Na závěr bych chtěl říci, že
my jsme v našem družstvu udělali závazek
k 50. výročí VŘSR, že do října
tu kompostárnu roztočíme, že budeme
zpracovávat kdejaký odpad, ale že musí
ti, co tomu rozumí, tu biologickou hodnotu hlídat,
abychom tam nedávali něco, co by nám mohlo
škodit, to přece oni musí hlídat, a
ústřednímu výboru a vládě
podáme zprávu, jak daleko je náš výzkumný
pokus. A já jsem přesvědčen, že
to nebude děláno jen v pěti družstvech
a jednom státním statku, vždyť to je dost
velký pokus, ale že ke konci roku z toho bude závěr,
že tu bude určité opakování.
A nakonec, soudružky a soudruzi poslanci, mi ještě
dovolte jednu takovou věc. Ta totiž není v
zákoně a není ani formulována, ani
se formulovat nedá. Já si myslím, až
budeme aplikovat zákon o čistotě ovzduší,
abychom nemysleli jen na to ovzduší jako ve vzduchu,
ale abychom, prosím vás, mysleli také na
ovzduší vzájemných vztahů, na
ovzduší naší společnosti, na ovzduší,
ve kterém budeme realizovat nové zásady národního
hospodářství, a abychom právě
v tom pomyšlení vytvářeli ovzduší
soudružské důvěry a spolupráce.
Je třeba, aby každý z nás, když
bude používat tohoto zákona, na to myslel.
Propracování je dobré, ale jestliže
vytvoříme právě toto ovzduší,
pak se nám bude dobře pracovat a pak i konec bude
dobrý a bude všecko dobré. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Borůvkovi. Promluví posl. Růžička:
Posl. Růžička: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci! S velkým zájmem očekávají
i občané v Severočeské uhelné
pánvi schválení a důsledné
uplatňování nového zákona na
ochranu ovzduší, který dnes projednáváme.
Devastace krajiny v důsledku těžení
nerostného bohatství kraje, zvláště
pak hnědého uhlí, nepůsobí
nijak radostně na obyvatelstvo, které zde pracuje
a žije se svými rodinami. Přítomnost
bohatých zásob uhlí vytvořila podmínky
pro rozvoj průmyslu a energetiky, a to právě
přímo v blízkosti dolů. Vyrostly zde
velké chemické závody, hutní i strojírenské
provozy, sklárny i elektrárny. Ústecko, Teplicko,
Mostecko a Chomutovsko se staly důležitou palivovou,
energetickou i průmyslovou základnou hospodářství
naší republiky.
V období extenzívního rozvoje našeho
hospodářství, kdy šlo o rychlý
rozvoj průmyslové výroby, kdy šlo o
množství výrobků, se nehledělo
na důsledky vlivu výroby na okolí, na životní
prostředí.
Investiční politika byla vedena soustřeďováním
prostředků na výstavbu průmyslu a
hrubě zanedbávala tzv. občanskou vybavenost
a nevýrobní sféru. Tak vznikaly a dále
se prohlubovaly disproporce v neprospěch obyvatel kraje.
Nepříznivě se to projevilo zvláště
na životním prostředí - stále
se zhoršovaly životní podmínky pracujících
v této oblasti a dnešní situace je dále
neúnosná bez radikálních opatření
ke zlepšení.
Řešení tohoto vážného problému
nebylo a není dosud uspokojivé. Severočeský
kraj, který dodává pro celý stát
desítky miliónů tun uhlí, většinu
elektrické energie a mnoho dalších produktů,
nedostává nazpět tolik, kolik si zaslouží.
Disproporce mezi rozvojem výrobní a nevýrobní
sféry může ve svých důsledcích
v nedaleké budoucnosti působit negativně
na potřebný rozvoj našeho hospodářství.
Nepříznivá situace značně ztěžuje
stav životní prostředí v této
oblasti, takže dochází k zápornému
postoji orgánů kraje k dalšímu rozvíjení
i potřebných odvětví.
Připomeňme si v číslech, jak vzrostla
těžba uhlí v posledních 20 letech. V
roce 1946 bylo ze Severočeských hnědouhelných
dolů vytěženo 17 mil. tun uhlí, v minulém
roce již cca 50 mil. tun. Přitom před 20 lety
se těžilo uhlí převážně
hlubinným způsobem a dnes téměř
z 80 % z otevřených lomů. I tato skutečnost
znásobuje množství exhalací při
těžbě lomovým způsobem proti
hlubinné těžbě.
Ekonomické příčiny vedou ke snaze
většinu vytěženého uhlí
využít právě v oblasti uhelné
pánve nebo v její blízkosti, aby náklady
na přepravu zbytečně nezdražovaly cenu
tohoto paliva. A důsledek je znám; exhalace ze spalování
tohoto uhlí bohatého na popel i síru v hustě
obydlené oblasti s koncentrovaným průmyslem
narušují ovzduší tak, že za nepříznivých
meteorologických situací je nelze kvalifikovat za
zdravé.
Mohlo by se zdát při zjednodušeném pohledu,
že rozvoj techniky, rozvoj průmyslu jde proti člověku,
že přínos techniky pro rozvoj i životní
úrovně lidu působí na druhé
straně tak nepříjemně, že není
žádoucí a že z hlediska žití
ve zdravém prostředí by bylo lepší
omezovat nároky na růst životní úrovně.
Takové pohledy jsou nesprávné. Při
rozboru příčin exhalací, které
otravují ovzduší zjistíme, že značná
část jich naprosto zbytečně odchází
do atmosféry. Technika je natolik vyspělá,
že umožňuje zachycování 95 i 97
% popílku z kouřových plynů a jeho
zneškodňování v mokré skládce.
Důležité přitom je, aby odlučovače
popílku byly ve všech větších zdrojích
instalovány. Jsem přesvědčen, že
zbývající 3 - 5 % popílku bychom v
ovzduší jen stěží postřehli
při dnešním rozsahu spalovaného uhlí.
Zlo dnešního nepříznivého stavu
tedy není jen ve spalování uhlí, ale
hlavně v nedůsledném přístupu
provozovatelů kotelen k omezování úletu
popílku.
Vedle kotelen spalujících uhlí - ještě
v nedávné době - nemalý podíl,
zvláště na přízemních
exhalacích měly i uhelné doly a železnice
na parní trakci. Na dolech byla provedena rázná
opatření k omezení hořících
částí lomů a tato opatření
zapůsobila příznivě. Též
parní trakce na dolech byla podstatně omezena a
z části, ovšem z malé části,
i parní trakce na ČSD.
Postupně dochází k likvidaci některých
závodů se zastaralým zařízením
a ubývá tak část zdrojů exhalací.
Na druhé straně však přibývá
počet nových elektráren v této oblasti
a projevují se vážné obavy z nepříznivého
vlivu těchto velkých energetických zdrojů
na ovzduší.
Národní výbory Severočeského
kraje, které mají odpovědnost vůči
občanům za střežení jejich oprávněných
zájmů, mají pochopitelně námitky
proti dalšímu rozvoji energetiky v této oblasti.
Nejsou jim dány záruky, že při provozu
nových elektráren nedojde k dalšímu
zhoršení stavu ovzduší. Bylo by nelogické
tvrdit, že provozy dalších moderních elektráren,
třeba vybavených nejnáročnějším
technickým zařízením na omezování
exhalací, nebudou mít nepříznivý
vliv na stav ovzduší.
Vážnějším problémem však
zůstávají otázky spojené se
zneškodňováním plynných exhalací.
V Severočeském kraji je to problém sirných
exhalací, který dosud není dořešen.
Zmínil jsem se již o tom, že nejvíce ohrožují
u nás životní prostředí zastaralé
provozy, které nejsou vybaveny dokonalým odlučovacím
zařízením. Jedním z řešení
problematiky životního prostředí je
zastavování nebo alespoň omezování
provozu starých zařízení. Ve prospěch
tohoto řešení hovoří porovnání
množství tuhých exhalací v úletu
z komínů v porovnání s výkonem
elektrárny. Tak např. moderní elektrárna
v Tušimicích, která má zhruba 11krát
vyšší výkon než elektrárna
Trmice, exhaluje jen 3,5krát více popílku.
V porovnání s elektrárnou Komořany
mají Tušimice asi trojnásobný výkon,
ale jen asi dvojnásobné množství tuhých
exhalací v úletu. Přitom elektrárna
komořanská byla vybavena v letech 1960 - 1965 zařízením
na omezení exhalací za více než 17 mil.
investičních prostředků a na další
vylepšování se uvažuje pro 4. pětiletku
asi se 7,5 mil. Kčs prostředků.
Relativně podstatně nižší množství
exhalací tuhých a účinnější
rozptyl plynných exhalací z vysokých komínů
nových elektráren by měly vést energetiku
k jejich většímu využívání
a vyřazování starých provozoven do
rezervy a zapojovat je do provozu jen v případě
krajní potřeby. Nemělo by se stát,
aby v údobí, kdy je přebytek výkonu
elektráren - např. pro dostatek vody - a tím
levnější získání elektřiny,
nebo pro snížení potřeby - byly odstavovány
bloky třeba v Tušimicích a ponechávaly
se v provozu jiné, neekonomické zdroje, které
působí nepříznivě na své
okolí. Při vyšším využívání
velkoelektráren by energetika měla dbát na
čistotu ovzduší, a vytvořit tak pro
budoucnost podmínky k souhlasu krajských orgánů
pro další rozvoj energetiky v Severočeském
kraji.
Dosavadní zkušenosti národních výborů
v severních Čechách s průmyslovými
závody i s energetikou nebyly dosud nejlepší.
Často nejsou technická zařízení
na odlučování popílku, i když
jsou instalována za vysoké investiční
náklady, dostatečně využívána
a svědomitě udržována. Tak např.
ani dosud platné předpisy nebo dohody resortů
s národními výbory nebyly vždy důsledně
plněny. Jako příklad stačí
uvést vládní vyhlášku č.
524, jejíž ustanovení jsou dodržována
jen z částí, což vytváří
nedůvěru národních výborů
vůči podnikům a resortům.
Dosud nebyl v platnosti účinný legislativní
předpis, který by nutil provozovatele zařízení
k potřebným opatřením na omezení
důsledků spalování uhlí. Pokuty,
které závodům udělovaly národní
výbory byly hrazeny z režijního účtu
a nepostihovaly přímo hospodářské
výsledky závodu, a tak nenutily vedoucí hospodářské
pracovníky k opatření a zajištění
provozu odlučovačů. Často byla pokuta
podstatně nižší, než by činily
náklady na opatření potřebné
investice. Tak se vyplatilo závodům riskovat pokutu,
než se starat o vybavení technickým zařízením.
Nový zákon na ochranu ovzduší, který
dnes projednáváme, ekonomickým tlakem přiměje
závody, aby urychleně zařídily instalaci
zařízení na odlučování
popílku, aby při investičním úkolu
nové výstavby počítaly s přiměřeně
vysokým komínem a aby též svědomitě
pečovaly o provoz instalovaného zařízení.
Vyplatí se jim to, protože případné
poplatky nebo pokuty, vyměřované na základě
tohoto zákona, je budou tvrdě postihovat, budou
vyšší, než by činily náklady
na pořízení potřebných odlučovačů
a jejich provoz, ale hlavně budou hrazeny z hrubého
důchodu závodu. Všichni pracovníci závodu
budou tím zainteresováni na dodržování
předpisů z tohoto zákona, protože ucítí
i na své výplatě dopad nedostatků
provozu.
Výsledkem bude jistě omezení škodlivých
vlivů ze spalování uhlí na životní
prostředí a tak i na zlepšení dnešního
značně nepříznivého stavu.
Projeví-li se snížení koncentrace škodlivin
v ovzduší podstatně, může to umožnit
další ekonomický rozvoj průmyslu a energetiky
v severních Čechách, kde jsou pro to nejlepší
podmínky. Ekonomika však nesmí být uplatňována
na úkor ohrožování zdraví lidu.
To nám musí být jasné a bezpodmínečné.
Při projednávání návrhu tohoto
zákona v průmyslovém výboru pro hlavní
výrobní odvětví a dopravu jsme si
uvědomili nutnou potřebu zákona na ochranu
ovzduší, zákona, který bude působit
ekonomickými pákami na zabezpečování
zdravého prostředí i při potřebném
rozvoji průmyslu.
Uplatňování zákona v praxi musí
být takové, aby sankce působily opravdu sankčně.
Předepsání příliš vysokých
poplatků závodu, který učinil již
možné maximum pro omezení exhalací,
maximum odpovídající dostupné technice,
by nepůsobilo sankčně. Tak např. elektrárna
v Holešovicích by měla předepsané
poplatky ve výši cca 2 mil. korun. Takovou částku
není schopna vyprodukovat v hrubém důchodu,
a tak požádá ústřední
orgán o dotaci. Tím by se prostředky ze státního
rozpočtu jenom přelily ve prospěch národního
výboru. Bude-li však poplatek ve výši,
kterou může závod ze svého hrubého
důchodu uhradit, pak bude maximální snaha
vedení elektrárny nebo jiného závodu
učinit všechna opatření, aby poplatky
nemusely platit. V tom případě budou sankce
působit. Naprosto správný bude tvrdý
postih vůči lajdákům, kteří
něco zanedbají a za to jim bude předepsána
pokuta, a současně též i osobní
postih odpovědných pracovníků.
Uvědomujeme si, že zákon je stavěn na
tvrdém postihu. V zásadě s tím souhlasíme.
Očekáváme od nového zákona,
že přispěje k ozdravění ovzduší,
a proto budu hlasovat pro jeho schválení. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Růžičkovi. Přerušuji schůzi
do 11.15 hod.
Předseda NS s. Laštovička: Soudružky
a soudruzi poslanci, pokračujeme v přerušeném
jednání. V rozpravě má slovo posl.
Mátl.
Posl. Mátl: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, splnění hlavních politickohospodářských
cílů pro další všestranný
rozvoj našeho národního hospodářství
v současné etapě vývoje naší
společnosti předpokládá také
provedení rozsáhlé rekonstrukce, modernizace
a rozšíření dosavadních závodů
a výstavby závodů nových. Ve 4. pětiletce
a v dalších letech podle perspektivních plánů
vybudujeme značný počet nových elektráren,
hutních, chemických, ale i strojírenských
a jiných závodů.
Mohutný vzrůst průmyslové výroby
může však podstatně zhoršovat vnější
životní prostředí obyvatel, neboť
v některých odvětvích materiální
výroby, především těžkého
průmyslu, vznikají - jak tu již bylo řečeno
- i různé odpady a zplodiny, které lidem
neslouží. Je třeba je nejen odstraňovat,
ale již technologií a projekcí vytvářet
podmínky k předcházení jejich vzniku.
Nejvážněji jsou narušeny životní
podmínky, jak bylo již uvedeno ve zprávě
zpravodajky, v oblastech se soustředěným
průmyslem, především kouřovými
plyny, velkým množstvím spadu popílků,
znečištěním toků a pustošením
území.
Snaha po řešení uvedených problémů
vedla dosud jen k dílčím opatřením
pro určitou oblast v okolí průmyslových
závodů nebo k finančním postihům
původců znečištění. Vzhledem
k tomu, že postižené podniky zahrnuly vyměřené
pokuty do plánovaných nákladů, nedosáhlo
se potřebného ekonomického tlaku, aby zdroje
znečištění byly odstraněny. Nedostatečné
měření také způsobovalo, že
v některých případech nebylo možno
stanovit podíl jednotlivých podniků na znečištění.
Dalším důvodem, proč se odsunulo zlepšování
životního prostředí, byly tzv. objektivní
příčiny. Nedostatek investičních
prostředků na jedné straně a nezajištění
dodavatelských kapacit zejména pro výrobu
technologického zařízení na straně
druhé vedlo k tomu, že příslušné
resorty nebo podniky prosazovaly provoz bez potřebných
zařízení na ochranu životního
prostředí. Zpravidla při úsporných
opatřeních byla již v projektech škrtnuta
ta zařízení, jež měla sloužit
k zvýšení etiky práce a zlepšení
vnějšího i vnitřního pracovního
a přírodního prostředí.
Tak se vyvíjela situace také v Praze i přesto,
že je obecně známo, že kvalita životního
prostředí má přímý vztah
k životu člověka. Socialistická společnost,
která má vysoký zájem na všestranném
rozvoji člověka, tedy i na jeho zdraví, klade
si přece jako hlavní úkol, vytvářet
co nejpříznivější podmínky
životního prostředí.
Na základě rozpracování usnesení
XIII. sjezdu došlo m. j. také na půdě
parlamentu k projednání a schválení
zákona č. 20/1966 Sb. o péči o zdraví
lidu, který kromě jiného ukládá
postupné vytváření zdravého
životního a pracovního prostředí
všem členům naší společnosti.
To, oč usilovali dříve jen zdravotníci
s hygieniky, je nyní povinen plnit nejen každý
státní orgán, ale i hospodářské
a společenské organizace.
Stupeň kvality ovzduší a vody, kvantum hluku,
množství zeleně, čistota města,
estetičnost prostředí a možnosti krátkodobé
rekreace by měly patřit k velmi citlivým
ukazatelům životní úrovně člověka.
Ochrana a tvorba zevního životního prostředí
se musí koncentrovat do dvou směrů: jednak
odstranit postupně vše, co je v životním
prostředí pro lidský organismus nepříznivé,
jednak ovlivnit vše nové v samém počátku
tak, aby škodlivé vlivy nemohly vůbec vznikat.
Těžkou devastací přírodního
prostředí jsou postižena - jak už bylo
také řečeno - téměř
všechna velkoměsta, která se prudce rozvíjela
rozšiřováním zástavby na úkor
volného prostoru, věnovaného zejména
zeleni, umísťováním průmyslových
podniků doprostřed obytně zástavby,
při nesprávném řešení
komunikací a neustále se zvyšujícím
počtu dopravních prostředků. Velké
nahromadění obyvatelstva umožňuje působení
škodlivin v opravdu masovém měřítku.
Se stejnými problémy se setkáváme
i v našem hlavním městě. V Praze došlo
k nahromadění téměř jedné
desetiny obyvatelstva celého státu na poměrně
malé ploše, k velkému soustředění
průmyslových závodů umístěných
většinou v obytném areálu, k prudkému
zvýšení dopravního ruchu, jemuž
nestačí úzké staré komunikace.
Potřeby vývoje města byly dlouhá léta
opomíjeny, takže se jeho struktura, vybavení
i prostředí dostaly do rozporu s potřebami
socialistické společnosti a s požadavky kladenými
na hlavní město našeho státu.
Geografické rozložení Prahy ani směr
vzdušných proudů nepřispívá
k odvětrávání města. Koncentrace
historických budov, vyžadujících rozsáhlou
stavební obnovu, zastaralé komunikace a inženýrské
sítě, jejichž rekonstrukce je nanejvýš
potřebná, a konečná stavba podpovrchové
dráhy znamená zhoršení stavu životního
prostředí v Praze.
Kvalita ovzduší v Praze je proto stále neuspokojivější.
Je možno konstatovat, že již byla překonaná
vrcholná průměrná hodnota prašného
spadu naměřená v roce 1963. Jen v okrajových
západních oblastech města se prašný
spad v průměru přibližuje přípustné
hodnotě. V centrální oblasti překračuje
normu až třikrát, v průmyslové
až šestkrát. V blízkosti ČKD -
Vagonka Tatra-Smíchov byla například naměřena
průměrná hodnota prašného spadu
2,095 tun na km2 za rok, tj. čtrnáctinásobek
nejvýše přípustné hodnoty.