Obsahom Dohody o výsadách a imunitách Medzinárodnej
agentúry pre atómovú energiu, ktorú
doporučujem ku schváleniu, sú výsady
a imunity Agentúry, jej úradníkov a expertov,
ktoré sú potrebné pre úspešný
výkon jej funkcie na území členských
štátov.
Pristúpenie k Dohode je možné pre členské
štáty Agentúry uložením listín
o prijatí u generálneho riaditeľa. Dohodu je
možno vypovedať notifikáciou u generálneho
riaditeľa. Dohoda voči členskému štátu,
ktorý ju vypovedal, stráca platnosť za jeden
rok po prijatí výpovednej notifikácie u generálneho
riaditeľa. Oddiel 38 čl. XlI pripúšťa
výhrady členských štátov k Dohode.
Dohoda o výsadách a imunitách Medzinárodnej
agentúry pre atómovú energiu je v zásadnom
súhlase so Zmluvou o výsadách a imunitách
OSN, ktorú prezident našej republiky ratifikoval 26.
júla 1955, ako aj so Zmluvou o výsadách a
imunitách medzinárodných odborných
organizácií, ktorú prezident ČSSR
ratifikoval 26. septembra 1966. Obidve tieto Dohody boli ratifikované
s výhradami k ustanoveniam o obligatórnej jurisdikácii
Medzinárodného súdneho dvora.
Dohoda definuje Agentúru ako právnickú osobu,
obsahuje ustanovenia o majetku, fondoch a aktívach, o usnadnení
spojenia, o štatúte zástupcov členských
štátov a úradníkov Agentúry,
o štatúte expertov vysielaných Agentúrou,
pojednáva o zneužití výsad a imunít,
o používaní laissez-passer OSN, o urovnaní
sporov a obsahuje záverečné ustanovenia.
Pretože sa text Dohody o výsadách a imunitách
všeobecne zhoduje s textom Zmluvy o výsadách
a imunitách odborných organizácií,
ktorá je zo strany ČSSR ratifikovaná, nepokladám
za nutné podrobne rozobrať celý text Dohody.
O odlišnostiach, ktoré vyplývajú z určitého
špecifického postavenia Agentúry v porovnaní
s ostatnými odbornými organizáciami, hovoril
a vecne ich objasnil súdruh minister David.
Dohodu po právnej a odbornej stránke preskúmal,
posúdil, za správnu a prijateľnú uznal
ústavnoprávny výbor a zahraničný
výbor.
Doporučujem Národnému zhromaždeniu,
aby s Dohodou o výsadách a imunitách Medzinárodnej
agentúry pre atómovú energiu vyslovilo súhlas,
s výhradami, ktoré navrhuje Ministerstvo zahraničných
vecí v znení:
"ČSSR sa nepokladá za viazanú ustanoveniami
oddielu 26 a 34 Dohody, ktoré predpokladajú obligatórnu
právomoc Medzinárodného súdneho dvora
pre spory vzniklé z výkladu alebo vykonávania
Dohody; pokiaľ sa týka príslušnosti Medzinárodného
súdneho dvora pre tieto spory, zastáva ČSSR
stanovisko, že k tomu, aby mohol byť určitý
spor predložený na vyriešenie Medzinárodnému
súdnemu dvoru, je v každom jednotlivom prípade
nevyhnutný súhlas všetkých strán
sporu. Táto výhrada sa týka tiež oddielu
34, podľa ktorého majú strany prijať posudok
Medzinárodného súdneho dvora ako rozhodujúci."
Prosím, aby Národné zhromaždenie Dohodu
o výsadách a imunitách Medzinárodnej
agentúry pre atómovú energiu schválilo
podľa doporučujúcich zpráv výboru
ústavnoprávneho a zahraničného. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
zpravodaji posl. Žiakovi. Do rozpravy není nikdo přihlášen.
Hlásí se někdo? (Nikdo.) Soudruh Žiak
doporučuje schválit předložený
návrh s výhradami, které byly návrhem
ministerstva zahraničních věcí. Přeje
si tedy soudruh ministr David k tomu něco říci?
(Nikoliv.)
Dám tedy hlasovat. Kdo souhlasí s návrhem,
kterým se předkládá Národnímu
shromáždění ČSSR k souhlasu dohoda
o výsadách a imunitách Mezinárodní
agentury pro atomovou energii, schválená Radou guvernérů
Mezinárodní agentury pro atomovou energii dne 1.
července 1959, ve znění podle společné
zprávy výboru ústavně právního
a výboru zahraničního, s výhradami
tlumočenými zpravodajem posl. Žiakem, nechť
zvedne ruku. Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Konstatuji, že Národní shromáždění
vyslovilo souhlas s Dohodou o výsadách a imunitách
Mezinárodní agentury pro atomovou energii, schválenou
Radou guvernérů Mezinárodní agentury
pro atomovou energii dne 1. července 1959, podle společné
zprávy výboru ústavně právního
a výboru zahraničního.
Přistoupíme k sedmému bodu pořadu,
kterým je
7. Zpráva předsedy Národního shromáždění
podle čl. 60 odst. 2 ústavy o vydaných opatřeních
předsednictva Národního shromáždění.
Zprávu přednese místopředseda Národního
shromáždění posl. dr. Škoda.
Místopředseda NS dr. Škoda: Od poslední
schůze NS přijalo předsednictvo NS tři
zákonná opatření a dále jedno
opatření o volbách soudců do Nejvyššího
soudu, která vyžadují souhlasu pléna
NS podle čl. 60 odst. 2 ústavy.
Usnesením ze dne 10. srpna 1967 schválilo předsednictvo
NS zákonné opatření, jímž
se rozšiřuje působnost ministerstva hornictví.
Do působnosti tohoto resortu byl začleněn
obor uranového průmyslu a Ústřední
správa uranového průmyslu byla zrušena.
K provedení tohoto organizačního opatření
bylo nutno zrušit zákonné opatření
č. 73 z roku 1965 Sb. a upravit § 1 zákona
115 z roku 1965 Sb., který stanovil podřízenost
Ústřední správy uranového průmyslu
ministerstvu hornictví.
Ve Sbírce je uvedené zákonné opatření
otištěno pod číslem 81 ze dne 24. srpna
1967 a od té doby nabylo působnosti.
Další zákonné opatření,
o zrušení Státní dřevařské
inspekce, přijalo předsednictvo NS dne 11. října
1967. Zákonným opatřením se zrušuje
Státní dřevařská inspekce.
Po zavedení nové soustavy řízení
bude kontrola využívání dřevní
surovinové základny zabezpečována
především ekonomickými nástroji
řízení. Je zřízeno příslušné
ministerstvo a Státní dřevařská
inspekce ztrácí tedy svůj význam.
Celospolečenskou kontrolu bude nadále zabezpečovat
Ústřední komise lidové kontroly a
inspekční činnost, prováděnou
dosud v závodech a podnicích, budou zabezpečovat
příslušné resorty.
Toto zákonné opatření bylo publikováno
ve Sbírce pod číslem 99 ze dne 25. října
1967 a od té doby je v platnosti.
Na své schůzi 10. listopadu přijalo předsednictvo
NS zákonné opatření o změně
a doplnění zákona o hospodářské
arbitráži.
Zákon o hospodářské arbitráži
z roku 1962 byl novelizován již v roce 1965. Realizace
nové soustavy řízení, zejména
zásada majetkové odpovědnosti orgánů
hospodářského řízení
za nepříznivé výsledky direktivních
opatření nad rámec pravomoci řídícího
orgánu, vyžaduje, aby podnikům bylo dáno
právo domáhat se rozhodnutí nestranného
orgánu, je-li nařízené opatření
nezákonné.
Návrh novelizace obsahuje též pověření
pro vládu, aby stanovila, ve kterých dalších
případech sporů mezi orgány hospodářského
řízení a organizacemi je příslušná
hospodářská arbitráž. Ustanovení
zákona dále vyjasňuje pochybnosti o platnosti
lhůt pro výkon rozhodnutí v hospodářských
sporech projednávaných u soudů nebo jiných
státních orgánů jako u orgánů
hospodářské arbitráže a umožňuje
zastupování socialistických organizací
v arbitrážním řízení nejen
pracovníky vlastními a nadřízené
organizace, ale i členy advokátních poraden.
Konečně předsednictvu Národního
shromáždění předložil ústřední
výbor Národní fronty v dohodě s ministrem
spravedlnosti návrh na volbu šesti soudců z
povolání Nejvyššího soudu. Podle
rozhodnutí ministra spravedlnosti byl rozšířen
počet funkčních míst soudců
z povolání Nejvyššího soudu. Na
tato volná funkční místa navrhl ústřední
výbor Národní fronty kandidáty, které
předsednictvo NS zvolilo dne 13. září
1967. Zvoleni byli: JUDr. Vlastimil Handl, dosavadní předseda
občansko-právního senátu krajského
soudu v Brně, JUDr. Jaroslav Látal, dosavadní
předseda trestního senátu krajského
soudu v Ostravě, JUDr. Josef Mazanec, předseda občansko-právního
senátu městského soudu v Praze, JUDr. Emil
Očadlík, předseda občansko-právního
senátu krajského soudu v Praze, Jaroslav Pelc, předseda
trestního senátu krajského soudu v Praze,
a JUDr. Jan Soukup, předseda občansko-právního
senátu krajského soudu v Praze. Z jejich dřívějších
soudcovských funkcí je patrno, že všichni
mají potřebnou praxi a předpoklady pro soudce
Nejvyššího soudu. Předepsaný slib
složili zvolení soudci dne 28. září
1967.
Poněvadž podle čl. 60 odst. 2 ústavy
je třeba, aby plénum NS schválilo všechna
zákonná opatření předsednictva
NS, i opatření o volbě soudců Nejvyššího
soudu, předkládá předsednictvo NS
plénu NS tato rozhodnutí ke schválení.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. dr. Škodovi. Soudruh dr. Škoda navrhuje, aby plénum
NS vyslovilo souhlas se zákonnými opatřeními.
Má někdo připomínky nebo jiný
návrh? Nemá. Kdo souhlasí se zákonným
opatřením, kterým se rozšiřuje
působnost ministerstva hornictví, se zákonným
opatřením o zrušení Státní
dřevařské inspekce, se zákonným
opatřením o změně a doplnění
zákona o hospodářské arbitráži
a s opatřením, jímž předsednictvo
zvolilo soudce z povolání Nejvyššího
soudu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel
se někdo hlasování? (Nikdo.)
Návrh, předložený s. dr. Škodou,
byl schválen.
Přistoupíme k osmému bodu pořadu,
kterým je
8. Zpráva předsednictva Národního
shromáždění o činnosti předsednictva
a výborů Národního shromáždění
za dobu od poslední schůze Národního
shromáždění.
Zpráva vám byla předložena písemně,
máte ji v rukou. Má někdo připomínky
nebo dotazy k předložené zprávě?
Nemá. Kdo souhlasí s předloženou zprávou
předsednictva NS, nechť zvedne ruku. (Děje
se.) Děkuji. Je zřejmé, že Národní
shromáždění schvaluje zprávu
předsednictva Národního shromáždění
o činnosti předsednictva a výborů
Národního shromáždění
za dobu od poslední schůze Národního
shromáždění.
Zbývá nám poslední bod pořadu,
kterým jsou
9. 0dpovědi na dotazy a interpelace poslanců.
Byla předložena jediná interpelace s. Manďáka,
na kterou může odpovědět ministr pouze
písemně v zákonné lhůtě
30 dnů.
Dalších dotazů ani interpelací nebylo.
Tím je pořad 17. schůze Národního
shromáždění vyčerpán.
Končím schůzi Národního shromáždění.
(Potlesk.)