Čtvrtek 30. června 1966

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji posl. Varmužovi. Přeje si ještě někdo promluvit v rozpravě? - Poslankyně Kopecká.

Posl. Kopecká: Soudružky a soudruzi, nebojte se, mám jen dotaz. (Smích.) Jako poslanec bych samozřejmě neměla přicházet s požadavkem na pracovní síly a na koruny, ale musím. Naši soudruzi soudci a prokurátoři mi říkají, že mají nesmírně mnoho práce, nesmírně mnoho přesčasových hodin a když přijde na někoho z nich, což se může stát, dlouhodobější nemoc, je to doslova katastrofa, není ani zapisovatelek. Když některá odejde na mateřskou dovolenou, což se také samozřejmě může stát, není nikdo, kdo by soudci napsal to nejpotřebnější.

Říkají mi také, že absolventi právnických fakult odcházejí raději na jiná pracoviště, do jiných odvětví než k soudu, protože jsou tam daleko lépe placeni. Myslím, že to je to hlavní a rozhodující, proč jsou ještě některé nedostatky v práci soudů a prokuratury.

Prosím proto ministerstvo spravedlnosti o odpověď na otázku, kdy a jak dojde k nějakému řešení. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji. Ještě někdo si přeje v rozpravě vystoupit? (Nikdo.)

Prosím tedy s. Bartušku, aby zaujal stanovisko k rozpravě.

Generální prokurátor dr. Bartuška: Soudruzi poslanci, soudružky poslankyně! V rozpravě, lze říci, byly celkem znovu rozvinuty některé důležité problémy, které souvisejí s procesem upevňování socialistické zákonnosti.

Je správné, že bylo poukázáno na to, že boj za upevnění zákonnosti a za snížení kriminality není nějakou izolovanou oblasti, ale že souvisí s celou řadou dalších společenských problémů. Je proto jen vítat podtržení toho, že je třeba, aby nejen orgány činné v trestním řízení, ale také ostatní státní orgány i společenské organizace svými vlastními prostředky přispěly k upevnění zákonnosti, zejména v boji za odstranění příčin porušování zákonnosti a při vyvozování nezbytných opatření k jejich nápravě.

Pokud jde o připomínku k uvádění nových zákonů v život, je s ním třeba souhlasit. Faktem je, že do konce r. 1965, jak o tom svědčí statistické údaje, které zatím máme k dispozici, došlo jen k účinnějšímu využívání zákona, kterým se postihují osoby, které se opětovně dopouštějí přestupků nebo provinění a u nichž předcházející opatření byla bezvýsledná. Všichni víme, že není dobrý stav, pokud jde o narušený výkon pravomoci veřejných činitelů, zejména orgánů VB. Často dochází i k ztěžování výkonu pravomoci veřejného činitele. Stejně také je všeobecně známo, jakým nebezpečným způsobem kriminalitu ovlivňuje podávání alkoholických nápojů mládeži. Právě v zájmu toho, abychom zesílili boj s těmito protispolečenskými činy a s touto trestnou činností, byly novelizovány v trestním zákoně tyto skutkové podstaty.

Soudruh Pešák má pravdu, že tady nedošlo k žádnému obratu. Skutečnost, že jsme stíhali do konce r. 1965 čtyři nebo tři osoby, sama ukazuje nesprávný přístup k této otázce. Položíme-li si otázku, proč tomu tak je, tvrdím, že je to nedostatek v odhalovací činnosti i nedostatek spolupráce veřejnosti s orgány společnosti; jinak nelze postih takových osob dovést do konce. Proto i z tohoto hlediska zde trvá základní úkol - zvyšovat úlohu lidu, společenských organizací v boji proti kriminalitě a jejím příčinám a za upevňování zákonnosti. To je rozhodující pro to, abychom dosáhli zesílení celého procesu upevňování socialistické zákonnosti.

Druhou oblastí, která zde byla diskutována, jsou otázky trestné činnosti mládeže. Je třeba souhlasit se všemi poznámkami a připomínkami, které zde byly řečeny. Ovšem je třeba vidět, že pachatelé trestných činů tvoří jen nepatrné promile z celkového počtu naší mládeže; není třeba, abychom dramatizovali celou tuto záležitost. Tomu nasvědčují čísla za poslední léta: v roce 1962 bylo vykázáno VB 6960 pachatelů, v roce 1963 7740, v roce 1964 8526, v roce 1965 9539.

Přitom musíme vidět, že těžiště našeho boje není v represi, ale v prevenci. Proto myslím, že jsou správné návrhy, které předkládáme vládě k projednání: aby byl zřízen zvláštní poradní, iniciativní a koordinační orgán při vládě, který by se těmito otázkami zabýval, aby byly zřízeny při národních výborech zvláštní komise pro péči o mládež s působností podle zákona o národních výborech, aby takové samostatné komise byly především zřízeny v městských národních výborech a byly obsazeny také kvalifikovanými pracovníky. Počty těchto pracovníků péče o mládež je třeba zvláště vysoko stanovit u takových míst, kde je více než 15 000 obyvatel.

Domnívám se, že bez těchto organizačních opatření, bez určitého nákladu, který bude stát zřízení kvalifikovaného aparátu bez vyřešení i mzdových otázek, bez vyřešení některých problémů v domovech ochrany mládeže, jejichž situace vyžaduje řešení, a to i poskytnutím materiálních prostředků na výstavbu, bychom stále jen tuto otázku proklamovali a nepřispěli k efektivnějšímu řešení. Vůle k řešení je dost, ale schází některé prostředky, které ovšem musíme dát: kvalifikovaný aparát, vytvoření organizačních předpokladů v městských národních výborech a krajských národních výborech, nepatrné zvýšení počtu pracovních sil, s tím spojené některé materiální náklady.

Myslím si, že problém je tak vážný a tak důležitý, že si zaslouží takovéto pozornosti. Proto prosím, aby i ministerstvo financí a Státní plánovací komise při projednávání tohoto materiálu ve vládě z tohoto hlediska posoudily naše návrhy a přispěly k jejich kladnému řešení.

Třetí otázkou, o které bych se chtěl zmínit, je otázka počtu pracovníků na prokuratuře a jejich platového ohodnocení. Je třeba říci, že je to otázka vážná. Fakt je - a říkám to s plnou odpovědností - že nebýt zákona o prokuratuře a jeho ustanovení o souhlasu generálního prokurátora s rozvázáním pracovního poměru, které podtrhlo celospolečenský význam funkce prokurátora a dovoluje posoudit jednotlivé případy, velmi těžko bychom zápasili vůbec se zajištěním pracovních sil. Potíž je skutečně v tom, že pracovníci nejsou dostatečně hmotně zainteresováni, že nejsou odměňování vždy vzhledem ke společenské úloze, kterou mají, a vzhledem k závažnosti problémů, které řeší. Vznikly také určité disproporce mezi odměňováním pracovníků v okresech i v krajích. Samozřejmě působí i zájem o pracovní síly ze strany hospodářské správy a skutečnost, že tam je nyní umožněna i dostatečná hmotná zainteresovanost pracovníků; to činí čím dále tím více tyto složky atraktivní a méně atraktivní prokuraturu a justici vůbec.

Chci ale také informovat plénum NS, že Státní komise pro finance, ceny a mzdy již obdržela náš návrh na řešeni, odpovědně se jim zabývala a podle příslibů, které máme, má být tento návrh do konce července také na plenární schůzi komise vyřešen. Prosím, aby tato otázka byla urychleně projednána také ve vládě, tak aby nová úprava mohla vstoupit v účinnost ještě v letošním roce, a aby i touto cestou byla zabezpečena působnost prokuratury; to platí také o justici a advokacii.

Ačkoliv nejsem zmocněn od ministra spravedlnosti se k tomu vyjádřit, chci upozornit, že souběžně byl také předložen Státní komisi pro finance, mzdy a ceny návrh, který řeší problémy advokacie.

Nakonec bych chtěl ujistit jménem všech pracovníků prokuratury, že si vysoce vážíme pomoci, kterou nám poskytují poslanci ve své práci. Náš kontakt s poslanci v krajích a okresech je velmi čilý, jejich náměty a podněty jak v plénu při projednáváni, tak v průběhu celého roku jsou velkou pomocí nejen při odstraňování konkrétních případů nezákonností a dovedení jich do konce, ale také při řešení řady zásadních otázek, zejména z hlediska trestní politiky a rozvíjení trestní praxe.

Chci ujistit Národní shromáždění, že všichni pracovníci prokuratury s plnou energií a silou, se vším svým umem a talentem, dají tyto síly k zabezpečení dalšího procesu upevňování zákonnosti a dalšího zkvalitnění celého trestního řízení. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji generálnímu prokurátorovi s. Bartuškovi. Soudruh Litera, předseda Nejvyššího soudu se vzdává závěrečného slova, nepřeje si promluvit; přistoupíme nyní k závěru.

Navrhuji, aby Národní shromáždění vzalo zprávu generálního prokurátora o stavu socialistické zákonnosti a činnosti prokuratury a zprávu předsedy Nejvyššího soudu o stavu zákonnosti v rozhodování soudů a dozoru Nejvyššího soudu na vědomí. Kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť zvedne ruku. (Poslanci hlasují.) Děkuji. Je někdo proti? Nikdo. Zdržel se někdo hlasování? Nikdo. Národní shromáždění vzalo zprávu generálního prokurátora o stavu socialistické zákonnosti a činnosti prokuratury a zprávu předsedy Nejvyššího soudu o stavu zákonnosti v rozhodování soudů a dozoru Nejvyššího soudu na vědomí.

Nyní projednáme devátý bod programu, kterým je

9. Volba členů výborů Národního shromáždění.

Dávám slovo místopředsedkyni Národního shromáždění s. Leflerové.

Místopředsedkyně NS s. Leflerová: Vážené soudružky a soudruzi, vzhledem k tomu, že změny v členství výborů NS musí provádět podle čl. 57 odst. 2 Ústavy a podle § 31 odst. 4 jednacího řádu plénum NS, doporučuje předsednictvo Národního shromáždění, aby poslanec František Matoušek, který dnes složil poslanecký slib, byl zvolen členem zemědělského výboru, dále aby poslanec Jan Šejna a Josef Šedík byli uvolnění na vlastní žádost z výboru zemědělského a zvolení do výboru ústavněprávního, dále pak poslanec Augustin Kvasnica byl z těchto důvodů uvolněn z ústavněprávního výboru a zvolen do výboru zemědělského. Tím dojde ke změně počtu členů výboru zemědělského, který bude mít místo dosavadních 43 jen 42 členů a ke změně počtu členů výboru ústavněprávního, který bude mít místo dosavadních 19 členů 20 členů. Uvedené změny v členství poslanců ve výborech jsou odůvodněny speciálními zájmy jmenovaných poslanců, které vyplývají z jejich pracovní a politické činnosti. Doporučuji proto, aby Národní shromáždění přednesené návrhy schválilo.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji soudružce Leflerové. Má někdo připomínky nebo jiný návrh? Nemá. Dávám hlasovat. Kdo souhlasí, aby poslanec František Matoušek byl zvolen členem zemědělského výboru, poslanec Šejna byl uvolněn ze zemědělského výboru a zvolen za člena výboru ústavněprávního, poslanec Josef Šedík byl uvolněn ze zemědělského výboru a zvolen za člena ústavněprávního výboru a poslanec Augustin Kvasnica byl uvolněn z ústavněprávního výboru a zvolen za člena výboru zemědělského a aby se počet členů zemědělského výboru upravil na 42 a ústavněprávního výboru na 20 členů, nechť zvedne ruku. (Poslanci hlasují.) Děkuji. Návrh je schválen.

Přistoupíme k desátému bodu pořadu, kterým jsou

10. Odpovědi na dotazy a interpelace poslanců.

Interpelace poslanců z minulého pléna NS byly zodpovězeny příslušnými resorty a odpovědi jsou otištěny částečně v č. 19 Zpráv pro poslance a částečně budou v příštím čísle. Z dnešního a včerejšího zasedání pléna NS byly vzneseny dotazy na soudruha ministra Hájka a s. ministra spravedlnosti dr. Neumanna. Další dotazy vzneseny nebyly. Pokud jde o dotazy na tyto dva soudruhy ministry, kteří jsou řádně omluveni, budou zodpovězeny písemně v zákonné lhůtě.

Má ještě někdo dotaz? Posl. Hejlová.

Posl. Hejlová: Soudružky a soudruzi, měla bych dva dotazy. V poslední době, když jsem se jako delegátka sjezdu zúčastnila schůzí na závodech, setkala jsem se s dvěma zásadními problémy, o kterých bych chtěla krátce hovořit.

Za prvé bych měla dotaz, se kterým jsem se setkala v závodě Perla 02 v České Třebové. Pracující zde, jak vedoucí brigád socialistické práce, tak nakonec stranická organizace se mě tázali, v jakém časovém rozmezí počítá ministerstvo spotřebního průmyslu s obnovou zastaralého strojního zařízeni, hlavně v souvislosti se zkracováním pracovní doby, kdy je velmi důležité a nutné zvýšit produktivitu práce. V tomto závodě je už intenzita práce na vysoké úrovni, takže se těžko dá bez nějaké renovace strojního parku dále zvyšovat. Jedná se o to, že doporučené dvě sudé volné soboty v provozech, kde je dvousměnný nebo vícesměnný provoz, nevyhovují. Tyto připomínky byly i v Tesle Lanškroun, kde jsem byla na schůzi. Když jsem si tyto věci ověřovala na okresní odborové radě a na okresním výboru strany. Soudruzi říkali, že skutečnost je taková, že opravdu v závodech, kde se směnuje, tyto dvě sudé volné soboty nevyhovují. Týkalo se to nejvíce žen v textilním průmyslu, kde se pracuje hodně na směny. Tyto ženy by musely pracovat dva týdny ráno a dva týdny na odpolední směnu. A to opravdu nevyhovuje. Pokud se tato věc řeší, chtěla bych ji podpořit, aby se připomínky pracujících žen v tomto směru skutečně vzaly v úvahu. Říkaly mi, že by to pro ně nebyla úleva, protože pracují ve velmi obtížných provozech. Např. v Perle je v dílně teplota 48°, a v tomto prostředí by musely pracovat 14 dní na odpolední směnu, když nepřihlížíme k rodinnému životu a u mladých ke kulturnímu životu. Nevyhovovalo by to. Žádaly mě, abych na to upozornila zodpovědné orgány a aby se poradily s vedením odborů, jak tyto věci řešit, aby byly ve prospěch pracujících a skutečně jim pomáhaly.

Druhý dotaz, resp. připomínka byla k tomu, a to budu říkat tak, jak jsem to dostala od soudruhů: "Jak dlouho bude trvat stále se zhoršující situace v náhradních dílech, konkrétně na motorová vozidla, a to ať už na motocykly nebo na automobily? " Řekli mi přímo: "Soudružko, myslíš, že je to příjemné anebo pro nás dobré, když platíme daň a celý rok, nebo více než půl roku se chodíme na motorku do garáže dívat, protože náhradní díly nejsou. My své úkoly musíme plnit, a proto se ptáme, jak plní své úkoly zodpovědný soudruh nebo resort, který má tyto náhradní díly vyrobit nebo distribuovat tak, aby je pracující měli k dispozici a aby mohli své prostředky skutečně využívat, ať jde o motorky nebo automobily. Pokud by byl zájem, o které náhradní díly jde, jsme ochotni z okresu poslat seznam. Je toho ale tolik a já myslím, že je to známá věc a že není třeba s tím zdržovat."

Jinak myslím, že bude správné, abychom si pro příští zasedání rozdělili čas tak, abychom nemuseli tak spěchat, což jistě úrovni dnešního zasedání nepřidá. Jistě to cítíme a bylo by snad možno to nějak vyřešit, abychom nemuseli omezovat ty, kteří nám sem přišli přednést zprávu nebo kteří chtěli k některému problému promluvit. Je to velmi důležitá a zásadní věc, abychom si časový plán udělali tak, aby skutečně všechny problémy, které mají být projednány, projednány byly.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji s. Hejlové.

První dotaz se týká ministryně Machačové, která je rovněž omluvena, takže podobně jako v předchozích případech, budou dotazy sděleny neprodleně zítra a v zákonné lhůtě budou příslušnými soudruhy zodpovězeny.

Čtvrtý dotaz se týká místopředsedy vlády s. Krejčího. Jestli si přeje odpovědět, prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády s. inž. Krejčí: Nedostatek náhradních dílů, soudružky a soudruzi poslanci, je chronickou záležitosti. Vypracovali jsme koncepci ve vedení nového ministerstva, jak co nejrychleji tento nedostatek odstranit. Budu informovat soudružku i ostatní soudruhy, jaká opatření děláme, poněvadž celková koncepce na postupné odstranění těchto nedostatků je zpracována a my do roku 1970 do součástkové základny a do výzbroje musíme dát 580 mil. Kčs, abychom odstranili nerovnováhu mezi výrobou náhradních dílů a finalitou. Těchto 580 mil. Kčs pak umožní, aby výroba, například osobních automobilů, která se postupně v Mladé Boleslavi bude zvyšovat ze 120 000 na 150 000, byla kryta příslušnými náhradními díly. Jednáme rovněž s ministerstvem chemie, které má pokrýt náhradní díly, pokud se týká gumy a těsnění, a s ministerstvem spotřebního průmyslu, pokud jde o dodávky skla a výstroje z jejich resortu.

Podrobná zpráva je zpracována, předložena vládě i stranickým orgánům k posouzení a k rozhodnutí.

Budu podrobně informovat interpelující poslankyni o detailech, jak budeme tyto otázky řešit.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji s. Krejčímu.

Tím jsou všechny otázky vyčerpány a vyčerpán je také pořad naši schůze. Sděluji ještě, že zítra v 9 hodin se koná schůze předsednictva NS.

Děkuji poslankyním a poslancům a končím schůzi Národního shromáždění.

(Schůze skončena v 18 hod. 56 min.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP