Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Varmužovi. Přeje si ještě někdo
promluvit v rozpravě? - Poslankyně Kopecká.
Posl. Kopecká: Soudružky a soudruzi, nebojte
se, mám jen dotaz. (Smích.) Jako poslanec
bych samozřejmě neměla přicházet
s požadavkem na pracovní síly a na koruny,
ale musím. Naši soudruzi soudci a prokurátoři
mi říkají, že mají nesmírně
mnoho práce, nesmírně mnoho přesčasových
hodin a když přijde na někoho z nich, což
se může stát, dlouhodobější
nemoc, je to doslova katastrofa, není ani zapisovatelek.
Když některá odejde na mateřskou dovolenou,
což se také samozřejmě může
stát, není nikdo, kdo by soudci napsal to nejpotřebnější.
Říkají mi také, že absolventi
právnických fakult odcházejí raději
na jiná pracoviště, do jiných odvětví
než k soudu, protože jsou tam daleko lépe placeni.
Myslím, že to je to hlavní a rozhodující,
proč jsou ještě některé nedostatky
v práci soudů a prokuratury.
Prosím proto ministerstvo spravedlnosti o odpověď
na otázku, kdy a jak dojde k nějakému řešení.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji.
Ještě někdo si přeje v rozpravě
vystoupit? (Nikdo.)
Prosím tedy s. Bartušku, aby zaujal stanovisko k rozpravě.
Generální prokurátor dr. Bartuška:
Soudruzi poslanci, soudružky poslankyně! V rozpravě,
lze říci, byly celkem znovu rozvinuty některé
důležité problémy, které souvisejí
s procesem upevňování socialistické
zákonnosti.
Je správné, že bylo poukázáno
na to, že boj za upevnění zákonnosti
a za snížení kriminality není nějakou
izolovanou oblasti, ale že souvisí s celou řadou
dalších společenských problémů.
Je proto jen vítat podtržení toho, že
je třeba, aby nejen orgány činné v
trestním řízení, ale také ostatní
státní orgány i společenské
organizace svými vlastními prostředky přispěly
k upevnění zákonnosti, zejména v boji
za odstranění příčin porušování
zákonnosti a při vyvozování nezbytných
opatření k jejich nápravě.
Pokud jde o připomínku k uvádění
nových zákonů v život, je s ním
třeba souhlasit. Faktem je, že do konce r. 1965, jak
o tom svědčí statistické údaje,
které zatím máme k dispozici, došlo
jen k účinnějšímu využívání
zákona, kterým se postihují osoby, které
se opětovně dopouštějí přestupků
nebo provinění a u nichž předcházející
opatření byla bezvýsledná. Všichni
víme, že není dobrý stav, pokud jde
o narušený výkon pravomoci veřejných
činitelů, zejména orgánů VB.
Často dochází i k ztěžování
výkonu pravomoci veřejného činitele.
Stejně také je všeobecně známo,
jakým nebezpečným způsobem kriminalitu
ovlivňuje podávání alkoholických
nápojů mládeži. Právě
v zájmu toho, abychom zesílili boj s těmito
protispolečenskými činy a s touto trestnou
činností, byly novelizovány v trestním
zákoně tyto skutkové podstaty.
Soudruh Pešák má pravdu, že tady nedošlo
k žádnému obratu. Skutečnost, že
jsme stíhali do konce r. 1965 čtyři nebo
tři osoby, sama ukazuje nesprávný přístup
k této otázce. Položíme-li si otázku,
proč tomu tak je, tvrdím, že je to nedostatek
v odhalovací činnosti i nedostatek spolupráce
veřejnosti s orgány společnosti; jinak nelze
postih takových osob dovést do konce. Proto i z
tohoto hlediska zde trvá základní úkol
- zvyšovat úlohu lidu, společenských
organizací v boji proti kriminalitě a jejím
příčinám a za upevňování
zákonnosti. To je rozhodující pro to, abychom
dosáhli zesílení celého procesu upevňování
socialistické zákonnosti.
Druhou oblastí, která zde byla diskutována,
jsou otázky trestné činnosti mládeže.
Je třeba souhlasit se všemi poznámkami a připomínkami,
které zde byly řečeny. Ovšem je třeba
vidět, že pachatelé trestných činů
tvoří jen nepatrné promile z celkového
počtu naší mládeže; není
třeba, abychom dramatizovali celou tuto záležitost.
Tomu nasvědčují čísla za poslední
léta: v roce 1962 bylo vykázáno VB 6960 pachatelů,
v roce 1963 7740, v roce 1964 8526, v roce 1965 9539.
Přitom musíme vidět, že těžiště
našeho boje není v represi, ale v prevenci. Proto
myslím, že jsou správné návrhy,
které předkládáme vládě
k projednání: aby byl zřízen zvláštní
poradní, iniciativní a koordinační
orgán při vládě, který by se
těmito otázkami zabýval, aby byly zřízeny
při národních výborech zvláštní
komise pro péči o mládež s působností
podle zákona o národních výborech,
aby takové samostatné komise byly především
zřízeny v městských národních
výborech a byly obsazeny také kvalifikovanými
pracovníky. Počty těchto pracovníků
péče o mládež je třeba zvláště
vysoko stanovit u takových míst, kde je více
než 15 000 obyvatel.
Domnívám se, že bez těchto organizačních
opatření, bez určitého nákladu,
který bude stát zřízení kvalifikovaného
aparátu bez vyřešení i mzdových
otázek, bez vyřešení některých
problémů v domovech ochrany mládeže,
jejichž situace vyžaduje řešení,
a to i poskytnutím materiálních prostředků
na výstavbu, bychom stále jen tuto otázku
proklamovali a nepřispěli k efektivnějšímu
řešení. Vůle k řešení
je dost, ale schází některé prostředky,
které ovšem musíme dát: kvalifikovaný
aparát, vytvoření organizačních
předpokladů v městských národních
výborech a krajských národních výborech,
nepatrné zvýšení počtu pracovních
sil, s tím spojené některé materiální
náklady.
Myslím si, že problém je tak vážný
a tak důležitý, že si zaslouží
takovéto pozornosti. Proto prosím, aby i ministerstvo
financí a Státní plánovací
komise při projednávání tohoto materiálu
ve vládě z tohoto hlediska posoudily naše návrhy
a přispěly k jejich kladnému řešení.
Třetí otázkou, o které bych se chtěl
zmínit, je otázka počtu pracovníků
na prokuratuře a jejich platového ohodnocení.
Je třeba říci, že je to otázka
vážná. Fakt je - a říkám
to s plnou odpovědností - že nebýt zákona
o prokuratuře a jeho ustanovení o souhlasu generálního
prokurátora s rozvázáním pracovního
poměru, které podtrhlo celospolečenský
význam funkce prokurátora a dovoluje posoudit jednotlivé
případy, velmi těžko bychom zápasili
vůbec se zajištěním pracovních
sil. Potíž je skutečně v tom, že
pracovníci nejsou dostatečně hmotně
zainteresováni, že nejsou odměňování
vždy vzhledem ke společenské úloze,
kterou mají, a vzhledem k závažnosti problémů,
které řeší. Vznikly také určité
disproporce mezi odměňováním pracovníků
v okresech i v krajích. Samozřejmě působí
i zájem o pracovní síly ze strany hospodářské
správy a skutečnost, že tam je nyní
umožněna i dostatečná hmotná
zainteresovanost pracovníků; to činí
čím dále tím více tyto složky
atraktivní a méně atraktivní prokuraturu
a justici vůbec.
Chci ale také informovat plénum NS, že Státní
komise pro finance, ceny a mzdy již obdržela náš
návrh na řešeni, odpovědně se
jim zabývala a podle příslibů, které
máme, má být tento návrh do konce
července také na plenární schůzi
komise vyřešen. Prosím, aby tato otázka
byla urychleně projednána také ve vládě,
tak aby nová úprava mohla vstoupit v účinnost
ještě v letošním roce, a aby i touto cestou
byla zabezpečena působnost prokuratury; to platí
také o justici a advokacii.
Ačkoliv nejsem zmocněn od ministra spravedlnosti
se k tomu vyjádřit, chci upozornit, že souběžně
byl také předložen Státní komisi
pro finance, mzdy a ceny návrh, který řeší
problémy advokacie.
Nakonec bych chtěl ujistit jménem všech pracovníků
prokuratury, že si vysoce vážíme pomoci,
kterou nám poskytují poslanci ve své práci.
Náš kontakt s poslanci v krajích a okresech
je velmi čilý, jejich náměty a podněty
jak v plénu při projednáváni, tak
v průběhu celého roku jsou velkou pomocí
nejen při odstraňování konkrétních
případů nezákonností a dovedení
jich do konce, ale také při řešení
řady zásadních otázek, zejména
z hlediska trestní politiky a rozvíjení trestní
praxe.
Chci ujistit Národní shromáždění,
že všichni pracovníci prokuratury s plnou energií
a silou, se vším svým umem a talentem, dají
tyto síly k zabezpečení dalšího
procesu upevňování zákonnosti a dalšího
zkvalitnění celého trestního řízení.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
generálnímu prokurátorovi s. Bartuškovi.
Soudruh Litera, předseda Nejvyššího soudu
se vzdává závěrečného
slova, nepřeje si promluvit; přistoupíme
nyní k závěru.
Navrhuji, aby Národní shromáždění
vzalo zprávu generálního prokurátora
o stavu socialistické zákonnosti a činnosti
prokuratury a zprávu předsedy Nejvyššího
soudu o stavu zákonnosti v rozhodování soudů
a dozoru Nejvyššího soudu na vědomí.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť
zvedne ruku. (Poslanci hlasují.) Děkuji.
Je někdo proti? Nikdo. Zdržel se někdo hlasování?
Nikdo. Národní shromáždění
vzalo zprávu generálního prokurátora
o stavu socialistické zákonnosti a činnosti
prokuratury a zprávu předsedy Nejvyššího
soudu o stavu zákonnosti v rozhodování soudů
a dozoru Nejvyššího soudu na vědomí.
Nyní projednáme devátý bod programu,
kterým je
9. Volba členů výborů Národního
shromáždění.
Dávám slovo místopředsedkyni Národního
shromáždění s. Leflerové.
Místopředsedkyně NS s. Leflerová:
Vážené soudružky a soudruzi, vzhledem
k tomu, že změny v členství výborů
NS musí provádět podle čl. 57 odst.
2 Ústavy a podle § 31 odst. 4 jednacího řádu
plénum NS, doporučuje předsednictvo Národního
shromáždění, aby poslanec František
Matoušek, který dnes složil poslanecký
slib, byl zvolen členem zemědělského
výboru, dále aby poslanec Jan Šejna a Josef
Šedík byli uvolnění na vlastní
žádost z výboru zemědělského
a zvolení do výboru ústavněprávního,
dále pak poslanec Augustin Kvasnica byl z těchto
důvodů uvolněn z ústavněprávního
výboru a zvolen do výboru zemědělského.
Tím dojde ke změně počtu členů
výboru zemědělského, který
bude mít místo dosavadních 43 jen 42 členů
a ke změně počtu členů výboru
ústavněprávního, který bude
mít místo dosavadních 19 členů
20 členů. Uvedené změny v členství
poslanců ve výborech jsou odůvodněny
speciálními zájmy jmenovaných poslanců,
které vyplývají z jejich pracovní
a politické činnosti. Doporučuji proto, aby
Národní shromáždění přednesené
návrhy schválilo.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
soudružce Leflerové. Má někdo připomínky
nebo jiný návrh? Nemá. Dávám
hlasovat. Kdo souhlasí, aby poslanec František Matoušek
byl zvolen členem zemědělského výboru,
poslanec Šejna byl uvolněn ze zemědělského
výboru a zvolen za člena výboru ústavněprávního,
poslanec Josef Šedík byl uvolněn ze zemědělského
výboru a zvolen za člena ústavněprávního
výboru a poslanec Augustin Kvasnica byl uvolněn
z ústavněprávního výboru a
zvolen za člena výboru zemědělského
a aby se počet členů zemědělského
výboru upravil na 42 a ústavněprávního
výboru na 20 členů, nechť zvedne ruku.
(Poslanci hlasují.) Děkuji. Návrh
je schválen.
Přistoupíme k desátému bodu pořadu,
kterým jsou
10. Odpovědi na dotazy a interpelace poslanců.
Interpelace poslanců z minulého pléna NS
byly zodpovězeny příslušnými
resorty a odpovědi jsou otištěny částečně
v č. 19 Zpráv pro poslance a částečně
budou v příštím čísle.
Z dnešního a včerejšího zasedání
pléna NS byly vzneseny dotazy na soudruha ministra Hájka
a s. ministra spravedlnosti dr. Neumanna. Další dotazy
vzneseny nebyly. Pokud jde o dotazy na tyto dva soudruhy ministry,
kteří jsou řádně omluveni,
budou zodpovězeny písemně v zákonné
lhůtě.
Má ještě někdo dotaz? Posl. Hejlová.
Posl. Hejlová: Soudružky a soudruzi, měla
bych dva dotazy. V poslední době, když jsem
se jako delegátka sjezdu zúčastnila schůzí
na závodech, setkala jsem se s dvěma zásadními
problémy, o kterých bych chtěla krátce
hovořit.
Za prvé bych měla dotaz, se kterým jsem se
setkala v závodě Perla 02 v České
Třebové. Pracující zde, jak vedoucí
brigád socialistické práce, tak nakonec stranická
organizace se mě tázali, v jakém časovém
rozmezí počítá ministerstvo spotřebního
průmyslu s obnovou zastaralého strojního
zařízeni, hlavně v souvislosti se zkracováním
pracovní doby, kdy je velmi důležité
a nutné zvýšit produktivitu práce. V
tomto závodě je už intenzita práce na
vysoké úrovni, takže se těžko dá
bez nějaké renovace strojního parku dále
zvyšovat. Jedná se o to, že doporučené
dvě sudé volné soboty v provozech, kde je
dvousměnný nebo vícesměnný
provoz, nevyhovují. Tyto připomínky byly
i v Tesle Lanškroun, kde jsem byla na schůzi. Když
jsem si tyto věci ověřovala na okresní
odborové radě a na okresním výboru
strany. Soudruzi říkali, že skutečnost
je taková, že opravdu v závodech, kde se směnuje,
tyto dvě sudé volné soboty nevyhovují.
Týkalo se to nejvíce žen v textilním
průmyslu, kde se pracuje hodně na směny.
Tyto ženy by musely pracovat dva týdny ráno
a dva týdny na odpolední směnu. A to opravdu
nevyhovuje. Pokud se tato věc řeší,
chtěla bych ji podpořit, aby se připomínky
pracujících žen v tomto směru skutečně
vzaly v úvahu. Říkaly mi, že by to pro
ně nebyla úleva, protože pracují ve
velmi obtížných provozech. Např. v Perle
je v dílně teplota 48°, a v tomto prostředí
by musely pracovat 14 dní na odpolední směnu,
když nepřihlížíme k rodinnému
životu a u mladých ke kulturnímu životu.
Nevyhovovalo by to. Žádaly mě, abych na to
upozornila zodpovědné orgány a aby se poradily
s vedením odborů, jak tyto věci řešit,
aby byly ve prospěch pracujících a skutečně
jim pomáhaly.
Druhý dotaz, resp. připomínka byla k tomu,
a to budu říkat tak, jak jsem to dostala od soudruhů:
"Jak dlouho bude trvat stále se zhoršující
situace v náhradních dílech, konkrétně
na motorová vozidla, a to ať už na motocykly
nebo na automobily? " Řekli mi přímo:
"Soudružko, myslíš, že je to příjemné
anebo pro nás dobré, když platíme daň
a celý rok, nebo více než půl roku se
chodíme na motorku do garáže dívat,
protože náhradní díly nejsou. My své
úkoly musíme plnit, a proto se ptáme, jak
plní své úkoly zodpovědný soudruh
nebo resort, který má tyto náhradní
díly vyrobit nebo distribuovat tak, aby je pracující
měli k dispozici a aby mohli své prostředky
skutečně využívat, ať jde o motorky
nebo automobily. Pokud by byl zájem, o které náhradní
díly jde, jsme ochotni z okresu poslat seznam. Je toho
ale tolik a já myslím, že je to známá
věc a že není třeba s tím zdržovat."
Jinak myslím, že bude správné, abychom
si pro příští zasedání
rozdělili čas tak, abychom nemuseli tak spěchat,
což jistě úrovni dnešního zasedání
nepřidá. Jistě to cítíme a
bylo by snad možno to nějak vyřešit, abychom
nemuseli omezovat ty, kteří nám sem přišli
přednést zprávu nebo kteří
chtěli k některému problému promluvit.
Je to velmi důležitá a zásadní
věc, abychom si časový plán udělali
tak, aby skutečně všechny problémy,
které mají být projednány, projednány
byly.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Hejlové.
První dotaz se týká ministryně Machačové,
která je rovněž omluvena, takže podobně
jako v předchozích případech, budou
dotazy sděleny neprodleně zítra a v zákonné
lhůtě budou příslušnými
soudruhy zodpovězeny.
Čtvrtý dotaz se týká místopředsedy
vlády s. Krejčího. Jestli si přeje
odpovědět, prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády s. inž. Krejčí:
Nedostatek náhradních dílů, soudružky
a soudruzi poslanci, je chronickou záležitosti. Vypracovali
jsme koncepci ve vedení nového ministerstva, jak
co nejrychleji tento nedostatek odstranit. Budu informovat soudružku
i ostatní soudruhy, jaká opatření
děláme, poněvadž celková koncepce
na postupné odstranění těchto nedostatků
je zpracována a my do roku 1970 do součástkové
základny a do výzbroje musíme dát
580 mil. Kčs, abychom odstranili nerovnováhu mezi
výrobou náhradních dílů a finalitou.
Těchto 580 mil. Kčs pak umožní, aby
výroba, například osobních automobilů,
která se postupně v Mladé Boleslavi bude
zvyšovat ze 120 000 na 150 000, byla kryta příslušnými
náhradními díly. Jednáme rovněž
s ministerstvem chemie, které má pokrýt náhradní
díly, pokud se týká gumy a těsnění,
a s ministerstvem spotřebního průmyslu, pokud
jde o dodávky skla a výstroje z jejich resortu.
Podrobná zpráva je zpracována, předložena
vládě i stranickým orgánům
k posouzení a k rozhodnutí.
Budu podrobně informovat interpelující poslankyni
o detailech, jak budeme tyto otázky řešit.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Krejčímu.
Tím jsou všechny otázky vyčerpány
a vyčerpán je také pořad naši
schůze. Sděluji ještě, že zítra
v 9 hodin se koná schůze předsednictva NS.
Děkuji poslankyním a poslancům a končím
schůzi Národního shromáždění.