Při rozhodování o jakýchkoliv dalších
opatřeních nás úkoly konsolidace staví
před bezvýhradnou povinnost vycházet z požadavku
zachování rozpočtové rovnováhy.
Tomuto hledisku musíme podřídit i požadavky
a přání, která mohou být i
obecně správná, avšak oddalovala by
obnovu rovnováhy v národním hospodářství.
Státní rozpočet se podařilo vyrovnat
jen s velkým úsilím. Řada požadavků,
zejména na další investice ve výši
2,7 mld Kčs, nemohla být do státního
rozpočtu zařazena. Tyto akce se budou moci realizovat
jen tehdy, podaří-li se v průběhu
roku překročit rozpočtové příjmy,
nebo dosáhnout reálných úspor ve výdajích.
Další požadavky jsme byli nuceni zcela odmítnout.
Obdobně jako státní rozpočet mohl
být i úvěrový plán Státní
banky vyrovnán jen za cenu odmítnutí nadměrných
požadavků podniků na provozní a investiční
úvěry. Přísná úvěrová
politika sledující důsledně efektivnost
úvěrovaných akcí je nutným
požadavkem tohoto období a významnou podmínkou
měnové rovnováhy, spjaté s mobilizací
nadměrných zásob a se zvyšováním
efektivnosti v podnicích.
Základním hlediskem rozdělování
finančních zdrojů je tedy urychlení
rozvoje nevýrobní sféry. Prostředky
k tomu je nutno získat snížením dotací
podnikům při současném účinnějším
tlaku na růst zdrojů vytvářených
v podnicích. Významným pomocníkem
v tom směru je úvěrová politika Státní
banky. Jinými slovy jde o to, zesílit tlak na efektivnost
a hospodárnost výroby, nemají-li vůbec
základy konsolidačního procesu dolehnout
na spotřebitele. V tom jde o tvrdou ekonomickou realitu
a tuto rovnici je nutno mít před očima v
každodenní práci na všech pracovištích,
všech pracujících, všech stupňů
řízení.
V návrhu státního rozpočtu na rok
1968 jsou zabezpečeny finanční prostředky
na další ekonomický a kulturní rozvoj
Slovenska. Celková dynamika hospodářského
rozvoje Slovenska v roce 1968 je charakterizována růstem
společenského produktu o 8,3 % a národního
důchodu o 9,1 %, čímž se dále
zvyšuje podíl Slovenska na výstavbě
republiky. V užití národního důchodu
na Slovensku se ve srovnání se 4. pětiletým
plánem posilňuje zejména akumulace do základních
fondů.
Průmyslová výroba na Slovensku se má
v roce 1968 zvýšit o 9,6 %,
tedy rychleji než v celostátním průměru
(5,5 %), přičemž v řadě oborů
se uvažuje o tempu ještě vyšším;
např. v metalurgii o 19,5 %, v chemickém průmyslu
o
13,9 %. Zaměstnanost se má zvýšit o
40 000 pracovníků, tj. o 2,9 procent.
Hrubý důchod má na Slovensku dosáhnout
výše 36,3 mld Kčs, což je proti roku 1967
o 13,3 % více.
Ve výdajích státního rozpočtu
se zabezpečuje další využívání
ekonomických a potenciálních zdrojů
Slovenska, které jsou v surovinové oblasti a v rezervách
pracovních sil. Zapojení těchto zdrojů
vytváří příznivé podmínky
pro dynamický rozvoj celé ČSSR.
Na financování investic se pro Slovensko uvažuje
na rok 1968 s částkou 22,6 mld Kčs, což
je třetina celkových investic.
Neinvestiční výdaje rozpočtových
organizací na Slovensku se ve státním rozpočtu
zvyšují o 10,1 %. Růst těchto výdajů
se koncentruje do školství, zdravotnictví,
sociálního zabezpečení a nemocenského
pojištění zaměstnanců.
Ve státním rozpočtu se vyčleňují
prostředky účelově určené
pro rozvoj Slovenska, s nimiž disponuje Slovenská
národní rada v souladu s celostátní
koncepcí rozvoje.
V návrhu státního rozpočtu jsou respektována
usnesení výborů Národního shromáždění
o zvýraznění stimulů oblastního
rozvoje, které se příznivě projeví
zejména na Slovensku a v pohraničí.
Objem rozpočtů národních výborů
se proti roku 1967 zvyšuje o 10,7 procent a dosahuje 47,4
mld Kčs. Z toho 13,1 mld tvoří investice,
které vzrostou o 18,4 %.
Nejrychleji rostou investice národních výborů
do nevýrobní sféry, a to zejména ve
zdravotnictví. Je to krok k tomu, aby se odstranilo zaostávání
některých složek nevýrobní sféry
v minulosti a současně se tím přispívá
k proporcionálnímu rozvoji jednotlivých oblastí.
Na výstavbu téměř 92 000 bytů,
jejichž dokončení se plánuje v roce
1968, a jejich občanského a technického vybavení
bude třeba vynaložit celkem 13,7 miliard korun. Ze
státního rozpočtu z nich bude uhrazeno zhruba
8,5 mld Kčs, z toho takřka 90 % formou subvencí
prostřednictvím národních výborů
a jejich rozpočtů. Státní rozpočet
navíc podporuje subvencemi investice v oblasti služeb.
Splnit plánovaný objem výstavby je velký
organizační úkol, zejména když
nepůjde o to plánované částky
prostě proinvestovat, nýbrž pořídit
kvalitní investice, které by dobře sloužily
svému účelu. V zájmu zvýšení
hospodárnosti a efektivnosti chceme zpevnit podmínky
a prohloubit kontrolu při poskytování dotací
ze státního rozpočtu a zesílit kontrolu
Státní banky.
Hlavní část výdajů - celkem
přes 26,5 mld Kčs - tvoří neinvestiční
výdaje rozpočtových organizací, které
jsou proti očekávané skutečnosti za
rok 1967 vyšší o více než 2 mld Kčs.
Na nich se podílejí výdaje na školství
částkou vyšší než 8,7 mld
Kčs, výdaje na zdravotnictví 7,9 mld Kč
a na dopravu 3 a půl mld Kčs. Tyto výdaje
zajišťují plánované výkony,
značnou potřebu na údržbu základních
fondů a nezbytný rozvoj. Více než 4,1
mld Kčs je určeno na neinvestiční
dotace do sféry podniků řízených
národními výbory.
Z této částky chceme postupně některé
dotace zcela odstranit. U dotací na ztráty bytového
hospodářství budeme střežit,
aby prostředky nebyly vynakládány na údržbu
bez záruky za kvalitu, u dotací na ztrátu
městské dopravy byl dohodnut program jejich postupné
likvidace. Subvencování restaurací a jídelen
pokládáme za nenormální a budeme jednat
o jeho urychlené likvidaci.
Mzdové výdaje se v rozpočtových organizacích
národních výborů zvyšují
proti minulému roku o 9,9 %, hlavně v důsledku
platové úpravy ve školství a zdravotnictví,
která má přispět k vyrovnání
platové úrovně výrobní a nevýrobní
sféry.
Na celkové zvýšené výdaje přispívají
národní výbory zvýšením
vlastních příjmů o cca 600 mil. Kčs.
Dotace a subvence ze státního rozpočtu se
proti loňsku zvyšují o 3,4 mld Kčs a
proti předpokladu pětiletého plánu
o 2 mld Kčs. Dále národní výbory
používají prostředky fondu rezerv a
rozvoje. Je dobré, že si mnohé národní
výbory střádají prostředky
na větší akce. Počítáme,
že národní výbory budou mít v
roce 1968 ve fondu rezerv a rozvoje zhruba 2 - 3 mld Kčs.
Na rozvoj služeb se také postupně začíná
používat úvěrů u státních
spořitelen, které ke konci roku 1967 činí
250 mil. Kčs.
Zatím jsou všechny investice rozpočtových
organizací financovány dotací ze státního
rozpočtu, postupně se však i zde bude zvyšovat
vlastní podíl národních výborů.
Je to v linii restriktivní finanční politiky
a nutnosti velké uvážlivosti v investičních
akcích. Souvisí to i se zvyšováním
pravomoci národních výborů a s konkrétním
zapojováním občanů do rozhodování,
zda použijí své peníze na provoz nebo
na investice a zda se bude více počítat s
investičním úvěrem. Pak se také
bude hospodárněji stavět.
Postupně se uplatňuje i sdružování
prostředků, které zvyšuje možnosti
národních výborů.
Alespoň jeden příklad: u ONV Teplice na aktuální
stavby, včetně prodejny Jednoty, zdravotnických
zařízení aj. v hodnotě 150 mil. Kčs
přispějí ústředně řízené
podniky 122 milióny korun.
Velký význam připisujeme finančním
vztahům mezi národními výbory a centrálně
řízenými podniky, které mají
zatím podobu procentních odvodů z podnikových
důchodů do rozpočtů národních
výborů. V loňském roce jsme získali
první poznatky o uvedených finančních
vztazích a připravujeme jejich zdokonalení,
které ovšem provedeme až po potřebných
zkušenostech a studiích za účasti vybraných
národních výborů. To souvisí
i se studiemi úpravy celé naší daňové
soustavy a zdokonalováním odvodů v další
pětiletce.
Rozpočty národních výborů nutno
vidět i jako nástroj prohlubování
socialistické demokracie. Proto vyzvedáváme
naléhavost veřejného projednávání
rozpočtů i úvěrů a sdružování
prostředků. Je to významné zejména
v roce 1968, kdy jde nejen o rok významných jubileí
našeho socialistického státu a našich
národů, ale navíc o rok voleb do zastupitelských
orgánů. Jít důsledně touto
cestou znamená cílevědomě zvyšovat
úlohu národních výborů v duchu
závěrů XIII. sjezdu Komunistické strany
Československa tak, aby se jejich prostřednictvím
prohlubovala společenská aktivita lidu a jeho účast
na správě státu a řízení
hospodářství.
Jde ovšem o linii nejen pro rok voleb a významných
jubileí, nýbrž o soustavnou činnost
při konkrétním řízení
v duchu socialistické demokracie pro každý
rok a každý den.
Financování potřeb společnosti ze
státního rozpočtu je z 67 % závislé
na příjmech z podnikové sféry. Avšak
stejně jako v minulém roce jsme nemohli ani při
sestavování návrhu státního
rozpočtu na rok 1968 vycházet z navrhovaných
plánů podniků a národních výborů,
neboť bychom měli vysoký rozpočtový
schodek. "Válec setrvačnosti" z minulosti
pokračuje, stále se "zkouší",
zda centrum "nedá víc".
Plán a rozpočet nejsou stále ještě
nástrojem řízení a mobilizace všech
výrobních sil za účasti pracujících,
vyjádřené v kolektivních smlouvách
a při veřejném projednávání
rozpočtů národních výborů.
Četné kolektivy a podniky budou proto opět
přepracovávat své plány i přípravy
kolektivních smluv jako v loňském roce. V
nové soustavě jde o syntézu plánu
a trhu a tak, jak chceme, aby se postupně projevoval skutečně
formovaný trh, tak nám musí jít v
tomto vztahu i o reálný plán každého
podniku, použitelný pro jeho vlastní řízení
a rozvoj, pro jeho vlastní zájmy spjaté se
zájmy společnosti. Uvádím to proto,
aby bylo v četných podnicích i mnohých
národních výborech jasno, kam adresovat připomínky,
že se "zase musí přepracovat plán".
Ministerstvo financí v návrhu státního
rozpočtu vychází z vlastních propočtů
a úvah, posouzených i ostatními centrálními
orgány. Podle těchto úvah vzroste hrubý
důchod v roce 1968 o 7,1 % a celkové zdroje podniků
po zaplacení odvodů se zvýší
o 9,3 %. Poněvadž se současně investice
zvyšují o 7,1 % a zásoby o 3,1 %, zvyšuje
se podíl vlastních prostředků podniků,
přičemž ovšem rentabilita a finanční
situace jednotlivých podniků je rozdílná.
U velkého počtu podniků dochází
k vytváření nadměrných finančních
zdrojů, které umožní snížit
požadavky na úvěry. Část těchto
zdrojů - včetně povinné minimální
tvorby rezervního fondu v závislosti na objemu prostředků
fondu pracujících - bude sloužit k vytváření
finanční základny pro krytí dlouhodobých
potřeb. Podle zásad úvěrové
politiky, schválené vládou, bude banka úrokově
zvýhodňovat dlouhodobé vklady podniků,
vyplývající z těchto prostředků,
včetně jejich výhodného uložení
v bankovních obligacích. Tím chceme umožňovat
co nejefektivnější využití volných
finančních zdrojů a zároveň
konsolidovat zdroje banky.
V roce 1968 se bude krýt přírůstek
zásob a ostatních oběžných prostředků
z vlastních zdrojů podniků. Banka bude úvěrovat
sezónní zásoby a odbytové zásoby,
ovšem nikoli mechanicky. Zde se projeví charakter
úvěrové politiky banky: pomoc podnikání
při celkovém úvěrovém tlaku.
Posilování žádoucích odbytových
zásob odpovídá logice nové soustavy
řízení a posilování trhu odběratele.
Skutečný vývoj těchto zásob
však v roce 1967 vyplynul jen z menší části
z takových příčin a odbyt těchto
zásob sebou nese i značná rizika, s nimiž
výrobci dosud nepočítali. Vedle pozitivních
jevů uplatnění nové soustavy řízení
je v tom i "školné", které mnohé
podniky platí za konfrontaci s trhem.
Chtěl bych zdůraznit, že růst podnikových
zdrojů považujeme za přirozený důsledek
nového ekonomického systému, a chceme jej
proto podporovat. To ovšem neznamená, že chceme
podporovat jakýkoliv, tedy i kvalitativně nežádoucí
růst zdrojů podniků na úkor potřeb
společnosti. Při prověřování
podkladů k přestavbě velkoobchodních
cen byly už nyní zjištěny neoprávněně
získané prostředky zhruba v rozsahu 3/4
mld Kčs. Do konce září 1967 bylo podniky
již odvedeno 538 mil. Kčs. V roce 1968 se bude v prověrkách
se vší důrazností, objektivitou a intenzitou
pokračovat, neboť se zatím v tomto procesu
samotný trh ještě dostatečně
neprojevuje.
Pro finanční situaci podniků má velký
význam vývoj cen. V roce 1968 se počítá
zejména se zvýšením cen dovážených
surovin, kde zhruba 80 % cenového zvýšení
uhradí podniky ze svých vlastních zdrojů.
Znamená to tedy, že v odvětvích, která
zpracovávají dovážené suroviny,
nedojde k automatickému promítnutí zvýšených
materiálových nákladů do ceny výrobků,
ale z převážné části toto
zvýšení cen bude znamenat tlak na efektivnost
a strukturální změny. Znamená to současně
čelit tlaku podniků na narušení přijatých
"útlumů" cenových změn tuzemských
výrobků, resp. na další zvyšování
úrovně cen v roce 1968.
Počítáme proto s potřebnou ukázněností
podniků, avšak současně předpokládáme,
že zejména v 1. čtvrtletí roku 1968
budou dobudovány orgány zabezpečující
objektivní centrální cenovou kontrolu.
Vývoj cen je úzce spjat s vývojem mezd. Je
to důležité proto, že počítáme
s poněkud pomalejším růstem mezd než
hrubého důchodu.
Nově se upravuje hmotná zainteresovanost vedoucích
hospodářských pracovníků, která
by v blízké budoucnosti měla vést
k důslednému zajišťování
optimálních hospodářských výsledků
organizací a plnění programových cílů,
vytyčených ve zvláštních písemných
dohodách s dlouhodobější platností
formou podílů na hospodářských
výsledcích, a proto s diferenciací podle
stupně řízení až po mistry a
"opěrné sloupy" dílen a jednotlivých
pracovišť, resp. hospodářských
středisek. Část těchto podílů
však bude v zájmu dlouhodobé zainteresovanosti
diferencovaně podle stupně odpovědnosti vázána
na zvláštních osobních účtech,
které budou snižovány, zjistí-li se
v dalších letech závažné nedostatky
v práci vedoucího nebo organizace.