly správným
způsobem využity a samostatnost studentů byla
spojena s jejich dobrovolnou disciplinou a vyjadřovala
se v tvůrčím přístupu a v dobrém
výsledku studia.
Ve výchovné práci vůbec musíme
na vysokých školách stále hledat správný
přístup k dnešní mládeži,
která na našich vysokých školách
studuje. Je to generace již narozená a vyrostlá
v socialistické společnosti. Má proto zcela
jiné problémy, než měli ti, kdo o tuto
společnost bojovali, i ti, kdo ji budovali. Tyto boje,
které naše pokolení tolik vzrušovaly,
jsou pro dnešní mládež již věcí
historie, pochopitelné a pochopené jí tak,
jak ji my dovedeme srozumitelně, výrazně
a přesvědčivě podávat. Problémy
přítomnosti, které tato mládež
pociťuje a pro jejich řešení - ať
správné nebo možná ne vždy správné
- volá, nevyřeší se pro ni odkazem na
minulost, kterou neprožila. Umějme samozřejmě
jí tuto minulost - ať vzdálenou či zcela
blízkou - vykládat co nejpravdivěji, ale
hlavně jí odpovídejme na její otázky
na problémy přítomnosti a budoucnosti otevřeně
a jasně. Snažme se vyjít vstříc
tam, kde uvidíme upřímnou snahu po pravdivém
poznání, a ukažme, že cesta k opravdovému
vědění není snadná, že
vyžaduje pořádné studium a hodně
práce, poctivé práce, kterou nelze nijak
odbýt. Snažme se také už nyní mladé
pokolení na našich vysokých školách
vést k pocitu účasti a spoluodpovědnosti
na vývoji společnosti. A přitom buďme
k nim upřímní, nároční
a přísně kritičtí, nelichoťme
jim, ale ani se nepokoušejme je usměrňovat
nebo umlčovat pouhou formální autoritou.
Nedávná akce "Strana hovoří s
mládeží" ukázala nám nutnost
a zároveň cestu soustavné výchovné
společenské práce s mladými lidmi
na vysokých školách. Mnoho zde bude záležet
i na práci organizací ČSM na vysokých
školách, aby zastávaly oprávněné
zájmy studentů, vedly je k dobrovolné kázni
ve studiu a pomáhaly i při využití jejich
volného času.
Soudružky a soudruzi, nám jde všem také
o to, aby se dále upevňovalo společenské
postavení vysokých škol, zvyšovala jejich
váha ve společnosti, aby plně zaujaly místo,
které jim vzhledem k celkovému vývoji přísluší.
Na prvém místě záleží
ovšem na tom, jakou vážnost si dobudou vysoké
školy samy, jaká bude kvalita jejich absolventů
po stránce odborné i společenské,
jak se uplatní ve složité činorodé
práci po ukončení studia, jak velký
bude přínos jejich vědecké práce
a co vůbec dokáží vysoké školy
vykonat pro rozvoj naší ekonomiky a kultury. Věci
ministerstva školství a kultury bude zde především
- a zde nám zůstává z předchozího
období značný dluh - progresívně
a reálně vědeckým způsobem
vyjasňovat a obhajovat úlohu vysokého školství
a školství vůbec v rozvoji naší
společnosti, jeho vztahy k rozvoji ekonomiky, zpřesnit
dlouhodobou perspektivu vývoje našich vysokých
škol, aby bylo celé společnosti jasno ne ve
všeobecných výrazech nýbrž velmi
konkrétně - jak naléhavý je rozvoj
našich vysokých škol z hlediska potřeb
celé společnosti a aby vysoké školy
získaly pro svou činnost dostatečný
klid, jistotu, perspektivu i materiální prostředky.
Předkládaný návrh zákona o
vysokých školách má dát nutný
normativní rámec a základ pro takový
další rozvoj našeho vysokého školství.
Obsahuje proto některé nové rysy a tendence,
odpovídající novým podmínkám
a úkolům.
Návrh především novým způsobem
vymezuje a zdůrazňuje významné společenské
poslání vysokých škol v rozvoji společnosti,
jakož i jejich úkoly. Rozvoj vysokých škol
je předmětem péče celé společnosti.
Zároveň však dává nový
zákon vysokým školám možnost více
získávat prostředky vlastní výzkumnou,
projekční a jinou činností a s prostředky
takto získanými samostatně hospodařit.
Umožňuje tak škole lepší a pružnější
vybavování pracovišť vysokých škol
na základě vlastni iniciativy těchto pracovišť.
V části o pedagogické činnosti a studiu
se nyní klade důraz na plné využívání
schopností studentů a jejich samostatné studium
a tak se vytvářejí předpoklady pro
uplatnění nových metod výuky. Studium
při zaměstnání se považuje stejně
jako denní studium za studium řádné
a tedy rovnocenný druh studia. Celý text kapitoly
o pedagogické činnosti míří
k tomu, aby se zvýšily požadavky na pedagogickou
činnost vysokých škol i na úroveň
studentů a absolventů. Poprvé je v zákonu
zakotveno postgraduální studium absolventů
vysokých škol, kteří budou nyní
v podmínkách rychlého rozvoje vědy
nuceni i po ukončení řádného
studia si neustále osvojovat nové a nové
poznatky, které vývoj vědy a techniky v jejich
oboru rostoucím tempem přináší.
Velmi výrazně vyzdvihuje návrh zákona
vědeckou činnost vysokých škol jako
jednu z jejich základních povinností i vysokou
vědeckou kvalifikaci učitelů jakožto
nezbytnou podmínku i odpovídající
úrovni jejich pedagogické práce. Návrh
uvádí zásady, podle nichž je nutno rozvíjet
na vysokých školách vědeckou práci
i výchovu nových vědeckých pracovníků
i studentů nadaných k vědecké práci.
Vychází ze skutečnosti, že vysoké
školy představují jednu ze základních
oblasti celé vědeckovýzkumné základny.
Jde nyní o to, aby značný a stále
rostoucí vědecký potenciál na našich
vysokých školách byl plně aktivizován
a co nejúčelněji využít po potřebném
doplnění po stránce personální
i materiální.