Činnost předsednictva a výborů Národního
shromáždění v období od 16. plenární
schůze Národního shromáždění,
tj. od července do konce listopadu 1967, charakterizují
intenzívní práce na přípravě
zákonů, které mají být z hlediska
celospolečenských potřeb a zájmů
zakotveny v právním řádu s účinností
od počátku roku 1968. Jsou to zejména některé
právní předpisy navazující
na zákon o národních výborech a nová
zákonná úprava voleb do zastupitelských
sborů, které se budou konat v roce 1968.
Obecná kontrolní činnost orgánů
Národního shromáždění
byla zaměřena na řadu otázek širokého
zájmu občanů, jako jsou problémy bytové
výstavby, některé otázky zásobování
obyvatelstva, výuka a pracovní příprava
mládeže, závodní stravování,
rekonstrukce silniční sítě a zajišťování
náhradních dílů k motorovým
vozidlům. Všechny výbory Národního
shromáždění se zabývaly projednáváním
státního rozpočtu na rok 1968. Současně
byly v tomto období projednávány zásadní
koncepční úvahy o rozvoji ekonomiky, školského
systému a zdravotnictví v současné
době i v dlouhodobém výhledu.
Výrazný podíl činnosti orgánů
Národního shromáždění
patřil vnitřní rozborové práci
hodnotící výsledky činnosti Národního
shromáždění od počátku
volebního období. Jednotlivé výbory
provedly zhodnocení obsahu, metod a výsledků
práce na svých úsecích; jejich zprávy
souhrnně projednalo předsednictvo Národního
shromáždění v mimořádné
schůzi.
Počátkem listopadu oslavil československý
lid spolu s bratrskými národy Sovětského
svazu, zeměmi socialistického tábora a s
celým pokrokovým světem historické
50. výročí Velké říjnové
socialistické revoluce.
Slavnostního zasedání ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
ústředního výboru Národní
fronty a vlády republiky, které se sešlo na
počest velkého výročí na Pražském
hradě, se zúčastnili členové
předsednictva Národního shromáždění.
Průmyslový výbor pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu a zdravotní výbor
Národního shromáždění
věnovaly své schůze v říjnu
1967 rozboru a hodnocení přínosu spolupráce
mezi ČSSR a SSSR z hlediska svého odborného
zaměření.
Předsednictvo Národního shromáždění
konalo od počátku července do 19. listopadu
1967 šest schůzí.
Z podnětu výborů a podle pracovního
plánu projednávalo tyto otázky dotýkající
se širokého okruhu občanů, které
zatím nejsou uspokojivě řešeny a kterým
proto orgány zastupitelského sboru věnují
trvale pozornost:
O současném stavu zajištění dodávek
nedostatkových druhů spotřebního zboží
informoval předsednictvo Národního shromáždění
ministr vnitřního obchodu. Kritické připomínky
členů předsednictva se týkaly trvalých
nedostatků v sortimentní skladbě některých
druhů průmyslového spotřebního
zboží, značných rozdílů
v úrovni obchodní sítě a v zásobování
obyvatelstva v jednotlivých oblastech, nepružnosti
ve vlastní práci vnitřního obchodu.
To vše občané právem kritizují
a nespokojenost při obstarávání běžných
potřeb snižuje efekt celkového zlepšení,
k němuž došlo na spotřebním trhu,
zejména pokud jde o zásobování potravinami.
Předsednictvo Národního shromáždění
proto uložilo výboru pro spotřební průmysl,
obchod, služby a spoje, aby se stavem zajištění
nedostatkových druhů zboží a celkovou
situací spotřebitelského trhu dále
zabýval v součinnosti s výbory Národního
shromáždění, které sledují
práci příslušných dodavatelských
odvětví. Předsednictvo Národního
shromáždění současně doporučilo,
aby výbory NS při projednávání
přikázaných kapitol státního
rozpočtu na rok 1968 kontrolovaly, zda a v jaké
míře jsou vytvářeny dlouhodobé
předpoklady ve výrobní sféře,
v investiční a dotační politice a
v zahraničním obchodě, aby problémy
nedostatkového spotřebního zboží
přestaly postupně existovat; výbory budou
rovněž zkoumat, jak v tomto směru působí
ekonomické nástroje a nová soustava řízení.
Výbor pro investiční výstavbu a stavebnictví,
který se zabývá postupem bytové výstavby
a bytovou situací jako svým trvalým úkolem,
předložil předsednictvu NS průběžnou
zprávu o plnění bytové výstavby
v relaci k úkolům 4. pětiletého plánu.
Zprávu pro předsednictvo schválil výbor
po důkladné a dlouhodobé přípravě
a po řadě průzkumů v různých
oblastech republiky. Předsednictvo NS vyslovilo znepokojení
nad neuspokojivým vývojem plnění úkolů
v bytové a občanské výstavbě
ve 4. pětiletém plánu. Doporučilo,
aby vláda využila poznatků a návrhů,
které výbor pro investiční výstavbu
a stavebnictví shrnul ve svém stanovisku. Doporučení
výboru se týkají koncepce řízení
bytové a občanské výstavby a hlavně
individuální výstavby rodinných domků,
která probíhá za obtížných
podmínek pro stavebníky. Předsednictvo NS
se ztotožnilo s názorem výboru, že je
nutné všestranně zlepšit podmínky
pro individuální výstavbu bytů, počínaje
typovými projekty až po zajištění
materiálu, kde je situace zvláště neuspokojivá.
Členové předsednictva NS kritizovali dále
v rozpravě nedostatky v kvalitě nových bytů,
stále nedořešenou komplexnost výstavby
zejména na sídlištích velkých
měst a špatnou úroveň řízení
a organizace práce ve stavební výrobě.
Uložilo výboru pro investiční výstavbu
a stavebnictví provést v úzké spolupráci
s Ústřední komisí lidové kontroly
hlubší rozbor souvislostí a vlivů podmiňujících
rozvoj stavební výroby a projekce. Rozhodlo dále,
aby otázky bytové výstavby a bytové
politiky, které se dotýkají základních
životních zájmů společnosti a
jejího populačního vývoje, byly předmětem
jednání pléna NS ještě v tomto
volebním období.
Předsednictvo NS se zabývalo podrobně ve
své srpnové a říjnové schůzi
věcným obsahem interpelace 21 poslanců, kterou
jménem této skupiny přednesl posl. Pružinec
k některým čs. filmům. Členové
předsednictva NS zhlédli filmy, které byly
v interpelaci kritizovány, a seznámili se s odpověďmi
interpelovaných činitelů i se stanoviskem
kulturního výboru NS. Byli informováni také
o dopisech uměleckých svazů, které
došly předsedovi NS, a o jeho osobním jednání
se zástupci filmových umělců.
Předsednictvo NS ocenilo poctivou snahu a socialistickou
společenskou angažovanost většiny tvůrců
filmového umění, kteří se zasloužili
o to, že v posledním období vznikla filmová
díla, která byla oceněna naší
veřejností i nejvyššími stranickými
a vládními orgány, díla, která
proslavila naší socialistickou kinematografii za hranicemi
naší vlasti.
Současně se však předsednictvo NS ztotožnilo
s názorem vysloveným v interpelaci 21 poslanců,
že některé čs. filmy svým subjektivním
a jednostranným pohledem zamlžují jasný
výklad a pochopení jejich smyslu, mohou diváky
snadno mást a svádět k chybnému chápání
vývoje a stavu naší společnosti.
Předsednictvo NS v zásadní rozpravě
zdůraznilo, že poslanci NS ve své funkci a
odpovědnosti členů zastupitelského
sboru mají plné právo vystupovat se svými
názory a tlumočit názory svých voličů
ke všem významným otázkám kulturní
výstavby a hodnotit je z hlediska zájmů socialistického
státu a socialistické společnosti.
Předsednictvo NS vzalo na vědomí sdělení
ministra kultury a informací, že ministerstvo kultury
a informací provede rozbor současného stavu
československé filmové tvorby a přijme
potřebná opatření. Ministr kultury
a informací současně požádal,
aby otázky kulturní politiky byly projednány
na plenární schůzi Národního
shromáždění. Předsednictvo NS
rozhodlo, že zařazení uvedené problematiky
na pořad schůze NS odkládá na první
polovinu příštího roku vzhledem k tomu,
že taková zpráva by musela být Národnímu
shromáždění předložena jako
zpráva vlády o kulturní politice státu
a náročnost a složitost jejího projednání
by si vyžádala odpovědnost a rozsáhlou
přípravu ve výborech NS.
Předsedům výborů bylo uloženo,
aby informovali poslance o stanovisku předsednictva NS
ve výborových schůzích. Poslance NS
předsednictvo žádá, aby ve svých
volebních obvodech aktivně pomáhali při
provádění kulturní politiky státu.
Podle usnesení předsednictva NS má předseda
kulturního výboru v dohodě s ministrem kultury
a informací předložit předsednictvu
NS návrhy, jak prohloubit činnost NS a jeho orgánů
při uskutečňování kulturní
politiky státu.
Předsednictvo NS vzalo se souhlasem na vědomí
stanovisko vlády k úmluvám a doporučením
přijatým na 49. Mezinárodní konferenci
práce. Jde o úmluvy týkající
se podmínek práce mladistvých v hlubinných
dolech a zaměstnávání žen s povinností
k rodině. Obsah těchto smluv a doporučení
Mezinárodní konference práce je plně
kryt naším zákonodárstvím, které
zabezpečuje pracovní poměr mladistvých
a žen podstatně lépe než uvedená
mezinárodní doporučení.
Z podnětu kulturního výboru NS projednalo
předsednictvo NS zprávu o kontrole provádění
učňovského zákona v podmínkách
zavádění nové soustavy řízení
národního hospodářství. Kulturní
výbor, který soustavně sleduje otázky
výchovy a výuky mladé generace a její
přípravy k povolání, přijal
v březnu 1964 řadu doporučení k provádění
učňovského zákona. V odstupu tří
let výbor ve spolupráci s Ústřední
komisi lidové kontroly prověřoval, jak se
tato doporučení provádějí v
praxi a jak se zabezpečuje příprava učňů
v podmínkách nové soustavy řízení.
Problémy spojené s rozmisťováním
15letého dorostu, které v současné
době narůstají zejména na Slovensku,
hodnotil jako jev politicky a společensky velmi závažný.
Předsednictvo NS se ztotožnilo se stanoviskem kulturního
výboru a doporučilo, aby jeho zprávu projednaly
ekonomické výbory NS a výbor zdravotní
a aby z ní vyvodily pro svou vlastní práci
závěry. V jarních měsících
1968 se předsednictvo NS vrátí k problematice
rozmisťování 15letého dorostu jako k
jedné ze zásadních otázek, která
ovlivňuje uplatnění nastupující
generace v pracovním procesu a v životě společnosti.
Předmětem závažného jednání
předsednictva NS byla dále zpráva o stavu
prací na dlouhodobém výhledu rozvoje ekonomiky
ČSSR do roku 1980. Předsednictvo NS doporučilo,
aby Státní plánovací komise v procesu
dalšího zpracování dlouhodobého
výhledu vzala zřetel na připomínky
a náměty, které byly uplatněny v rozpravě,
zejména k problémům dlouhodobého rozvoje
zemědělské výroby. Současně
doporučilo předsednictvo NS všem výborům,
aby otázkám dlouhodobého rozvoje věnovaly
pozornost v celé své činnosti a aby přicházely
s dalšími konkrétními náměty
k dosavadním úvahám Státní
plánovací komise a k vypracování různých
variant dlouhodobého plánu. Postup prací
bude předsednictvo NS dále sledovat; uložilo
proto výboru pro plán a rozpočet, aby ve
vhodné době připravil opětovné
projednání informace o přípravě
dlouhodobého výhledu do roku 1980.
Dále byla projednána a schválena zpráva
o součinnosti Národního shromáždění
se společenskými organizacemi. Předsednictvo
NS konstatovalo, že ústavní zásada,
aby se Národní shromáždění
opíralo ve své činnosti o spolupráci
s organizacemi pracujících, se uplatňovala
účinně zejména ve vztazích
Národního shromáždění
a Revolučního odborového hnutí. Ocenilo
přínos a konkrétní výsledky
této spolupráce a schválilo zásady,
jak ji dále rozvíjet nejen při tvorbě,
ale i při popularizaci zákonů, při
kontrole jejich působení a v ostatních oblastech
činnosti orgánů NS.
Předsednictvo NS projednalo a schválilo některé
důležité metodické a organizační
směrnice pro práci orgánů NS. Byly
schváleny zásady o provádění
kontroly státního rozpočtu orgány
Ústřední komise lidové kontroly. Návrh
předložil předsednictvu NS předseda
Ústřední komise lidové kontroly. Podle
těchto zásad bude Ústřední
komise lidové kontroly předkládat průběžné
zprávy o stavu plnění státního
rozpočtu čtyřikrát ročně,
a to předsednictvu NS a výboru pro plán a
rozpočet zprávy komplexní a ostatním
výborům NS průřezy.
Předsednictvo NS zpřesnilo plán práce
orgánů NS do konce roku 1968, schválilo organizační
zabezpečení a způsob projednávání
státního rozpočtu na rok 1968 v orgánech
NS a projednalo rámcový plán zahraničních
styků NS v roce 1968.
V rámci přípravy 17. schůze NS se
předsednictvo NS podrobně zabývalo zákony
o volbách do zastupitelských orgánů
v roce 1968, které předkládají plenární
schůzi Národního shromáždění
výbor ústavně právní a výbor
pro národní výbory.
O opatřeních předsednictva NS podle článku
60 odst. 2 ústavy, přijatých v období
po 16. schůzi NS, se podává 17. schůzi
Národního shromáždění
samostatná zpráva podle příslušných
ústavních zásad.
Mezinárodní styky Národního shromáždění
v letních a podzimních měsících
roku 1967 byly velmi bohaté. Delegace NS vedená
místopředsedkyní NS Helenou Leflerovou navštívila
v září Rumunskou socialistickou republiku.
Počátkem října vedl předseda
Národního shromáždění
Bohuslav Laštovička delegaci NS do Polské lidové
republiky. Obě cesty, které navazovaly na návštěvu
rumunské a polské parlamentní delegace v
ČSSR, byly úspěšné a splnily
svůj účel. Znamenaly přínos
pro rozvoj a prohloubení soudružských vztahů
mezi ČSSR a oběma bratrskými zeměmi
socialistického společenství. Přispěly
též k upevnění spolupráce mezi
zastupitelskými sbory našich zemí. Podrobné
zprávy o návštěvách našich
delegací v Polské lidové republice a v Rumunské
socialistické republice byly předloženy předsednictvu
Národního shromáždění
a otiskují se ve Zprávách pro poslance.
Dvoučlenná delegace čs. skupiny Meziparlamentní
unie se zúčastnila mimořádného
zasedání Rady Meziparlamentní unie v Ženevě.
V červenci navštívil předseda zemědělského
výboru NS poslanec V. Kučera na pozvání
ministra zemědělství Velké Británie
Královskou zemědělskou výstavu v Londýně.
Národní shromáždění a
jeho představitelé přijali v tomto období
také četné návštěvy ze
zahraničí.
Na pozvání předsedy NS s. B. Laštovičky
navštívil Československo u příležitosti
brněnského veletrhu předseda poslanecké
sněmovny Kanady Lucien Lamoureux s chotí. Dále
navštívil Československo australský
poslanec-odborář Charles K. Jones s chotí
a ředitel studijního oddělení švédského
Riksdagu Tryggve Byström.
Předseda NS přijal a uspořádal oběd
na počest kanadského ministra W. Gordona s chotí
a dále přijal sedmičlennou delegaci japonských
poslanců na cestě kolem světa.
Místopředseda NS dr. Škoda přijal a
uspořádal oběd pro předsedu francouzské
Federace demokratické a socialistické levice, poslance
F. Mitterranda s chotí. Přijal dále delegaci
maďarské Ústřední komise lidové
kontroly, finského poslance Pauli Burmana a profesora mezinárodního
práva na universitě v Marburgu (NSR) dr. Gerharda
Hoffmanna.
Místopředsedkyně NS dr. H. Leflerová
přijala delegaci Generální prokuratury Polské
lidové republiky.
Předseda zahraničního výboru NS dr.
F. Kriegel se zúčastnil večeře s filipínskou
delegací, vedenou předsedou zahraničního
výboru filipínského parlamentu Envergou,
a přijal britského poslance Roberta Edwardse, kolumbijské
poslance G. Bernala a A. Mosquera, japonské senátory
J. Doomoriho a A. Mihara, západoněmeckého
poslance socialistické strany Petera Blachsteina, brazilského
poslance Teixeira a šéfredaktora listu Indian Express
Franka Moraesa z lndie.
Poslancem V. Novým byl přijat vůdce venezuelské
opoziční strany VPN dr. José Herrera Oropeza
a poslancem V. Červeným byl přijat vedoucí
Nejvyššího účetního a kontrolního
úřadu Kanady A. W. Henderson. Někteří
členové zdravotního a rozpočtového
výboru NS besedovali se skandinávskou delegací
poslanců a odborníků, která přijela
na pozvání ministra zdravotnictví do ČSSR
studovat zkušenosti s prováděním zákona
o umělém přerušení těhotenství.
Z činnosti výborů NS v období
od července do 15. listopadu 1967.
Ve výborech NS se v tomto období soustředily
rozsáhlé a náročné práce
zákonodárné. Týkaly se především
nové zákonné úpravy volební
soustavy a dále přípravy a projednání
některých zákonů, které navazují
na zákon o národních výborech, tj.
dvou zákonných předpisů upravujících
postavení hlavního města Prahy a vzorového
statutu městských národních výborů.
Významné prohloubení principů socialistické
demokracie v československé volební soustavě,
k němuž dala podnět Komunistická strana
Československa v dokumentech XIII. sjezdu a zejména
usnesením zářijového pléna
ÚV KSČ, bylo třeba promítnout v potřebném
časovém předstihu do změn volebních
zákonů. Na tomto úkolu se v široké
míře podílel zejména ústavně
právní výbor NS a výbor pro národní
výbory. V duchu zásadní směrnice strany,
která byla projednána v orgánech Národní
fronty a ve stranických skupinách poslanců,
rozpracoval ústavně právní výbor
společně s výborem pro národní
výbory zásady změn zákonů upravujících
volby do zastupitelských orgánů. Tyto zásady
projednalo předsednictvo NS a podle § 17 zákona
o jednacím a pracovním řádu rozhodlo,
aby návrh zákona o volbách do Národního
shromáždění, dále návrh
zákona o volbách do národních výborů
a návrh ústavního zákona o skončení
volebního období Národního shromáždění,
Slovenské národní rady a soudů byly
zařazeny na pořad jednání 17. plenární
schůze Národního shromáždění.
Předsednictvo projednalo podrobně také paragrafované
znění uvedených zákonů, které
jsou předloženy ke schválení Národního
shromáždění jako návrhy ústavně
právního výboru NS a výboru pro národní
výbory.
Výbory NS projednávaly dále podrobně
nejprve zásady, v další etapě pak vládní
návrhy zákona o hlavním městě
Praze a ústavního zákona o národních
výborech působících v hlavním
městě; věnovaly pečlivou pozornost
koncepci těchto zákonů z hlediska principů
socialistické ústavy. Na podkladě společné
zprávy ústavně právního výboru
a výboru pro národní výbory jsou také
tyto návrhy zařazeny na pořad jednání
17. schůze NS současně s návrhem usnesení
Národního shromáždění,
kterým se schvaluje vzorový statut městských
národních výborů.
Pro jednání pléna NS byl připraven
též návrh zákona o některých
dalších změnách v sociálním
zabezpečení družstevních rolníků.
Z ostatních zákonných předloh, na
kterých výbory NS intenzívně pracovaly,
které však dosud nejsou předloženy ke
schválení, je třeba jmenovat např.
vládní návrh zákona o státním
zkušebnictví, vládní návrh na
doplnění zákona o hospodaření
s byty a vládní návrh zákona o Ústředí
státního technického dozoru.
Uvedená zákonodárná činnost
se v celém rozsahu promítala v práci ústavně
právního výboru NS. Tento výbor
posuzoval rovněž návrhy zákonných
opatření, které schválilo předsednictvo
NS na podkladě článku 60 odst. 2 ústavy;
byly to vládní návrhy zákonného
opatření, kterým se rozšiřuje
působnost ministerstva hornictví, a zákonného
opatření o zrušení Státní
dřevařské inspekce a zákonného
opatření o změně a doplnění
zákona o hospodářské arbitráži.
Ústavně právní výbor projednával
rovněž zásady a návrhy mezinárodních
smluv, které byly v tomto období Národnímu
shromáždění předloženy a
které předsednictvo NS přikazovalo výboru
ústavně právnímu, výboru zahraničnímu,
popřípadě dalším příslušným
výborům NS.
Podle svého pracovního plánu projednával
ústavně právní výbor některé
zprávy a dokumenty sledující upevnění
zákonnosti v různých oblastech společenských
vztahů. Byla to zpráva generálního
prokurátora o výkonu prokurátorského
dozoru v místech, v nichž se vykonává
trest odnětí svobody, a o poznatcích prokuratury
o stavu zákonnosti v těchto místech, dále
zpráva Generální prokuratury o upevnění
zákonnosti v oblasti ekonomiky a zesílení
ochrany majetku v socialistickém vlastnictví v podmínkách
nové soustavy řízení.
Generální prokurátor upozornil ústavně
právní výbor v duchu socialistické
ústavy na rozpor prováděcího předpisu
k § 9 odst. 1 zákona č. 76/1952 Sb., o dani
ze mzdy. Výbor konstatoval, že ustanovení zákona
a prováděcího předpisu nejsou v souladu,
a požádal ministra financí o zjednání
nápravy.
Výbor pro národní výbory sledoval
v období po 16. plenární schůzi NS,
která schválila zákon o národních
výborech a zákon o správním řízení,
jak jsou obě tyto normy zásadního významu
uváděny v život. Projednal zprávu ministra
vnitra o opatřeních k realizaci obou zákonů
a posoudil též návrh na systém zvyšování
politické a odborné kvalifikace poslanců,
funkcionářů a pracovníků národních
výborů. Tento návrh odpovídá
v podstatě požadavkům poslanců, v nichž
bylo při projednávání zákona
o národních výborech několikrát
zdůrazněno, že zvyšování
politické a odborné kvalifikace všech kategorií
pracovníků národních výborů
je jednou z podmínek, aby se nový zákon o
národních výborech a o správním
řízení s plnou účinností
uplatnil v praxi.
V časovém předstihu se výbor pro národní
výbory začal připravovat na projednávání
rozpočtů národních výborů.
Vyžádal si zprávu od Státní plánovací
komise a ministerstva financí o stavu prací na přípravě
plánu a rozpočtu národních výborů
na příští rok. Členové
výboru se připravovali na rozpočtové
jednání mj. průzkumy v okresech: Rokycany,
Kladno, Břeclav a jednotlivě ve svých volebních
obvodech.
Zahraniční výbor NS se zabýval
v tomto období některými aktuálními
otázkami mezinárodních vztahů a československé
zahraniční politiky; projednal zejména zprávu
o vývoji událostí na Blízkém
a Středním východě od zastavení
palby, dále zprávu o výsledcích mimořádného
zasedání Valného shromáždění
OSN a přípravu čs. delegace na XXII. Valné
shromáždění OSN. Projednal též
podrobnosti incidentů na čs.-rakouských hranicích.
Věnoval svou pozornost některým otázkám
čs. zahraničního obchodu a vývoji
integračních seskupení.
Zahraniční výbor NS projednal přikázané
návrhy mezinárodních smluv. Společně
s výborem ústavně právním,
případně zdravotním posoudil zásady
návrhu na přijetí změn některých
článků ústavy Světové
zdravotnické organizace, dále zásady pro
sjednání Smlouvy o obchodu a plavbě mezi
ČSSR a Socialistickou federativní republikou Jugoslávie
a konečně zásady zamýšlených
změn čs.-polských státních
hranic v hraničním úseku řeky Odry.
Pro plenární schůzi NS připravil zahraniční
výbor stanovisko k vládnímu návrhu,
kterým se předkládá Národnímu
shromáždění k souhlasu Vídeňská
smlouva o konzulárních stycích, a dále
stanovisko k návrhu Dohody o výsadách a imunitách
Mezinárodní agentury pro atomovou energii.
Výbor NS pro plán a rozpočet uzavřel
svůj průzkum v některých ekonomicky
méně rozvinutých oblastech na Slovensku (okresy
Čadca, Dolný Kubín a Rimavská Sobota)
schválením kontrolní zprávy, kterou
předložil předsednictvu NS. Její projednávání
v předsednictvu bylo zatím na návrh místopředsedy
NS a předsedy SNR M. Chudíka odloženo a výbor
pokračoval v sledování oblastní problematiky
průzkumy v dalších okresech na Moravě
a Slovensku (okresy Bruntál, Tachov, Prachatice, Klatovy,
Třebíč, Břeclav, Prešov, Michalovce,
Bardejov, Spišská Nová Ves, Komárno
a Dunajská Streda). Zhodnocení a závěry
z těchto průzkumů budou projednány
ve výboru v únoru 1968.
Výsledky celkové přestavby velkoobchodních
cen k 1. lednu 1967 projednal výbor pro plán a rozpočet
na podkladě předběžné zprávy
ministra-předsedy Státní komise pro finance,
ceny a mzdy. Posoudil rovněž návrhy na zásadní
linii dalšího postupu.
Výbor připravil jako každoročně
pro předsednictvo NS návrh na organizační
zabezpečení a způsob projednávání
státního rozpočtu na rok 1968 v orgánech
NS. Zorganizoval společnou schůzi s předsedy
výborů NS a zpravodaji kapitol státního
rozpočtu, na které ministr financí podal
zprávu o finančním hospodaření
státu za první pololetí 1967. Rozšířená
schůze výboru vyslechla také informaci Státní
plánovací komise o opatřeních pro
převod 4. pětiletého plánu na nové
ekonomické podmínky.
Informativně projednal výbor pro plán a rozpočet
zprávu Státní plánovací komise
o stavu prací na druhé etapě dlouhodobého
výhledu rozvoje národního hospodářství
do roku 1980; pro předsednictvo NS, které se touto
zprávou rovněž zabývalo, připravil
výbor své stanovisko.
Otázkou státních hmotných rezerv a
úkoly na úseku skladového hospodářství
ve zdokonalené soustavě řízení
se zabýval výbor pro plán a rozpočet
za účasti vedoucího Správy státních
hmotných rezerv.
Výbor pro hlavní výrobní odvětví
a dopravu dokončil průzkum a jednání
s experty o některých vybraných otázkách
silniční dopravy a pro jednal závěrečnou
zprávu své dopravní komise o modernizaci
silniční sítě a o výstavbě
dálnic. Závěry, které výbor
připravil v součinnosti s Ústřední
komisí lidové kontroly a s ministerstvem dopravy,
byly předloženy předsednictvu NS k informaci.
Z klíčových otázek rozvoje průmyslu
a energetiky, které výbor soustavně sleduje,
byla v podzimních měsících 1967 projednána
zpráva o zajištění rozvoje výroby
valivých ložisek a zpráva atomové komise
výboru o postupu výstavby první atomové
elektrárny v Bohunicích.
V souvislosti s oslavami výročí Velké
říjnové socialistické revoluce věnoval
výbor podstatnou část své říjnové
schůze rozboru a zhodnocení výsledků
hospodářské spolupráce naší
republiky se Sovětským svazem, kterou vysoce ocenil
jako rozhodující faktor plynulého rozvoje
čs. ekonomiky v období od druhé světové
války. Výklad k těmto otázkám
přednesl místopředseda vlády inž.
O. Šimůnek.
Výbor pro spotřební průmysl, služby,
obchod a spoje rokoval o rozvoji služeb, místního
průmyslu, výrobních družstev a bytového
hospodářství v podmínkách nové
soustavy řízení. Podle pokynu předsednictva
NS projednal výbor také zprávu Ústřední
komise lidové kontroly o prověrce služeb zabezpečovaných
v oblasti městského hospodářství
rozpočtovými organizacemi a zařazeními
národních výborů.
Ve smyslu usnesení předsednictva NS, aby byly zkoumány
faktory ovlivňující současnou úroveň
stavební výroby, kontroloval výbor pro
investiční výstavbu a stavebnictví
svá doporučení k urychlenému rozvoji
stavebnictví, která schválil v březnu
1966 a v únoru 1967. Výbor konstatoval pokrok v
upřesnění celkové koncepce rozvoje
odvětví i v analýze vlastní investiční
výstavby v rámci ministerstva. Velmi kriticky však
hodnotil celkové neplnění investiční
výstavby, na kterém má ministerstvo stavebnictví
značný podíl. Jednání bylo
současně přípravou na projednávání
přikázaných kapitol státního
rozpočtu, k němuž provedli členové
výboru další průzkumy, aby mohli všestranněji
posoudit příčiny nedostatků ve stavebnictví
a účinněji působit na jejich řešení.
Zemědělský výbor projednal
informativní zprávu ministra zemědělství
o přípravě a ustavování okresních
zemědělských sdružení. Ministr
zemědělství předběžně
konzultoval v zemědělském výboru NS
též zásady zákona o okresních
zemědělských sdruženích, popř.
zásady nové úpravy zákona o zemědělském
družstevnictví. Poslanci uvedli své názory
a zkušenosti z praxe, a to zejména z okresů,
kde se již okresní zemědělská
sdružení ustavují. Upozornil na řadu
organizačních i věcných problémů,
které je nutno jednotně řešit z centra.
Velmi podrobně se zemědělský výbor
zabýval vládním návrhem zákona
o některých dalších změnách
v sociálním zabezpečení družstevních
rolníků; návrh vlády projednal společně
s komisí Slovenské národní rady pro
zemědělství a podílel se spolu s výborem
ústavně právním a výborem zdravotním
na přípravě společné zprávy
pro plénum NS, které má novelizaci zákona
schválit ve své 17. schůzi.
Kulturní výbor přistoupil k projednávání
zásadních koncepčních otázek
rozvoje školství a kultury v příštích
letech a v dlouhodobém výhledu. Zaujal stanovisko
ke zprávě ministra školství o základních
úkolech školství v období mezi XIII.
a XIV. sjezdem KSČ a posoudil rovněž úvahu
o výhledu rozvoje školství do roku 1980. Oba
obsáhlé komplexní materiály jsou takového
rázu, že se výbor bude v další
činnosti vracet k podrobnějšímu pro
jednání jednotlivých úseků.
Také ministerstvo kultury a informací rozpracovalo
koncepci své činnosti, kterou kulturní výbor
projednal a vzal se souhlasem na vědomí.
Zdravotní výbor se ve společné
schůzi s komisí Slovenské národní
rady pro zdravotnictví zabýval koncepcí dlouhodobého
rozvoje zdravotnictví v ČSSR do roku 1980. K tomuto
materiálu zásadního významu byla schválena
doporučení k dalšímu rozpracování
koncepce i k vytváření předpokladů
pro její zajištění. V této společné
schůzi s komisí Slovenské národní
rady přijal zdravotní výbor důležitá
doporučení k řešení zdravotnických
a některých sociálních problémů
cikánského obyvatelstva, zejména dětí.
V polovině listopadu 1967 začaly výbory NS
projednávat resortní návrhy jednotlivých
kapitol státního rozpočtu na rok 1968.
Podrobnější zprávy o jednotlivých
schůzích výborů NS a o přijatých
závěrech jsou průběžně
uveřejňovány ve Zprávách pro
poslance NS.