V zájmu prohloubení socialistické demokracie
ve volbách a rozšíření volebního
práva zaručeného ústavou všem
občanům od 18 let oba volební zákony
do zastupitelských sborů přinášejí
nové prvky, které nebyly obsaženy v dosavadní
volební soustavě a které odpovídají
současnému vývoji naší socialistické
společnosti. Jejich cílem je prohloubit práva
voličů na výběr kandidátů
a zajistit tak, aby byli zvoleni takoví poslanci, kteří
představují všechny vrstvy obyvatelstva, jsou
oddáni lidu a věci socialismu a přitom svými
schopnostmi dávají záruku, že zvládnou
úkoly zastupitelského sboru, do něhož
jsou voleni. Za tím účelem se vytvářejí
vícemandátové volební obvody, v nichž
bude navrhováno zpravidla o jednu třetinu až
o jednu polovinu více kandidátů, nežli
má být zvoleno poslanců. Volební obvody
mají být stanoveny tak, aby na každého
poslance téhož zastupitelského sboru připadal
přibližně stejný počet voličů
a aby u Národního shromáždění
a krajských národních výborů
nepřekračovaly hranice okresů nebo krajů.
Vícemandátové volební obvody vytvářejí
podmínky pro registraci více kandidátů,
než má být zvoleno poslanců, což
dává voličům reálnou možnost
výběru. Umožňují navrhnout takové
kandidáty, kteří budou co nejlépe
odpovídat sociální, politické, národnostní
a věkové struktuře obyvatelstva ve volebním
obvodu. Ve všech třech předvolebních
etapách se dává voličům možnost
demokraticky ovlivnit výběr kandidátů
za poslance. Zákony vytvářejí široké
možnosti pro navrhování nejvhodnějších
kandidátů za poslance v prvé předvolební
etapě, kdy budou s voliči na předvolebních
schůzích projednány všechny otázky
související s volbami do zastupitelských
sborů, jejich cíle a souvislosti s oprávněnými
požadavky občanů ve vztahu např. k samostatné
působnosti národních výborů,
jejíž rozvoj bez účasti pracujících
je nemyslitelný. Nejširší platforma orgánů
a organizací sdružených v Národní
frontě umožňuje občanům předkládat
návrhy na poslance ve větším počtu,
nežli jich bude voleno ve volebním obvodu.
V druhé předvolební etapě budou volební
komise Národní fronty projednávat na schůzích
s voliči návrhy kandidátů, jejich
počet a pořadí. Přitom návrhy
zákonů předpokládají, aby bylo
v každém volebním obvodu navrženo zpravidla
o jednu třetinu až o jednu polovinu více kandidátů,
než kolik má být zvoleno poslanců. Také
v této etapě mohou proto voliči demokratickou
cestou ovlivnit výběr kandidátů za
poslance. Po projednání s voliči navrhne
volební komise Národní fronty vybrané
kandidáty k registraci pro třetí předvolební
etapu. V té pak navržení kandidáti Národní
fronty za poslance do zastupitelských sborů se seznámí
na předvolebních schůzích s voliči,
ve volebních programech odpovědí na oprávněné
požadavky občanů zjištěné
v předchozích etapách a společně
s voliči sestaví pak reálné programové
plány. Vliv voličů na výběr
a zvolení kandidátů vyvrcholí pak
v den voleb, kdy volební zákony zaručují
každému voliči, aby mohl podle svého
ústavního obecného, rovného a přímého
volebního práva v tajném hlasování
plně vyjádřit svou vůli, kdo má
být jeho zástupcem ve volebním obvodu.
Zvolen za poslance bude ten, kdo obdrží ve volbách
nadpoloviční většinu platných
hlasů a bude v pořadí na zvolitelném
místě pro poslance. K platnosti voleb se vyžaduje
účast nadpoloviční většiny
voličů zapsaných ve voličských
seznamech v daném volebním obvodu. Ti kandidáti,
kteří obdrží při volbách
nadpoloviční většinu hlasů a
nebudou na zvolitelném místě pro poslance,
budou zvoleni náhradníky za poslance a nastoupí
podle pořadí do funkce poslance v případě
jejího uprázdnění ve volebním
obvodě (v případě jeho rezignace,
úmrtí nebo odvoláni voliči). Nezúčastní-li
se voleb nadpoloviční většina oprávněných
voličů ve volebním obvodu anebo není-li
zvolen potřebný počet poslanců, musí
být konány nové volby, aby bylo zvoleno tolik
poslanců, kolik je jich stanoveno pro volební obvod.
Každý zvolený poslanec musí mít
tedy bezpodmínečně důvěru nadpoloviční
většiny voličů svého volebního
obvodu.
Soudružky a soudruzi poslanci, naše volební soustava
podle navržených volebních zákonů
vychází tedy důsledně z principu většiny
jakožto stěžejní zásady demokracie
a v celém postupu voleb dbá důsledně
toho, aby tato zásada nebyla ničím narušena.
Neexistují u nás žádná omezení
všeobecného a rovného volebního práva,
které patří všem občanům
nad 18 let, pokud jsou způsobilí k právním
úkonům. Náš volební systém
nezná žádné omezení volebního
práva, žádné cenzury, jak je uplatňují
zpravidla buržoazní volební systémy,
aby při volbách jejich prostřednictvím
omezily nedemokraticky účast občanů
na správě státu. Tímto způsobem
bylo např. při posledních volbách
v USA jenom předepsanou podmínkou trvalého
pobytu vyřazeno z voleb 28 miliónů převážně
černošského obyvatelstva a nemajetných
vrstev, další milióny byly vyřazeny
z voleb podmínkou majetkového cenzu, předepsanou
zkouškou z angličtiny a ústavy.
Podle naší volební soustavy se zaručuje,
aby každý poslanec v zastupitelských sborech
lidu jednal jménem většiny voličů
svého volebního obvodu, a nezíská-li
důvěru této většiny, konají
se nové volby. Podle buržoazních volebních
řádů se většina často
dociluje podivnou volební matematikou, při níž
se stává, že některé politické
strany, které při volbách vykazují
menší počet hlasů, obdrží
po volbách větši počet poslaneckých
mandátů.
Naše volební soustava zajišťuje, aby voliči
ve všech třech předvolebních etapách
měli možnost demokraticky ovlivnit výběr
kandidátů za poslance a v tajných volbách
je zvolit. Přímého výběru kandidátů
se voliči podle buržoazních volebních
řádů vůbec nezúčastňují.
Mohou si vybrat jenom některou z politických stran,
pokud je ovšem připuštěna k volbám.
Ve svých důsledcích tento volební
systém vede až k tomu, že např. v USA
má volič možnost si vybrat jednu ze dvou politických
stran, které jsou obě ovládány velkým
kapitálem. O kolik zde však buržoazie omezuje
demokracii, o tolik více prostředků vynakládá
na předvolební boj, který vydává
za projev demokracie, který však je ve skutečnosti
jenom bojem jedné skupiny kapitálu proti druhé
za ovládnutí mocenských pozic ve státě.
Voliči si však nemohou vybírat kandidáty
za poslance a tím méně zvolené poslance
po volbách nějak řídit a dávat
jim podněty, to je výlučnou záležitostí
bossů. Volič má jediné právo
- jednou za čtyři roky zvolit některé
z kandidátů vybraných bossem. Proto také
složení zastupitelských sborů v západních
státech vůbec neodpovídá sociálnímu
složení těchto zemí. U nás jsou
poslanci kandidáty Národní fronty, která
představuje jednotu lidu. V našich volbách
se nerozpoutává žádný předvolební
boj, ale naopak naše volební soustava vede všechny
voliče k tomu, aby se zúčastnili plně
výběru svých představitelů
v zastupitelských sborech, kteří i po volbách
budou podle ústavy povinni být ve stálém
styku s voliči a dbát jejich podnětů.
Je třeba, aby to byli občané, kteří
jsou na výši úkolů orgánů,
do nichž jsou voleni, oddaní lidu a věci socialismu,
kteří dávají záruku, že
budou hájit zájmy voličů a slaďovat
je se zájmy společnosti. Jediným předvolebním
bojem je tedy u nás boj za kvalitu kandidátů,
za lepší práci zastupitelských sborů,
za větší účast pracujících
v těchto orgánech, což znamená prohlubování
socialistické demokracie.
Naše volební soustava provádí tedy a
důsledně zajišťuje základní
principy demokracie a s rozvojem socialistické společnosti
tato ústavní práva lidu se stále prohlubují,
zatímco buržoazní volební systémy
jsou prostředkem k omezení demokratických
a namnoze ústavou garantovaných práv a svobod
občanů. Toto omezování má ovšem
svůj hluboký cíl a záměr, jímž
buržoazie omezuje vliv zastupitelských sborů
na řízení a správu kapitalistických
států a omezuje záměrně činnost
a pravomoc těchto sborů. Proto není náhodné,
že v poslední době buržoazní teoretici
ve svých dílech stále více hovoří
o tzv. "krizi klasického parlamentarismu". Je
třeba jim dát plně za pravdu v tom, že
zastupitelské sbory tzv. "západní demokracie"
ani svým složením nepředstavují
sociální vrstvy západních zemí
a jejich činnost je stále více omezována
a jejich práva buržoazními ústavami
a volebními řády podvazována. Zastupitelské
sbory mohou být kdykoli výkonnou mocí rozpouštěny,
jejich parlamenty mají jedině funkci zákonodárnou
a rozpočtem rozhodují pouze o fiskálních
příjmech a administrativních výdajích.
Celé ostatní národní hospodářství,
které je rozhodující pro rozvoj společnosti,
a tedy celý vývoj společnosti jde mimo ně.
Vliv zastupitelských sborů v západních
zemích na základní otázky vnitřní
a zahraniční politiky v těchto státech
se stále zmenšuje.
Zcela rozdílně se vyvíjí účast
lidu na správě státu v socialistických
zemích v podmínkách socialistické
demokracie. Účast mas na správě státu
je základní podmínkou rozvoje každého
socialistického státu a tomu odpovídá
stálé prohlubování socialistické
demokracie. Politickým cílem je, aby s rozvojem
socialistické společnosti byla činnost a
pravomoc volených zastupitelských sborů lidu
stále větší, aby se tak stále
rozšiřovala účast občanů
na řízení společnosti. K tomu má
podstatně přispět i navrhovaná volební
soustava.
Soudružky a soudruzi poslanci, ústavně právní
výbor a výbor pro národní výbory,
které předkládají navržené
volební zákony, jsou přesvědčeny,
že jde o dobré návrhy, které povedou
k dalšímu rozvoji činnosti našich zastupitelských
sborů a k prohloubení socialistické demokracie.
Jejich jménem doporučuji Národnímu
shromáždění předložené
zákony ke schválení.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Škodovi. Prosím posl. Zedníka, aby se ujal
slova.
Posl. Zedník: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci! Cílem, k němuž směřuje
rozvíjení demokratických principů
v našem životě, je umožňovat stále
širší účast občanů
na správě a řízení naší
socialistické republiky. Předkládané
nové volební zákony dávají
seriózní základ k realizaci tohoto úsilí
především tím, že zvyšují
skutečný vliv občanů na výběr
a volbu poslanců do zastupitelských orgánů.
V tomto smyslu se demokratičnost naší volební
soustavy prohlubuje tak, aby odpovídala současnému
stupni vývoje naší socialistické společnosti.
Zásadní principy vyzvedl ve své zpravodajské
zprávě místopředseda NS s. dr. Škoda.
Vysoce kladně lze hodnotit skutečnost, že v
souladu s osvědčenou tradicí zachovávají
i tyto nové zákony princip, že kandidáti
do funkcí poslanců jsou kandidáty Národní
fronty. V tom je vyjádřena podle mého názoru
zásadní přednost naší volební
soustavy, neboť Národní fronta plně
vyjadřuje socialistickou jednotu našeho lidu a v ní
je třeba vidět všenárodní politickou
základnu pro uskutečňování
programu výstavby rozvinuté socialistické
společnosti, ona je pod vedením komunistické
strany politickým výrazem svazku všech pracujících,
upevňujícím politickou a morální
jednotu pracujícího lidu v ní sdruženého.
Tato jednota, ideově a organizačně zajišťovaná
vedoucím postavením Komunistické strany Československa
v boji proti silám staré společnosti a proti
všem nesprávnostem a nedostatkům v poměru
k pracujícím, není jednotou nahodilou. Tato
jednota má své hluboké ekonomické
kořeny, spočívající v likvidaci
kapitalistické základny se starými třídami
a v budování základny nové, socialistické,
s novými třídami, žijícími
v pevném svazku.
Zatímco kapitalistické výrobní vztahy
nutně lidi rozdělují, socialistické
výrobní vztahy vytvářejí podmínky
pro politickou jednotu pracujících všech vrstev
a všech národů a národností.
A u nás právě existují tyto příznivé
objektivní podmínky, z nichž při správné
politice Komunistické strany Československa vyrůstá
skutečná jednota v základních politických
otázkách.
V našich volbách tedy není a nebude místa
pro konkurenci a konflikty politických stran. Naopak, naše
volby budou probíhat v atmosféře úzké
spolupráce základních tříd
naší společnosti a pracující
inteligence. Jednota zájmů a cílů
bude manifestována společnými kandidáty
všech pracujících bez rozdílů
sociální a politické příslušnosti,
kteří budou kandidáty Národní
fronty. Tato jednota je zároveň jednotou všech
národů a národností obývajících
naši socialistickou republiku. V tom, že kandidáti
Národní fronty jsou společnými kandidáty
všech národností a že do zastupitelských
orgánů přicházejí stovky příslušníků
z těchto skupin obyvatelstva, se výrazně
projevuje i internacionální povaha naši volební
soustavy.
Myslím, že skutečně demokratický
charakter voleb nezávisí na počtu kandidujících
stran, který je v kapitalistických zemích
výrazem třídních protikladů
a celkové anarchie společenského života.
Projevem skutečné demokracie nemůže
být kapitalistický systém dvou či
mnoha stran, který ve volbách tříští
hlasy pracujících a dává jim prakticky
možnost vybrat si pouze mezi těmi, kdo je budou v
příštím volebním období
utlačovat. Jedině komunistické strany v kapitalistických
zemích, pokud jsou v legalitě a mohou-li přes
všechny právní i faktické zábrany
získávat mandáty, hájí v parlamentech
i v místních samosprávách nejvlastnější
zájmy dělníka, rolníka, řemeslníka,
inteligenta, zájmy na životě bez vykořisťování
a bez nesvobody.
Projevem skutečné demokracie u nás je právě
jednota pracujících a jejich semknutost kolem Komunistické
strany Československa, jednota kovaná v boji proti
vnitřním i vnějším nepřátelům
socialismu i v boji proti našim vlastním chybám
a nedostatkům. Tato jednota je projevem skutečné
demokracie, protože znemožňuje, aby se pracující
tříštili v boji za obranu míru a za
vybudování socialistického řádu,
v boji proti úsilí sil staré společnosti
zabránit chodu dějin, zákonitě vedoucím
k socialismu.
Další upevnění této jednoty,
upevnění Národní fronty ve volbách
do zastupitelských orgánů předpokládá
nezbytně zvýšenou činnost všech
organizací Národní fronty v celé předvolební
kampani. Výchovou občanů k aktivní
účasti na správě a řízení
státu se musí ještě daleko důsledněji
zabývat všechny organizace sdružující
milióny občanů, kteří mohou
zejména pro národní výbory znamenat
neocenitelnou pomoc, budou-li soustavně vedeni, aby spojovali
své členské povinnosti a své záliby
s úkoly celospolečenskými.
Je třeba vidět, že volby v naší
společnosti jsou také zejména nástrojem
pro odstraňování nedostatků v práci
státních orgánů i v práci zástupců
lidu, kritikou zdola a sebekritikou. A nebudeme si zastírat,
že vedle převahy kladných výsledků
práce zejména národních výborů
jsou tu i chyby národních výborů jako
celku nebo jednotlivých funkcionářů,
které vyvolávají u občanů oprávněná
rozhořčení a roztrpčení. Lidem
není lhostejná žádná otázka,
mají přirozený smysl pro pravdu, čest,
spravedlnost a velmi bystře a otevřeně odhalují
nedostatky. Bude-li důsledně uplatňováno
spojení národních výborů s
lidem tak, jak říká ustanovení nedávno
přijatého zákona o národních
výborech, budou i takové kolize mezi pracujícími
a národními výbory napravovány a řešeny.
Tím budou volby působit i k napomáhání
odstranění byrokratických prvků v
práci našich zastupitelských orgánů.
Význam tohoto poslání voleb, zejména
do národních výborů v souvislosti
s uplatňováním nového zákona
o národních výborech, který rozšiřuje
pole činnosti těchto orgánů, nesporně
vzroste.
Národní výbory se staly jedním z nejdůležitějších
pilířů života našeho státu
a přímými vykonavateli vůle pracujících
při vítězném dobudování
socialistické společnosti. Stávají
se zrcadlem, ve kterém si lid ověřuje svou
nerozbornou jednotu a své velké umění
vytvářet podmínky k šťastnějšímu,
bohatšímu a radostnějšímu životu.
Pomoc a přímá podpora občanů
právě národním výborům
se proto stává nedílnou součástí
projevu socialistického vlastenectví, jehož
prapor pozvedá celá Národní fronta
pod vedením Komunistické strany Československa.
Jsme si vědomi, že úloha Národní
fronty, všech jejích organizací roste a poroste
s tím, jak se co nejaktivněji budou podílet
na dalším postupu k vítězství
socialismu v naší zemi, jak účinně
budou čelit všem protisocialistickým a protispolečenským
vlivům a přispívat k upevňování
moci dělnické třídy a ostatních
pracujících a zvyšování jejich
účasti na řízení a správě
socialistické republiky.
I Československá strana lidová jako jedna
z organizací Národní fronty se bude nadále
účinně podílet při uskutečňování
linie dovršení socialistické výstavby
všemi směry, silami a prostředky. Naše
strana vítá pokroková ustanovení obsažená
v předložených volebních zákonech,
proto je bude ve své další činnosti
uplatňovat a všech našich 20 poslanců
bude jednomyslně pro předložené volební
zákony hlasovat. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Zedníkovi. Přihlášky posl. Pacnera
a Šubrta do diskuse se vztahují až k druhému
bodu dnešního jednání. K projednávaným
otázkám se přihlásil do diskuse posl.
dr. Hrabal.
Posl. dr. Hrabal: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci! Nechci se zabývat všemi projednávanými
zákony, ale toliko návrhem zákona o volbách
do NV a NS a vlastně jen jedním detailem těchto
zákonů - tj. vícemandátovými
volebními obvody. Již při projednávání
návrhu zásad zákona o volbách do NV
a NS byla zdůrazněna jedna nová zásada,
totiž vytvoření vícemandátových
volebních obvodů. Tato zásada se již
od počátku setkala s mimořádným
pochopením všech poslanců a funkcionářů
i voličů a bylo dohodnuto učinit ji součástí
nového volebního zákona. Všichni jsme
si byli vědomi, že jednomandátový volební
obvod má celou řadu nedostatků. Patří
mezi ně na prvém místě skutečnost,
že málokdy tento malý volební obvod
může jedním poslancem vyjadřovat sociálně
politickou strukturu volebního obvodu. Při jednomandátovém
volebním obvodu by v současných podmínkách
nebylo ani dobře možné, aby za každý
volební obvod byl navrhován, registrován
a volen náhradník a aby voličům byla
dána možnost výběru mezi několika
kandidáty ve finálním aktu voleb. Znamenalo
by to - pokud bychom chtěli zachovat ostatní zásady
volebního zákona - že za každý
volební obvod by byl volen 1 poslanec a současně
jeden jeho náhradník. Bylo by tedy nutno zvolit
stejný počet poslanců i jejich náhradníků
a tím by se mohly vytvářet i dost nevhodné
osobní vztahy mezi poslancem a náhradníkem.
Jednomandátový volební obvod jednoznačně
určoval voliči, kterého poslance má
vyhledat a žádat na něm intervenci nebo zjednání
nápravy. Pochopitelně, že volební obvody,
v nichž kandidovali někteří členové
vlády nebo jiní význační činitelé,
byly v určité výhodě a také
voliči z těchto volebních obvodů měli
větší možnosti, bylo více pravděpodobné,
že v jejich záležitostech bude zjednána
náprava, že dosáhnou určité výjimky
nebo že jejich záležitost bude znovu prověřována.
Vím, že by to tak nemělo být, ale v
praxi existoval rozdíl mezi možnostmi poslance-amatéra
a poslance-význačného funkcionáře
a tím se také dostávali voliči několika
volebních obvodů do určitého nerovnoměrného
postavení.