Předseda Národního shromáždění
s. Laštovička a místopředsedové
s. Chudík,
s. dr. Škoda, s. Leflerová.
Členové předsednictva ÚV KSČ
předseda vlády Lenárt,
místopředseda vlády inž. Černík,
dr. Dolanský, místopředseda
vlády inž. Šimůnek; kandidáti
předsednictva ÚV KSČ inž. Kapek,
Pastyřík, Sabolčík
CSc.; tajemník ÚV KSČ Koucký;
místopředseda vlády Krajčír;
ministři prof. dr. Hájek,
Indra, Korčák,
Kudrna, arm. gen. Lomský, Mestek,
dr. Neuman, Smrkovský, inž. Sucharda,
Uher, Valeš, dr. Vlasák.
Předseda NS s. Laštovička
(zvoní): Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, zahajuji přerušenou schůzi,
pokračujeme v rozpravě k vládnímu
návrhu státního rozpočtu na rok 1967.
Jako první v dnešní rozpravě vystoupí
posl. inž. Červený.
Posl. inž. Červený: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci, ve včerejším výkladu
ministra financí s. inž. Suchardy a ve zprávě
zpravodaje posl. Tymeše, předsedy výboru pro
plán a rozpočet, byly vysvětleny základní
problémy, které souvisely se sestavováním
a projednáváním státního rozpočtu
na rok 1967. Jak bylo již referováno, výbor
pro plán a rozpočet
se velmi podrobně zabýval základní
problematikou státního rozpočtu za nové
soustavy řízení našeho hospodářství.
Jako výborový zpravodaj o kapitole Státní
banka československá jsem měl možnost
hlouběji se zamyslit nad uvedenou problematikou a tím
i nad systémem naší
státní finanční politiky.
Jsme si vědomi toho, že státní rozpočet
nabývá za daného stupně ekonomického
řízení našeho hospodářství
relativní samostatnosti. Zdůrazňuji relativní
samostatnosti, protože stávají-li se příjmy
státního rozpočtu jen částí
důchodů podniků, pak mají povahu daňovou
a z toho vzniká ona relativní samostatnost. Přitom
je zřejmé, že tato část zůstává
nadále základnou příjmových
položek rozpočtu tak, jak tyto plynou z odvodů
ze socialistického hospodářství. Prostřednictvím
této části odvodů je rozpočet
úzce spjat s rozvojem hospodářství,
což bylo zdůrazněno jak v referátech,
tak i v diskusních příspěvcích.
Největší částí výdajů
rozpočtu jsou opět výdaje do socialistického
hospodářství. Tyto výdaje mají
být ekonomickým nástrojem
ovlivňujícím rozvoj našeho hospodářství
a napomáhajícím k dosažení potřebné
rovnováhy mezi zdroji a potřebami. Výdaje
na kulturní a sociální opatření
ovlivňují společenskou a osobní spotřebu
a jsou proto činitelem životní úrovně
obyvatelstva.
Vracení prostředků
do socialistického státního hospodářství
bude trvalým jevem našeho rozpočtu. Jeho výše
a členitost se bude měnit podle potřeb našeho
hospodářství v rámci cílů,
které vytyčují plány našeho hospodářství.
Je však třeba zdůraznit výchovný
vliv této položky státního
rozpočtu, aby se stala skutečně stimulační
položkou a nestala se konzervačním prostředkem
nedostatků naší výroby.
Když jsme projednávali předloni zákon
o Státní bance československé, zdůrazňovali
jsme, že se nám vytváří dělící
čára mezi prostředky dávanými
do národního hospodářství jako
prostředky nenávratné, prostředky
státního rozpočtu, a jako prostředky
návratné, prostředky úvěrové
ze Státní banky československé. Státní
finanční politika má tudíž k
dispozici návratné a nevratné finanční
prostředky a při účelném jejich
rozdělení jich používá a má
používat jako ekonomického stimulu k dosažení
cílů plánu. V referátech o státním
rozpočtu, v usnesení XIII. sjezdu KSČ a v
usnesení ÚV KSČ ze 4. května, jakož
i v diskusi na tomto zasedání se
mluví o protiinflačním působení
jak státního rozpočtu, tak i úvěrové
politiky Státní banky československé,
čímž se zdůrazňuje význam
obou těchto nástrojů finanční
politiky.
Relativní samostatnost státního rozpočtu
a úvěrové politiky SBČS však
neznamená, že by bylo možno těchto nástrojů
používat výlučně jen ve vztahu
k rozvoji výrobních sil, ale je nutno přitom
respektovat zákonitost peněžního oběhu,
měnové stability a peněžní rovnováhy.
Přitom komplex cenových, mzdových a jiných
opatření - což zde také bylo
zdůrazněno -, která mají vliv na oběh
a návratnost peněžních prostředků,
se promítá jak do problematiky rozpočtové,
tak i do problematiky úvěrové.
SBČS je zapojena na státní rozpočet
odvodem části svého zisku. SBČS spravuje
prostředky státního rozpočtu a může
mu za určitých podmínek poskytnout úvěr.
Obojí je zatíženo úrokem.
Distribuce nenávratných prostředků
do hospodářství je dostatečně
vysvětlena v referátech. Dovolte mi však, abych
se zabýval nadále úvěrovou politikou
SBČS. Úvěrem má být podporována
každá efektivní a rentabilní výroba,
zvláště pokud jde o obory a podniky s progresívním
výhledem do budoucna. V tomto směru je úvěrová
politika aktivním nástrojem ekonomicky zdůvodněného
rozvoje naší výroby.
Úvěr však může působit i
při potlačování neefektivní
a nehospodárné výroby cestou zpřísňování
úvěrových podmínek a tzv. úvěrovou
restrikcí. Ve své praxi - jakož i v diskusích
s vedením podniků - jsem narazil právě
na toto slovo restrikce. Mám pocit, že jsme volili
toto slovo trochu nevhodně. Nejde
totiž o nějaké omezování
úvěrů vcelku. Restriktivní politikou
banka nesleduje nějaké omezování žádoucích
a efektivních výrob, ani nechce klást překážky
iniciativě a podnikavosti; cílem úvěrové
restrikce je toliko omezit příliv peněžních
prostředků do národního
hospodářství tak, aby se zvýšil
tlak na mobilizaci a využití vlastních zdrojů
podniků k zabezpečení zdravého ekonomického
růstu podniku. Úvěrová politika banky
nemůže být strnulým souborem podmínek
brzdících dynamiku rozvoje, ale aktivním
přístupem právě
k rozvoji dynamiky výroby, zvláště při
získávání dodatečných
prostředků, aby výroba mohla přejít
z méně efektivní do progresívnější
a žádoucnější činnosti.
Z tohoto hlediska myslím, že je třeba posuzovat
úvěrovou politiku SBČS, ať jde o úvěry
investiční nebo o úvěry
provozní. Přesto, že se touto problematikou
zabýval již s. Galaba, chtěl bych říci
několik slov k úvěrům investičním
i provozním.
Při rozboru investic bylo ve výborech NS konstatováno,
že největší překážkou
rychlého provádění investic je nerovnováha
mezi nabídkou a poptávkou. Kapacity podniků
nestačí pokrýt poptávku. Banka může
působit na regulaci nabídky a poptávky úvěrem
tak, že úvěr se stane účinným
nástrojem obnovení rovnováhy na trhu investic.
Růstem investičního úvěru se
stává tento úvěr
důležitým ekonomickým nástrojem
centra v procesu rozdělování investic. Investiční
úvěr bude jistě v budoucnu sloužit k
ověřování a korigování
makroekonomických představ státního
plánu v oborech a podnicích, k prosazování
maximální společenské efektivnosti
a k optimalizaci investičních záměrů
podniků i oborů.
Úvěrovou tzv. restrikci letos hodlá SBČS
realizovat tak, aby došlo k omezení poptávky
po investicích na výši uvažovanou pro
letošek 4. pětiletým plánem při
současném snížení rozestavěnosti,
zejména omezováním zahajování
nových investic. Je samozřejmé, že restriktivně
vymezený objem úvěrů neuspokojí
plně požadavky podniků a oborů ani u
investic, které původně prošly výběrovým
řízením. Bude proto třeba provést
přehodnocení výběrového řízení,
a to i z hlediska nově vzniklých
podmínek pro využití vlastních zdrojů
podniků.
Nelze totiž opomenout, že zdroje pro investice jsou
čerpány ze státního rozpočtu,
z úvěru Státní banky a z prostředků
podniků. Do budoucna nutno počítat s poklesem
zdrojů ze státního rozpočtu, růstem
zdrojů z úvěru Státní banky,
ale hlavně růstem vlastních podnikových
prostředků, což vyvolá další
problematiku v investiční výstavbě.
Tato okolnost podle mého názoru ovlivní do
budoucna investiční politiku ve vztahu k jejímu
financování.
Závažnou roli pro efektivnost
výroby a konsolidaci podniků hrají provozní
úvěry. Je nutno vzít v úvahu, že
dále za první čtvrtletí narostly zásoby
o 2,3 mld Kčs a doba obratu zásob vzrostla o dva
dny. Toto je jev nepříznivý. Bude proto třeba,
aby chozrasčotní sféra
se podílela na financování zásob větším
dílem, než bylo uvažováno. K tomu směřuje
i příslušné citované vládní
usnesení. Úkolem banky je, aby poskytováním
nebo restrikcí provozních úvěrů
ovlivňovala tvorbu zásob v podnicích.
Toto je však úkol choulostivý.
K problematice je podle mého názoru nutno přistupovat
diferencovaně podle poměrů v každém
podniku. Růst zásob nelze vždy považovat
za nepříznivého ukazatele. Záleží
na struktuře zásob, na dodavatelských možnostech
apod. Opakuji zde to, co jsem tvrdil
už jednou: často mají vinu na růstu
zásob tzv. limity dodávek, kdy podniky jsou nuceny
se zásobit na delší dobu, protože menší
množství nedostanou, leda od odbytových organizací
za poměrně vysokou cenu.
Uplatňování restriktivní úvěrové
politiky bude komplikováno tím, že u podniků
nebude tvorba důchodů rovnoměrná.
Některé podniky budou vytvářet větší
a jiné menší zdroje než odpovídá
potřebám jejich rozvoje a přiměřené
hmotné zainteresovanosti pracujících. I když
se tento problém projeví nejvíce letos, domníváme
se, že s ním musíme počítat jako
s problémem trvalým. Trh totiž přijme
ceny, které budou pro podnik příznivější,
ale přijme také ceny, které budou pro jiný
podnik méně příznivé. K tomu
přistupuje jako další diferenciační
činitel výchozí základna, se
kterou šel podnik do nové soustavy řízení.
Mám za to, že tento nerovnoměrný vývoj
vyvolá u nás problematiku tzv. bohatých a
chudých podniků. Tento stav bude vyžadovat,
aby úvěr sehrál úlohu nástroje
přerozdělení důchodů. Banka
na jedné straně ve své funkci
emisní banky musí omezovat úvěry,
ale na druhé straně musí ve své obchodní
činnosti mobilizovat podnikové zdroje a tlačit
na to, aby podnikové zdroje rostly, a byly vhodně
využívány.
Je samozřejmé, že bude v prvých létech
málo podniků, které budou mít nadbytek
finančních prostředků a nebudou vědět,
co s nimi. Bude více těch, které budou finanční
prostředky potřebovat. Později se však
může objevit přebytek finančních
zdrojů u některých podniků a bude
úkolem Státní banky tyto zdroje umístit
v jiné výrobě,
v různé formě, jak zde o tom s. ministr financí
mluvil. Vznikne nám finanční trh, to je nový
nástroj státní finanční politiky.
Je přece nutné, aby podniky byly trvale zainteresovány
na tvorbě důchodů a tím na tvorbě
vlastních prostředků. A my nemůžeme
nikdy připustit pokles zájmu na růstu důchodů.
Finanční trh je něčím novým
a bude také třeba se jím zabývat jak
teoreticky, tak i prakticky, jeho využitím a hlavně
jeho regulováním. Vždyť by bylo možno
zainteresovat na těchto transakcích i ostatní
orgány našeho - a zdůrazňuji našeho
socialistického - peněžnictví, jako
je pojišťovna a spořitelna, ale nakonec i občanstvo.
Proč nevydávat peněžní obligace
s určitým zúročením a s takovou
splatností, která by korespondovala s návratností
Státní bankou československou
poskytnutých úvěrů.
Výhledově však asi nevystačíme
s těmito formami redistribuce podnikových a jiných
finančních zdrojů. Bude třeba využít
dalších pozitivních prvků regulovaného
socialistického finančního trhu, který
by umožnil podnikům další cesty k zužitkování
pohotových finančních zdrojů a vytvořili
nové silné podněty pro nejefektivnější
použití peněžní akumulace a pro
účinnou kontrolu finančních zdrojů.
Otázku vytvoření peněžního
trhu nechápu jako jednorázovou akci, ale jako postupný
proces, který musí být koordinován
s celkovým procesem realizace nové soustavy, obnovy
trhu a obnovy peněžní rovnováhy.
Soudružky a soudruzi, zabýval jsem se některými
problémy finanční politiky a věnoval
jsem více pozornosti problémům návratných
finančních prostředků. My jsme si
totiž zvykli, a také diskuse je toho dokladem, projednávat
spíše otázky plánu a ne přímo
otázky peněz jako nástrojů ekonomického
působení v rámci plánu.
Mé úvahy vyplývaly z podstaty státního
rozpočtu a z jeho relativní samostatnosti.
Podle mého přesvědčení
je státní rozpočet na rok 1967 postaven na
podkladech, které vyplývají z hlubokých
rozborů dané situace. I tam, kde se opírá
o odhad, jde o odhad podložený výsledky prvého
čtvrtletí. Proto budu - a jsem přesvědčen
že budeme všichni - pro schválení
zákona o státním rozpočtu na rok 1967
hlasovat.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Červenému. Nyní promluví
poslanec Homola.
Posl. Homola: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci! Jsem rozpočtovým
zpravodajem kapitoly ministerstva kultury a informací,
které se v současné době konstituuje
jako naše nové ministerstvo. Chtěl bych proto
učinit několik poznámek k tomu, co očekáváme
od tohoto nového ministerstva, dále k problému
postavení kultury v našich plánech a rozpočtech
a za třetí k současnému
rozpočtu.
Vytvořením nového ministerstva se má
zkvalitnit státní péče a řízení
celé oblasti kultury a informací. Kulturní
výbor Národního shromáždění
při projednávání rozpočtu zaujal
své stanovisko k některým otázkám
rozvoje činnosti nového ministerstva. Ministerstvo
by mělo podle našeho názoru rozvíjet
celou oblast kultury tak, aby maximálně spoluvytvářela
moderní socialistickou společnost, která
se rozvíjí na vysoké civilizační
úrovni a prokrvené vztahy s ovzduším
komunistického humanismu.
V oblasti kultury a umění,
které vydaly v posledním dvacetiletí bohaté
plody, by mělo jít především
o další kvalitativní proměnu, o její
výraznější novou socialistickou funkci,
o to, aby se socialistická kultura rodící
se z potřeb života uplatňovala intenzívněji
i extenzívněji. Ministerstvo
spolu s výborem pro kulturu a informace by mělo
proto účinněji podněcovat, rozvíjet
a podporovat ty tendence kulturní a umělecké
tvorby, které směřují ke ztvárňování
společensky závažných problémů,
které spoluvytvářejí vyvážené
ovzduší socialistického, duševního,
etického, estetického společenského
života a které odpovídají měnícím
se životním jevům vyvolaným postupným
pronikáním prvků vědeckotechnické
revoluce do naší současnosti. Z tohoto hlediska
bude vhodné, aby ministerstvo uplatňovalo
komplexní vliv a soustředěně ideově
a politicky působilo na intenzívnější
rozvoj angažované socialistické tvorby. V oblasti
umění je třeba respektovat princip svobodného
rozvoje tvůrčí činností, jak
to odpovídá kulturní politice našeho
státu, ale současně
rozvíjet ovzduší kritické k tvorbě
i k nedostatkům a náročné na úroveň
uměleckých děl.
Jestliže nelze zasahovat do procesu tvorby, která
je vždy záležitostí umělce, nelze
také ponechávat bez povšimnutí hodnocení
a ideově politické zaměření
tvorby. Každá kulturní politika se zajímá
především o společenské působení
uměleckého díla, o jeho ohlas ve veřejnosti.
Takovéto zásadní hodnocení by se mělo
stát základem aktivního provádění
naší státní kulturní politiky.
Bude nutné také zásadněji čelit,
a to především prostředky ideového
boje, těm kulturně politickým jevům,
které zjevně poškozují zájmy
naší země nebo které se stavějí
proti zájmům socialismu.
V oblasti informací půjde o jejich podstatné
zkvalitnění, především zvýšenou
péčí o jejich správnost, pohotovost
a serióznost, o jejich politicko-ideovou úroveň
a skladbu. Důsledně bude nutno překonávat
stále se vyskytující subjektivní,
neodborné a nevědecké hodnocení a
šíření informací, které
je škodlivé, a dbát na politicky správné
hodnocení pozitivních
i negativních jevů. Ve skladbě informací
půjde zejména o vyváženější
poměr mezi zahraničními zprávami a
informacemi o našem životě.
V oblasti kulturně výchovné činnosti
bude nutno sledovat linii celkového růstu kulturnosti
jednotlivých sfér našeho společenského
života. Půjde nejen o zajištění
podmínek pro harmonický rozvoj osobnosti lidí,
ale o široce chápané celkové povznesení
kulturnosti života, především ve vztazích
lidí, které jsou podstatou socialistického
životního prostředí, dále o zlepšení
vnějšího životního
prostředí, krajiny, pracoviště i obydlí,
o kulturnost veřejných zařízení
a života v nich tak, aby odpovídala úrovni
našich potřeb a znalostí.
Dále půjde o to, zlepšit podmínky pro
zájmovou kulturní činnost, ve které
chtějí lidé uplatňovat své
vlohy a zájmy, o vytvoření solidní
mnohostranné základny pro aktivní zájmovou
tvorbu, aktivní odpočinek, společenskou zábavu
a rekreaci s cílem měnit pasívní přijímání
kultury v aktivní rozvoj zájmů a talentů
podle vloh a sklonů jednotlivců.
V popředí práce ministerstva bude muset mít
konečně významné místo seriózní
a odpovědně vedená státní propagace
směřující k rozšiřování
politického rozhledu obyvatelstva a jeho správné
orientaci a k prohlubování jeho citového
vztahu k našemu režimu.
Chtěl bych vyjádřit jménem kulturního
výboru Národního shromáždění
přání, aby se práce nového
ministerstva rozvíjela energicky a aktivně ku prospěchu
našich pracujících a celé společnosti.