Šlo tedy v podstatě o nová ustanovení,
která měla daleko účinněji
chránit naše národní hospodářství
a postihovat ty, kteří závažným
způsobem hospodářskou kázeň
narušují. Jak jsou však tato nová ustanovení
trestního práva v praxi využívána?
V roce 1965 činil počet odsouzených osob
za tyto trestné činy zhruba 0,5 % z celkového
počtu odsouzených. Například v Praze
bylo v roce 1965 stíháno 52 osob, 23 žalováno
a 16 osob odsouzeno. Přitom ani jeden pro trestný
čin dodávky výrobků a prací
zvlášť vadné jakosti. Jistě překvapí,
že například v Praze jde vesměs o malé
případy a ani jeden se netýká velkých
podniků, ačkoliv jen ztráty ze zmetků
činily v pražském průmyslu v roce 1965
více než 100 miliónů korun. Ani v jednom
případě nebyl uložen nepodmíněný
trest. Ve Východoslovenském kraji, přestože
se tam koncentruje nyní značná část
investiční výstavby, bylo pro tyto trestné
činy stiháno dokonce jen 10 osob a 5 z nich žalováno.
Tyto údaje by mohly vyvolat uspokojení a dojem,
že je tedy na tomto úseku vše v pořádku.
Jednání jednotlivých výborů
Národního shromáždění
však tento názor nepotvrzuji. Naskýtá
se tedy druhá otázka, co je příčinou,
že nově založené instituty trestního
práva jsou v praxi slabě uplatňovány?
V životě se například často setkáváme
s jevem, že výrobce či dodavatel předal
výrobky nebo práce zvlášť vadné
jakosti a poškodil tím socialistickou organizaci nebo
občana na vnitřním trhu. Přesto však
pro tento trestný čin bylo v roce 1965 odsouzeno
jen 9 osob a v roce 1964 dokonce 8 osob. Takové příklady
ukazují, že se nové instituty dostatečně
nevžily. Kontrolní orgány mnohdy nemají
ani vědomí o tom, že existují, a vnitropodnikové
kontrolní a revizní orgány se dostávají
často ve svých hmotných zájmech na
ekonomickém výsledku podniku do rozporu s obecným
zájmem společnosti.
Příčiny nutno spatřovat i v tom, že
se projevuje nízká úroveň v kvalifikaci
kontrolního aparátu a vážné nedostatky
jsou i v úrovni ekonomického vzdělání
některých vedoucích hospodářských
pracovníků. To se odráží i v
tom, že řada z nich neprojevuje příliš
iniciativu ke spolupráci při odhalování
hospodářských trestných činů.
Často by včasný zákrok z jejich podnětu
a pomoci zamezil dalším dalekosáhlým
ztrátám. To na přiklad dokazují i
dosavadní výsledky vyšetřování
havárie nové školy v Praze 4. Kdyby bylo došlo
účinnou kontrolou výroby i dozorem generálního
investora k odhalení dílčích závad
a k jejich vyšetření během výstavby,
nemuselo by dojít k tomu, že škola nyní
stojí mimo provoz a čeká na další
osud.
Řada nedostatků se projevuje i ve vyšetřování
a v účinnosti spolupráce mezi orgány
lidové kontroly, která dává více
sil statistickým souhrnům než vlastní
kontrole, a orgány veřejné bezpečnosti
a prokuratury. Myslím, že by se i ministerstva měla
zvláště nyní v přechodném
období těmito otázkami více zabývat.
Konzultoval jsem problematiku na ministerstvu stavebnictví
a zjistil jsem, že ač jde o odvětví,
v němž je ochrana socialistického majetku slabým
místem, nemají soudruzi přehled o počtu
případů, o vzniklých škodách
a příčinách jejich vzniku, ba ani
o podnětech, které resortní nebo vnitropodnikové
kontroly ke stíhání příslušným
orgánům daly. Považuji za nutné, aby
se resorty ze znalosti skutečně poučily a
aby pomohly hledat cesty a prostředky k nápravě.
Stejně nás musí zajímat vedle výše
škody i způsob úhrady, jak se pachatel na úhradě
účastní a jak se dbá o maximální
náhradu škody.
Jde zřejmě o hlubší společenské
příčiny, které souvisejí i
s mezerami v právním vědomí odpovědných
pracovníků v případech, kdy o porušování
trestního práva vědí, ale společenské
a častěji ekonomické vztahy jim nedovolují
zasáhnout.
V souvislosti se zaváděním nové ekonomické
soustavy řízení se objevuje i otázka,
jakou bude mít trestní zákon v tomto oddílu
úlohu a není-li v rozporu se socialistickým
podnikáním. Jsem toho názoru, že budou-li
správně příslušné instituty
využívány, stanou se zárukou toho, že
nebude socialistické podnikání zneužíváno
k neoprávněnému prospěchu. Protože
jde o velmi závažné a složité otázky,
doporučuji, aby se jimi odpovědně příslušné
státní a vědecké instituce zabývaly
a aby byla i u nás zpracována vedle otázek
úlohy, postavení a pracovních podmínek
vnitropodnikových kontrol i otázka podnikového
rizika a socialistického podnikání ve vztahu
k trestnímu právu.
K otázce druhé: Důležitým místem,
jež značně ovlivňuje právní
vědomí občanů, je rozhodování
národních výborů a jiných státních
orgánů v oblasti osobních zájmů
občanů a způsob realizace těchto rozhodnutí.
Jde jistě o právně velmi složitou oblast,
která vyžaduje vedle kvalitních právních
znalostí i značnou dávku psychologie a taktu.
Nechci hovořit o případech, kdy jsou oprávněné
zájmy občanů byrokratickým přístupem
některých pracovníků nesprávně
porušovány nebo řešení je zbytečně
zdlouhavé. Takové případy jsou předmětem
oprávněné kritiky. Jde mi však o případy
rychlého a správného rozhodnutí národního
výboru. Jak však posuzovat případ, kdy
národní výbor ve snaze vyřešit
zákonné nároky vlastníka rodinného
domku a další rodiny, jež obývá
zdravotně závadný byt, přidělí
ve prospěch občana náhradní byt 4
+ 1 a dá mu s ohledem na jeho postavení a rodinné
poměry možnost vybrat si jej v novostavbě,
sklidí od občana nedůvěru. A tak vedoucí
odboru Obvodního národního výboru
v Praze 8, který rychle a správně rozhodl,
je dík podezírání a bezdůvodným
stížnostem občana inženýra Antonína
Boháče, ředitele výzkumného
ústavu odborného školství, 6 X vyšetřován,
proč se tak rychle rozhodoval.
Rychlé a správné rozhodování,
jež by mělo být u všech národních
výborů a ostatních orgánů pravidlem,
stává se tak v mysli občana anomálií
a vyvolá nepříznivou reakci u pracovníků
o další případy.
Nejde však jen o to rychle a správně rozhodovat,
ale základním předpokladem je, aby se takové
rozhodnutí státního orgánu stejně
rychle realizovalo. Také zde však může
občan opakovaně zneužívat širokých
možností socialistického práva a vyhýbat
se ústavou stanoveným povinnostem. V příkladu,
který jsem uvedl se občan od března letošního
roku, kdy přijal dekret na náhradní byt v
novostavbě, dopouští porušení ústavy
v článku 34 a dále neoprávněně
užívá ve snaze prosadit svůj majetkový
prospěch, dva byty, celkem 7 + 2.
Jak posiluje tento občan autoritu národního
výboru? Jak je posuzován národní výbor
jako reprezentant státní moci poctivými občany,
nemůže-li se rychle a účinně
vypořádat s tím, který zneužívá
socialistickou demokracii a zákonnost svými neustálý
mi stížnostmi, neoprávněnými
odvoláními a jinými úniky z povinnosti
splnit správné rozhodnutí národního
výboru? Kdo vyvolává například
v tomto občanu dojem, že jeho se socialistická
ústava a zákony netýkají? Ano, soudružky
a soudruzi, i takové myšlenky přicházejí
občanům, kteří mne o případu
informovali. Nelze přece vůbec připustit,
aby se taková myšlenka mohla zrodit.
V souvislosti s uvedeným případem tážu
se ministra školství a kultury profesora Hájka,
jak je možné, že Státní památková
péče rozhoduje o ochraně objektu na základě
nepřesných informaci, aniž zná projektovou
dokumentaci ač je k dispozici, aniž se s objektem
komisionálně za účasti vlastníka
objektu seznamuje, a vydává o tom právně
neúčinný tiskopis postrádající
podpis odpovědného pracovníka. Takové
rozhodnutí vydalo Pražské středisko
státní památkové péče
dne 25. února 1966 pod č. j. 1399/66. O podrobnostech
bylo ministerstvo školství a kultury informováno
dopisem ze dne 26. dubna t. r. vlastníkem rodinného
domku. Když se nedaří Státní
památkové péči prokázat původní
tvrzení, že autorem domku je arch. Loos, obraci a
prohlašuje, že jde o příklad funkcionalistického
období moderní architektury 30. let XX. století,
což lze říci o značném počtu
domků z tohoto období.
Žádný z takových případů,
kdy je autorita státního orgánu na jedné
či právo občana na straně druhé
narušováno, by neměl ujít naši
pozornosti. Ony jsou to, které vedle dalších
jevů ve značné míře napomáhají
vytváření nesprávných názorů
v právním vědomí občanů
a vyvolávají nesprávný dojem, že
státní orgán nemá dosti sil zajistit
průchod socialistickému právu a že si
tedy může každý dělat co chce.
Nelze se těmto jevům vyhýbat. Občané,
jejichž zájmy jsou v souladu se zájmy společnosti,
a je možné je splnit, musí mít vnitřní
jistotu, že jeho a jím volený orgán
Státní moci - národní výbor,
je jeho zárukou v prosazení jeho oprávněných
potřeb.
Jinak souhlasím s velmi dobrými zprávami
soudruha generálního prokurátora a soudruha
předsedy Nejvyššího soudu. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
soudruhu Šubrtovi. Promluví soudruh Pašek.
Posl. Pašek: Soudružky a soudruzi poslanci, Národní
shromáždění dnes projednává
zprávy generálního prokurátora a předsedy
Nejvyššího soudu o stavu socialistické
zákonnosti.
Ve svém diskusním příspěvku
se blíže zastavím jen u nedostatků v
činnosti Revolučního odborového hnutí,
protože předložené zprávy se této
problematiky jenom dotkly, i když byly ústní
zprávy velmi podrobné a každý náš
poslanec dostal předem 50 stran podkladových tezí.
Ústřední rada odborů si plně
uvědomuje význam dodržování socialistické
zákonnosti a orientuje členy, funkcionáře
i orgány ROH k aktivnímu boji proti jejímu
porušování. Činí tak v řadě
usnesení a ve směrnicích ÚRO, jako
jsou např. směrnice o úkolech základních
organizací ROH při ustavování společenských
žalobců a společenských obhájců
a při přejímání záruk
za nápravu provinilých osob, o úkolech ROH
při ustavování a činnosti místních
lidových soudů v závodech apod.
Jsme si ovšem vědomi, že usnesení vyšších
odborových orgánů nic nepomohou, jestliže
na ně nebude navazovat výchovná práce
odborových organizací a jejich funkcionářů
přímo v závodech. Proto na závody
soustřeďujeme zvýšenou měrou naši
pozornost.
Chceme dosáhnout, aby odborové organizace předcházely
proviněním proti zásadám socialistického
soužití i jakýmkoli trestným činům,
a vedeme odborové funkcionáře, aby jednali
s každým pracovníkem, jakmile se začne
odklánět od pravidel socialistického soužití.
Základní organizace ROH má řadu možností,
jak řešit otázky nápravy provinilce,
počínaje projednáním na odborovém
úseku až po členskou schůzi ROH, nebo
jeho zařazením do dobrého kolektivu pracovníků.
Předpokladem kladného výsledku je ovšem
soustavnost a důslednost ve výchovné práci
s provinilými osobami a dále pečovat o odstranění
příčin, které páchání
trestné činnosti umožňují.
Velmi účinným výchovným prostředkem,
jehož mohou odborové organizace využívat
k nápravě provinilých, je vysílání
společenských obhájců, společenských
žalobců a přejímání záruk.
Zatím oprávnění vysílat k soudům
společenské žalobce je základními
organizacemi ROH používáno jenom zřídka.
Příčinou tu bývá i přežívající
názor, že boj proti trestné činnosti
je výlučnou záležitostí orgánů
trestního řízení. Některé
odborové organizace se také dosud neoprostily od
falešné solidarity, anebo mají snahu zastírat
nedostatky na pracovišti.
Poměrně velmi aktivně a někdy ke škodě
věci si počínají odborové organizace
při vysílání společenských
obhájců. Důvodem větší
aktivity je skutečnost, že o vysílání
společenského obhájce žádá
především obviněný sám,
aby se uchránil před vyšším trestem.
Iniciativa vychází někdy i od vedení
závodu s tím, aby jim pracovník neodešel
do výkonu trestu a nemuseli shánět nového.
V případech, kdy o vysílání
společenského obhájce žádá
obviněný, vychází odborové
organizace často jen z jeho jednostranných informací.
To má za následek, že společenský
obhájce soustředí svou pozornost především
na vyzdvižení kladných stránek osoby
pachatele a jeho činnost pak málo přispívá
k objasnění okolností případu
a příčin, které k trestné činnosti
vedly.
Tento stav bývá zaviněn i tím, že
také soudy příliš zdůrazňují
úkol společenského obhájce - přispět
k objasnění osoby pachatele, a méně
již zdůrazňují další úkol
společenského žalobce - pomoc při zjišťování
všech okolností a příčin porušení
zákona.
Nejčastěji využívají odborové
organizace svého oprávnění nabízet
záruku za nápravu obviněného, popř.
za dovršení nápravy odsouzeného. Odborové
organizace vcelku správně chápou, že
záruka za nápravu pachatele trestného činu
je namístě tam, kde povaha trestné činnosti,
osoba obviněného, jeho vztah k spáchanému
činu a výchovná síla kolektivu dovolují
závěr, že převýchova bude úspěšná.
Většinu přijatých záruk tvoří
případy, u nichž s ohledem na osoby pachatele
a povahu jeho činu nepřicházelo v úvahu
uložení nepodmíněného trestu.
Domnívám se však, že tam, kde šlo
o pachatele, který se poprvé dopustil trestného
činu, nadto ještě nedbalostního, a kterému
k nápravě stačí již to, že
stál před soudem, tam společenská
záruka je podle mého názoru nadbytečná.
A takto usuzují i naše odborové orgány.
Proto ze závěru ve zprávě uvedeného,
že v poslední době došlo k mírnému
poklesu počtu převzatých záruk, nelze
usuzovat na nezájem odborových organizací
o tuto formu převýchovy odsouzených osob.
Jistěže nelze popřít výchovný
vliv kolektivu na pachatele nedbalostního trestného
činu zejména tam, kde záruku nabídl
stejnorodý kolektiv. Je však třeba vidět,
že záruka má formální charakter,
jde-li o řádného člověka, který
třeba zavinil nehodu proto, že nedovedl rychle reagovat
na dopravní situaci, která se vyvinula na vozovce.
Kdy tedy nabízet záruku? To není jednoduchá
záležitost pro rozhodování. Chci to
dokumentovat na příkladu. Podle § 4 odst. 1
trestního řádu může společenská
organizace nabídnout převzetí záruky
za nápravu obviněného, má-li důvodně
za to, že jsou tu předpoklady, aby se obviněný
působením kolektivu napravil.
Z tohoto ustanovení vycházel i závodní
výbor ROH "Zelenina" v Boskovicích a nabídl
záruku za obviněného, který se dopustil
znásilnění. Důvodem tohoto rozhodnutí
bylo, že obviněný se jevil jako řádný
pracovník, vykonával funkci agronoma, bezpečnostního
referenta a úkoly plnil svědomitě. Trestného
činu se dopustil ještě s dalším
obviněným, který byl iniciátorem celého
jednání. Nepochybně tu sehrál svou
roli i alkohol. Nemíním zde případ
rozebírat. Ostatně v uplynulých dnech se
o tom psalo v denním tisku. Je také nepochybné,
že nabídnutí záruky bylo nevhodné,
především vzhledem k tomu, že oba obvinění
ponechali ženu, která byla zcela opilá, svému
osudu. Nepodmíněný trest musel být
jistě uložen vzhledem k závažnosti případu.
Dnes závodní výbor uznává,
že dostatečně nezvážil společenskou
nebezpečnost, domnívá se však, že
pokud vycházel jenom ze zhodnocení osoby obviněného
a eventuálního kolektivního působení,
jak to uvádí trestní řád, jsou
tu předpoklady, aby se obviněný napravil.
Já se osobně domnívám, že především
tady - u přejímání záruk -
platí zásada "méně znamená
více". Vedeme proto odborové organizace k tomu,
aby dobře rozvažovaly, kdy nabídnout záruku,
a když ji převezmou, aby učinily maximum pro
nápravu odsouzeného. Jenom tak dosáhneme,
aby kleslo procento recidivistů, kteří se
vracejí do nápravně výchovných
zařízení.
Je pravidlem, že odborové orgány hodnotí
delikventnost případ od případu, aniž
by vzaly v úvahu vzájemnou souvislost protispolečenských
jevů, aniž by nějak důkladněji
rozebíraly jejich příčiny. Soustavný
a především preventivní boj proti kriminalitě
není považován z hlediska okamžitých
zájmů kolektivu za nutný a z pohledu plnění
úkolů ubírá sil. To je základní
důvod, proč je institutů trestního
řízení poměrně málo
používáno. V tomto ohledu je třeba změnit
praxi odborových orgánů, chtějí-li
čestně obstát při hodnocení
plnění závěrů XIII. sjezdu
naší strany, jež ukládají "upevňovat
a formovat uvědomělý aktivní postoj
každého občana k dodržování
zákonů a k plnění občanských
povinností".
Upevňování socialistické zákonnosti
není izolovaným úkolem, ale naopak nedílnou
součástí řady úkolů,
které se soustředěným úsilím
musíme vyřešit ke zlepšení hospodářské
situace. Upevňování zákonnosti souvisí
s kvalitou výroby, se správným rozdělováním
pracovních sil, s mobilizaci a využitím všech
rezerv, které v závodech máme v pracovní
době, souvisí s odstraňováním
zmetkové práce, s ochranou majetku v socialistickém
vlastnictví a hlavně se všeobecným upevňováním
pracovní a státní disciplíny u všech
pracovníků, ať stojí na jakémkoliv
místě ve výrobě nebo ji řídí.
Z tohoto pohledu je socialistická zákonnost důležitým
nástrojem socialistického řízení.
V souvislosti s upevňováním socialistické
zákonnosti stojí tedy před námi stálý
úkol vykořenit všechny jevy, které jsou
cizí socialistické společnosti. Abychom toho
dosáhli, musí ROH v linii usnesení XIII.
sjezdu na úseku prohlubování socialistické
zákonnosti nutně "zvýšit úroveň
práce a dále rozvíjet přímou
účast pracujících na předcházení
a postupném snižování trestné
činnosti".
A nakonec, soudruhu předsedo, byl jsem intervenován
několika poslanci v tom směru, že jsme včera
měli schůzovat o hodinu déle, aby otázkám
dodržování socialistické zákonnosti
mohlo být věnováno dosti času k projednání.
(Potlesk.)