To, co si však podle mého mínění
zasluhuje v perspektivách našeho soudnictví
zvláště naší pozornosti, je činnost
na jiném úseku, na úseku tak zvaných
sociálních práv občanů. Myslím,
že význam, který právě tu rozhodování
soudů může mít, jsme zatím nedocenili.
Kladně chci zhodnotit zkušenosti, které byly
učiněny s činností soudů na
úseku sociálního zabezpečení.
Vědomí občana, že se může
i tu dovolat rozhodnutí nezávislého soudu,
a pocit určité jistoty, právní bezpečnosti,
který mu taková úprava dává,
to jsou věci, jejichž význam nelze podceňovat.
Už sám procedurální postup, který
nese sebou řízení u soudu, prováděné
na podkladě zásady ústnosti a v kontradiktorním
řízení, výrazně k této
jistotě přispívá. Podobně je
tomu i v jiných případech. Myslím,
že zde je cesta, po které bude třeba jít
dál, a myšlenka, kterou bude na místě
dále rozvíjet.
Z tohoto hlediska je však - podle mého názoru
- také nutno dbát, aby u našich soudů
byly vytvořeny všechny podmínky k tomu, aby
tyto úkoly mohly zvládnout. To znamená, že
musíme usilovat o to, aby naše soudy byly obsazeny
dostatečným počtem pracovníků,
a to pracovníků vzdělaných a kvalitních.
Jde nám přirozeně především
o soudce. Nelze však přehlížet, že
velkou důležitost má i kvalitní a stabilní
pomocný soudní personál. Dnešní
stav na tomto úseku není nijak dobrý a je
mu třeba věnovat stálou pozornost. Bude jistě
i naši povinnosti, abychom všechny snahy po zlepšení
situace na tomto úseku všestranně podporovali.
Závěrem dovolte, abych konstatoval, že obě
zprávy ukazují, že v procesu upevňování
socialistické zákonnosti byl vykonán v uplynulých
dvou letech nemalý kus záslužné práce.
Je to výrazný doklad neustále se prohlubující
naší socialistické demokracie, dbající,
aby všude byl chráněn zájem společnosti
i našich občanů. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Kučerovi. Promluví posl. Jägerman.
Posl. Jägerman: Vážení soudruzi
a soudružky poslanci! Národní shromáždění
v posledním období schválilo řadu
zákonů na trestním úseku a ústavněprávní
výbor se zabýval kontrolou jejich působení.
Zákony byly přijaty proto, aby se upevnila socialistická
zákonnost, aby byl prohlouben účinnější
boj proti kriminalitě a jejím příčinám.
Výbory i plénum Národního shromáždění
žádaly sjednocení úsilí a zkvalitnění
práva všech příslušných
státních orgánů na tomto úseku.
Bylo zejména voláno po účinné
právní ochraně mládeže a příslušné
výbory NS předložily iniciativní návrhy.
Velmi mnoho se diskutovalo v televizi, v rozhlase, v novinách
a v časopisech o mládeži, o příčinách
její trestnosti. Ne vždy přesně, ne
vždy dobře a ne vždy se závaznými
závěry. A dobré závěry, které
se objevily v diskusi, nejsou často rychle uskutečňovány
v praxi. A nepůjde skutečně jen, jak již
bylo předřečníky řečeno,
o iniciativu pouze soudů, prokuratury a ministerstva vnitra,
ale při velkých společenských přeměnách
u nás musí jít o zájem celé
společnosti v otázkách ochrany mládeže,
o čemž svědčí samy podnětné
zprávy generálního prokurátora a předsedy
Nejvyššího soudu, které na půdě
pléna Národního shromáždění
upozorňují na zkvalitnění práce
orgánů trestního řízení,
na důslednější zapojení všech
státních, hospodářských a společenských
organizací do výchovy dětí, mládeže
a dospělých.
Tak jako nelze působit proti trestnosti mládeže
jen výchovně - a to již bylo řečeno
- tak nelze opravdu absolutizovat jen represi na protispolečenské
jevy. Často se diskutuje o prevenci a výchově
mezi dětmi, mládeží a dospívajícími
i mezi dospělými, ale častěji naše
společnost nebo její orgány léčí
už jen následky něčeho zanedbaného
a opomenutého předchozí výchovou a
vlivy na mládež v rodině, ve škole a v
práci.
Poslanci v ústavněprávním, zdravotním
i kulturním výboru došli k jednomu ze závěrů
- že je třeba např. jinak a kvalitněji
vybavit sociální péči o mládež
v každém okrese tak, aby neřešila případy
už jen aktuální, už jen následky
zanedbané péče o mládež a o její
výchovu v rodině, ale aby preventivně zabraňovala
následkům, které se těžko represívně
řeší, až už je pozdě. Avšak
dodnes čekáme na řešení. V ústavněprávním
výboru bylo kritizováno, jak se nedostatečně
plní vládní nařízení
č. 59 z roku 1964, už dnes vzpomínané
"o úkolech národních výborů
při péči o děti". Vláda
řídí národní výbory
a výbory NS by měly být již informovány
o připravovaných opatřeních.
Jestliže ve velkém okrese je dnes 5 školních
inspektorů, proč by nemohlo v okrese působit
5 inspektorů pro péči o děti a jejich
výchovu, proč by nešlo mezi ně rozdělit
okres, aby mohli jit přímo do terénu, do
vesnic, sídlišť, občanských výborů,
do škol a učilišť v prvé řadě
a vysvětlovat význam výchovy mládeže,
dětí a dospělých? Proč nemá
mít právě sociální péče
lepší vybavení a proč mají sociální
pracovníci vykonávat často jiné úkoly,
které jim nepřísluší, protože
mezi některými pracovníky národních
výborů není dosud správná dělba
práce, a proto také nedělají svou
profesi. Doporučujeme znovu na plénu NS vybavit
sociální péči tak, aby plnila svůj
úkol v prevenci a výchově. Myslíme,
že poslat nejlepší kádry do těchto
pracovišť znamená konkrétní řešení
jedné části výchovy mládeže.
Postavení sociální péče by
mělo odpovídat tomuto úkolu.
Soudružky a soudruzi, dost dlouho se vyskytuje otázka
východiska. Obecně se říká:
Co dál s mládeží? I když není
tato otázka dosti správně položena,
naše společnost má veliký zájem
na řešení otázky postavení a
významu mládeže ve státě, ve
společnosti a ve společenských organizacích.
Před časem docházelo i k sporům o
to, co kdo zanedbal na tomto úseku, zda stát a společnost
nebo škola, ČSM či ROH nebo už rodiče
doma? Skutečně dochází a bude docházet
k velikým společenským změnám,
a právě proto význam vzdělání
a výchovy tu vystupuje na přední místo.
Bude nutno začít v rodině s rodinnou výchovou.
Základem této výchovy je výchova dětí
do 6 let. Mladí se dnes žení velmi brzy - v
17, 18, 19 letech, ale bez zvláštních zkušeností.
A nevědí si rady s výchovou svých
dětí. Naše mladé rodiče je třeba
informovat a naučit je vychovávat děti. Právníci
by je měli učit odpovědnosti za děti
vůči společnosti a státu, lékaři
po stránce zdraví a hygieny a společenské
organizace, zejména ROH a ČSM, by měly učit
rodiče, jak vést děti po stránce mravní,
rozumové, po stránce charakteru, vztahu k práci
a ke kolektivu. Právě u dětí do 6
let, dokud je čas, je nutno začínat a tuto
zcela normální výchovu zavést, nebudeme-li
chtít později dlouhá léta léčit
narušené mladé lidi. Snad se všichni pamatujeme
na časy v rodinách, kdy děti doma ve městech
a na vesnici pracovaly, pomáhaly rodičům,
starší přebíraly odpovědnost
za výchovu nejmladších a jejich rodiče
jim sloužili za pravdivý příklad výchovy.
Dnes děti nepřišijí knoflík,
neumyjí nádobí a někteří
teoretici a kritikové hledají příčiny
trestnosti mládeže všude jinde než na pravém
místě - v rodině. Myslím, že
je nezbytné už zakončit akademické,
nekonečné diskuse o boji proti trestnosti mládeže
a přikročit k praktickým a účinným
závěrům. A pokud jde o rodiče a o
jejich odpovědnost za správnou výchovu svých
dětí, neměli bychom se obávat použít
jich u těch rodičů, kteří špatně
vychovávají děti a neplní ustanovení
zákona o rodině, neplní povinnosti vůči
společnosti, ani trestních sankcí.
Soudružky a soudruzi, v souvislosti s velikým posláním
ROH při novém pojetí pracovního zapojení
na závodech a při využití volného
času po práci by zejména psychologům
patřil úkol vysvětlit toto nové pojetí.
Dnes by mohly pracující ženy znovu prohlásit,
že je to dnes velmi odvážná otázka,
co by vskutku znamenala osvobozená domácnost a volný
čas matek pro citovou výchovu dětí.
Je přece známo, že pracující
žena stále doma vaří a pere i o nedělích.
Na otci často záleží, zda půjde
s dětmi ven, nebo půjde sám na fotbal. Matku
skutečně bude třeba uvolňovat od mnoha
starostí - neříkám od domácích
starostí, od výchovy dětí. Uvolňovat
od mnoha jiných povinností, protože potřebuje
doma citově děti vychovávat. V rodině
mají děti své nejpevnější
zázemí, v ní jsou optimální
podmínky pro jejich výchovu. Velké poslání
by splnil důkladný sociologický průzkum
těchto otázek. Objektivní zjišťování
příčin trestnosti mládeže a potřeby
rodinné výchovy, vyhodnocení výsledků
průzkumů a navrhování závěrů
do praxe. V každém případě však
nejlepší kádry by měly naši společnost
posílit pro výchovu mládeže v ČSM,
v Pionýru, v ROH i ve školách.
Soudružky a soudruzi, bylo už tu vzpomínáno,
jak vlastně je v závodech mládež vychovávána.
Tam, kde má mladý člověk nalézt
své druhé zázemí - ve svém
mateřském závodě - když dospívá
a začíná opouštět rodiče.
Je veden k zájmu o svůj vlastní závod?
Pokračuje v něm jeho výchova, má vždy
před sebou dobré příklady? Mistr,
učitel, vychovatel, dospělý ho honí
do práce, ve škole ho učili plnit povinnosti
v práci, ale mladý člověk si svůj
vztah k závodu vytváří podle normálního
života kolem sebe a podle vztahů lidí mezi
sebou a vztahů lidi ke starým pracovníkům.
Když však mladí vidí kolem sebe neúctu
k nejstarším, jejichž práce, kvalifikace
a zásluhy o vlast ve všech povoláních
nejsou dost často správně oceňovány,
vyvozuje si z toho závěr, že není oč
stát, když z toho nic nebude mít, bude-li se
namáhat, vzdělávat se, proč by se
tedy měl honit? Začne se starat sám o sebe,
o své já, a vytváří si svůj
vlastní, individualistický vztah ke společnosti,
vytváří si své zázemí
jinde a jiné. Proto je třeba podle mého názoru
změnit politické postavení ČSM ve
společnosti vůbec a zesílit výchovné
poslání ROH.
Stejně by měla naše společnost zkoumat poslání školy ve výchově mládeže. Tam se zatím stále jen vyučuje a provádí se rozumová výchova, opomíjí se citová, společenská, mravní a estetická výchova. Máme výborné učitele, všechna čest, ale ne už tolik vychovatele. Vztah k práci se u dětí málo pěstuje - nemyslím tím brigády na brambory. Dříve za starších časů učitel na vesnici i na měšťance uměl s dětmi nejen zpívat, cvičit, ale chodil s nimi do přírody, učil je roubovat stromy, pěstovat zeleninu, učil je lásce k přírodě a k rodičům, k starým a nemocným lidem, k rodné zemi, k vlasti.
,
Právě proto naše škola nesmí být
ochuzována o citovou a politickou výchovu a musí
i dnes převzít část funkce rodiny.
Ve škole má mládež nalézt svoje
citové prostředí a mít v ní
své vlastní zázemí. Musí se
opřít ve svém vývoji o svého
učitele stejně jako o rodinu. Již jen z tohoto
poslání školy vyvěrá, že
řešení výchovy mladé generace
nemůže skutečně ležet jen na některých
článcích našeho státu. Musí
to řešit celá společnost. Tomu však
dosud proces přeměny společenského
postavení naší organizace mládeže
ČSM a Pionýra neodpovídá. Proces jde
zvolna kupředu. Příčiny jsou v přitažlivosti
těchto organizací, které by mohly vést
děti a mládež k samostatnému rozvinutí,
k vyžití i k romantice. Děti a mládež
chtějí být samostatné, ale podle mého
názoru není jim dán dost široký
prostor pro iniciativu v práci, v zábavě
i pro výměnu názorů ve své
organizaci. Mladí, protože nejsou samostatní
a všechno je jim předkládáno hotové,
dost často nerozlišují hranici mezi tím,
co je společensky přípustné, a mezi
tím, co jde na kořeny společnosti, protože
necítí prostor pro samostatnost a pro kritiku. Možnost
pro kritiku starého má být co největší,
ale potom s ní nemáme už smlouvat, za hranicí
tohoto společenského prostoru už mladým
nemůžeme nic slevovat. Musíme od mladých
žádat odpovědnost do všech konsekvencí.
V pionýrské organizaci ani v ČSM, a zejména
ne v osmi a dvanácti letech, nemůžeme z dítěte
a z mladých udělat usedlé občany,
ale naopak můžeme vysílat nejlepší
funkcionáře, učitele, vychovatele a organizátory
pro práci s mládeží do ČSM, do
tělovýchovy a musíme tuto práci společensky
oceňovat. Možná, že by bylo správné
nezatěžovat pionýrskou organizaci školským
systémem a učinit z ní ne školskou,
ale samostatnou iniciativní dětskou organizaci ČSM
a vložit mnohou dobrou hřivnu do boje proti protispolečenským
výstřelkům jednotlivců. Škole
nikdo odpovědnost za další vývoj mládeže
ve společnosti z beder sejmout nemůže. Ze školy
musí vycházet mládež připravená
na tvrdý život mezi lidmi, aby nebyla později
zklamána, narazí-li na překážky
a nesnáze.
Bylo už, popravdě řečeno, mnoho učiněno
k objasnění této veliké problematiky
výchovy a přípravy mládeže do
života. Nyní je však čas přistupovat
k závěrům a uvádět je do praxe.
Kladně přistupovat k těmto otázkám
bude znamenat především uznat kladný
vztah mladé generace k socialismu. O tom, co bylo slavného
v historii, můžeme mladým vyprávět
a přiblížit jim všechno, co nám
bylo svaté. Ale oni znají bezprostřední
přítomnost, i když často jednostranně
a často uvěří každé pohádce
a povrchnímu názoru, protože si svůj
vlastní názor teprve tvoří. A pozitivně
s mládeží hovořit znamená hovořit
s ní naprosto otevřeně, z hlediska velké
důvěry v mládež, a bude po tak zvaném
generačním problému. Generace starých,
starších i mladých šly pospolu v bojích
za socialismus a věrně se spojovaly v dobách
pro naši zem nejtěžších. Dnes se
uměle vytvořily přehrady a ty je nutno odstranit.
Máme důvěru v mladé lidi a budeme
je podporovat v jejich kritice a odporu ke každému
lajdáctví a protekcionářství
a ke všemu, co zastarává, a jak to včera
řekl soudruh Borůvka "nerado odchází
dobrovolně ze scény. Socialismus, to je kniha otevřená,
kniha života a v této knize by měli mladí
lidé dobře umět číst, aby mohli
život poznat. Musíme však po nich chtít,
aby se plně účastnili vlastními silami
tohoto života, samostatně a s vlastní iniciativou.
V životě je skryto mnoho odvážného
romantismu.
My jsme stejným způsobem přicházeli
do veřejného života, nikdo nám nic nesliboval,
ale chtěli jsme všechno, celou republiku tehdy, když
nás komunistická strana volala k odpovědnosti.
Ale hovořit jen prostě o mládeži a nepomoci
jí otevřít cestu k novým životním
podmínkám a k novému životnímu
stylu by znamenalo mládeži nepomáhat, aby se
sama na své poslání připravila. Nemůžeme
přitom slevovat z nároků vůči
mladým lidem, není třeba se vyhýbat
střetání názorů a opravdové
tvrdosti v životní soutěži a není
třeba mladým cokoliv promíjet. Jde přece
o samostatnost mládeže. Té se musí učit
s námi v rodině, ve škole, v práci a
ve společenské činnosti.
Myslíme si, že bude nutné prohloubit analýzu
i vývoje trestné činnosti části
mládeže a jejich příčin a účinnost
boje proti výstřelkům. Tento boj je dosud
oslabován tím, že se nepodařilo, jak
bylo v obou zprávách řečeno, aktivizovat
činnost ostatních orgánů státu
a společenských organizací, a také
proto, že je často formální a na převýchovu
odsouzených prakticky nepůsobí. Je možno
uvítat jeden ze závěrů generálního
prokurátora, že je zabezpečována výstavba
kriminologického ústavu s tím, aby při
zkoumání příčin kriminality
a jejich podmínek byly uplatňovány vědecké
metody a využívalo se poznatků psychologie,
pedagogiky a psychiatrie.
Vědeckometodický ústav by měl spolupracovat
a radit se s lidmi, kteří jsou prakticky činní
v oblasti práce s dětmi a mládeží
a mají dlouholeté zkušenosti a kteří
znají, jak by se měla vykonávat prevence
v praxi. Měl by se opírat o zkušené
právníky, kteří by objasňovali
důsledky i možnosti nápravy. Nemohou chybět
ani lékaři - neurologové, psychiatři,
psychologové a pedagogové.
Výzkumný ústav pedagogický v Praze
se začíná zabývat těmito otázkami.
Zkušení pedagogové jsou v Brně, jako
např. pedagog František Ludvík, odborný
asistent dr. Smejkal a doc. Bažány v Bratislavě,
odborník pro pedopsychologii a dr. Kovalíková.
Tam jsou s metodickým zařízením nejdále.
Takoví lidé zaslouží větší
pozornost naší veřejnosti.
Za poslance ústavně-právního výboru
Národního shromáždění
doporučuji, v souladu se zprávou předsedy
Nejvyššího soudu o kvalitních a stabilizovaných
kádrech v soudnictví, zřídit a u některých
z větších soudů se vrátit ke
specializovaným senátům mládeže,
v nichž by zasedali zkušení soudci z lidu, soudci
zkušení ve věcech opatrovnických spolu
s trestními, dále zkušení advokáti,
pedagogové a psychiatři zabývající
se mládeží.
Tak jak se hovoří o velkém poslání
školy ve výchově dětí a mládeže,
jak naše doba nastoluje otázky výchovy a vzdělávání
pracujících a je voláno po vědeckém
výzkumu příčin trestnosti mládeže,
tak v jedné řadě preventivního boje
o novou generaci musí stát otevřeně
a poctivě všechny noviny, kina, divadla, rozhlas,
televize a celá naše kulturní fronta. To je
jejich společenské poslání. Dokud
je čas, a zde by to opravdu chtělo velikou iniciativu.
Ve zprávách se hovořilo o odstranění
příčin trestnosti mládeže jako
o kvalitativním úkolu celé naší
společnosti. Tak jako se nemůžeme zříkat
prostředků státního donucení
vůči lidem, kteří porušují
pracovní a státní kázeň a zásady
soužití, tak stejně důsledně
musíme uplatňovat všechny prostředky
výchovy a morálně ideologického působeni.
A to je poslání všech státních,
hospodářských a společenských
organizací. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Jägermanovi, dále bude hovořit s. posl.
Šubrt.
Posl. Šubrt: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci! Při přípravě
na dnešní plenární zasedání
jsem se zamýšlel nad dvěma otázkami.
První otázka se týká trestných
činů proti hospodářské kázni,
druhá otázka práv a povinností občanů
a účasti národních výborů
a jiných státních orgánů při
realizaci svých rozhodnutí.
Přijetím trestního zákona číslo
140 vstoupily dnem 1. ledna 1962 v platnost i nově založené
instituty trestního práva, zabývající
se porušováním hospodářské
kázně, narušováním řízení,
plánování a kontroly národního
hospodářství, porušováním
povinností při nakládání s
finančními a hmotnými prostředky,
dodávkou výrobků a prací zvlášť
vadné jakosti a porušováním povinnosti
v provozu socialistické organizace. Předtím
se tyto trestné činy posuzovaly podle jiných
ustanovení původního trestního práva
a některá jednání nebyla v nynější
podobě vůbec trestná, např. dodávka
výrobků a prací zvlášť vadné
jakosti.