Pátek 1. prosince 1967

Obsahom Dohody o výsadách a imunitách Medzinárodnej agentúry pre atómovú energiu, ktorú doporučujem ku schváleniu, sú výsady a imunity Agentúry, jej úradníkov a expertov, ktoré sú potrebné pre úspešný výkon jej funkcie na území členských štátov.

Pristúpenie k Dohode je možné pre členské štáty Agentúry uložením listín o prijatí u generálneho riaditeľa. Dohodu je možno vypovedať notifikáciou u generálneho riaditeľa. Dohoda voči členskému štátu, ktorý ju vypovedal, stráca platnosť za jeden rok po prijatí výpovednej notifikácie u generálneho riaditeľa. Oddiel 38 čl. XlI pripúšťa výhrady členských štátov k Dohode.

Dohoda o výsadách a imunitách Medzinárodnej agentúry pre atómovú energiu je v zásadnom súhlase so Zmluvou o výsadách a imunitách OSN, ktorú prezident našej republiky ratifikoval 26. júla 1955, ako aj so Zmluvou o výsadách a imunitách medzinárodných odborných organizácií, ktorú prezident ČSSR ratifikoval 26. septembra 1966. Obidve tieto Dohody boli ratifikované s výhradami k ustanoveniam o obligatórnej jurisdikácii Medzinárodného súdneho dvora.

Dohoda definuje Agentúru ako právnickú osobu, obsahuje ustanovenia o majetku, fondoch a aktívach, o usnadnení spojenia, o štatúte zástupcov členských štátov a úradníkov Agentúry, o štatúte expertov vysielaných Agentúrou, pojednáva o zneužití výsad a imunít, o používaní laissez-passer OSN, o urovnaní sporov a obsahuje záverečné ustanovenia.

Pretože sa text Dohody o výsadách a imunitách všeobecne zhoduje s textom Zmluvy o výsadách a imunitách odborných organizácií, ktorá je zo strany ČSSR ratifikovaná, nepokladám za nutné podrobne rozobrať celý text Dohody. O odlišnostiach, ktoré vyplývajú z určitého špecifického postavenia Agentúry v porovnaní s ostatnými odbornými organizáciami, hovoril a vecne ich objasnil súdruh minister David.

Dohodu po právnej a odbornej stránke preskúmal, posúdil, za správnu a prijateľnú uznal ústavnoprávny výbor a zahraničný výbor.

Doporučujem Národnému zhromaždeniu, aby s Dohodou o výsadách a imunitách Medzinárodnej agentúry pre atómovú energiu vyslovilo súhlas, s výhradami, ktoré navrhuje Ministerstvo zahraničných vecí v znení:

"ČSSR sa nepokladá za viazanú ustanoveniami oddielu 26 a 34 Dohody, ktoré predpokladajú obligatórnu právomoc Medzinárodného súdneho dvora pre spory vzniklé z výkladu alebo vykonávania Dohody; pokiaľ sa týka príslušnosti Medzinárodného súdneho dvora pre tieto spory, zastáva ČSSR stanovisko, že k tomu, aby mohol byť určitý spor predložený na vyriešenie Medzinárodnému súdnemu dvoru, je v každom jednotlivom prípade nevyhnutný súhlas všetkých strán sporu. Táto výhrada sa týka tiež oddielu 34, podľa ktorého majú strany prijať posudok Medzinárodného súdneho dvora ako rozhodujúci."

Prosím, aby Národné zhromaždenie Dohodu o výsadách a imunitách Medzinárodnej agentúry pre atómovú energiu schválilo podľa doporučujúcich zpráv výboru ústavnoprávneho a zahraničného. (Potlesk.)

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji zpravodaji posl. Žiakovi. Do rozpravy není nikdo přihlášen. Hlásí se někdo? (Nikdo.) Soudruh Žiak doporučuje schválit předložený návrh s výhradami, které byly návrhem ministerstva zahraničních věcí. Přeje si tedy soudruh ministr David k tomu něco říci? (Nikoliv.)

Dám tedy hlasovat. Kdo souhlasí s návrhem, kterým se předkládá Národnímu shromáždění ČSSR k souhlasu dohoda o výsadách a imunitách Mezinárodní agentury pro atomovou energii, schválená Radou guvernérů Mezinárodní agentury pro atomovou energii dne 1. července 1959, ve znění podle společné zprávy výboru ústavně právního a výboru zahraničního, s výhradami tlumočenými zpravodajem posl. Žiakem, nechť zvedne ruku. Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Konstatuji, že Národní shromáždění vyslovilo souhlas s Dohodou o výsadách a imunitách Mezinárodní agentury pro atomovou energii, schválenou Radou guvernérů Mezinárodní agentury pro atomovou energii dne 1. července 1959, podle společné zprávy výboru ústavně právního a výboru zahraničního.

Přistoupíme k sedmému bodu pořadu, kterým je

7. Zpráva předsedy Národního shromáždění podle čl. 60 odst. 2 ústavy o vydaných opatřeních předsednictva Národního shromáždění.

Zprávu přednese místopředseda Národního shromáždění posl. dr. Škoda.

Místopředseda NS dr. Škoda: Od poslední schůze NS přijalo předsednictvo NS tři zákonná opatření a dále jedno opatření o volbách soudců do Nejvyššího soudu, která vyžadují souhlasu pléna NS podle čl. 60 odst. 2 ústavy.

Usnesením ze dne 10. srpna 1967 schválilo předsednictvo NS zákonné opatření, jímž se rozšiřuje působnost ministerstva hornictví. Do působnosti tohoto resortu byl začleněn obor uranového průmyslu a Ústřední správa uranového průmyslu byla zrušena. K provedení tohoto organizačního opatření bylo nutno zrušit zákonné opatření č. 73 z roku 1965 Sb. a upravit § 1 zákona 115 z roku 1965 Sb., který stanovil podřízenost Ústřední správy uranového průmyslu ministerstvu hornictví.

Ve Sbírce je uvedené zákonné opatření otištěno pod číslem 81 ze dne 24. srpna 1967 a od té doby nabylo působnosti.

Další zákonné opatření, o zrušení Státní dřevařské inspekce, přijalo předsednictvo NS dne 11. října 1967. Zákonným opatřením se zrušuje Státní dřevařská inspekce. Po zavedení nové soustavy řízení bude kontrola využívání dřevní surovinové základny zabezpečována především ekonomickými nástroji řízení. Je zřízeno příslušné ministerstvo a Státní dřevařská inspekce ztrácí tedy svůj význam. Celospolečenskou kontrolu bude nadále zabezpečovat Ústřední komise lidové kontroly a inspekční činnost, prováděnou dosud v závodech a podnicích, budou zabezpečovat příslušné resorty.

Toto zákonné opatření bylo publikováno ve Sbírce pod číslem 99 ze dne 25. října 1967 a od té doby je v platnosti.

Na své schůzi 10. listopadu přijalo předsednictvo NS zákonné opatření o změně a doplnění zákona o hospodářské arbitráži.

Zákon o hospodářské arbitráži z roku 1962 byl novelizován již v roce 1965. Realizace nové soustavy řízení, zejména zásada majetkové odpovědnosti orgánů hospodářského řízení za nepříznivé výsledky direktivních opatření nad rámec pravomoci řídícího orgánu, vyžaduje, aby podnikům bylo dáno právo domáhat se rozhodnutí nestranného orgánu, je-li nařízené opatření nezákonné.

Návrh novelizace obsahuje též pověření pro vládu, aby stanovila, ve kterých dalších případech sporů mezi orgány hospodářského řízení a organizacemi je příslušná hospodářská arbitráž. Ustanovení zákona dále vyjasňuje pochybnosti o platnosti lhůt pro výkon rozhodnutí v hospodářských sporech projednávaných u soudů nebo jiných státních orgánů jako u orgánů hospodářské arbitráže a umožňuje zastupování socialistických organizací v arbitrážním řízení nejen pracovníky vlastními a nadřízené organizace, ale i členy advokátních poraden.

Konečně předsednictvu Národního shromáždění předložil ústřední výbor Národní fronty v dohodě s ministrem spravedlnosti návrh na volbu šesti soudců z povolání Nejvyššího soudu. Podle rozhodnutí ministra spravedlnosti byl rozšířen počet funkčních míst soudců z povolání Nejvyššího soudu. Na tato volná funkční místa navrhl ústřední výbor Národní fronty kandidáty, které předsednictvo NS zvolilo dne 13. září 1967. Zvoleni byli: JUDr. Vlastimil Handl, dosavadní předseda občansko-právního senátu krajského soudu v Brně, JUDr. Jaroslav Látal, dosavadní předseda trestního senátu krajského soudu v Ostravě, JUDr. Josef Mazanec, předseda občansko-právního senátu městského soudu v Praze, JUDr. Emil Očadlík, předseda občansko-právního senátu krajského soudu v Praze, Jaroslav Pelc, předseda trestního senátu krajského soudu v Praze, a JUDr. Jan Soukup, předseda občansko-právního senátu krajského soudu v Praze. Z jejich dřívějších soudcovských funkcí je patrno, že všichni mají potřebnou praxi a předpoklady pro soudce Nejvyššího soudu. Předepsaný slib složili zvolení soudci dne 28. září 1967.

Poněvadž podle čl. 60 odst. 2 ústavy je třeba, aby plénum NS schválilo všechna zákonná opatření předsednictva NS, i opatření o volbě soudců Nejvyššího soudu, předkládá předsednictvo NS plénu NS tato rozhodnutí ke schválení.

Předseda NS s. Laštovička: Děkuji s. dr. Škodovi. Soudruh dr. Škoda navrhuje, aby plénum NS vyslovilo souhlas se zákonnými opatřeními. Má někdo připomínky nebo jiný návrh? Nemá. Kdo souhlasí se zákonným opatřením, kterým se rozšiřuje působnost ministerstva hornictví, se zákonným opatřením o zrušení Státní dřevařské inspekce, se zákonným opatřením o změně a doplnění zákona o hospodářské arbitráži a s opatřením, jímž předsednictvo zvolilo soudce z povolání Nejvyššího soudu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Návrh, předložený s. dr. Škodou, byl schválen.

Přistoupíme k osmému bodu pořadu, kterým je

8. Zpráva předsednictva Národního shromáždění o činnosti předsednictva a výborů Národního shromáždění za dobu od poslední schůze Národního shromáždění.

Zpráva vám byla předložena písemně, máte ji v rukou. Má někdo připomínky nebo dotazy k předložené zprávě? Nemá. Kdo souhlasí s předloženou zprávou předsednictva NS, nechť zvedne ruku. (Děje se.) Děkuji. Je zřejmé, že Národní shromáždění schvaluje zprávu předsednictva Národního shromáždění o činnosti předsednictva a výborů Národního shromáždění za dobu od poslední schůze Národního shromáždění.

Zbývá nám poslední bod pořadu, kterým jsou

9. 0dpovědi na dotazy a interpelace poslanců.

Byla předložena jediná interpelace s. Manďáka, na kterou může odpovědět ministr pouze písemně v zákonné lhůtě 30 dnů.

Dalších dotazů ani interpelací nebylo.

Tím je pořad 17. schůze Národního shromáždění vyčerpán. Končím schůzi Národního shromáždění. (Potlesk.)

(Schůze Národního shromáždění ukončena ve 12.59 hod.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP