Při sledování těchto cílů
budou mít velmi významné poslání
orgány hygienické služby. Tyto orgány
budou moci spolu s ostatními orgány národních
výborů postihovat organizace, které poruší
předpisy o vytváření a ochraně
zdravých životních podmínek. V tomto
směru se podstatně zvyšuje pravomoc národních
výborů.
Navržený zákon dále vyjadřuje
požadavek aktivní účasti občanů
na péči o zdraví lidu a stanoví proto
nejen jejich práva, ale i povinnosti. Pokud jde o práva
občanů, je velmi významným ustanovení,
jímž se rozšiřuje bezplatné poskytování
zdravotnických služeb za stejných podmínek
na všechny naše občany. Tím však
není dotčeno právo vybírat příplatky,
popřípadě úhrady za některé
zdravotnické služby, které byly již dosud
zavedeny. Mimoto se umožňuje, aby výjimečně
za poskytování některých zdravotnických
služeb, které nejsou nezbytné, mohla být
požadována úhrada; jde např. o kosmetické
výkony a speciální léčebné
výkony podle zvláštních přání
občanů. Zavedení takových služeb
bude vždy předem konzultováno se zdravotním
výborem Národního shromáždění.
Pokud by to bylo přání občanů
a jevilo se to účelným, budou pro některé
takové služby zřízena i zvláštní
zařízení.
Poskytování zdravotnických služeb má
zabezpečit zdravotnictví celou soustavou zdravotnických
zařízení. Zákon určí
jednotlivé druhy zdravotnických zařízení
a jejich úkoly a upraví podmínky pro uspořádání
a rozvoj sítě zdravotnických zařízení
podle jednotných celostátních zásad.
Základem jednotné soustavy zdravotnických
zařízení jsou služby poskytované
ve zdravotnických obvodech. V obvodním systému
se nejvýrazněji uplatňují principy
socialistického zdravotnictví, zejména preventivní
zaměření, dostupnost zdravotnických
služeb, přednostní zaměření
na péči o novou generaci a na ochranu zdraví
pracujících, jakož i individuální
způsob péče o člověka podle
zásady jednoty organismu a zevního prostředí.
Dnešní nedostatky v obvodním systému
jsou zcela oprávněně v popředí
zájmu nejen zdravotnické, ale i široké
veřejnosti. Pro zajištění správného
chodu a k dosažení maximální spokojenosti
občanů s prací obvodních lékařů
budou proto provedena některá opatření,
jež budou znamenat kvalitativní změnu v dosavadním
způsobu poskytování péče ve
zdravotnických obvodech. Jsou již připraveny
návrhy náplně práce a nového
způsobu výchovy obvodních lékařů
a ostatních zdravotnických pracovníků
v obvodech. Jsou vypracována kritéria pro stanovení
velikosti a hranic zdravotnických obvodů. Řeší
se odstranění zbytečné administrativy
z práce obvodních lékařů. Je
také připraven nový návrh odměňování
obvodních lékařů podle množství
a kvality vykonávané práce.
V souvislosti s těmito opatřeními bude též
provedena liberalizace v přístupu nemocných
k obvodním i odborným lékařům.
Podle připravené prováděcí
vyhlášky k navrhovanému zákonu budou
si moci občané v rámci téže nemocnice
s poliklinikou, popřípadě polikliniky zvolit
jiného územního obvodního lékaře,
k němuž budou mít důvěru.
Stejná zásada bude platit pro poskytování
dalších odborných ambulantních služeb.
Také do nemocnic, které nejsou příslušné
podle stanovené rajonizace, budou moci být nemocní
v odůvodněných případech přijímáni.
Při realizaci všech uvedených opatření
bude též záležet na národních
výborech, aby pomáhaly při vytváření
vyhovujícího životního a pracovního
prostředí pracovníků v obvodech. Jedním
ze základních předpokladů pro stabilizaci
zdravotnických pracovníků v obvodech je uspokojivé
řešení jejich bydlení.
Obdobně jako na jiných úsecích nár.
hospodářství je řada nedostatků
i ve zdravotnictví v činnosti zdravot. zařízení
způsobována nedostatky v řízení.
Proto i na úseku zdravotnických služeb je třeba
uplatnit zásady nového řízení
a plánování. Ministerstvo zdravotnictví
připravilo návrh na uplatnění nových
zásad plánovitého řízení
v ÚNZ a experimentálně je ověřuje
od 1. ledna t. r. ve vybraných ÚNZ v Děčíně,
Liberci a Trnavě. Zkouška bude rozšířena
ještě na další okresy, aby tak byly získány
co nejširší zkušenosti. Zkoušená
úprava by umožnila, aby zdravotnická zařízení
a jejich pracovníci byli více zainteresováni
na zvýšení kvality služeb, hospodárnosti
a efektivním využití prostředků.
Při novém způsobu řízení
dochází také ke zvýšení
pravomoci vedoucích pracovníků všech
stupňů, a to nejen ředitelů ústavů
a zařízení, ale i primářů
oddělení. V souvislosti se zkoušením
nových zásad plánovitého řízení
jsou ověřována i některá další
opatření, jako např. nový způsob
posuzování krátkodobé pracovní
neschopnosti.
V úsilí o poskytování hodnotných
zdravotnických služeb našim občanům
mají rozhodující úlohu zdravotničtí
pracovníci a ostatní pracovníci ve zdravotnictví.
Navržená právní úprava výkonu
zdravotnických povolání na základě
získaných zkušeností sjednocuje i závažná
ustanovení o jednotlivých skupinách zdravotnických
pracovníků, jejichž další vzdělání
řídí ministerstvo zdravotnictví v
dohodě s ministerstvem školství a kultury.
Velmi důležitá jsou též ustanovení
o materiálním zabezpečení zdravotnických
služeb, která zvyšují vliv ministerstva
zdravotnictví na výrobu zdravotnických potřeb,
zejména lékařských nástrojů,
přístrojů a materiálů vyráběných
v jiných odvětvích národního
hospodářství.
Je třeba zdůraznit i ustanovení vládního
návrhu o úkolech vědy a výzkumu v
péči o zdraví lidu, neboť stále
více vystupuje do popředí nutnost vědeckého
řešení otázek vývoje naší
společnosti. Nejprve XX. sjezd Komunistické strany
Sovětského svazu a poté i XII. sjezd naší
komunistické strany a řada stranických a
vládních dokumentů zdůraznila, že
věda se v současných podmínkách
vývoje naší společnosti stává
výrobní silou. Lékařská věda
musí se - zejména ve svém hygienickém
směru - stát citlivým indikátorem
a regulátorem současné vědeckotechnické
revoluce, musí být jejím aktivním
spolutvůrcem a orientovat její tendence tak, aby
směřovaly k uspokojování potřeb
člověka a k udržování a zlepšování
jeho fyzického a duševního zdraví.
Návrhy zákona i základních prováděcích
předpisů byly soustavně konfrontovány
se zásadami nové soustavy řízení
národního hospodářství a upravovány
tak, aby s nimi byly v souladu.
Z rozboru hlavních otázek, jichž jsem se dotkl,
je patrno, že nová úprava právního
řádu ve zdravotnictví je velmi nutná
k tomu, aby autoritou zákona byla podpořena realizace
požadavků vytýčených v dokumentu
o rozvoji péče o zdraví v socialistické
společnosti. Závažným důvodem
pro urychlené vydání zákona je i potřeba
revize celého právního řádu
ve zdravotnictví.
Zákon spolu se základními prováděcími
předpisy nahradí celkem 44 obecných právních
předpisů, z toho 5 zákonů. V souvislosti
s tím bude provedena prověrka i ostatních
většinou již zastaralých právních
předpisů tak, aby na úseku zdravotnictví
byl vybudován nový právní řád,
který by představoval jednotný moderní
celek, přehledný a snadno srozumitelný.
Všechny uvedené důvody mě opravňují
k tomu, abych požádal Národní shromáždění,
aby schválilo tento návrh zákona, který
je pro široké pojetí a komplexnost právní
úpravy péče o zdraví lidu zatím
jediným na celém světě. Bude mít
proto nejen velký dosah věcný, politický
a společenský, ale je nepochybné, že
bude mít i značný význam mezinárodně
politický.
Vydání tohoto zákona bude příležitostí
k mobilizaci všech složek společnosti a zdravotnických
pracovníků ke zvýšenému úsilí
o kvalitativní zlepšení péče
o zdraví lidu i zdravotnických služeb. Spoléháme
také, soudružky a soudruzi poslanci, na vaši
podporu při uvádění zákona
v život. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
soudruhu ministru Plojharovi.
Nyní k vládnímu návrhu jménem
sedmi výborů přednese společnou zprávu
poslankyně s. Petrusová.
Zpravodajkyňa posl. Petrusováb: Vážené
Národné zhromaždenie, súdružky
a súdruhovia poslanci! Človeka socialistickej spoločnosti
charakterizuje predovšetkým nový pomer k práci,
ktorá sa stáva nevyhnutnou a radostnou potrebou
človeka. Jedným zo základných predpokladov
tejto radostnej práce a vôbec tvorčieho života
spoločnosti a tým aj jednotlivca je zdravie, ktoré
sa tak stáva významným činiteľom
v rozvoji výrobných síl.
Naša spoločnosť, vďaka neúnavnej
starostlivosti KSČ a vlády ČSSR, vytvorila
všetky podmienky pre úspešné rozvíjanie
starostlivosti o zdravie ľudu.
Československé zdravotníctvo sa rozvíja
v súlade s ekonomickým, politickým a kultúrnym
rozvojom našej spoločnosti a na druhej strane svojimi
výsledkami tomuto rozvoju napomáha. Právom
sa zaraďuje naše zdravotníctvo na jedno z popredných
miest vo svete a preto mi nezazlievajte tých pár
čísiel, na ktorých by som aspoň vo
veľmi hrubých rysoch chcela ukázať úspechy,
ktoré sme dosiahli hlavne po druhej svetovej vojne na úseku
zdravotníctva, aj keď možno niektoré čísla
sa budú opakovať, tak ako boli uvedené v zpráve
súdruha ministra.
Priaznivý populačný vývoj v našej
vlasti sa prejavil jednak poklesom úmrtnosti, ktorá
v roku 1937 predstavovala 13,1 promile, za vojny dosiahla až
17,8 promile, v roku 1961 9,2 promile a v posledných rokoch
sa pohybuje zhruba okolo 10 promile.
Ešte prenikavejších výsledkov sme dosiahli
na úseku znižovania dojčeneckej úmrtnosti.
Ešte v roku 1937 bola dojčenecká úmrtnosť
117 promile, v roku 1945 stúpla do konca na 137 promile,
avšak po vojne, vďaka sústavnej starostlivosti
o matku a dieťa sa postupne znižovala, takže už
v roku 1964 predstavovala len 21 promile, čím sa
Československo priblížilo k optimálnym
svetovým ukazovateľom na tomto úseku.
S týmto pochopiteľne súvisí i výška
prirodzeného prírastku obyvateľstva. V roku
1937 bol tento prírastok len 3,2 promile - Československo
patrilo k zemiam v Európe s najnižším
prírastkom obyvateľstva. V r. 1945 klesol temer na
nulu, v r. 1948 dosiahol až 12 promile a v posledných
rokoch sa pohybuje zhruba okolo 7 promile.
Veľmi rýchlo rástol aj počet zdravotníckych
pracovníkov. Kým v roku 1948 celkový počet
lekárov v našej republike bol 10 659, koncom minulého
roku bol 29 150; koncom minulého roku počet stredne
zdravotníckych pracovníkov dosiahol 78 471, nižších
zdravotníckych pracovníkov 18 381, farmaceutov 5291,
celkove v roku 1965 bolo pracovníkov v rezorte zdravotníctva
215 270.
Bolo rekonštruovaných a novopostavených veľké
množstvo zdravotníckych zariadení, takže
počet postelí na 1000 obyvateľov dosiahol koncom
roku 1963 v českých krajoch indexu 8,6, na Slovensku
6,1. Tieto rozdiely medzi úrovňou českých
a slovenských krajov v počte postelí na počet
obyvateľov v zdravotníckych zariadeniach boli aj predmetom
spoločného jednania zdravotného výboru
NZ a komisie SNR pre zdravotníctvo, a to na základe
previerky, ktorú poslanci uskutočnili vo všetkých
troch krajoch na Slovensku.
Čísla, ktoré som uviedla vpredu o poklese
úmrtnosti, zvlášť dojčeneckej,
sú dôkazom a výsledkom starostlivosti socialistickej
spoločnosti o zdravie svojich občanov. Československé
zdravotníctvo sa radí medzi prvé na svetovom
rebríku, o čom svedčia mnohé uznania
na medzinárodnom fóre, napr. v rámci Svetovej
zdravotníckej organizácie.