24. dubna - 3. května 1968

Nepřednesený diskusní příspěvek.

Posl. Růžička.

Společná interpelace poslanců hornické komise průmyslového výboru - Růžička, Monczka, Šindelář a Tříska.

Vážené Národní shromáždění!

Ve vládním prohlášení, které nám bylo předneseno, postrádám řešení důležitého problému, který vyplývá jako důsledek že strukturálních změn našeho průmyslu, zvláště pak při likvidaci hlubinných dolů.

Není tomu tak dlouho, kdy jsme ještě volali po pracovních silách do dolů, protože naše republika potřebovala uhlí. Dnes je situace jiná a musí být řešena do důsledku. Pracovníkům v dolech byly slibovány výhodné podmínky při jejich odchodu do starobního důchodu. Přísluší jim podle zákona č. 101/1964 Sb. o sociálním zabezpečení starobní důchod podle l. kategorie, avšak za podmínek odpracování nejméně 20 let v tomto způsobu zaměstnání. Další podmínka k nároku na důchod podle 1. kategorie je ta, že od skončení zaměstnání v tomto způsobu zaměstnání (v dolech) neuplynuly více než 2 roky. Tato podmínka byla ve vyhlášce č. 86 z minulého roku u některých pracovníků, kteří odcházejí z dolu pro jeho likvidaci, avšak s podmínkou, že předtím pracovník již splnil požadovaných 20 let práce v hornictví. Protože však v hornických závodech, které přicházejí v úvahu k likvidaci, pracuje mnoho horníků, kteří nesplňují podmínku 20 let práce v dolech, může dojít k jejich poškození v nárocích. Takový pracovník, který pracoval třeba po 19 let jako horník, má odejít v budoucnu do důchodu za stejných podmínek jako ten, který celý život vykonával jen lehkou práci.

Pro spravedlivé vyřešení těchto problémů doporučuji, aby zákon č. 101/1964 byl pozměněn v tom směru, že by se:

a) zrušila omezení pro II. a III. kategorii k nepřekročení stanovených hranic, tj. 1800 Kčs a 70 % , resp. 1600 Kčs a 60 %, a zůstal by tak v platnosti jediný strop, tj. 2200 Kčs a 90 %,

b) změnilo by se ustanovení o výpočtu průměrného měsíčního výdělku, a to ne za posledních 5 či 10 let, ale za pro pracovníka nejvýhodnějších 10 let souvislé činnosti jeho celoživotního pracovního zapojení. Případně přejít na fondový způsob a počítat s celoživotním průměrem výdělků,

c) změnilo ustanovení o výpočtu základu pro důchod v tom smyslu, že ne od částky 2000 Kčs, ale až od částky vyšší (např. 2500 Kčs) se brala v úvahu jedna třetina.

Své návrhy odůvodňuji takto: Dosavadní právní úprava důchodového zabezpečení vede že sociálních hledisek k tomu, že na některých dolech je umožňováno pracovníkovi, a je to spravedlivé, dotáhnout dobu zaměstnání v podzemí dolů na požadovaných 20 let, i když jeho činnost zde není již nezbytně nutná. Takový pracovník, kdyby měl zabezpečen odchod do důchodu s přiznáním alespoň alikvotního podílu za dobu odpracovanou v dolech, by rád přešel na pracovní úsek třeba i ve III. pracovní kategorii, ale tam, kde je práce pro společnost více žádoucí. Tak by přispěl k řešení nedostatku pracovních sil např. ve stavebnictví, v lesním hospodářství, ve službách a podobně. Měl by zaručeno, že nepůjde do důchodu s omezením stropu 1600 Kčs hrubých a 60 % z průměrného výdělku. Dále je zákon o důchodovém zabezpečení kritizován že strany dělníků, u nichž se průměrný výdělek v posledních 5 i 10 letech spíše snižuje. Je oprávněně uváděno, že zákon je v tomto směru výhodnější pro technické a hospodářské pracovníky. Tento problém by vyřešil předložený návrh na stanovení průměru výdělku pro základ výpočtu pro důchod že souvislých 10 let, pro pracovníky nejvýhodnějších, či z celoživotního průměru výdělku. K třetí části mého návrhu změn zákona uvádím důvod, že hranice 2000 Kčs, do které je přiznáván průměrný výdělek v plné částce a nad ní jen jednou třetinou, neodpovídá dnešnímu stavu a vývoji mezd. Pracovník, který má v pracovním poměru příjem např. 4000 Kčs - či více - má možnost získat starobní důchod čistých maximálně 1400 Kčs. Takový pracovník - za předpokladu, že jeho příjem je podložen významnou prací pro společnost, že tedy je placen podle zásluhy, zvykl si na určitý životní standard, jde do důchodu s částkou menší, než je polovina dosavadních příjmů. A to nepokládám za spravedlivé vůči osobám, které věnovaly společnosti nesporně víc než běžný pracovník a přitom šly do důchodu za stejných podmínek. Možnosti osobních důchodů nemohou vyřešit tuto problematiku do důsledku, protože se vztahují jen na některé osobnosti.

Ke svým návrhům na změnu zákona o sociálním zabezpečení předpokládám námitky v tom smyslu, že si úpravy vyžádají zvýšení nároků na státní rozpočet. K tomu uvádím, že skutečnost s uvolněním nemalého počtu pracovníků z dolů na pracoviště dnes potřebnější přinese velké úspory na mzdách za práce, které nejsou nezbytné, a naopak vytvoří se předpoklady pro lepší uspokojování potřeb společnosti účelnější prací přeřazených pracovníků. l když však vznikne zvýšený nárok na státní rozpočet - bude se s tím muset společnost vypořádat větším úsilím při tvorbě příjmové složky státního rozpočtu.

Předložené náměty jsem diskutoval na řadě pracovišť s odborářskými funkcionáři a s uvedenými náměty byl vyslovován souhlas jako s dnes potřebnými opatřeními.

K předloženému návrhu se připojují souhlasně soudruzi poslanci Národního shromáždění.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP