Předseda Národního shromáždění
s. Laštovička a místopředsedové
s. dr. Škoda, s. Leflerová.
Člen předsednictva ÚV KSČ dr. Dolanský;
kandidáti předsednictva ÚV KSČ Pastyřík,
Sabolčík CSc.; místopředsedové
vlády Krajčír, inž. Krejčí;
ministři prof. dr. Hájek, Hamouz, Indra, Korčák,
Kudrna, arm. gen. Lomský, inž. Marko,
Mestek, dr. Neuman, Smrkovský, inž. Takáč,
dr. Vlasák.
262 poslanců podle prezenční listiny
Předseda NS s. Laštovička:
Vážené Národní shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Sděluji, že president republiky svolal svým
rozhodnutím ze dne 12. června 1967 zasedání
Národního shromáždění.
Na základě toho svolalo předsednictvo Národního
shromáždění 16. schůzi Národního
shromáždění na dny 28., 29. a 30. června
1967, kterou zahajuji.
Na schůzi je do této chvíle přítomno
248 poslanců, takže Národní shromáždění
je usnášení schopné.
Na zasedání jsou omluveni poslanci:
Na první den: Gabriška, Novák.
Na druhý a třetí den: Vyskot.
Na celé zasedání: Černík, Hanúsek,
Hendrych, Kapek, Koucký, Lacina, Machačová,
Mockovčiak, Pašek, Plojhar, Sekaninová, Šorm,
Štefánik, Tomášik, Uher, Švirec,
Mjartan, Penc, Chudík, David, Šulek, Koscelanský,
Miska, Priehodová, Peningerová, Lenárt, Morávek;
a tito ministři neposlanci: Sucharda na dnešní
den, Valeš na všechny tři dny.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
předsednictvo Národního shromáždění
navrhuje tento pořad schůze:
1. Zpráva vlády o činnosti národních
výborů a o postavení a úkolech národních
výborů v socialistické společnosti
a Vládní návrh zákona o národních
výborech a společná zpráva výborů
ústavněprávního, výboru pro
národní výbory, výboru pro plán
a rozpočet, průmyslového výboru pro
hlavní výrobní odvětví a dopravu,
výboru pro spotřební průmysl, služby,
obchod a spoje, výboru pro investiční výstavbu
a stavebnictví, výboru pro zemědělství
a výživu, výboru kulturního a výboru
zdravotního.
2. Vládní návrh zákona o správním
řízení a společná zpráva
výboru ústavněprávního, výboru
pro národní výbory a výboru pro plán
a rozpočet.
3. Vládní návrh zákona o komisích
lidové kontroly a společná zpráva
výboru ústavněprávního, výboru
pro národní výbory, výboru pro plán
a rozpočet a průmyslového výboru pro
hlavní výrobní odvětví a dopravu.
4. Vládní návrh usnesení, jímž
Národní shromáždění schvaluje
podle článku 41 ústavy státní
závěrečný účet Československé
socialistické republiky na rok 1966 a zpráva výboru
pro plán a rozpočet.
5. Vládní návrh zákona o Státní
spořitelně a společná zpráva
výboru ústavněprávního a výboru
pro plán a rozpočet.
6. Rozšíření počtu členů
Ústřední komise lidové kontroly a
volbu jejího dalšího člena.
7. Zpráva předsedy Národního shromáždění
podle článku 60 odst. 2 ústavy o vydaném
opatření předsednictva Národního
shromáždění.
8. Zpráva předsednictva Národního
shromáždění o činnosti předsednictva
a výborů Národního shromáždění
za dobu od poslední schůze Národního
shromáždění.
9. Odpovědi na dotazy a interpelace poslanců.
Má někdo připomínky kpředloženému
návrhu pořadu, nebo jiné návrhy, doplňky?
Nikdo. Kdo tedy souhlasí, nechť zvedne ruku. Děkuji,
je zřejmé, že návrh pořadu je
schválen.
Přistoupíme k projednání prvního
bodu pořadu, kterým je
1. Zpráva vlády o činnosti národních
výborů a o postavení a úkolech národních
výborů v socialistické společnosti
a Vládní návrh zákona o národních
výborech a společná zpráva devíti
výborů Národního shromáždění.
Zprávu vlády uvede a návrh zákona
odůvodní ministr vnitra soudruh Kudrna. Prosím
soudruha ministra, aby se ujal slova.
Ministr vnitra s. Kudrna: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, vláda předkládá plenárnímu
zasedání Národního shromáždění
návrh zákona o národních výborech.
Jde o návrh normy, která je jednou z nejdůležitějších
v našem právním řádu, neboť
jejím úkolem je upravit postavení, působnost
a organizaci základních článků
naší zastupitelské soustavy a orgánů
státní moci a správy, tj. národních
výborů. Souhlasně s tím předkládá
vláda zprávu o činnosti, postavení
a úkolech národních výborů
v socialistické společnosti.
Příprava zákona byla předmětem
pozorností nejširšího okruhu veřejnosti.
Zúčastnilo se na ní tisíce poslanců
i pracovníků národních výborů,
řada vědeckých pracovníků z
oblastí státu a práva i ekonomiky. Zvlášť
je třeba ocenit skutečnost, že se na tvorbě
koncepce nového zákona iniciativně a jíž
od samého počátku podíleli i poslanci
Národního shromáždění.
Připomínky a podněty, které vzešly
z širokého projednávání, byly
využity a přispěly výrazně k
jeho úspěšnému zpracování.
Předkládaný návrh nového zákona
o národních výborech je dalším
významným krokem k naplnění ústavy
naší socialistické republiky. Tvořivě
navazuje na směry, které přinesl rozvoj naší
socialistické společnosti v posledních letech,
zejména na uplatňování nové
soustavy řízení národního hospodářství
a na postupný nástup k přechodu na uskutečňování
kvantitativních změn v naší ekonomice.
Tento vývoj se dotýká všech stránek
života, tedy i řízení společnosti,
a promítá se i do postavení a úlohy
národních výborů, jejichž podíl
na společenském rozvoji se neustále zvyšuje.
Tuto skutečnost zdůraznil i XIII. sjezd strany,
který ocenil obětavou práci statisíců
poslanců, funkcionářů a pracovníků
národních výborů a celkový
přínos národních výborů,
které sehrály významnou úlohu ve všech
etapách hospodářského a kulturního
rozvoje naší socialistické společnosti.
Výsledky společenského vývoje a závěry,
které vytyčil XIII. sjezd strany pro další
práci národních výborů v rezoluci,
určily zároveň i cíle v postavení
národních výborů, kterých je
třeba novou právní úpravou dosáhnout.
Rezoluce stanovila, že hlavním úkolem národních
výborů je péče o rozvoj hospodářského
a kulturního života lidí v místech,
o zlepšování jejich životního prostředí
a rozšiřování služeb obyvatelstvu
v širokém smyslu. Ukázala současně,
že tyto úkoly musejí národní
výbory zajišťovat všestranným uplatňováním
svých mocenských, správních, hospodářských
a kulturně výchovných prostředků
a že k tomu zdokonalená soustava plánovitého
řízení vytváří národním
výborům nové možnosti.
Uplatnění nové soustavy řízení
současně vyžaduje plně rozvinout úlohu
národních výborů při ochraně
zájmů společnosti a občanů
a posílit jejich úlohu v zabezpečování
celospolečenské kontroly.
Návrh zákona z těchto zásad plně
vychází. Na jejich podkladě vybavuje národní
výbory pravomocí, kterou k odpovědnému
uskutečňování společensky významných
úkolů potřebují.
Vytyčeným cílům odpovídá
základní pojetí národních výborů
jako orgánů socialistické státní
moci a správy. Toto pojetí, charakteristické
pro národní výbory od jejich vzniku, je v
návrhu zákona rozpracováno ve všech
zásadních otázkách postavení,
působnosti a organizační výstavby
národních výborů. Vtom je právě
významný rozdíl ve srovnání
se zákonem z roku 1960.
Návrh zákona dále vytváří
široký prostor pro další cílevědomý
růst úlohy národních výborů.
Tím, že posiluje úlohu MNV a MěNV, vytváří
podmínky pro prohlubování společenské
aktivity lidu a růst jeho účasti na správě
státu a řízení hospodářství.
K zabezpečení této perspektivy zakládá
návrh zákona v práci národních
výborů také potřebnou právní
stabilitu.
Stranou vytyčený obsah práce národních
výborů stal se již v průběhu
přípravy návrhu zákona o národních
výborech předmětem konkrétní
péče stranických orgánů, Národního
shromáždění a vlády i samých
národních výborů na všech stupních.
Z podnětu Národního shromáždění
byly např. řešeny závažné
otázky týkající se postavení
MěNV a střediskových obcí a otázky
dalšího vývoje struktury našeho osídlení.
Výbory Národního shromáždění
sledují vytváření finančních
i materiálových podmínek umožňujících
rozvoj činnosti národních výborů.
Vláda přijala k celkovému zabezpečení
realizace stranických usnesení o postavení
a úloze národních výborů opatření,
která umožňují národním
výborům vykonávat samostatněji, komplexněji
a s větší mírou odpovědnosti
zvýšenou společenskou úlohu zastupitelských
orgánů a orgánů státní
moci a správy, zejména v obcích a ve městech.
Usnesení vlády č. 106 z března m.
r. zaměřené na rozšíření
působnosti a účinnosti práce národních
výborů a jeho postupná realizace potvrzují,
že nastoupená cesta je správná a přináší
již některé dobré výsledky. Přispěl
k tomu do značné míry i správný
přístup ostatních ústředních
orgánů, zejména také ministerstev,
v jejich působnosti jsou odvětví a úseky
řízené národními výbory.
Byty také zabezpečeny potřebné předpoklady
pro větší iniciativu a samostatnost národních
výborů, především v oblasti plánování
a financování, investiční výstavby
a rozvoje měst, v oblasti tvorby a ochrany životního
prostředí, v rozvoji služeb a využívání
místních zdrojů. Spolu s tím jsou
vytvářeny podmínky k žádoucímu
rozvoji vztahů národních výborů
k ústředně řízeným podnikům
a ke zdokonalování centrálního řízení
národních výborů.
Významné pro další realizaci těchto
opatření zabezpečovaných vládou
bylo, že se již jejich přípravy zúčastnili
funkcionáři národních výborů.
Podařilo se skloubit centrální opatření
s iniciativou a podněty národních výborů,
a proto také k jejich vlastnímu provádění
a využívání většina národních
výborů přistoupila aktivně.
Ve zprávě, kterou vláda předložila
k dnešnímu jednání Národního
shromáždění, je uveden přehled
a některé výsledky dosavadního plnění
těchto přijatých opatření.
Chtěl bych se zmínit o některých z
nich, která mají pro další rozvoj národních
výborů a pro uspokojování potřeb
obyvatel základní význam.
Úsilí vlády a jejich orgánů
bylo zaměřeno především na to,
aby v národních výborech i v hospodářství
jimi řízeném byly vhodným způsobem
uplatněny zásady nové soustavy plánovitého
řízení. To má význam pro posílení
samostatnosti, odpovědnosti a aktivity národních
výborů a jimi řízených podniků.
Uplatnění nové soustavy řízení
klade na národní výbory požadavek, aby
vykonávaly svou řídicí funkci vůči
podnikům jako orgány státně politického
řízení, prosazovaly vůči nim
společenské zájmy i oprávněné
zájmy našich občanů.
Řada základních opatření se
týkala posílení finančně ekonomické
samostatnosti národních výborů a rozšiřování
jejich příjmové základny. V souvislosti
s tím byla posílena pravomoc a odpovědnost
národních výborů na úseku plánování
a rozpočtového hospodaření a vytvořeny
předpoklady pro lepší využívání
zdrojů i místních možností k
zabezpečování potřeb obyvatelstva.
K zvyšování působnosti městských
a místních národních výborů
bylo přijato opatření umožňující
postupně převádět do jejich přímého
řízení některé organizace,
které zabezpečují místní potřeby
a zřizovat nové provozovny služeb.
Ke značnému posílení pravomoci městských
národních výborů dochází
také na úseku výstavby měst. Bylo
přikročeno k řešení koncepce
výstavby měst a rozvoje tvorby a ochrany městského
životního prostředí. Zvýšenou
pravomoc městských a okresních národních
výborů při zabezpečování
zdravého a kulturního prostředí, opírající
se i o ekonomické nástroje, stanovil nový
zákon o ochraně ovzduší.
Významnou součástí tvorby životního
prostředí a současně předpokladem
k řešení bytových problémů
občanů je bytová výstavba. Vláda
považuje řešení tohoto problému
za jeden z nejdůležitějších. Proto
se několikrát v poslední době zabývala
zabezpečováním podmínek pro splnění
náročných úkolů v bytové
výstavbě stanovených XIII. sjezdem strany.
Přijala opatření k rozšíření
výroby stavebních hmot a materiálů,
jejichž nedostatek je dosud značnou brzdou výstavby
i údržby bytového fondu, stanovila účinnější
ekonomické nástroje zvýhodňující
výrobce stavebních materiálů a rozhodla
o některých dalších důležitých
opatřeních v oblasti bydlení, především
o novém uspořádání forem bytové
výstavby a jejím financování. Připravuje
rovněž novelizaci zákona o hospodaření
s byty a návrh zákona o hospodaření
s nebytovými prostory.
Značnou pozornost věnovala vláda vytváření
nových ekonomických vztahů mezi národními
výbory a ústředně řízenými
podniky. Byty zavedeny podíly národních výborů
na odvodech z hrubého důchodu ústředně
řízených podniků a připravuje
se uplatnění povinných příspěvků
investorů na vyvolané investice v určených
oblastech. Při prohlubování odpovědnosti
národních výborů za komplexní
rozvoj jejich území přistoupilo se k využívání
některých ekonomických nástrojů
směřujících k zajišťování
oblastní proporcionality.
Nové zaměření činnosti národních
výborů předložené opatřeními
vlády a ústředních orgánů
se projevuje kladně v řadě důležitých
úseků jejich práce. Národní
výbory za účinné pomoci ústředních
orgánů uplatňují principy nové
soustavy řízení ve svých hospodářských
organizacích a dosahují vcelku dobrých hospodářských
výsledků. Přitom je však třeba
vidět, že dosud nebyly využity všechny rezervy,
že se i zde dosud projevují potíže v materiálně
technickém zásobování.
Iniciativa národních výborů se výrazně
projevuje v zabezpečování rozpočtových
příjmů. To umožňuje řešit
některé další naléhavé
místní potřeby. K tomu přispívá
i rozvíjející se sdružování
prostředků národních výborů
a podniků, družstev a společenských
organizací. Sdružování prostředků,
které je třeba dále rozvíjet, nemá
jen ekonomický smysl, ale je i výrazem pochopení
pro řešení společných potřeb
rozvoje měst a obcí, jež jsou v zájmu
občanů.
Větší ekonomická samostatnost městských
a místních národních výborů
se začíná projevovat v zřizování
místních provozoven služeb a výroby
stavebních hmot. Rozvíjí se i využívání
úvěru a zvyšuje účast závodů
a občanů na hospodaření národních
výborů a řešení místních
problémů, zejména při zvelebování
obcí a údržbě domovního majetku.
Tyto příklady některých dobrých
výsledků práce národních výborů,
ke kterým přispělo i působení
nových opatření, neznamenají ovšem,
že je v práci národních výborů
a zejména u jejich podřízených organizací
vše v pořádku. Národní výbory,
které jsou významnými zákazníky
podniků, musejí daleko účinněji
dbát na nejefektivnější využití
prostředků, jimiž hospodaří.
Nesmějí se snižovat s nekvalitně provedenými
pracemi, jak je tomu často na úseku výstavby,
oprav domovního majetku, údržby silnic apod.
Stejně musejí národní výbory
hájit všestranně zájmy obyvatel, uplatňovat
postih za nekvalitně provedené služby a neoprávněné
zvyšování cen a zejména odpovědně
a rychle vyřizovat podání a záležitosti
občanů, o nichž rozhodují v široké
oblasti správního řízení.
V současné době, kdy se upevňuje postavení
národních výborů a roste jejich pravomoc
a odpovědnost za uplatňování celospolečenských
zájmů v podmínkách zdokonalené
soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství, rostou
nároky na kvalitu práce a na osobní odpovědnost.
Proto je třeba věnovat daleko větší
péči i růstu znalosti, zvyšování
politické a odborné úrovně funkcionářů,
poslanců i pracovníků aparátu národních
výborů.