Rozprava v podstatě podpořila a doplnila zprávu
výboru pro plán a rozpočet a znovu potvrdila,
že si plně uvědomujeme svoji velkou odpovědnost
za výsledky v hospodaření se státními
prostředky.
Vzhledem k tomu, že nebyly připomínky ani pozměňovací
návrhy k tomu, co výbor pro plán a rozpočet
navrhuje, doporučuji, aby Národní shromáždění
schválilo usnesení navržené výborem
NS pro plán a rozpočet, tisk 136, který vám
byl rozdán.
Posl. Harus: Neměl jsem dotaz, nýbrž
prosbu, kterou jsem přednesl na místopředsedu
vlády inž. Krejčího. Řekl jsem
současně, že za týden nebo 14 dní
má být pravděpodobně v těchto
konkrétních věcech jednání.
Žádám, aby bylo odpovězeno jako na prosbu
- nikoli jako na dotaz - co v té věci možno
udělat.
Předseda NS s. Laštovička: Posl. Harusovi
jde tedy o to, že netrvá na charakteru svého
dotazu jako na interpelaci, která by byla zodpovězena
z tribuny pléna NS, ale jde mu přímo o odpověď
místopředsedy vlády inž. Krejčího
v této věci.
Posl. Harus: Pokud se týká odpovědi
ministra financí inž. Suchardy, myslím, že
to, co řekl závěrem, bylo dosti předčasné.
Chápu, že zde byly určité podmínky,
které vzhledem k našemu národnímu životu
bylo nutné řešit. Dotaz jsem však nepoložil,
soudruhu ministře, ze zvědavosti, ale z praktického
úmyslu, protože jsme to prožívali a nyní
naše národní hospodářství
to prožívá opět.
Předseda NS s. Laštovička: Vyrozuměl
jsem, že ministr inž. Sucharda se hodlá poradit
ve výboru NS pro plán a rozpočet a projednat
to tam. Myslím, že můžeme s tímto
způsobem řešení souhlasit.(Souhlas.)
Soudružky a soudruzi, můžeme nyní přistoupit
k hlasování. Nepředložím k hlasování
schválení státního závěrečného
účtu, nýbrž návrh usnesení,
které vypracoval výbor NS pro plán a rozpočet.
Je v něm též obsaženo schválení
státního závěrečného
účtu. Návrh usnesení, tisk 136 máte
v rukou. Mám za to, že tedy není třeba
návrh číst a dám hlasovat o tomto
usnesení.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení k státnímu závěrečnému účtu Československé socialistické republiky za rok 1966 obsaženým ve zprávě výboru NS pro plán a rozpočet, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel
se někdo hlasování? (Nikdo.)
Schválili jsme tedy návrh usnesení, jak bylo
předloženo výborem pro plán a rozpočet,
v němž je implicite zahrnuto schválení
státního závěrečného
účtu za r. 1966, a to jednomyslně. Přikročíme
k pátému bodu pořadu, kterým je
5. Vládní návrh zákona o
Státní spořitelně a společná
zpráva výboru ústavněprávního
a výboru pro plán a rozpočet.
Prosím předsedu Státní komise pro
finance, ceny a mzdy, ministra financí s. inž. Suchardu,
aby odůvodnil návrh zákona.
Ministr financí inž. Sucharda: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi! Dnes, kdy Národní shromáždění
má na pořadu návrh zákona o Státní
spořitelně, který má zabezpečit
zájmy občanů v oblasti peněžních
služeb, dovolte mi, abych úvodem k tomuto jednání
uvedl některé základní údaje
o dosavadním vývoji a dnešním stavu
spořitelnictví a o změnách, které
vedou k návrhu tohoto nového zákona.
Košický vládní program přinesl
mimo jiné historické rozhodnutí i o tom,
že banky a pojišťovny budou znárodněny
a že celé peněžnictví bude postaveno
pod státní dozor. 0rganizační a funkční
roztříštěnost celého tehdejšího
peněžnictví byla postupně vyřešena
zákonnými úpravami, zejména po únoru
1948, a pokud jde o samotné spořitelnictví,
v roce 1952 vytvořením organizace státních
spořitelen.
Od té doby v rámci rozvoje celého národního
hospodářství a růstu životní
úrovně dosáhly státní spořitelny
vcelku dobré výsledky zejména v rozvoji spořivosti.
Tento vývoj spolu se stálým zvyšováním
společenské spotřeby umožnil, že
i při každoročním růstu osobní
spotřeby mohli si naši občané vytvářet
vlastní žádoucí peněžní
rezervy.
Důležitým činitelem růstu úsporných
vkladů je tradiční pracovitost našich
občanů, spojená se smyslem pro hospodárnost
a spořivost. Chci dodat, že o to se opírá
celý rozvoj společnosti, celá nová
soustava řízení, která kloubí
morální a hmotné podněty. Nelze přitom
ani přejít aktivní činnost státních
spořitelen, zavedení nových druhů
a forem spoření, jakož i osobní výchovnou
práci pracovníků i širokého okruhu
spolupracovníků spořitelen. Výsledkem
toho je, že nyní mají naši občané
ve svých rukou téměř 13 miliónů
vkladních knížek a že celkové úspory
obyvatelstva činí dnes 43,8 miliardy Kčs.
Jejich dosavadní tvorba je výsledkem celkově
stabilizovaných ročních přírůstků,
které se pohybují zhruba na úrovni cca 2
až 3 % úhrnu příjmů obyvatelstva
ročně.
Spolu se vkladovou činností rozvíjely státní
spořitelny i úvěrové služby.
Byly zavedeny doplňkové půjčky na
nákup některých druhů zboží,
které se rychle vžily a dosáhly značného
rozšíření. Od konce roku 1958 do roku
1966 si občané na doplňkové půjčky
vypůjčili 8 miliard 600 miliónů Kčs.
Druhou velkou skupinou jsou půjčky na individuální
a družstevní bytovou výstavbu a na udržovaní
a drobné opravy bytového fondu. Státní
spořitelny poskytly pro tyto účely půjčky
celkem ve výši 6 miliard Kčs.
Dnešní stav půjček občanům
činí 5 miliard 600 miliónů Kčs,
což představuje 14 % ze stavu vkladů uložených
u státních spořitelen. Proti bloku vkladů
stavíme tak rok od roku vyšší blok půjček
a úvěrů. Převážná
část vkladů zůstává
i nadále vyhrazena centrálnímu použití
k rozvoji národního hospodářství
jako vklad u Státní banky čs.
Kladně lze hodnotit platební morálku dlužníků,
kteří až na ojedinělé případy
dodržují sjednané podmínky, což
ostatně odpovídá mentalitě našich
pracujících. Dílčí průzkum
provedený v minulém roce ukázal, že
jen necelé dvě desetiny procenta půjček
v hotovosti bylo nutno vymáhat.
Zvláštní pozornost zasluhují úvěry
národním výborům a společenským
organizacím. Tyto úvěry jsou součástí
naší finanční politiky v souladu s duchem
nové soustavy řízení, kdy je třeba
důsledně omezovat nenávratné dotace,
skoncovat s politikou, která není opřena
o linii "vydělat si", a nastoupit cestu k vytváření
vlastních zdrojů. Pomáhají národním
výborům prosazovat jejich socialistickou podnikavost
a podporují jejich finančně ekonomickou samostatnost.
Od listopadu 1965, kdy tento úvěrový program
byl započat, do května letošního roku
poskytly státní spořitelny 2100 úvěrů
převážně místním národním
výborům na rozvoj placených služeb,
místní výrobu a společensky prospěšné
akce.
I když tedy činnost státních spořitelen
přinesla vcelku pozitivní výsledky k prospěchu
celé naší společnosti, nelze přejít,
že jejich organizace, způsob financování
a hospodaření neodpovídá už současným
požadavkům a zásadám nové soustavy
řízení. Principy nového ekonomického
řízení je třeba uplatňovat
i v oblasti peněžních služeb. Peněžní
ústavy, a tedy i Státní spořitelna,
se musí právě stát nositelem myšlenek
nové ekonomické soustavy, pokud jde o pojetí
práce i samotné uspořádání.
Dosavadní organizace soustavy státních spořitelen
byla zřizována ve zcela jiné etapě
a proto již nevytváří potřebné
předpoklady pro rozvoj činnosti zejména z
hledisek aplikace zásad nového řízení.
Jde v tom především o samotný způsob
hospodaření, v němž se projevovaly prvky
v podstatě rozpočtových organizací
s riziky pro další rozvoj spořitelních
služeb a uplatňování aktivní
finanční politiky v práci spořitelny.
Státní spořitelna má hospodařit
jako státní hospodářská organizace.
Systém jejího hospodaření má
přímo vyvěrat ze zásad, které
povedou jak k podpoře socialistické podnikavosti
při respektování zájmů státní
finanční politiky, tak i k trvalému rozvoji
peněžních služeb při důsledném
prosazování zásad hospodárnosti a
rentability.
Nový zákon v souladu s připravovanou koncepcí
peněžního trhu odstraňuje administrativní
způsob řízení čs. spořitelnictví
a novou Státní spořitelnu vybavuje co největší
samostatností, jejímž protipólem je
zvýšená zodpovědnost spořitelny
za bezpečnost vkladů, správu svěřeného
majetku a za poskytování všestranných
peněžních služeb. Její vztah k
ministerstvu financí je obdobný jako vztahy oborových
podniků k ústředním úřadům
v hospodářských resortech.
Zákon zvýrazňuje péči státu
o ochranu vkladatelů ustanovením o ručení
státu za vklady u Státní spořitelny,
i když se spořitelna stává hospodářskou
organizací. V témže zájmu zákon
zaručuje anonymitu vkladů a upravuje podávání
zpráv o vkladech tak, že zprávy o vkladech
připouští jen ve výjimečných
případech, kde jsou pro to závažné
celospolečenské důvody. Tyto případy
zákon výslovně stanoví. V souladu
se zaručením anonymity vkladů zákon
dále upravuje povinnost pracovníků Státní
spořitelny zachovávat mlčenlivost ve služebních
věcech.
Před novou hospodářskou organizací
stojí v duchu cílů projednávaného
zákona velké úkoly.
Úspory obyvatelstva představují významný
zdroj pro financováni národního hospodářství
a jeho rozvoje. Jejich růst má dlouhodobou povahu.
Tak jako v socialistické ekonomice se střetává
v jedné osobě výrobce a spotřebitel,
projevuje se i v úsporách obyvatelstva jednota zájmů
socialistické společnosti se zájmy jednotlivců.
Máme proto zájem, aby Státní spořitelna
soustřeďovala tyto úspory ve formě vkladů
a zároveň rozšiřovala rozumné
a uvědomělé spoření obyvatelstva,
které je v podstatě záměrným
ekonomickým jednáním vyplývajícím
z programování života jednotlivce i celých
rodin a z jejich snahy o dosažení vyšší
životní úrovně. Přínos
této práce Státní spořitelny
spočívá tudíž na jedné
straně v podpore procesu stabilizace národního
hospodářství, který na druhé
straně zároveň zpětně v rozvoji
hospodářství vytváří
příznivé podmínky pro další
tvorbu úspor.
Na Státní spořitelnu budeme v budoucnu klást
nejen zodpovědnost za získávání
a správu volných peněžních prostředků
obyvatelstva, ale zároveň budeme také požadovat,
aby se ještě více podílela na výchově
občanů, zejména mladých lidí
k hospodárnosti a spořivosti. Tuto druhou oblast
činnosti spořitelny nelze odtrhnout od jejích
předních úkolů. Na tomto úseku
práce Státní spořitelny zdaleka neskončila.
Rozbory ukazují na značné rezervy, odhalují,
že např. některé okresy s relativně
vysokým příjmem na hlavu se průměrným
vkladem na obyvatele nevyrovnávají některým
okresům s příjmem podstatně nižším.
To platí ostatně také i o jednotlivých
sociálních skupinách obyvatelstva.
Význam organizátorské práce Státní
spořitelny zvyšuje prosazování zásad
denivelizace ve mzdách a tím i na trhu, což
vytváří další podněty
pro spoření. Přitom je třeba vycházet
z toho, že je výrazným rysem převážné
většiny našich občanů, že
chtějí, aby za nimi bylo dobré dílo,
aby si za dobrou práci vydělali a mohli si koupit,
co potřebují. Občany přitom nechceme
vychovávat ke škudlení, ale k tomu, aby také
za pomoci úspor si vytvářeli podmínky
pro bohatší a plnější život,
jak pro to socialistická ekonomika vytváří
předpoklady a jak to odpovídá socialistickému
životnímu stylu. Ukazuje se, kolik zde zbývá
ještě nevyužitých možností,
a to nejen z hlediska ekonomické funkce spořitelny,
ale především s ohledem na zabezpečování
osobních perspektiv občanů.
Zvláštní pozornost v oblasti vkladové
činnosti bude patřit rozvoji spoření
mladých lidí k zabezpečení jejich
přípravy na rodinný život. Hledáme
cesty k řešení i velmi vážných
problémů, jakými je spojení jejich
spoření se zabezpečením bytu.
Uvádím to jako výraz naší povinnosti
nejen vytvořit v rámci vývoje celkové
ekonomiky podmínky pro tvorbu úspor obyvatelstva,
ale zároveň také pro jejich stabilitu a realizaci
jako výraz jednoho z významných činitelů
celé naší měnové politiky. Z
hlediska společnosti to znamená v další
etapě hledat v aktivní úloze samotné
Státní spořitelny v souladu se zaměřením
národohospodářských plánů
i v souladu se sepětím plánu a trhu žádoucí
řešení, jak používat aktivněji
než dosud pro rozvoj hospodářství těchto
úspor nikoli anonymně, ale účelově.
Jde zejména o orientaci na financování takových
akcí, které bezprostředněji přispějí
k rovnováze na trhu spotřebního zboží
v souladu s růstem pracovních důchodů
obyvatelstva a jeho stále se zvyšující
náročností.
Také na úseku půjček budou dále
rozvíjeny peněžní služby. Počítáme
s dalším rozvojem spotřebního úvěru,
který bude poskytován v souladu s celostátním
úvěrovým plánem ve vazbě na
kupní a tržní fondy, aby byla zabezpečena
plynulost a uspokojení potřeb obyvatelstva. Spotřební
úvěr bude rozvíjen v různých
formách, především však hotovostními
půjčkami, které umožňují
co největší volnost v nákupu předmětů
dlouhodobé spotřeby. Jde o to, aby ani úvěr
poskytovaný spořitelnou nevytvářel
polštář mezi výrobou a trhem, neodváděl
výrobu od prvořadé starosti o znalosti potřeb
obyvatelstva na základě vlastního sepětí
s trhem i s jeho soustavným průzkumem, a vedl ji
pod tímto tlakem k stálé orientaci na výrobu
zboží technicky dokonalého, kvalitního,
žádaného. Toto úsilí Státní
spořitelny máme podpořit, doplňovat
a rozvíjet dalšími rozumnými a efektivními
formami spotřebního úvěru, neboť
jde v tom stále o myšlenky uspokojování
zájmů spotřebitele, a to patří
mezi vůdčí motivy navrhovaného zákona.
Tak jako spořitelna navazovala na progresívní
prvky z minulosti, hledá i dnes experimentálně
nové metody práce a širší přístup
k obyvatelstvu, např. ve spolupráci s obchodními
domy, a to i v té formě, že zřizuje
pobočky umožňující výběry
ze vkladů i poskytování půjček
a tím i pohotovější nákupy apod.
V souladu se zásadou zvyšování účasti
obyvatelstva na bytové výstavbě bude Státní
spořitelna rozšiřovat půjčky
na bytovou výstavbu. Vedle dosavadních forem půjček
na individuální a družstevní výstavbu
a na koupi bytů bude sledována i možnost přímého
financování komplexní bytové výstavby,
která by zejména konkrétně dokazovala
prospěšnost úspor obyvatelstva a jejich bezprostřední
využití pro národní hospodářství
i pro celou společnost právě v této
citlivé oblasti.
Státní spořitelna bude v úzké
součinnosti zejména s finančními odbory
národních výborů a se Státní
bankou československou poskytovat úvěry národním
výborům a společenským organizacím
zejména na rozvoj placených služeb a místní
výroby. Přitom stojí před úkolem,
aby poskytnuté úvěry byly skutečně
efektivní, nepůsobily rušivě na využívání
kapacit a materiálových zdrojů a aby samozřejmě
byly návratné ve stanovených lhůtách.
Význam těchto úvěrů spočívá
především v tom, že posilují u
funkcionářů národních výborů
smysl pro ekonomickou kalkulaci, a to za široké účasti
občanů a skládání účtů
vůči občanům. Tím se zvyšuje
jejich aktivní podíl na hospodaření
národních výborů především
v oblasti výstavby a rozvoje služeb. Jde o to, aby
použití úvěru ještě zesílilo
starost a zájem veřejnosti o využití
návratně svěřených prostředků,
aby se to projevilo i v starosti o pořádek na pracovištích,
o každou pracovní hodinu, o každou cihlu atp.,
aby každý občan cítil, že jde o
jeho záležitost.
V závěru bych chtěl říci, že
při posilování komerčních prvků
ve své činnosti zůstane Státní
spořitelna, navazujíc na své tradice, všeužitečným
peněžním ústavem všech občanů.
Nově navrhovaný zákon má umožnit
Státní spořitelně, aby celá
její činnost navázala na progresívní
rysy samotné soustavy řízení.
V denní součinnosti s veřejností,
s aktivním a citlivým vztahem k jejím podnětům,
bude prověřována v další etapě
úroveň práce Státní spořitelny,
iniciativa, komerční zdatnost a pružnost spořitelních
pracovníků, aby i v tom spořitelna prokázala,
že jako hospodářská organizace je dobrým
socialistickým hospodářem, který si
je vědom, že uplatňování nové
soustavy řízení a její rozvíjení
a prohlubování nelze oddělovat od rozvoje
celého hospodářství a jeho intenzifikace.
Soudružky a soudruzi poslanci ! Prosazování
těchto cílů bude jedním z hlavních
úkolů Státní spořitelny při
vytváření perspektiv její činnosti.
V tomto duchu je koncipován také návrh zákona
o Státní spořitelně a jménem
vlády prosím o jeho schválení. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru financí inž. Suchardovi. Promluví
zpravodajka s. Šmejkalová.
Posl. B. Šmejkalová: Soudružky a soudruzi
poslanci ! Návrh zákona o Státní spořitelně
byl vypracován na základě zásad schválených
loňského roku ústavněprávním
výborem a výborem pro plán a rozpočet
Národního shromáždění
a bylo přitom přihlédnuto ke všem připomínkám
a doporučením těchto výborů.
Návrh prošel řádným meziresortním
připomínkovým řízením
a projednala jej komise pro koordinaci právních
hospodářských předpisů a vládní
komise pro legislativu. Nakonec byl návrh projednán
v ústavněprávním výboru a ve
výboru pro plán a rozpočet s doporučením,
aby jej plénum Národního shromáždění
přijalo s doplněním § 40 o ustanovení,
že generální ředitel odpovídá
za činnost Státní spořitelny ministru
financí a že se změní počátek
účinnosti na 1. srpen 1967.