Je řada problémů, na jejichž vyřešení
není třeba žádných finančních
prostředků. Bude však třeba novelizovat
a v některých případech zcela zrušit
nesmyslné směrnice. Říká se,
že podniky jsou bohaté a stát je chudý.
Vydávali jsme různá nařízení,
hlídali všechno a všechny z obav, aby někdo
nezbohatl, přičemž jsme zapomněli hlídat
právě to nejdůležitější.
V této souvislosti mám na mysli vdovské důchody,
o čemž hovořil již s. Toman. Stal se nám
v závodě takový případ, že
zaměstnaná žena, vdova, matka dvou dětí,
za dobrou práci obdržela odměnu. Protože
se odměny započítávají do průměrných
výdělků, došlo k překročení
hranice výdělku, a tudíž o poskytnutou
odměnu za dobrou práci na druhé straně
byl této ženě krácen důchod.
Myslím, že to stojí za zamyšlení,
a to proto, mluví-li se o odměnách a dostane-li
ji kterákoli pracující žena, podléhá
tato odměna patřičnému zdanění
a je všechno v pořádku. Dostane-li však
stejnou odměnu žena-vdova a došlo-li k překročení
hranice výdělku, je důchod patřičně
krácen. Je pochopitelně mnoho dalších
vážných problémů pracujících
žen, které bude nutno postupně řešit.
Je to diskriminace žen v platových otázkách,
kdy je - možno říci - porušována
socialistická zásada: za stejnou práci stejná
mzda. Odvětví, ve kterých pracují
převážně ženy, mají mzdy
pod celostátním průměrem. Statistická
ročenka 1967 uvedla zajímavá fakta o výdělcích.
Podle ní mzdy 800-1.000 korun dosahuje přes 140
000 pracovníků, z toho bylo 124 854 žen. Podobně
je tomu s výdělky 1000 až 1200 korun, avšak
poměr u příjmů od 1800 Kčs
výše je zcela opačný.
Konečně je možno uvést potíže
se zákazem nočních směn pro ženy.
Mnozí vedoucí hospodářští
pracovníci označují za hlavní problém
získat za ženu náhradu, a to proto, že
za plat, za který pracovaly a pracují ženy,
nebudou na těch místech pracovat muži. To je
dostatečným dokladem, že zde není vše
v pořádku. Za této situace dochází
mnohde k tomu, že je uplatňována všelijaká
praxe směřující k tomu, aby muži
na dřívějších pracovištích
žen byli zvýhodněni vyššími
platy.
Jak daleko zasahují různá opatření
do života žen, potvrzuje i to, že ženy před
vstupem do zaměstnání se musí podrobit
lékařské prohlídce, zda nejsou těhotné.
Stav těhotenství stává se v mnohých
případech rozhodujícím pro přijetí
ženy do zaměstnání. Jak je možné,
že v socialistickém státě může
existovat takové opatření, kdy těhotenství
a budoucí mateřství ztěžuje možnost
zařadit se do pracovního procesu? Není možné
ve všem spatřovat spekulační důvody.
Vzdyť takto jsou postihovány i ženy, které
jsou nuceny změnit zaměstnání z důvodu
přestěhování apod.
Chtěla bych se ještě zmínit o zkracování
pracovní doby. Dnes je mnoho odvětví, ve
kterých pracující muži mají pětidenní
pracovní týden se 40hodinovou pracovní dobou,
zatímco v závodech, kde pracují ženy,
je pracovní doba 44 a 43 hodiny. Přitom jediné,
jak můžeme ženám pomáhat při
plnění všech úkolů, které
mají, je zkracování pracovní doby.
Proto se plně stavíme za požadavek ÚVOS
zavést ve dvousměnných provozech pětidenní
pracovní týden se 40 hodinami práce. Celých
20 let jsme hovořili o tom, že socialistická
společnost má ulehčovat ženám
práci, ale co jsme jim dali: nejvyšší
směnnost, vysokou intenzitu práce a nejnižší
mzdy. Nebojím se říci, že kdyby na místech
žen pracovali muži, situace by byla docela jiná.
Žádáme vládu, aby mnohem energičtěji
a rozhodněji řešila budování
služeb, které na mnoha místech jsou limitujícím
činitelem, který brzdí rovnoprávnost
žen.
ÚV ČSŽ různými průzkumy
např. zjistil, že žena ztratí průměrně
denně při nákupu až půldruhé
hodiny času. Říká se, že máme
na jednoho pracovníka v obchodě největší
produktivitu práce na světě, ale že
tím ztrácíme milióny hodin, které
tráví ženy při nákupech ve frontách,
zatímco by se měly věnovat výchově
dětí, sebevzdělání nebo kultuře,
to je jistě velmi krátkozraká politika.
Ministerstvo vnitřního obchodu by urychleně
mělo vypracovat koncepci řešení této
situace a zavádět nové formy prodeje a využít
i zahraničních zkušeností.
Soudružky a soudruzi, dosavadní znalosti a zkušenosti
nasvědčují tomu, že pro řešení
ženské otázky je nutné vypracovat dlouhodobou
koncepci v podmínkách socialistické společnosti.
Poukázala jsem jen na některé těžkosti
a nespravedlivosti, které dopadají na ženy,
zejména zaměstnané matky, v naší
společnosti. Všechny obtíže jistě
nelze řešit okamžitě, neboť jsou
podmíněny současnou ekonomickou situací
v naší zemi. Avšak závažnost konfliktního
postavení ženy v socialistické společnosti,
které bylo po řadu let zanedbáváno,
nás musí nabádat k tomu, co nejrychleji hledat
cesty k nápravě. Za prvořadý úkol
povazuji vyjasnění a vypracování koncepce
zaměstnaných žen v nové ekonomické
soustavě, komplexně řešit otázku
rodiny a zaměstnanosti žen.
Předseda vlády ve svém prohlášení
přislíbil, že ke všem připravovaným
opatřením, která se mohou dotknout zájmů
pracujících žen a matek, bude si vláda
vyžadovat stanoviska ČSZ. Bude nutno, aby i Národní
shromáždění při zpracovávání
návrhů zákonných opatření
týkajících se života žen a rodin
úzce spolupracovalo a vyžadovalo si stanoviska Čs.
svazu žen. Je také potřebí, aby uceleně
celostátně se sledovala problematika žen. Domnívám
se, že nové ministerstvo práce a sociálních
věcí by se mělo stát tím místem,
které bude sledovat tyto otázky, provádět
jejich rozbor a navrhovat řešení. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda NS s. Smrkovský: Děkuji poslankyni
Holatové. Promluví posl. Karhan a podle hodin se
ukazuje, že to bude poslední diskutující,
vzhledem k tomu, že budou zasedat výbory, jak bylo
schváleno. Prosím soudruha Karhana.
Posl. Karhan: Vážení Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, k programovému prohlášení
vlády nemám podstatných připomínek,
naopak se připojuji k těm, co se stavějí
za splnění jak akčního programu KSČ,
tak progresívního prohlášení
vlády ČSSR, a hodnotím jej jako velmi dobrý
a obsahem výstižný. Chci jen důrazně
podtrhnout tu část programového prohlášení,
která hovoří o neodůvodněném
ochranářství neefektivních podniků
na úkor těch, kteří vyrábějí
dobře a vyrábějí s omezenými
výrobními prostředky. Jistě je nutno
zde vidět, že je důležité větší
měrou než dosud prosadit potřeby zemědělství
a potravinářského průmyslu. Stavím
se rovněž za rozšíření bytové
výstavby, a to jak družstevní, tak individuální.
Nedostatek bytů a nutnost jeho řešení
je jeden z hlavních politických úkolů.
I rozhodnutí vlády z roku 1966 pro zemědělství
postavit 70 000 bytů bylo naprosto správné.
Hodnotíme-li, jak je toto usnesení plněno
za dva roky, nelze říci, že můžeme
být s tímto plněním spokojeni. Materiálově
je tato výstavba velmi nedostatečně zajišťována.
Jen příklad z mého okresu, z okresu Přerov,
ukazuje, že v roce 1966 byla potřeba zajištěna
32 % cihelných jednotek, v roce 1967 48 % a v roce 1968
je pokryta zase jen 48 % cihelných jednotek. Panelová
výstavba rodinných domků se neprovádí
téměř žádná a rovněž
stavební organizace dosud nezaměřily pozornost
na potřebu individuální výstavby rodinných
domků generální dodávkou za únosné
ceny pro žadatele rodinných domků.
Ještě bych měl připomínku k obilnímu
problému a krmivářskému průmyslu.
Řešíme-li jako hlavní a zásadní
problém v našem národním hospodářství
problém výroby obilovin, je nesporně nutné
spojit výhodně cenovou relaci prodej obilovin ze
zemědělských závodů státu
úměrně k nákupním cenám
krmiv, zejména krmiv průmyslově zpracovávaných.
Současná situace není v této oblasti
dosti příznivá. Nekvalitní krmivové
směsi převyšují cenově nákupní
ceny obilovin a je oprávněná obava, že
zemědělské závody budou odmítat
prodej obilovin státu, že si je ponechají k
vlastnímu zkrmování.
To by jistě nepřispělo k řádné
rovnováze národního hospodářství,
a proto považuji za nutné na tuto situaci upozornit.
Rovněž je nutné přehodnotit i zahraniční
obchod, pokud jde o možnosti dovozu krmiv. Zásoby
obilovin ve státních fondech poklesly pod nutnou
zásobu zrnin a přitom nejsou zemědělské
závody dostatečně pokrývány
krmivy. V okrese Přerov je právě tato situace
velmi neutěšená, a proto považuji za nutné
právě při projednávání
programového prohlášení vlády
upozornit na tuto situaci. V ekonomických nástrojích,
tj. v nárůstkových prémiích
produktů rostlinné výroby v porovnání
k cenám živočišných výrobků,
je nutno upravit vzájemnou vazbu k úměrné
relaci.
Za obsah a zásady programového prohlášení
vlády se stavím, chci je podporovat a budu pro ně
hlasovat. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda NS s. Smrkovský: Vzhledem k tomu,
že nám zbylo ještě několik minut,
promluví soudružka Turečková.
Posl. Turečkavá: Soudružky a soudruzi
poslanci, budu hovořit ke dvěma problémům,
které jsou obsaženy v prohlášení
vlády. První se týká té části
prohlášení vlády, ve které se
hovoří o novém uspořádání
naší republiky. Zatímco je zřejmě
zcela jasné uspořádání na základě
národním, začíná se teprve
v některých částech českých
zemí diskutovat o možnostech kloubit princip národní
s principem územním. Nejdále zřejmě
došlo Brno, kde v čele celého úsilí
jsou městské i krajské orgány. V posledních
týdnech došlo ke značnému oživení
snah o obnovu Slezska.
V Opavě se ustavil Přípravný výbor
pro Slezsko, v Ostravě se obnovila Slezská národní
rada, zhruba ve složení z roku 1945, v Opavě
se obnovují Matice opavská, stejně tak i
v Českém Těšíně. Nejen
z území Slezska, ale z různých míst
republiky denně docházejí dopisy jednotlivců
i některých orgánů volajících
po obnově názvu Slezsko, po obnově Slezské
země i jejího bývalého hlavního
města Opavy.
Vyhledala jsem si důvodovou zprávu z poslanecké
sněmovny a senátu v roce 1927, abych zjistila, jaké
důvody byly uváděny při schvalování
zákona o novém politickém uspořádání,
zákona, kterým byla zrušena země Slezská.
Je nutno říci, že důvody uváděné,
to je zlevnění výdajů na státní
správu, bude-li jen jeden orgán na Moravě
a ve Slezsku, se již tehdy jevily občanům ve
Slezsku jako malicherné. Mám po ruce výpis
nákladů na jednotlivé složky státní
správy na Moravě a ve Slezsku, srovnatelné
jsou náklady na jednoho občana. A zde vidíme,
že náklady na Moravě byly zhruba o 10 % vyšší
než ve Slezsku. Hlavní, i když v důvodové
zprávě neřečené důvody
jsou dodnes spatřovány v tom, že na území
Slezska žilo značné množství občanů
německé národnosti, a dále v tom,
že přičleněním průmyslové
části Slezska k Moravě by se paralyzovalo
rostoucí proletářské hnutí
v ostravsko-karvínském revíru, v Třinci,
v Karlově Huti, Bohumíně a dalších
místech. Z další historie víme, že
se ani jeden z těchto cílů, to je odgermanizování
Slezska a snížení proletářských
bojů, české buržoazii v první
republice nepodařilo splnit. Možnost nápravy
křivdy na Slezsku způsobené se jevila v roce
1945. Při ustavení zemských orgánů
se vycházelo z toho, že Opava je nejvíce zničeným
městem na území republiky a že potrvá
velmi dlouho, než zde bude možno zabezpečit normální
život. Nechyběly hlasy, které tvrdily, že
to nebude nikdy. Název "mrtvé město"
se zdál plně odpovídajícím.
Díky nesmírnému úsilí občanů,
kteří se do Opavy vrátili, i nově
přistěhovalých se podařilo ve velmi
krátké době zabezpečit nejnutnější
potřeby občanů včetně potřeb
kulturních. Válkou zničená Opava,
která nesla tíhu bojů, aby zachránila
Ostravu, byla při jednání v roce 1945 ubezpečena,
že se bude společně s Ostravou dělit
o zemské instituce. Do Opavy se sice vrátil život,
ale její význam postupně klesal, i když
měla po odsunu Němců sehrát roli nositele
života v českém Slezsku. Je mi líto,
srovnám-li např. význam, jaký přikládají
polští přátelé území
Slezska, jak dovedou využívat těchto tradic
k posílení národního uvědomění
a jak na druhé straně zmizel historický název
Slezsko i z našich učebnic. A Opava se stala městem
zcela provinčního charakteru. První léta
po osvobození nasvědčovala tomu, že
se Slezsko dočká své renesance. Vedle původního
českého obyvatelstva mělo dojít k
jeho posílení doosídlením opuštěných
měst a obcí a k zajištění životaschopnosti
těchto území, v největší
části pohraničních.
Koncentrace výrobních sil, centralistické
formy plánování a řízení,
přechod na krajské územní uspořádání
státu, to vše i další důvody postupně
paralyzovaly původní koncepci. Území,
o nichž dnes hovoříme jako o zaostalých
pohraničních okresech, patří převážně
k územím Slezska. Po staletí nestabilizovaná
Slezská země, zvláště její
jesenické a těšínské oblasti,
nebyla bohužel ani v období budováni socialismu
povznesena na úroveň ostatních historických
zemí. Jen v tomto funkčním období
posl. Gudrich několikrát kritizoval nedostatečnou
péči o pohraniční oblast, ve které
žije, tj. o Bruntálsko, tedy také část
Slezské země. Náprava však se nám
zatím nezdá být nějak výrazná.
Již státní plán rozvoje v r. 1946 počítal
s vybudováním Opavy jako universitního města.
Měla zde být postupně vybudována Slezská
universita Jana Evangelisty Purkyně. Zástupcům
města Opavy se při konkrétním jednání
u centrálních orgánů dostalo příslibů
plné podpory. Avšak v dalších letech převládlo
v oblasti Slezska a Ostravska jednoznačné nadřazování
rozvoje těžkého průmyslu na úkor
společenské stabilizace celé oblasti. Šlo
zejména o nedocenění vědecké
práce, zvláště humanitních oborů,
o nedostatečné podmínky pro uměleckou
tvorbu, o malé a nesoustředěné úsilí
v posilování národního uvědomění
a vztahu k našemu domovu a k našim nově osídleným
slezským oblastem nebo územím s prudkou migrací.
V r. 1953 byla v Opavě zřízena pedagogická
fakulta, tehdy vyšší pedagogická škola.
Po dlouhých jednáních přes protesty
učitelského sboru, místních i okresních
orgánů byla tato škola v r. 1959 usnesením
centrálních orgánů přemístěna
do Ostravy, do tehdy naprosto nevyhovujících podmínek.
Občané dodnes na tuto křivdu nezapomněli
a v současné době je to pro ně jeden
z argumentů proti tehdejšímu vedení
okresu i města i proti krajským orgánům.
Byl to zásah velmi necitlivý. Při podobném
úsilí centrálních orgánů,
aby byla zrušena v Opavě opera, byl odpor občanů
i orgánů, a to i krajských, spontánní
a jistě i díky tomuto odporu k realizaci usnesení
o zrušení opery nedošlo.
V současné době, v období rehabilitace
křivd, dochází v oblasti Slezska stále
živěji k požadavkům navrátit této
zemi její historická, politická, ekonomická
i společenská práva, jež ji byla z neoprávněných
důvodů odňata. Vzhledem k uvedeným
i dalším důvodům se obracím na
místopředsedu vlády s. dr. Husáka
s tím, aby při přípravě nového
státoprávního uspořádání
bylo se zástupci Slezska jednáno a jejich připomínky
vzaty v úvahu. Na ministra školství prof. Kadlece
mám dva požadavky, aby bylo zajištěno
ve všech nových učebnicích obnovení
historického názvu Slezska, dříve
je to možné udělat v metodických pokynech,
a dále při současně uvažovaném
zřízení právnické fakulty v
prostoru dnešního Jihomoravského nebo Severomoravského
kraje byl vzat vedle Brna a Olomouce v úvahu i návrh
na zřízení této fakulty v Opavě.
Příslušné potřebné doklady
budou dodány ministru školství a vládě
republiky v příštím týdnu.
Ještě malou poznámku ke školství.
Mohu? (Souhlas.) Druhá moje připomínka
se týká řízení školství.
Prakticky celé toto funkční období
trvá úsilí poslanců - členů
kulturního výboru, dosáhnout racionálnějšího
řízení školství. Nejednotnost
v názorech některých vedoucích funkcionářů
NV, podcenění školství, jeho zařazení
významově na úroveň spotřeby
s dostatečným přídechem hany, to byly
některé z důvodů, které brzdily
úsilí poslanců. Ani průzkum v minulém
roce, kterým se prokázala shodnost názoru
poslanců s názory pracovníků a funkcionářů
NV pracujících ve školství, nepohnula
celou záležitostí kupředu. Všichni
poslanci vědí, že byly projednávány
zásady zákona o řízení školství.
Jako zpravodaj v kulturním výboru jsem v zásadě
s návrhem souhlasila, ovšem s poukázáním
na to, se sice zákon sjednotí dosavadní roztříštěné
předpisy, že ale neřeší některé
základní potřeby školství. Bylo
by to tedy do určité míry klamání
učitelské veřejnosti, která by se
domnívala, že zákonem se potíže
vyřeší. Obrátila jsem se v březnu
na předsedu vlády s. Lenárta, abych mu některé
problémy tlumočila. Šlo o stabilizaci učitelů
jako základního předpokladu pro možnost
řádné výuky a výchovy. S tím
souvisí naprostý nedostatek bytů, v řadě
okresů nemožnost řešení MNV. Také
stálé zaměstnávání ředitelů
škol různými neúměrnými
ekonomickými a administrativními úkoly se
jeví jako neudržitelné, protože tím
je ředitel školy odváděn od své
vlastní práce. Všechna upozorňování
škol a školských orgánů, že
se ze škol stal článek vnitřního
obchodu, že skladují učebnice a učební
pomůcky, což jim naprosto nepřísluší,
jsou zatím také zcela marná. Nerovnoměrné
je také kádrové vybavení školských
orgánů NV. Domnívám se, že školství
má svou specifičnost v tom, že je nelze řídit
jen podle místních potřeb, ale že zde
stále více bude převažovat řízení
z větších celků. To jsou jen některé
náměty. Nelze zde hovořit podrobněji
o stavu budov a o dalších potřebách
škol, které jsou všeobecně známy.
Odpověď soudruha Lenárta byla jen málo
uspokojující. Nebudu ji zde citovat, jen prosím
novou vládu, aby tak, jak ukazuje ve svém harmonogramu
k zajištění dnešního prohlášení
vlády, problémy školství projednala,
přihlédla k dosavadním výsledkům
a potřebám škol a mohla tak se ctí obstát
i před učitelskou a rodičovskou veřejností.
Předseda NS s. Smrkovský: Soudružky
a soudruzi, přerušíme schůzi. Dnes diskutovalo
13 poslanců, přihlášeno je ještě
24. Zítra ráno, kdy budeme začínat
od půl deváté, jak bylo řečeno,
vám navrhneme pravděpodobně takový
pořad jednání, že bychom nejdříve
projednali vládní návrh zákona o změnách
v organizaci a působnosti některých ústředních
orgánů, dále pak provedli doplňovací
volby členů výborů NS a potom bychom
pokračovali v diskusi k vládnímu prohlášení,
přičemž pravděpodobně nebo možná
jistě budeme muset zítřejší jednání
skončit ke třetí hodině, a to z důvodů,
které byly již řečeny. Ale o tom si
ještě pohovoříme zítra ráno.
Nyní budou ještě zasedat výbory, jak
bylo již oznámeno. Přerušuji schůzi.