Pokud jde o nákup uhlí, chtěl bych říci,
že bylo stanoveno asi takové řešení
v minulosti. JZD nakupovala skutečně za maloobchodní
ceny a ve výjimečných případech
- jde zhruba celkem asi o 10 - 15 družstev - tam, kde jde
o speciální výrobu,byla v minulosti povolena
výjimka nakupovat zboží za velkoobchodní
ceny. Je pravda, že od 1. ledna letošního roku
jsou ceny velkoobchodní a maloobchodní, pokud se
týká uhlí, deformovány tak, že
velkoobchodní ceny tč. jsou vyšší,
než byly ceny maloobchodní. Ale prosím vás
o to, abychom to viděli nikoliv jen z hlediska řešení
těchto případů, ale abychom to viděli
především z hlediska základního
problému, tj. řešení samotných
vztahů mezi velkoobchodními a maloobchodními
cenami u uhlí, kde jde o částku 1,2 miliardy
korun; a to je jeden z problémů, před kterým
jsme pro další etapu v rámci řešení
celkových dotací postaveni. Uvádím
to proto, že to nechceme přehlížet a vás
jenom prosím, abychom to mohli posuzovat ve všech
těchto souvislostech.
Nemohu, soudruzi, ani přejít závažnost
připomínky, která byla řečena
o veterinárních pracovnících. Ne proto,
že bych chtěl zdržovat dnešní jednání,
ale chtěl bych vám říci, jak se díváme
na tyto otázky, které byly předmětem
četných besed při různých příležitostech.
Podle dosavadních zkušeností a našeho
názoru myslím, že je nesprávné
setrvávat na dosavadním uplatňovaném
způsobu, kdy zasahuje veterinární pracovník
teprve tehdy, když jde o onemocnění dobytka,
zatímco preventivní péče, která
má prvořadý význam, je opomíjena.
A snad právě proto je třeba, aby v tomto
směru byla dána zelená prevenci. Myslím,
že jde tady o určitý problém, který
nemůžeme nechat stranou naší pozornosti
a že budeme muset s ministerstvem zemědělství
a výživy hledat vhodná opatření
k nápravě.
Nyní několik poznámek k tomu, co řekl
ve svém vystoupení posl. Monczka a co je velice
vážné. Jde o otázky, které se
týkají nejen složitých otázek
v oblasti hornictví, ale před kterými stojí
jiná odvětví, jestliže budeme úspěšně
provádět proces intenzifikace a proces potřebné
mobility pracovních sil a přesunu pracovních
sil do základních fondů, které mohou
dát větší hodnoty. Musím tedy
říci, jaká opatření byla vládou
přijata na podporu pracovníků v této
oblasti.
Je třeba říci, že hmotné podněty
byly vyzvednuty proto, aby podporovaly to, co máme dělat
v této oblasti po linii morálních podnětů.
Vláda v tomto týdnu přijala zásady
k podpoře hmotných podnětů v přesunech,
které vyplývají v následujících
zásadách. Uvádím je při dnešní
příležitosti proto, že jde o otázky
velmi citlivé, se kterými se jistě ve své
vlastní politické práci jako poslanci NS
setkáte:
1. V zásadách je stanoveno, že pro pracovníky
vybraných odvětví, a to platí především
o takových odvětvích, jako je hornictví,
která byla v minulosti správně zvýhodněna
např. rozsahem v sociálním zabezpečení
pro náročnost z hlediska rozvoje práce, se
zachovávají výhody sociálního
zabezpečení, jestliže před přechodem
do jiného oboru pracoval pracovník alespoň
20 let v takovém odvětví.
2. Podnikům se opatřením vlády umožňuje,
aby zvlášť zasloužilým pracovníkům,
kteří byli ochotni přejít do pracovišť,
která byla vyzvednuta jako krajně naléhavá
pro rozvoj celého hospodářství v předchozích
etapách rozvoje a věnovali tomuto pracovišti
veškeré své síly, mohly při přechodu
dát odlučné až do výše půlročního
platu, a to i v těch případech, kdy pracovníci
bezprostředně najdou nové zaměstnání.
3. Dále je pamatováno na to, aby u pracovníků,
kteří přecházejí do zcela nového
zaměstnání, ve kterém jde o úplně
novou profesi, mohlo být zabezpečeno to, co je potřeba
pro tyto pracovníky z hlediska času na zapracování
na novou profesi, nové povolání atd.
4. Jako zásadní zásadu chci uvést
to, že nepodaří-li se zabezpečit bezprostřední
umístění pracovníka po zastavení
provozu nebo při provedené racionalizaci v provozech,
bude mu poskytnuta sociální výpomoc, která
může činit až 60 % z jeho dosavadního
výdělku, a to až do výše Kčs
1800 měsíčně.
Nebudu rozvádět další zásady,
které byly přijaty. Pro vaši informaci chci
jenom uvést - protože mluvím z hlediska ministerstva
financí - že z hlediska zdrojů pro tyto výplaty
je tvořen zvláštní fond, který
má být zřízen u ministerstva financí
a do kterého mají dávat příspěvky
právě podniky, kterých se toto opatření
týká.
Chci vás seznámit s tím, že vláda
rozhodla, že má být o těchto zásadách
přijata zvláštní vyhláška,
která si vyžádá ještě určité
právní úpravy. Vláda souhlasila s
tím, pokud jde o zásady, o kterých jsem nyní
hovořil, že platí bezodkladně, aby potřeby
hospodářství v tomto směru neztratily
nic z toho, o čem se mluví jako o naléhavosti
faktoru času.
Chci znovu při této příležitosti
upozornit na to, že tam, kde potřeba provedení
takového přesunu pracovníků vznikla,
se to velmi pozitivně odráželo v samotném
provozu jednotlivých podniků, v samotné pracovní
kázni. Alespoň stručně bych se chtěl
odvolat na některé příklady, které
jsem uvedl ve svém rozpočtovém výkladu
na letošní rok, o nichž si myslíme, že
je to průkaz toho, jak tato nastoupená cesta v lepším
rozmístění našich pracovníků
je právě významnou cestou k procesu intenzifikace
celého našeho hospodářství.
Nakonec, soudružky a soudruzi, několik slov k tomu,
co bylo nyní na závěr diskuse řečeno
zejména posl. Gabriškou k otázkám rozestavěnosti.
Jestliže k těmto otázkám uvedu několik
poznámek, uvádím je zejména proto,
abychom viděli, že z hlediska nástrojů
nové soustavy řízení nejsme již
bezmocní čelit nežádoucímu jevu,
na který bylo zde správně upozorňováno,
a to právem zejména proto, že v otázkách
rozestavěnosti nejde jenom o otázky užití
národního důchodu z hlediska dneška,
ale jde o to, jaký národní důchod
z hlediska tvorby zabezpečíme v dalších
letech.
Znovu bych chtěl potrhnout, že je to obzvláště
závažné z hlediska etapy, ve které se
nacházíme, ve které jde o uskutečnění
vědeckotechnické revoluce, zejména pro Československou
republiku z hlediska vázanosti na náš zahraniční
obchod.
V rámci nové soustavy řízení
kromě samotných opatření v plánu,
kde je potřeba stále více vyjadřovat
to, čemu říkáme nosné programy
pro orientaci investiční politiky, se ekonomické
nástroje zaměřují k řešení
rozestavěnosti. Celá naše finanční
politika z hlediska restriktivnosti a protiinflačního
zaměření je právě zaměřena
tímto směrem.
K dosavadním omezením bych chtěl alespoň
uvést, že jde o opatření od výběrového
řízení až k celé dotační
politice, jde o prostředky v odpisech, v odvodech ze základních
fondů, jde o úroky z investičních
úvěrů, které jsou poskytovány
na investiční akce; nakonec nemůžeme
opomenout ani to, co připravujeme a co označujeme
jako objektovou fakturaci pro začátek příštího
roku.
Včera jsem uvedl, jaké byly některé
první dílčí výsledky např.
z výběrového řízení
zejména v tom, že nad rámec výběrového
řízení, které se týkalo nových
akcí, které zaujímají jenom 12 % z
celkového objemu investiční výstavby,
z prověrky rozestavěných akcí, kterou
provedla Státní banka, bylo přikročeno
k zastavení nebo omezení 38 staveb v rozpočtové
ceně více než 6,8 mld korun.
I když koncem I. čtvrtletí letošního
roku se udržuje zůstatek rozpočtových
nákladů staveb na úrovni loňského
roku, není to dobré z hlediska toho, kolik je tam
blokováno prostředků, avšak je to přesto
určitý signál v tom směru, že
proti předchozím obdobím zatím rozestavěnost
neroste. Neuvádím to jako něco uspokojivého,
nýbrž jako něco, co vyjadřuje určitý
nový jev. Výraznější ovlivnění
předpokládáme ve II. pololetí letošního
roku.
Chceme, soudružky a soudruzi, v tom směru postupovat
velmi důsledně. Prosím vás o podporu
na všech jednáních a při všech
příležitostech. Říkám
to proto, že tak jako u nové soustavy řízení
a mnoha ekonomických nástrojů platí
zejména v oblasti investic, že restriktivní
politika je označována jako správná
a rozumná, v mnoha případech se myslí,
že by to mělo spíše platit pro souseda.
Proto vás prosím, abychom v těchto směrech
postupovali s velkou důsledností. Jedině
s velkou důsledností můžeme dosáhnout
té nápravy, po které voláte a která
pomůže zlepšit situaci v národním
hospodářství.
Znamená to, že si nesmíme dovolit žádné
polovičatosti a žádné právní
kličky. Znovu bych pro ujasnění toho, co
mám na mysli, uvedl, že v loňském roce
jsme počítali s tím, že zabere jeden
z nástrojů, tj. 6% ní odvod ze základních
fondů od okamžiku, kdy základní fond
má být uveden do provozu. Jde o to vyrábět
fakticky novou kapacitu, která má vyrábět
nové výrobky. Zatím jde o to, aby se upevnily
smluvní vztahy a aby nám vzešel užitek
z rozvíjení a uvádění kapacit
do provozu. V tom se projevilo velké úsilí,
jak vhodným způsobem, abychom si nikoho nerozhněvali,
korigovat smlouvu a zabezpečit termín, ve kterém
má být kapacita uvedena do provozu. Uvádím
to proto, že polovičatost znamená polovičatost
ne ve výsledcích, nýbrž úplné
snížení výsledků nové
soustavy. Přitom jde o otázku, jak hospodaříme
se všemi výrobními fondy našeho národního
hospodářství a naší výroby,
a v mnoha směrech jde také o to, aby byly správně
zhodnoceny zájmy společenské se zásadami
hmotné zainteresovanosti. V této souvislosti chci
uvést - a myslím, že mi to soudruzi, kteří
vládnou tím, co se tiskne z jednání
Národního shromáždění
- prominou, že např. ze včerejšího
výkladu o těchto otázkách významná
pasáž o tom, že se má napříště
skončit se stavem snad ideálním pro někoho,
kdy se nedodržují zásady o zvyšování
zásob, kdy se nedodržují relace o produktivitě
práce a mzdách, vypadla. Domnívám
se, že to je jenom nedopatření, že to
není proto, že bychom se báli před lidmi.
Před lidmi se máme totiž bát toho, abychom
uplatňovali v hospodářství jakékoliv
projevy, které budou podvazovat efektivnost, intenzifikaci,
a tím faktický rozvoj životní úrovně
v souladu s usnesením květnového pléna.
Pokud jde o otázky rozestavěnosti, chci Národní
shromáždění upozornit, že máme
též připravená opatření
v dotační politice, která směřují
k snížení rozestavěnosti. Budeme napříště
nejen dávat dotace, ale budeme uzavírat dohody o
poskytování dotací ze státního
rozpočtu a budeme poskytovat dotace návratné,
kde budeme žádat závody, podniky nebo organizace,
aby vrátily konkrétní dotaci. Jsem přesvědčen,
že se v tom všichni dohodneme, že s tím
budou všichni souhlasit, ale prosím vás, abychom
napříště souhlasili s tím, že
chceme v rámci příštího režimu
poskytovaných dotací a subvencí žádat,
aby byly dodržovány podmínky z hlediska parametrů
a termínů, které byly ve smlouvě o
dotacích, pokud jde o garancie, parametry, kolaudační
srážky atd.; chceme jít však v tomto směru
dále, a to tak, že dosavadní stav budeme korigovat,
zejména pokud jde o dávání stoprocentních
dotací. Abych vystoupil z anonymity, sám jsem dal
příkaz, aby se korigovala listina, kde šlo
o stoprocentní dotace, poněvadž jde-li o průmyslové
akce, na které dávám ze státního
rozpočtu stoprocentní dotace, myslím, že
to není správné a nejsem k tomu oprávněn
tam, kde placením stoprocentních dotací vede
k plýtvání a nakonec k tomu, že lidé
kritizují, co je zde placeno ze státního
rozpočtu. Chceme, aby se v dotacích zůstalo
u investorů, ale abyste to nebrali tak, že bychom
chtěli ,,úzkoprse škudlit" se státními
prostředky, ale aby investoři přes 10 a 20%ní
dotace měli zájem, jde-li o užitečnou
akci, o kalkulaci, o to, jestli se plýtvá materiálem
nebo ne. Myslím, že tu jde nejen o otázky ve
sféře ekonomické, nýbrž i otázky
morálních faktorů, o otázku spokojenosti
všeho našeho obyvatelstva a celého národa.
Je to cesta, kde přes korunu máme organizovat efektivnost
a hospodárnost a vytvářet situaci ke spokojenosti
našich lidí, která povede k dalšímu
rozvoji produktivity práce a celkové životní
úrovně našeho obyvatelstva.
Dále bych chtěl Národnímu shromáždění
poděkovat za pozornost, která byla věnována
státnímu závěrečnému
účtu za loňský rok i problémům,
které byly s tím spojeny a které nechceme
nechat stranou. Myslím, že celková diskuse
vyzněla v tom, aby Národní shromáždění
závěrečný účet za rok
1966, jak byl vládou předložen, schválilo.
(Potlesk.)
Posl. Harus: Mohu, soudruhu předsedo, říci
poznámku? (Předseda NS s. Laštovička:
Prosím.) Měl bych otázku na soudruha
ministra v tom smyslu, zda by soudruh ministr pro poslance Národního
shromáždění nemohl připravit
a zjistit, co nás stálo vcelku, že jsme dostali
z různých míst a okresů do hornictví
spoustu lidí, kteří se nám však
za krátkou dobu zase vrátili a nezůstali
v hornictví. Vzpomínám, s jakou těžkostí
jsme agitovali v Jablonci, kde je nedostatek pracovních
sil, abychom získali lidi, aby šli do Ostravy. Kolik
nás stálo, abychom tyto lidi dostali do hornictví
a kolik předpokládáme, že nás
bude stát nyní, abychom zase tyto lidi z hornictví
dostali zpátky, a přeorientovali je na jiné
obory. Jde o to, kolik se předpokládá, že
nás to bude stát. Mohli bychom dostat v tomto směru
informaci? Víme, jakou situaci proděláváme
v Jablonci a v Liberci a jaké jsme měli těžkosti.
Předseda NS s. Laštovička: O slovo se
hlásí s. Sucharda.
Ministr financí inž. Sucharda: Vážené
soudružky, vážení soudruzi, já
bych nechtěl nechat stranou dotaz soudruha Haruse. Nemyslím,
že dělat takový propočet je věc
jednoduchá a že je to jenom otázka samotného
ministerstva financí, i když ministerstvo financí
má o otázkách koruny rozhodně vědět.
Ale chtěl bych vás poprosit, abychom se nad těmito
otázkami, i když je nemůžeme nechat stranou,
zamýšleli, abychom se zamýšleli nad dobou,
ve které se prováděl organizovaný
nábor, kde celá republika odvisela od toho, podaří-li
se vytěžit dostatek uhlí nebo ne, abychom nepominuli
etapu, která stála mnoho peněz a která
byla v letech 1949, kdy bylo první embargo ve studené
válce, kdy v druhé etapě bylo po korejské
válce, kdy bylo třeba budovat Mníšek,
Ejpovice a další věci a kdy nešlo o to
pokračovat dále, nýbrž o to, vůbec
udržet socialistickou ekonomiku ze strany kapitalistických
států. Prosím, aby úvahy, které
se týkají všech otázek a vztahují
se samozřejmě také na hornictví, byly
posuzovány ve všech těchto souvislostech. (Potlesk.)
Jestliže nyní přecházíme k jiným
možnostem, vyplývajícím z celkové
situace, kdy můžeme více věcí
dovézt, mohli bychom dovézt nepoměrně
více, kdybychom dovedli také více vyrábět
to, co odpovídá požadavkům zahraničního
trhu, kdybychom dovedli lépe vyrobit to, co se v zahraničí
může skutečně prodávat. Pak bychom
mohli řešit ještě mnohem směleji
řadu problémů ve struktuře národního
hospodářství. Nyní jde skutečně
o novou strukturu v nových podmínkách. Dostává-li
se do nové situace napr. otázka ostravského
uhlí, prosil bych, aby to nesnížilo ani v nejmenším
náročnou práci našich havířů
(potlesk) , ale aby to bylo pojímáno jako nezbytný
proces celé změny struktury národního
hospodářství. Naše republika nedělá
nic jiného než to, aby skloubila své hospodářství
se světovou ekonomikou, aby se dostala na úroveň
společenské produktivity práce ve světovém
měřítku i k tomu, aby přecházela
např. od pevných paliv k tekutým palivům,
která jsou fakticky rozhodujícím článkem
v palivové bilanci ve světě.
Prosil bych, kdybych mohl tyto věci ještě zvlášť
prokonzultovat i se soudruhy ve výboru NS pro plán
a rozpočet, protože bych nechtěl přejít
tento dotaz, ale velmi bych prosil, kdyby byly brány v
úvahu i souvislosti, o kterých jsem ve své
odpovědi hovořil.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru financí inž. Suchardovi a prosím nyní
zpravodaje posl. Tymeše o závěr jednání.
Zprav. posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi, ministr
financí inž. Sucharda odpověděl již
na většinu připomínek, kritických
hlasů i námětů z diskuse, a mohu se
tedy omezit jen na několik poznámek.
Posl. Kettner měl kritické připomínky
ke komentáři ministerstva financí ke státnímu
závěrečnému účtu. Názory
na rozsah komentáře jsou mezi poslanci různé.
Někteří žádají obsáhlejší,
jiní stručnější komentář.
Tyto věci zjišťujeme již po několik
let.
Ministr financí inž. Sucharda chce vyhovět
oběma přáním, takže příště
budeme mít k dispozici obsáhnou tištěnou
zprávu ke státnímu závěrečnému
účtu pro ty poslance, kteří ji žádají,
a stručnější zprávu pro ostatní.
Bude nutné si též ujasnit, co bude obsahem
komentáře ministerstva financí a co obsahem
stanoviska ÚKLK.
K poznámce posl. Dobiáše chci říci,
že v mé kritické připomínce šlo
o to, lépe využívat prostředků
na vědu a techniku a zlepšit koordinaci ve výzkumné
a vývojové činnosti. Jinak souhlasím
s tím, co zde posl. Dobiáš řekl.
Dohodl jsem s ministrem dr. Vlasákem, že podá
ve výboru NS pro plán a rozpočet podrobné
vysvětlení ke komentáři ministerstva
financí a s tímto vysvětlením seznámíme
všechny poslance NS.
Také místopředseda vlády inž. Krejčí odpoví na dotaz posl. llly písemně, na dotaz posl. Haruse v odpovědích na interpelace poslanců.
Na dotaz posl. Závacké nemohou dnes pochopitelně
zástupci centrálních orgánů
dát konkrétní odpověď a i v tomto
případě bude odpověď písemná.