Předseda Národního shromáždění
s. Laštovička a místopředsedové
s. Chudík, s. dr. Škoda, s. Leflerová.
Členové předsednictva ÚV KSČ:
předseda vlády Lenárt, místopředseda
vlády inž. Černík, dr. Dolanský,
místopředseda vlády inž. Šimůnek;
kandidát předsednictva ÚV KSČ inž.
Kapek; tajemníci ÚV KSČ Koucký,
dr. Štrougal; místopředsedové
vlády Krajčír, inž. Krejčí;
ministři inž. Burian, David, Hoffmann,
Indra, Korčák, Kudrna, arm.
gen. Lomský, dr. Plojhar, inž. Takáč,
Uher, dr. Vlasák.
Předseda NS s. Laštovička: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci!
Zahajuji přerušenou schůzi, přistoupíme
k jedenáctému bodu pořadu, kterým
je
11. Vládní návrh zákona o některých
opatřeních k ochraně ovzduší
a společná zpráva výborů ústavněprávního,
výboru pro NV, výboru průmyslového
pro hlavní výrobní odvětví
a dopravu, výboru pro investiční výstavbu
a stavebnictví a výboru zdravotního.
Návrh odůvodní ministr-předseda Státní
komise pro techniku dr. Vlasák.
Ministr-předseda Státní komise pro techniku
dr. Vlasák: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážené Národní
shromáždění! Dovolte mi, abych úvodem
k předkládanému návrhu zákona
o opatřeních proti znečišťování
ovzduší řekl několik slov o celkové
problematice životního prostředí a naznačil
tak širší rámec našich úkolů
a činnosti na tomto úseku.
Životní prostředí je značně
širší pojem, je to vše, s čím
člověk přichází do styku, co
působí na jeho duševní i fyzický
rozvoj i na jeho styl života.
Nejdále v poznání a vymezení vlivu
prostředí na člověka jsme dospěli
v oblasti tzv. hmotného prostředí vytvářeného
investiční činností. Na tento úsek
byla až dosud především soustředěna
pozornost. Určitých výsledků bylo
dosaženo ve výstavbě bytů, které
z hlediska plošného standardu a vnitřního
vybavení jsou na úrovni vyspělých
států, (v roce 1964 82 % bytů postavených
je vybaveno plynem, ústředním vytápěním
a teplou vodou). Investovali jsme více jak 4,5 mld Kčs
do nových zdravotnických zařízení,
více jak 12 mld Kčs do školství. Značné
investice byly věnovány i na výstavbu kulturních
zařízení, obchodů, spojů a
služeb. V naší republice vyrostla celá
řada nových sídlišť. Byla provedena
úplná elektrifikace měst a obcí. Značné
prostředky byly věnovány na zabezpečení
obyvatelstva pitnou vodou.
Přes tyto pozitivní výsledky se nepodařilo
zajistit komplexnost technické a občanské
vybavenosti sídlišť, dostatečnou kvalitu
a architektonickou úroveň výstavby, které
jsou důležitými prvky v dotváření
životního prostředí. Hlavní naše
investiční činnost v uplynulém období
byla zaměřena na výstavbu průmyslu,
který i nadále oprávněně považujeme
za zdroj dalšího růstu hmotného bohatství
naší společnosti.
Tento vývoj přinesl vedle nesporných kladů
i některé nedostatky. Rozvoj průmyslu byl
zaměřen převážně na řešení
kvantitativních problémů a otázkám,
které souvisí s kvalitou našeho života,
jsme nevěnovali dosti péče, velmi často
prostě proto, že stupeň našeho poznání
a našich zkušeností i naše ekonomické
možnosti nám ještě neumožnily postupovat
jinak. Při výstavbě průmyslu byly
někdy zanedbány vlivy, kterými průmyslová
činnost ovlivňuje své okolí, přírodu
i osídlení.
Závěry XIII. sjezdu KSČ k dalšímu
všestrannému rozvoji naší socialistické
společnosti jednoznačně ukázaly nutnost
věnovat zvýšenou pozornost otázkám
péče o životní prostředí,
a to nejen proto, že životní prostředí
je součástí životní úrovně,
ale také proto, že vytvoření optimálních
podmínek pro reprodukci pracovních sil a rozvoj
fyzických a duševních sil člověka
je základní ekonomickou nutností v současné
době.
Proto tvorba životního prostředí se
stává společenskou nezbytností a prvořadou
záležitostí celé společnosti.
Realizace tohoto úkolu nachází svůj
odraz již v připravovaných dokumentech o nutnosti
posílení investic do společenské sféry
a v dalších dokumentech, které byly přijaty.
Před časem byla Národním shromážděním
přijata opatření k zabezpečení
čistoty vod a dnes přistupujeme k projednání
zákonných opatření k ochraně
čistoty ovzduší. Je to tedy další
článek v postupném řešení
problematiky životního prostředí.
V etapě, kdy všechna pozornost a péče
byla upřena na rozvoj a zvyšování výroby,
jako základní podmínky růstu životní
úrovně obyvatel, zůstala zejména v
pozadí narůstající závažnost
negativních důsledků projevujících
se rapidně rostoucím znečišťováním
ovzduší v oblastech s vysokou koncentrací průmyslu.
Znečištění ovzduší je produktem
rozvoje výroby a techniky, ale je nutno zdůraznit,
že dnešní úroveň vědy a
techniky poskytuje ve většině případů
také dostatek podkladů a možností jak
při intenzívním průmyslovém
rozvoji zabezpečit potřebnou čistotu a kvalitu
životního prostředí.
Jak jsem se již v úvodu zmínil, neposuzovali
jsme vždy při rozhodování o našich
investičních záměrech nejširší
souvislosti a důsledky, které navrhovaná
investice vyvolá ve svém okolí a nesledovali
jsme, zda vedle výkonných výrobních
zařízení je počítáno
i s potřebným zařízením k likvidaci
negativních vlivů na životní prostředí.
Tím se stalo, že celkové množství
spadu prachu, sazí a všech ostatních škodlivin
přesahuje na mnoha místech našeho území
přípustné hodnoty pro ovzduší
sídlišť a přesahuje vysoce i srovnatelné
hodnoty jiných světových velkoměst.
Tak např. na 1 km2 v Praze spadne ročně
386 tun tuhých exhalací, v Moskvě je to 220
tun, v New Yorku 290 tun.
Důsledky znečistění ovzduší
ohrožují v prvé řadě zdraví
lidí, způsobují korozí značné
škody na objektech a jsou zdrojem nečistoty v sídlištích
i na pracovištích. Velké škody způsobují
na lesních kulturách a v zemědělství.
Hlavní zdroje znečišťování
ovzduší jsou především velké
tepelné elektrárny, dále metalurgické
a chemické provozy, cementárny, vápenky a
další zdroje, kde je jako palivo používáno
uhlí. Ve městech rychle roste znečišťování
ovzduší výfukovými plyny.
Důsledky jsou nejvíce postižena místa
koncentrovaného průmyslu a těžby, tj.
u nás zejména Severočeská hnědouhelná
pánev a Ostravsko. Podle dosavadních odhadů
tyto škody celostátně činí ročně
2 - 3 miliardy Kčs.
Ze všech těchto důvodů je nezbytné
zabránit nejen dalšímu zhoršování
životního prostředí, ale provést
i účinná opatření k jeho soustavnému
zlepšování. Jedním z těchto opatření
je předložený návrh zákona.
Tento návrh zákona vychází ve svých
ekonomických ustanoveních z nové soustavy
řízení a doplňuje ji z hlediska výraznějšího
úsilí o ochranu životního prostředí
v nových podmínkách. Návrh zákona
jednoznačně určuje, že poplatky za znečišťování
ovzduší musí být hrazeny z důchodu
a nesmí být promítány do cen. Je do
značné míry v moci znečišťovatelů
ovzduší, aby se vhodnými opatřeními
zbavili tohoto finančního zatížení
tím, že provedou opatření, která
omezí znečištění ovzduší
na stanovenou míru.
Námitky, se kterými jsme se setkali, že poplatky
za znečišťování ovzduší
budou pro některé podniky neúnosné,
nejsou zcela správné. Vycházíme-li
z předběžných propočtů
ministerstva financí a Státní plánovací
komise, zatěžovaly by poplatky za znečišťování
ovzduší celkový hrubý důchod
necelým půl procentem a zisk jedním procentem.
Toto zatížení je v novém systému
řízení tak vysoké, aby nutilo znečišťovatele
ovzduší k odstranění zásad, avšak
není zase tak tíživé, aby vážně
narušilo celkové hospodaření podniků.
Domníváme se proto, že se podařilo nalézt
v tomto případě správnou míru
k zajištění dostatečné účinnosti
navrhovaných zákonných opatření.
Odlučování tuhých exhalátů,
především popílků, není
dnes již problém technický, nýbrž
výhradně realizační. Průzkum
provedený v Závodech na výrobu vzduchotechnických
zařízení v Milevsku ukázal, že
tyto závody jsou schopny plně pokrýt požadavky
investorů na odlučovače popílků
počínaje rokem 1968 v objemu 70 mil. Kčs
ročně popřípadě i více.
Dodávky mohou být uskutečněny nejpozději
do dvou let od předložení projektového
úkolu a v jednodušších případech
i dříve. Pokud jde o odlučovače dalších
prachů, je již rovněž vyřešena
řada odlučovačů a zbývající
budou vyráběny v zahraniční licenci.
Naproti tomu odsiřování kouřových
plynů nepřekročilo u nás stadium výzkumu
a ověřování jeho výsledků.
Do roku 1970 nelze proto očekávat, že by se
nám podařilo vyrobit vlastními silami odsiřovací
zařízení pro našeho největšího
spotřebitele hnědého uhlí, tj. pro
energetiku. Je to ovšem světový problém
a projednáváme proto možnosti dovozu potřebných
zařízení tak, aby nově budované
elektrárny v Severočeské oblasti byly již
vybavovány tímto dovezeným odsiřovacím
zařízením.
Všechna naše opatření musí vyústit
asi v těchto dvou základních směrech:
1. při výstavbě nových závodů
nesmíme připustit již v projekci žádnou
výjimku, která by dovolovala odsunout instalaci
technicky dosažitelných zařízení
k ochraně ovzduší na dobu pozdější;
2. systematicky a plánovitě musíme odstraňovat
současné zdroje znečišťování
ovzduší, a to buď jejich úplnou likvidací,
nebo postupným vybavováním potřebnými
zařízeními na ochranu čistoty ovzduší.
Tyto problémy řeší v současné
době všechny průmyslově vyspělé
země. Zákonná opatření na ochranu
čistoty ovzduší v jednotlivých státech
jsou na různé úrovni. V průmyslově
vyspělých státech jsou nesporně přísnější
než naše dosavadní právní normy
a jejich důsledné dodržování
je v těchto zemích nekompromisně vynucováno
autoritou státní moci.
Koncepce a konstrukce předkládaného návrhu
zákona vycházejí po provedeném důkladném
rozboru současného stavu z těchto podkladů:
- z návrhu koncepce rozvoje naší palivo-energetické
základny,
- z přírodních podmínek a ekonomických
možností v současné době i ve
výhledu,
- z věcného i časového skloubení
s novým systémem řízení národního
hospodářství,
- z reálných možností zabezpečení
materiální a kapacitní základny pro
výrobu zařízení na ochranu čistoty
ovzduší,
- a ze současného stavu vědy a techniky u
nás i ve světě.
Navrhovaný zákon nemůže ovšem sám
o sobě problematiku znečišťování
ovzduší automaticky a bezezbytku vyřešit.
To musí učinit zejména pracovníci
závodů za použití všech technických
vymožeností, které jsou pro nás dosažitelné.
Všechny dosavadní zkušenosti potvrzují,
že chování a jednání podniků
neurčují ani tak výzvy, pokyny či
příkazy, jako spíše objektivní
poměry, ve kterých podniky pracují a které
působí zejména na jejich hmotný zájem.
Navrhovaný zákon má proto nahradit nejen
dosavadní málo účinné právní
předpisy a do jisté míry je sjednotit, ale
hlavně působit ekonomickým tlakem na znečišťovatele
ovzduší, aby tyto problémy brali opravdu vážně
a všemi dosažitelnými technickými prostředky
na úrovni současného stavu vědy a
techniky a organizačními opatřeními
zlepšovali současný stav.
Smyslem zákona není hromadit finanční
prostředky u národních výborů
z výnosů poplatků, nýbrž snaha
docílit všemi prostředky v době co nejkratší
žádoucí nápravu.
Po stránce technickoorganizační byla v této
oblasti značným nedostatkem organizační
neujasněnost a dále skutečnost, že v
soustavě centrálního řízení
chyběl orgán, který by byl schopen v nové
soustavě řízení celostátně
účelně a účinně řídit,
koordinovat a organizovat ochranu čistoty ovzduší
zejména po stránce technické a ekonomické.
Proto návrh zákona obsahuje i ustanovení,
aby ústředním orgánem pro ochranu
čistoty ovzduší bylo ministerstvo lesního
a vodního hospodářství, kde bude soustředěna
také technická inspekce ochrany ovzduší,
inženýrské služby, poradenská činnost
pro národní výbory a podniky.
Předložený návrh zákona byl projednán
ve všech příslušných výborech
Národního shromáždění,
které se velmi pečlivě a podrobně
návrhem zabývaly a připomínky vzešlé
z těchto jednání byly projednány a
jsou obsaženy v předloženém návrhu.
Z období příprav návrhu zákona
jsou s jeho zásadami dosti podrobně seznámeny
jak organizace, tak národní výbory i resorty,
které počítají s účinností
zákona od 1. 5. letošního roku.
Navrhuji jménem vlády, aby návrh zákona
o opatřeních proti znečišťování
ovzduší byl Národním shromážděním
schválen. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. ministru Vlasákovi. Společným zpravodajem
pěti výborů Národního shromáždění
je posl. Závodská. Prosím, aby přednesla
zprávu.
Zpravodajka posl. Závodská: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté!
Na dnešní plenární schůzi Národního
shromáždění se budeme vyjadřovat
k velmi významnému vládnímu návrhu
zákona, který je předkládán
pod názvem "Vládní návrh zákona
o některých opatřeních k ochraně
ovzduší".
Proč pokládám, soudružky a soudruzi,
tento vládní návrh zákona za tak významný?
Vzpomeňme si jen, kolikrát jsme v Národním
shromáždění slyšeli vystoupení
a interpelace soudruhů poslanců, kteří
žijí v oblastech zamořených exhalacemi,
jaké nenahraditelné škody způsobují
exhalace v přírodě, o devastacích
v Severočeském a Severomoravském kraji, jak
nebezpečné jsou exhalace lidskému zdraví,
zvláště pak dětskému organismu.
A není to jen v těchto dvou nejčastěji
jmenovaných krajích, ale jsou to i obyvatelé
dalších průmyslových center, jejichž
zdraví je ohroženo exhalacemi, jako Plzeň,
Ždiar, Praha, Brno, Košice, ale i menší
města s rozvinutým průmyslem, jako Kladno,
Kralupy, Náchod a další a další.
Prakticky se problém exhalací týká
všech měst nad 10 000 obyvatel a všichni víme,
že těchto sídlišť je u nás
velké množství. Slyšeli jsme ve zprávě
ministra dr. Vlasáka, že škody, způsobené
exhalacemi, se odhadují ročně, mírně
počítáno, na 2,5 - 3 mld Kčs, a já
bych dodala, že z celkového počtu obyvatel
naší republiky je asi 3 mil. obyvatel (včetně
dětí) ohroženo na zdraví jako výsledek
trvalého znečišťování ovzduší.
Přičteme-li k tomu ještě nepříznivý
stav z hlediska větrných a vzdušných
proudů a geografického položení a povrchu
naší republiky, pochopíme, proč se tato
otázka dostala v posledních letech do popředí
zájmu celé naší veřejnosti. Nebylo
týdne, aby se na nás, členy zdravotního
výboru i jiných výborů NS neobraceli
občané ze všech koutů republiky, co
hodláme my, poslanci Národního shromáždění,
udělat pro ozdravění životního
a pracovního prostředí. Především
byl vyvíjen tlak na poslance, kteří pracují
v těchto zamořených oblastech. Byla nám
soustavně předkládána usvědčující
fakta, materiály a expertízy zdravotních
pracovníků a vědců o zhoubných
následcích vznikajících úletem
nadměrného množství exhalátů
na lidské zdraví, vegetaci, zvířata.
Zúčastňovali jsme se i celé řady
porad, jednání, diskusí, jednak s občany
a orgány národních výborů,
kde nás seznamovali s důsledky a také s čísly
o vysokém překračování normy
pro úlet jak pevných, tak plynných exhalací.
Nakonec jsme i interpelovali a jednali s jednotlivými podniky.
Chtěla bych připomenout, že právě
před rokem na této půdě vystoupili
poslanci v diskusi, volajíce po opatřeních
na ochranu čistoty ovzduší. Bylo to při
projednávání zákona o péči
o zdraví lidu, který neupravuje jen péči
o zdraví člověka, ale na jedno z nejpřednějších
míst klade též péči o vytváření
zdravého životního prostředí.
Proto jsme se my, poslanci NS, cítili zavázáni
podniknout rozhodující kroky. Již na podzim
v roce 1965 byla vytvořena mezivýborová komise
průmyslového a zdravotního výboru
NS. Tato komise se velmi pečlivě seznámila
s celou problematikou, navštívila Výzkumný
ústav vzduchotechniky v Malešicích, provozní
závod na výrobu vzduchotechnických zařízení
v Milevsku; navštívila i kraj Severočeský
a Severomoravský, než došla k určitým
závěrům, které byly pak prostřednictvím
předsednictva NS již v květnu m. r. předloženy
vládě. Tyto závěry mezi jiným
též obsahovaly návrh, aby bylo uvažováno
o vypracování návrhu zákona o sankčních
opatřeních proti znečišťování
ovzduší; existovala sice řada vládních
usnesení, nařízení, vyhlášek
resortů či usnesení KNV nebo ONV, tyto však
byly v praxi málo účinné, protože
jich bylo mnoho, byly nepřehledné, nekoordinované,
roztříštěné do mnoha resortů
a jejich dodržování nebylo řízeno
a kontrolováno z jednoho centra. Proto mezivýborová
komise dále navrhla, aby řízením,
sledováním a kontrolou nad dodržováním
čistoty ovzduší byl pověřen jeden
centrální orgán, a to tehdejší
Ústřední správa vodního hospodářství,
nyní ministerstvo lesního a vodního hospodářství.
Mezivýborová komise dále navrhla, aby se
při koncipování sankčních opatření
vycházelo ze zásady, že poplatky organizací
za znečišťování ovzduší
musí být zásadně vyšší,
než činí náklady na instalování
potřebného odlučovacího zařízení
k ochraně čistoty ovzduší a jeho údržbu.