Dále bych chtěl říci několik
slov k základnímu pohledu na oblast kultury, a to
z hlediska jejího zařazení do úseku
spotřeby v našich rozpočtech a bilančních
rozvahách.
V těchto otázkách se objevuje názor,
že je tato oblast pouhou oblastí spotřeby nebo
služeb občanům, i když kulturních
služeb, že je ztrátová a že se na
ni doplácí. Takovýto názor, myslím,
nevychází z reálného pojetí
a hodnocení funkce kultury i jejího působení
v ekonomické oblasti.
Především bychom měli usilovat o plné
pochopení skutečnosti, že kultura bude mít
stále větší význam v rozvoji
naší společnosti, protože za její
pomoci bude vytvářen socialistický styl života,
takový styl, jehož smyslem přestává
být lidská činnost jako prostředek
reprodukce pracovní síly, ale jehož smysl spočívá
v tom, že přeměňuje život v proces
rozvoje člověka. Za
této situace přestává být práce
pouhým prostředkem k opatřování
předmětů, v čemž se i dnes stále
ještě vidí smysl života. Tuto tendenci
v sobě skrývá i dnes značně
rozšířené zjednodušené pojetí
nového systému řízení a plánování
národního hospodářství.
Kultura bude muset pomoci kompenzovat toto nebezpečí,
které přináší jednostranný
spotřebitelský pohled na socialistický rozvoj.
Tím chci říci, že je třeba s
rozvojem této oblasti počítat stejně
fundamentálně jako s rozvojem kterékoli jiné
oblasti našeho života.
To samozřejmě znamená a hlavně bude
znamenat energičtější vytváření,
ale i uvolňování větších
finančních prostředků.
Ani pojem tzv. ztrátovosti úseku kultury není,
myslím, oprávněný, protože vychází
jen z finančního obrazu promítnutého
do příslušné kapitoly státního
rozpočtu, v tomto případě ministerstva
kultury a informací, a neobráží celou
oblast realizace výsledků kulturní činnosti
v naší společnosti.
Chtěl bych alespoň stručně naznačit,
že oblast kultury není z hledisek plánovacích
a rozpočtových jen součástí
společenské spotřeby, ale že je nesporně
úsekem aktivního ekonomického přínosu.
Zhodnocování kulturní činnosti a kulturních
děl se totiž odehrává i na jiných
úsecích, v jiných resortech a u národních
výborů. Shrneme-li alespoň zhruba jednotlivé
položky, uvidíme, že přínos kultury
národnímu hospodářství není
nepodstatný, naopak že je kulturní činnost
i ekonomicky výhodná a ve svém celku rentabilní.
Vezmeme-li v úvahu bilančně a účetně
uzavřený rozpočtový rok, např.
rok 1965, setkáme se s touto skutečností
realizace oblasti kultury v národním hospodářství.
Tržby získané vlastní činností,
tj. osobní spotřeba, vstupné za kina, maloobchodní
obrat, poplatky televize a rozhlasu apod. činí přes
2 mld 100 mil. Kčs. Tržby za časopisy celkem
činí přes 850
mil. Kčs, hodnota realizace a užití uměleckých
děl v národním hospodářství
přes 1 mld 900 mil. Kčs, zbožové dodávky
pro vývoz přes 100 mil. Kčs, pozitivní
saldo vývozu a dovozu nehmotných statků,
autorská práva apod., činí přes
15 mil. Kčs. Celkem tvoří
jen tyto hodnoty sumu okolo 5 mld a přitom zde ještě
není zachycena realizace veškeré kulturní
činnosti a jejího vlivu.
Tato rozsáhlá činnost se však v uvedeném
roce promítá do státního rozpočtu
výdaji 1 mld 350 mil. a odvody 709 mil., tedy ztrátově
o 643 milióny.
V uvedených hodnotách není ještě
uvažován vliv kultury na rozvíjení ekonomické
činnosti přímo, jako je např. výroba
televizorů, rozvoj televize apod., který znamená
a v budoucnosti bude znamenat další progresívní,
a to miliardové částky pro rozvoj národního
hospodářství.
Já se zde nechci pouštět do ekonomického
rozboru. Chtěl jsem jenom naznačit, že kulturní
oblast skrývá z hlediska ekonomiky nejen další
velké rozvojové možnosti, ale že je již
nyní v podstatě ekonomicky velmi pozitivní,
což nám metodika státního rozpočtu
a zvláště příslušná
rozpočtová kapitola nepromítá v plné
šíři. Jestliže naopak vytrhneme z celého
kontextu realizace kultury některé dílčí
problémy, jako je např. určitá ztrátovost
u vstupenek do divadel apod. a generalizujeme
je, pak dostaneme pochopitelně zkreslený obraz.
Celou touto poznámkou jsem chtěl říci,
že bude nutné, abychom postupně měnili
naše dosavadní názory na oblast kultury a viděli
v ní nejen důležitý kulturně
politický nástroj, a to především,
ale i důležitý ekonomický faktor. Z
uvedených hledisek je proto, myslím, nejvýš
nutné urychlit práce na vytváření
komplexního pojetí ekonomiky kultury a uplatnit
v tomto pojetí hlavní myšlenky nového
řízení ekonomiky, aniž bychom ustupovali
od základního pojetí společenského
významu kultury, jejíž plnou demokratizaci
zabezpečil právě náš společenský
řád.
Je to o to významnější, že je třeba
problematiku kultury a kulturních potřeb našeho
života řešit ve složité a vážné
národohospodářské situaci.
A konečně bych chtěl říci několik
slov k předloženému rozpočtu. Jestliže
bereme v úvahu potřeby celého rozpočtovaného
úseku kultury, tzn. rozpočtové kapitoly ministerstva
kultury a informací, národních výborů,
televize, rozhlasu, ČTK, včetně kulturních
hospodářských organizací,
můžeme říci, že letošní
státní rozpočet kryje v současné
hospodářské situaci nejnutnější
základní potřebu jednotlivých úseků.
Na potřeby naší kultury je státním
rozpočtem určována na r. 1967 celkem částka
1 mld 930 mil. vydání a 614 mil. příjmů,
to znamená, že státní rozpočet
přiděluje 1 mld 290 mil. Kčs pro oblast kultury.
Z toho se počítá v ústřední
rovině 609 mil. Kčs vydání a 248 mil.
Kčs příjmů, což znamená
přidělení 350 mil. Kčs v ústřední
rovině.
Zatímco v ústředním měřítku
je možno zhodnotit rozpočtové částky
uvolněné na další rozvoj kultury, není
to možné říci konkrétněji
v kapitole národních výborů. Zde není
k dispozici dostatečný centrální přehled,
který by ukázal, do jaké míry jsou
potřeby dalšího kulturního rozvoje jednotlivých
krajů a okresů kryty. V ústředním
měřítku i u národních výborů
přitom zůstávají některé
problémy povahy investiční a údržbové,
které bude nutno operativně ve spolupráci
s příslušnými centrálními
orgány postupně řešit. Přesto
je však možno říci, že je předloženým
rozpočtem vytvořena
určitá solidní základna pro počátek
práce nově vytvářeného ministerstva
kultury a informací.
Dosavadní hospodaření na úseku kultury
prokazuje určité pozitivní prvky. Tak např.
na úseku československého filmu bylo dosaženo
příznivých výsledků ve vyrovnanosti
v jeho vlastní činnosti. Rovněž v oblasti
knižní kultury je dosahováno nejen dobrých
ekonomických výsledků, ale dobrých
výsledků i ve změně struktury vydávání
knižní produkce, která je zaměřována
stále více na skutečné potřeby
společnosti a požadavky
trhu, i když není tento vztah ještě plně
vyřešen. Experimentální ověřování
nové soustavy zde přineslo dobré výsledky
a zkušenosti, i když nemohla působit ještě
v plném rozsahu.
Stejně tak přineslo dobré ekonomické
výsledky experimentální uplatnění
nové soustavy v ústředně řízených
organizacích resortů, a to při respektování
kulturně politických hledisek. Zde bude nutno, aby
tyto podniky rozdělovaly docílené prostředky
na své rozvojové potřeby, než tomu bylo
doposud.
Bude třeba, aby nové ministerstvo tyto pozitivní
prvky rozvíjelo a vytvářelo tak solidní
materiální základnu pro další
rozvoj.
Je myslím také správné, že byla
pro toto období dohodnuta zásada, že na úseku
investic bude nutné vytvořit v dohodě se
státní bankou odlišný přístup
při posuzování kritérií pro
poskytnutí investičních úvěrů
oproti jiným úsekům národního
hospodářství, takový postup, který
by respektoval specifické zvláštnosti odvětví
kultury.
Předložený rozpočet, který vyplývá
z nového přepočtu cen, bude jistě
významnou posilou pro náš kulturní život.
Budu proto pro předložený státní
rozpočet hlasovat. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Homolovi. Nyní promluví poslankyně
inž. Pokorná.
Posl. inž. Pokorná:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Se zabezpečením života člověka
v dalším rozvoji socialistické společnosti
je spojen celý komplex otázek, týkajících
se podmínek, v nichž člověk žije,
pracuje a obnovuje svou pracovní sílu. Jejich řešení
se promítá také do státního
rozpočtu, o jehož návrhu dnes jednáme
a v němž velký blok prostředků
je určen na financování celé nevýrobní
sféry, do níž spadá i oblast zdravotnictví.
Když jsme ve zdravotním výboru NS projednávali
návrh státního rozpočtu na r. 1967,
zabývali jsme se především tím,
do jaké míry umožňuje plnit úkoly
stanovené v Dokumentu strany a vlády o dalším
rozvoji péče o zdraví socialistické
společnosti, jakož i úlohy vyplývající
pro zdravotnictví ze závěrů XIII.
sjezdu strany.
Je známo, že v posledních letech byl růst
celkových výdajů na společenskou spotřebu
a tedy i výdajů na zdravotnictví podstatně
rychlejší než tvorba národního
důchodu. Myslím, že je velmi správné,
že také návrh státního rozpočtu
na r. 1967 vychází ze zásady, že růst
výdajů na společenskou spotřebu je
zákonným činitelem postupného
rozvoje socialistické společnosti. Chtěla
bych zdůraznit, že to nebudou prostředky vynaložené
nadarmo, a připomněla bych při té
příležitosti také ekonomickou úlohu
zdravotnictví jako takového, které není
pouze odvětvím, jež ze státního
rozpočtu čerpá, ale
jehož úloha se stále více zaměřuje
k aktivnímu vytváření zdraví
lidí a tím i k ovlivnění ekonomických
výsledků celé naší společnosti.
Je jisté, že pouze zdravý člověk
se může rozvíjet a pracovat, a tedy požadavek
stále širší péče o zdraví
lidí vyplývá především
z toho, aby účelné využívání
pracovní síly nebylo podlamováno vysokou
nemocností, úrazovostí a úmrtností.
Náklady na zajištění rostoucí
zdravotnické péče jsou tedy plně ekonomicky
opodstatněny a skutečnost, že péče
o zdraví se stala významnou společenskou
otázkou, má své příčiny
především v ekonomice socialistické
společnosti.
Naše zdravotnictví dosáhlo postupně
takového stupně, že patří z hlediska
světového srovnání mezi slušně
vybavené a s poměrně vysokou úrovní
služeb. Nechceme se však s tímto relativně
dobrým stavem spokojit.
Poněvadž uplatnění principu hospodárnosti
platí pro všechna odvětví, vyplynula
při zkoumání možností dalšího
rozvoje zdravotnické péče ve vztahu k návrhu
státního rozpočtu nutnost přecházet
i ve zdravotnictví z kvantitativního na kvalitativní
vývoj a odkrývat v organizaci a řízení
všechny rezervy k tomu, aby vynakládané prostředky
dávaly co nejvyšší efekt.
Okruh problémů souvisejících s tímto
nutným řešením situace ve zdravotnictví,
se jako minulá léta soustřeďuje do dvou
hlavních otázek: je to zajištění
potřebných pracovních sil, a to co do počtu
a struktury z hlediska kvalifikace a zajištění
vybavenosti zdravotnickou technikou.
I když se letos opět projevily rozdíly mezi
potřebou pracovních sil, jak byla vyčíslena
v požadavcích krajů, a možnostmi zdrojů,
přesto je nutno konstatovat, že počet pracovníků
ve zdravotnictví rok od roku roste. Dokazuje to fakt, že
v r. 1960 bylo ve zdravotnictví zaměstnáno
160 187 pracovníků, zatímco v r. 1966 již
199 474 pracovníků a pro rok 1967
se tento počet dále zvyšuje. Znamená
to, že se počet obyvatel na jednoho zdravotnického
pracovníka stále snižuje, což umožňuje
lepší kvalitu zdravotnických služeb.
Závažnějším problémem zde
je nerovnoměrnost rozvoje některých kategorií
pracovníků, neboť zatímco stěží
bude možno umístit jako středně zdravotní
pracovníky v tomto roce absolventy, vycházející
ze zdravotnických škol, zpomaluje se růst počtu
pomocných zdravotnických pracovníků.
Současný stav a vývoj kádrového
vybavení zdravotnických zařízení
nelze tedy hodnotit jen porovnáváním
vzrůstu počtu pracovníků za určité
období, ale je třeba v zájmu větší
objektivity vidět tento růst ve vztahu k rozvoji
služeb. Zhoršení nebo nízké vybavení
nižšími zdravotními i pomocnými
pracovníky má za následek přesouvání
části jejich povinností na střední
zdravotnické pracovníky, což vede k jejich
přetěžování a v důsledku
toho ke zhoršování kvality jejich práce.
Značnou roli zde hraje i otázka odměňování.
Platová úprava, která byla v r. 1966 provedena
a která se týkala středních
a nižších zdravotnických pracovníků
a vysokoškoláků pracujících ve
zdravotnictví, a která ve svých důsledcích
jistě přinese zproduktivnění práce
a lepší hospodaření pracovními
silami, vyvolává další potřebu
řešit otázku mezd i u ostatních pracovníků
ve zdravotnických zařízeních jako
např. u chemiků, biologů, techniků
a inženýrů, jichž neustále ve zdravotnictví
přibývá. Zatím byly největší
potíže se získáváním zejména
uklízeček, u nichž dosavadní mzdové
podmínky nevyvažovaly obtížnost často
nepříjemné a zdraví ohrožující
práce.
Je třeba říci, že zdravotnictví
samo hledá intenzívně cesty, jak s relativně
omezeným počtem pracovníků zajistit
kvalitu služeb, a hodně důkazů o možnostech
řešení podávají zkušenosti
z experimentů, uplatňovaných dnes již
v řadě zdravotnických zařízení.
Otázka potřebného počtu pracovních
sil ve zdravotnictví úzce souvisí s vybaveností
zařízení zdravotnickou technikou. Nejen,
že moderní lékařství nemůže
plně uplatnit své poznatky, nemá-li k dispozici
dostatek přístrojů a vybavených ústavů,
ale vlivem zastaralé techniky váže na různé
práce zbytečně vysoký počet
pracovníků. Mám na mysli nejen současný
nedostatek např. přístrojů pro mechanizaci
laboratorních prací, pro automatické vyhodnocování
laboratorních výsledků, zastaralé
technické vybavení rentgenových pracovišť
a řadu dalších, ale také nedostatečnou
kapacitu prádelen ve zdravotnických zařízeních
a naprostý nedostatek vhodných mechanizačních
prostředků pro úklidové práce.
To vše zbytečně snižuje produktivitu práce
ve zdravotnictví. Jak velké
důsledky by mělo zavádění nejnovější
techniky do našich zdravotnických zařízení,
dokazuje studie vypracovaná v n. p. Chirana, podle níž
moderní zdravotnická technika zkracuje o dva dny
vyšetřovací dobu, nutnou ke stanovení
diagnózy, což znamená
dřívější návrat 35 tisíc
lidí ročně do pracovní schopnosti,
a tím i do pracovního procesu. Ekonomický
efekt pro národní hospodářství
je z této studie jistě prokazatelný.
Z podkladů pro návrh státního plánu
a rozpočtu na rok 1967 je zřejmé, že
ani pro letošní rok nenastává v plánovaném
vybavení zdravotnickou technikou závažnější
obrat a že celá situace by se podle předběžných
úvah měla podstatně zlepšit až
v letech 1970-1980. V této souvislosti se naskýtá
otázka, proč naše vlastní výroba
zdravotnické techniky nevykazuje
ani v plánu na letošní rok rychlejší
tempo růstu. Uvážíme-li, že v naší
výrobě zdravotnické techniky dosahuje až
42 % výrobků špičkové
úrovně, dokazuje to, že jednak máme
světovému trhu v tomto směru co nabídnout,
a zajistili bychom tak i zvýšenou možnost nákupu
jiných zdravotnických přístrojů,
které sami nevyrábíme, jednak bychom mohli
ve větší míře než dosud
vybavovat vlastní zdravotnická zařízení.
Tato oblast problémů leží ovšem
mimo sféru vlastního zdravotnictví, připomínám
ji však proto, že na rozvoj
zdravotnictví přímo působí,
neboť jak kvalita péče, tak i větší
ekonomika vlastního provozu může být
zajištěna pouze dokonalým vybavením
moderní technikou. Proto také zdravotní výbor
Národního shromáždění
se jak současným stavem, tak
i perspektivou výroby zdravotnické techniky velmi
živě zabývá a je škoda, že
doporučení, která z těchto jednání
byla a jsou dávána ministerstvu těžkého
průmyslu a ministerstvu zdravotnictví, nejsou podle
našeho názoru dosti pružně a rychle přijímána.
Zdravotnictví nestálo
pasívně ani před úkolem mobilizovat
všechny zdroje příjmů do státního
rozpočtu, a jednou z takovýchto možností
se mělo stát také placení některých
služeb ve zdravotnictví.
Před více než rokem, když jsme projednávali
zákon o péči o zdraví lidu, byly tyto
tendence velmi silné a podle našeho názoru
nerozumné, a to jak z některých lékařských
kruhů, které v tom viděly především
zlepšení své ekonomické situace, tak
i z ministerstva financí. Nakonec se podařilo přivést
tyto snahy po příjmech ve
zdravotnictví na rozumnou míru a i zdravotní
výbor NS schválili a souhlasil s tím, aby
se za některé zdravotnické služby platilo,
přičemž by to měly být pouze
ty, které nejsou nezbytné. Zkušenosti více
jak jednoho roku však ukazují, že příjmy
dosažené za některé
služby ve zdravotnictví nemohou nijak zásadně
ovlivnit státní rozpočet, protože jsou
menší, než se předpokládalo.
Upozorňuji na tuto otázku dnes proto, aby se zbytečně
i do budoucna nepřeceňovali význam příjmů
za zdravotnické služby.
Závěrem bych chtěla zdůraznit, že
si uvědomujeme, že naše společnost s ohledem
na současnou úroveň výrobních
sil není ještě objektivně dostatečně
bohatá, aby mohla realizovat všechny požadavky
a potřeby plně rozvinuté péče
o zdraví. Z tohoto hlediska jsme také k uvedené
problematice přistupovali a šlo nám především
o to, aby v plánu a rozpočtu zdravotnictví
bylo zajištěno, aby případné
nedostatky v péči o zdraví byly sníženy
na minimum, neboť jinak nám mohou přinést
vážné hospodářské škody
a ztráty.
Je tedy možno konstatovat, že návrh státního
rozpočtu pro rok 1967 ve své podstatě zajišťuje
další možnosti rozvoje zdravotnických
služeb v souladu se společenským a hospodářským
vývojem v naší zemi, a proto doporučuji
za zdravotní výbor Národního shromáždění,
aby předložený
návrh zákona o státním rozpočtu
byl schválen. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Pokorné, promluví nyní posl. Monczka.