Pokud je hodnocen určitý výrobek strojírenského
charakteru, je zde možné na základě
zkoušeného výrobku určit také
parametry (měřitelné) výrobku a je
zde i záruka, že i další výrobky
uvedených parametrů dosáhnou, protože
jsou tyto výrazem určité konstrukční
dokonalosti.
Doporučovala bych u výrobků spotřebního
charakteru, které podléhají módě
nebo jsou pouze časově omezené ve výrobě
změnit způsob hodnocení takto:
Místo dlouhých zkoušek ve zkušebnách
vybavit Státní autorizované zkušebny
schopnými pracovníky, kteří budou
provádět kontrolu hotového zboží
připraveného k expedici a přímo na
místě určovat kvalitu zboží a
hodnotitelské komisi předkládat návrhy,
zda výrobek, který podnik expeduje, je vynikající
jakosti, nebo zda je výrobek podřadné jakosti.
Na základě tohoto hodnocení udělit
podniku prémii za dobrou jakost nebo pokutu za špatnou
jakost.
Jako přiklad uvedu: závod vyrábí svetry.
Kontrolující si odebere ve skladě hotových
výrobků 100 kusů svetrů první
jakosti, které jsou připravené k expedici
a provede na nich kontrolu, zda tyto odpovídají
svým zařazením první jakosti, dále
jaké jsou stálostí barev, celkové
vypracování, srážlivost a popřípadě
odebere vzorky na praktické zkoušky nošením.
Dále se přesvědčí, jaká
je věnována pozornost výrobě uvedeného
druhu a zda je zde záruka dobré jakosti. Může
se přesvědčit, zda byly provedeny zkoušky
praktickým nošením na závodě,
jakých výsledků bylo dosaženo a zda
na výrobku nebyly zjištěny nějaké
nedostatky, které závod neodstranil.
Na základě této prohlídky může
provést závěr o úrovní výrobku
a jeho kvalitě a vydat návrh na rozhodnutí.
Součástí tohoto rozhodnutí by mělo
být i to, zda bude závodu udělena pokuta
za špatnou jakost, nebo udělena odměna za dobrou
jakost. Mám za to, že zpráva o výsledku
hodnocení a rozhodnutí státní autorizované
zkušebny výrobním podnikům by měla
být podána nejpozději do 1 měsíce
a zároveň za dobrý výrobek přiznána
prémie anebo za špatný výrobek uložen
stanovený finanční postih. Nikoliv však
jako doposud, kdy výrobní podnik o příslušném
rozhodnutí obdrží zprávu často
až za 3 měsíce od doby provedení zkoušek
Státní autorizovanou zkušebnou. Předpokládá
to ovšem kvalifikované lidi, kteří budou
znát úroveň zboží doma i v zahraničí.
Tímto způsobem by bylo dosaženo daleko většího
tlaku na výrobce, než je tomu doposud, a odstranilo
by se zdlouhavé zkoušení ve zkušebnách,
které u módního nebo sezónního
zboží je naprosto nevyhovující.
Tyto mé připomínky by se měly promítnout
do prováděcích předpisů, poněvadž
se přímo netýkají právní
normy dnes schvalované, aby se v našem průmyslu
dosáhlo podstatného zvýšení jakosti.
Zároveň doporučuji, aby v rámci navrhovaného
zákona byly k povinnému zkoušení zařazeny
i u nás vyráběné pletací stroje,
zejména pak výrobky Západomoravských
strojíren v Třebíči. Jsem přesvědčena,
že navrhovaný zákon o státním
zkušebnictví bude účinně napomáhat
k tomu, aby výrobky v našich průmyslových
závodech dosahovaly stále lepší kvality
i vyšší technické úrovně,
a proto budu pro tento zákon hlasovat. Děkuji za
pozornost. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
soudružce Závacké. Promluví poslanec
Jiránek.
Posl. Jiránek: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, jistěže
význam a důležitost jakosti je pro náš
zahraniční obchod a pro spokojenost našich
občanů velmi veliký. Jakost výrobků
je v některých státech, jako např.
v Německé demokratické republice nebo v Anglii,
prohlašována ústy nejvyšších
představitelů za otázku prvořadé
existenční důležitosti.
Mám za to, že ani u nás se nejedná o
problém nový. Naopak, např. již před
15 lety, a to v roce 1953, bylo přijato vládní
usnesení o technologické kázni ve výrobě.
Od této doby byla přijata celá řada
opatření podobného charakteru.
V souladu s tehdejšími direktivními formami
řízení národního hospodářství
se tato opatření uplatňovala v práci
formou ministerských příkazů a výnosů
a jejich plnění bylo kontrolováno administrativními
metodami. Tato forma tlaku na zvyšování jakosti
výrobků se ukázala být neúčinnou.
V mnoha případech se jakost výrobků
i nadále snižovala, jelikož veškeré
stimuly působily ke zvyšování kvantity
produkce a ne ke zvyšování kvality. Cena kvalitního
výrobku se od ceny nekvalitního výrobku buď
nelišila vůbec, anebo v ojedinělých
případech velmi nepatrně.
Hodnocení jakosti výrobků bude mít
jistě i vážné ekonomické důsledky
pro výrobce. Tím se také musí stát
nezávislost a nestrannost zkušeben otázkou
prvořadé důležitosti. Státní
zkušebny se při hodnocení výrobků
nesmí v žádném případě
nechat ovlivnit stanoviskem výrobců nebo jejich
nadřízených orgánů, ale ani
ne stanoviskem hlavních odběratelů, například
vnitřního obchodu, který třeba v důsledku
velké poptávky a nedostatku zboží na
trhu by byl ochoten některé nedostatky výrobku
výrobci promíjet. l v takových případech
musí zkušebna svými zásahy chránit
občana, který je spotřebitelem výrobku.
Soudružky a soudruzi, dnes, kdy projednáváme
vládní návrh zákona o státním
zkušebnictví, si jistě všichni znovu oživujeme
v paměti řadu konkrétních připomínek,
které byly vzneseny poslanci při projednávání
čtvrtého pětiletého plánu.
Velmi konkrétní byly zvláště
připomínky k zahraničnímu obchodu.
Bylo vysvětleno, oč levněji oproti jiným
státům musíme prodávat naše výrobky,
které někdy neodpovídají svými
parametry a hlavně kvalitou výrobkům světové
úrovně. A to je jeden z velmi vážných
důvodů, proč je nutné jakosti výrobků,
které se u nás vyrobí jak pro zahraniční
obchod, tak i pro náš vnitřní trh, věnovat
daleko větší pozornost a péči,
nežli tomu bylo dosud.
Mám za to, že vládní návrh zákona
po schválení má a musí sehrát
v našem národním hospodářství
svoji velikou a významnou úlohu a budu pro jeho
schválení hlasovat. (Potlesk.).
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Jiránkovi. Seznam přihlášených
je vyčerpán. Přál by si ještě
někdo slovo? Nikdo. Prosím s. ministra Vlasáka,
aby reagoval na rozpravu.
S. ministr Vlasák: Soudružky a soudruzi poslanci,
všechny přednesené návrhy se prakticky
nedotýkaly věcného znění předloženého
návrhu zákona, nýbrž jednak prováděcích
předpisů nebo některých jiných
norem. Souhlasím s poslancem s. Klasem v tom, že je
nezbytné připravit změnu zákona o
normalizaci. My pracujeme již na nové normě,
protože dosavadní stav tvorby norem už skutečně
nepodporuje zvyšování technické úrovně
výrobků, protože vyhlašované normy
musí být prakticky odsouhlasovány s výrobními
závody. Proto musíme zákon o normalizaci
v nejbližší době změnit.
Pokud se týká úvahy soudruha Klase o tom,
aby současně s postihem ekonomickým při
nekvalitních výrobcích byly upravovány
maloobchodní ceny. Já jsem již ve svém
výkladu řekl, že státní zkušebny
budou hodnocené výrobky a svá stanoviska
předávat příslušným cenovým
orgánům. To tedy nevylučuje, aby v těch
případech, když se to ukáže jako
nezbytné, byly eventuálně upraveny maloobchodní
ceny tak, aby odrážely skutečnou užitnou
hodnotu výrobků.
K připomínkám poslankyně soudružky
Závacké. Soudružka doporučuje, aby výrobky
l. kategorie nebyly zařazovány do volných
cen, ale aby výrobním závodům, které
produkují výrobky I. kvality, byly poskytovány
prémie nebo odměny. l když také tento
návrh nesouvisí s předloženou zákonnou
normou, protože se dotýká vyhlášky
státní komise pro finance, ceny a mzdy, která
fixovala ekonomický dopad při hodnocení výrobků,
já osobně se domnívám, že takovýto
návrh by nesplnil zejména pro výrobní
podniky při produkování výrobků
l. kvality účel trvalého efektu, protože
jednorázová odměna by samozřejmě
působila jenom krátkou dobu a nikoliv, jestliže
dnes ceny řešíme hodnocením výrobku,
trvale. My ještě tento návrh prozkoumáme,
ale myslím, že by ztratilo hodně na účelnosti
takové opatření, v němž bychom
jednorázovými odměnami hodnotili vysokou
kvalitu výrobků.
Pokud se týká druhého návrhu problematiky,
konkrétně hodnocení textilních výrobků,
doporučuji, abychom tuto otázku s příslušnou
zkušebnou prozkoumali a soudružce potom předložili
naše stanovisko, protože se jedná o konkrétní
prováděcí opatření, které
musí vypracovat příslušná zkušebna
pro hodnocení výrobků textilního průmyslu.
Jinak bych prosil, aby účinnost návrhu zákona,
vzhledem k tomu, že projednávání se
poněkud opozdilo, byla posunuta oproti předloženému
návrhu na 1. dubna letošního roku. Děkuji.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. ministru Vlasákovi a prosím zpravodaje s. Zeithamla
o závěr.
Zprav. posl. Zeithaml: Soudružky a soudruzi poslanci!
Po provedené rozpravě a po odpovědi předsedy
ministra státní komise pro techniku dr. Vlasáka
doporučuji zasedání Národního
shromáždění, aby vládní
návrh zákona o státním zkušebnictví
byl přijat tak, jak jsem navrhl ve zpravodajské
zprávě podle společného stanoviska
výboru ústavně právního, výboru
průmyslového pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu, výboru pro spotřební
průmysl, služby, obchod a spoje a výboru pro
investiční výstavbu a stavebnictví.
Děkuji.
Předseda NS s. Laštovička: Zpravodaj
posl. Zeithaml shodně s ministrem dr. Vlasákem navrhuje
přijetí zákona o statním zkušebnictví
podle společné zprávy čtyř
výborů NS s účinností od 1.
dubna 1968.
Kdo tedy souhlasí s návrhem zákona o státním
zkušebnictví podle společné zprávy
výboru ústavně právního, průmyslového
pro hlavní výrobní odvětví
a dopravu, pro spotřební průmysl, služby,
obchod a spoje a pro investiční výstavbu
a stavebnictví s tím, že zákon nabude
účinnosti dnem 1. dubna 1968, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Národní shromáždění jednomyslně
schválilo zákon o státním zkušebnictví
s účinností od 1. dubna 1968 podle společné
zprávy uvedených čtyř výborů
NS.
Přerušuji nyní schůzi na dvacet minut.
Po přestávce se sejde neveřejná schůze
NS, na které mohou být kromě poslanců
přítomni president republiky a členové
vlády, z kanceláře NS vedoucí kanceláře
s. Kaigl, tajemníci s. Tichý, Kučera a Bydžovský
a stenografové.