Čtvrtek 17. března 1966

3. den čtvrtek 17. března 1966

(Začátek schůze v 9.02 hod.)

Přítomni:

Předseda Národního shromáždění s. Laštovička a místopředsedové s. Chudík, s. dr. Škoda a s. Leflerová.

Členové předsednictva ÚV KSČ předseda vlády Lenárt, Fierlinger, místopředseda vlády inž. Šimůnek; kandidát předsednictva ÚV KSČ inž. Kapek; místopředsedové vlády Černík, Krajčír, inž. Krejčí; ministři inž. Burian, David, Dvořák, prof. dr. Hájek, Hamouz, Korčák, Krutina, Kudrna, arm. gen. Lomský, Majling, Penc, dr. h. c. Plojhar, Poláček, Smrkovský, inž. Sucharda, inž. Takáč, Uher, Valeš.

259 poslanců podle prezenční listiny.

Předseda NS s. Laštovička: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, zahajuji přerušenou schůzi.

Přistoupíme k pátému bodu pořadu, kterým je

5. Vládní návrh zákona o péči o zdraví lidu (tisk č. 52) a společná zpráva výborů ústavněprávního, pro národní výbory, průmyslového pro hlavní výrobní odvětví a dopravu, pro potravinářský a spotřební průmysl, místní hospodářství a služby, obchod a spoje, zemědělského, kulturního a zdravotního (tisk č. 66).

Návrh zákona odůvodní ministr zdravotnictví s. Plojhar. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr zdravotnictví dr. h. c. Plojhar: Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi, v souladu s péčí o ekonomický a kulturní rozvoj naší společnosti věnuje strana a vláda soustavnou pozornost rozvoji péče o zdraví našeho lidu. Proto mi bylo uloženo, abych předložil vládě návrh nového jednotného zákona o péči o zdraví lidu. Na přípravě tohoto zákona se zúčastnili nejen pracovníci ministerstva zdravotnictví, nýbrž i poslanci Národního shromáždění, Slovenské národní rady, vědečtí a pedagogičtí pracovníci a pracovníci ze zdravotnického terénu. Návrh zákona vláda schválila a předložila jej Národnímu shromáždění. Po pečlivém a podrobném projednání v jednotlivých výborech Národního shromáždění máte nyní zaujmout k němu konečné stanovisko. Předložený vládní návrh představuje dovršení významné etapy socialistické péče o zdraví lidu a výstavby socialistického zdravotnictví.

Vzorem pro budování našeho zdravotnictví po osvobození Československa v květnu 1945 bylo zdravotnictví Sovětského svazu, který nám poskytoval soustavnou pomoc a vysílal k nám jako poradce vynikající odborníky. Šlo tu především o prosazení zásady, že zdravotnictví je třeba budovat plánovitě v těsné souvislosti s rozvojem jiných oblastí národního hospodářství a že hlavním obsahem zdravotní péče je nejenom léčit, ale především nemocím předcházet. První krok k tomu znamenalo zestátnění a nová organizace zdravotní péče poradenské. Únorové vítězství pak umožnilo postupně řadu závažných kvalitativních změn v poslání našeho zdravotnictví. Dochází k uzákonění národního pojištění, které likviduje dosavadní roztříštěnost na úseku ambulantní péče o pracující. Jsou zestátněny léčebné a ošetřovací ústavy i všechna lázeňská zařízení. Nově je organizována výroba a distribuce léčiv. Zákonem o zdravotnických povoláních je dán státu nástroj pro řízení rozmísťování zdravotnických kádrů a jejich soustavné školení.

Proces přestavby zdravotnictví na socialistickou zdravotnickou soustavu byl ukončen zákonem o jednotné preventivní a léčebné péči, vydaným v roce 1951 a zákonem o hygienické a protiepidemické péči vydaným v roce 1952.

Rozbor řízení a organizace sjednoceného zdravotnictví vyústil v usnesení strany a vlády z roku 1952 o opatřeních k dalšímu rozvoji našeho zdravotnictví.

Významná jsou dále zejména usnesení o boji proti tuberkulóze, o boji proti pohlavním nemocím, o boji se zhoubnými nádory a o ideologické výchově zdravotnických pracovníků.

Při výstavbě socialistického zdravotnictví v uplynulé etapě bylo nutno krok za krokem překonávat různé potíže. Přesto socialistické zdravotnictví dostalo svůj pevný základ a svou organizační formu. Přitom lékaři a ostatní zdravotničtí pracovníci, zejména též profesoři a další vysokoškolští učitelé, ve zdrcující většině správně pochopili nové zásady a přiložili ruku k dílu.

Po vítězství socialismu v naší vlasti bylo nutno se ohlédnout zpět a provést pečlivý rozbor dosažených úspěchů a nedostatků, které se projevily při budováni zdravotnictví v uplynulém období. Stalo se tak dokumentem strany a vlády o rozvoji péče o zdraví v socialistické společnosti, který byl vydán v r. 1964.

Tento dokument stanovil i další směry rozvoje péče o zdraví v ČSSR. Zdůraznil zejména skutečnost, že se péče o zdraví stávala čím dále tím více záležitostí státních a hospodářských orgánů a že se na ní aktivně podílely stále širší vrstvy obyvatelstva, zejména prostřednictvím národních výborů, Revolučního odborového hnutí, Čs. červeného kříže, jakož i dalších společenských organizací.

Růst životní úrovně, podmíněný společenskými přeměnami a rozvoj lékařské vědy a zdravotnických služeb se projevily příznivě ve zdravotním stavu obyvatelstva. Nejvýraznějším dokladem toho je další snížení úmrtnosti, která poklesla proti r. 1937 ze 13,1 na 1000 obyvatel a z 10,6 v roce 1952 na 9,6 v roce 1964; přitom se kojenecká úmrtnost snížila ze 117,4 na 1000 živě narozených v roce 1937 a z 55,5 v roce 1952 na 22,0 v roce 1964. Náš stát se tak zařadil mezi země s nejmenší dětskou úmrtností. Podstatně se zmenšila nemocnost a úmrtnost na infekční choroby včetně tuberkulózy. Po celostátním očkování v roce 1960 byla potlačena dětská obrna. Význačně se prodloužila střední délka života; proti létům 1949 -1951 se prodloužila o 7 - 8 let a dosáhla u mužů 67,2 a u žen 72,8 roku. Celkové zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva se projevilo i v poklesu pracovní neschopnosti pro nemoc.

Jsem přesvědčen, že v podmínkách našeho socialistického státu bude dosavadní vývoj zdravotního stavu obyvatelstva i nadále příznivý a povede k dalšímu prodlužování aktivního lidského věku.

Československé zdravotnictví se vyvíjí v souladu s ekonomickým, politickým a kulturním rozvojem naší společnosti a samo svými výsledky k němu účinně přispívá. Svou organizací a úrovní se dostalo na jedno z předních míst ve světě.

Významně se rozvinula mezinárodní spolupráce. V duchu zásad proletářského internacionalismu se poskytuje zdravotnická pomoc rozvojovým zemím. Úspěchy našeho zdravotnictví jsou velmi kladně hodnoceny i na mezinárodních sjezdech lékařských.

Mimořádného uznání dostává se československému zdravotnictví ve Světové zdravotnické organizaci. Jasným výrazem toho je skutečnost, že ČSSR se stala členem Výkonné rady Světové zdravotnické organizace, kam byla zvolena na valném shromáždění v květnu 1965 99 hlasy ze 106 platných hlasů.

Na všechny tyto úspěchy, které byly umožněny výstavbou socialismu pod vedením KSČ, můžeme být právem hrdí. Přitom však musíme vidět i některé nedostatky, které se ve zdravotnictví vyskytují a na něž upozorňovaly některé kritické hlasy poslanců Národního shromáždění, předsednictva Čs. lékařské společnosti J. E. Purkyně i veřejnosti. Oprávněnou kritikou a náměty při ní vznesenými se musíme vážně zabývat a musíme hledat cesty, jak závady co nejrychleji odstranit. Naproti tomu nemůžeme však přijmout takové náměty, které jsou v rozporu se základními zásadami socialistické péče o zdraví.

Závažným problémem v současné době jsou zejména nedostatky při provádění obvodního systému, při poskytování stomatologické péče a při výkonu posudkové služby.

Hlavní cesty k nápravě stanovil již dokument strany a vlády o rozvoji péče o zdraví v socialistické společnosti. Základní a novou myšlenkou dokumentu je, že péče o zdraví je důležitou funkcí celé socialistické společnosti, všech jejích složek a je plánovitě uskutečňována opatřeními ekonomickými, sociálními, kulturními a zdravotnickými. Znamená to, že řízení péče o zdraví v jednotlivých odvětvích našeho hospodářství a kultury se musí stát obsahem řídící činnosti všech ústředních orgánů, které se budou přitom opírat o odbornou součinnost ministerstva zdravotnictví. Dokument dává zároveň směrnici pro zlepšení a zjednodušení řízení zdravotnictví při uplatňování zásad demokratického centralismu. Bude třeba, aby národní výbory uplatňovaly plněji svoji iniciativu, výkonnou a kontrolní funkci v péči o zdraví, aby tak byla upevňována soustava odborného řízení zdravotnictví a odstraněny zbytečné duplicity.

Pevným základem pro odstraňování nedostatků a pro další cestu rozvoje péče o zdraví lidu má být vámi projednávaný návrh zákona o péči o zdraví lidu, který je jednotnou právní úpravou vyjadřující úkoly a cíle stanovené v dokumentu. Tímto zákonem Československá socialistická republika poprvé nejen řeší vlastní výkon zdravotnických služeb a organizaci zdravotnictví, ale zároveň stanoví i hlavní povinnosti, jež mají v zájmu upevnění a ochrany zdraví lidu plnit všechny orgány a organizace i jednotlivci při rozvoji hospodářství a kultury a při plnění ostatních celospolečenských úkolů.

Struktura, obsah i ekonomický a finanční dosah navrženého zákona jsou vysvětleny v důvodové zprávě. Proto se nebudu zabývat podrobně jednotlivými ustanoveními navrženého zákona.

Chtěl bych zde jen znovu zdůraznit široké pojetí péče o zdraví lidu a její celospolečenský charakter jako nejvýraznější rys nové úpravy. Návrh zákona totiž vytyčuje jmenovitě a adresně povinnosti všech organizací a orgánů v péči o vytváření a ochranu zdravých životních podmínek. Zároveň stanoví odpovědnost vedoucích pracovníků a funkcionářů na všech stupních řízení za plnění těchto úkolů.

Při posuzování této odpovědnosti je třeba si uvědomit, že lidé se denně, každým okamžikem svého života střetávají ve stále větší míře s faktory, které podstatně ovlivňují jejich život a zdraví, jejich zájmy a naděje. Tyto vlivy jsou podstatně odlišné od těch, které působily na člověka před třiceti, padesáti lety. Jejich kvalitativní odlišnost je dána zcela novými společenskými a hospodářskými poměry, novými způsoby výroby, novými vztahy mezi lidmi, které mají vzhledem ke zdraví člověka ráz nejen pozitivní, ale i negativní. A jde nyní o to, posilovat vše, co je ve vztahu k člověku pozitivní, co přispívá k jeho zdravému plnému životu, k jeho sebeuplatnění, k jeho štěstí, a odstraňovat vše, co působí opačně.

Tento úkol nabývá zvláštního významu v nové soustavě řízení našeho národního hospodářství. Již při dosavadní soustavě řízení docházelo někdy k rozporům mezi zájmy ekonomickými a zájmy péče o zdraví lidu a lze počítat s tím, že tyto rozpory mohou napříště vystupovat ještě ostřeji. Proto budou muset jednotlivé orgány, zejména národní výbory důsledně, a to i státně mocenskými prostředky, prosazovat a zabezpečovat celospolečenské zájmy a potřeby v péči o zdraví lidu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP