Středa 5. dubna 1967

Sami dnes vidíme, že objektivní situace v národním hospodářství vyžadovala od nás ještě více a účinněji působit na zkvalitnění řízení, zejména v centrální sféře.

Posuzujeme-li věci s určitým časovým odstupem, i my v ústřední komisi, tak jako jiné orgány centrálního řízení, jsme postihovali více důsledky než příčiny problémů a nepodařilo se nám vždy hodnotit věci ve všech souvislostech a s takovými výsledky, jak jsme si sami přáli.

Souhrnně lze říci, že to, jak se účinnost práce soustavy v jednotlivých oblastech a na jednotlivých stupních řízení prakticky projevovala, záviselo tedy jak na vnitřních silách soustavy, tak i na vnějších objektivních podmínkách.

Účinnost naší práce jsme nespatřovali jen ve vyřešení určitých otázek, ale sledovali jsme i její další stránky.

Snažili jsme se získávat pro odstraňování nedostatků a nedisciplinovanosti širokou základnu. Řadu akcí jsme proto prováděli ve spolupráci s Revolučním odborovým hnutím, s Československým svazem mládeže, s příslušnými orgány národních výborů i s dalšími orgány. Využívali jsme zkušeností a znalostí rozsáhlého aktivu odborníků, který se zúčastňoval naší kontrolní činnosti.

Pomáhali jsme - v době, kdy nedostatky a potíže byly zvláště výrazné - formovat veřejné mínění k tomu, aby se lidé nechovali k nedostatkům netečně, aby na ně upozorňovali a aktivně se podíleli na jejich řešení. Výrazem toho je důvěra občanů, s níž se obracejí na komise lidové kontroly - od závodních a místních až po ústřední - se svými potížemi a starostmi, a co je zvlášť potěšitelné, i s řadou podnětů.

Práce v komisích lidové kontroly měla výchovný účinek i na samotné členy komisí. Postupně zvládali jednu z důležitých oblastí řízení - kontrolu. Tato práce je náročná nejen na politickou a odbornou vyspělost. Vyžaduje od členů hodně obětavosti vzhledem ke složitosti řešené problematiky i vzhledem k tomu, že je tato funkce vykonávána převážně po pracovní době. Klade nároky na charakterové vlastnosti členů komisí. Přivádí je při důsledném vyžadování plnění povinností a při řešení nepopulárních otázek někdy do nezáviděníhodné pozice z hlediska názorů vedoucích pracovníků a leckdy i z hlediska jejich života v rámci pracovního kolektivu.

Pro vedoucí pracovníky na druhé straně to znamenalo pracovat v podmínkách rostoucího vlivu pracujících na řízení a počítat s jejich bezprostřední reakcí na úroveň řídící práce.

Ekonomický přínos není tedy jediným měřítkem. Důležitý je i politický přínos soustavy pro prohlubováni demokratizace našeho veřejného života a pro výchovnou stránku, která je s tím spojena.

Práce členů komisí lidové kontroly, zejména její společenský význam v závodech a místech při upevňování pracovní a státní disciplíny, byla oceněna na okresních a krajských konferencích KSČ a byla kladně hodnocena i na XIII. sjezdu KČS.

Praxe potvrdila, že kontrola je jednou z oblastí, kde lze účast pracujících na řízení účinně uplatnit. Prostřednictvím kontroly mohou pracující ovlivňovat činnost orgánů státní a hospodářské správy a působit k všestrannému a včasnému uspokojování jak potřeb vlastních, tak i potřeb celospolečenských.

* * *

Soudružky a soudruzi,

další činnost komisí lidové kontroly a tedy i ústřední komise, která bude dnes zvolena, se bude rozvíjet v podmínkách rostoucího vlivu činitelů, působících na intenzívní rozvoj našeho národního hospodářství v souladu se zásadami zdokonaleného systému řízení.

Jsme přesvědčeni, že nová soustava řízení, dokážeme-li ji dovedně uplatňovat, je nástrojem k dalšímu všestrannému rozvoji socialistické společnosti. Jednotlivé ekonomické nástroje ve svých principech jsou s to působit k zajišťování úkolů, které jsou stanoveny státním plánem rozvoje národního hospodářství. Soustavě ekonomických nástrojů jsou vlastní i určité regulační prvky, které mohou napomoci překlenout rozpornost ekonomických zájmů mezi centrálním řízením a podnikem, mezi podnikem a jednotlivcem. Zkušenosti, i když z krátké doby, však na druhé straně ukazují, že přes příznivé výsledky v zavádění zdokonalené soustavy řízení jsou četné problémy a některé ekonomické nástroje nepůsobí ještě ve všech oblastech jednoznačně v souladu s celospolečenskými zájmy.

Z tohoto hlediska je nutné střežit, aby i v podmínkách zvyšující se samostatnosti a rozšiřující se pravomoci v rozhodování a záměrného působení k co největšímu uvolnění osobní iniciativy činnost a úsilí vynakládané na všech stupních řízení spěly k základnímu ekonomickému cíli - ke stále dokonalejšímu uspokojování neustále rostoucích potřeb celé společnosti.

Tato objektivní kontrola prováděná všemi orgány centrálního řízení v souladu s jejich působností musí se stát jednou z účinných zábran důsledků uvedených tendencí, pokud budou působit negativně.

Nadále bude nutné rozvíjet demokratické prvky v řízení a tedy i v kontrole.

Ze samotné podstaty naší společnosti vyplývá, že přenášení určité části organizátorské funkce z centrálních orgánů na nižší stupně zastupitelských orgánů a hospodářského vedení musí být spojeno se zvyšováním reálného vlivu lidí na tento proces. Při uplatňování ekonomických nástrojů řízení je kupříkladu počítáno s vlivem pracujících prostřednictvím společenských organizací na používání řady fondů. Na podnicích půjde o zájem pracujících, podněcovaný mzdami a výplatou podílů na výsledcích hospodaření, ale též řadou morálních činitelů. Také rozpočty národních výborů a jejich plnění se budou ve větší míře než dosud dotýkat zájmů občanů. Například národní výbory získávají nyní prostředky poskytováním služeb, starají se o vybírání některých daní a odvodů a do jejich rozpočtu plynou různé poplatky od občanů. Musíme tedy počítat, že se občané budou zajímat o to, jak jsou, anebo jak budou prostředky rozpočtu národního výboru použity. Bude se také zvyšovat zájem občanů o výsledky hospodaření v celostátním měřítku. Na těchto několika málo příkladech jsem chtěl ilustrovat, že prvky demokratizace v podmínkách ekonomického řízení nabývají kvalitativně nového charakteru.

Kontrolní činnost bude v podmínkách uplatňování ekonomického systému řízení procházet určitým vývojem, který bude směřovat k zabezpečování potřeb řízení v oblasti kontroly, a to diferencovaně, podle působnosti na jednotlivých stupních řízení co do rozsahu obsahu, metod i forem práce. O kontrole a jejím uspořádání bylo zejména v minulém roce mnoho diskusí, k nimž bylo zaujato zásadní stanovisko na zasedání ÚV KSČ v prosinci minulého roku.

V souladu s tím je tato významná a přitom složitá problematika rozpracovávána pod bezprostředním vedením vlády.

Soudružky a soudruzi,

v současné době máme před sebou úkol rozpracovat obsah činnosti a vytvořit organizaci volených komisí lidové kontroly tak, aby byly těsněji propojeny se zastupitelskými a společenskými orgány. Budou vykonávat funkci státní a společenské kontroly, a to podle potřeb Národního shromáždění a vlády, podle potřeb národních výborů a v podnicích v souladu s činností ROH.

Činnost Ústřední komise lidové kontroly bude směřovat především do oblasti plnění zákonů a ostatních právních předpisů usnesení KSČ, týkajících se státních a hospodářských orgánů, závažných usnesení pléna a předsednictva Národního shromáždění a plnění usnesení vlády. Zaměříme se přitom především na podmínky pro řešení věcných problémů rozvoje národního hospodářství a kultury. Půjde nám zejména o společenské a ekonomické posouzení výsledků, které příslušný orgán svým opatřením sledoval a současně s tím i o posouzení samotného opatření, zda již nebylo životem překonáno v souvislosti s dalšími opatřeními a dalším vývojem dané oblasti. Chceme svou činností aktivně napomáhat Národnímu shromáždění a vládě v prosazování celospolečenských zájmů a státní disciplíny, v zajišťování účinné práce státního a hospodářského aparátu při zavádění nové soustavy řízení v zajišťování ochrany majetku v socialistickém vlastnictví a v úsilí, aby prostředky spolčenosti byly vynakládány s největší efektivností a hospodárností.

Ústřední komise lidové kontroly bude v příštím období zajišťovat především úkoly, které jí budou uloženy Národním shromážděním a vládou. Výsledky práce budeme překládat Národnímu shromáždění a jeho orgánům podle jejich požadavků a potřeb a svou činnost přizpůsobíme rytmu práce výborů Národního shromáždění i požadavkům poslanců.

Větší sepětí činnosti Ústřední komise lidové kontroly s kontrolní funkcí Národního shromáždění a jeho orgánů, ke kterému naše činnost v poslední době směřovala, se v praxi osvědčilo.

Pokud jde o komisi lidové kontroly Slovenské národní rady, která je orgánem SNR a oblastním orgánem Ústřední komise lidové kontroly na Slovensku, je její postavení a vztah k Slovenské národní radě dáno a plně se osvědčilo. V činnosti Slovenské národní rady se slučuje zákonodárná a výkonná funkce, a tím vztah komise lidové kontroly Slovenské národní rady k zastupitelskému a výkonnému orgánu odpovídá zásadám, které byly pro další činnost orgánů lidové kontroly vytyčeny ústředním výborem strany.

K užšímu sepětí práce komisí lidové kontroly se zastupitelskými orgány dojde i v krajích a okresech. Vycházíme z toho, že na základě usnesení XIII. sjezdu KSČ budou postupně realizována konkrétní opatření k dalšímu posilování pravomoci a odpovědnosti národních výborů, k prohloubení jejich působení při slaďování celospolečenských zájmů se zájmy místními a k vytváření širokého prostoru pro rozvinutí jejich práce.

Těmto praktickým opatřením i dalším tendencím vývoje v působnosti národních výborů musí odpovídat i činnost komisí lidové kontroly a jejich organizační uspořádání. Podle stavu prací na přípravě zákona o národních výborech se předpokládá, že komise lidové kontroly se stanou kontrolními orgány národního výboru, který je také bude volit. Plénum národního výboru bude mít k dispozici volenou komisi lidové kontroly a získá tak nástroj pro výkon své kontrolní funkce.

Komise lidové kontroly v krajích a okresech budou rozvíjet svou činnost v podstatě v těch oblastech, o nichž jsem hovořil v souvislosti s činností ústřední komise. Budou se přitom řídit metodickými pokyny Ústřední komise lidové kontroly a v případech, kdy to bude Národní shromáždění a vláda požadovat, budou se zúčastňovat i kontrolních akcí organizovaných ústřední komisí.

Nejblíže výrobnímu procesu jsou z naší soustavy závodní komise lidové kontroly. Ukazuje se jako prospěšné, zejména z hlediska racionalizace výkonu kontroly, sjednotit vybudovanou základnu volených závodních komisí lidové kontroly v kontrolní funkci Revolučního odborového hnutí.

Počítá se s tím, že závodní komise lidové kontroly budou kontrolním orgánem odborové organizace, která bude volit členy komise, určovat zaměření jejich činnosti a také projednávat výsledky jejich práce. Uvažuje se také s metodických řízením závodních komisí příslušnými odborovými orgány spolu s komisemi lidové kontroly vyššího stupně. Vývoj v dalších letech ukáže, jakou cestou se ubírat, aby se účast pracujících na řízení v podnicích a v závodech projevovala komplexně a co nejúčinněji.

Takové jsou, soudružky a soudruzi, záměry, pokud jde o postavení a působnost Ústřední komise lidové kontroly a dalších nižších komisí, což bude upraveno připravovaným zákonem.

Realizace těchto nových záměrů se bude vztahovat na komise lidové kontroly, které budou i v krajích, okresech, závodech a místech v nejbližší době zvoleny. Příprava voleb je ve znamení nástupu k uplatňování nového pojetí práce komisí lidové kontroly v praxi. Z tohoto hlediska přistupují k jejich zabezpečení funkcionáři zastupitelských orgánů a orgánů Revolučního odborového hnutí, jakož i funkcionáři komisi lidové kontroly.

*

Soudružky a soudruzi, v zaměření činnosti Ústřední komise lidové kontroly v příštím období budeme vycházet ze základních směrnic stranických a státních orgánů, které stanoví a zajišťují další hospodářský a kulturní rozvoj v naší zemi - především ze zákona o čtvrtém pětiletém plánu. Budeme postupovat v souladu s tím, jak se bude Národní shromáždění a vláda jejich zajišťováním a kontrolou zabývat a také podle toho, jaké problémy v průběhu plnění budou vznikat.

Půjde zejména o účinnost ekonomických nástrojů, o jejich správné stanovení a dovedné uplatňování při uskutečňování vytyčených záměrů za plného využití předpokladů a možností, které máme. V kontrolní činnosti naší soustavy budeme přitom posuzovat věci především z hlediska uskutečňování cílů politiky Komunistické strany Československa v oblasti potřeb a zájmů obyvatelstva a rozvoje všech dalších stránek života naší společnosti.

Jaký okruh problémů v národním hospodářství to bude, ze kterých budeme vycházet při věcné orientaci naší práce? Zásadní význam pro proces konsolidace národního hospodářství bude mít urychlení tvorby zdrojů, které se má projevit růstem národního důchodu do roku 1970 o 22 - 24 % proti úrovni období let 1961 - 1965. Neméně důležité, jak nás uplynulé období poučilo, bude také posilovat rezervy na základě postupného zvyšování podílu fondu akumulace na užití národního důchodu až na 13 % v roce 1970. Tyto a další dlouhodobé cíle vytyčené XIII. sjezdem KSČ budou zajišťovány prostřednictvím státního rozpočtu a prováděcích plánů. Je stanoveno, že zdroje a rezervy v národním hospodářství musí být vytvářeny na základě intenzívního růstu průmyslové i zemědělské výroby, který se neobejde bez zásahů do struktury průmyslové výroby, bez využívání všech činitelů zvyšování společenské produktivity práce, bez podstatně vyšší efektivnosti zahraničního obchodu.

Úměrně místu, které Ústřední komisi lidové kontroly přísluší v soustavě ústředních orgánů, budeme se na zabezpečování úkolů pětiletého plánu svou kontrolní činností podílet. Budeme přitom plně respektovat kontrolní prvky ekonomického řízení i působnost jednotlivých odborných orgánů vlády. Kontrola uplatňování nové soustavy řízení však bude nepochybně jedním ze stěžejních úkolů ústřední komise po celé příští období. Její smysl a cíl vidíme v tom, aby výsledky naší kontrolní práce objektivizovaly a rozšiřovaly poznatky o účinnosti řízení a dávaly podněty k řešení problémů v tomto směru.

Ve svém pracovním zaměření v dalším období budeme vycházet ze skutečnosti, že výsledky naší kontrolní práce mají sloužit orgánům Národního shromáždění pro projednávání státního plánu rozvoje národního hospodářství, státního rozpočtu a státního závěrečného účtu. Proto budeme kontrolní činnost zaměřovat tak, abychom znali, jak se ty to směrnice na nejdůležitějších úsecích připravují a plní a s jakou hospodárností jsou využívány věcné a finanční prostředky. Jsme přesvědčeni, že kulturní poznatky ústřední komise budou sloužit Národnímu shromáždění při prohlubování jeho ústavních funkcí.

Nebude v rozporu s touto zásadní koncepcí práce, jestliže budeme věnovat pozornost i některým specifickým, ale přitom stěžejním otázkám rozvoje hlavních odvětví národního hospodářství a oblastí hospodářského a kulturního života. Jejich konkrétní vymezení v jednotlivých letech bude především vycházet ze základních směrnic strany a vlády pro tyto oblasti.

Již v tomto roce se tato zásadní koncepce konkretizuje v některých úkolech Ústřední komise.

V hlavních rysech jsme chtěli seznámit Národní shromáždění se zaměřením činnosti Ústřední komise lidové kontroly v příštím období. Plán kontrolní činnosti ústřední komise i její výsledky budou pravidelně projednávány a schvalovány v orgánech Národního shromáždění.

*

Soudružky a soudruzi, tolik jsem považoval za potřebné uvést k práci celé soustavy komisí lidové kontroly dříve než Národní shromáždění uzavře činnost ústřední komise za uplynulé funkční období.

Ústřední komise lidové kontroly uplatňovala funkci voleného orgánu jak při výstavbě soustavy orgánů lidové kontroly a řízení její činností, tak i účastí na řešení věcných problémů národního hospodářství. Podíleli se na tom jednotliví členové ústřední komise, kteří svou úlohu plnili vcelku dobře, obětavě a čestně.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP