Předseda NS s. Smrkovský: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté, konstatuji, že do této chvíle
je zapsána účast 185 poslanců, tudíž
jsme schopni jednání.
Zahajuji přerušenou schůzi Národního
shromáždění a sděluji, že
na dnešní den se dále omluvili tito poslanci
Národního shromáždění:
Cyprich, Šorm, Zeithammel, Karhan, Indra, Němec, Kapek
a Mjartan a na odpoledne posl. Penc.
Soudružky a soudruzi poslanci, společná schůze
výboru pro plán a rozpočet, výboru
průmyslového pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu a výboru pro investiční
výstavbu a stavebnictví, která se sešla
včera večer k projednání vládního
návrhu zákona o změnách v organizaci
a působnosti některých ústředních
orgánů, byla ukončena v pozdních večerních
hodinách.
Před hlasováním se však zjistilo, že
žádný výbor není pro nedostatečnou
účast poslanců schopen usnášení.
Přítomnými poslanci byl proto přijat
závěr, že plénu doporučí
tento návrh zákona ústavně právní
výbor NS.
Zpráva ústavně právního výboru
NS a zpráva zpravodaje posl. dr. Hrabala se v této
chvíli upravuje, aby byla v souladu s výsledky včerejšího
jednání. Proto budeme pokračovat nyní
v rozpravě k vládnímu prohlášení.
Vládní návrh zákona o změnách
v organizaci a působnosti některých ústředních
orgánů projednáme po polední přestávce.
Kdo souhlasí s navrženým pořadem? Prosím
o hlasování. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Děkuji.
Zahajujeme diskusi. První je přihlášen
posl. Petrásek, po něm poslanec Gemrot.
Posl. Petrásek: Vážené Národní
shromáždění, víme, že úspěšně
zahájený demokratizační proces v našem
veřejném životě se musí odrazit
co nejdříve v konkrétních opatřeních,
která by vedla k intenzivnímu ekonomickému
rozvoji národního hospodářství,
protože jedině tak zabezpečíme řešení
problémů, které se nám nakupily v
celé oblasti životní úrovně našich
pracujících. Naši lidé očekávají,
že nová vláda, poučena z minulých
chyb, zajistí zásadní zvrat ve vývoji
našeho národního hospodářství.
Jsem přesvědčen, že vláda v tomto
složení k tomu má všechny předpoklady,
i když to bude mnohdy velmi obtížné. Vytvoření
rovnováhy v národním hospodářství
se neobejde bez zásadních strukturálních
změn, o nichž již téměř
deset let hovoříme, ale které se nám
výrazněji dosud nepodařilo uskutečnit.
Situace nasvědčuje tomu, že takzvaný
extenzívní rozvoj národního hospodářství
pokračuje. Nerozvíjejí se dosavadní
tržní vztahy a železná koncepce, byť
i slovy odsouzena, má dosud v této pětiletce
značné pozice. Ani dosavadní úvahy
o rozvoji páté pětiletky nesignalizují
radikální změnu.
Preference ocelové koncepce na úkor spotřebního
průmyslu se ve všech těchto negativních
jevech objevuje v těch okresech, kde spotřební
průmysl převládá, a mezi ně
patří i jablonecký okres, za nějž
jsem poslancem, především. Tam možno říci,
že diskriminace spotřebního průmyslu
se projevuje v celém průřezu okresu. Úbytek
lidí v okrese, protože nebyla bytová výstavba.
Jestliže počet postavených bytů z celkového
bytového fondu činil v celé republice v letech
1946 až 1961 skoro 20 %, v našem Severočeském
kraji již jenom 9,7 %, ovšem v našem okrese již
pouhých 4,5 %. Je také nepochopitelné, že
v Jablonci - městě bižutérie, kam přijíždějí
lidé z celého světa uzavírat obchody,
není hotel, který by alespoň trochu odpovídal
daným potřebám.
Všechny tyto nedostatky v rámci okresu se objevují
plně v druhé etapě přípravy
voleb, kde všichni funkcionáři byli kritizováni
za doslova havarijní stav všeho toho, co za léta
nemohlo být řešeno a co už odkládat
nelze. Jsou kladeny otázky, jak dál.
Co je třeba udělat, abychom znovu zanedlouho nestáli
před občany jako lidé, kteří
nemohou řešit tak oprávněné potřeby.
Jsem hluboce přesvědčen, že žádné
odložení voleb, žádná dílčí
úprava zákona o národních výborech,
věc nevyřeší, jestliže pro nové
národní výbory nebudou vytvořeny kromě
politických, organizačních a právních
opatření především hospodářské
podmínky k jejich činnosti, zabezpečení
těch potřeb, které občané takto
otevřeně ve druhé etapě požadovali
a opakovali.
Stav, kdy patříme mezi země s nejvyšší
výrobou oceli na jednoho obyvatele (bez vlastní
surovinové základny, ale přitom nám
chybí moderní technika se světovými
parametry, je víc než nepřirozený. Nedostávají
se nám ani devizy na nákup moderní techniky,
ačkoliv by je mělo rozvinuté strojírenství
směnou za vyvážené stroje v rámci
mezinárodní dělby práce zajišťovat.
Proto je i produktivita práce a rentabilita výroby
na nízké úrovni, přičemž
intenzita práce dosahuje v některých oborech
a povoláních, a to zvláště ve
spotřebním průmyslu, mnohdy neúnosných
rozměrů.
V minulosti prováděná rozsáhlá
preference výroby výrobních prostředků
nepřinesla tedy společnosti takový užitek,
jaký se očekával. To má vážné
důsledky pro celé národní hospodářství.
Na jedné straně jen těžko soutěžíme
s našimi konkurenty na světových trzích,
neboť naše výroba je drahá a sebevětší
uvědomělost, zručnost a odborná kvalifikace
našich dělníků, techniků a ekonomů
nemůže nahradit to, co ztrácíme tím,
že vyrábíme na zastaralém, neproduktivním
a poruchovém zařízení v podmínkách,
které nelze označit ani v nejmenším
za socialistické. Na druhé straně trvá
i na vnitřním trhu značná napjatost
v krytí potřeb obyvatelstva.
V pracovních prostředcích byla situace taková,
že ve spotřebním průmyslu prakticky
do roku 1965 nevystačovaly investice ani na prostou obnovu
stávajících kapacit. To vedlo k tomu, že
např. k 31. 12. 1966 činilo opotřebení
strojních základních fondů v tomto
průmyslu 72,8 %. V důsledku toho se v posledních
desetiletích zhoršuje pracnost ve všech odvětvích
spotřebního průmyslu ve srovnání
s celosvětovým průměrem.
Jestliže v roce 1955 byla pracnost naší výroby
proti průměru vyšší o 40-107 %,
je v roce 1965 vyšší již o 64-121 %.
Spotřební průmysl je hůř vybavován
strojním zařízením a přitom
měl vždy v minulosti povinnost zvyšovat produktivitu
své práce ve značném rozsahu. Proto
také zde došlo k zvyšování intenzity
práce v mnoha oborech. A o tom, že byl rozvoj těžkého
průmyslu zabezpečován na úkor výroby
spotřebních předmětů, svědčí
skutečnost, že vybavenost dělníků
stroji a zařízením rostla v celém
průmyslu podstatně rychleji než ve spotřebním
průmyslu, aniž by to mělo významný
vliv na růst produktivity práce. Např. za
10 let od roku 1955 vzrostla vybavenost dělníků
strojním zařízením v průměru
celého čs. průmyslu o 85 %, přičemž
produktivita práce vzrostla o 60 %. Ve spotřebním
průmyslu ve stejném období vzrostla vybavenost
jen o 5 %, avšak produktivita práce o 39 %.
Všechny tyto skutečnosti potvrzují, že
minulý vývoj národního hospodářství
lze právem označovat za neefektivní, neboť
byl velmi náročný na investice, nezabezpečil
technickou revoluci a na druhé straně vedl ve výrobě
spotřebních předmětů k nežádoucí
intenzifikaci práce a k vysoké pracnosti výroby.
Jeho důsledkem pro spotřební průmysl
je, že pracuje nerentabilně a ve srovnání
se světem neekonomicky.
Tak např. výroba bavlněných přízí
váže téměř dvakrát více
lidí, než by jich bylo zapotřebí, kdyby
technické vybavení bylo na světové
úrovni. Přednostní rozvoj odvětví
založených na výrobě kovů vyvolal
určitý samopohyb uvnitř této osy,
takže se nemohlo dostávat prostředků
ani na rozvoj výroby pracovních předmětů,
surovin a materiálů v odvětvích, která
vybavují výrobu spotřebních předmětů.
Opozdil se průzkum, těžba a úprava surovin
určených pro sklářský a keramický
průmysl. Přitom jde o suroviny pro odvětví,
která hrají velmi významnou roli v našem
zahraničním obchodě, neboť patří
mezi ta, která produkují v zahraničí
devizy s největší efektivností a s nejmenším
nárokem na dovážené suroviny.
V této souvislosti bych chtěl poukázat na
potíže vývozu při paušálním
uplatňování ekonomických opatření
tak, jak se při praktickém provádění
projevují.
Obor Průmyslu jablonecké bižutérie patří
svým zaměřením k nosným vývozním
oborům. Z celkového vývozu je určeno
70 % na kapitalistické státy s podílem do
oblasti volných měn 85-90 %. Vysoký podíl
vývozu, zejména pak vývozu do oblasti volných
měn, působí nepříznivě
na důchodovou situaci jednotlivých národních
podniků, protože všechny ekonomické nástroje
jsou uplatňovány paušálně bez
ohledu na podíl vývozu do oblasti volných
měn, na časovou devizovou návratnost, bez
přihlédnutí k podílu devizové
závislosti, bez přihlédnutí k výši
diskriminačních cel, stabilizačních
odvodů atd. Tak např. podíl našeho vývozu
do USA činí více než 20 % z celkových
dodávek, přitom podíl tohoto oboru na celkovém
vývozu do USA se pohybuje kolem 14 % z celkového
vývozu ČSSR do této oblasti.
Cla na dodávky tohoto oboru do USA jsou v současné
době dvojnásobná a každým rokem
se diference bude zvyšovat až na čtyřnásobek
cla konkurence. V současnosti jsou kupříkladu
cla na broušené sklo o 37 % a u ověsů
o 38,4 % vyšší, než kolik postihuje konkurenci.
Podíl přímé devizové závislosti
se pohybuje kolem 3 %.
Z tohoto důvodu jakékoliv zvyšování
objemu vývozu do této oblasti, a jedná se
o trh potenciální, je zcela nezajímavé
a měla by být vyvíjena snaha k potlačování
tohoto trhu. Takováto ekonomická politika jistě
není účelná a rozumná, uvážíme-li,
že všechny kapitalistické státy naopak
poskytují vyvážejícím podnikům
celou řadu různých výhod, přes
daňové úlevy, úvěrové
záruky, až po investiční subvence.
Navíc je spotřební průmysl i v oblasti
vývozu tam, kde je odkázán skutečně
jen na rukodělnou práci, postihován stabilizačními
odvody, stejně jako podnik, který vyrábí
jen pro tuzemsko a který tyto odvody prakticky utopí
v cenách, což podniky vyrábějící
pro vývoz v úrovni konkurenčních cen
učinit nemohou. S tím pak souvisí i ten fakt,
že při nízkých materiálových
nákladech a naopak vysokém podílu mezd nesou
podniky spotřebního průmyslu a zvláště
sklářský a bižuterní průmysl,
kde je tato skutečnost nejvýraznější,
i maximální podíl odvodu z hrubého
důchodu v absolutním a hodnotovém vyjádření.
A to nechci ani nijak zvlášť vypichovat nediferencovaný
a zcela neobchodnický přístup Státní
banky v otázkách financování zásob,
který u zboží pro vývoz vzhledem k výkyvům
módy a konjunktury musí být do budoucna podstatně
pružnější a nemůže uplatňovat
stejná kritéria jako u zboží pro vnitřní
trh.
Nezmění-li se tedy podmínky velmi rychle
a radikálně ve prospěch spotřebního
průmyslu a především ve prospěch
vývozu, jestliže je potřebný především
do oblasti volných měn, zůstane reálnou
skutečností, že za krátký čas
už bude zcela pozdě a že se na vyspělých
kapitalistických trzích staneme jen outsidery, kteří
se budou muset spokojit jen s okrajovými oblastmi a podstatně
méně výhodnými cenami.
Nejvěrněji dokazuje obtížnost vývozu
zjištění ÚKLK na základě
prověrek v některých podnicích - že
obtížnost vývozu je odrazem ekonomického
dopadu světových cen na trzích kapitalistických
států. Zmíněná prověrka
prokázala, že se vytvořila taková praxe,
že podniky volí následující pořadí
realizace své výroby. Jestliže už musí
vyvážet, tak především do zemí
socialistického tábora, potom tuzemský trh
a v poslední řadě na základě
direktivního úkolu vývozu teprve vývoz
do kapitalistických států.
Obdobně by bylo možno uvést i příklad
zaostávání dřevozpracujícího
průmyslu, který je rovněž založen
na využívání a zhodnocování
domácí suroviny, které navíc při
rozumné těžbě neubývá
a představuje tedy trvale se doplňující
zásobu. Lze říci, že se dnes plýtvá
dřevní hmotou především proto,
že rozvoj dřevozpracujícího průmyslu,
ať již našeho nebo chemického, je naprosto
nedostatečný. V důsledku toho odborníci
odhadují, že národní hospodářství
ročně přichází o 3-4 mil. plnometrů
dřevní hmoty tím, že dosud nedokážeme
dobře zužitkovat odpady, ale také ostatní
druhy užitkového dřeva. Výroba aglomerovaných
desek i chemické zpracování dřevní
hmoty se totiž u nás opožďuje podstatně
za vývojem ve světě.
K vážnému zaostávání došlo
také v procesu chemizace výroby. Chybějí
syntetická vlákna, plastické hmoty, novodobá
obalová technika atd. Např. jenom spotřeba
plastických hmot je v NSR třikrát větší
než u nás, ve Francii a v Japonsku o 50 % větší.
Přitom se dosud nedoceňuje úloha spotřebního
průmyslu jako vývozce a producenta deviz k vyrovnávání
potíží v platební bilanci, které
se pro dosavadní železnou koncepci neustále
prohlubují. Tak např. v roce 1966 byl vývoz
a dovoz strojírenských výrobků v oblasti
volných měn pasivní částkou
840 mil. Kčs obchodní parity, zatímco vývoz
a dovoz spotřebního zboží v této
oblasti byl aktívní téměř o
700 mil. Kčs obchodní parity.
Zatímco ceny strojírenských výrobků
a válcovaného materiálu klesly v období
1959-1964 na trzích EHS o 5-30 %, stouply na těchto
trzích ceny výrobků lehkého průmyslu
o 10-20 %.
I na tomto příkladu je vidět, jaký
vliv mohou mít strukturální změny
na efektivnost zahraničního obchodu. Tím
bych nechtěl říci, že výroba
a vývoz výrobních prostředků
je obecně neefektivní - naopak jsou obory i v této
oblasti, které je třeba rozvíjet, a proto
i pro oblast výroby výrobních prostředků
platí, že je potřeba zajišťovat strukturální
změny zabezpečující vyšší
efektivnost a tím vyšší přínosy
pro naše hospodářství.
Potřeba výrobků spotřebního
průmyslu jak pro vnitřní, tak i zahraniční
trh byla v minulosti v plánech soustavně podceňována.
Ve směrnici 4. pětiletky z roku 1946 byl vyjádřen
růst vývozu v roce 1970 proti roku 1965 celkem o
26,7 % při růstu výroby zboží
o 15,6 %. Dnes je situace taková, že vývoz
vzroste o 38 % při růstu výroby o 30 %. V
letech 1966-1970 tak bude vyvezeno do kapitalistických
států zhruba o 1,7 mid Kčs obchodní
parity a do zemí socialistického tábora zhruba
o 1,9 mld Kčs obchodní parity více, než
uvažovala směrnice z roku 1965. A tak tedy od roku
1956 do roku 1970, tj. za 15 let, má vývoz spotřebního
průmyslu vzrůst 4,4krát, zatímco výroba
zboží pouze 2,3krát.
Možno říci, že k podcenění
úlohy spotřebního průmyslu došlo
i u dodávek pro tržní fondy a pro ostatní
tuzemské mimotržní odběratele. Tak např.
se ve směrnici z roku 1965 počítalo se vzrůstem
dodávek pro tržní fondy do roku 1970 pouze
o 12,5 %, zatímco skutečnost se bude pohybovat kolem
27 % - a přitom nelze říci, že poptávka
bude uspokojena, zejména při opatřeních,
která vedou k růstu nominálních mezd.
Toto podceňování mělo a má
v plánech pro spotřební průmysl další
nepříznivé důsledky. Výrobní
základna není plánovitě kapacitně
připravena na takový růst požadavků
a výroby. Dochází k nutnosti vyvážet
zejména do kapitalistických států
za každou cenu, tedy i nevýhodných druhů
výroby.
Uvedl jsem jen ty základní problémy spotřebního
průmyslu, jak vysvítají z analýz minulého
vývoje. Nyní jde o to, aby nová vláda
našla pro spotřební průmysl ještě
do konce této 4. pětiletky a zejména při
přípravě 5. pětiletky především
více porozumění a řešila problematiku
jeho rozvoje plánovitě a přitom komplexně
vytvářením podmínek především
v dodavatelské sféře. Toho lze podle mého
názoru dosáhnout, když zabezpečíme
změnami v mikrostruktuře hutního a strojírenského
průmyslu, aby strojírenský průmysl
byl schopen vybavovat ostatní odvětví nejmodernější
technikou a vyvážet své výrobky efektivně
na trhy vyspělých kapitalistických států.
Tím by se vytvořily prostředky na urychlení
rekonstrukce, výstavby i modernizace výroby spotřebních
předmětů i na urychlení procesu chemizace.
Jinými slovy - jak říká vládní
prohlášení - dříve preferovaná
odvětví by měla nyní postupně
splácet svůj dluh vůči naší
společnosti a těchto splátek by mělo
být použito pro rozvoj ostatních odvětví
tak, jak to národní hospodářství
potřebuje.
Bylo by však chybou, kdybychom chtěli jednu preferenci
nahradit preferencí druhou. Domnívám se,
že rozvoj jednotlivých odvětví musí
probíhat v naprostém souladu a že proto ani
dnes nelze říci, že by se např. měla,
tak jak tomu bylo v minulosti u nás, zastavit obnova výrobního
zařízení v těžkém strojírenství,
metalurgii a ostatních odvětvích. Pozornost
celé společnosti by se však měla především
zaměřit směrem k urychlení chemizace
a k rozvoji výroby spotřebního zboží.
Provést modernizaci a rekonstrukci spotřebního
průmyslu nebude lehké a bude náročné
na investice, protože bude nutné napravovat chyby
minulosti, v niž bylo málo pochopení pro rozvoj
výroby spotřebního zboží. Vysoké
opotřebení základních prostředků
samo o sobě signalizuje, že bude třeba vyměnit
většinu výrobního zařízení,
a to nebude levné. Rozsah modernizace je tak veliký,
že nelze očekávat nápravu ani během
několika příštích let.