265 poslanců podle prezenční listiny.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Zahajuji schůzi Národního shromáždění.
Dovolte, abych jménem Národního shromáždění
uvítal presidenta Československé socialistické
republiky soudruha Antonína Novotného. (Potlesk.)
Sděluji, že došlo rozhodnutí presidenta
republiky ze dne 9. února 1968, kterým podle čl.
50 odst. 1 ústavy svolává zasedání
Národního shromáždění.
Na schůzi je do této chvíle přítomno
265 poslanců, takže Národní shromáždění
je schopné usnášení.
Na schůzi jsou omluveni poslanci: na první den s.
Nový, Indra, Cvik, Šulek, Kettner, Karlovská
na dopoledne, místopředseda vlády Krejčí
na odpoledne. Na celé jednání, s. Hanúsek,
Zemanová, Smrkovský, Šorm, Takáč,
Kolder, Koucký, Kriegel, Pastyřík, Jedlička,
Škultéty, Baran, Mandovec, Sabolčík,
Hofman, Bureš, Krejčí, Dvorský, Priehodová,
Trojan, Gabriška, Tomášik, Pištělka,
Fišarová, Hronovský, Kopecká, Dolanský,
Koscelanský, Jakubcová a členové vlády
neposlanci s. Šimůnek, Valeš, na první
den s. Hoffmann, na zítřek min. Sucharda.
Vážené Národní shromáždění,
soudružky a soudruzi poslanci!
Letošní rok je pro naše národy a všechen
lid historickým mezníkem a přehlídkou
i prověrkou společenských, státních
i lidských hodnot, které si nás lid v tomto
dramatickém převratném století vybojoval
a vybudoval.
Vstoupili jsme do roku 50. výročí založení
společného samostatného státu Čechů
a Slováků, jehož vývoj z vůle
lidu vyústil do naší dnešní Československé
socialistické republiky, která je nositelkou nejpokrokovějších
tradic našeho lidu.
O socialistické kvalitě historického úsilí
našeho lidu, o zajištěné národní
svobodě, zabezpečené státní
samostatnosti a suverenitě lidu rozhodl právě
vítězný Únor roku 1948, jehož
význam i aktuální revoluční
odkaz jsme si v minulých dnech připomínali,
zejména na zasedání ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
ústředního výboru Národní
fronty a vlády republiky v projevu prvního tajemníka
ÚV KSČ s. Dubčeka.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi, vzpomenout, že v rozhodujícím
politickém boji vedeném dělnickou třídou
a KSČ ve svazku s ostatním lidem o definitivní
zajištění vymožeností lidové
moci, o zajištění a rozvinutí výsledků
národní a demokratické revoluce sehrálo
pozitivní úlohu i tehdejší Ústavodárné
národní shromáždění.
Únorové vítězství bylo výsledkem
politiky KSČ, její dovednosti tvůrčím
způsobem aplikovat na naše podmínky leninské
učení o přechodu od kapitalismu ke komunismu.
Strana dokázala získat většinu lidu
pro socialistické přeměny v Československu
a její aktivní účast na těchto
přeměnách. Už v revolučním
boji za cíle národní a demokratické
revoluce dokázala semknout všechny vlastenecké
a demokratické síly do široké Národní
fronty. V tomto širokém spojení pokračovala
i po vítězství v roce 1948 v obrozené
Národní frontě až dodnes. To bylo vnitřním
základem pokojného přechodu k socialismu
v naší průmyslově poměrně
vyspělé zemi.
Politika Národní fronty byla klíčem
k tomu, aby se progresívní přeměny
směřující k socialismu uskutečňovaly
za účasti a podpory nejširších
vrstev společnosti.
Komunistická strana Československa za těchto
podmínek usilovala o přechod k socialistickým
přeměnám pokojnými, legálními,
ústavními prostředky. Vždy však
ústavnost a parlamentní prostředky spojovala
s demokracií lidových mas, s širokým
proudem demokratického masového hnutí obou
našich národů a národností.
Jinak chápala ústavní a parlamentní
prostředky buržoazie a její reakční
politická reprezentace. Spekulovala, že v Ústavodárném
národním shromáždění přes
vedoucí pozici KSČ náležela většina
poslanců k nekomunistickým politickým stranám,
spekulovala se svým zastoupením ve vládě
a počítala i s postavením tehdejšího
presidenta Beneše.
Začátkem roku 1948 požádali zástupci
národních socialistů, Lidové strany
a Demokratické strany o urychlené vypsání
voleb a odmítali další jednání
o ústavě. Spolupráce jednotlivých
politických stran, zejména ve výborech, se
výrazně zhoršila, nic nebylo možné
dojednat. Bylo zřejmé, že reakce usiluje o
kontrarevoluční zvrat všemi prostředky.
Komunistická strana vyjadřovala revoluční
požadavky lidu, které život nastoloval a po nichž
se volalo. Byla to zejména vůle pokračovat
dále ve znárodňovacím procesu ještě
před volbami, které měly být v květnu.
Pravicové síly se postavily zuřivě
proti dalším socialistickým požadavkům,
proti zájmům pracujících. Tak se zjevně
dostaly do příkrého rozporu se základními
demokratickými zájmy většiny národa.
Tak se vytvářela stále příznivější
atmosféra pro to, aby květnové volby v roce
1948 přinesly uspokojení lidových požadavků
a vítězství levicové kandidátce
vedené komunistickou stranou.
Reakce odpověděla vytvořením protikomunistického
tlaku a pokusem o reakční zvrat, jehož výsledek
známe.
Až podnes vzbuzuje největší nelibost našich
nepřátel právě ta okolnost, že
porážka reakčního puče proběhla
v ústavním rámci, řešení
vládní krize bylo provedeno v souladu s ústavou
z roku 1920 a v souladu s parlamentními zvyklostmi. President
republiky nemohl přimět k demisi vládu Klementa
Gottwalda bez parlamentu a tehdejší Ústavodárné
národní shromáždění se
nepostavilo proti zájmům a vůli většiny
pracujícího lidu. Proto president Beneš nemohl
odvolat předsedu vlády proti vůli Ústavodárného
národního shromáždění,
leč by byl sám porušil ústavu. A nemohl
ústavně přinutit předsedu vlády,
aby vzal zpět do vlády odstouplé reakční
ministry. Ústavně neměl jinou možnost
než demisi reakčních ministrů podepsat
a doplnění vlády svěřit do
rukou předsedy vlády Kl. Gottwalda.
Ústavodárné národní shromáždění
sehrálo tak kladnou úlohu v boji o definitivní
vítězství moci pracujících.
Akční výbor parlamentní Národní
fronty se obrátil tehdy na poslance s prohlášením,
že lid očekává od Ústavodárného
národního shromáždění
splnění úkolů, pro které bylo
zvoleno, to znamená vypracování ústavy,
v které budou zakotveny vymoženosti revoluce, a přijetí
zákonů k uskutečnění budovatelského
vládního programu. Vyzval všechny demokratické
poslance ke spolupráci a podpoře Gottwaldovy vlády,
obrozené Národní fronty.
Na první schůzi ústavodárného
Národního shromáždění
po vládní krizi, schůzi, která se
sešla 10. března 1948, pronesl s. Gottwald akční
program své vlády. Tento program byl za účasti
230 poslanců ÚNS jednomyslně schválen
příštího dne 11. března. Tak
se naplnila závěrečná slova Klementa
Gottwalda, pronesená v projevu o akčním programu
vlády, kdy řekl: "Tento lid dal jasně
najevo, že chce, aby konečně a jednou provždy
se stalo skutkem, že všechna moc v tomto státě
pochází z něho, z lidu. Vy jste zástupci
lidu. Vy znáte dnes jeho vůli. Učiňte
tedy, aby se vůle lidu stala zákonem." Tato
slova zachovávají dnes i do budoucna plnou aktuálnost.
Je stále platným požadavkem, aby socialistický
parlament žil životem lidu, aby s ním byl v trvalém
spojení, vyjadřoval a prosazoval zájmy pracujících
a jejich jednotlivých vrstev, vyjadřoval vůli
našich národů, vyjadřoval a prosazoval
zájmy celé naší socialistické
společnosti.
V tom je dnes plně aktuální odkaz Února
1948, je v tom stále aktuální a živý.
Otevřenost, s jakou v současné době
Komunistická strana přistupuje ke kritickému
hodnocení své vlastní práce i nedostatků
a chyb, k nimž došlo v předchozí fázi
socialistické výstavby, navazuje na demokratickou,
lidovou tradici revoluční doby let 1945-1948 a jmenovitě
únorových dní, kdy se stěžejní
problémy řešily spolu s lidem a především
lidem.
V posledních měsících se náš
Ústřední výbor Komunistické
strany Československa zabýval hodnocením
postupu plnění Iinie XIII. sjezdu KSČ, které
dává ucelené směrnice pro další
výstavbu socialistické společnosti ve všech
sférách společenského života.
Hodnocení dosavadních zkušeností ukázalo
průtahy v realizaci této linie, ukázalo,
že provádění této linie nebylo
uspokojivé. Již říjnové plénum
ústředního výboru z minulého
roku konstatovalo, že realizace některých základních
směrů našeho společenského rozvoje
postupuje pomalu a nedůsledně.
Prosincové a lednové plénum ÚV KSČ
zdůraznilo zvýšené nároky na
práci strany, na to, aby zejména se všestranně
rozvíjela vnitrostranická demokracie, úloha
volených orgánů a vytvářely
se na všech stupních v celé naší
státní a společenské soustavě
podmínky pro otevřenou výměnu názorů
ke všem palčivým otázkám, kterými
lidé žijí, a s nimiž se potýkají.
Aby též byly správně vyřešeny
vztahy mezi stranickými a státními orgány,
aby činnost státních orgánů
nebyla duplována, aby se vytvářel ve všech
státních i nestátních orgánech,
organizacích a institucích prostor pro tvořivou
iniciativu lidí, pro jejich samostatnou činnost,
pro zvyšování kvality práce a odpovědnosti
kolektivních orgánů i jednotlivých
funkcionářů.
Z lednového pléna ústředního
výboru také vzešel závěr o nezbytnosti
akčního programu, který stanoví, co
lze reálně v nejbližší etapě
našeho společenského vývoje uskutečnit,
jaké obtíže a překážky musí
být bezprostředně překonány,
jakými cestami a prostředky toho dosáhnout,
jak co nejrychleji odstranit hlavní příčiny
pomalé realizace linie XIII. sjezdu a oprávněné
nespokojenosti lidí.
Mám za to, že vyjádřím vaše
smýšlení, soudružky a soudruzi poslanci,
které čerpáte ze svého každodenního
spojení s pracujícími, jestliže zdůrazním,
že Národní shromáždění
se hlásí k výsledkům prosincového
a lednového pléna ÚV KSČ a plně
je podporuje. (Potlesk.)
Přijaté stranické závěry otevírají
nové možnosti pro Národní shromáždění,
pro rozvoj aktivity jeho orgánů i poslanců.
To umožní realizovat směrnici XIII. sjezdu
i ducha a literu naší ústavy, která
zakotvuje úlohu vrcholného reprezentanta vůle,
zájmů a potřeb našeho lidu.
Národní shromáždění svými
orgány a poslanci bude všemi prostředky podněcovat
aktivitu a iniciativu našeho lidu, opírat se o ni,
čerpat z ní poučení a podněty
pro svou činnost. Národní shromáždění
se plně staví za úsilí Komunistické
strany Československa a jejího ústředního
výboru vypracovat akční program našich
celospolečenských úkolů pro nejbližší
etapu. Národní shromáždění
přispěje svými silami, zkušenostmi a
prací svých orgánů a poslanců
k rozpracování akčního programu a
jistě vyjadřuji názor všech, že
naše Národní shromáždění
má vůli stát se pozorným a vnímavým
nástrojem důsledného uskutečňování
tohoto akčního programu.
Národní shromáždění je
a bude strážcem a uskutečňovatelem principů,
na nichž byl založen náš společný
stát Čechů a Slováků, principů,
na nichž je vybudována naše socialistická
společnost, širokých a skutečně
zajišťovaných občanských práv,
které poskytují všem našim lidem prostor
pro tvořivou práci a iniciativu pro uspokojování
jejich vlastních zájmů a potřeb celé
společnosti.
Chápeme odkaz únorového výročí
tak, že nás zavazuje, aby Národní shromáždění
a vůbec všechny volené orgány lidu sehrály
v úsilí Komunistické strany o progresívní
rozvoj socialistické společnosti co nejaktivnější
úlohu v duchu usnesení prosincového a lednového
pléna ÚV KSČ. (Potlesk)
Předsednictvo Národního shromáždění
navrhuje tento pořad 19. schůze Národního
shromáždění:
1. Vládní návrh ústavního zákona
o doplnění článku 91 ústavy
a vládní návrh zákona o změnách
některých zákonů v souvislosti s úpravou
postavení Národního výboru města
Bratislavy
- Vládní návrh zákona o státním zkušebnictví
- Vládní návrh zákona, kterým se doplňuje zákon č. 122/1962 Sb., o státní zemědělské, potravinářské a obchodní inspekci
- Zpráva předsedy Národního shromáždění o vydaném opatření předsednictva Národního shromáždění
- Zpráva předsednictva Národního shromáždění o činnosti předsednictva a výborů Národního shromáždění za dobu od poslední schůze NS.
6. Doplňovací volba členů výborů
Národního shromáždění
7. Odpovědi na dotazy a interpelace poslanců.
Má někdo připomínky k navrženému
pořadu? (Nebyly.)
Kdo souhlasí s navrženým pořadem, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Děkuji. Národní shromáždění
schválilo pořad jednání schůze
Národního shromáždění.
Přistoupíme k prvnímu bodu pořadu,
kterým je
1. Vládní návrh ústavního
zákona o doplnění článku 91
ústavy a Vládní návrh zákona
o změnách některých zákonů
v souvislosti s úpravou postavení Národního
výboru města Bratislavy a společná
zpráva výboru ústavně právního,
výboru pro národní výbory a výboru
pro spotřební průmysl, služby, obchod
a spoje.
Odůvodnění k těmto vládním
návrhům přednese ministr vnitra s. Kudrna.
Ministr vnitra s. dr. Kudrna: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci, vláda republiky vám předkládá
k projednání a ke schválení návrh
ústavního zákona o doplnění
čl. 91 Ústavy a návrh zákona, kterým
se mění a doplňují některé
zákony v souvislosti s úpravou postavení
Národního výboru města Bratislavy.
Dovolte mi, abych úvodem k dnešnímu jednání
poukázal na hlavní zásady, z nichž vláda
spolu s předsednictvem Slovenské národní
rady vycházela při přípravě
zvláštní úpravy postavení, působnosti
a organizace národních výborů, působících
na území města Bratislavy.
Především pokládám za potřebné
zdůraznit, že předložené vládní
návrhy byly vypracovány v souladu s vytvořenými
podmínkami a zejména se zřetelem na skutečnost,
že město Bratislava je hlavním městem
Slovenska.
Zvláštní postavení města Bratislavy
jako hlavního města Slovenska vyplývá
zejména z toho, že v Bratislavě, která
je sídlem slovenských národních orgánů,
se soustřeďuje politický, administrativní,
kulturní, vědecký i hospodářský
život Slovenska.
Postavení hlavního města Slovenska a jeho
dynamický vzrůst přinášejí
s sebou celou řadu problémů, jejichž
řešení přerůstá rám
města i západoslovenského kraje. V důsledku
toho musí Národní výbor města
Bratislavy plnit i úkoly, které se dotýkají
na některých úsecích zájmů
celého Slovenska.
Povaha a význam těchto specifických úkolů
značně přesahuje náplň činnosti
národních výborů v ostatních
velkých městech republiky, přirozeně
s výjimkou hlavního města státu Prahy.
Po osvobození v r. 1945 zaznamenala Bratislava ve všech
směrech prudký rozvoj. Za historicky poměrně
krátké období vzrostl počet jejích
obyvatel ze 160 000 na téměř 290 000. V Bratislavě
mají své sídlo nejvyšší
slovenské stranické, státní a společenské
orgány. Je tu dále soustředěna převážná
část celoslovenských vědeckých
a kulturních institucí, jako je Slovenská
akademie věd, Slovenské národní divadlo,
Slovenská národní galerie, Slovenské
muzeum, vydavatelství, redakce časopisů a
jiné instituce, které svou činností
ovlivňují další rozvoj svébytné
národní slovenské kultury. V dohledné
době bude proto třeba např. urychleně
vyřešit výstavbu ústavů a zařízení
Slovenské akademie věd, nové budovy Slovenského
národního divadla a dalších zařízení
pro rozvoj Slovenska.
Na úseku školství je v Bratislavě v
současné době soustředěna velmi
široká síť vysokých a středních
odborných škol. Studuje tu např. asi 18 000
vysokoškoláků, což představuje
více jak polovinu československého počtu.