Předseda Národního shromáždění
s. Laštovička a místopředsedové
s. Chudík, s. dr. Škoda, s. Leflerová.
Členové předsednictva ÚV KSČ:
předseda vlády Lenárt, místopředseda
vlády inž. Černík, dr. Dolanský,
Dubček; kandidáti předsednictva ÚV
KSČ inž. Kapek, Pastyřík,
Sabolčík, CSc., Vaculík; tajemníci
ÚV KSČ Koucký, dr. Štrougal;
místopředseda vlády Krajčír,
inž. Krejčí; ministři David,
prof. dr. Hájek, Hamouz, inž. Hoffmann,
Korčák, Kudrna, arm. gen. Lomský,
Mestek, Penc, dr. Plojhar, Smrkovský,
Uher, Valeš, dr. Vlasák.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Vážené Národní shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Sděluji, že president republiky svolal svým
rozhodnutím ze dne 10. listopadu t. r. zasedáni
Národního shromáždění
dnem 11. listopadu 1967. Na základě toho svolalo
předsednictvo Národního shromáždění
na dny 30. listopadu a 1. prosince 17. schůzi Národního
shromážděni, kterou zahajuji.
Na schůzi je do této chvíle přítomno
265 poslanců, takže Národní shromáždění
je schopné usnášení.
Na zasedání jsou omluveni poslanci: na první
den soudruzi Voleník, Neuman, Rejnart, Krejčí
Josef, na druhý den soudruh Homola, na celé zasedání
soudruzi Macek, Hájíček, Nový, Šmejkalová,
Šedík, Kučera Bohuslav, Mináč,
Takáč, Priehodová, Indra, Závacká,
Cvik, Prchlík, Hlína, Machačová, Hron,
Sekaninová, Jedlička, Bichler, Jakubcová
a ministři neposlanci soudruzi Sucharda, Marko a Barbírek,
soudruh Hoffmann na druhý den.
Soudružky a soudruzi, v době od poslední plenární
schůze odešel z našich řad dlouholetý
poslanec Národního shromáždění
soudruh Jan Harus (poslanci povstávají),
významná osobnost našeho politického
života, po celá desetiletí spjatá s
československým parlamentem. Od svého mládí
pracoval v dělnickém a komunistickém hnutí,
byl zakládajícím členem Komunistické
strany Československa a od roku 1924 byl členem
jejího ústředního výboru.
Poslancem se stal po prvé v roce 1925, v době bouřlivých
bojů dělnické třídy proti kapitalistickému
panství. Za své komunistické přesvědčení
a politickou činnost byl mnohokrát vězněn;
byl jedním z nejvíce perzekuovaných poslanců,
ale to neumlčelo jeho zaníceni a bojovnost.
Za druhé světové války vstoupil v
Sovětském svazu do Rudé armády a později
do Československého armádního sboru.
Se svou jednotkou se zúčastnil i Slovenského
národního povstání.
Po osvobození pracoval v nejrůznějších
stranických a státních funkcích a
od roku 1945 byl nepřetržitě poslancem Národního
shromáždění. Za své mimořádné
zásluhy byl vyznamenán vysokými řády
a vyznamenáními československými i
sovětskými.
Národní shromáždění uchová
světlou památku soudruha Jana Haruse v úctě.
Děkuji. (Poslanci usedají.)
Soudružky a soudruzi, předsednictvo Národního
shromážděni navrhuje tento pořad 17.
schůze:
1. Návrhy výboru ústavně právního a výboru pro národní výbory:
- na vydání ústavního zákona o skončení volebního období Národního shromáždění, Slovenské národní rady, Nejvyššího soudu, krajských, okresních a vojenských soudů (tisk 147);
- na vydání zákona o volbách do Národního shromáždění (tisk 148);
- na vydání zákona o volbách do národních
výborů (tisk 149);
2. Vládní návrh ústavního zákona
o národních výborech působících
v hlavním městě Praze (tisk 141) a vládní
návrh zákona o hlavním městě
Praze (tisk 142);
3. Vládní návrh usnesení Národního
shromáždění, kterým se schvaluje
vzorový statut městských národních
výborů (tisk 143);
4. Vládní návrh zákona o některých
dalších změnách v sociálním
zabezpečení družstevních rolníků
(tisk 138);
5. Vládní návrh, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
souhlasu Vídeňská úmluva o konzulárních
stycích, sjednaná ve Vídni dne 24. dubna
1963 (tisk 137);
6. Vládní návrh, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
souhlasu Dohoda o výsadách a imunitách Mezinárodní
agentury pro atomovou energii, schválená Radou guvernérů
Mezinárodní agentury pro atomovou energii dne 1.
července 1959 (tisk 129);
7. Zpráva předsedy Národního shromáždění
podle článku 60 odstavec 2 ústavy o vydaných
opatřeních předsednictva Národního
shromáždění (tisky 139, 140, 146, 150);
8. Zpráva předsednictva Národního
shromáždění o činnosti předsednictva
a výborů Národního shromáždění
za dobu od poslední schůze Národního
shromáždění;
9. Odpovědi na dotazy a interpelace poslanců.
Má někdo připomínky k navrženému
pořadu? (Nikdo se nehlásil.) Nemá.
Dám tedy hlasovat. Kdo souhlasí s navrženým
pořadem, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Děkuji, je zřejmé, že plénum
Národního shromáždění
navržený pořad schválilo.
Přistoupíme nyní k prvnímu bodu pořadu,
kterým je
1. Návrhy výboru ústavně právního a výboru pro národní výbory na vydání
- ústavního zákona o skončení volebního období Národního shromáždění, Slovenské národní rady, Nejvyššího soudu, krajských, okresních a vojenských soudů
- zákona o volbách do Národního shromáždění a
- zákona o volbách do národních
výborů.
Odůvodnění k těmto návrhům
zákonů přednese místopředseda
Národního shromáždění,
předseda ústavně právního výboru,
poslanec soudruh Václav Škoda; prosím, aby
se ujal slova.
Místopředseda NS s. dr. Škoda: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci, ústavně právní
výbor a výbor pro národní výbory
předkládají ke schválení Národnímu
shromáždění tři zákony
pro volby do zastupitelských sborů v příštím
roce. Je to předně návrh ústavního
zákona o skončení volebního období
Národního shromáždění,
Slovenské národní rady, Nejvyššího
soudu a krajských, okresních a vojenských
soudů, dále zákon o volbách do Národního
shromáždění a zákon o volbách
do národních výborů.
Všechny tyto předložené návrhy
zákonů mají společný cíl,
zajistit co největší účast našich
občanů na správě státu prostřednictvím
zastupitelských sborů podle směrnic zdůrazněných
XIII. sjezdem KSČ, aby současně s rozvíjením
socialistických výrobních vztahů v
naší společnosti se dále rozvíjela
socialistická demokracie. Volby do zastupitelských
sborů jsou jedním předpokladem ke splnění
tohoto cíle.
V zájmu prohloubení ústavního práva
občanů volit své zástupce do zastupitelských
sborů navrhuje se, aby ústavním zákonem
byly odděleny volby soudců od voleb do zastupitelských
sborů a ty aby v příštím roce
byly konány ve dvou samostatných, od sebe oddělených
volebních kampaních. Za tím účelem
je nutné prodloužit ústavním volebním
zákonem čtyřleté volební období
poslanců Národního shromáždění
a Slovenské národní rady a odsunout volby
soudců do roku 1969.
Účast pracujících na správě
socialistického státu se zabezpečuje především
prostřednictvím zastupitelských sborů,
a proto je nutno také volby do těchto sborů
uspořádat samostatně a v předvolební
kampani vytvořit předpoklady pro účast
pracujících v těchto orgánech. Zastupitelské
sbory pracujícího lidu v ČSSR jsou: Národní
shromáždění, Slovenská národní
rada a národní výbory. Naše socialistická
ústava vychází z leninských principů
budování socialistického státu a zakotvuje
postavení zastupitelských sborů jakožto
orgánů, jimiž pracující lid vykonává
státní moc a od nichž je odvozena pravomoc
ostatních orgánů státu.
S rozvojem socialistické společnosti význam
zastupitelských sborů stále stoupá,
nepřetržitě se rozšiřuje jejich
pravomoc a zodpovědnost a s tím současně
se vytvářejí další možnosti,
aby stále širší masy pracujících
se zúčastňovaly jejich prostřednictvím
správy a řízení státu.
Základním článkem rozvoje socialistické
demokracie a hlavním pilířem v soustavě
zastupitelských sborů jsou národní
výbory v obcích, okresech a krajích. Jejich
činnost se bezprostředně dotýká
všech občanů, a proto jejich pravomoc a zodpovědnost
byla v současné etapě rozvoje naší
socialistické společnosti podle směrnic XIII.
sjezdu KSČ podstatně rozšířena.
Nový zákon o národních výborech
stanoví, že jenom zákonem je možno tuto
rozsáhlou pravomoc měnit nebo omezit. Na svých
územích jsou národní výbory
nositeli veškeré státní správy
a jenom zákonem může být její
výkon svěřen jinému orgánu.
Byla vyzdvižena a posílena funkce plén národních
výborů jako místních orgánů
státní moci a napojením komisí lidové
kontroly ještě více zabezpečena realizace
jejich usnesení. V rámci národních
výborů byla posílena zejména pravomoc
místních a městských národních
výborů. Pro rozvoj socialistické demokracie
je zvláště důležité, že
národní výbory mají nyní možnost
si vytvářet své vlastní zdroje hospodaření,
které se neodvádějí do státního
rozpočtu, ale zůstávají v plné
dispozici národního výboru v zájmu
rozvoje obcí a zlepšení životního
prostředí občanů. Národní
výbory se tak budou vyvíjet současně
jako orgány samosprávy komplexně zabezpečující
stále příznivější podmínky
pro život občanů v místě. Samostatnou
působnost národních výborů
jako místních orgánů státní
moci nelze omezit a je možno ji měnit jenom zákonem.
Tím se vytvořily veliké možnosti pro
další zvýšení zájmu občanů
o práci národních výborů, pro
další rozšíření účasti
pracujících na jejich činnosti, a je proto
důležité, aby volby do národních
výborů byly konány odděleně
jako samostatná volební kampaň a aby byly
upraveny samostatným volebním zákonem. Tyto
skutečnosti budou projednávány v předvolebních
etapách voleb do národních výborů,
podle nich budou občany vybíráni kandidáti
za poslance do jednotlivých stupňů národních
výborů a za účasti voličů
budou sestavovány volební programy zejména
do místních a městských národních
výborů. Nebylo by proto správné, aby
tyto záležitosti, rozhodující pro stále
příznivější podmínky života
obyvatel v místě, okrese a kraji, byly zatlačovány
do pozadí, jak by tomu bylo při společných
volbách do všech stupňů zastupitelských
sborů.
Ve volbách do Národního shromáždění
a Slovenské národní rady půjde předně
o rozvoj socialistické státnosti v ČSSR.
Proto se navrhuje, aby byly konány v období padesátého
výročí vzniku samostatného československého
státu. Československá socialistická
republika je jednotný stát dvou rovnoprávných
bratrských národů, Čechů a
Slováků. Teprve vítězství pracujícího
lidu umožnilo realizovat tuto stěžejní
zásadu naší socialistické státnosti,
zatímco v buržoazní republice rovnoprávný
vztah obou bratrských národů nebyl vyřešen.
Proto byla konstituována Slovenská národní
rada jako národní orgán státní
moci a správy na Slovensku, která se stala důležitou
součástí jednotného celostátního
řízení. Aby byla vytvořena skutečně
stejná práva obou rovnoprávných národů,
bylo Slovensko v průběhu posledních dvaceti
let přebudováno v zemi moderního průmyslu
a zemědělství, s moderním systémem
školství apod. V tom spočívá
jeden ze základních rysů naší
socialistické státnosti. Socialistická ústava
vybavila Národní shromáždění
a Slovenskou národní radu rozsáhlými
pravomocemi, aby se tak pracující prostřednictvím
svých poslanců mohli zúčastnit správy
a řízení státu nejen v národních
výborech, ale i v těchto zastupitelských
sborech. Na podkladě dokumentů KSČ o prohloubení
činnosti Národního shromáždění
a Slovenské národní rady, které se
staly součástí usnesení XIII. sjezdu
KSČ, byla v tomto volebním období činnost
Národního shromáždění
a Slovenské národní rady podstatně
rozšířena. V období od přijetí
socialistické ústavy se plně rozvinula zákonodárná
funkce Národního shromáždění
a v tomto volebním období se rozvíjejí
jeho další ústavní funkce, tj. funkce
kontrolní a aktivní účast Národního
shromáždění na plnění
klíčových úkolů socialistického
státu v jednotné soustavě zastupitelských
sborů. Napojením Ústřední komise
lidové kontroly a ostatních komisí lidové
kontroly na Národní shromáždění
a ostatní zastupitelské sbory byly vytvořeny
předpoklady pro reálnost jejich kontrolních
funkcí, neboť hlavním posláním
komisí lidové kontroly podle zákona je plnit
úkoly uložené příslušným
zastupitelským sborem. V rámci plnění
tohoto úkolu sledují, jak se plní zákony
a usnesení zastupitelských sborů.
V tomto volebním období se rozvinuly vzájemné
vztahy mezi Národním shromážděním,
Slovenskou národní radou a národními
výbory, jak to vyžadují leninské principy
budování státu, aby celá zastupitelská
soustava byla budována na zásadách demokratického
centralismu a aby jednotnou soustavou zastupitelských sborů
- od místních až po vrcholné, byla demokratickou
cestou zabezpečována jednota v uskutečňování
politiky. Národní shromáždění
projednává zprávy Slovenské národní
rady a pomáhá rozvíjet její funkce
jako národního orgánu státní
moci a správy na Slovensku. Takto se v tomto období
rozvinula zákonodárná funkce Slovenské
národní rady ve věcech národní
nebo regionální povahy a z její iniciativy
byly přijaty i některé celostátní
zákony. Podstatně se rozšířila
rovněž v tomto volebním období činnost
Slovenské národní rady při plnění
úkolů celostátní povahy. Byly rovněž
vytvořeny předpoklady pro vzájemné
vztahy mezi Národním shromážděním
a národními výbory podle čl. 48 ústavy.
Získané zkušenosti byly vloženy do zákona
o národních výborech, který stanoví,
aby od příštího roku jeho platnosti
Národní shromáždění usměrňovalo
činnost národních výborů jako
místních orgánů státní
moci k plnění klíčových úkolů
v oblasti hospodářské, kulturní, zdravotní
a sociální, zevšeobecňovalo zkušenosti
národních výborů a usnášelo
se na opatřeních ke zlepšení jejich
výstavby a práce. Jenom Národní shromáždění
jako nejvyšší zastupitelský sbor je oprávněno
upravovat působnost, pravomoc a organizaci národních
výborů.
Uvedenými změnami v činnosti Národního
shromáždění a Slovenské národní
rady byly vytvořeny další veliké možnosti
pro účast pracujících na řízení
prostřednictvím poslanců těchto zastupitelských
sborů, což zdůvodňuje, aby byla uspořádána
samostatná volební kampaň do Národního
shromáždění a Slovenské národní
rady a její průběh aby byl upraven samostatným
zákonem o volbách do Národního shromáždění
a zákonem Slovenské národní rady o
volbách do Slovenské národní rady.
Volby do zastupitelských sborů mají vytvořit
úzké spojení mezi voliči a kandidáty
Národní fronty, které se po volbách
má stále prohlubovat, aby tak zvolení poslanci
mohli zajistit plnou aktivitu zastupitelských sborů.
Zcela jinou funkci mají volby soudců, a proto se
navrhuje jejich oddělení od voleb do zastupitelských
sborů. Soudy mají v naší soustavě
státních orgánů specifické
postavení v dodržování socialistické
zákonnosti a v ochraně práv a oprávněných
zájmů občanů a organizací.
Ze své činnosti jsou zodpovědny zastupitelským
sborům a vyšší soudy jsou jimi voleny.
Vztah občanů k soudcům jako k voleným
funkcionářům je naprosto jiný nežli
k poslancům zastupitelských sborů. Poslanci
jsou podle ústavy povinni dbát podnětů
svých voličů, kdežto zvolení
soudci jsou povinni specifickými prostředky upevňovat
socialistickou zákonnost podle ústavy. Volební
kampaň u voleb soudců má směřovat
k upevnění socialistické zákonnosti
a k vytváření právního vědomí
pracujících. Je proto správné, aby
volby soudců byly odděleny, a navrhuje se, aby byly
konány v průběhu roku 1969. Tyto skutečnosti
zdůrazňuje vydání ústavního
zákona, který je předkládán
NS.
Soudružky a soudruzi poslanci, oba další předložené
volební zákony do Národního shromáždění
a o volbách do národních výborů
přebírají předně z dosavadní
volební soustavy celou řadu institutů, které
se již v minulých volbách osvědčily
a jsou výrazem socialistické demokracie. Je to předně
osvědčený princip, že předvolební
kampaň je poměrně dlouhá a je rozdělena
na tři etapy, v nichž proběhnou předvolební
schůze voličů. Předvolební
schůze svolávají a volby řídí
přímo občané prostřednictvím
volebních komisí Národní fronty, obvodních
a okrskových komisí. Navrhovaní kandidáti
za poslance jsou kandidáty Národní fronty,
která je u nás politickým výrazem
svazku všech pracujících a představuje
jednotu lidu. Nové volební zákony vycházejí
z hluboce demokratické zásady, že o zvolení
poslance rozhoduje většina voličů, jak
to bylo upraveno i v dosavadním našem volebním
systému.