Nejvíce mne mrzí, že mezi těmito lidmi
jsou i naši poslanci. O přestávce jsem tuto
neřest vytýkal dvěma poslankyním,
které si hned, jak opustily tuto místnost, s gustem
zapálily a kolem sebe foukaly dým. Důsledkem
takovéhoto kouření nejsou jen žaludeční
vředy, ale i jiné nemoci, ale je také známo
a vědecky dokázáno, že kouření
vyvolává u žen bezdětnost a dokonce
vede k likvidaci zárodku těhotenství. (Smích.)
Proto si myslím, že i tito hazardéři
s budoucí generací národa by také
měli být v určitém smyslu postiženi.
Prosím, aby soudruh místopředseda Úřadu
sociálního zabezpečení spolu s ministrem
zdravotnictví tuto věc promyslili a připravili
něco k postižení těchto lidí.
(Potlesk.).
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
soudruhovi Harusovi. O slovo se přihlásil ministr
dopravy s. Indra. Uděluji mu slovo.
Ministr dopravy s. Indra: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi.
Cítím povinnost vyslovit k projednávané
problematice několik poznámek nejen proto, že
jsem k tomu byl soudruhem Šubrtem přímo vyzván,
ale hlavně proto, že železniční
doprava, resp. její parní trakce je právem
označována za vážný zdroj znečišťování
ovzduší, zejména v průmyslových
aglomeracích a ve velkých městech. Málo
nás přitom uspokojuje fakt, že samozřejmě
nejsme viníkem hlavním.
Nejprve k první konkrétní otázce,
která tu byla vyslovena, pokud jde o kvalitu uhlí.
Kvalita uhlí dodávaná železnicím
je stejná jako kvalita uhlí dodávaná
všem velkospotřebitelům. Železnice dostávají
zásadně tzv. těžní uhlí
se všemi nepříznivými smíšeninami.
Kromě toho skladba naší palivové základny
nedovoluje používat jen uhlí černé,
ale nutí nás v provozu míchat uhlí
v poměru 70 % hnědého k 30 % černého
uhlí. Výjimky tvoří jenom rychlíkové
lokomotivy, u nichž je poměr míchání
o něco lepší.
S tímto problémem jsme se zabývali. Odbornící
zjistili, že lepší kvalita uhlí by ovšem
exhalace v nejlepším případě
zmírnila. Kromě toho by se to neobešlo bez
značného zvýšení provozních
nákladů, které by pochopitelně měly
vliv i na tak ne příliš příznivý
hospodářský výsledek naší
železnice. Cestu k zásadní změně
současného stavu vidíme jen a jen v likvidaci
parní trakce.
Aby bylo jasno, chci v této souvislosti zdůraznit,
že ministerstvo dopravy a příslušné
železniční orgány mají maximální
zájem na tom, aby likvidace parní trakce byla provedena
v co nejkratší době. Není to jen z platonických
důvodů, ale i důvodů technologicky
provozních i hospodářských.
Moderní trakce, ať již jde o trakci elektrickou
či motorovou, zvyšuje plynulost provozu, rychlost
dopravy, zmenšuje potřebu lidí, zvyšuje
hospodárnost a samozřejmě také kulturu
cestování. Takový je tedy zájem ministerstva
dopravy.
Jak je vám známo, bylo už na základě
usnesení XI. sjezdu strany rozhodnuto, že parní
trakce na našich železnicích má být
likvidována do roku 1965. Vina za zpoždění
v plnění tohoto usnesení je mimo síly
dopravy.
Chtěl bych prohlásit, že za aktivní
pomoci vlády, pod vedením ústředního
výboru strany bylo v minulých letech pro modernizaci
železniční trakce uděláno velmi
mnoho. Z provozu bylo vyřazeno několik tisíc
parních lokomotiv, posun na většině
rozhodujících seřazovacích nádraží
je zajišťován převážně
lokomotivami motorovými. Přesto všechno nemůžeme
nekonstatovat, že v období 3. pětiletky, od
roku 1960 do roku 1965, proti původním předpokladům
nedostala železnice celkem 279 motorových lokomotiv,
a to převážně lokomotiv těžkých,
traťových.
Chtěl bych v této souvislosti ocenit pochopení
oborového podniku ŠKODA, pokud jde o dodávky
elektrických lokomotiv, protože Škodováci
se s počátečními potížemi
vyrovnali, lokomotivy stejnosměrné trakce dodávají
plynule a uspokojivé kvality. Pokud jde o kvalitu střídavých
lokomotiv, je to zatím ještě horší.
Elektrizováno ovšem u nás bude, soudružky
a soudruzi, maximálně 24 - 25 % tratí vzhledem
k ekonomické návratnosti vložených investic.
Na všech ostatních tratích bude vozba zajišťována
v budoucnosti motorovými lokomotivami. Bude záležet
tedy na tom, jak výrobci, popř. dovoz, vyvolané
požadavky dokáží uspokojit.
Je vám známo, že XIII. sjezd strany uložil
dosáhnout takového stavu, aby v roce 1970 bylo zajišťováno
jen 10 % železničních výkonů
parní trakcí. Podle současného stavu
příslibu dodávek motorových lokomotiv
z vlastní výroby i z dovozu je ovšem - považuji
to za nutné otevřeně prohlásit - tento
úkol ohrožen a likvidace parní trakce by se
dále o několik let prodloužila a před
rokem 1975 bychom se poslední parní lokomotivy nezbavili.
V roce 1967 snižují výrobní podniky
dodávky proti návrhu plánu takto: U lokomotiv
řady T 669 0, vyráběných v Dubnici,
ze 73 na 44, u lokomotiv řady T 679 1, dovážených
ze Sovětského svazu, ze 75 na 42. To, soudružky
a soudruzi, znamená v jediném roce proti plánu
62 těžkých traťových lokomotiv,
což reprezentuje možnost likvidace 150-200 lokomotiv
parních.
Máme tyto potíže i přesto, že musíme
objektivně konstatovat, že nacházíme
plnou podporu ministerstva těžkého průmyslu
v jednání s výrobními závody
a osobně u místopředsedy vlády s.
Krejčího. Mně nezbývá nic jiného
než požádat jak výrobní závody,
tak i podniky zajišťující dovoz, aby na
potřeby železnice v zájmu celé společnosti
i v zájmu čistoty ovzduší pamatovaly.
Velmi často se setkáváme s názorem,
že s ohledem na již existující počet
motorových lokomotiv bychom je mohli racionálněji
rozmístit a dát je především
do velkých měst, do průmyslových aglomerací,
případně do měst lázeňských.
Tomuto požadavku bohužel vyhovět nemůžeme,
protože musíme dodržovat stanovenou koncepci
o dieselaci našich železnic už vzhledem k tomu,
že dieselace je závislá na nákladné
investiční výstavbě lokomotivních
dep, na výstavbě příslušných
opraven, na přípravě kádrů
a na technologii dopravy.
V souvislosti se situací ve velkých městech,
zejména v Praze, jsme se setkali s náměty,
zda by bylo možno přispět k čistotě
ovzduší přepřaháním lokomotiv
před vjezdem do Prahy nebo do jiných velkých
měst. S tímto námětem se na mne obrátil
osobně i předseda NS s. Laštovička.
Tento námět jsme zkoumali velmi svědomitě,
ovšem realizovatelný není z dopravnětechnologických
důvodů. Přepřahání znamená
předně zpomalení dopravy, za druhé
snížení propustnosti tratí, a to při
hustotě dopravy koncentrované zejména v okolí
velkých měst, hlavně v Praze a jejím
okolí, by znamenal dostat se v provozu do neřešitelné
situace.
Své hříchy máme také, pokud
jde o stacionární zdroje znečišťování
ovzduší, o stacionární kotelny, jak
o tom tady byla řeč. Zejména ve velkých
městech, a zvláště v Praze, usilujeme
o přestavbu těchto kotelen na jiné zdroje
topení, na jiné zdroje paliva. Fakt ovšem je,
konkrétně např., pokud jde o kotelnu na nádraží
Praha-střed, že od objednávky do realizace
dodávky a montáže to trvá vždycky
tři roky. Proto budeme si muset ještě nejméně
půldruhého roku počkat, než bude likvidován
tento velmi nepříjemný, i pro nás
nepříjemný zdroj na Praze-střed.
Soudružky a soudruzi, nechci vás déle zdržovat.
Považoval jsem za povinnost vyslovit své stanovisko
k těmto otázkám a budu vám velmi vděčný,
když ministerstvo dopravy získá ve svém
úsilí o urychlenou likvidaci parní trakce
také aktivní podporu našeho Národního
shromáždění. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
soudruhu Indrovi. Další přihlášky
do rozpravy nejsou. Nikdo se už nehlásí? (Nikdo
se nehlásil.)
Prosím tedy soudruha Vlasáka o stanovisko k předneseným
námětům.
Soudruh min. dr. Vlasák: Vážené
soudružky a soudruzi! Velmi obsáhlá, podnětná
diskuse znovu nám všem potvrdila naprostou nutnost
a nezbytnost urychleného vydání předložených
zákonných opatření proti znečišťování
ovzduší.
Já bych chtěl znovu jménem vlády poděkovat
všem výborům a všem soudružkám
a soudruhům za podnětné návrhy, se
kterými vystoupili ve výborech anebo na tomto plénu
Národního shromáždění.
Většina připomínek byla již do
návrhu zákona zapracována, což bezesporu
přispělo k jeho prohloubení a celkovému
zlepšení. Dnes předložené návrhy,
které se zaměřovaly především
na etapy účinné realizace zákona,
a to je správné, budeme spolu s vámi využívat
při řešení konkrétních
problémů, které si provádění
zákona vynutí.
Chtěl bych znovu zdůraznit, že vydání
zákona, který má sloužit soustavnému
zlepšování životního prostředí
naší socialistické společnosti, je samozřejmě
teprve první krok. Rozhodující bude, jak
dokážeme nekompromisně uvádět
tento zákon v život ve všech jeho částech,
zejména ve sféře jeho realizace. A v tomto
směru bych prosil Národní shromáždění,
aby účinnou kontrolou, ale zejména také
radou a bohatými zkušenostmi nám pomáhalo
dále řešit celou složitou problematiku
vytváření životního prostředí,
neboť tento zákon je jenom jednou z částí
celé této obrovské a složité
problematiky, před kterou nyní budeme bezprostředně
stát.
Z diskuse vyplynuly dva konkrétní návrhy
na určité změny v předloženém
návrhu. Je to návrh posl. Laciny, který doporučuje,
aby v § 11 byl proveden takový doplněk, který
by předurčoval na úrovni národních
výborů, aby určité prostředky,
které budou národní výbory shromažďovat,
byly dávány také na odstraňování
škod, pokud vznikají na úseku zemědělské
výroby.
Prosil bych, aby tento návrh nebyl takto přijímán.
Ne z těch důvodů, že bychom neuznávali
veliké škody, které vznikají v naší
zemědělské výrobě v důsledku
exhalací. To je všeobecně známo a je
naprosto nezbytné těmto škodám čelit
a vzniklé škody odstraňovat. Ale my jsme toho
názoru, že podobné návrhy i z jiných
míst by byly oprávněné z hlediska
zdravotnictví, z hlediska školství, z hlediska
ochrany přírody, památek atd. Myslím,
že naše národní výbory budou velmi
moudře a spravedlivě využívat těchto
prostředků a směrovat je koncentrovaně
právě do těchto míst, kde se takové
škody budou v konkrétních případech
objevovat, abychom, pokud bude v silách a možnostech,
z hlediska těchto prostředků těmto
škodám co nejvíce čelili i na úseku
zemědělské výroby.
Kromě toho jsme společně toho názoru,
že takovéto opatření, které by
předurčovalo rozdělováni těchto
prostředků, není plně v souladu s
připravovaným návrhem zákona o národních
výborech, kde se naopak v celé dikci tohoto zákona
ponechává národním výborům
v těchto věcech široká pravomoc a samozřejmě
i s tím spojená odpovědnost.
Pokud se týká dalšího návrhu,
soudruha Ichy, aby pracovní instrukce, která bude
vydána, byla projednána a předložena
příslušným výborům Národního.
shromáždění, souhlasíme. Aby
tomu tak bylo, budeme tuto instrukci v pracovním pořádku
s příslušnými výbory projednávat.
Z diskuse vzešla řada dalších návrhů
a podnětů, které se netýkají
už přímo dikce zákona, ale které
směřují k praktickému uvádění
zákona do života. Já jsem přesvědčen,
že všichni ministři, včetně soudruha
ministra Plojhara na poslední návrh posl. Haruse,
tyto věci velmi důkladně prozkoumají
a Národnímu shromáždění
dají konkrétní odpovědi. Děkuji.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru Vlasákovi. Prosím soudružku Závodskou
o závěr k rozpravě.
Zprav. posl. Závodská: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci a poslankyně! Já
myslím, že není třeba příliš
mnoho na závěr hovořit. Všechny diskusní
příspěvky, které zde vzešly,
byly vesměs v souladu s mojí zpravodajskou zprávou,
až na diskusní příspěvek soudruha
poslance Laciny. Soudruh dr. Vlasák vysvětlil a
řekl stanovisko k tomuto návrhu. Já bych
snad ještě chtěla doplnit, že všech
pět výborů Národního shromáždění
při projednávání tohoto zákona
- a já jsem o tom také hovořila - nedoporučuje
účelově vázat příjmy
národních výborů, že přijetím
tohoto návrhu a novým odstavcem třetím
u paragrafu 11 bychom účelově vázali
tyto prostředky.
Jde opravdu o to, aby nový zákon dal možnost
našim národním výborům, aby podle
situace v dané obci, v daném městě,
mohly se vší rozhodností, uvážlivostí
rozhodnout, k čemu těchto prostředků
použijí. Máme za to, že opravdu pléna
našich národních výborů, kde
jsou zastoupeny všechny složky našich občanů,
velmi účelně využijí těchto
prostředků k ozdravění životního
prostředí a že tyto prostředky budou
použity především tam, kde je jich nejvíc
zapotřebí.
Zůstává proto tady jediná možnost,
aby i nadále používaly, řešily
a uplatňovaly náhrady v rámci škod,
které jsou způsobovány zemědělství.
Dále ještě k diskusnímu příspěvku
s. Ichy chtěla bych poznamenat, že přijetím
zákona vyvstane tlak především na náš
Výzkumný ústav v Malešicích a
na výrobní závod vzduchotechnického
zařízení v Milevsku. Mnozí soudruzi
o tom hovořili a já sama v praxi jsem se setkala
v diskusi s připomínkami z našich výrobních
závodů i za návštěvy v Milevsku,
že zde opravdu bude nutno - a proto se obracím na
naše ministerstvo těžkého strojírenství
a na místopředsedu vlády s. Krejčího
- vyvinout veškeré úsilí v tom směru,
abychom se při tom tlaku, který tady vyvstane z
řad našich výrobních závodů
nesetkali s potížemi. Totiž nejde tady jen o
kapacitu, ale i o kvalitu a především o celou
komplexnost, poněvadž zatím, když výrobní
podnik uplatňuje požadavek na Milevsku, soudruzi řeknou:
Předložte nám projekci. Závod znovu
musí žádat projekční ústav
o vypracování projekce. Doporučuji, aby závod
v Milevsku měl vybudovánu rozsáhlou projekční
složku, aby prostě výrobní závod
měl pouze jediného dodavatele na tomto úseku
budování vzduchotechnických zařízení.
Chtěla bych reagovat i na diskusní příspěvek
s. Haruse. Náš zdravotní výbor se nesčetněkrát
zabýval i otázkami kouření a jeho
nárůstem v naší společnosti,
především u mládeže i u našich
žen. Rok od roku projednáváme celkový
stav a doporučujeme určitá opatření
jednotlivým resortům. Musím z této
půdy říci, že opravdu zatím naše
doporučení se nesetkalo s porozuměním
u příslušných resortů. Jsou už
určité náznaky ke zlepšení, doporučujeme,
aby se nekouřilo v některých místnostech,
jídelnách, v restauracích; postupně
se to zlepšuje. My jsme i konkrétně navrhli,
že ten, kdo chce kouřit, ať si to zaplatí
(Hlas z pléna: My za to platíme.) v ceně
kuřiva. Zatím se nám to nepodařilo
uplatnit.
Proto, soudružky a soudruzi, chtěla bych upozornit
ještě v závěru, že přijetí
tohoto zákona je velmi důležité pro
ozdravění životního prostředí
našeho obyvatelstva, abychom si všichni uvědomili,
že stojíme teprve na počátku svého
snažení, že budeme pokračovat v odstraňování
dalších rušivých elementů našeho
životního a pracovního prostředí,
jak jsem o tom hovořila ve své zpravodajské
zprávě.
Chtěla bych proto vám všem poděkovat
za spolupráci při projednávání
tohoto zákona a ještě jednou zdůraznit,
že zákon mohl v tak krátké době
být přijat Národním shromážděním
jen díky tomu, že naše strana a vláda
znovu jasně dokumentovala, že blaho člověka
v péči o jeho zdraví a štěstí
klade na první místo. Proto se znovu obracím
na představitele naší vlády, aby i nadále
těmto otázkám věnovali pozornost.
A my poslanci, abychom se zavazovali a měli v popředí
zájmu naší činnosti to, abychom sledovali
jeho plnění, jak je v praxi uplatňován
tento zákon a abychom pomáhali při odstraňování
těch nedostatků, jež tímto zákonem
ještě řešeny nejsou. Projednávání
našeho dnešního zákona se dostalo do čela
pozornosti celé naší široké veřejnosti,
poněvadž se bezprostředně dotýká
našich občanů. A jistě přijetí
tohoto zákona bude velmi příznivě
kvitováno a setká se s velikým ohlasem.
Proto na závěr opravdu děkuji, že se
nám podařilo učinit tento první krok
k zajištění tak důležité
problematiky, jakou je čistota ovzduší v naší
republice. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Závodské. Ptám se nyní posl. Laciny,
zda trvá na svém návrhu nebo jej odvolává
na základě vystoupení soudruha Vlasáka
a s. Závodské.
Posl. Lacina: Souhlasím s vysvětlením
s. Vlasáka za předpokladu, že tento požadavek
bude zakotven tak, jak říkal, v zákonu o
národních výborech.
Předseda NS s. Laštovička: Naopak, nebude
v tom zákonu, protože zrušení účelové
vázanosti se pokládá za nejvyšší
vymoženost právě připravovaného
nového zákona. Takže to je úplně
v rozporu s celou tendencí, která se nyní
objevuje v návrhu nového zákona o národních
výborech. A proti tomu národní výbory
bojovaly dlouhá léta, aby každá koruna
nebyla vázána na to ze shora, aby mohly samy hospodařit.
Posl. Lacina: Mně nejde o účelové
vázání, mně jde zde o povinnosti národních
výborů při odstraňování
škod na zemědělství.