Předseda Národního shromáždění
s. Laštovička a místopředsedové
s. Chudík, s. dr. Leflerová.
Členové předsednictva ÚV KSČ
1. tajemník ÚV KSČ Dubček,
předseda vlády Lenárt, Borůvka,
místopředseda vlády a předseda SPK
inž. Černík, Hendrych, Piller,
místopředseda vlády inž. Šimůnek;
kandidáti předsednictva ÚV KSČ inž.
Kapek, Pastyřík, Vaculík; tajemník
ÚV KSČ Koucký; místopředsedové
vlády Krajčír, inž. Krejčí;
ministři David, prof. dr. Hájek, Hamouz,
inž. Hoffmann, Indra, Korčák, arm. gen.
Lomský, Machačová-Dostálová,
Mestek, dr. Neuman, Penc, dr. Plojhar, Smrkovský,
inž. Sucharda, inž. Takáč, Uher,
Valeš, dr. Vlasák.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Vážené Národní shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Zahajuji 18. schůzi Národního shromáždění,
kterou předsednictvo Národního shromáždění
svolalo na dny 10. a 11. ledna 1968.
Na schůzi je do této chvíle přítomno
260 poslanců, takže Národní shromáždění
je schopné usnášení.
Na celé zasedání jsou omluveni poslanci:
Dvorský, Lörincz, Pašek, Švirec, Šarina,
Dolanský, Gudrich, Petrusová, Jedlička, Marečková,
Kodaj, Škula, Krosnář, Kopecká, Hanúsek,
Biľak, Škoda, Krutina, Svoboda Jan, Vondrouš a
Latner.
Na první den zasedání jsou omluveni poslanci
akad. Knapp a akad. Málek. Na druhý den jsou omluveni
soudruzi Krajčír, Chudík, Fierlinger a Zavadil.
Dále se omluvili tito ministři neposlanci: Marko
a Barbírek.
Předsednictvo Národního shromáždění
navrhuje tento doplněný pořad schůze
Národního shromáždění:
1. Zpráva výboru mandátového o ověření
platnosti volby nově zvoleného poslance Františka
Tesaře ve volebním obvodu č. 89 v Jablonci
nad Nisou.
2. Vládní návrh zákona o státním
rozpočtu na rok 1968.
3. Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
41 z roku 1964 Sb., o hospodaření s byty.
4. Vládní návrh zákona o státním
zkušebnictví.
5. Doplňovací volba členů výborů
Národního shromáždění.
6. Odpovědi na dotazy a interpelace poslanců.
Vážené soudružky a soudruzi! Má
někdo připomínky k navrženému
pořadu nebo jiný doplňující
návrh? (Nikdo se nehlásil.) Nemá.
Dám tedy hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem pořadu, jak byl přečten,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Děkuji. Pořad schůze Národního
shromáždění je tedy schválen.
Přistoupíme k projednání prvního
bodu pořadu, kterým je
1. Zpráva výboru mandátového o
ověření platnosti volby nově zvoleného
poslance Františka Tesaře ve volebním obvodu
č. 89 v Jablonci nad Nisou.
Prosím předsedu mandátového výboru
s. Pospíšila, aby přednesl zprávu.
Posl. Pospíšil: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci! Mandátový výbor Národního
shromáždění mě pověřil,
abych vám podal zprávu o přezkoumání
platnosti volby nově zvoleného poslance Národního
shromáždění soudruha Františka
Tesaře.
Úmrtím poslance Jana Haruse se uprázdnilo
místo poslance Národního shromáždění
ve volebním obvodu č. 89, Jablonec nad Nisou, kraj
Severočeský.
Předsednictvo Národního shromáždění
usnesením ze dne 11. října 1967 stanovilo
doplňovací volbu v uvedeném volebním
obvodu na neděli dne 17. prosince 1967. V doplňovací
volbě byl zvolen poslancem NS soudruh František Tesař,
vedoucí tajemník severočeského krajského
výboru Komunistické strany Československa.
Ústřední volební komise pro doplňovací
volby do Národního shromáždění
předložila doklady týkající se
této doplňovací volby, a to přihlášku
kandidáta k registraci ve volebním obvodu a písemné
prohlášení kandidáta, že kandidaturu
přijímá, zápis obvodní volební
komise o registraci kandidáta, zápis obvodní
volební komise o sčítání hlasů
a zápis ústřední volební komise
pro doplňovací volby do Národního
shromáždění.
Mandátový výbor ve své schůzi
dne 10. ledna 1968 přezkoumal uvedené doklady a
zjistil, že doplňovací volba byla provedena
podle zákona o volbách do Národního
shromáždění a do národních
výborů a že nebyly zjištěny závady,
které by činily tuto volbu neplatnou. Mandátovému
výboru také nedošly žádné
stížnosti na porušení zákonných
ustanovení.
Z předložených dokladů mandátový
výbor zjistil, že z celkového počtu
30 655 voličů zapsaných ve volebním
obvodu do seznamu voličů se voleb zúčastnilo
29 906 voličů. Z počtu 29 853 odevzdaných
platných hlasovacích lístků bylo 28
708 hlasů odevzdáno pro kandidáta, tj. více
než nadpoloviční většina.
Jelikož doplňovací volba ve volebním
obvodu č. 89, Jablonec nad Nisou, byla provedena v plném
souladu se zákonnými předpisy o volbách
do Národního shromáždění,
doporučuje mandátový výbor Národnímu
shromáždění, aby podle čl. 55
ústavy volbu poslance Františka Tesaře ověřil.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Pospíšilovi.
Má někdo dotaz nebo připomínku ke
zprávě mandátového výboru?
(Nikdo se nehlásil.) Nemá.
Kdo souhlasí se zprávou mandátového
výboru, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo se nehlásil.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo
se nehlásil.) Nikdo.
Zpráva mandátového výboru je schválena.
Poslanec Tesař může nyní složit
slib do mých rukou.
Prosím místopředsedkyni Národního
shromáždění soudružku Leflerovou,
aby přečetla slib stanovený článkem
56 ústavy.
Místopředsedkyně NS s. dr. Leflerová:
"Slibuji na svou čest a svědomí, že
budu věren Československé socialistické
republice a věci socialismu. Budu dbát vůle
a zájmů lidu, řídit se ústavou
a ostatními zákony republiky a pracovat k tomu,
aby byly uváděny v život."
Poslanec Tesař (podávaje předsedovi
ruku): Slibuji. (Potlesk.)
Předseda NS. s. Laštovička: Přistoupíme
k druhému bodu pořadu, kterým je
2. Vládní návrh zákona o státním
rozpočtu na rok 1968 a společná zpráva
výboru ústavně právního a výboru
pro plán a rozpočet.
Návrh odůvodní ministr financí
inž. Sucharda.
Prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí inž. Sucharda: Vážené
Národní shromáždění, vážené
soudružky, vážení soudruzi poslanci, uplynul
poměrně krátký čas od doby,
kdy naše NS projednávalo státní rozpočet
na rok 1967 a státní závěrečný
účet za rok 1966 a kdy současně byla
schválena státní finanční politika
pro rok 1967. Účinnost této finanční
politiky se dosud nemohla plně projevit. Existují
však některé poznatky a tendence, které
nám umožňují porovnat dosažené
výsledky se záměry a které ukazují
na nezbytnost dále aktivizovat finanční politiku
a lépe zaměřit působnost ekonomických
nástrojů. V tomto duchu je sestaven státní
rozpočet na rok 1968. Vláda se jeho přípravou
několikrát zabývala, než mohl být
předložen Národnímu shromáždění.
K dobré a včasné přípravě
státního rozpočtu přispěla
významně práce NS. Dovolte mi, abych vám
za tuto práci srdečně poděkoval. Doporučení
předsednictva a výborů NS jsou ve státním
rozpočtu dílem zahrnuta, dílem se rozpracovávají.
Chci zvláště uvést, že vláda
navíc uložila, aby jednotliví ministři
rozpracovali jednotlivé náměty do poloviny
ledna tohoto roku. Dovolte, abych vás seznámil nyní
s návrhem státního rozpočtu na rok
1968.
V roce 1967 jsme ve státním rozpočtu realizovali
uvažované hospodářské úkoly.
Projevily se určité pozitivní jevy, zvýšila
se podniková iniciativa, avšak nevytvořil se
dostatečný ekonomický tlak trhu proti neefektivnosti
výroby a pro rychlejší růst hospodárnosti.
Výsledky hospodaření jsou ovlivněny
nepružností hospodářství, výroby
i obchodu, jakož i strukturálními deformacemi.
Státní hospodářství bylo v
minulém roce zhruba vyrovnané, avšak nepodařilo
se zmírnit napětí mezi zdroji a potřebami,
jak to vyžaduje rozvíjení nové soustavy
řízení a samotný proces konsolidace.
V souladu s hospodářským programem se v roce
1967 nezvýšil podstatně podíl investic
na užití národního důchodu a
začal se projevovat přesun investic do nevýrobní
sféry. Došlo jen k částečnému
snížení rozestavěnosti při současném
rychlém růstu zásob. Tak byla neúměrná
část národního důchodu umrtvena.
Podle odhadovaných výsledků se osobní
spotřeba v běžných cenách zvýšila
proti roku 1966 asi o 5 %. Průměrné nominální
mzdy vzrostly zhruba stejným tempem. Při růstu
životních nákladů o cca 1,5 % vzrostla
reálná mzda o 3,5 %. Tento růst předstihl
směrnice dané na květnovém zasedání
ÚV KSČ, ovšem za cenu napětí
v hospodářství.
Návrh státního rozpočtu na rok 1968
předpokládá příjmy i výdaje
ve výši 144,8 miliardy korun. Proti roku 1967 je to
více o 5,8 %.
Na úhrnu výdajů státního rozpočtu
se podílejí výdaje na rozvoj výroby
44,2 % , na kulturní a sociální opatření
44,6 %, na obranu a bezpečnost 8,9 % a na správu
státu 2,3 %. Chci uvést zejména, že
výdaje na kulturní a sociální opatření
jsou poprvé vyšší než výdaje
na rozvoj hospodářství, zejména též
proto, že podniky ve větším rozsahu financují
svůj rozvoj z vlastních zdrojů.
Zasedání ústředního výboru
KSČ v květnu a v prosinci loňského
roku orientovala všechny hospodářské
orgány na program obnovení základní
ekonomické rovnováhy, který je nezbytně
spojen se zvyšováním efektivnosti hospodářství.
V uskutečňování tohoto programu bylo
v roce 1967 dosaženo jen dílčích výsledků,
a proto se jej snažíme ve státním rozpočtu
na letošní rok dále rozvinout. Při tom
musíme čelit rozsáhlým finančním
požadavkům, jejichž přijetí by
zvýšilo napětí a inflační
tlaky.
Zdrojem růstu rozpočtových příjmů
je růst národního důchodu. Po přechodné
stagnaci se růst národního důchodu
v letech 1966 a 1967 zrychlil. Očekává se,
že ve srovnání s rokem 1966 vzroste v r. 1967
národní důchod na srovnatelné základně
zhruba o 7 %, a to i v důsledku příznivých
výsledků v zemědělství.
Na základě dalšího uvažovaného
růstu národního důchodu v roce 1968
se zvyšují podnikové odvody do státního
rozpočtu o 7,4 %, daň z obratu se zvyšuje o
6,6 %, daně od obyvatelstva o 6,3 %. Zvýšený
příjem od obyvatelstva ovlivňuje hlavně
růst daně ze mzdy, v jejichž sazbách
jsou zahrnuty i dřívější příspěvky
na sociální zabezpečení. Růst
daně ze mzdy je způsoben růstem zaměstnanosti
a progresí daně při stoupajících
průměrných výdělcích.
Z vytvořeného národního důchodu
jsme v minulých letech věnovali značné
částky na výrobní investice. Nyní
přichází čas, kdy je třeba
z těchto investic získat národní důchod
potřebný na společenské úkoly.
V minulých letech narůstala ve výrobní
sféře rozestavěnost investic, rychle rostly
zásoby. To nás opravňuje k tomu, abychom
nyní ovlivňovali efektivnější
využití výrobních fondů, vkládali
do průmyslu relativně méně prostředků
a více jich věnovali na úkoly, které
musely být v minulosti bržděny.
Přednostní péče se věnuje bytové
výstavbě. Dále zvyšujeme veřejné
investice do dopravy a do jiných nevýrobních
odvětví, aby se zlepšilo životní
prostředí a zvýšila péče
o člověka. S rychlým růstem těchto
investic a na ně navazujících provozních
výdajů musíme počítat i v příštích
letech a vyvodit z toho závěry i pro úvahy
o růstu osobní spotřeby a vývoje cen
při zabezpečování růstu reálných
příjmů.
Výdaje na obranu a bezpečnost jsou navrhovány
ve výši 12,9 mld Kčs, tj. proti roku 1967 o
6,8 % více, počítaje v to některé
cenové vlivy. Jde o poměrně značné
prostředky, které bychom raději produktivněji
využili na jiných úsecích našeho
hospodářství, jak by to odpovídalo
základním záměrům vnitřní
i zahraniční politiky socialistického státu.
Současné vztahy ve světě však
nedovolují, abychom i jen přechodně obranyschopnost
státu zanedbávali.
Konsolidační program vyplývající
ze zasedání Ústředního výboru
KSČ v květnu loňského roku by vyžadoval
přísnější restriktivní
rozpočtovou politiku. Rozpočtové výdaje
by se měly zvyšovat spíše pomaleji, než
o kolik roste národní důchod. Vytvořené
zdroje by se měly používat na odstranění
nerovnováhy a na vytváření rezerv,
zejména v platební bilanci, případně
i rezerv hmotných. Avšak v nevýrobní
sféře se již nakupilo tolik disproporcí,
že je nyní již musíme řešit.
Přitom ovšem musíme zachovat nejpřísnější
hospodárnost, nenechat se unášet různými
přáními a nerozptylovat zdroje na příliš
mnoho záměrů.