265 poslanců podle prezenční listiny.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
zahajuji přerušenou schůzi Národního
shromáždění.
Na dnešní schůzi se dodatečně
omlouvají poslanci a poslankyně Kulíčková,
Krutina, Vajda, Zíma, Novák, Málek, Vlasák,
Lomský, Kozelka, Mockovčiak, Hlína, Hron,
Faktorová, Vaculík a Bohuslav Kučera.
Poslanci Holáň, Manďák a Kotrba se přihlásili
k přednesení interpelací.
Dávám slovo posl. Holáňovi.
Posl. Holáň: Vážené Národní
shromáždění, soudruzi a soudružky
poslanci, v souvislosti s projednáváním státního
rozpočtu na rok 1968, plánu stavebnictví
a bytové výstavby jsme se ve výboru Národního
shromáždění pro investiční
výstavbu a stavebnictví zabývali znovu situací
v zásobování stavebními a kompletujícími
materiály. Mezi jiným výbor doporučil
zabezpečovat variantu, která byla zaměřena
na posílení tržních fondů se
zřetelem na lepší uspokojení potřeb
individuálních stavebníků. Přitom
jsme předpokládali, že v roce 1968 nedojde
v odvětví stavebnictví a ve stavebních
organizacích řízených národními
výbory ke zhoršení situace v zásobování
stavebninami.
V poslední době se setkávám v Jihomoravském
kraji, konkrétně v Brně a na Gottwaldovsku
- předpokládám, že je to i v jiných
krajích - s vážnými signalizacemi okresních
národních výborů, které upozorňují
na velmi neutěšenou situaci v oblasti materiálně
technického zásobování, která
vznikla v důsledku nedostatečných příslibů
dodávek na rok 1968, a to pro místní stavebnictví,
bytové hospodářství, stavební
údržbu podniků komunálních služeb
a pro akce "Z".
Přestože vládní vyhláška
100 z prosince 1966 o obchodní a podnikatelské činnosti
umožňuje odběratelům uzavření
hospodářských smluv na dodávky materiálu
s kteroukoliv obchodní organizací a v jakémkoliv
množství, je skutečnost opačná.
Dodavatelské organizace pro rok 1968 potvrdily přísliby
dodávek nejvýše v rozsahu příslibů
let minulých, které byly nedostatečné,
s tím, že celkové zdroje materiálu se
nezvýšily. Tyto organizace stanovily celokrajské
limity.
Na základě toho, že dodávky materiálů
pro bytovou výstavbu prováděnou svépomocí
byly v roce 1967 nedostatečné a bytová svépomocná
výstavba z tohoto důvodu vázla, stanovila
Státní plánovací komise a krajské
národní výbory pro rok 1968 závazné
limity dodávek 21 druhů materiálů.
Toto zvýšení závazných dodávek
pro svépomocnou bytovou výstavbu se neprojevilo
ve zvýšení dodávek celkem, ale snižují
se dodávky stavebním organizacím, podnikům
bytového hospodářství a ostatním
drobným spotřebitelům.
Vzniká vážná situace. Např. po
přednostním pokrytí potřeby dodávek
pro družstevní svépomocnou bytovou výstavbu
zbývá krytí pro ostatní úseky
řízené národními výbory
jihomoravského kraje ve srovnání se skutečnou
spotřebou roku 1967: jen 88 % krytí u dodávek
cementu, jen 80 % krytí u dodávek vápna,
jen
73 % krytí u dodávek osinkocementové krytiny,
jen 29 % krytí u dodávek keramických obkládaček
a keramických dlaždic, jen 73 % krytí u dodávek
kameninových kanalizačních trub.
U cihel je např. roční spotřeba u
okresního stavebního podniku v Gottwaldově
3100 tis. - 3500 tis. cihelných jednotek. Situace je však
taková, že v současné době je
pro 16 podniků místního stavebnictví
a akce "Z" v Jihomoravském kraji k dispozici
jen 9900 tis. cihelných jednotek. Připadá
mi to, jakoby na jednoho zedníka v kraji byla na den jedna
cihla.
Situace, která v letošním roce nastává
v zásobování organizací řízených
národními výbory v Jihomoravském kraji,
je natolik vážná, že považuji za
nutné interpelovat v této věci předsedu
Státní plánovací komise soudruha Černíka,
ministra vnitra soudruha Kudrnu a ministra stavebnictví
soudruha Takáče, aby podal společně
zprávu, jak je zásobování místního
stavebnictví pro letošní rok zajištěno
a zda nedojde k vážným poruchám z důvodu
nedostatečného zásobování stavebninami
a kompletujícími materiály. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Holáňovi, slovo má posl. Manďák.
Posl. Manďák: Vážené Národní
shromáždění, nejde o interpelaci, nýbrž
o stanovisko k odpovědi na interpelaci. Víte, o
jakou interpelaci se jedná a k čemu tato interpelace
směřovala. Byl jsem původně na rozpacích,
jak na neuváženou odpověď reagovat, zda
prostým odmítnutím nebo jinak. Pak jsem se
rozhodl ochladit atmosféru a v zájmu lepšího
pochopení ukázat věci ještě v
ostřejším světle.
Podstata interpelace, kterou jsem přednesl v r. 1964 a
znovu nastolil interpelací v prosinci 1967, je věcí
zásadní důležitosti. Hodlá-li
kdokoliv učinit pokus bagatelizovat tuto záležitost,
zúží-li ji na nicotný případ
jednotlivce nebo několika jednotlivců ohledně
jejich telefonů, podle mého soudu hrubě poškodí
autoritu nejvyšších státních orgánů.
Takové úsilí, jak o tom svědčí
obsah prosincové odpovědi na interpelaci o práci
spojů, už zde bylo vynaloženo se snahou skutečně
udivující, vtáhnout do administrativních
nedostatků, nedomyšleností a byrokratického
systému zavedeného v takovéto instituci,
jako jsou spoje, vhodným způsobem stranická
místa, vládu i NS.
Působí dojmem oslabené soudnosti nebo nečekaného
vyvedení z míry, snaží-li se generální
ředitel obrátit pracovníky spojů nesprávným
směrem. Tento pokus byl předvídán
a znovu ho s veškerou rozhodností odmítám.
Ten, kdo pracuje málo a špatně, ihned pochopí,
že ředitel Ústřední správy
pozvedl štít, a to nešťastně, na
ochranu špatné práce. Odpověď původního
znění představuje tedy dezorientaci a je
schopna vyvolat rozhořčení, jakoby poctivá
práce svědomitých lidí byla předmětem
nactiutrhání. Ukazuje se, že ředitel
Ústřední správy spojů opět
s čirou libovůlí pracoval, nakládal
s dokumentem NS a nesprávně svedl byrokratický
systém na lidi, kteří jsou jeho oběti.
Co má odpověď společného s tím,
že ukazuji ve své interpelaci adresně na vedoucí
činitele Ústřední správy a
tvrdím, že kořen závad je v systému
a režimu, který Ústřední správa
praktikuje od shora až dolů a jehož podstatu
tvoří krajní byrokratismus a bezohlednost
vůči občanům? Ředitel Ústřední
správy spojů v podstatě jen potvrdí,
že se stalo přesně to, čemu čelila
poslanecká interpelace, podpůrné hlasy poslanců
i výklad zpravodaje v roce 1964. Stalo se to, co odporuje
úmyslu zákonodárce - vykládat kupř.
znění § 3 zákona o spojích tak,
že spoje prostou změnou telefonního řádu
mohou kdykoli jednostranně měnit podmínky
uživatelům telekomunikačních služeb
bez ohledu, zda jde o řádný či mimořádný
stav v zemi.
Nemohu dobře posoudit některá tvrzení
ve vysvětlující zprávě ředitele.
Doufám však, že o jejich obsahu byl běžně
už předtím informován příslušný
výbor NS, pokud se v této otázce cítí
příslušným a nehodlá nahrazovat
vládu.
Chci však poznamenat, že pro záměry zákonodárce
nejsou rozhodující názory náměstka
ředitele spojů, nýbrž úsilí
o dosažení spravedlivých účelů.
Vycházím z předpokladu, že občan
a Správa telekomunikací jsou v jistých vztazích,
jsou svého druhu smluvními stranami. Proto libovůle
nespočívá v tom, že Správa spojů
novému žadateli kupř. nabídne napojení
na skupinový telefon nebo jiné řešení,
nebo dočasně jeho žádost odmítne;
libovůle však spočívá v tom,
provádí-li se svévolné změny
omezující práva a povinnosti, za kterých
určitý vzájemný vztah vznikl, a děje-li
se tak za cynického výsměšku některých
odpovědných pracovníků spojů.
Tento stav nelze zjednodušovat poukazy na předválečný
kapitalismus, na zostření třídního
boje po roce 1948, na nízký objem investic v letech
1953 -1958 apod. Je přinejmenším podivné
dovolávat se příkazu § 3 zákona
o telekomunikacích a dokonce § 224 občanského
zákona, který ukládá "poskytovat
služby občanům v mezích provozních
možností organizace". Nezbude, než aby se
vedení Ústřední správy spojů
- smířilo a to neodvolatelně - se skutečností,
že bude opravdu jen na vůli občana, zda může
být připojeného vedení použito
ještě pro jiné účastníky,
protože občan má proti administrativně
správní svévůli ještě
jedno nezadatelné právo odmítnout takovouto
kvalitu služeb stejně, jako nemusí koupit smradlavé
maso v řeznickém krámě.
Tolik k názoru Správy spojů, které
se tváří jako neviňátko, protože
nikoliv prý ona, ale zákony přikazují
libovůli a často svévůli.
Obdržel jsem opravdu desítky a desítky dopisů.
Poslala mi dopis kupř. jedna občanka z Prahy. Cituji
zde z jejího dopisu, z její stížnosti.
"Dne 4. června t. r. jsem obdržela od inkasního
střediska pošty v Praze 3 poukázku na zaplacení
obnosu 717 Kčs s udáním platby: vyúčtování
telefonu 1966. Podivila jsem se, poněvadž jsem žádné
vyúčtování záloh placených
v roce 1966 nedostala, v účtu telefonních
poplatků zaslaném mi krajskou správou spojů
za I. čtvrtletí 1967 bylo uvedeno, že nemám
nedoplatek.
Podala jsem tedy ihned proti tomuto postupu protest. Do 18. srpna
jsem marně čekala na vyřízení
mé stížnosti. Místo odpovědi
dostala jsem další poukázku na nedoplatek v
částce 210 Kčs za rok 1965. Připomínám,
že za rok 1965 byl mi poukázán již před
půldruhým rokem přeplatek 21 Kčs,
a proto nemohu pochopit, že mám nyní desateronásobný
nedoplatek.
Dne 19. srpna t. r. požádala jsem písemně
odbor resortní kontroly Ústřední správy
spojů o přešetření celého
případu.
Dne 14. listopadu obdržela jsem od inkasního střediska
pošty v Praze 3 dva doporučené dopisy s druhou
upomínkou na obnos 717 Kčs a 210 Kčs s tím,
že nebudou-li platby provedeny do 8 dnů, bude přistoupeno
k vypojení stanice. Přesto, že lhůta
končila 24. listopadu, byl mi telefon bez jakéhokoli
dalšího sdělení vypnut již 10.
listopadu, tedy 5 dní předtím, než jsem
dostala zmíněné dva dopisy."
To ovšem nejsou případy ojedinělé.
Nestvůrnost tohoto způsobu nespočívá
však v omylu či bezduchosti subalterního úředníka.
Musíme si totiž uvědomit, že některé
občanskoprávní věci, a to nejen podle
právního názoru Správy spojů,
jsou vyloučeny z pravomoci soudů, případně
jiných orgánů, že spojům je přiznáno
postavení soudce v oblasti, ve které jsou ve hře
obrovské peněžní částky
občanů, hospodářských i společenských
organizací. Správa spojů podle svého
výkladu § 21 zákona o telekomunikacích
usuzuje, že spoje mají výlučné
právo rozhodovat o pohledávkách vůči
občanům a organizacím, o stanovení
výše úhrad bez možnosti nápravy
mimo rámec spojové organizace a bez ohledu na materiální
pravdu.
Obdržel jsem opis podnětu ke stížnosti
pro porušování zákona organizacemi spojů,
v níž dr. J. Š., kandidát věd,
obviňuje spoje v Praze, že hromadně a protiprávně
zkrátily všechny účastníky telefonní
sítě v Praze o jednoměsíční
platby, že zkrátily občany a organizace o miliónové
částky. Uvádí v této stížnosti,
že občan proti vyúčtování,
které dostane až za jeden a půl roku, je úplně
bezmocný, protože spoje nejsou ochotny uznat reklamace
ani při zcela evidentních chybách. Reklamace,
stížnosti se vyřizují tiskopisem, který
jednak obsahuje nepravdy, jednak nemá formu rozhodnutí,
nýbrž vysvětlujícího dopisu.
Nikdo v naší zemi nemá právo věci
kontrolovat, ani soud ne. - Tolik stěžovatel.
Pokládám za trestuhodný a z hlediska upevňování
socialistické moci a socialistické demokracie za
škodlivý takový postup, který se snaží
rozdělovat občany a oslabit pozornost k zásadním
otázkám, protože apeluje na lhostejnost těch,
jichž se to momentálně netýká.
Byla doba, kdy se zdálo populární a účinnější
štvát občany proti těm, kteří
používali služebních vozidel podle platných
předpisů. Potom přišla doba, kdy se
nemotoristé stavěli proti motoristům, ti,
co nevlastnili automobily proti těm, "co na to měli",
ti, co nemají garáže proti těm, kteří
je náhodou mají; ti, co nejsou ještě
napojeni na telefonní síť proti těm,
co jsou zapojeni. To však je cesta k rozkolu a nikoliv k
porozumění, cesta k závisti a nikoliv k solidnímu
vztahu jednoho k druhému.
Ředitel ÚSS nevyvrací skutečnosti
zjištěné kontrolou dvou novinářů,
jak jsem se o tom zmínil ve své interpelaci. Zlé
je, že tyto příčiny zdrcujících
výsledků nevidí v celkovém systému,
ale v opožďování vlaků, v překládce
apod. Dopisy, které jsem obdržel od občanů
- dovolte, abych jim všem poděkoval za zájem
a podporu, kterou mně i NS poskytli - svým obsahem
upozorňují na takový stav věcí
v některých oblastech správy spojů,
že bude málo, seznámí-li se s ním
jen Národní shromáždění.
Pocházejí právě od pracovníků
spojů, od některých vedoucích poštovních
úřadů, kteří ukazují
na nesnesitelný a občany v hlavních službách
poškozující stav zaviněný věčnými
reorganizacemi, nabíráním nových činností,
pracovními postupy, okruhy, podle nichž např.
dopisy a jiné putují z pustého do prázdného,
než naleznou svého adresáta. Jsou tam i dopisy
popisující, jak se nakládalo s investičními
prostředky, kterých spoje dostávaly opravdu
poskrovnu.
K otázce inkasa: ve své interpelaci jsem neposuzoval,
zda určitý způsob placení za služby,
nájemné, elektřiny atd. je více či
méně progresivní. To ponechávám
na slovo vzatým odborníkům, kteří
ovšem za realizaci svých projektů musí
nést osobní odpovědnost, dostanou-li se do
konfliktu s lidmi, s vyššími, třeba politickými
zájmy společnosti. Prohlásil jsem, že
v případě sdruženého inkasa u
nás šlo o mystifikaci, že realizace tohoto způsobu
nebyla ani technicky, ani organizačně připravena,
že se nesnížil, naopak zvýšil počet
pracovníků při tomto úkolu, a že
nikdo nedal odpověď, zda tento způsob placení
je v souladu s občanským zákoníkem.
O ceně sdělení soudruha inž. Laiperta
a nesouladu s pravdou svědčí toto: Ředitel
Laipert ve své zprávě uvádí,
že počet pracovníků se snížil
v energetice o 900, v místním hospodářství
o 500 a naproti tomu se převzetím inkasa zvýšil
ve spojích počet pracovníků o 700,
takže celková úspora činí 700
osob. Avšak zpráva ÚKLK naproti tomu uvádí:
zavedením inkasa se předpokládala úspora
1857 pracovníků, z toho v r. 1965 1220 a v r. 1966
655. Ke dni projednávání zprávy byl
však stav takový, že nejen nedošlo k úspoře,
ale počet vzrostl o 100 - 150 osob. Obdobné údaje
jsou k dispozici na ministerstvu financí.
Dovoluji si rovněž poznamenat, že i po právní
stránce věci nevypadají tak, jak byly líčeny
v odpovědi ředitelem. Vždyť Nejvyšší
soud vydal 13. října 1967 stanovisko, v němž
se konstatuje: "Nemůže se tedy správa
spojů dovolávat příslušnosti
soudu podle paragrafu 87 občanského soudního
řádu k vymáhání pohledávek
vzniklých organizacemi poskytujícími služby
při plnění těchto úkolů
organizací." Tolik soud.
Nelze ignorovat obecné ustanovení občanského
zákona, podle něhož v občanskoprávních
vztazích mají účastníci rovné
postavení, a ustanovení o tom, že každý
je povinen počínat si tak, aby nedocházelo
k neoprávněnému majetkovému prospěchu
na úkor společnosti nebo jednotlivce.
Bude třeba provést autoritativní výklad
zákona o telekomunikacích a případně
připravit jeho novelizaci tak, aby zmocnění
dávaná některými předpisy se
nemohla měnit ve společenské nebezpečí.
Od 1. prosince 1967 uplynula krátká doba. Leccos
se v ní však změnilo. Měnil se v ní
také postupně postoj Ústřední
správy spojů. Doba vydala svědectví,
že nikoli mínění dotčených
jednotlivců, ale život, názory lidí,
veřejné mínění a s ním
i většina tisku daly pádnou odpověď
na otázku, oč vlastně jde. Bylo by nespravedlivé,
kdybych nekonstatoval, že v odstupu času vedení
ÚSS v čele s ústředním ředitelem
došly k poznání, že právě
úkony, které tvořily původní
a nejvlastnější náplň práce
pošt a telekomunikací, ustoupily zcela do pozadí.
Skutečností je, že se konečně
pochopilo, jak se nesmírně zhoršilo plnění
základních úkolů, to je včasné
a odpovědné doručování dopisů
obyčejných, doporučených i spěšných
balíků, peněžních zásilek,
telegramů, jak se v praxi nerespektovala práva občanů
včetně jejich ponižování a jak
živý poštovní organismus ve vztahu k občanům
degeneroval v bezduchou instituci vzdálenou zájmům
občanů i pracovníků pošt samotných.
Skutečností však také je, že právě
v tomto ohledu se rýsují nové možnosti
a skutečně existují předpoklady k
rychlé a účinné nápravě.
Tak jsem alespoň vyrozuměl z obsahu schůzí,
které jsme měli s ústředním
ředitelem v Olomouci a v Praze v měsíci lednu
a únoru t. r. Myslím dokonce, že generálního
ředitele trochu šokovalo, když na vlastní
zkušenosti se přesvědčil, že ne
každému tzv. odpovědnému pracovníku
jsou po chuti některá opatření, která
opravdu okamžitě učinil k ochraně oprávněných
nároků občanů - uživatelů
poštovních služeb.
Prostudoval jsem si i zprávu o operativních opatřeních
ke zlepšení úrovně práce a služeb
spojů, kterou ústřední ředitel
předložil jako informaci vládě. Vyznačují
se novým postojem a rád v nich nalézám
projev dobré vůle a snahy věci měnit
k lepšímu.
Jistě žádný rozumný člověk
nebude očekávat, že lze bez dodatečných
investic rozšířit telefonní síť
a současně ji modernizovat. To se týká
i nových sídlišť, která vesměs
trpí jednostranným řešením, protože
také původní představy mnohých
občanů byly jednostranné. Nemáš-li
ještě byt, nemyslíš přitom přednostně
na telefon apod. Jsou tedy poznamenány netrpělivostí,
bytovou naléhavostí, špatným odhadem
rozsahu pohotových prostředků, známými
problémy se stavební kapacitou, tempem a jakostí
prací a četnými jinými okolnostmi.