Nepřednesený diskusní příspěvek.
Posl. Géryk:
Soudružky a soudruzi, chci se zastavit u té části
vládního prohlášení, která
se dotýká národních výborů.
Vláda v něm zaujímá stanovisko, že
se zaměří na další posílení
postavení národních výborů
a na vytváření podmínek pro jejich
činnost. Současně se na ně obrací,
aby se bezodkladně věnovaly svým úkolům,
zejména aby zpracovaly své volební programy
v duchu akčního programu KSČ.
Z vládního prohlášení vyplývá,
že vláda si je dobře vědoma toho, jak
mnoho bude záležet na aktivním a tvůrčím
přístupu národních výborů
jako zastupitelských orgánů lidu k realizaci
stanovených programových cílů a že
k tomu také přizpůsobí svoji praktickou
činnost. Jsem přesvědčen, že
vztahy k NV nelze zakládat přes ministerstvo vnitra
tak jako doposud, že bude potřebí vytvořit
jiné vazby - diferencované řízení
- větší docenění.
Je velmi správné, že vláda ve svém
prohlášení oceňuje práci NV v
období revoluce a socialistického budováni.
Je to správné zejména proto, že v práci
NV dnes existuje určité přechodné
období.
Vždyť za činností NV se skrývá
obětavá práce desetitisíců
poslanců MNV, MěNV, ONV a KNV. Nelze zastírat,
že vedle obětavé a poctivé práce
poslanců, ale i pracovníků, vedle jejich
podílu na výsledcích budování,
tedy vedle kladů, byly nebo jsou i určité
nedostatky. V každém případě
však je potřebí s rozhodností prohlásit,
že NV ve svém celku dobře plnily své
úkoly, a za tuto práci je potřebí
funkcionářům i pracovníkům
NV na dnešním zasedání NS poděkovat.
Nelze přehlédnout, že národní
výbory budou přistupovat k realizaci Akčního
programu KSČ a vládního prohlášení
prakticky v prodlouženém volebním období
s očekáváním změn jejich struktury
a organizace v souvislosti s novým státoprávním
uspořádáním - a také pod vlivem
ostré kritiky nahromaděných nedostatků
v našem životě, za které nesou pochopitelně
také svůj díl odpovědnosti. Zde bych
chtěl učinit jednu poznámku.
V zájmu rehabilitace desetitisíců poctivých
funkcionářů, zejména v místech,
by měly vzít na sebe i větší
podíl odpovědnosti za minulé chyby a nedostatky
vyšší orgány, včetně jednotlivých
ministerstev i vlády.
Postrádám větší díl sebekritiky.
Jsem přesvědčen, že národní
výbory ve svém celku aktivně podpoří
vládu v jejím úsilí a budou významným
činitelem v získávání podpory
a iniciativy občanů při uskutečňování
stanovených programových cílů.
Mám za to, že právě nyní po odstranění
všech zábran, které brzdily uplatnění
demokratických ústavních přincípů
v praktické činnosti národních výborů,
je nejvhodnější doba k tomu, aby se přešlo
od jejich deklarování k důslednému
uplatňování v každodenním životě.
Je to velmi vhodná doba k tomu, aby se národní
výbory odpoutaly od často jednostranného
zaměření na řešení hospodářských
a výrobních problémů a aby výrazně
vynikla jejich politická úloha při poznávání
skutečných zájmů a potřeb lidí,
formování jejich souladu s celospolečenskými
zájmy a při hledání optimálních
možností jejich uspokojování.
K tomu však je třeba, aby národní výbory
vycházely těmto zájmům a potřebám
vstříc, aby se jejich činnost odehrávala
před očima veřejnosti, aby výrazněji
vynikla úloha jejich plenárních zasedání
i jednotlivých poslanců. Při zvýšeně
samostatnosti v rozpočtovém hospodaření
a při rozvíjející se politické
aktivitě lidí mohou národní výbory
významně pomoci v řešení řady
problémů a úkolů, které pomohou
zlepšit život občanů.
Znamená to však daleko důsledněji než
dosud projednávat všechny úkoly přicházející
v úvahu k zařazení do volebních programů
v obcích a ve městech s občany, s kolektivy
pracujících na závodech i v družstvech,
s organizacemi druhých politických stran, společenskými
i zájmovými organizacemi a skupinami. Na úrovni
okresů to vyžaduje daleko citlivější
přístup k problémům a potřebám
jednotlivých obcí a měst, rozvíjet
účast místních a městských
národních výborů na řešení
problémů okresů a poskytovat jim účinnou
odbornou pomoc.
V národních výborech bude také třeba
připravit podmínky k tomu, aby v souladu s novou
zákonnou úpravou, řekl bych citlivě,
provedly rehabilitaci všude tam, kde v uplynulých
letech došlo k nezákonnostem při rozhodování
občanských záležitostí ve správním
řízení.
Jsem přesvědčen, že právě
aktivním přístupem k rozpracování
a realizaci akčního programu osvědčí
funkcionáři, poslanci i pracovníci národních
výborů své organizátorské schopnosti
i svou vůli uskutečňovat všechno to
nové, co přináší demokratizační
proces, že získají potřebnou autoritu
národním výborům i sobě a soustředí
kolem nich nejaktivnější občany.
Myslím také, že by vláda měla
národní výbory ujistit, že řešení
současných problémů národního
hospodářství nepůjde v žádném
případě na úkor národních
výborů a že zdroje pro jejich řešení
budou hledány především ve výrobě.
Jde o to, aby se uvažovaná úsporná opatření
neodrazila jen v oblasti národních výborů.
Mluvím o tom proto, že v minulosti se potřeby
v oblasti hospodářství řízeného
národními výbory odsunovaly vždycky
až na poslední místo. Národnímu
shromáždění došla v současné
době celá řada dopisů a rezolucí
národních výborů. Žádají
v nich změny v uspořádání okresů,
změny jejich sídel, rozdělení sloučených
obcí, změny v postavení městských
národních výborů, zrušení
krajů apod. Jde tu o otázky velmi závažné
nejen z hlediska současných dnů, ale zejména
z hlediska dlouhodobé koncepce vývoje osídlení
a územně správního členění
státu.
Chtěl bych proto podpořit stanovisko vlády
k těmto otázkám, tj. aby se až do celkového
uspořádání státoprávních
otázek změny ve struktuře a organizaci národních
výborů ani v územně administrativním
členění státu neprováděly.
Vycházím ze zkušenosti, které náš
výbor získal v současném volebním
období. Velmi důkladně jsme se zabývali
zkoumáním problematiky měst i územního
uspořádání obcí. Některé
závěry výboru a návrhy, týkající
se např. větší diferenciace pravomoci
a podřízenosti městských národních
výborů, nebylo možno uskutečnit proto,
že se v době, kdy byl vypracováván a
projednáván návrh zákona o národních
výborech, nechtělo přistupovat ke změnám
v ústavě. Hovořil o tom již i s. Vaverka.
Mám za to, že nyní v souvislosti s přípravou
nového státoprávního uspořádání
bude možno takovou diferenciaci mezi městy daleko
důsledněji provést.
Při zkoumání územního uspořádání
obci jsme velmi pečlivě studovali nejen naše
zkušenosti, ale i zkušenosti zahraniční
- ze socialistických i kapitalistických států.
Výsledky našeho zkoumání, které
jsme získali za účasti celé řady
předních odborníků, ukázaly,
že ve vývoji územního uspořádání
místních orgánů státní
moci a správy se výrazně prosazují,
zejména ve vyspělých průmyslových
státech, tendence ke koncentraci, tj. k vytváření
větších územních obvodů
pro místní orgány, takových, ve kterých
by mohly vykonávat celý rozsah své působnosti
s maximální samostatnosti a kvalitně a v
nichž by bylo možno vytvořit vhodné hospodářské,
právní, organizační i kádrové
předpoklady. Tyto otázky bude proto třeba
podrobit důkladnému zkoumání a připravit
přechod k novému státoprávnímu
uspořádání pečlivě a
plynule a vyvarovat se jakékoliv živelnosti. V drobení
není projev demokracie.
Náš výbor se bude na přípravě
nového státoprávního uspořádání
aktivně podílet v úzké spolupráci
s vědeckými institucemi, ústředními
a slovenskými orgány i národními výbory.
Chceme dosáhnout toho, aby zejména místní
a městské národní výbory vyšly
z tohoto procesu posíleny a vybaveny potřebnou působností
k řešení všech závažných
otázek rozvoje obcí a měst. Současně
chceme také důsledně napomáhat v dalším
prohlubování součinnosti mezi Národním
shromážděním a národními
výbory, zejména v zabezpečení účasti
národních výborů na přípravě
celé řady nových zákonných
úprav, které se budou významně dotýkat
národních výborů, jejich působnosti
a činnosti.