Soudružky a soudruzi poslanci, předloženému
návrhu zákona o národních výborech
přikládá vláda mimořádnou
důležitost.
Jeho smysl a společenský význam je vtom,
že má vyjádřit v souladu s dosaženým
stupněm vývoje naší společnosti
změny v postavení národních výborů
ve státě i společnosti, promítnout
je i do působnosti a organizace národních
výborů a současně - s ohledem na perspektivu
socialistického vývoje - vytvořit všechny
potřebné předpoklady k tomu, aby podíl
národních výborů na všestranném
rozvoji našeho společenského, kulturního
i hospodářského života neustále
stoupal, aby se účinnost jejich práce stále
výrazněji projevovala k prospěchu celé
společnosti i jednotlivých občanů.
Z těchto hlavních cílů vychází
koncepce návrhu zákona, která je vybudována
na ústavním pojetí národních
výborů jako orgánů socialistické
státní moci a správy, které současně
jako orgány samosprávného charakteru spojují
ve své činnosti uspokojování potřeb
a zájmů svého územního obvodu,
jako je rozvoj měst a obcí, a zájmů
občanů spotřebami celé společnosti.
Rozvoj demokratických rysů naší socialistické
společnosti současně se zdůrazněním
samosprávního charakteru činnosti národních
výborů podtrhuje význam i jednoho ze základních
ustanovení ústavy, že národní
výbory jsou spolu s Národním shromážděním
a Slovenskou národní radou zastupitelskými
sbory pracujícího lidu volené vším
lidem. Od nich je odvozena pravomoc ostatních státních
orgánů, které se ve své činnosti
opírají o tvůrčí iniciativní
a přímou účast pracujících
a jejich organizací. Zvlášť významného
vyjádření se proto v zákoně
dostává zastupitelským vztahům národních
výborů, a to jak v sepětí národních
výborů s ostatními zastupitelskými
orgány státu, tak i v oblasti vztahu národních
výborů k občanům a naopak. Tento vztah
je základem dobré práce národních
výborů, zárukou toho, že zvýšená
pravomoc národních výborů bude užívána
v souladu spotřebami a zájmy občanů.
Úprava vzájemných demokratických vztahů
občanů a národních výborů
proto zaujímá čelné postavení
v návrhu zákona. Její zásadní
vytyčení obsahují úvodní ustanovení
zákona, jež stanoví, že národní
výbory vyvíjejí veškerou svou činnost
ve spojení s občany, za jejich aktivní účasti
a pod jejich stálou kontrolou. Aby rozhodování
národních výborů bylo skutečným
výrazem vůle občanů, zákon
národním výborům ukládá
soustavně zkoumat zájmy, potřeby a názory
občanů, radit se s nimi o návrzích
závažných opatření, pozorně
se zabývat jejich připomínkami a náměty,
seznamovat je s výsledky své práce a skládat
jim účty ze své činnosti. Stejný
cíl má i spolupráce národních
výborů se společenskými a družstevními
organizacemi, kterou národní výbory zaměřují
na přípravu a uskutečňování
důležitých opatření dotýkajících
se zájmů pracujících.
Tyto základní principy odpovědnosti národních
výborů občanům jsou rozpracovány
i v jednotlivých ustanoveních zákona.
Nejkonkrétnější jsou tyto vztahy u místních
nebo městských národních výborů.
Je to pochopitelné, neboť jejich práce probíhá
před očima občanů, je bezprostředně
svázána s životem v místě a její
výsledky se také života lidí přímo
dotýkají. To umožňuje, aby se občané
svědomím vlastního podílu na úsilí
svého národního výboru cítili
po právu spoluodpovědní za to, jak se u nich
v obci nebo ve městě žije, jak se řeší
společenské problémy a jak se hospodaří
s prostředky, které na rozvoj obce poskytuje společnost,
i s těmi, které národní výbor
a občané společnou prací vytvářejí.
Místní a městské národní
výbory jsou proto povinny projednávat s občany
své rozpočty a základní otázky
života obce nebo města, zejména územní
plán obce.
Rovněž pravidla přípravy a jednání
plenárních zasedání obsahují
řadu nových demokratických zásad,
které národní výbory orientují
k tomu, aby účast lidí nebyla ponechávána
jen iniciativě občanů samotných, ale
aby se pro ni vytvářely soustavně a cílevědomě
předpoklady. Proto si plenární zasedání
má vyžadovat stanoviska, odborné posudky a
vyjádření nejen od komisí, ale i od
pracovních skupin poslanců a dalších
občanů.
Rozhodující postavení plenárního
zasedání a určující vliv poslanců
na práci celého národního výboru
jsou zdůrazněny v zákoně rozšířením
okruhu stěžejních otázek, jejichž
rozhodování je vyhrazeno pouze plenárnímu
zasedání národního výboru.
Důležité ustanovení obsahuje návrh
zákona v otázkách týkajících
se státní správy i řízení
ekonomiky. Vybavuje v tomto směru národní
výbory všech stupňů širokou působností
vycházející z potřeb dalšího
harmonického rozvoje společenského, kulturního
i hospodářského života v místech.
Správní funkce národních výborů,
jejich rozhodující vliv na společenskou a
i hospodářskou výstavbu v rámci jejich
územních obvodů je vyjádřen
tím, že národní výbory jsou v
zásadě nositeli veškeré státní
správy v obcích, okresech a krajích. Vykonávají
ji i vůči ústředně řízeným
a družstevním organizacím na svém území,
a to především na základě zákonů
směřujících k zabezpečení
důležitých celospolečenských
zájmů, jako je harmonický rozvoj obcí,
měst, okresů a krajů, dále zdraví
lidu, tvorba a ochrana životního prostředí
apod.
Toto postavení národních výborů
jako nositelů státní správy v jejich
územních obvodech je v návrhu zakotveno zárukou,
že její výkon může být přenesen
na jiné územní orgány pouze zákonem.
Účinnost práce národních výborů
ve vztahu k ústředně řízeným
hospodářským organizacím zabezpečuje
návrh výslovným vytyčením povinnosti
hospodářských organizací spolupracovat
s národními výbory a předkládat
jim své analýzy ekonomických a přírodních
podmínek a z nich vyplývající návrhy
na rozmístění a dlouhodobý rozvoj
výroby, jako je zejména zaměření
investic, zabezpečení pracovních sil, bytů,
dopravy, vody, energetiky apod., jejichž důsledky
se týkají práce národních výborů.
Aby mohly národní výbory lépe spojovat
zájmy rozvoje hospodářství na svém
území se zájmy a potřebami občanů
a zajišťovat ve stále větší
míře i jejich účast na tomto rozvoji,
vytváří návrh zákona řadu
důležitých předpokladů pro posílení
samostatnosti a odpovědnosti národních výborů.
K nejvýraznějším z nich patří
vytvoření sféry samostatné působnosti
národních výborů. Do této působnosti
může zasahovat vyšší národní
výbor nebo ústřední orgán jen
v případech, kdy byl porušen zákon,
na rozdíl od působnosti národních
výborů v oblasti, kde jednotný výkon
státní moci vyžaduje uplatnění
vertikální podřízenosti národních
výborů a jejich orgánů a kde se v
důsledku toho při řízení uplatňují
vedle obecně závažných právních
předpisů též směrnice a instrukce
vyšších orgánů.
Ve sféře samostatné působnosti národních
výborů jde především o úkoly
související splněním jejich organizátorských
úkolů v péči o zlepšení
životního prostředí, úrovně
bydlení a uspokojování dalších
potřeb občanů různými službami,
o rozvíjení kulturního a společenského
života v obcích a ve městech a o vytváření
podmínek pro všestranný rozvoj tělesné
výchovy. Požadavku promítnout do zákona
opatření vyplývající z důsledku
působení zdokonalené soustavy řízení
národního hospodářství a vymezit
rozpočtovou samostatnost národních výborů
odpovídá skutečnost, že do okruhu samostatné
působnosti národních výborů
byly zahrnuty i otázky zřizování a
řízení jejich hospodářských
organizací, správy majetku a sdružování
prostředků, stanovení hospodářského
plánu a rozpočtu a otázky zřizování
a správy vlastních fondů.
Zákon umožňuje národním výborům
rozvíjet komunální služby a další
hospodářské činnosti, zabezpečující
služby občanům v širokém pojetí.
Vymezením obsahu "řízení hospodářské
organizace" se rovněž v souladu se zásadami
zdokonalené soustavy vytvářejí předpoklady
pro uplatnění náležitého vlivu
národního výboru jako orgánu statně
politického řízení při zachování
plné odpovědnosti vedoucího za práci
podniku.
Stabilitu hospodářsko-organizátorské
činnosti národního výboru zakotvuje
návrh tím, že stanoví druhy příjmů
národních výborů jejichž rozpočet
je napojen na rozpočet národního výboru
vyššího stupně a u krajských národních
výborů na státní rozpočet souhrnnými
finančními vztahy. Tyto vztahy budou uplatněny
formou dotací, popř. odvodů, a dále
účelovými subvencemi. Dlouhodobost těchto
vztahů bude zabezpečena stanovením celkových
proporcí v dlouhodobých hospodářských
plánech. Stabilitu hospodaření národního
výboru zaručuje návrh i úpravou správy
národního majetku, jež zabraňuje administrativním
zásahům do správy nemovitého majetku,
který slouží k hospodářské
činnosti národního výboru nebo jeho
hospodářské organizace.
Všechno toto opatření posílí
jistotu a perspektivnost práce národních
výborů, zvýší jejich odpovědnost
před občany i společností a umožní
jim v daleko širším měřítku
rozvíjet masově organizátorskou a výchovnou
práci.
Pokud jde o organizační výstavbu, návrh
zachovává třístupňovou soustavu
národních výborů. Současně
však ve shodě s cíli dalšího vývoje
národních výborů i s názory,
které byty zdůrazněny ve stanovisku výborů
Národního shromáždění,
důsledně diferencuje v působnosti národních
výborů jednotlivých stupňů
i druhů. Toto řešení bylo i teoreticky
podloženo výsledky vědeckých diskusí.
Proto dalším důležitým principem,
který návrh zákona rozpracovává,
je posílení pravomoci a samostatnosti místních
a městských národcích výborů.
Národním výborům ve městech
a v obcích se svěřuje pravomoc potřebná
k tomu, aby před svými občany i před
společností mohly nést odpovědnost
za uspokojování potřeb občanů
na úseku služeb, výstavby a vzhledu měst
a obcí, rozvoj kulturního a společenského
života a veřejný pořádek. Působnost
místních národních výborů
na jednotlivých úsecích správy je
rozvedena s ohledem na jejich úkoly při vytváření
předpokladů pro intenzívní rozvoj
zemědělské výroby.
Diferenciaci pravomoci městských národních
výborů řeší návrh tím,
že vytváří vedle obecné úpravy
právní podklad pro vydání statutu,
jejž na základě vzorového statutu schváleného
usnesením Národního shromáždění
přijmou samy městské národní
výbory.
Působnost národních výborů
vyšších stupňů byla upravena tak,
aby byl na jedné straně vytvořen prostor
potřebný pro posílení pravomoci místních
a městských národních výborů,
na druhé straně aby byly v jejich činnosti
zdůrazněny ty úkoly, které jsou zaměřeny
na řešení koncepčních otázek
rozvoje okresů a krajů a na pomoc obcím a
městům. Přitom národní výbory
vyšších stupňů musí ve své
řídící činnosti plně
respektovat pravomoc národních výborů
nižších stupňů.
Soudružky a soudruzi poslanci, vedle těchto zásadních
koncepčních otázek přináší
návrh zákona řadu neméně důležitých
zásadních změn. Jde například
o právní zakotvení začlenění
komisí lidové kontroly do národních
výborů. Toto začlenění a na
ně navazující rozšíření
působnosti národních výborů
na úseku kontroly představuje posílení
jejich kontrolní funkce. Poslanci i funkcionáři
národních výborů si plně uvědomují,
jak účinného nástroje se tím
národním výborům dostává.
Kontrolní pravomoc národních výborů
zahrnuje nyní nejen kontrolu činnosti orgánů
a organizací jimi řízených nebo spravovaných
a činnosti národních výborů
nižšího stupně, ale i kontrolu toho, jak
ústředně řízené hospodářské
a družstevní organizace plní své povinnosti
uložené jim národním výborem
v rámci výkonu státní správy.
Nově národním výborům přísluší
i široká kontrolní pravomoc v otázkách
státních financí, kde budou kontrolovat plnění
povinností těchto podniků a organizací,
jež vyplývají z jejich základního
finančního vztahu ke státnímu rozpočtu.
Jde o velmi důležitou sféru státních
příjmů.
Všechny tyto úkoly národních výborů
vyžadují, aby se i vnitřní organizace
národních výborů optimálně
přizpůsobila požadavkům upevnění
odpovědnosti a maximální účelností.
Zákon proto stanovuje úlohu plenárního
zasedání národního výboru a
jeho vrcholné postavení vůči všem
výkonným a kontrolním orgánům
národního výboru. Plenární
zasedání rozhoduje, které funkcionáře
a pracovníky pověří plněním
svých rozhodnutí a kterým svěří
odpovědnost za řádný chod práce
orgánů národního výboru a které
komise národní výbor zvolí.
Důležitou právní záruku rozhodujícího
postavení plenárního zasedání
obsahuje ustanovení, podle něhož je oprávněno
vyhradit si k vlastnímu rozhodnutí jakoukoliv další
otázku, jež patří do působností
jeho orgánů.
V souladu s požadavkem zvýšit účinnost
práce plenárního zasedání je
i změna v ustanoveních upravujících
hlasování poslanců. Pro platnost usnesení
plenárního zasedání se nově
vyžaduje souhlas nadpoloviční většiny
všech poslanců, zatímco dřívější
úprava vyžadovala pouze nadpoloviční
většinu poslanců přítomných
na plenárním zasedání. Nově
byl upraven i počet plenárních zasedání.
Zákon vychází z toho, že se budou plenární
zasedání scházet k řešení
základních otázek, jejichž rozhodování
je jim vyhrazeno, podle potřeby; diferencovaně stanoví
pouze minimální počty zasedání
podle stupňů jednotlivých národních
výborů. Nejde o ustanovení formální.
Jeho význam souvisí s tím, že je třeba
i právně zabezpečit, aby se plenární
zasedání skutečně jako pracovní
sbor poslanců pravidelně scházela a aby jejich
působnost nebyla zbytečně přenášena
na výkonné orgány.
Důležitou otázkou je začlenění
komisí lidové kontroly do národních
výborů tak, aby tvořily s ostatními
orgány národního výboru organický
celek a aby byla zabezpečena objektivita jejich práce.
Jejich přímé napojení na plenární
zasedání a neslučitelnost členství
v těchto komisích s některými jinými
funkcemi v národním výboru, stanovení
jejich povinností na úseku speciálních
kontrolních úkolů i pro potřebu rady
národního výboru splňuje oba tyto
požadavky.
Působnost ostatních komisí, které
zřídí národní výbor,
upravuje zákon v souladu s ústavou, podle níž
jsou komise iniciativními, kontrolními a výkonnými
orgány národního výboru. Zákon
specifikuje tyto tři stránky činnosti komisí
a současně vytváří základ
pro řešení důležitých vztahů,
jež při jejich plnění vznikají
mezi komisemi a ostatními orgány národního
výboru.
Rozdílné podmínky práce na jednotlivých
stupních národních výborů přinášejí
i zvýšení důrazu na různé
stránky činnosti komisí. Tak u místních
a malých městských národních
výborů, kde aparát buď není zřízen
vůbec, nebo jen v nejnutnějším rozsahu,
nabývá výkonná stránka jejich
činnosti zvláštní důležitost.
Komise tam činí i rozhodnutí o právech
a povinnostech občanů a organizací ve správním
řízení, jež jinak příslušejí
odborům národního výboru.
Postavení komisí národního výboru
a povaha jejich úkolů odpovídají zásadě,
podle níž komise národních výborů
nižších stupňů nejsou podřízeny
komisím národních výborů vyšších
stupňů. Vyplývá to z dosavadních
zkušeností práce komisí.
K významné změně rovněž
dochází v postavení odborů. Odbory
jsou nyní koncipovány jako výkonné
orgány národního výboru a rozhodovací
pravomocí. Odbory budou vykonávat státní
správu v odvětvích a na úsecích
působností národního výboru,
pro které byly zřízeny, pokud plénum
národního výboru nevyhradilo rozhodování
jiným orgánům.
Zároveň ovšem jsou odbory i nadále povinny
zabezpečovat plnění usnesení národního
výboru a jeho orgánů i zpracovávat
pro ně potřebné odborné podklady.
Současně se vymezuje postavení odborů
národního výboru, pokud jde o jejich práva
a povinnosti i jejich podřízenost. Odbor je řízen
radou a odpovídá jí za veškerou svou
činnost. Komise při výkonu své kontrolní
působnosti mají právo požadovat odstranění
nedostatků v práci odborů; nápravná
opatření vůči odborům však
příslušejí radě národního
výboru.
V zájmu nutné jednotnosti návrh zákona
zmocňuje vládu k tomu, aby svým nařízením
upravila, které odbory budou na různých stupních
národních výborů zřizovány.
Toto vládní nařízení a předpis
o náhradách poslanců a odměnách
funkcionářů národních výborů
a podrobnější úprava na úseku
státních financí budou vlastně jediné
l rozváděcí normy, jejichž vydání
by připadalo vládě. Další navazující
úpravy, zejména postavení národního
výboru v Praze a v Bratislavě a vzorové statuty
pro městské či místní národní
výbory, vydá Národní shromáždění,
popřípadě Slovenská národní
rada.
Zákon o národních výborech i v řadě
dalších ustanovení váže úpravu
základních otázek postavení, působnosti
i organizace národních výborů na zákonodárné
akty Národního shromáždění.
Tím zároveň poskytuje národním
výborům právní záruky stability
jejich ekonomických podmínek pro všestranné
zabezpečování hospodářské
a kulturní výstavby měst a obcí i
jejich společenského a právního postavení
orgánů státní moci a správy.
Z hlediska své působnosti a nových ekonomických
vztahů budou mít národní výbory
nepochybně zájem, aby nejen organizace, které
bezprostředně řídí, ale i ústředně
řízené organizace v jejich územním
obvodě dobře pracovaly; aby jejich činnost
byla v souladu s celospolečenskými a místními
zájmy a potřebami měst a obcí. V takovém
zaměření činnosti jistě naleznou
nepochybně všestrannou podporu všech orgánů
národních výborů.
Přitom je třeba zdůraznit, aby všechny
ústředně řízené organizace,
včetně ministerstev plně respektovaly postavení
a úlohu národních výborů, zakotvené
v zákoně; aby všechny základní
otázky týkající se zejména
rozvoje jednotlivých oblastí činnosti před
jejich schválením a realizací projednávaly
s národními výbory a nepřecházely
příslušné orgány národních
výborů, jak se to v minulosti nezřídka
stávalo.
Realizace zákona o národních výborech
bude vyžadovat, aby byly současně prověřeny
a do souladu se zákonem uvedeny postupně všechny
dosud platné právní předpisy vydané
centrálními orgány. Proto vláda uložila
všem ústředním orgánům
zrušit všechny nevyhovující předpisy.
Trvalým úkolem současně bude, aby
nově vydávané předpisy rozvíjely
působnost NV a neomezovaly jejich práva a iniciativu.