Volí především soustavu stálých
znalců jmenovaných příslušným
orgánem a zapsaných do seznamu. Tato forma bude
základem celé úpravy, neboť umožní
státním orgánům, avšak také
organizacím a občanům, aby bez obtíží
vyhledali znalce žádaného oboru.
Vedle toho bude dána možnost vyžádat posudek
vědeckých ústavů, vysokých
škol a jiných institucí ve zvlášť
obtížných případech vyžadujících
zvláštního vědeckého posouzení.
Návrh zákona předpokládá, že
v budoucnu může docházet k postupnému
vytváření expertizních ústavů
zaměřených přímo na posudkovou
činnost v některých vybraných oborech,
kde pro to budou zvlášť příznivé
podmínky. Od takových ústavů budou
pak vyžadovány znalecké posudky v první
řadě. Taková úprava může
přicházet v úvahu především
v lékařství.
Návrh posléze připouští, aby
za znalce byli přibráni i odborníci nezapsaní
v seznamu znalců. Bude to však jen za určitých,
v zákoně přesně vymezených
předpokladů, především tehdy,
není-li pro žádaný obor v seznamu znalců
nikdo zapsán. Osnova předpokládá a
umožňuje další vývoj expertizní
činnosti, a vytváří podmínky,
aby v jejím rámci mohly být začleněny
i takové její formy, které by teprve v budoucnu
vyplynuly z dalšího vědeckotechnického
rozvoje.
Nové organizační formy samozřejmě
platí obdobně i pro tlumočnickou činnost.
I zde je dána možnost vytvářet specializované
útvary zabývající se tlumočnickou
činností a není ovšem ani vyloučeno
vybrat pro tlumočnický úkon - za stejných
předpokladů jako u znalce - překladatele,
který není zapsán v seznamu.
V otázce odměňování znalecké
a tlumočnické činnosti zdůrazňuje
návrh zákona i připravené prováděcí
vyhlášky ministerstva spravedlnosti zásadu
materiální zainteresovanosti. Znalecká a
tlumočnická činnost bude odměňována
podle množství a kvality práce v souladu se
všemi ostatními předpisy platnými v
tomto směru. Soustava odměňování
se tak stane reálnou pobídkou pro kvalitní
a včasné splnění úkolu.
Závěrem mi dovolte poukázat ještě
na jeden závažný rys nového zákona.
Právní úprava postavení znalců
a tlumočníků by sama o sobě nestačila
zajistit, aby znalecké posudky dosahovaly vysoké
úrovně odpovídající současným
poznatkům jednotlivých vědních oborů,
kdyby nebylo soustavně pečováno o metodické
řízení znalecké činnosti.
Považovali jsme za vhodné vytvořit podle potřeby
pro nejzávažnější obory zvláštní
orgány ve formě sborů pro znalecké
otázky.
V nich budou pracovat nejkvalifikovanější znalci,
kteří se již v praxi osvědčili.
Tyto orgány budou působit také při
výběru znalců a při metodickém
řízení znalecké činnosti v
rámci celého státu.
K jejich úkolům bude náležet péče
o další zdokonalování kvalifikace znalců,
budou dávat podněty pro vědecký výzkum
otázek soudní expertizy a vyjadřovat se k
obecným otázkám znalecké činnosti
vůbec.
Jsem přesvědčen, že tato nová
instituce podstatně přispěje ke zkvalitnění
expertiz vůbec a tím i rozhodovací činnosti
soudů a dalších orgánů provádějících
řízení, při kterých se musí,
dnes více než kdy jindy, opírat o znalecké
posudky.
Vážené Národní shromáždění,
pokusil jsem se alespoň v hrubých rysech naznačit
hlavní zásady nové úpravy, která,
jak jsem přesvědčen, bude důležitým
krokem k dalšímu zkvalitnění rozhodovací
činnosti státních orgánů, v
první řadě soudů. Není nadsázkou,
jestliže budu charakterizovat návrh jako další
opatření směřující k
posílení záruk zákonnosti.
Dosavadní zkušenosti z průběhu přípravných
prací k novému zákonu ukazují, že
nová úprava má širokou publicitu v odborných
kruzích a že je o ni projevován nebývale
veliký zájem.
Bude zapotřebí vyvinout po schválení
návrhu zákona ještě značné
úsilí, aby všechny úkoly směřující
k organizačnímu zvládnutí byly beze
zbytku splněny. To je důležitým předpokladem
pro to, aby cíle, které novým systémem
znalecké činnosti sledujeme, byly v praxi plně
uskutečňovány.
Pevně věřím, že se tento náš
předpoklad splní. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru Neumanovi. Zpravodajem ústavně právního
výboru je poslanec Hrabal. Prosím, aby přednesl
zprávu.
Zpravodaj posl. dr. Hrabal:
Vážené Národní shromáždění,
soudružky a soudruzi.
Byl jsem pověřen ústavně právním
výborem, abych při dnešním zasedání
Národního shromáždění
vyjádřil souhlas tohoto výboru s navrhovaným
zákonem o znalcích a tlumočnících.
Činím tak jménem našeho výboru
i jménem svým a souhlasný návrh zdůvodňuji
těmito skutečnostmi:
Již při projednávání zásad
zákona o znalcích a tlumočnících
vážili jsme velmi pečlivě zásadní
otázku, zda je nutno novým zákonem tuto materii
řešit. Dospěli jsme k závěru,
že současná úprava organizace znalecké
činnosti má celou řadu nedostatků.
Z poznatků Nejvyššího soudu i z našich
rozborů zjišťujeme, že se snižuje kvalita
znaleckých posudků a tím je ovlivňována
správnost rozhodnutí státních orgánů.
Výběr osoby znalce podle dosud platné úpravy
zák. č. 47/59 Sb., případně
vyhlášky ministerstva spravedlnosti č. 193/59
Ú. l. je přesunut na jiné orgány a
organizace, které s řízením před
státními orgány nemají nic společného.
Pro podání posudku je organizací vybrán
často pracovník bez náležité
kvalifikace, bez zkušeností z podávání
znaleckých posudků a často ten, jehož
organizace mohla právě postrádat při
plnění svých plánovaných úkolů.
Za podání posudku, jeho úplnost a věcnou
správnost necítí tento znalec osobní
odpovědnost, když odpovídá jen organizace,
která ho ustanovila. Za svou práci nebyl vždy
organizací, jež ho ustanovila, ani náležitě
honorován. Tím také odpadá možnost
dalšího řízení znalecké
činnosti, zejména pokud jde o uplatňování
nejnovějších vědeckých poznatků
ve znaleckých expertizách. Z vlastní zkušenosti
pak mohu prohlásit, že v průběhu vyšetřování
i soudního řízení některé
posudky z oboru dopravních nehod, důlních
havárií, příčin požárů
i některé z oboru účetnictví
postrádají hlubší hodnocení skutečné
příčiny škodného výsledku
a vztahu pachatele k žalovanému následku trestné
činnosti. Naprostá, věcná správnost
znaleckého posudku, jeho objektivita, opřená
o nejnovější poznatky, je jedním z nejspolehlivějších
prostředků pro správné rozhodnutí.
Upevňuje tím autoritu států a současně
důvěru občanů ve správnost
rozhodnutí. Proto již po několik staletí
se projevuje snaha organizovat a zdokonalovat znaleckou činnost.
Současná úprava stanovila povinnost orgánů
státní správy a organizací socialistického
sektoru, nikoliv jednotlivců, k podávání
znaleckých posudků, která však na druhé
straně přinesla anonymitu znalce a znamenala podstatné
zmenšení jeho odpovědnosti za podaný
posudek, když znalec odpovídá jen v rámci
svého pracovního poměru. Vyslovila všeobecnou
povinnost k podání znaleckého posudku - tedy
určité odborné a kvalifikované práce,
kterou je možno požadovat a vynucovat i bez zásadního
souhlasu znalce a to se pochopitelně někdy odráží
v povrchnosti posudku, střídání velkého
počtu osob a nemožnosti vytvořit stabilní
kádry znalců, jeho další řízení
a zkvalitňování.
Nová úprava, zakotvená ve vládním
návrhu zákona o znalcích a tlumočnících
i v prováděcím předpise ministerstva
spravedlnosti, vychází z potřeb současného
rozvoje společnosti i nedostatků současné
úpravy. Předpokládá v podstatě
čtyři druhy znaleckých posudků.
1. Ve zvláště obtížných
případech, které vyžadují vědecké
posouzení, jsou to vědecké ústavy,
instituce a vysoké školy (§ 21/2 osnovy).
2. V méně obtížných věcech,
jsou-li v určitém oboru specializována pracoviště
na podávání znaleckých posudků,
budou posudky vyžadovány především
u těchto ústavů a pracovišť (§
21/1 osnovy).
Podle mého názoru bude důležitým
úkolem ministerstva spravedlnosti, aby síť
těchto ústavů byla vybudována i v
jiných krajích republiky.
3. Znalci zapsaní v seznamu znalců a tlumočníků
a jmenovaní ministrem spravedlnosti, případně
předsedou krajského soudu, pokud splňují
podmínky § 4 - 7 osnovy. Mohou býti navrženi
svým pracovištěm, sborem pro řízení
znalců, případně sami požádat
o zapsání do seznamu znalců a tlumočníků
a za provedený výkon odpovídají osobně
a mají osobní nárok na odměnu.
4. Konečně znaleckou činnost mohou vykonávat
výjimečně i osoby nezapsané do seznamu
znalců a tlumočníků, ale jen tenkráte,
jestliže jsou splněny podmínky § 24 odst.
1 písm. a) - e) osnovy. Také tento druh znalců
má osobní nárok na odměnu a osobně
odpovídá za věcnou správnost posudku.
Prvé dva druhy znalců a tlumočníků
- ústavy a vědecká pracoviště
- budou vyžadovat nepochybně zvláštní
odbornou a vědeckou kvalifikaci a předpokládat
konzultace a vyjádření jiných specializovaných
oborů. Tím si současně zaručuje
stát svůj vliv na vysokou míru dokonalosti,
vědecké fundovanosti a objektivnosti posudků,
požadovaných zejména v obtížných
případech. U znalců a tlumočníků
zapsaných do seznamu má stát možnost
kvalitu znaleckých posudků ovlivňovat prostřednictvím
sboru pro znalecké otázky (§ 16 osnovy), který
působí jako poradní orgán ministerstva
spravedlnosti při jmenování znalců,
stanoví odborné předpoklady, stará
se o další zdokonalování expertizní
činnosti a dává podněty pro vědecký
výzkum obecných otázek této činnosti.
Domnívám se, že navrhovaná úprava
dostatečně zaručuje, aby ze znalecké
činnosti nebylo vytvářeno další
vysoce výdělečné zaměstnání
- bez ekvivalentní hodnoty vykonané práce,
když v § 15 osnovy je vyslovena povinnost znalců
a tlumočníků každý úkon
zapisovat do znaleckého deníku a když krajský
soud, v jehož seznamu je znalec zapsán, dohlíží
na úměrnost a úplnost účtovaných
odměn a znalecké deníky kontroluje (§
19 odst. 2 osnovy).
Vládní návrh zákona o znalcích
a tlumočnících přináší
ještě jednu novou zásadu, která v úpravě
dosud platné nebyla řešena. Umožňuje
totiž, aby znalecká a tlumočnická činnost
byla prováděna znalci a tlumočníky,
kteří jsou zapsáni v seznamu i v souvislosti
s právními úkony občanů nebo
organizací, aby tedy znalecká činnost byla
prováděna i mimo řízení před
státními orgány na žádost osoby
nebo organizace. Tím vystupuje do popředí
preventivní funkce navrhovaného zákona a
umožňuje se například, aby řádný
znalec provedl odhad ceny rodinného domku, aby posoudil
nedostatky věci nebo přístroje, u nichž
se projevují funkční závady a kde
občan hodlá uplatnit proti obchodní organizaci
nárok na náhradu škody. Naproti tomu se nebude
navrhovaný zákon vztahovat na činnost znalců,
která nesouvisí s právními úkony
a na podávání posudků, které
je upraveno jinými předpisy (v řízení
před Státním úřadem sociálního
zabezpečení, před rozhodčím
orgánem podle zák. práce a v lékařských
posudcích, pokud jde o bolestné a ztížení
společenského uplatnění apod.).
Připravovaná vyhláška ministerstva spravedlnosti,
která bude vydána k provedení zákona,
nepřekračuje zmocnění uvedená
v § 26 navrhované osnovy a dává jen
podrobné instrukce k jmenování znalců
a tlumočníků, vedení seznamů
a stanoví nové sazby odměny za znalecké
posudky a tlumočnické úkony. Tyto se zvyšují
oproti sazbám dosud platným (vyhláška
ministerstva spravedlnosti č. 193/59 Ú. l.) na 17,25
a 35 Kčs podle obtížnosti posudku za jednu
hodinu práce znalcovy a obdobně i za tlumočnický
úkon. V odměně za znalecký posudek
nebo tlumočnický úkon je zahrnuta i odměna
za vyhotovení čistopisu nebo překladu napsaného
na stroji.
Změny, které jsou navrhovány ve zprávě
ústavně právního výboru, jsou
většinou jen stylistické, a proto, aby jimi
zřetelněji vynikl smysl navrhovaného zákona.
Úprava § 5 odst. 2, 3 nahrazuje a má za úkol
konkretizovat ono spolupůsobení státních
orgánů a vědeckých institucí
při výběru znalců, jak je uvedeno
v původním znění vládního
návrhu. Změna v § 18 odst. 2 ve znění
zprávy ústavně právního výboru
upřesňuje ve shodě se zákoníkem
práce rozsah nároků znalce a tlumočníka
na jeho odměnu. Navrhované změny jsou v souhlasu
s vyjádřením expertů a ministerstvo
spravedlnosti s nimi vyslovilo souhlas.
Závěrem proto konstatuji, že navrhovaná
osnova zákona o znalcích a tlumočnících
splňuje požadavky na zdokonalení znalecké
a tlumočnické činnosti, stanoví současné
i perspektivní úkoly ministerstvu spravedlnosti
na tomto úseku a odstraňuje nedostatky dnešního
stavu. Její finanční dosah je nepatrný,
když předpokládané výdaje ministerstva
spravedlnosti vzrostou ročně asi o částku
65 000 Kčs. Doporučuji proto Národnímu
shromáždění, aby vládní
návrh zákona o znalcích a tlumočnících
byl schválen se změnami uvedenými ve zprávě
ústavně právního výboru. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji.
Přeje si někdo slovo k předloženému
návrhu zákona? Nikdo. Tedy soudruzi, ve vládním
návrhu, který má 29 paragrafů, navrhl
ústavně právní výbor změny
ve 22 paragrafech. Dám hlasovat o návrhu ve znění
upraveném ústavně právním výborem
podle návrhu s. Hrabala. Soudruh Neumann souhlasí.
Kdo souhlasí s takto upraveným návrhem, nechť
zvedne ruku. (Děje se.) Děkuji. Konstatuji,
že návrh zákona o znalcích a tlumočnících
ve znění podle zprávy ustavně právního
výboru je schválen.
Soudružky a soudruzi, přihlásil se ještě
s. Gudrich, který by chtěl přednést
interpelaci. Dávám mu slovo.
Posl. inž. Gudrich: Soudružky a soudruzi, ve
své interpelaci bych se chtěl zmínit o dvou
otázkách, které si právě v
současné době, aspoň se tak domnívám,
vyžadují větší pozornosti a také
účinnějších opatření
ze strany centrálních orgánů a příslušných
KNV, na jejichž území se nacházejí
rozvojové pohraniční okresy kategorie A.
S první interpelací bych se rád obrátil
na místopředsedu vlády a předsedu
SPK s. Černíka - půjde o otázky bytové
výstavby. V druhém případě,
kdy půjde o situaci, která se projevuje v přijímání
uchazečů z pohraničí na vysoké
školy, jsem chtěl požádat o stanovisko
ministra školství s. dr. Hájka.
Obě otázky souvisejí s vytvářením
podmínek pro stabilizaci a rozvoj pohraničních
okresů. Je známou skutečností, že
v pohraničí dosahuje přirozený přírůstek
obyvatelstva až dvojnásobku celostátního
průměru. Domnívám se, že z dosavadních
zkušeností získaných při doosídlování
pohraničí a spočívajících
v tom, že stabilizované jsou především
ty kádry, které jsou produktem vlastního
přirozeného přírůstku, bychom
měli vyvozovat výraznější závěry
a přijímat účinnější
opatření. Dosavadní pozornost ústředních
orgánů byla příliš jednostranně
orientována na tzv. doosídlovací akce. Statistické
údaje sice ukazují na to, že např. v
letech 1954 - 1963 bylo touto formou do pohraničí
získáno asi 45 000 osob, dokazují však
také, že nejméně každý třetí
doosídlenec se opět vystěhoval, a to přes
nejrůznější materiální
a finanční výhody, které těmto
doosídlencům byly za uvedené období
poskytovány.
Funkcionáři a celá veřejnost v pohraničí
jsou toho názoru, že bychom měli být
lepšími a pozornějšími hospodáři,
že bychom měli především a lépe
využívat vlastních zdrojů, které
nám zde již vyrostly a vyrůstají. Dnes
zde již prakticky jde o mladé občany naší
republiky, kteří se v pohraničí narodili,
jejichž rodiče se v pohraničí stabilizovali
a zakládají v něm dobré socialistické
pracovní, rodinné i společenské tradice.
Uvádím, soudruhu místopředsedo vlády,
tato fakta úvodem k interpelaci proto, že se domnívám,
že by bylo pro naše národní hospodářství
daleko ekonomičtější a celé naší
společnosti by přineslo mnohem větší
efekt, kdybychom všestranněji a ve výraznější
míře vytvářeli podmínky k tomu,
aby tento mladý produktivní živel z pohraničí
neodcházel, ale aby v něm trvale zůstal.
Pokud jde o mou interpelaci k bytové výstavbě,
chtěl bych zdůraznit, že nemám v úmyslu
zde uplatňovat nějaké lokálně
patriotické zájmy. Chci vyjádřit stanovisko
všech osmi pohraničních okresů kategorie
A, tedy společné a ověřené
stanovisko těch okresů, vůči kterým
směřují všechna usnesení ústředních
orgánů o všestranné péči
a pomoci při zajišťování jejich
komplexního rozvoje. Je možno konstatovat, že
žádné opatření, které
bylo dosud v zájmu stabilizace obyvatelstva v pohraničí
přijato, nemělo takovou účinnost,
jako rozhodnutí o preferování vybraných
okresů v bytové výstavbě, zejména
v její státní formě výstavby.
Byt se ukázal jako bezpečně stabilizující
faktor. Podíl počtu bytů ve státní
výstavbě, přidělovaný těmto
okresům, zejména v letech 1961 - 1965 se pohyboval
mezi 40 - 70 % na celkové bytové výstavbě.
Tento podíl vytvářel reálné
možnosti pro rychlé, účinné a
spravedlivé řešení těchto oblastí.
Chtěl bych vás, soudruhu místopředsedo
vlády, upozornit na to, že situace se radikálně,
a vzhledem k pohraničním okresům přímo
katastrofálně změnila v přídělu
státní bytové výstavby na období
1966 - 1970. Její podíl byl zredukován na
pouhých 5 - 15 % z celkové výstavby. Důsledky
se začínají projevovat. Nelze vyřešit
ani nejnutnější asanace a demolice, není
řešení pro nezbytné služby, sociální
případy apod. Jsou ONV, které mají
k dispozici pro potřebu národních výborů
na období pěti let pouhých 20 - 30 bytových
jednotek, např. Jindřichův Hradec, Prachatice,
Tachov atd. Přitom v návrhu plánu čtvrté
pětiletky rozvoje národního hospodářství
republiky je zapracován podíl státní
bytové výstavby na celkové bytové
výstavbě 13,6 %. V osmi pohraničních
okresech kategorie A však představuje podíl
pouhých 12,3 %. Již z toho je zřejmé,
že k preferenci těchto okresů nedošlo,
ačkoliv zdroje v plánu jsou. Bude tak relativně
více státních bytů postaveno ve vnitrozemí.
V dokumentu, který byl projednáván v ekonomické
komisi ÚV KSČ v březnu 1965 a jenž se
týká řešení komplexního
rozvoje pohraničí do r. 1970, je správně
uvedeno, že bytová výstavba v pohraničí
je pod celostátním průměrem, že
počty bytů zde rostou pomaleji než by bylo
třeba ke stabilizaci osídlení. Dále
se zde říká, rovněž správně
- že příznivý populační
vývoj musí být podpořen všemi
prostředky a musí být vytvářeny
postupné předpoklady pro nezbytnou stabilizaci pohraničního
osídlení. K tomu je třeba výrazněji
než dosud, jak je uvedeno v dokumentu - preferovat bytovou
výstavbu určenou jednak pro nové doosídlence,
ale také pro nově vznikající rodiny
z řad mládeže v pohraničí. To
je jasná a konkrétní zásada.