Především jsme byli toho názoru - a
já osobně jsem také toho názoru -
že např. spojování tohoto paragrafu
s domovnickými byty by nutně vedlo k tomu, že
by nikdo domovnické povolání nechtěl
vykonávat, protože by se vystavoval dopředu
riziku, že event. bude vystěhován, přičemž
formulace "vážné důvody" je
příliš vágní a může
být posuzována přirozeně z různých
aspektů.
Otázka dodržování domovního řádu
a jeho vynucování byla podle našeho soudu otázkou,
která může být přirozeně
vynucována jiným způsobem než touto
sankcí.
Pokud jde o socialistické soužití, zde pamatuje
paragraf 184 občanského zákona na tyto případy,
kde může dojít soudem ke zrušení
užívacího práva, ovšem příslušný
národní výbor se potom musí zabývat
tím, kam takovou rodinu vystěhovat, protože
dost dobře nemůže souhlasit, aby ty to rodiny
byly prostě stěhovány na ulici. Domnívám
se, že bychom pro výchovu takovýchto elementů
příliš mnoho neudělali.
Jestliže by Národní shromáždění
chtělo námětu s. Manďáka vyhovět,
pak vzhledem k tomu, že se mi nezdá možné
na této schůzi bezprostředně formulovat
znění, které by odpovídalo všem
aspektům, doporučoval bych, aby Národní
shromáždění odkázalo znovu tento
námět výboru ústavně právnímu,
výboru pro národní výbory a výboru
pro spotřební průmysl, obchod a služby,
aby tuto otázku znovu posoudily.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji poslanci
dr. Kučerovi. Přihlásil se dále poslanec
akademik Knapp.
Posl. akademik Knapp: Vážené Národní
shromáždění! l já jsem požádal
o slovo k návrhu soudruha Manďáka. Nemusím
ujišťovat o tom, že jsem tak neučinil proto,
abych dělal advokáta skutečně asociálním
lidem. Záměrně jsem však řekl
skutečně asociálním lidem. Takovýto
návrh by totiž vyžadoval, aby byl konkretizován,
protože v této velmi obecné podobě o
něm nelze rozhodovat bez nebezpečí, že
by navrhovaných sankcí mohlo být v praxi
zneužíváno. Je něco jiného formulovat
zákon a jinak to potom může vypadat v praxi,
protože staré zkušenosti učí, že
takové obecné klauzule jsou dosti choulostivé
a mohou být v praxi aplikovány jinak, než bylo
zamýšleno. To je jedna pochybnost.
Druhá pochybnost je v tom, zda by navrhované změny
skutečně mohly posloužit cíli, který
je návrhem sledován. Je totiž otázka,
zda takové ustanovení, pokud by bylo do zákona
dáno, by vůbec v praxi bylo aplikováno. O
tom velmi pochybuji, protože koneckonců každý
musí někde bydlet a sotva si lze představit,
že budou prováděny exekuce vystěhování
někoho na ulici. Tu je pak nebezpečí, o kterém
jsme v ústavně právním výboru
mnohokrát hovořili, že zákon, který
se v praxi nepoužívá, neaplikuje, působí
asi více škody než užitku. Proto se domnívám,
že tato věc by měla být důkladně
domyšlena ze všech aspektů, že by především
bylo třeba uvažovat nejen o formulaci, ale hlavně
o všech aspektech, které návrh s sebou přináší
- sociálních i právních.
Omezuji se na nejstručnější vyjádření,
protože se připojuji k tomu, co řekl posl.
Kučera, že pokud by o tom mělo být vůbec
rozhodováno, což v této obecné podobě
nedoporučuji, bylo by nejprve vhodné přikázat
projednání tohoto návrhu příslušným
výborům a potom se k tomu po náležité
úvaze vrátit. Děkuji.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Knappovi. Přeje si ještě někdo vystoupit?
Soudruh Manďák.
Posl. Manďák: V praxi může být
zneužito každého zákonného ustanovení.
Posl. akad. Knapp: Některého více,
jiného méně.
Posl. Manďák: Národní výbory
místní, okresní i krajské mohou zvážit,
je-li vhodné vůči některému
takovému živlu postupovat a vyvinout ostřejší
tlak než u někoho jiného.
Předseda NS s. Laštovička: Přeje
si ještě někdo slovo? Posl. Pelikán.
Uděluji mu slovo.
Posl. Pelikán: S návrhem zákona souhlasím.
Mluvilo se zde ovšem o některých dalších
aspektech bytového problému. K tomu bych chtěl
také říci poznámku. Především
bych měl ovšem jednu procedurální připomínku,
která se týká i jiných novelizací,
a to, že není správný postup, jestliže
nám byl rozdán pouze vládní návrh,
kterým se mění zákon, doplňky
navržené výborem, ale nikoli původní
text zákona č. 41/1964. Myslím, že by
bylo správné a vhodné pro lepší
orientaci poslanců, aby při novelizaci nebo změně
byl rozdán celý text původního zákona
a k němu po straně uvedeny doplňky, abychom
si mohli ověřit některé skutečnosti
a znovu složitě nemuseli hledat vysvětlení,
poněvadž často to má vliv i na posouzení
novelizace.
Dále jsem chtěl říci, že návrh
je velmi správný jak pokud jde o vládní
předlohy, tak i doplňky, které zde byly předneseny
zpravodajem výboru a nesporně znamenají krok
kupředu. Ale myslím, a to je naše zkušenost
z volebních obvodů, že určité
zvýhodnění majitelů rodinných
domků nesouvisí pouze s textem zákona, ale
že by bylo třeba se podívat na otázku
jejich daňového zatížení. Uvedu
zde dopis, který jsem dnes dostal a který vyšel
jako podnět ze schůze, která se konala před
14 dny v Olomouci. V dopise se říká:
Socialistický bytový sektor převzal bytový
majetek a stát doplácí na údržbu
bytů ze státní pokladny, do které
přispívají majitelé soukromých
bytů částkou 2 mld korun. Přitom soc.
sektor neplatí daně. Veškerý nájem
pohltí údržba, která na to nestačí.
Naproti tomu soukromému majiteli domu odčerpává
stát 45 % hrubého nájemného jako bezpracný
důchod, ač je prokázáno, že ani
celé nájemné nestačí na údržbu
domu.
V té souvislosti byla i s funkcionáři národního
výboru velmi zajímavá diskuse, kde byl vznesen
námět, zda by se neměla zvážit
úleva pro majitele soukromých domků, alespoň
těch, jejichž roční výnos nájemného
nepřesahuje např. 3000 Kčs.
Tuto částku si netroufám sám hodnotit
jako správnou nebo nesprávnou, ale dávám
v úvahu ministerstvu financí i příslušným
orgánům, zda bychom i tímto způsobem
neměli přispět k tomu, aby se zlepšila
péče o údržbu existujícího
bytového fondu. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji.
Přeje si ještě někdo slovo? (Nikdo.)
Prosím soudruha ministra Kudrnu, aby zaujal stanovisko
k předneseným námětům.
Ministr Kudrna: Soudružky a soudruzi, především
několik slov k základnímu problému,
o kterém se zde hovořilo, tj. k návrhu poslance
Manďáka. Soudruh Manďák ve svém
vystoupení hovořil o tom, že tato novela zákona
je daleko přísnější než
dosavadní zákon. Po vysvětlení s.
Kučery a s. Knappa bych rovněž doporučoval,
aby novela zákona byla přijata tak, jak byla navržena,
protože tady v plénu nejsme schopni nový zákon
formulovat. Doporučoval bych, aby ústavně
právní výbor provedl během roku vyhodnocení
uplatňování této novely v praxi a
aby se udělala příslušná opatření.
Pokud jde o vystoupení generála Hečka, začnu
tím, čím on skončil. Soudruh Hečko
vidí hlavní problém v bytech, v jejich počtu,
v možnostech ubytování. Samozřejmě
tato novela vytváří daleko lepší
podmínky a možnosti pro majitele vlastních
domků, ovšem jsme si plně vědomi toho,
že do všech důsledků to není možno
vyřešit. Proč? Musíme si být
vědomi toho, že dnes není bytů k dispozici
tolik, abychom tyto lidi mohli vystěhovat do bytů
jiných. Tyto otázky musí řešit
koneckonců národní výbor. Soudruhu
Hečko, myslím, že za daných podmínek
je návrh novely maximem toho, co jsme mohli udělat.
Rozhodující je praxe. Práva jsou vlastníkům
rodinných domků dávána. Záleží
na tom, aby nebyla jen na papíře, ale aby národní
výbory mohly tato práva postupně uplatňovat.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. Kudrnovi. O závěr prosím poslance Jiránka.
Zpravodaj posl. Jiránek: Soudružky a soudruzi,
při dnešním jednání dochází
v diskusi k něčemu novému. Myslím,
že posl. Manďák jako poslanec NS má plné
právo, aby přednesl své návrhy. Pravda
je to, co říká posl. Kučera i posl.
Knapp, že není možné v tak krátké
době zajistit výraznou formulaci, která by
měla zákonu odpovídat. Proto jako zpravodaj
se přikláním k diskusnímu příspěvku
dr. Kučery a akad. Knappa, aby projednávání
bylo staženo z dnešního programu, vráceno
třem výborům k posouzení a aby tento
vládní návrh byl schválen na příštím
zasedání v březnu. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Soudruzi
a soudružky, byly předloženy tři návrhy
k posouzení:
1. vládní návrh novely zákona o bytech,
2. doplňkový návrh posl. Manďáka,
3. návrh zpravodaje, abychom projednání odložili
až na březen. Proti návrhu posl. Manďáka
se vyslovili dva poslanci, ministr Kudrna a zpravodaj, který
ovšem žádá jeho zevrubnější
posouzení v mezidobí do březnové schůze.
Myslím, že podle jednacího řádu
je nyní vhodné, abychom se nejdříve
vyjádřili v plénu k doplňkovému
návrhu posl. Manďáka. Argumenty pro i proti
jste slyšeli.
Posl. akad. Knapp: Mám námitku. Myslím,
že o návrhu posl. Manďáka nelze hlasovat,
protože nebyl formulován jako návrh změny
zákona. K tomu, aby se mohlo hlasovat, je třeba,
aby takový návrh byl podán.
Předseda NS s. Laštovička: Neměl-li
posl. Manďák natištěný návrh,
v tom případě není vlastně
formálně pozměňovací návrh
předložen.
Posl. Jirásková: Podle toho, co přednesl
zprav. posl. Jiránek se domnívám, že
ani zpravodaj není dostatečně přesvědčen
o tom, že návrh zákona je dost dobře
propracován a dopracován. Měli bychom tedy
uposlechnout jeho výzvy, aby výbory NS návrh
zákona znovu projednaly a předložily na březnové
plenární schůzi NS. (Potlesk.)
Posl. Manďák: Souhlasím s návrhem
zpravodaje.
Předseda NS s. Laštovička: Je zde návrh
zprav. posl. Jiránka, aby plénum NS neschvalovalo
vl. návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 41/1964 Sb. o hospodaření
s byty, a vrátilo jej znovu k projednání
výborům NS. Návrh zákona by byl předložen
v příští plenární schůzi
NS.
Protože vždy hlasujeme o návrhu zákona
podle návrhu zpravodaje příslušných
výborů NS, dávám tedy hlasovat o návrhu
zprav. posl. Jiránka, jehož obsahem je odložení
schválení vl. návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
41/1964 Sb. o hospodaření s byty, do příští
plenární schůze NS.
Žádám ověřovatele posl. dr. Hrabala,
Holáně a Lukačoviče, aby provedli
sečtení hlasů.
Kdo je pro návrh zprav. posl. Jiránka, nechť
zvedne ruku! (Pro návrh hlasovali 104 poslanci.)
Kdo je proti návrhu zpravodaje? (Proti hlasovalo 27
poslanců.)
Kdo se zdržel hlasování? (Osm poslanců.)
Vážené soudružky a soudruzi, zjišťuji,
že Národní shromáždění
není usnášení schopné, protože
součet všech hlasů neznamená nadpoloviční
většinu.
Končím schůzi Národního shromáždění.